News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Oletko oikeistolainen/vasemmistolainen, konservatiivi/liberaali?

Started by Jaakko Sivonen, 27.03.2014, 07:56:44

Previous topic - Next topic

Valitse itseäsi parhaiten kuvaava vaihtoehto

Oikeistolainen, konservatiivi
46 (30.7%)
Oikeistolainen, liberaali
30 (20%)
Keskellä
19 (12.7%)
Vasemmistolainen, konservatiivi
21 (14%)
Vasemmistolainen, liberaali
14 (9.3%)
En osaa sanoa
20 (13.3%)

Total Members Voted: 150

Jaakko Sivonen

Selailin EVAn arvo- ja asennetutkimusta, jossa ihmisille on tehty kyselyitä erinäisistä aiheista. Kyselyssä ihmisiä on pyydetty asettamaan itsensä oikeisto–vasemmisto -akselille sekä konservatiivi–liberaali -akselille (s. 65 eteenpäin).

Oikeisto–vasemmisto -akselilla tulokset olivat tällaisia:

• Vasemmistolaisia 32 %
  • Keskustalaisia 26 %
  • Oikeistolaisia 43 %

Konservatiivi–liberaali -akselilla tulokset olivat tällaisia:

• Konservatiiveja 23 %
  • "Ei kumpaakaan" 27 %
  • Liberaaleja 51 %

Tarkkaan ottaen ihmisiä pyydettiin molemmissa kohdissa sijoittamaan itsensä 0–10 -asteikolle. Keskiarvot olivat ensimmäisessä kysymykssä 5,30 (oikealle kallellaan) ja toisessa kysymyksessä 5,73 (liberaaliuteen kallellaan).

Ilmeisesti EVA tarkoittaa oikeistolaisuudella/vasemmistolaisuudella talouspolitiikkaa ja konservatiivisuudella/liberaaliudella arvoja. Yritän tässä yhdistää molemmat kysymykset samaan äänestykseen, mutta niin, että on vain yksi ääni, koska useamman äänestysvaihtoehdon äänestys ei täällä esitä prosentteja kunnolla. En ota kantaa siihen, miten mielekkäitä nämä vastakkainasettelut sinänsä ovat; on kuitenkin mielenkiintoista verrata EVAn kyselyä täällä esiintyviin kantoihin.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Jaakko Sivonen

Lisätään vielä se, että puolueiden kannattajista tehdyssä nelikentässä EVA sijoittaa SDP:n, vasemmistoliiton ja vihreät vasemmistoliberaaliin nurkkaan. Kokoomuksen, keskustan ja RKP:n se sijoittaa oikeistoliberaaliin nurkkaan. Perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit ovat oikeistokonservatiivisessa nurkassa. Vasemmistokonservatiivien nurkassa ei ole eduskuntapuolueita. Perussuomalaiset on puolueista lähimpänä nelikentän keskikohtaa. (s. 68)

Fidel Von Infidel

Poliittinen keskusta, jossa on noin 50/50 suhteessa konservatiivia ja liberaalia.

Faidros.

Eikö keskellä ole olemassakaan liberaali/konservatiivi jakoa?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jaakko Sivonen

Quote from: Faidros. on 27.03.2014, 08:28:42
Eikö keskellä ole olemassakaan liberaali/konservatiivi jakoa?

Yritin pitää vaihtoehdot yksinkertaisina. Jos aivan tarkkoja ollaan, vaihtoehtoja olisi voinut olla enemmänkin: 1. oikeistolainen, arvoissa konservatiivi; 2. oikeistolainen, arvoissa keskellä; 3. oikeistolainen, arvoissa liberaali; 4. keskustalainen, arvoissa konservatiivi; 5. keskellä kaikessa; 6. keskustalainen, arvoissa liberaali; 7. vasemmistolainen, arvoissa konservatiivi; 8. vasemmistolainen, arvoissa keskellä; 9. vasemmistolainen, arvoilta liberaali. + EOS-vaihtoehto.

Alkuasukas

Kaikki nuo määritteet on jo raiskattu niin pahasti että pitäisi keksiä uudet. Oikeistolaisuus tarkoittaa nykyään natsia, ei markkinatalousihmistä. Liberaali tarkoittaa ihmistä joka suvaitsee kaiken, paitsi ne jotka ovat eri mieltä. Jne.

