News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Asiantuntijat vaativat PISA-testien lopettamista

Started by Mehud, 06.05.2014, 10:43:26

Previous topic - Next topic

Mehud

"Talousjärjestö OECD:n järjestämät Pisa-testit ovat haitallisia ja ne pitäisi lopettaa, vaatii ryhmä kansainvälisiä opetusalan asiantuntijoita."

Tekee mieleni kysyä, että onko se asiantuntijoiden varoittama vaarallisuus sitä, että luotettavasti pystytään osoittamaan toiset viiteryhmät paremmin oppiviksi kuin toiset?

"Kirjeen mukaan hyvien Pisa-tulosten lyhytnäköinen jahtaaminen on alkanut vaikuttaa opetusmenetelmiin monissa maissa."

Eikös se ole hyvä asia, jos oma menestymättömyys vaikuttaa opetusmenetelmiin positiivisesti ja yritetään parantaa niitä. Ilmeisesti kunnianhimo on tutkijoiden mielestä vaarallista.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050618269343_uu.shtml
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Lalli IsoTalo

Quote from: Mehud on 06.05.2014, 10:43:26
"Talousjärjestö OECD:n järjestämät Pisa-testit ovat haitallisia ja ne pitäisi lopettaa, vaatii ryhmä kansainvälisiä opetusalan asiantuntijoita."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050618269343_uu.shtml

Väite: Mitä ei mitata, sitä ei voi hallita ja ohjata.

Johtopäätös: Ryhmä kansainvälisiä opetusalan asiantuntijoita yrittää syöstä koulutuslaitoksen hallitsemattomaan kaaokseen.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

VirtuteEtArmis

Pitäisikö samalla perusteella kieltää monia urheilukilpailuja, nehän osoittaa että toiset viiteryhmät ovat parempia juoksijoita kuin toiset

Ink Visitor

^ Ei tietenkään, sääntöjä pitää vain justeerata niin, että kaikki saavat saman tuloksen tai tulevat maaliin yhtä aikaa todellisesta suorituksesta riippumatta.
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Lalli IsoTalo

Quote from: Ink Visitor on 06.05.2014, 11:20:44
^ Ei tietenkään, sääntöjä pitää vain justeerata niin, että kaikki saavat saman tuloksen tai tulevat maaliin yhtä aikaa todellisesta suorituksesta riippumatta.

Suurinta epätasa-arvoa tässä maailmassa on se, että epätasa-arvoisista asioista perversoidaan tasa-arvoisia, että luonnon monimuotoisuutta ei hyväksytä ihmisen osalta.

QuoteIt is the greatest inequality to try to make unequal things equal.
- Aristotle
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

kriittinen_ajattelija

Quote from: Ink Visitor on 06.05.2014, 11:20:44
^ Ei tietenkään, sääntöjä pitää vain justeerata niin, että kaikki saavat saman tuloksen tai tulevat maaliin yhtä aikaa todellisesta suorituksesta riippumatta.
Ellei voittaja ole tietenkin "vähemmistö-ryhmään" kuuluva, silloin tietenkin häntä pitää juhlia voittajana.

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Miniluv

#6
Guardianin artikkeli

Kannattaa varmaan lukea.

QuoteBy emphasising a narrow range of measurable aspects of education, Pisa takes attention away from the less measurable or immeasurable educational objectives like physical, moral, civic and artistic development, thereby dangerously narrowing our collective imagination regarding what education is and ought to be about.

• As an organisation of economic development, OECD is naturally biased in favour of the economic role of public [state] schools. But preparing young men and women for gainful employment is not the only, and not even the main goal of public education, which has to prepare students for participation in democratic self-government, moral action and a life of personal development, growth and wellbeing.

QuoteWe assume that OECD's Pisa experts are motivated by a sincere desire to improve education. But we fail to understand how your organisation has become the global arbiter of the means and ends of education around the world. OECD's narrow focus on standardised testing risks turning learning into drudgery and killing the joy of learning. As Pisa has led many governments into an international competition for higher test scores, OECD has assumed the power to shape education policy around the world, with no debate about the necessity or limitations of OECD's goals. We are deeply concerned that measuring a great diversity of educational traditions and cultures using a single, narrow, biased yardstick could, in the end, do irreparable harm to our schools and our students.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Mehud

Mielenkiintoista tuossa on se että asiantuntijaryhmä vaatii PISA-testien lopettamista, mutta samaan hengenvetoon arvioi opetustulosten vertailun sopivan paremmin YK:n alaiselle järjestölle kuin OECD:lle.

