News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Leikkaustahti on ollut hirvittävä: Menot nousseet 8 Miljardia Euroa 2 vuodessa

Started by guest7001, 19.04.2014, 16:23:19

Previous topic - Next topic

Kulttuurirealisti

Suomeen saisi syntyä uusi puolue, "veronalennuspuolue". Se hakisi palkanalennuksia, säästöjä menoissa, ja tarpeettomimmista kohdista henkilöstövähennyksiä julkisella puolella. Haluttaisi nähdä tuollainenkin vastavoima, kun virallisen liturgian mukaan julkisella puolella ei ole kuin sairaanhoitajia, opettajia ja lääkäreitä. Ja toisaalta on lapsilisiä ja eläkkeitä.

Tuollainenhan kuulostaa nyky-mielipideilmastossa rajulta, mutta nykyään julkinen sektori kuristaa yksityistä koko ajan enemmän veroilla ja säädöksillä. 
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

vainukoira

Quote from: detonator on 08.05.2014, 05:54:54
Sellaista vaihtoehtoa ei edes ole, että menoja yritettäisiin sopeuttaa ja ylipalkattujen julkisen sektorin palkansaajien etuja kohtuullistaa. Ainoa tapa ovat verojen jatkuvat korotukset. Miten korkeaksi veroaste on oikein tarkoitus nostaa?

Toinen hyvä poiminta samasta ketjusta:
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=236793&start=0&tstart=0

Quote
Meillä Suomessa on n. 250.000 hoitajaa, lääkäriä, opettajaa ja poliisia. Sitten meillä on n. 450.000 aivan jotakin muuta julkisen sektorin tärkeätä korvaamatonta tomijaa. Saksan julkiseen verraten meillä olisi näitä muita toimijoita vain 100.000 ja julkisen sektorin koko olisi 700.000 sijasta 350.000.

Sitten tätä vielä ihmetellään alijäämiä, kun näiden palkat on nostettu vain 2000- luvulla avointa sektoria huomattavasti paremmiksi.

Ei se ole sen monimutkaisempaa. Mutta tästä Suomen talouden pääongelmasta ei saa missään valtamediassa puhua sanallakaan. Ilmeisesti tästä on median ja poliitikkojen välillä olemassa jonkinlainen yhteinen hiljainen sopimus? Voidaan kyllä puhua julkisen talouden alijäämästä, käyttäen mahdollisimman laajaa ja epämääräistä termiä. Kukaan ei kuitenkaan puhu siitä, että kysymyksessä on ollut täysin vastuuton palkka- ja etuisuusporsastelu.


Julkisen serktorin koko on tosiaan aivan järjetön. Vuonna 1970 Suomessa oli 360.000 henkeä julkisella puolella. Ja maa toimi. Nyt on 660.000 henkeä ja kaikki mahdollinen kusee. Kuinka tuon ylijäämäjengin massairtisanomiset voidaan toteuttaa ilman kokonaisia toimialoja tai jopa koko maan kattavaa yleislakkoa?

1. Lakkautetaan kerrallaan kokonaisia valtion ministeriöitä, kaupunkien ja kuntien virastoja sekä liikelaitoksia. Missään tapauksessa ei pidä toteuttaa koko maan kattavia irtisanomisia, vaan yksi byrokratialaitos kerrallaan. Etujäjestöjen on vaikeampi ryhtyä lakkoihin, kun irtisanomiset kohdistuvat kerrallaan vain hyvin pieneen osaan sen jäsenistä.

2. Lakkautetuista laitoksista irtisanotaan vain ylijohtajat, palaveri-erkit, nollatutkijat sekä varsinkin erikoistutkijat ja muut vastaavat tyhjäntoimittajat. Poliisit, lääkärit, opettajat, sotilaat, hoitsut ynnä muut vastaavat säilyttävät työnsä ja vain siirtyvät uudelleen perustettavaan tai toiseen yhdistettävään laitokseen.

3. Samaan aikaan leikataan maahanmuuttajien sekä törkeimpien palkkaporsastelevien johtajien etuuksista ja pidetään ne otsikoissa, jolloin irisanotut saavat jotain lohtua.


Tällä menetelmällä jatketaan virasto kerrallaan, kunnes on saatu muutama satatuhatta elättiä ensin pellolle ja sitten yksityiselle sektorille hommiin.

Tässä on heti muutama lakkautettava instanssi.

-Yleisradio
http://www.yle.fi/
-Suomen ympäristökeskus
www.syke.fi
-Vähemmistövaltuutetun toimisto
http://www.ofm.fi/
-Monikulttuurikeskus Gloria
www.monikulttuurikeskus-gloria.fi
-Helsingin liikennevalotoimisto
http://www.tassa.fi/kohde/34364
-Kulttuurikeskus Caisa
http://www.caisa.fi/


Jatkakaa listaa.

vainukoira

Tässä oli tuplaviesti.

