News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kulttuurinen temperamentti?

Started by Himatuikku, 28.03.2014, 12:26:24

Previous topic - Next topic

Himatuikku

Törmäsin tuolla Lieksa-keskustelussa SWOT-analyysin pätkään:

"Koulutus

kieliongelmat kommunikoinnissa

Väkivalta
perusopetuksessa (valmistava opetus; alakouluikäisten maahanmuuttajien tappelut keskenään
uutena ilmiönä; silmitön suuttuminen ja nopea leppyminen; kulttuurinen temperamentti)"


Ensisilmäyksellä pidin tuota pikkurasistisena huumoriyritelmänä, mutta lopulta löytyi linkki myös alkuperäiseen SWOT-analyysiin, jonka lienee tehnyt jokin mokuhyväksytty taho aivan vakavalla naamalla, ja juuri noinhan siellä seisoi.

Ongelmatilanteisiin ja erimielisyyksiin reagoiminen välittömällä ja silmittömällä väkivallalla, ainakin vielä alakouluikäisenä, kuuluu siis kiinteästi kulttuuriin. Tässä Lieksan tapauksessa voinee turvallisesti olettaa, että kyse on nimenomaan somalikultuurista.
Toisaalla SWOT-analyysissä lueteltiin maahanmuuttajiin itseensä liittyviä uhkia ja ongelmia. Sieltä ei ongelmien ratkaisua silmittömällä väkivallalla löytynyt, minkä perusteella on pääteltävistä, että silmitön suuttuminen ja väkivalta ovat hyväksyttäviä osia tiettyä kulttuuria. Kyse on vain väistämättömästä pikkujutusta, joka on hyvä olla opetushenkilökunnan tiedossa.
Jos pikku-Abdi vetäisee puukäsityötunnilla vasaralla pikku-Ahmedin kallon halki, vika on opettajassa tai opetussuunnitelmassa, ei Abdissa, Ahmedissa, heidän vanhemmissaan tai heidän edustamassaan kulttuurissa.

No, kulttuuri on pyhä asia ja siihen ei ole puuttuminen. Täytynee vain sopeutua ja selittää lapsille, ettei pikku-Muhamedia saa sulkea leikkiporukan ulkopuolelle vain siksi, että pikku-Muhamedilla on tapana jonkin leikkiautokiistan yhteydessä alkaa hakata leikkikaveria kivellä naamaan:
-Te, lapset, ette luonnollisesti edelleenkään saa tehdä sellaista, mutta Muhamedin kulttuuriin tuollainen kuuluu ja, kuten koulussa on opetettu, vain pahat rasistit eivät leiki toisesta kulttuurista tulevien kanssa.
-Jaa, mitä? Ai, että entäs Ville? Naapurin Ville on eri ihan juttu. Se poikahan saattaa ihan mitättömästä syystä alkaa lyödä leikkikavereitaan. Ei sellaisen kanssa pidä leikkiä, sehän on vaarallista. Villeä ei onneksi tarvitse enää kauan pelätä, Ville muuttaa kohta sellaiseen laitokseen, missä muitakin Villen kaltaisia poikia yritetään parantaa. Mutta menkääpäs nyt ulos leikkimään ja muistakaa käydä pyytämässä Muhamedia mukaan.

Sitten itse asiaan. Mistä ihmeestä tuollainen käyttäytyminen tulee osaksi kulttuuria?
Onko se osana harjoittautumista tulevien kameliaitarajariitojen selvittelyyn, missä aidan paikan määrää se, joka ensiksi ja kovimmin lyö? Jos näin, niin kuinka kauan menee ennen kuin somaliyhteisössä ymmärretään, että joka tilanteessa ensin ja nopeasti lyöminen ei välttämättä ole paras keino edetä uralla länsimaissa?

Vastaus viimeiseen kysymykseen taisikin jo olla kätkettynä Lieksan SWOT-analyysiin: Kauan.

Jos kulttuuri on pyhä ja kaikilta osin vaalittava ja koskematon, alakoululaisten apinanraivoon voidaan puuttua vain yrittämällä vähentää terä- ja lyömäaseiden saatavuutta ja yritettävä hoitaa jonkinlaista opetustoimintaa siinä sivussa.
Talonpoikaisjärjellä ajatellen tuosta seuraa asianosaisille enemmän tai vähemmän heikkoa koulumenestystä, mistä puolestaan seuraa syrjäytymistä ja ajautumista porukoihin, joissa se ensimmäisenä lyöminen on jälleen hyvä juttu. Seuraava askel on lasten tekeminen ja heidän kasvattamisensa lyömään ensin, jotta he voisivat sitten menestyä jengissä niin kuin isikin.
Reippaiden ensin lyövien pilttien mennessä sitten aikoinaan kouluun, sama kierre jatkuu, koska kulttuurin ominaispiirteitä on tuettava vahvistettava.
Eihän tuosta voi seurata muuta kuin => profit.

muoks. typo

Rusinapulla

Katja Ståhlia mukaillen, monikulttuurisuus on jo täällä.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

normi

Eli eriarvoistaminen akaa jo alakouluiässä ja on ihan opetussuunnitelmissa... hyvä meininki (niin kaun kuin tätä mokuriemua kestää). On näet selvää, että pää on tulossa vetävän käteen ja paluu normaalimpaan on väistämättä edessä.
Impossible situations can become possible miracles

Tabula Rasa

Eli riehua saa kunhan se on silmitöntä ja leppyy nopeasti?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Himatuikku

Quote from: Tabula Rasa on 28.03.2014, 12:35:58
Eli riehua saa kunhan se on silmitöntä ja leppyy nopeasti?
Silmitön riehuminen on sallittua vain niille, joiden kulttuuriin se kuuluu.

normi

Mutta johtuuko tuo siis kulttuurista vai kansanluonteesta ja entä geenit, jos geenit eivät vaikuta, niin opittuahan se sitten on. Miksi muuten SUomessa on aina puhuttu tempperamenttisuudesta positiiviseen sävyyn, ikään kuin se olisi puhtaasti hyvä asia (tumma ja tulinen). Vetoamalla tempperamenttiin saa myös huonon käytöksen anteeksi. ("ne on niin tempperamenttisia")
Impossible situations can become possible miracles

Himatuikku

Quote from: Himatuikku on 28.03.2014, 12:40:20
Quote from: Tabula Rasa on 28.03.2014, 12:35:58
Eli riehua saa kunhan se on silmitöntä ja leppyy nopeasti?
Silmitön riehuminen on sallittua vain niille, joiden kulttuuriin se kuuluu.
On toki mahdollista, että lähitulevaisuudessa riehumisesta tulee yleisesti hyväksyttyä ja kannatettavaa.
Muistaakseni olen useammassa yhteydessä törmännyt toiveeseen siitä, että monikulttuurisessa yhteiskunnassa omaksutaan piirteitä toisista kulttuureista. (Ei tietenkään kantaväestön kulttuurista.)

Himatuikku

Quote from: normi on 28.03.2014, 12:42:08
Mutta johtuuko tuo siis kulttuurista vai kansanluonteesta ja entä geenit, jos geenit eivät vaikuta, niin opittuahan se sitten on. Miksi muuten SUomessa on aina puhuttu tempperamenttisuudesta positiiviseen sävyyn, ikään kuin se olisi puhtaasti hyvä asia (tumma ja tulinen). Vetoamalla tempperamenttiin saa myös huonon käytöksen anteeksi. ("ne on niin tempperamenttisia")
Otokseni on aika pieni, mutta en ole tuohon raivariongelmaan törmännyt afrikasta tänne adoptoitujen ja täkäläisittäin kasvatettujen keskuudessa. Lähdetään monikulttuurisesti liikkeelle siitä, että me olemme kaikki samanlaisia eikä vedetä geenejä tähän ketjuun.
Temperamentti liittyy kulttuuriin, joten sen täytyy olla jotakin positiivista.
Jos temperamenttinen välimerellinen läimäisee tyttöystäväänsä, kyse on rakkaudesta ja intohimosta. Jos temperamenttinen pottunokka tekee saman, kyse on kiljun indusoimasta raivohulluudesta ja naisvihasta.