Ehkä "asiantuntijat" saisivat YK:n kautta oikean tulokulman opetustulosten vertailuun ja siten paremman tuloksen niille jotka ovat heikommin menestyneitä. Ehkä YK: antaisi kulttuuripisteitä rikkaille kulttuureille, jotka eivät tuhlaa aikaansa koulunpenkillä istumiseen, vaan ylläpitävät arvokasta tarinankerrontaperinnettä.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Ink Visitor

Istuu tähän varsin loistavasti...
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Ari-Lee

#9
Eri etnisille ryhmille eri tuloskerroin. Sairaus laajenee ja syvenee.

Edit.lis.
Jos nimetön työnhakukaan ei tuota tulosta niin on otettava kovemmat keinot ja määrättävä paperittomat työnhaut. Haastattelut kasvottomina, avustajan välityksellä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

normi

Tulee mieleen älyykkyystestien voimakas kyseenalaistaminen menneinä vuosina. Muotiinhan tuli älykkyyden moninaisten muotojen korostaminen. Älykkyyttä olikin myös tunneäly, sosiaalinen älykkyys jne. ja perinteistä loogisen päättelyn älykkyystestiä ryhdyttiin vähättelemään.

Tässä taitaa olla kyse samansuuntaisesta asiasta. Kaikki on yhtä fiksuja, koska on poliittisesti epäkorrektia pitää toista etnistä ryhmää tyhmempänä kuin toista ja etenkin on suorastaan kriminaalia mikäli valkia vaikuttaa jotakuta muuta fiksummalta.

Itse kannattaisin numeroarvostelun palauttamista alemmillekin luokille, jotta piltti oikeasti tietäisi, että missä on hyvä ja missä taas oikeasti pitäisi pyrkiä petraamaan.

Tulee mieleen, että pitäisiköhän pisa.testien sijasta lopettaa näiden "asiantuntijoiden" työsuhteet.
Impossible situations can become possible miracles

siviilitarkkailija

QuoteMonissa heikot Pisa-tulokset saaneissa maissa kuten Britanniassa ja Yhdysvalloissa yritetään nyt kopioida Aasian maiden pänttäystyyliä.

Pänttäystyyli vihervasemmistolaisen roskatoimittajan näppäimistöllä tarkoittaa opiskelua tosissaan. On olemassa tosiasioita kuten vaikkapa laskutoimitus 1+1=2 jotka voi joko oppia luonnostaan tai sitten pänttäämällä. Näiden asioiden pänttääminen tarkoittaa sitä että vastaukseksi ei enää hyväksytä vihervasemmistolaislogiikan mukaista 3:a tai jotain muuta. Vihervasemmistolaisen sekopäälogiikan mukaan 1+1=3 tai mitä oppilas haluaa koska näin on mukavampaa ja luovempaa. Ne oppilaat jotka joutuvat uudestaan laskemaan tämän laskun "PÄNTTÄÄVÄT" joka on terminäkin melkoinen aivopieru.

Ihminen voi olla oikeassa eli oikeistossa ja erittäin oikeassa eli äärioikeassa. Sitten voi olla väärässä eli vasemmistossa ja todella väärässä eli vihervasemmistossa jossa 1+1= vihreä tai kukkanen tai  :o Valitettavasti nämä vääränkannattajat eivät oikeasti välitä lasten hyvinvoinnista tai valtion tulevaisuudesta vaan ainoastaan omasta mukavuudestaan. Myönnetään että "PÄNTTÄÄMINEN" ei perkele ole aina mukavaa. Mutta ei se työelämäkään ole yhtä ruusuilla tanssimista ennenkuin on päntännyt ne elämän perusteet ja päässyt keskustelemaan asioista niiden oikeilla nimillä. Ja sittenkin voi tulla vastaan se kakkahuttuinen perkele joka syö enemmän firman rahoja kuin mitä tienaa.