Ylläpito voi poistaa

Tosiasiallinen Nuiva

Non poteris veritatem

guest7001

Quote from: vainukoira on 08.05.2014, 18:45:47
-Helsingin liikennevalotoimisto
http://www.tassa.fi/kohde/34364

Helsinki on maailman ainoa pääkaupunki, missä liikennnevalosynkronoinnilla kaksi autoa saa liikenneruuhkan aikaan. Eli jotain ne ovat tuolla tehneet oikein. Rikki - ja hiilidioksidipäästöt ollaan maksimoitu. Samoin autojen polttoaineen kulutus.

Ideaalisessa vihervasemmistolaisessa maailmassa aatteen väriä noudattaen seistään 50 metrin välein toinen toistaan järjettömimmissä punaisissa valoissa... punaliput liehuen, sirppi ja vasara maailman raskaimmin verotetun Lada Nivan konepeltiin maalattuna.

Kaikki edellämainittu tietysti sopii myös vihertävään ekologiseen ajattelumalliin. Aivan samalla tavalla kuin lisääntynyt kivihiilen käyttö energiantuotannossa.

Markkanen

 Seraavan eduskuntavaalin pääteema tulisi olla korkeapalkkaisten "virkamieshallitusten" virkamiehien määrän puolittaminen. Neuvostoliittoaikaiset byrokraattibunkkerit tulisi puolittaa. Samoin kokonaisveroaste on saatava keskieuroopan tasolle. Jokainen puolue saisi tehdä esityksen miten tähän tulokseen päästäisiin ilman katastrofeja. Sitten voisimme ehkä pelastua tuholta.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Goman


Valtion puuttuminen erilaisten tukien muodossa mitä ihmeellisimpiin asioihin jaksaa aina vaan ihmetyttää. Ikäänkuin mikään ei toimisi ilman valtion tukea. Tukipolitiikan virkamiehiä työllistävästä vaikutuksesta  lienee vastuussa paitsi me suomalaiset itse, niin myös EU.

Esimerkkiä tukiviidakosta:
http://www.mavi.fi/fi/tuet-ja-palvelut/viljelija/Sivut/tilaneuvonta.aspx



Heikki Luoto

Quote from: vainukoira on 08.05.2014, 18:45:47

Julkisen serktorin koko on tosiaan aivan järjetön. Vuonna 1970 Suomessa oli 360.000 henkeä julkisella puolella. Ja maa toimi. Nyt on 660.000 henkeä ja kaikki mahdollinen kusee. Kuinka tuon ylijäämäjengin massairtisanomiset voidaan toteuttaa ilman kokonaisia toimialoja tai jopa koko maan kattavaa yleislakkoa?

Valtion ja kuntien avustuksiin ja palveluostoihin käyttämän summan perusteella voitaisiin laskea virtuaalinen työntekijälukumäärä joka lisättäisiin tuon 666.000 päälle. Siinä on esimerkiksi konsultteja, joille ulkoistetut tehtävät voisi teettää virkamiehillä. "Vapaaehtoissektorilta" eli ns. kolmannelta sektorilta hankittavat palvelut maksetaan 90 prosenttisesti verorahoista.
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

Velmu


Poliisiylijohtaja Paatero laskeskelee tämän päivän Keskisuomalaisessa, että poliiseja pitää vähentää 400 kappaletta, jotta maan hallituksen esittämät säästötavoitteet saavutetaan heidän osaltaan. Tällä toimenpiteellä säästettäisiin vuosittain noin 30 miljoonaa euroa. Liikkuvan poliisin lakkauttamisella säästettiin Päivi Räsäsen mukaan jo 6 miljoonaa, eli koko säästöpotti olisi 36 miljoonaa.

Suomen valtio velkaantuu 8000 miljoonan euron vuosivauhtia eli 22 miljoonaa vuorokaudessa. Onhan se tosi mahtavaa, että näillä poliisin säästötoimilla pysähtyy valtion velkaantuminen puoleksitoista päiväksi.
Kehitysapuun tungetaan vuosittain 1000 miljoonaa ja mamujen täysihoitoon Suomessa ainakin toinen mokoma. Mutta niihinhän on mahdotonta puuttua, koska...?

Markkanen

Mm. poliisien säästötoimet ovat kuin se, että yrittäisi uppoavaa laivaa pelastaa äyskäröimällä vettä pois laivasta. Todellisiin mätäpaiseisiin ei uskalleta koskea. Pehmeät kohteet kun on niiiin mukavia kyykytettäviä.

meidän on aivan turha edes yrittää mitään säästämistä jos emme koske todellisiin miljardisyöppöjen pulleaan lompakkoon. EU maksaa meille valtavasti. Kaikki kulut maksetaan meidän budjetista kun porsaat röhkivät siellä 30 000 kuukausipalkalla + lisät. Tämä on vain jäävuoren huippu. Jäsenmaksu puoliksi jne.
Todelliset emäsiat meillä istuu mahonkipöytien takana ja polttaa valtion rahaa omaksi huvikseen. Korkeita virkamiehiä ei valita demokraatisesti vaan hyvä veli perusteella. Pari sataatuhatta pelaa omaan pussiin eri virastoissa välittämättä yhtään yhtään veroista ja suomen alasajosta. Oma otu menee edelle. Kukaan ei halua muutosta valtaapitävissä. Ei kukaan. Kavereita kun ei ole tapana potkia persiiseen paitsi alemman tason virkamiesten keskuudessa. Onkohan maailmassa yhtään Suomen kaltaista valtiota missä kaikki toimii paperilla hienosti kuin sosialistisessa Neuvostoliitossa??? Siis paperilla. Ei käytännössä.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

vainukoira

Tehdään ketjun aiheeseen liittyvä pieni laskuharjoitus julkisen puolen tuottavat duunit versus virkakyöstit. Tätä on jo tuossa edellä käsitelty, mutta laitetaan tähän nyt vielä lähteet.


Lääkäreitä on Suomessa yhteensä 25000
Näistä kuitenkin osa on yksityisiä, joten heidän määränsä julkisella on tuota pienempi.
http://www.laakariliitto.fi/tutkimus/laakarityovoima/

Poliiseja 7600
Kaikki julkisella, joten luku on tarkka
http://www.poliisi.fi/poliisi/blog_mp.nsf/wvall/11CE8171DBF1E19DC22577AF00368D9C

Sotilaita 7000 ja armeijan siviileitä 7000
Armeijan rauhanajan vahvuus on noin 14000kpl joista puolet on sotilaita
Kaikki julkisella, luku tarkka
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_puolustusvoimat

Palomiehiä 4000
Kaikki julkisella, luku tarkka.
http://www.palomiesliitto.fi/fi/palomiesliitto/perustietoa_medialle

Sairaanhoitajia kunnissa yhteensä 28 862
Onko noita valtiolla ollenkaan? Ei todennäköisesti kovin paljon.
https://www.sairaanhoitajaliitto.fi/viestinta/tilastoja/

Opettajia 79 680
Tämä luku on hyvin lähellä todellista, sillä opettajia on yksityisella puolella hyvin vähän.
http://tilastokeskus.fi/til/ope/2004/ope_2004_2006-06-30_tie_001.html

Lastertarhanopettajia kuuluu lastentarhaopettaliittoon 13500
Kaikki eivät kuuluu liitoon, todennäköiseti kuitenkin useimmat. Toisaalta osa on vastaavasti yksityisiä. Heidän määränsä saattaa olla julkisella puolella hieman tuota lukua pienempi.
http://www.lastentarha.fi/portal/page?_pageid=535,475665&_dad=portal&_schema=PORTAL


Julkisella puollella on yhteensä 668 000 henkeä töissä. Tämä luku hyvin on tarkka.
http://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tyoelama.html

Noiden julkisissa viroissa hyödyllistä tuottavaa työtä tekevien määrä on laskettu tässä todennäköisesti hieman todellista suuremmaksi, joten valitettavasti heidän osuutensa julkisen puolen kokonaismäärästä, joka on siis tarkka luku, on surullista kyllä tätäkin pienempi.


Lasketaan.

Lääkärit                                          25 000
Poliisit                                               7 600
Sotilaat                                              7 000
Puolustusvoimien siviilit                7 000
Palomiehet                                      4 000
Sairaanhoitajat                             28 862
Opettajat                                        79 680
Lastentarhanopettajat                 13 500

Yhteensä                                      172 642


Julkisen puolen kokonaismäärä - tuottavat hyödylliset ammatit = tuottamattomat turhat ammatit
668 00 - 172 642 = 495 358

Julkisella puolella on siis jumalauta 495 358 virkakyöstiä!

Ja lasketaan varman päälle siten, että 172 642 tuottavan ammattilaisen lisäksi julkisella puolella on tässä selvityksessä huomaamatta jääneitä hyödyllisiä ammatteja 100 000 enemmän, on siti julkisten elättien määrä 395 358 kpl.


Olisko YT:n paikka?




Deputy M

Entä kuntien, kuntien laitosten, kuntayhtymien ja sairaaloiden tekninen henkilökunta, avustava porukka kuten lääkintäavustajat. Siivous ja rakennusten ylläpito ynnä muuta. HUS eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä on n. 20.000 työntekijää. Joista Lääkäreitä 2500, sairaanhoitajia 10.000,

Teknistä ja avustavaa työntekijäporukkaa 3500 Alemman tason esimiehiä ja toimihenkilöitä, kuten ylihoitajat, osastonhoitajat, työnjohtajat, konemestarit, tekniset isännöitsijät, lääkintätekniikan henkilöstö ja tietotekniikan henkilöstö 1500. Loput 2500 työskentelevät hallinnossa, mutta avustavissa tehtävissä suurimmaksi osaksi. Varsinaisia johtajia on muutama sata, joista osa on klinikoiden esimiehiä ja avustavien yksiköiden johtajia.
Me olemme kansa! - Nuiva ei naivi (Eino.P Keravalta) - On parempi näyttää syylliseltä, kuin kykenemättömältä.

vilach

QuoteSuomi Ruotsin ohi niin että heilahtaa

Suomen veroaste nousee vuosituhannen huippulukemiin ensi vuonna. Julkisen talouden alijäämä on yhä kahdeksan miljardia euroa.

Suomen veroaste nousee ensi vuonna yli 46,00 prosenttiin, arvioi Aktia Pankin pääekonomisti Anssi Rantala.

Rantalan mukaan Suomi ohittaa näin Ruotsin yhdellä heilautuksella. Ruotsissa veroaste jää arvioiden mukaan yhä 44,00 prosenttiin.

Suomessa verotus on viimeksi ollut näin kireää vuosina 1995–1996, jolloin se enimmillään oli 47,10 prosenttia.

"Sen jälkeen Nokia alkoi kuitenkin jauhaa nopeasti bkt:tä, jolloin verotusta pystyttiin myös keventämään. Nyt ollaan näin kovan veroasteen kanssa aivan toisessa tilanteessa, eikä sellaisesta ole aiempaa kokemusta. Se on huolestuttavaa", Rantala sanoo.

Vuonna 2011 Suomi oli OECD:n tilastoissa maailman viidenneksi kovin verottaja. Tuolloin Suomen veroaste oli 43,70. Edellä olivat vain Belgia (44,06), Ranska (44,07), Ruotsi (44,20) ja kaikkein kovimpana verottajana Tanska (47,70).

Koko kansantalouden verorasitusta kuvaava veroaste saadaan, kun lasketaan yhteen kaikki verot ja veroluonteiset maksut ja jaetaan summa bruttokansantuotteen arvolla.

Rantalan mukaan nyt on oleellista jatkaa julkisen talouden sopeutustoimia.

"Ennusteemme mukaan valtion ja kuntien yhteinen alijäämä on ensi vuonna yhteensä kahdeksan miljardia euroa. Se ei anna mahdollisuuksia verojen laskemiseen. Kun siihen on taas varaa, etenkin yrittämisen ja työn verottamista pitäisi keventää."

"Kun tämä hallitus on jo nostanut veroasteen tappiin, mitä tekee seuraava? Ottaako se riskin talouskasvun tyrehtymisestä vai yrittääkö karsia julkisia menoja nykyisiä tavoitteitakin nopeammin? Samoin eläke- ja soteuudistuksia on vietävä ripeästi eteenpäin."

Viime vuosina Suomessa on korotettu etenkin kulutukseen liittyvää verotusta, kuten arvonlisäveroja, polttoaineveroja sekä tupakka-, alkoholi-, makeis- ja jäätelöveroja.
Paula Nikula
Paula Nikula valehtelee, Suomen veroaste on noin 55%, eikä 46%. Siihen (46%) lukuun ei sisälly suuri osa kansanalekkäistä ja virtuaalisesta eläkeläisten asumistuesta.

Uutisessa on 8 kommentia, eikä kukaan kirjoittanut toimittajan valehtelusta.

Rusinapulla

Leikataan lapsista, kouluista ja vanhuksista. Mamutus ja julkinen sektori on pakko pitää pystyssä, hinnalla millä hyvänsä. Lisää perseenpyyhkijöitä ulkomailta niin saadaan Suomi nousuun.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Ari-Lee

Quote from: Rusinapulla on 28.05.2014, 18:39:57
Leikataan lapsista, kouluista ja vanhuksista. Mamutus ja julkinen sektori on pakko pitää pystyssä, hinnalla millä hyvänsä. Lisää perseenpyyhkijöitä ulkomailta niin saadaan Suomi nousuun.

Ihan saatanan huono idea ja siksi paras. Onhan meillä kohta pääministerikin tämän idean kannattaja. Kansa on äänestänyt. Pidetään me pölhö-Kustaat suut soukemmalla. Kohta olemme kaikki vauvasta vaariin valdella duunissa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Mika

Leikataanko vanhuksilta, lapsilta ja terveydenhoidosta, vai korotetaanko veroja?  Näinhän tämä aina vasuritoimittajien taholta tarjoillaan. Ja suurin osa hyväntahtoisista hölmöistä kannattaa (tietysti) veronkorotuksia.