Blanc73

Quotekulttuurinen temperamentti

Onpa hienosti sanottu eksoottisesta itsehillintäkyvyn puutteesta. Meillä suomalaisilla on vain tylsät väkivalta-ja juoppogeenit. Mamut tekevät kaiken paremmin :'( :'( Jopa huonosti käyttäytyessään...
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

normi

Quote from: Himatuikku on 28.03.2014, 12:55:30Jos temperamenttinen välimerellinen läimäisee tyttöystäväänsä, kyse on rakkaudesta ja intohimosta. Jos temperamenttinen pottunokka tekee saman, kyse on kiljun indusoimasta raivohulluudesta ja naisvihasta.
Niin ja jälkimmäinen syyllistyy PAHOINPITELYYN ja edellisessä lyöjä on uhri, jota kulttuuriset erot ovat provosoineet (mikäli tyttöystävä on kantis) ja mikäli edellisessä se tyttöystävä on samaa välimerellistä, niin suomalaiset viranomaisetkaan eivät saa sekaantua kulttuurisiin asioihin, koska se olisi rasismia.

Niin geenit on ongelmallisia, etenkin jos niitä ei saa tutkia tältä kantilta (paitsi suomalaisilla oli se alkoholiväkivaltageeni).
Impossible situations can become possible miracles

Himatuikku

Quote from: normi on 28.03.2014, 13:14:16
Quote from: Himatuikku on 28.03.2014, 12:55:30Jos temperamenttinen välimerellinen läimäisee tyttöystäväänsä, kyse on rakkaudesta ja intohimosta. Jos temperamenttinen pottunokka tekee saman, kyse on kiljun indusoimasta raivohulluudesta ja naisvihasta.
Niin ja jälkimmäinen syyllistyy PAHOINPITELYYN ja edellisessä lyöjä on uhri, jota kulttuuriset erot ovat provosoineet (mikäli tyttöystävä on kantis) ja mikäli edellisessä se tyttöystävä on samaa välimerellistä, niin suomalaiset viranomaisetkaan eivät saa sekaantua kulttuurisiin asioihin, koska se olisi rasismia.

Niin geenit on ongelmallisia, etenkin jos niitä ei saa tutkia tältä kantilta (paitsi suomalaisilla oli se alkoholiväkivaltageeni).
Olen jo niin tottunut tuohon kantis-pahoinpitely – mamu-kipinöivä kulttuuri  -asetelmaan, etten jaksa enää juuri välittää.
Ihmettelen vain tuota kaikkien mahdollisten kulttuuripiirteiden hyväksymistä. Eivätkö nämä mokuttajat oikeasti tajua, että jotkut kulttuuriin perustuvat käyttäytymismallit eivät vain kerta kaikkiaan toimi, eivätkä ole hyväksyttäviä toisen kulttuurin kanssa tai sisällä elettäessä ja että ongelmien ratkaisu raivokohtauksella ei ole sovitettavissa suomalaiseen yhteiskuntaan ellei muuteta koko systeemiä niin, että kaikki ryhtyvät ratkomaan ongelmansa lyömällä.

Tuon SWOTin perusteella mokuttajat itsekin pitävät pilttien raivareita ongelmana, tosin koulutuksen, ei pilttien ongelmana. Olisi kiva kuulla jonkun tosimokuttajan käsityksiä ongelman syistä ja mahdollisesta tarpeesta/keinoista yrittää ratkaista ongelmaa.

Topi Junkkari

Tunnen ihan kantasuomalaisia, jotka puolustelevat omaansa tai toisten asiatonta, pahimmillaan väkivaltaista, käyttäytymistä sillä, mistä maakunnasta tai heimosta ovat kotoisin. En tarkoita mustalaisia tms., vaan ihan perinteisiä pohjalaisia, savolaisia, hämäläisiä jne.

Minua muumittaa aina, kun minut virheellisesti yhdistetään pohjalaiseen räyhäporukkaan sukunimeni perusteella. En ole Pohjanmaan, vaan Kainuun Junkkareita.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Gommi

#12
Jostain 30-luvun kirjasta luin seuraavan pätkän, jonka johdosta ammoisina aikoina naurahdin:

"Neekerirotu

Rodulle tyypillistä on naivius ja lapsellinen leikillisyys, joka voi äkillisesti vaihtua verenhimoiseen julmuuteen. Kädentaidoiltaan he ovat erinomaisia, mutta melko kykenemättömiä abstraktiin päättelyyn.

Neekerimusiikkiin kuuluu useinmiten imelä huilunsoitto ja rauhaton, monotoninen rummunsoitto, joka eroaa kovasti omasta aisteja rauhoittavasta klassillisesta musiikistamme. Viime aikoina tosin ns. kevyt musiikki on voimakkaasti imitoinut näitä afrikkalaisia musiikillisia vaikutteita."

Jostain syystä en enää naura noille määritelmille...