Itku ei auta markkinoilla mutta matematiikan osaaminen auttaa!
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Roope

Quote from: Mehud on 06.05.2014, 10:43:26
"Talousjärjestö OECD:n järjestämät Pisa-testit ovat haitallisia ja ne pitäisi lopettaa, vaatii ryhmä kansainvälisiä opetusalan asiantuntijoita."

Tekee mieleni kysyä, että onko se asiantuntijoiden varoittama vaarallisuus sitä, että luotettavasti pystytään osoittamaan toiset viiteryhmät paremmin oppiviksi kuin toiset?

"Kirjeen mukaan hyvien Pisa-tulosten lyhytnäköinen jahtaaminen on alkanut vaikuttaa opetusmenetelmiin monissa maissa."

Eikös se ole hyvä asia, jos oma menestymättömyys vaikuttaa opetusmenetelmiin positiivisesti ja yritetään parantaa niitä. Ilmeisesti kunnianhimo on tutkijoiden mielestä vaarallista.

Pisa-testien lopettamisen sijaan sijaan voisi ainakin Suomessa kysyä, pitäisikö testejä tiedotusvälineissä kommentoivien tietämys, ymmärrys ja rehellisyys testauttaa jotenkin etukäteen, että keskustelu pysyisi edes jotenkin asiassa. Esimerkiksi Helsingin Sanomien pääkirjoitus ja presidentti Tarja Halonen väittivät tosiasioiden vastaisesti, että viimeisimmät Pisa-testien tulokset olivat suomalaisten tyttöjen osalta hyvät, mutta suomalaisten poikien kannalta hälyttävän heikot, vaikka molemmat olivat pisteissä käytännössä tasoissa ja aivan yhtä lailla muihin maihin verrattuna Euroopan huippuja ja koko maailmassakin kärkipäässä.

Toisaalta täällä ei kiinnitetty mitään huomiota siihen, että Suomessa kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten tulosten ero oli selvällä marginaalilla koko OECD:n suurin. Harhaanjohtaminen alkoi jo opetusministeriön tiedotteesta, joten se vaikuttaa tietoiselta. Uudesta tiedosta ei ole paljon iloa, jos se vääristellään tarkoituksella tiedotusvälineissä käyttökelvottomaksi, mutta se ei ole tiedon ja testien vika.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Bwana

Quote from: Miniluv on 06.05.2014, 11:50:16
Guardianin artikkeli

Kannattaa varmaan lukea.

QuoteBy emphasising a narrow range of measurable aspects of education, Pisa takes attention away from the less measurable or immeasurable educational objectives like physical, moral, civic and artistic development, thereby dangerously narrowing our collective imagination regarding what education is and ought to be about.

• As an organisation of economic development, OECD is naturally biased in favour of the economic role of public [state] schools. But preparing young men and women for gainful employment is not the only, and not even the main goal of public education, which has to prepare students for participation in democratic self-government, moral action and a life of personal development, growth and wellbeing.

QuoteWe assume that OECD's Pisa experts are motivated by a sincere desire to improve education. But we fail to understand how your organisation has become the global arbiter of the means and ends of education around the world. OECD's narrow focus on standardised testing risks turning learning into drudgery and killing the joy of learning. As Pisa has led many governments into an international competition for higher test scores, OECD has assumed the power to shape education policy around the world, with no debate about the necessity or limitations of OECD's goals. We are deeply concerned that measuring a great diversity of educational traditions and cultures using a single, narrow, biased yardstick could, in the end, do irreparable harm to our schools and our students.

Nii-iiiiin... Kyllä kyllä. Taito- ja taideaineet oikein "tehtyinä" kehittävät luovaa älyykkyyttä/ongelmanratkaisu kykyjä, joten olisihan se kiva jos niitäkin otettaisiin huomioon.

Eikun hei hetkinen. "Oikein" tehtyjen taito -ja taideaineiden vaikutuksen pitäisi jo näkyä parempina oppimistuloksina noissa "akateemisissa" testeissä.

Taito- ja taideaineiden oikeintekemistä ei ole olemassa olevien mestariteosten kopionti tai Koraanin taitava resitointi.

Kyllä tässä taitaa olla joo ihan muut asiat oikeasti taustalla.
Nkosi sikelel' Afrika.