Jos kysyttäisiin, leikataanko kehitysavusta, naistutkimuksesta ja turvapaikanhakijoiden diskorahoista, vai korotetaanko veroja, tulokset olisivat täysin päinvastaisia.  Mistään oleellisesta ei tarvitsisi leikata, jos rahankäytössä olisi vähänkään järkeä.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

normi

Quote from: Mika on 28.05.2014, 20:44:14
Leikataanko vanhuksilta, lapsilta ja terveydenhoidosta, vai korotetaanko veroja?  Näinhän tämä aina vasuritoimittajien taholta tarjoillaan. Ja suurin osa hyväntahtoisista hölmöistä kannattaa (tietysti) veronkorotuksia.

Jos kysyttäisiin, leikataanko kehitysavusta, naistutkimuksesta ja turvapaikanhakijoiden diskorahoista, vai korotetaanko veroja, tulokset olisivat täysin päinvastaisia.  Mistään oleellisesta ei tarvitsisi leikata, jos rahankäytössä olisi vähänkään järkeä.

Tämä on niin totta. Turhia menoja on aivan tolkuton määrä ja turhia julkisia virkoja...
Impossible situations can become possible miracles

sivullinen.

Valtionvarainministeriksi valittu Antti Rinne totesi maikkarin uutisissa leikkausten olevan nyt loppu. Tähän mennessä leikkaustahti onkin ollut hurja. Ainoa suurempi leikkaus on arvonlisäveronalennuksen leikkaus. Vapaassa maailmassa sellaista kutsutaan veronkorotukseksi. Joten "doublespeakin" vallitessa on syytä huokaista helpotuksesta. Ruuan nykyisen 14% arvonlisäveron "alennuksen" leikkausta 24% emme toivottavasti vielä tänä vuonna näe. Paitsi jos Antti Rinne ei pidä sanojaan -- jonka varaan en paljoa laske.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

guest7001

Juuri näin. Antti Rinne on juuri sopiva VM, jos halutaan ajaa Suomi mahdollisimman nopeasti Troikan syliin.

Ja Kreikkalainen meininki senkun jatkuu. Ei minkäänlaista realismia sillä suunnalla.

Valtion virkamiehet valmiina palkkasotaan!

Dharma

YT:t ovat vähitellen tulleet valtiollekin. Toki erittäin pienessä mitassa vielä. Pitkään yrittivät sopeuttaa eläköitymisen kautta, mutta kun 10 000 osastoa mankuu itselleen enemmän resursseja, kun tekevät niin tärkeää ja vaativaa työtä, niin menot kuitenkin vain kasvoivat kokonaisuudessaan.

Julkinen sektori on ottanut Suomessa itselleen valtaisasti tehtäviä, jotka eivät sille välttämättä kuulu. Maailmanparannus on yksi näistä. Mutta toisaalta äänestäjät ovat tyytyväisiä. EU-vaaleissakin selvä enemmistö tuki vallitsevaa menolinjaa.


Micke90

Kunnallishallintoa voisi karsia ja yhdistää toisiinsa sellaiset virastot ja laitokset, joiden toimialat liippaavat toisiaan. Kotikaupungistani Helsingistä löytyy esim. seuraavat erilliset virastot, jotka kaikki liittyvät jollain tapaa rakentamiseen, kaavoitukseen ja kiinteistötoimeen:


  • Asuntotuotantotoimisto
  • Kaupunkisuunnitteluvirasto
  • Kiinteistövirasto
  • Rakennusvalvontavirasto
  • Rakennusvirasto
  • Stara
  • Ympäristökeskus

Kaikki nuo voisi yhdistää rakennusviraston alaisuuteen.

Lisää löytyy esim. opetustoimesta:


  • Opetusvirasto
  • Varhaiskasvatusvirasto

Varhaiskasvatusvirasto?  ???

Kaupungin hallinnon puolelta löytyy seuraavat virastot ja laitokset:


  • Hankintakeskus
  • Henkilöstön kehittämispalvelut
  • Kaupunginkanslia
  • Taloushallintopalvelu
  • Tarkastusvirasto
  • Tietokeskus

Ehdotan em. virastojen yhdistämistä kaupungin taloushallinto-, hankinta- ja tietokeskukseksi.

Sosiaali- ja terveystoimi:


  • Sosiaali- ja terveysvirasto
  • Työterveyskeskus

Nuoriso-, kulttuuri- ja vapaa-ajanpalvelut:


  • Kaupunginmuseo
  • Kaupunginkirjasto
  • kaupunginorkesteri
  • Korkeasaari
  • Kulttuurikeskus
  • Liikuntavirasto
  • Nuorisoasiainkeskus

Ei tuollaiselle hallintokoneistolle voi todeta muuta kuin  :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Tarkempaa tietoa kaupungin hallinnosta löydät täältä.

Maatiaisjuntitar

Quote from: Micke90 on 31.05.2014, 12:34:26
Kunnallishallintoa voisi karsia ja yhdistää toisiinsa sellaiset virastot ja laitokset, joiden toimialat liippaavat toisiaan. Kotikaupungistani Helsingistä löytyy esim. seuraavat erilliset virastot, jotka kaikki liittyvät jollain tapaa rakentamiseen, kaavoitukseen ja kiinteistötoimeen:


  • Asuntotuotantotoimisto
  • Kaupunkisuunnitteluvirasto
  • Kiinteistövirasto
  • Rakennusvalvontavirasto
  • Rakennusvirasto
  • Stara
  • Ympäristökeskus

Kaikki nuo voisi yhdistää rakennusviraston alaisuuteen.

Lisää löytyy esim. opetustoimesta:


  • Opetusvirasto
  • Varhaiskasvatusvirasto

Varhaiskasvatusvirasto?  ???



Rakennusvalvontavirasto hoitaa viranomaistehtäviä, eli rakennusvalvontaa. Se ei oikeastaan mitenkään voi olla samassa kiinteistöviraston kanssa, eli myöntää rakennuslupia itselleen.

Varhaiskasvatusvirasto = päivähoito ja esiopetus

Micke90

Quote from: Maatiaisjuntitar on 31.05.2014, 13:51:28
Rakennusvalvontavirasto hoitaa viranomaistehtäviä, eli rakennusvalvontaa. Se ei oikeastaan mitenkään voi olla samassa kiinteistöviraston kanssa, eli myöntää rakennuslupia itselleen.

Varhaiskasvatusvirasto = päivähoito ja esiopetus

Ei itselleen, vaan yksityishenkilöille ja yrityksille. Mielestäsi ilmeisesti kaupungin virastot ja laitokset kuitenkin voivat myöntää lupia toisilleen?

Oletko muuten kaupungilla töissä, kun vastustat virastojen ja laitosten yhdistämistä järkevämmiksi kokonaisuuksiksi?

Maatiaisjuntitar

Quote from: Micke90 on 01.06.2014, 00:33:00
Quote from: Maatiaisjuntitar on 31.05.2014, 13:51:28
Rakennusvalvontavirasto hoitaa viranomaistehtäviä, eli rakennusvalvontaa. Se ei oikeastaan mitenkään voi olla samassa kiinteistöviraston kanssa, eli myöntää rakennuslupia itselleen.

Varhaiskasvatusvirasto = päivähoito ja esiopetus

Ei itselleen, vaan yksityishenkilöille ja yrityksille. Mielestäsi ilmeisesti kaupungin virastot ja laitokset kuitenkin voivat myöntää lupia toisilleen?

Oletko muuten kaupungilla töissä, kun vastustat virastojen ja laitosten yhdistämistä järkevämmiksi kokonaisuuksiksi?

Kaupunkikin tarvitsee rakennuslupia omiin kiinteistöihinsä ja ne myöntää kunnan rakennuslupaviranomainen. Tällöin sama organisaatio ei voi sekä hakea lupaa ja myöntää sen. Eli eri lautakuntien ja hallinnon alla täytyy toiminnan olla. Usein kunnissa onkin rakennuslautakunta, joka hallinnoi rakennusvalvontaa ja tekninen lautakunta, joka hallinnoi kunnan kiinteistöjä.

Olen tosiaan kunnalla töissä (tullaan nyt sitten ulos kaapista), mutta en vastusta mitään yhdistämisiä, enkä mitään sellaista sanonutkaan. Selvensin vaan noita asioita, koska kaikilla ne eivät ole tiedossa.

Pahinta kunnissa mielestäni on sinne nykyisin pesiytyneet kaikenlaiset projektit yms. hömpät, joilla ei ole kunnan ydintoimintojen kanssa mitään tekemistä. Näistä ei toki säästetä... meidänkin kunnassa ns. oikeat työntekijät lomautetaan, mutta nämä projektityöntekijät ovat lomauttamisten ulkopuolella.

Micke90

Hiiskatti! En tiennytkään, että kunnan toiminnan pyörittämiseen liittyy noin paljon sääntöjä. Jos kuntia johdettaisiin kuin liikeyrityksiä ja tavoiteltaisiin mahdollisimman hyviä tuloksia mahdollisimman vähin kustannukset, olisi kuntien taloustilanne toinen ja kunnallisvero alhaisempi.  :facepalm:

msm

Quote from: Maatiaisjuntitar on 01.06.2014, 17:31:01Kaupunkikin tarvitsee rakennuslupia omiin kiinteistöihinsä ja ne myöntää kunnan rakennuslupaviranomainen. Tällöin sama organisaatio ei voi sekä hakea lupaa ja myöntää sen. Eli eri lautakuntien ja hallinnon alla täytyy toiminnan olla. Usein kunnissa onkin rakennuslautakunta, joka hallinnoi rakennusvalvontaa ja tekninen lautakunta, joka hallinnoi kunnan kiinteistöjä.