Itse olen liberalisti-kapitalistinen arvokonservatiivi.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Tragedian synty

Oikeistokonservatiivi.

Tosin nuo talouskysymykset kaipaisivat hyvin tarkkaa määrittelyä. Kannatan pieniä julkisia menoja ja minimaalista holhousta, mutta myös talouden sääntelyä, protektionismia ja valtionyhtiöitä. Vaikea sanoa, määriteltäisiinkö tämä sitten oikealle tai vasemmalle, nykyään kun ei ymmärretä sitä tosiasiaa, että talousliberalismi on historiallisesti ollut keskustalaista, kun taas oikeistolainen talouspolitiikka on ollut kallellaan merkantilismiin.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Turjalainen

Tässä taas nähdään tämä jaottelun ryhmittämisen vaikeus.

Talous- ja sosiaalipolitiikassa olen keskustalainen ja keskusta-vasemmistolainen, kansallisten ja perhearvojen suhteen suorastaan äärioikeistolainen  ;D Luonto- ja ympäristökysymyksissä keskustassa ja kansalaisvapauksien/oikeuksien suhteen kallellaan klassineen liberalismiin.

Ei mene noihin lokeroihin.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

Micke90

Oikeistolainen arvokonservatiivi ja talousliberaali.

kekkeruusi

Kieltäydyn kategorisoinnista. Olen kuka olen.

JmR

1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

Taikakaulin

Noista vaihtoehdoista oikeistolainen liberaali. Lyhyemmin ilmaistuna libertaari.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Kuningasweecee

Oikeistolainen, joissain asioissa vapaamielinen ja joissain konservatiivi. Keskustaa eli kepua ei pidä sotkea poliittiseen keskustaan, koska se porukka on uskovaisten kansoittama ja ei todellakaan mikään keskipiste kaukana äärilaidoista. Läheltä nähty, niin tiedän tämän. Outona pidän että persut mielletään kristillisdemokraattien kanssa samaan lokeroon, vaikka keput ovat kyllä kannattajiltaan vielä uskovaisempia ja monessa asiassa todella konservatiivisia. Vanhoillislestadiolaistenkin on sallittua liittyä ainoastaan keskustaan, muut puolueet ovat syntiä.

Persuissa on kuitenkin uskovaisia ja hanakasti valtion sekä yrittäjien taskuihin käsiään työntäviä tietääkseni vähemmistö ja suurin osa erilaisia markkinataloutta kannattavia patriootteja. Kepu on niiden eri tukiaistensa kanssa yksi pummipuolue.

Isäntä ja loinen

- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Parsifal

Oikeistolainen liberaali lienee lähimpänä. Talous- ja turvallisuusasioissa olen konservatiivi, muuten melko liberaali.

Kannatan perinteisiä länsimaisia arvoja (ihmisoikeudet, tasa-arvo yms.), rationaalista/tieteellistä maailmankuvaa (johon punavihreys & islam eivät lähtökohtaisesti mahdu) ja arvostan klassista länsimaista taide- ja korkeakulttuuria. Periaatteessa olen humanisti ja olen sitä mieltä, että hyväosaisten pitäisi avustaa vähäosaisia (kohtuudella toki, eikä työtävieroksuvien pummien leveilyä varten) ihmisarvoisen elämän mahdollistamiseksi, mutta tässä tulee mennä periaatteella "omat ensin" eikä pidä ryhtyä kaikkien ulkomaalaisten sosiaalitoimistoksi.

Vastustan vain sellaisten ihmisten maahanmuuttoa, jotka eivät halua elää länsimaisten arvojen mukaan. Kaipaatko shariaa Eurooppaan? Painu helvettiin. Olen kapitalisti, mutta edellytän ns. reilua peliä ja kohtuullisuutta voitontavoittelussakin.

Kannatan rauhaa, mutten sinisilmäisyyttä ja paskanjauhamista, kun samaan aikaan ihmiset kärsivät ja roistot juhlivat; sanojen takana on oltava tarvittaessa voimaa ja myös valmius käyttää sitä roistoja vastaan lyhyellä varoitusajalla. Ählämit hyppivät silmille? Imekää ohjusta. Venäjä uhittelee? Rautaa rajalle. Si vis pacem, para bellum; vapauden hinta on ikuinen valppaus.

Ihmiskunnan pitäisi olla asuttamassa avaruutta, mutta täällä sitä vain väännetään siitä, pitäisikö kivikautisia barbaareja jotenkin suvaita. Huokaus.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Muuttohaukka

Tässä oli pitkälle sanottuna ne, joihin itse uskon. Parsifal laittoi jo pöytään, joten otetaan sieltä.
-länsimaiset arvot ehdottoman tärkeät
-maailmankuvaani ei kuulu mikään uskonto, eikä punavihreys
-jonkin sortin humanisti kyllä ja samaa mieltä koko maailman auttamisesta
-kapitalisti- kyllä
-länsimainen osaaminen ja kehitys
-rauha on varautumista sotaan- sota on aina pidettävä mahdollisena
Osa näistä ei sovellu persuideologian kanssa yhteen. Myös kovin mahtipontinen, julistuksellinen politiikka ei ole minun juttuni. Pidän J H-a:n kylmänviileästä, analyyttisesta tavasta tuoda asiat esiin.
Aina vain ei saa kaikkea.

Alkuasukas

Minä lisäisin aitovihreyden omaan luokitukseeni. Eli ei paskan syytämistä luontoon, ei liikakansoituksen tukemista, ei massamaahanmuuttoa, ei pahvin ravintoarvon omaavia paskaeineksiä jne.

Valitettavasti nykyvihreillä ei ole mitään tekemistä luonnonsuojelun kanssa. Vihreille riittää ydinvoiman torppaus (toki ryssiltä voi ostaa, vrt ruåtsi...) ja kaikkien verojen nosto.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Tabula Rasa

Njooh. Liian epämääräiset määreet. Otan vapauden valita ja määritellä itse termit mikäli tahtoisin jostain syystä kertoa mitä kannatan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Eino P. Keravalta

Olen kaikkia noita asioita ja paljon muutakin. Riippuu asianhaarasta ja näkökulmasta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Hippo

Olen nationalisti ja tilanteen mukaan myös kaikkia kyselyn vaihtoehtoja.

Parturi Perjantai 13

Bolivarialainen nationalisti(=kulttuurinationalisti),neoreaktionisti. Sosiaalisen kentän osalta enemmän konservatiivi kuin liberaali.

E:E
Latin fascist.

Jukka Wallin

Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Oami

Talouspoliittisesti taitaa kallistua oikealle. Muuten kansallismielinen ja arvoliberaali.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Gommi

Ehkä liberaali vasuri, vaikken usko noiden Ranskan vallankumouksen aikaisten muodostelmien enää kuvaavan luontevasti politiikkaa.

Kannatan pehmeitä arvoja, kuten arvostus humanistisia tieteitä ja taiteita kohtaan, tuloerojen hillitseminen, ekologisuus, sosiaalinen oikeudenmukaisuus,  säädyllinen mahdollisuus arvokkaaseen vanhuuteen, maksuttomat tai halvat peruspalvelut, mahdollisuus kulkea kadulla ilman pelkoa Sharia-partioista, mutta arvostan ja teen itse ylpeänä konkreettista, välittömästi tuottavaa työtä mikä on kaltaiselleni vihertävälle vasurille lahes yhtä harvinaista kuin nuivismi. 

junakohtaus

Kaikkein mieluten olisin sosialidemokraatti, mutta siitä on aika monta kymmentä vuotta kun tässä maassa viimeksi on ollut jokin sosialidemokratiaa ajava voima.

Sanotaan nyt paremman puutteessa, että olen tannerilainen sosialidemokraatti.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Micke90

junakohtaus

Ha. Sosialidemokratialla on tämä maa rakennettu ja on surkea juttu, että sitä koko asiaa ei enää olekaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Luotsi

Olen vasemmistolainen oikeistolainen ja liberaali konservatiivi. Tyydy siihen hottentotti  :P
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***