Bwana

Quote from: normi on 06.05.2014, 12:08:28
Tulee mieleen älyykkyystestien voimakas kyseenalaistaminen menneinä vuosina. Muotiinhan tuli älykkyyden moninaisten muotojen korostaminen. Älykkyyttä olikin myös tunneäly, sosiaalinen älykkyys jne. ja perinteistä loogisen päättelyn älykkyystestiä ryhdyttiin vähättelemään.

Tässä taitaa olla kyse samansuuntaisesta asiasta. Kaikki on yhtä fiksuja, koska on poliittisesti epäkorrektia pitää toista etnistä ryhmää tyhmempänä kuin toista ja etenkin on suorastaan kriminaalia mikäli valkia vaikuttaa jotakuta muuta fiksummalta.


Tätähän se oli. Jossain määrin voin nuo älykkyyden eri alalajit kyllä allekirjoittaa. Tai siis sen faktan että Stanford-Binet mittaa vain asiaa nimeltä ÄO. Tuon testin tulos sitten kyllä korreloi yksilön kohdalla aika hyvin hänen, toteutuneiden tai toteutumattomien, akateemisten kykyjensä kanssa. Näin kahdeksan vuoden Afrikassa asumisen (ja em. testistä "klubin" jäsenyyden rajan ylittävän tuloksen aikanaan vedettyäni) täytyy todeta, että ei T. Vanhanen aikanaan ihan hukassa ollut...
Nkosi sikelel' Afrika.

normi

Quote from: Bwana on 06.05.2014, 12:33:08
Quote from: normi on 06.05.2014, 12:08:28
Tulee mieleen älyykkyystestien voimakas kyseenalaistaminen menneinä vuosina. Muotiinhan tuli älykkyyden moninaisten muotojen korostaminen. Älykkyyttä olikin myös tunneäly, sosiaalinen älykkyys jne. ja perinteistä loogisen päättelyn älykkyystestiä ryhdyttiin vähättelemään.

Tässä taitaa olla kyse samansuuntaisesta asiasta. Kaikki on yhtä fiksuja, koska on poliittisesti epäkorrektia pitää toista etnistä ryhmää tyhmempänä kuin toista ja etenkin on suorastaan kriminaalia mikäli valkia vaikuttaa jotakuta muuta fiksummalta.


Tätähän se oli. Jossain määrin voin nuo älykkyyden eri alalajit kyllä allekirjoittaa. Tai siis sen faktan että Stanford-Binet mittaa vain asiaa nimeltä ÄO. Tuon testin tulos sitten kyllä korreloi yksilön kohdalla aika hyvin hänen, toteutuneiden tai toteutumattomien, akateemisten kykyjensä kanssa. Näin kahdeksan vuoden Afrikassa asumisen (ja em. testistä "klubin" jäsenyyden rajan ylittävän tuloksen aikanaan vedettyäni) täytyy todeta, että ei T. Vanhanen aikanaan ihan hukassa ollut...

Esim. MENSAn jäsenyys on maakohtainen eli siinähän piti kaiketi kuulua sen 2%:n joukkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa vaikkapa 5% joukkoon päässyt ei siis pääse MENSAn jäseneksi, mutta jos onkin vaikkapa muuttanut Afrikkaan ja afrikkalaisen maan kansalaisena tekee MENSAn testin, niin onkin ykskaks ei parhaan 2%:n porukassa vaan parhaan 1%:n joukossa ja siis kirkkaasti MENSAn jäsen.

Mensan jäseniltä voitkin sitten kysyä, että nousiko tämän hypoteettisen ihmisen älykkyys muutettuaan Suomesa Afrikan maahan?
Impossible situations can become possible miracles

Bwana

Quote from: normi on 06.05.2014, 13:25:08
Quote from: Bwana on 06.05.2014, 12:33:08
Quote from: normi on 06.05.2014, 12:08:28
Tulee mieleen älyykkyystestien voimakas kyseenalaistaminen menneinä vuosina. Muotiinhan tuli älykkyyden moninaisten muotojen korostaminen. Älykkyyttä olikin myös tunneäly, sosiaalinen älykkyys jne. ja perinteistä loogisen päättelyn älykkyystestiä ryhdyttiin vähättelemään.