Ehkäpä tulisikin harkita koko rakennuslupakäytännöstä luopumista, se kun haittaa myös yksityisiä toimijoita kun ihmiset ja yritykset eivät voi käyttää omistamaansa maata haluamallaan tavalla. Hienona esimerkkinä vaikkapa Helsingin Jätkäsaaren tornihotelli, jota ei saanut rakentaa koska se olisi ikävällä tavalla pilannut Helsingin siluetin ja olisin näin ollen joutunut kohtaamaan inhottavan muutoksen liikkuessani segelbåtillani.

guest7001

Kauppalehden palstalta nimimerkiltä IC hyvä lista.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=241069

Quote
Valtion talousarvioesityksestä löytyy paljon mielenkiintoista:
- 4H kerho: 4M€
- Valtion Taloudellinen Tutkimuskeskus: 4M€
- Valtionhallinnon kehittäminen: 70M€ (kuinka huonolla tolalla valtion hallinto voisikaan olla jos sitä ei joka vuosi kehitettäisi 70M€:lla??)
- Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO: 9M€
- Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan: 3M€
- Arkistolaitos: 19 M€
- Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille: yli 35 M€ eri ministeriöillä, ei sis. EU-jäsenmaksuja
- Valtionavustus järjestöille: yht. 8M€ eri momenteilla
- Taiteen edistämiskeskus: 5M€
- Kansallinen audiovisuaalinen instituutti: 7M€
- Valtionavustus tilakustannuksiin (kulttuuti): 29M€
- Maanmittauslaitos: 50M€ (eikö Suomi ollutkaan jo kertaalleen mitattu vuosikymmeniä sitten?)
- Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos: 17M€
- Metsäntutkimuslaitos: 44M€
- Liikenteen turvallisuusvirasto: 52M€
- Geologian tutkimuskeskus: 38M€
- Mittatekniikan keskus: 6M€
- MEK: 10M€
- Yleisavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseks: 24M€
- Maakunnan kehittämisraha: 6M€
- Maaseudun kehittäminen: 2M€
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (siis tutkimusta, ei sairaanhoitoa): 68 M€
- UKK-instituutti: 1M€
- Suomen ympäristökeskus: 31M€
- Avustukset ympäristöjärjestöille: 2M€
- Metsähallitus: 29M€
- Palkkiot ja muut menot valtionvelasta: 39M€ (tämä on siis korkojen lisäksi, eli kuka tienaa suoraan sillä että valtio ottaa lainaa?)

Kysymys kuuluukin: Jos kaikki ylläolevat menot puolitettaisiin tai poistettaisiin kokonaan vuodeksi, huomaisiko suuressa mittakaavassa kukaan yhtään mitään?

Tähän vastausta miettiessä alkoi ottaa pannuun sen verran, että en edes viitsi selvitellä mitä kaikkea kuntien budjeteista voisi löytyä ja mitä kaikkea sellaista ministeriöiden budjeteista voisi löytyä mitkä eivät kuitenkaan ole suoraan osana valtion talousarviota.

Maatiaisjuntitar

Quote from: Micke90 on 02.06.2014, 04:09:57
Hiiskatti! En tiennytkään, että kunnan toiminnan pyörittämiseen liittyy noin paljon sääntöjä. Jos kuntia johdettaisiin kuin liikeyrityksiä ja tavoiteltaisiin mahdollisimman hyviä tuloksia mahdollisimman vähin kustannukset, olisi kuntien taloustilanne toinen ja kunnallisvero alhaisempi.  :facepalm:

Eduskunta (myös EU) on säätänyt hurjan määrän lakeja, joissa määrätään kunnille tehtäviä ja velvoitteita ja määrätään miten tulee toimia. On paljon suunnitteluvelvoitteta, eli lähes joka asiasta pitää tehdä kirjallinen suunnitelma, jota pitää päivittää säännöllisesti. Lisäksi on raportointivelvollisuuksia, lakisääteisiä tehtäviä ja mitoituksia, esim. päivähoidon hoitajamitoitukset jne. Kilpailuttaminen on tehty niin kankeaksi, että parasta mahdollista on vaikea saada, hintoja ei voi tingata yms.
Kyllä kunnissa mielellään tehtäisiin vapaammin, mutta jokainen hallitus vuorollaan on vain lisännyt kuntien kankeutta toimia.
Nythän tehtiin tämä kuntien tehtävien kartoitus ja tehtäviä piti alkaa karsimaan, mutta saapa nähdä. Ainakaan vielä mitään konkreettista ei ole tapahtunut. Päinvastoin; on säädetty lisävelvoitteista mm. vanhuspalvelulaissa ja nuorisolaissa.

