News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-04-02 YLE Wali Hashi - mies vailla nimeä ja takkia

Started by Ink Visitor, 02.04.2014, 16:01:14

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Somaliassa Wali Hashilla oli neljä nimeä. Suomessa se ei riittänyt. Abdi Wali Hassan Hashin piti keksiä itselleen sukunimi. Kaikki muukin piti keksiä uudestaan. Alussa pelkkä takin pukeminen tuotti päänvaivaa. Sittemmin miehestä on kasvanut täysiverinen suomalainen.

Abdi Wali tarkoittaa arabiaksi jumalan orjaa. Hassan on isän nimi ja Hashi isoisän. Wali Hashilla ei ole "oikeaa" sukunimeä.

- Kun tulin Suomeen minulta kysyttiin sukunimeä, mutta meillä ei ole sukunimeä. On oma nimi, isän nimi ja isoisän nimi. Ja niin se jatkuu. Sanoin, että kai mun sukunimi on sitten Hashi. Ei Suomessa voi elää ilman sukunimeä

Nimi ei ollut ainut asia, joka Hashin piti keksiä. Nuoren miehen piti aloittaa kaikki alusta, kun hän saapui Suomeen 17-vuotiaana. Sekin piti opetella, että talvella ulkona tarvitsee takin.

- Mähän en Somaliassa ikinä käyttänyt takkia. Alkuvaiheessa sen käyttäminen oli hirveän hankalaa.

Tarkkanäköinen Hashi on tullut suomalaisille tutuksi maahanmuuttajana, joka laukoo totuuksia uudesta kotimaastaan.

- Olen saanut Suomessa sen mahdollisuuden, että mullakin on mielipide. Somaliassa mielipiteenvapaus on melkein olematon.

Kenkiä kiillottavasta katulapsesta tuli kaikille tuttu "musta mies"

Entinen elämä Somaliassa painuu usein unholaan. Hashi joutui kiillottamaan kenkiä kadulla elääkseen.

- Olin katulapsi, joka mietti, miten saada ruokaa. Ajattelin silloin, että se on karmein elämä, jonka ihminen voi saada. Muistan, että tärisin nälästä. Kun tulin Suomeen, tajusin, ettei tarvitse enää miettiä, mitä syön tai missä nukun. Se oli mulle lottovoitto.

Nyt Wali Hashi istuu rauhallisena tuolilla lottovoittomaassa, syö kaurapuuroa hillolla, kuten kuka hyvänsä suomalainen. Tosin Somaliassakin saa kaurapuuroa, mutta hillot ja voisilmät korvataan kamelinmaidolla. Hän antaa elämälleen Suomessa arvosanaksi kirkkaan kympin

- Mun elämä alkoi vasta Suomessa. Ensimmäisen koulun olen käynyt Suomessa. Ensimmäisen työpaikan sain täällä. Menin täällä naimisiin ja lapseni ovat syntyneet täällä. Kaiken, mitä ihmiset ylipäätään saavuttavat elämässä, olen saavuttanut Suomessa. Kun kerron mielipiteitäni, kerron ne suomalaisena. En mustana miehenä.

Lapsuuden kärsimykset voisivat ajaa syväänkin kuiluun, mutta Hashi ei anna muistojen masentaa.

- Kaikki, mitä olen sen jälkeen saanut, on plussaa. Kerron lapsilleni, että come on, olen elänyt tällä tavalla, turha miettiä kännyköistä tai muista pienistä jutuista.

Pikkuasioista nurisevia lapsia on siunaantunut kolme. Isän ojennusyritykset menevät läpi vaihtelevalla menestyksellä.

- Tyttäreni arvostaa ja haluaa tietää, mutta poikia ei kiinnosta yhtään. Ei se loukkaa minua. He ovat syntyneet Turussa. Heidän on hirveän vaikea ymmärtää.

Paluu entiseen ei ole vaihtoehto

1990-luvulla Suomessa vallitsi lama. Omia ongelmia oli riittämiin. Musta mies Somaliasta ei kuulunut tavallisen suomalaisen arkeen edes ajatuksen tasolla.

- Meitä tuli yhtäkkiä 300 kerralla. Täällä oli kaaos. Somali-sanasta tuli ikään kuin kirosana.

Moni Hashin ystävistä ei kestänyt sitä ja muutti Britanniaan, Yhdysvaltoihin tai Ruotsiin.

- Mulle oli ihan sama, jos joku haukkui neekeriksi kadulla tai huusi "mene pois täältä". Elämä oli kuitenkin todella hienoa. Kertaakaan ei tullut mieleen, että olisin lähtenyt johonkin muuhun maahan.

Hashin mukaan moni maahanmuuttaja ajattelee, että jos heistä ei pidetä, se johtuu automaattisesti ihonväristä. Hashin mielestä kaikista ei voi eikä tarvitse pitää. Hän kuitenkin haluaisi, että ihmiset näkisivät värin läpi.

- Olen aina taistellut me ja muut -ajattelutapaa vastaan. Ihminen voi olla suomalainen, vaikka on eri värinen. Tiedän, että jotkut ihmiset inhoavat minua. Voin kertoa, että somalit haukkuvat minua Suomessa valkoisten p**-nuolijaksi, joka tekee kaiken, kuten suomalaiset haluavat ja kirjoittaa pahaa somaleista. Suomalaiset taas haukkuvat, että kerron vain hyvät puolet somaleista ja puolustan heitä.

Paluu entiseen kotimaahan ei houkuta, sillä koti, perhe ja tulevaisuus ovat Suomessa. Siihen Hashi on mielestään liian suomalainen. Kaikkein suomalaisimmaksi piirteeksi hän nimeää rehellisyyden.

- Suomalaiset ovat maanläheisiä. He eivät halua esittää mitään.

Hashi joutui keskelle kulttuurien yhteentörmäsytään matkallaan Somaliaan. Hän istui bussissa vanhan miehen vieressä, joka alkoi udella Hashin kotimaata, perhelukua, työpaikkaa ja kuukausipalkkaakin.

- Raivostuin, että mitä ihmettä se sulle kuuluu. Nämä ovat henkilökohtaisia asioita. Sitten hoksasin, että tämähän on Somalia eikä Suomi. Olin sinne liian suomalainen.

http://yle.fi/uutiset/wali_hashi_-_mies_vailla_nimea_ja_takkia/7169802
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Tabula Rasa

Somalialainen rehellisyys. Kerrotaan somaleista vain hyviä puolia?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Aapo

Ihan asiallista settiä. Hompanssinkaan näkökulmasta en kykene löytämään noista Wali Hashin jutuista juuri mitään oikeaa valittamisen tai närkästymisen aihetta.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Iloveallpeople

Tuossa ei kerrottu, että pitikö ikäkin keksiä.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Griffinvaari

Se siitä vapaa ehtoisesta paluusta somaliaan, tuostakin käy ilmi ettei kyse ole sotapaosta vaan taikaseinän tuomasta hyvinvoinnista, ei silti etteikö siihenkin jokaisella olisi oikeus pyrkiä, tämäkin tarina osoittaa kuinka vääristä lähtökohdista pakolais politiikkamme kumpuaa.

Isäntä ja loinen

Quote from: Ink Visitor on 02.04.2014, 16:01:14
Tarkkanäköinen Hashi on tullut suomalaisille tutuksi maahanmuuttajana, joka laukoo totuuksia uudesta kotimaastaan.

Mitä tarkkanäköistä Hashi on muka koskaan todennut? Samat väsyneet jutut kuin kaikilla muillakin median lellikeillä. Ja mitä totuuksia hän muka laukoo? Pelkkiä subjektiivisia kliseitä. 
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Roope2

Miksi katuojan ja vastaanottokeskuksen tervetulotilaisuuden välisiä tapahtumia ei koskaan kerrota tämänkaltaisissa jutuissa tarkemmin ?
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Micke90

Ilmeisesti Hashiksen piti keksiä suomalaisuuskin uudestaan, kun alkuperäinen ei miellyttänyt?  :facepalm:

Uuno Nuivanen

Quote from: Roope2 on 02.04.2014, 20:21:29
Miksi katuojan ja vastaanottokeskuksen tervetulotilaisuuden välisiä tapahtumia ei koskaan kerrota tämänkaltaisissa jutuissa tarkemmin ?

Oliko Hashi siis noita Neuvosto-Venäjältä tulleita Barren kommariaatelisia?

Quote1990-luvulla Suomessa vallitsi lama. Omia ongelmia oli riittämiin. Musta mies Somaliasta ei kuulunut tavallisen suomalaisen arkeen edes ajatuksen tasolla.

- Meitä tuli yhtäkkiä 300 kerralla. Täällä oli kaaos.

Sekavaa. Ehkä kyseessä on somalitapaan rikas tarinankerrontaperinne.

kummastelija

Jaha. YLE tekee juttuja toimittajistaan. Erinomaista tiedonvälitystä polttavista ja tärkeistä kansallisista asioista.

Eikö tässä maailmassa ja maassa ole yhtään tärkeämpiä uutisoitavia aiheita? Jos Wali olisi Jorma ja Somalia olisi Pudasjärvi, olisiko tätä juttua
a) kirjoitettu
b) julkaistu

Epäilen. Se ei ole uutinen kun koira puree miestä, vaan se on uutinen kun mies puree koiraa. Se ei ole uutinen kun Jorma Pudasjärveltä menee töihin, vaan se on uutinen kun Wali Somaliasta menee töihin.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Tabula Rasa

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

RP

Quote from: Tabula Rasa on 02.04.2014, 20:47:13
http://yle.fi/uutiset/wali_hashille_sataa_palautetta_suomalaisten_alkoholinkaytosta/6744682

Ilmeisesti pitäisi mutustaa khattia kanssa?
Mies on toimittaja. Ei pidä tuomita liiaan ankarasti jos hän ympäristöään seurailtuaan pitää juoppoutta kansallisena ominaispiirteenä.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Blanc73

QuoteAlussa pelkkä takin pukeminen tuotti päänvaivaa. Sittemmin miehestä on kasvanut täysiverinen suomalainen.

Menestystarina vailla vertaa. Noilla meriiteillä pääsee jo kevyesti YLEn palkkalistoille puppulause-generaattoriksi.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Micke90

Melko suomalainen kun paikallinen perinne on hämmästelyn arvoinen.

Etkö tajua, että Hashiksen "suomalaisuus" on vain säälittävä yritys nuolla persettämme, koska hänen toimeentulonsa ja asemansa yhteiskunnassa riippuu siitä? Kieli sen sijaan ei taida enää tuosta tummua.

RP

Quote from: Micke90 on 02.04.2014, 20:51:54
Melko suomalainen kun paikallinen perinne on hämmästelyn arvoinen.

Etkö tajua, että Hashiksen "suomalaisuus" on vain säälittävä yritys nuolla persettämme, koska hänen toimeentulonsa ja asemansa yhteiskunnassa riippuu siitä?

Miten niin? Onko muka Abu-Hannan ja monien muiden julkkis-mamujen toimeentulo ja asema ollut riippuvainen suomalaisten perseennuolennasta?

Tosiasiallinen Nuiva

Quote from: Aapo on 02.04.2014, 16:10:51
Ihan asiallista settiä. Hompanssinkaan näkökulmasta en kykene löytämään noista Wali Hashin jutuista juuri mitään oikeaa valittamisen tai närkästymisen aihetta.

Tässä tarinassa ei nyt olekaan mitään kovin kummallista, mutta uransa aikana Waliwali on keskittynyt pelkkään suomalaisten syyttelyyn ja teennäisiin rasismin löytämisoperaatioihin. Ei jatkoon.
Non poteris veritatem

Aapo

Quote from: Tosiasiallinen Nuiva on 02.04.2014, 21:05:20
Tässä tarinassa ei nyt olekaan mitään kovin kummallista, mutta uransa aikana Waliwali on keskittynyt pelkkään suomalaisten syyttelyyn ja teennäisiin rasismin löytämisoperaatioihin. Ei jatkoon.

Annatko esimerkin?