Tässä taitaa olla kyse samansuuntaisesta asiasta. Kaikki on yhtä fiksuja, koska on poliittisesti epäkorrektia pitää toista etnistä ryhmää tyhmempänä kuin toista ja etenkin on suorastaan kriminaalia mikäli valkia vaikuttaa jotakuta muuta fiksummalta.


Tätähän se oli. Jossain määrin voin nuo älykkyyden eri alalajit kyllä allekirjoittaa. Tai siis sen faktan että Stanford-Binet mittaa vain asiaa nimeltä ÄO. Tuon testin tulos sitten kyllä korreloi yksilön kohdalla aika hyvin hänen, toteutuneiden tai toteutumattomien, akateemisten kykyjensä kanssa. Näin kahdeksan vuoden Afrikassa asumisen (ja em. testistä "klubin" jäsenyyden rajan ylittävän tuloksen aikanaan vedettyäni) täytyy todeta, että ei T. Vanhanen aikanaan ihan hukassa ollut...

Esim. MENSAn jäsenyys on maakohtainen eli siinähän piti kaiketi kuulua sen 2%:n joukkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa vaikkapa 5% joukkoon päässyt ei siis pääse MENSAn jäseneksi, mutta jos onkin vaikkapa muuttanut Afrikkaan ja afrikkalaisen maan kansalaisena tekee MENSAn testin, niin onkin ykskaks ei parhaan 2%:n porukassa vaan parhaan 1%:n joukossa ja siis kirkkaasti MENSAn jäsen.

Mensan jäseniltä voitkin sitten kysyä, että nousiko tämän hypoteettisen ihmisen älykkyys muutettuaan Suomesa Afrikan maahan?

Tottakai se nousi ;D Kysy vaikka Hesarista.

En tehnyt testiä Afrikassa.
Nkosi sikelel' Afrika.

nollatoleranssi

Quote from: Miniluv on 06.05.2014, 11:50:16
Guardianin artikkeli

Kannattaa varmaan lukea.

Onhan tuossa kritiikissä täysin asiaakin. Yhteiskunnallisesti tärkeät, mutta koulutuksellisesti vähäpätöiset aineet esim. taideaineet, urheilu jne. eivät saa minkäänlaista jalansijaa kyseisessä testissä.

Toisaalta jos poliitikot ovat niin hölmöjä, että pitävät PISA-testiä kaiken osaamisen mittarina, niin silloin heidät itsensä pitäisi kai testata(?). Tosin kun kyseessä on kaikki maat ja kyse on niinkin tunteita herättävästä asiasta kuin yleisopetuksesta, niin varmaan se nostaa huomiota joka tapauksessa.

Pitäisi julkisesti todeta, että PISA-testin merkitys on ennen kaikkea perusopetuksen tason mittaamisessa. Monissa maissa tämä on johtanut varmasti hyviinkin parannuksiin esim. opettajien koulutustason parantamiseen ja perusopetuksen kehittämiseen muuallakin kuin pelkästään niissä huippukouluissa.

Erikoista on kyllä sekin, että millä tavalla YK voisi hoitaa asian yhtään sen paremmin?
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Roope

Quote from: nollatoleranssi on 06.05.2014, 14:00:42
Pitäisi julkisesti todeta, että PISA-testin merkitys on ennen kaikkea perusopetuksen tason mittaamisessa. Monissa maissa tämä on johtanut varmasti hyviinkin parannuksiin esim. opettajien koulutustason parantamiseen ja perusopetuksen kehittämiseen muuallakin kuin pelkästään niissä huippukouluissa.

Quote from: Roope on 02.04.2014, 10:53:30
Tutustukaapa noihin PISA:n ongelmanratkaisukykytestin pulmiin. Tietokoneella mallinnetun mp3-soittimen, ilmastointilaitteen ja junalippuautomaatin käyttöliittymien kanssa pelaamisessa ollaan edetty jo aika kauas sellaisesta osaamisesta, jonka voisi linkittää suoraan/pelkästään kouluopetukseen. Jotain tämäkin mittaa, mutta ei minusta sittenkään nimenomaan kouluopetuksen tasoa, kuten kaikki tuloksia tiedotusvälineissä kommentoineet ovat antaneet ymmärtää.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset