News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Olennaista poliittista ja nuivaa luettavaa.

Started by hattiwatti, 02.07.2009, 22:51:47

Previous topic - Next topic

hattiwatti

Joskus loppuvuodesta 2008 Halla-Ahon vieraskirjassa oli jonkun (joidenkin?) kokoama lista erinäistä kirjallisuutta siitä ihmissielun insinööritieteestä ja poliittisesta piilokähminnästä yms. varsin olennaisesta luettavasta netsiporukalle. Joku tehnyt aivan loistavaa työtä kootessaan tämän. Koska vieraskirjassa kyseinen lista on jo hävinnyt bittiavaruuteen ajat sitten, lienee syytä siirtää sieltä copypastaamani lista tänne:

On hyvä jos muut lukijat lisäilevät omia ehdotuksiaan.
------------------------------------------------------------------------------


Ahlfors, B., Kolanen, R. & Reuna, R. 1995. Valta murroksessa. Helsinki: Tammi

* Allardt, E. 1964. Yhteiskunnan rakenne ja sosiaalinen paine. Porvoo: WSOY

Chomsky, N. 2002. Ideologia ja valta. Helsinki: Like.

Chomsky, N. 2003. Mediakontrolli. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Sammakko. Alkuperäisteos Media Control. New York: Seven stories press. Suomentanut Sami Heino

Hakalehto, I. 1991. Puolueiden nykytila. Teoksessa Taivalsaari, E. (toim.) Näennäinen demokratia. Helsinki: Art House. 67 – 85.

Heikkilä, J., Martikainen, O. & Norrena, L. 2002. Valta, valtio ja yksilö – ajasta aikaan.Porvoo: WSOY

Heinonen, R. & Hannula, I. 1999. Valvonta tietoyhteiskunnassa. Helsinki: Edita

* Helkama, K., Myllyniemi, R. & Liebkind, K. 1998. Johdatus sosiaalipsykologiaan. Helsinki: Edita

Helne, T. 2002. Syrjäytymisen yhteiskunta. Helsingin yliopisto, Valtiotieteellinen Tiedekunta, sosiaalipolitiikan laitos. STAKES, Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen tutkimuksia 123

* Huhtinen, A-M. 2002. Johdanto. Teoksessa Huhtinen, A-M. (toim.) Propagandan renesanssi – julkisen manipulaation paluu. Maanpuolustuskorkeakoulu. Johtamisen laitos. Julkaisusarja 2, artikkelikokoelmat N:o 8. Helsinki. 13 – 30.

* Huttunen, R. 1999. Opettamisen filosofia ja kritiikki. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä: Jyväskylä University Printing house

* Huttunen, R. 1999. Koulutuksen ideologisuudesta. Teoksessa Aittola, T. (toim.) Kasvatussosiologian teoreetikoita. Helsinki: Gaudeamus. 44 – 57.

* Huttunen, R. 2003. Kommunikatiivinen opettaminen. Indoktrinaation kriittinen teoria. SoPhi82. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto

Jokinen, K. & Saaristo, K. 2002. Suomalainen yhteiskunta. Juva:WSOY

Karkama, P. 1998 Kulttuuri ja demokratia –kirjoituksia kulttuurin nykytilasta. Tietolipas 161. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura

Kellner, D. 1998. Mediakulttuuri. Tampere: Vastapaino. Alkuteos: Rouledge 1995, Media Culture. Cultural studies, identity and politics between the modern and the postmodern. Useita suomentajia, suomennostyön ohjannut Riitta Oittinen.

* Kunelius, R. 2001. Viestinnän vallassa – johdatusta joukkoviestinnän kysymyksiin. Helsinki: WSOY

Kyntäjä, T. 1998. Yksilö ja yhteiskunta. Teoksessa Koskinen, K. (toim.) Sosiologisia karttalehtiä. Tampere: Vastapaino. 33 – 35

Laine, M. 1991. Johdatus kriminologiaan ja poikkeavuuden sosiologiaan. Helsinki: Tietosanoma Oy

Laitinen, A & Nyholm, M-L. 1995. Luvaton nuoruus. Helsinki: Painatuskeskus Oy

Lehtinen, E. & Kuusinen, J. 2001. Kasvatuspsykologia. Juva: WSOY

Lehtonen, J. 1998. Ikuisuuskysymys. Miten viesteillä vaikutetaan? Teoksessa Kunelius, R. & Kivikuru, U. (toim.). Viestinnän jäljillä – näkökulmia uuden ajan ilmiöön. Juva: WSOY. 57 – 78.

*** Le Bon, G. 1912. Joukkosielu. Helsinki: Otava. Alkuperäisteos "Psychologie des foules 1895". Suomennettu alkuteoksen 17:nnestä painoksesta. Suomentajaa ei mainita.

* Luostarinen, H. 1999. Propagandan vuosituhat. Teoksessa Junttila, J., Lehtinen, T. & Olkinuora, H. (toim.). Toisen vuosituhannen perintö. Tampereen hiippakunnan vuosikirja LI 2000. 58 – 71.

* Luostarinen, H. 2002. Propaganda, media ja sota. Teoksessa Huhtinen, A-M. (toim.) Propagandan renesanssi – julkisen manipulaation paluu. Maanpuolustuskorkeakoulu. Johtamisen laitos. Julkaisusarja 2, artikkelikokoelmat N:o 8. Helsinki. 31 – 60.

Luostarinen, H. 2003. Sodan viestit. Teoksessa Männistö, A. (toim.). Miksi soditaan? Tampere: Vastapaino. 17 – 31.

Mattelart, A. 2003. Informaatioyhteiskunnan historia. Suomentanut Risto Suikkanen. Tampere: Vastapaino

Mustonen, A. 2001. Mediapsykologia. Porvoo: WSOY

Georg Claus. Politiikan kieli. (70-luvun DDR:läistä propagandatiedettä!)

Mäki-Kulmala, H. 2002. Näin puhui Sarasvuo. Tampere: Vastapaino
   

    :    Lisää kirjoja eli Postaus 2.

* Orwell, G. 1950. Vuonna 1984. Juva: WSOY. Alkuperäisteos Nineteen Eighty-four, 1949. Suomentanut Raija Mattila
Paastela, J. 1995. Valhe ja politiikka. Tutkimus hyveestä ja paheesta yhteiskunnallisessa kanssakäymisessä. Helsinki: Gaudeamus

Pietilä, K. 1998. Massa ja yleisö journalismin historiassa. Teoksessa Kunelius, R. & Kivikuru, U. (toim.). Viestinnän jäljillä – näkökulmia uuden ajan ilmiöön. Juva: WSOY. 57 – 78.

Pietilä, V. 1998. Hajanaisesta moninaiseksi. Joukkoviestintätutkimuksen kehitystä (etupäässä) angloamerikkalaisessa kulttuuripiirissä. Teoksessa Kunelius, R. & Kivikuru, U. (toim.). Viestinnän jäljillä – näkökulmia uuden ajan ilmiöön. Juva: WSOY. 397 – 418.

Pietilä, V. 1997. Joukkoviestintätutkimuksen valtateillä. Tampere: Vastapaino

* Pohjola, M. 1991. Miksi Suomessa ei ole jalkapallomellakoita? Teoksessa Taivalsaari, E. (toim.) Näennäinen demokratia. Helsinki: Art House. 193 – 212.

Pratkanis, A. & Aronson, E. 1992. Age of Propaganda. The everyday use and abuse of persuasion. New York: W.H.Freeman and Company

*** Puolimatka, T. 1998. Rakenteellinen indoktrinaatio. Teoksessa Mäkelä, P. Vehkavaara, T. & Vuorio, T. (toim.) Filosofisia iskuja. Kirjoituksia Martti Kuokkasen 50-vuotispäivän kunniaksi. Filosofisia tutkimuksia Tampereen yliopistosta vol 65. Tampere: Fitty 65. 228 – 237.

*** Puolimatka, T. 2001. Opetusta vai indoktrinaatiota? Valta ja manipulaatio opetuksessa. Helsinki: Tammi

Rainio, K. 1971. Informaatiosota ja vapaa ihminen. Porvoo: WSOY

Ramonet, I. 2001. Median tyrannia. Helsinki: WSOY. Alkuperäisteos La Tyrannie de la communication 1999. Suomentanut Jouni Kuurne.

Rantapelkonen, J. 2002. Psykologiset operaatiot Afganistanissa. Teoksessa Huhtinen, A-M. (toim.) Propagandan renesanssi – julkisen manipulaation paluu. Maanpuolustuskorkeakoulu. Johtamisen laitos. Julkaisusarja 2, artikkelikokoelmat N:o 8. Helsinki. 87 – 110.

Reich, W. 1973. Fasismin massapsykologia. Keuruu: Otava. Alkuperäisteos "Die Massenpsykologie des Faschismus, III korrigierte und erweiterte Auflage. 1933. Kääntänyt Erkki Puranen avustajina Riitta Heikkilä ja Marja Tilanterä.

* Salminen, E. 2004.Viestinnällä vallankumoukseen. "Demokraattisen toimittajakoulutuksen" aika 1960-luvulta 1980-luvulle. Helsinki: Edita.

Santonen, A. 2003. Uusliberalismin ajassa. Maailman tapahtumien vertailua kolmannen vuosituhannen näkökulmasta. Saarijärvi: Gummerus

Sedergren, J. 2002. Sotavuosien propagandaa kotimaisessa elokuvassa. Teoksessa Huhtinen, A-M. (toim.) Propagandan renesanssi – julkisen manipulaation paluu. Maanpuolustuskorkeakoulu. Johtamisen laitos. Julkaisusarja 2, artikkelikokoelmat N:o 8. Helsinki. 73 – 86.

Silvennoinen, H. 2002. Koulutus margninalisaation hallintana. Helsinki: Gaudeamus

Suoranta, J. 2003. Kasvatus mediakulttuurissa. Osuuskunta vastapaino. Jyväskylä: Gummerus Oy

* Suoranta, J. 2002. Propagandan / pedagogiikan kulttuurista kulttuurin propagandaan / pedagogiikkaan. Teoksessa Huhtinen, A-M. (toim.) Propagandan renesanssi – julkisen manipulaation paluu. Maanpuolustuskorkeakoulu. Johtamisen laitos. Julkaisusarja 2, artikkelikokoelmat N:o 8. Helsinki. 61 – 72.

Sänkiaho, R. 1995. Poliittisen vieraantumisen selittämisestä. Teoksessa Ruostetsaari, I. (toim.). Vaalit, valta ja vaikuttaminen – Juhlakirja Olavi Borgin 60-vuotispäiväksi 30.3.1995. Tampere: Tampere University Press. 103 – 117

Taivalsaari, E. Alaston totuus markkinavoimista. Kirjoituksia aikamme umpikujasta ja ulospääsyn mahdollisuuksista. Helsinki: Tammi

Varto, J. 2002. Voiko propaganda olla eettistä. Teoksessa Huhtinen, A-M. (toim.) Propagandan renesanssi – julkisen manipulaation paluu. Maanpuolustuskorkeakoulu. Johtamisen laitos. Julkaisusarja 2, artikkelikokoelmat N:o 8. Helsinki. 49 – 60.

Vuolle, M. 1997. Kapitalismin massapsykologia. Teoksessa Junttila, J., Ora, S. ja Rinnetmäki-Rantanen, K. (toim.) Katso ihmistä. Tampereen hiippakunnan 49. vuosikirja. 92 – 113.

*** Wächter, M. 1968. Aivopesu. Tutkielma käyttäytymisen valvonnasta. Jyväskylä: Gummerus. Alkuperäisteos Hjärntvätt. En studie i beteendekontroll 1965. Suomentanut Ape Kuronen


http://www.helsinki.fi/hum/hist/yhd/julk/arviot/musta.html

- Salaisen poliisin valtakunta
KGB, FSB ja suhteet Suomeen
Kuorsalo, Anne ; Susiluoto, Ilmari ; Valkonen, Martti
http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789513738631

- Pentti Syrjä / Gruppa Finljandija
http://131.207.75.64/fi/showitem.php3?itemid=91718192
"Itsesensuuri juhli vielä presidentti Koiviston kaudella. Pentti Syrjän Gruppa Finljandija, Neuvostokomentajan roolissa (1986) käsitteli Frunzen sota-akatemian vuotta 1971-72. Presidentti Mauno Koivisto väitti puolustusvoimain ylipäällikön ominaisuudessa Syrjän esittäneen salaisena pidettävää aineistoa mm. Neuvostoliiton asevoimista."

Muokkasin otsikon ja pistän ketjun vähäksi aikaa Ilmoituksiin, jotta nämä kirjallisuudeen aarteet voisivat tavoittaa suuremman yleisön. t: Zngr

Miniluv

J. Mäki-Ketelän keräämä listä on Vieraskirjassa täällä.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Atte Saarela

Taloustiedettä kannattaa ehkä lukea, esim. Paul Krugman tai kirjat yliopiston tai kauppakorkeakoulun peruskursseilta.

Anti-Utopisti

#3
Quote from: hattiwatti on 02.07.2009, 22:51:47On hyvä jos muut lukijat lisäilevät omia ehdotuksiaan.

Kun perehdyin taannoin Thomas Bertonneaun kirjoituksen Further Remarks on Eric Voegelin and Gnosticism innostamana ns. gnostilaisten kulttien historiaan, löysin sitä kautta Googlella hyödyllistä luettavaa muunkinlaisista poliittisista lahkoista ja uskonnoista, jotka varoittavina esimerkkeinä kiinnostanevat monia Homman lukijoita.

Yhdessä nämä löytämäni kirjat paljastavat, että monikultturismi ei ole suinkaan ainutkertainen kollektiivisen hulluuden ilmentymä. Älymystön gnostilaisten kulttien ohella myös monet tavallisen kansan sisällä syntyneet poliittiset lahkot ovat olleet yhtä lailla terveen järjen vastaisia:

Norman Cohn: The Pursuit of the Millennium: Revolutionary Millenarians and Mystical Anarchists of the Middle Ages

http://www.amazon.com/gp/product/0195004566

Tässä Norman Cohnin kirjassa kerrotaan erityisen opettavainen esimerkki tavallisen kansan parista nousseen anabaptisti-lahkon kommunistisesta yhteiskuntakokeilusta Münsterissa vuonna 1534:

Bockelson's first important act was -- characteristically -- at once a religious and a political one. Early in May he ran naked through the town in a frenzy and then fell into a silent ecstasy which lasted three days. When speech returned to him he called the population together and announced that God had revealed to him that the old constitution of the town, being the work of men, must be replaced by a new one which would be the work of God. The burgomasters and Council were deprived of their functions. In their place Bockelson set himself and -- on the model of Ancient Israel -- twelve Elders. ... This new government was given authority in all matters, public and private, spiritual and material, and power of life and death over all inhabitants of the town. A new legal code was drawn up, aimed partly at carrying still further the process of socialization and partly at imposing a severely puritanical morality. A strict direction of labour was introduced. ... At the same time the new code made capital offenses not only of murder and theft but also of lying, slander, avarice and quarreling. But above all it was an absolutely authoritarian code; death was to be the punishment of every kind of insubordination -- of the young against their parents, of a wife against her husband, of anyone against God and God's representative, the government of Münster.

This order came to an abrupt end, however, when Bockelson decided to establish polygamy. That such an undertaking was possible at all was due to the fact that many of the emigrants had left their womenfolk behind in the town, so that there were now at least three times as many women of marriageable age as there were men. ... The path along which Bockelson now led the Anabaptists in Münster was in fact that which in earlier centuries had been trodden by the Brethren of the Free Spirit and by the Adamites. ... Bockelson, who had left a wife in Leyden, began by marrying the beautiful young widow of Matthys, Diever or Divara, and before long he had a harem of fifteen wives ...

Bockelson ...[had] himself proclaimed king.


Lähde: http://www.societyofcontrol.com/ppmwiki/pmwiki.php/Main/MuensterCohn

Historian valossa poliittisen eliitin ja tavallisen kansan välisen jakolinjan ylikorostamisen myötä voi helposti nousta vastareaktiona tavallisen kansan parista apokalyptisiä guruja, joiden perustamat liikkeet saattavat sitten lähteä helposti perustajansa käsistä (kts. anabaptisti-esimerkissä Melchior Hoffmann) ja radikalisoitua tuhoisin seurauksin (kts. anabaptisti-esimerkissä Jan Matthys ja Jan Bockelson).

Mainitsin jo aiemmin oman hypoteesini, että mytologiapohjaiset kultit saattaisivat perustua yleensä ensisijaisesti kultin perustaneen gurun Introvertin Intuition (kts. Carl Jungin persoonallisuustypologia) tuottamaan arkkityyppiseen ajatteluun. Nyt keksin vaihtoehtoisen hypoteesin, jonka mukaan syy monikultturismin kaltaisten kulttien perusluonteeseen saattaakin johtua länsimaisessa sivilisaatiossa keskeisen aseman saaneesta Hyvän ja Pahan välisen taistelun teemasta (alun perin zarahustralaisuudessa asha vastaan druj), eli syy ei ehkä olekaan ensisijaisesti kognitiivinen vaan kulttuurinen.

Hyvää edusti kai alun perin zarahustralaisuudessa Ahura Mazda ja nykyajan monikultturismin mytologiassa sitä edustavat vastaavasti "suvaitsevaiset". Pahaa taas edusti alun perin zarahustralaisuudessa kaaosta ylläpitävien jumalien Angra Mainyu ja nykyään sitä edustavat monikultturismin mytologiassa vastaavasti "eurooppalaiset rasistit", jotka ikään kuin sortavat hyveellisiä kehitysmaalaisia ja estävät Gaiaa palaamasta harmoniseen perustilaansa eli rajattomaan maailmankylään, jossa elämä olisi kaikilla hyvää.

Tämä analogia on helppo havaita seuraavasta lainauksesta:

"Throughout the Gathas Zoroaster emphasizes deeds and actions, for it is only through "good thoughts, good words, good deeds" that order can be maintained, and in Zoroaster's revelation indeed the purpose of humankind is to assist in maintaining the order. In Yasna 45.9, Ahura Mazda "has left to men's wills" to choose between doing good (that is, good thoughts, good words and good deeds) and doing evil (bad thoughts, bad words and bad deeds). This concept of a free will is perhaps Zoroaster's greatest contribution to religious philosophy."

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Ahura_Mazda

Jossain vaiheessa zarahustralaisuuden aloittamaan lineaariseen aikakäsitykseen tuli mukaan eskatologinen teema, jossa odotettiin tulevaisuudessa käytävän vihoviimeinen Suuri Taistelu (vrt. "taistelu rasismia vastaan"), jossa Hyvä voittaa Pahan lopullisesti ja jonka tuloksena päästään paratiisimaiseen parempaan maailmaan (vrt. kun Ahura Mazda kukistaa lopulta kaaoksen jumalat).

Nämä Hyvän ja Pahan välisen taistelun arkkityyppiset kulttuuriset teemat ovat Cohnin mukaan peräisin zarathustralaisuudesta, ja ovat juutalaisuuden sekä muiden välikäsien kautta kulkeutuneet kristinuskoon asti. Veikkaisin niiden kulkeutuneen edelleen valistusajan jälkeen kommunismin kaltaisiin maanpäällisen paratiisin rakentamisprojekteihin ja sieltä edelleen älymystön kollektiivisen muistin välityksellä monikultturismiin.

Norman Cohn: Cosmos, Chaos, and the World to Come

http://www.amazon.com/Cosmos-Chaos-World-Come-2nd/dp/0300090889

Lineaarinen aikakäsitys, joka sisältää Hyvän ja Pahan välisen eskatologisen taistelun, johtaa joskus apokalyptiseen mentaliteettiin, mistä ovat länsimaiden historiassa surullisena todisteena monet järjettömät terroriteot ja vallankumousyritykset osana tätä oletettua lopullista taistelua. Seuraavassa artikkelissa esitetyn Cohn-tulkinnan pohjalta pelkään, että jopa Homman kaltaisissa verkostoissa saattaa piillä latentisti sellainen vaara, että Homman valtavirrasta voisi jossain vaiheessa erkaantua väkivaltainen apokalyptinen sivuhaara. Tosin tämä ei kai ole erityisen todennäköistä, koska Hommaan ei juurikaan liity toivoa utopian mahdollisuudesta.

David Ronfeldt: Millenarian terrorism — an STA perspective

http://twotheories.blogspot.com/2009/03/explaning-apocalyptic-terrorism.html

Vähintään yhtä paljon on syytä huolestua siitä, että Hommaa vihaavien monikultturistien kohdalla todennäköisyys tällaisen väkivaltaisen apokalyptisen  sivuhaaran syntymiselle saattaa olla merkittävä, sillä vasemmistomytologiaanhan kai yleensäkin sisältyy uskomus paremman maailman rakentamisesta nujertamalla "pahan voimat".

Itse asiassa kaikki Norman Cohnin kirjat ovat niin opettavaisia, että kannattaa vähintäänkin lukea Amazon-kirjakaupasta niiden lukija-arvostelut, joissa selostetaan kirjojen pääkohdat.

Siirrytään sitten radikaaleista lahkoista laajempien poliittisten ideologioiden tasolle. Toinen kiinnostava kirjailija on Michael Burleigh, joka on tutkinut ensinnäkin politisoitunutta kristinuskoa sekä kristinuskon paikan ottaneita poliittisia uskontoja Ranskan vallankumouksen ajoista 1900-luvulle asti. Itseäni kiinnostaa eniten seuraava Burleighin kirja, jossa tarkastellaan kirkon ja sekulaaristen poliittisten liikkeiden valtataistelua 1800-luvulla. Mieleeni tuli, että Spiral Dynamicsin termillä tätä Burleighin teemaa voitaisiin yksinkertaisemmin kutsua sinisen meemin ja oranssin meemin väliseksi valtataisteluksi länsimaiden herruudesta:

Michael Burleigh: Earthly Powers: The Clash of Religion and Politics in Europe, from the French Revolution to the Great War

http://www.amazon.com/Earthly-Powers-Religion-Politics-Revolution/dp/0060580941

Jälleen Amazonin lukija-arvosteluista saa hyvän kuvan kirjan sisällöstä. Useimpia Hommalaisia saattaa kiinnostaa kuitenkin vieläkin enemmän seuraava Burleighin kirja, jossa hän tarkastelee 1900-luvun totalitaristisia liikkeitä poliittisina uskontoina:

Michael Burleigh: Sacred Causes: The Clash of Religion and Politics, from the Great War to the War on Terror

http://www.amazon.com/Sacred-Causes-Religion-Politics-Terror/dp/0060580968

Yllämainituista kirjoista jää sellainen käsitys, että politiikan historia on samalla valitettavasti myös hulluuden historiaa - sekä yksilötasolla että kollektiivisena ilmiönä.


75369958@hotmail.com[/color

Zngr

#4
Olennaista nuivaa luettavaa, myös vieraskirjan peruja mutta nyt uusin viritteis-sävytteisin ja kiihottavin lisäyksin joka ylittää pelkän poliittisen kirjaston rajat.

Reflections on the Revolution In Europe: Immigration, Islam, and the West

Aloitan C. Caldwellin hittiteoksella jota en ole vielä lukenut itse*, mutta joka on saanut ylistäviä arvosteluja niin konservatiiveilta kuin liberaaleiltakin sekä kirvoitti jopa The Guardianin Martin Woollacottin positiiviseen kirjoitukseen keskustelun avaajana aiheesta joka on jähmettynyt ja yksinkertaistettu. On jo lähes julkinen ja hyväksytty totuus, ettei Euroopan kansa ole erikseen pyytänyt ja toivonut maahanmuuttotsunamia rikastamaan kulttuuriaan vaan takana on kuin onkin EU-eliitti - ja vasta nyt todelliset seuraukset kokeesta ovat paljastumassa.  

Islamin Musta Kirja - Carlo Panelli

Kirja jonka HS:n "arvostelija" Muhammad Sabour lyttäsi sanoin "Yksi muslimi tai arabi ei ilmennä koko yhteiskuntaa - ei edes johtaja. Italialaisen toimittajan kirja vain pönkittää ennakkoluuloja" ja jonka välittömästi ostin. Sabour syyllistyy tavalliseen liberaaliin tulkintaan silloin kun muita kuin länsimaista kulttuuria, tai muita kuin länsimaisia kansoja kritisoidaan: hän luulee (tai oikeastaan väittää vaikka tietää toisin), että arabimuslimien historian kertaaminen vuosilta 1914–2006 jollakin tavalla pyrkii leimaamaan jokaisen elävän tai kuolleen arabin tai muslimin murhanhimoiseksi terroristiksi. Tämä on myös se syy miksi esimerkiksi Suurpään mielestä vaikkapa erään afrikkalaisten vähemmistön tempauksista ei saisi kirjoittaa mitään. Kuitenkin jokainen normaali ihminen ymmärtää välittömästi, ettei faktojen kertaaminen mitenkään leimaa kokonaisia etnisiä ryhmiä, uskontoja tai kansakuntia, vaan voi auttaa paljastamaan minkälaisia negatiivisia (tai positiivisia) ilmiöitä niihin liittyy. Samoin kuin voimme todeta, että suomalaiset tappavat toisiaan vesureilla tavallista yleisemmin - siltikään kuvittelematta, että jokainen suomalainen on vesurimurhaaja. Mr. Sabour voisi ottaa mallia Prof. El Fadl:sta (josta lisää alla), joka ei suinkaan kiellä etteikö muslimimaaima sisällä myös niitä kauheuksia joita eurooppalaiset pelkäävät ja joista voidaan myös ääneen puhua.

Seuraavaksi muutama kirja Yhdysvalloista, josta saamme hieman erilaista näkökulmaa Euroopan tapahtumiin sieltä toisesta länsimaisesta sivilisaatiosta. Hyvin tuoretta, vaikkakin usein tuskallista luettavaa:

Decline and Fall: Europe's Slow Motion Suicide - Bruce S. Thornton

Viileä analyysi viitteineen klassikkojen erikoismieheltä.

The Last Days of Europe: Epitaph for an Old Continent - Walt Laquer.

Laquerin kredentiaaleihin lukeutuu Euroopan historiasta ja tapahtumista kirjoittelu neljältä vuosikymmeneltä, eikä häntä voi vähätellä.

While Europe Slept: How Radical Islam is Destroying the West from Within - Bruce Bawer

Ankara hyökkäys islamia vastaan joka kärsii kuitenkin pahasti lähdeviitteiden puutteista. Tosin materiaalin voi metsästää googlesta.

Surrender: Appeasing Islam, Sacrificing Freedom - Bruce Bawer,

Bawer, kriitikko ja kirjoittaja, käy aiheen kimppuun supernuivalla raivolla mutta ei työskentele järin järjestelmällisesti, eli se lähdetietojen puute, joka vähentää kirjan tehoa.

Islamin radikalisoitumisesta The Great Theft: Wrestling Islam from the Extremists Khaled - M. Abou El Fadl

Julkaisijan mukaan "El Fadl, professor of Islamic law at UCLA and Bush appointee to the U.S. Commission on International Religious Freedom, is the academic voice of the world's majority-moderate Muslims". Lisäksi "El Fadl realizes that many of the horrible things heard about Muslims is indeed true but indicative of the acute minority that hardly represents the whole"

Lisäksi suosittelen konservatiivisen maailmanmiehen Theodore Dalrymplen (Anthony Daniels) koottuja esseitä, jotka sisältävät laajalti kritiikkiä kaikesta tämän päivän lännenvastaisesta, liberaalista ja vihervasemmistolaisesta vouhotuksesta ja joissa myös luonnollisesti sokea mokutus saa huutia, samoin kuin toistuvana teemana käsiteltävä syyllisyyden ulkoistaminen yksilöltä yhteiskunnalle ja/tai valkoiselle heteromiehelle:

Life at the Bottom: The Worldview That Makes the Underclass - Theodore Dalrymple

Not With a Bang But a Whimper: The Politics and Culture of Decline - Theodore Dalrymple

In Praise of Prejudice: The Necessity of Preconceived Ideas - Theodore Dalrymple

Our Culture, What's Left of It: The Mandarins and the Masses - Theodore Dalrymple

Perään pari praimeria Afrikasta, joiden avulla vomme päätellä ja pyrkiä ymmärtämään, onko VHM oikeasti syyllinen siihen että siellä menee kaikki päin helvettiä, ja mihin ne miljardiavustukset katosivatkaan:

The State of Africa: A History of Fifty Years of Independence - Martin Meredith

The White Man's Burden - William Easterly

Lisään linkkejä ja kirjoja myöhemmin, koska tämä ei suinkaan ollut kattava otos edes omasta kirjahyllystä.
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

Sebastian

#5
Samuel P. Huntington: The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Clash_of_Civilizations_and_the_Remaking_of_World_Order

William Strauss & Neil Howe: The Fourth Turning
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fourth_Turning

propsyko

Erik Allardt-Littunen Yrjö: Sosiologia(1972)
te näette suuren miehen, minä näen vain omien ihanteidensa esittäjän.

jezerix

Quote from: Sebastian on 18.08.2009, 21:47:56
Samuel P. Huntington: The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Clash_of_Civilizations_and_the_Remaking_of_World_Order

William Strauss & Neil Howe: The Fourth Turning
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fourth_Turning

Samuel P Huntigtonin hölynpölyyn ei kannata aikaansa haaskata.

Eino P. Keravalta

Älkäämme unohtako suomalaista klassikkoa:

Geenien tulo yhteiskuntatieteisiin, kirjoittaneet Ahmavaara Yrjö ja Vanhanen Tatu.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

jezerix

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.11.2009, 22:37:03
Älkäämme unohtako suomalaista klassikkoa:

Geenien tulo yhteiskuntatieteisiin, kirjoittaneet Ahmavaara Yrjö ja Vanhanen Tatu.

Tätä vitsikirjaa ei kannata vaivautua lukemaan.

Eino P. Keravalta

Quote from: jezerix on 24.11.2009, 22:38:50
Quote from: Eino P. Keravalta on 24.11.2009, 22:37:03
Älkäämme unohtako suomalaista klassikkoa:

Geenien tulo yhteiskuntatieteisiin, kirjoittaneet Ahmavaara Yrjö ja Vanhanen Tatu.

Tätä vitsikirjaa ei kannata vaivautua lukemaan.

No viitsitkö kertoa meille kaikille, mikä on sen vitsin punchline?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

jezerix

Riittää kun näkee nimet Ahmavaara ja Vanhanen, niin voi alkaa nauramaan. Ko. teos on lyöty 99% lyttyyn.

Jaska Pankkaaja

Quote from: jezerix on 25.11.2009, 06:39:45
Riittää kun näkee nimet Ahmavaara ja Vanhanen, niin voi alkaa nauramaan. Ko. teos on lyöty 99% lyttyyn.
No sitten, kun on kerran lyttyynkin lyöty.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Viper

Quote from: jezerix on 25.11.2009, 06:39:45
Riittää kun näkee nimet Ahmavaara ja Vanhanen, niin voi alkaa nauramaan. Ko. teos on lyöty 99% lyttyyn.

Nämä spämmääjät voisi heittää pois...en usko että jezerix on kumpaakaan kirjaa lukenut.

Vanhasen kirjat ovat olleet erittäin hyviä, samoin Huntigtonin ''The Clash of Civilizations'' - muita hyviä kirjoja häneltä?
Optimists learn English, Pessimists learn Chinese. Realists learn to assemble for war

IDA

Joo. Nimimerkki jezerix esittää tästä edespäin tässä ketjussa vähintään lyhyitä, joitain pointteja sisältäviä, kritiikkejä arvostelemistaan kirjoista tai ei kirjoita tähän ketjuun.

M.

Törmäsin tällaiseen blogikirjoitukseen islamin tuhoisasta vaikutuksesta länsimaiseen sivistykseen:

http://brookesnews.com/092311islam.html

Argumentti on se, että ns. pimeä keskiaika alkoi muslimien estäessä kaupankäynnin Välimerellä eikä niinkään ns. barbaarien valloittaessa länsi-Rooman. Perinteisesti tätä näkemystä on kritisoitu siitä, että itä-Rooma, joka oli yhtä lailla riippuvainen yhteyksistä Välimerellä, ei taantunut vastaavalla tavalla. Artikkelissa kuitenkin esitellään tulkinta, että myös itä-Rooma tosiasiassa kävi 700-luvulta alkaen läpi samanlaisen taantumisvaiheen kuin länsikin eikä 1000-luvun Bysantti ollut enää yhtään sen kummempi kuin saman ajanjakson länsi-Eurooppakaan.

Kannattaa lukea toki varauksella.

Keskustelija

#16
Mark Steyn - America Alone: The End of the World as We Know It
Lukekaa tämä kirja. Teesinä on se että Euroopan populaatiot tulevat kuolemaan sukupuuttoon. Kaikkein katolisimmat maat ovat jo synkässä laskukierteessä (Puola, Italia, Espanja.) Ja tulevaisuudessa Italiassa saatetaan puhua ehkä arabiaa.

"Demography doesn't explain everything, but it explains about 90 percent of it."
- Mark Steyn

"When people see a strong horse and a weak horse, they will naturally like the strong horse." - Osama bin Laden
For the first half of your life, you get the face that you're born with. And for the second half you get the face you deserve. And it's important to recognize the beauty within you and allow it to grow by being the greater person that you can be.

Vasarahammer

Minäkin suosittelen tuota Mark Steynin kirjaa. Sitä on kritisoitu lähinnä väestökehityksen laskentamenetelmien epätarkkuudesta ja kritiikki voi toki olla aiheellista. Kirjan sanomaa tai Steynin tarkkanäköisyyttä virheet eivät kuitenkaan kumoa. Sitä paitsi Steyn kirjoittaa hauskasti ja lennokkaasti.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

JJohannes

Ryszard Kapuscinski (1932-2007) ei varsinaisesti kirjoittanut yhteiskunnallisesti eikä välttämättä aina edes niin täsmällisesti pitäytynyt totuudessa pitäen kokemusta tärkeämpänä. Silti suosittelisin lukemaan tämän puolalaisen journalistin ja maansa ensimmäisen Afrikan-kirjeenvaihtajan kertomuksia maanosan tavoista ja käytännöistä, joissa usein piilee tarkkanäköisiä havaintoja historiasta ja nykyhetkestä. Kapuscinski kirjoittaa kolonialistisen kokemuksen turistina, samaistuen yhtä lailla todellisten (mutta historian hylkäämien) kolonialistien kuin oman kulttuurinsa näennäisesti uudelleen löytäneiden paikallisten asemaan.

Eebenpuu (Heban) on novellikokoelma kattaen monet Afrikan vuosikymmenet suurista lupauksista sisällissotiin ja Keisari (Cesarz) kertoo siitä, kuinka Afrikan ainoa silloinen suvereeni valtio (Etiopia) suoritti vahdinvaihdon Ras Tafari Makonenin vanhoillisen hallinnon viimein antauduttua afrikkalaisten, ei eurooppalaisten, voimien edessä. Kapucinski on myös kirjoittanut kirjan Angolan sisällissodasta (Jeszcze dzie? ?ycia) jota en ole tosin itse lukenut sekä muutamia muita Afrikkaa sivuavia teoksia.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.