Lisäys: minusta esim. näissä kohdissa tulee hyvin ilmi, ettei Hashi vaikuta olevan mikään rasismista turhaan marisija:
QuoteNyt Wali Hashi istuu rauhallisena tuolilla lottovoittomaassa, syö kaurapuuroa hillolla, kuten kuka hyvänsä suomalainen. Tosin Somaliassakin saa kaurapuuroa, mutta hillot ja voisilmät korvataan kamelinmaidolla. Hän antaa elämälleen Suomessa arvosanaksi kirkkaan kympin

- Mun elämä alkoi vasta Suomessa. Ensimmäisen koulun olen käynyt Suomessa. Ensimmäisen työpaikan sain täällä. Menin täällä naimisiin ja lapseni ovat syntyneet täällä. Kaiken, mitä ihmiset ylipäätään saavuttavat elämässä, olen saavuttanut Suomessa.

...

- Mulle oli ihan sama, jos joku haukkui neekeriksi kadulla tai huusi "mene pois täältä". Elämä oli kuitenkin todella hienoa. Kertaakaan ei tullut mieleen, että olisin lähtenyt johonkin muuhun maahan.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Griffinvaari

Niin tai näin ihan selva valtiollisen kirjeen vastaanottaja, vieläpä ensimmäisten joukoissa kun belgian malli saadaan käyttöön, suomessa siihen työhön tulee eteen liittää hyödyllistä.

maisteri

Idiootti äijä, jonka palkkaa en halua maksaa ja jonka jutut ei kiinnosta mua vähääkään.

Peksi

Asiallinen juttu. En ole tutustunut tyypin ajatuksiin aiemmin, mutta ainakin tästä artikkelista jää positiivinen kuva.

Nuivake

Päivän huumoripläjäyksestä vastasi moniosaajan totuttelu takin käyttämiseen. ;D
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Micke90

Quote from: RP on 02.04.2014, 21:03:40
Miten niin? Onko muka Abu-Hannan ja monien muiden julkkis-mamujen toimeentulo ja asema ollut riippuvainen suomalaisten perseennuolennasta?

Haluatko todella, että vastaan tuohon?  :roll:

RP

Quote from: Micke90 on 02.04.2014, 21:37:47
Quote from: RP on 02.04.2014, 21:03:40

Haluatko todella, että vastaan tuohon?  :roll:
Niin, ainakin minulle on jäänyt tunne, että päälle kuseskelulla on saanut rahansa vähintään yhtä varmasti, joten Wali Hashi on ainakin sikäli jossain määrin virkistävä poikkeus.

Tosiasiallinen Nuiva

Non poteris veritatem

Sitruunamelissa

Pointsit Walille siitä, että on opetellut kielen ja hankkinut ammatin. Moni maanmiehensä (ja maannaisensa) ei ole tätä vaivaa välittänyt nähdä. Ei pidä ihmetellä Walin näkemyksiä sen perusteella millaisia artikkeleita hän on kirjoittanut: toimittajakunta on läpeensä samanlaista nykyään. Toisenlaisena ei välttämättä saisi edes töitä, sen verran rajoittunutta ja ummehtunutta on Suomen tämänhetkinen media.

Ainakin tuossa haastattelussa tuli ilmi, että ihan kaikki ei ole sitä rasismia: henkilöistä voi olla pitämättä ihan vain luonteen takia.

Tosin YLE:ltä äärettömän tyhmää sortua haastattelemaan toista toimittajaa, mutta ei kai haastattelukelpoisia somali-mannekiineja ole niin helppo löytää... Ja YLE nyt on muutenkin YLE.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

desperaato

Eiköhän Somaliassa passiin tarvi olla merkitty muuta kuin etunimi? Vai tulla tupsahtiko Wali Sompusta suoraan Suomaliaan tuosta vain ilman passia? Koska paperiton?

Micke90

Quote from: RP on 02.04.2014, 21:46:38
Niin, ainakin minulle on jäänyt tunne, että päälle kuseskelulla on saanut rahansa vähintään yhtä varmasti, joten Wali Hashi on ainakin sikäli jossain määrin virkistävä poikkeus.

Abu-Hanna ja Roman Schatzhan vain kirjoittavat siitä, mistä heille maksetaan. Suvakkitoimittajien tehtävähän on ammatikseen haukkua Suomea ja suomalaisia sekä kusta omaan pesäänsä. Avukseen omaan pesään kusemisessa he ovat värvänneet joukon kiintiöulkomaalaisia, joille maksetaan p*skan kirjoittamisesta suomalaisista.