Sour-One

Quote from: Maatiaisjuntitar on 02.06.2014, 08:48:50
Quote from: Micke90 on 02.06.2014, 04:09:57
Hiiskatti! En tiennytkään, että kunnan toiminnan pyörittämiseen liittyy noin paljon sääntöjä. Jos kuntia johdettaisiin kuin liikeyrityksiä ja tavoiteltaisiin mahdollisimman hyviä tuloksia mahdollisimman vähin kustannukset, olisi kuntien taloustilanne toinen ja kunnallisvero alhaisempi.  :facepalm:

Eduskunta (myös EU) on säätänyt hurjan määrän lakeja, joissa määrätään kunnille tehtäviä ja velvoitteita ja määrätään miten tulee toimia. On paljon suunnitteluvelvoitteta, eli lähes joka asiasta pitää tehdä kirjallinen suunnitelma, jota pitää päivittää säännöllisesti. Lisäksi on raportointivelvollisuuksia, lakisääteisiä tehtäviä ja mitoituksia, esim. päivähoidon hoitajamitoitukset jne. Kilpailuttaminen on tehty niin kankeaksi, että parasta mahdollista on vaikea saada, hintoja ei voi tingata yms.
Kyllä kunnissa mielellään tehtäisiin vapaammin, mutta jokainen hallitus vuorollaan on vain lisännyt kuntien kankeutta toimia.
Nythän tehtiin tämä kuntien tehtävien kartoitus ja tehtäviä piti alkaa karsimaan, mutta saapa nähdä. Ainakaan vielä mitään konkreettista ei ole tapahtunut. Päinvastoin; on säädetty lisävelvoitteista mm. vanhuspalvelulaissa ja nuorisolaissa.

Kunnille on tosiaankin tullut kaiken maailamn hevon vitun velvoitteita. Mutta vanhuspalvelulaki?!? Onko tämä jonkun mielestä oikeasti ongelma, josta valittaa? Kun kunnat eivät ole toteuttaneet vanhustenhuolto velvoitettaan kelvollisesti, niin nyt on edes laissa määritelty minimihoitajamäärä per vanhus. Muistelen, että  persujen suunnalta moitittiin hoitajien mitoitusta liian pieneksi...

matcauthon

Quote from: detonator on 02.06.2014, 07:54:57
Kauppalehden palstalta nimimerkiltä IC hyvä lista.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=241069

Quote
Valtion talousarvioesityksestä löytyy paljon mielenkiintoista:
- 4H kerho: 4M€
- Valtion Taloudellinen Tutkimuskeskus: 4M€
- Valtionhallinnon kehittäminen: 70M€ (kuinka huonolla tolalla valtion hallinto voisikaan olla jos sitä ei joka vuosi kehitettäisi 70M€:lla??)
- Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO: 9M€
- Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan: 3M€
- Arkistolaitos: 19 M€
- Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille: yli 35 M€ eri ministeriöillä, ei sis. EU-jäsenmaksuja
- Valtionavustus järjestöille: yht. 8M€ eri momenteilla
- Taiteen edistämiskeskus: 5M€
- Kansallinen audiovisuaalinen instituutti: 7M€
- Valtionavustus tilakustannuksiin (kulttuuti): 29M€
- Maanmittauslaitos: 50M€ (eikö Suomi ollutkaan jo kertaalleen mitattu vuosikymmeniä sitten?)
- Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos: 17M€
- Metsäntutkimuslaitos: 44M€
- Liikenteen turvallisuusvirasto: 52M€
- Geologian tutkimuskeskus: 38M€
- Mittatekniikan keskus: 6M€
- MEK: 10M€
- Yleisavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseks: 24M€
- Maakunnan kehittämisraha: 6M€
- Maaseudun kehittäminen: 2M€
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (siis tutkimusta, ei sairaanhoitoa): 68 M€
- UKK-instituutti: 1M€
- Suomen ympäristökeskus: 31M€
- Avustukset ympäristöjärjestöille: 2M€
- Metsähallitus: 29M€
- Palkkiot ja muut menot valtionvelasta: 39M€ (tämä on siis korkojen lisäksi, eli kuka tienaa suoraan sillä että valtio ottaa lainaa?)

Kysymys kuuluukin: Jos kaikki ylläolevat menot puolitettaisiin tai poistettaisiin kokonaan vuodeksi, huomaisiko suuressa mittakaavassa kukaan yhtään mitään?

Tähän vastausta miettiessä alkoi ottaa pannuun sen verran, että en edes viitsi selvitellä mitä kaikkea kuntien budjeteista voisi löytyä ja mitä kaikkea sellaista ministeriöiden budjeteista voisi löytyä mitkä eivät kuitenkaan ole suoraan osana valtion talousarviota.

Kauppalehden IC halunnee sitten lopettaa mm. oikeuslääketieteelliset ruumiinavaukset, joista vastaa THL. No, mitäpä niitä henkirikoksia tutkimaan kun ei niistä anneta kunnon tuomioitakaan.