News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Started by Micke90, 19.03.2014, 21:17:07

Previous topic - Next topic

Micke90

Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

QuoteEnsimmäiset vetyautot tulevat myyntiin ensi vuonna. Tankkausasemia on toistaiseksi vain kaksi. Ympäristöministeri toivoo uudelle teknologialle vetoapua joukkoliikenteeltä.

Helsingin ensimmäinen vetytankkausasema avattiin tänään keskiviikkona Vuosaaren satamassa. Se on vasta toinen tankkausasema koko Suomessa. Toisaalta vetyllä kulkevia autojakin on vasta koekäytössä. Ensimmäiset kuluttajille suunnatut vetyautot ovat tulossa myyntiin ensi vuonna.

Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.

– Yhdellä 3-4 minuutin tankkauksella voi ajaa 500–600 kilometriä, eli toimintasäde on erittäin kilpailukykyinen, uskoo Woikosken toimitusjohtaja Kalevi Korjala.

"10–20 vuoden päästä merkittävä rooli"

Hyvistä puolistaan huolimatta vetyauto jäi vuosituhannen alussa sähköauton jalkoihin. Auton ja etenkin tankkausjärjestelmän kehittäminen on ollut hidasta ja kallista. Testivaihe kestää vielä pitkään, mutta ympäristöministeri Ville Niinistö uskoo uuteen teknologiaan.

– Kyllä liikenteessä vetyautolla on varmaan 10–20 vuoden kuluessa on merkittävä rooli ja siitä eteenpäin vaan kasvaa. Tämä on päästötön tapa liikkua ja vety on resurssi, jota riittää.

Liikenneministeriössä mietitään parhaillaan, miten vetyasemien lisäämistä voitaisiin vauhdittaa. Niinistö patistaa kuntia näyttämään esimerkkiä.

– Kunnat voisivat vaikka viiden vuoden aikavälillä siirtyä joukkoliikenteessä hankkimaan vetybusseja. Teollisuuslaitoksissa taas trukit voisivat kulkea vedyllä ihan nyt jo lähivuosina, suunnittelee Niinistö.

Kohtahan Virheet ovat varmaan keksineet keinon himoverottaa tätäkin ympäristöystävällistä ratkaisua.

Salvation

Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

QuoteEnsimmäiset vetyautot tulevat myyntiin ensi vuonna. Tankkausasemia on toistaiseksi vain kaksi. Ympäristöministeri toivoo uudelle teknologialle vetoapua joukkoliikenteeltä.

Helsingin ensimmäinen vetytankkausasema avattiin tänään keskiviikkona Vuosaaren satamassa. Se on vasta toinen tankkausasema koko Suomessa. Toisaalta vetyllä kulkevia autojakin on vasta koekäytössä. Ensimmäiset kuluttajille suunnatut vetyautot ovat tulossa myyntiin ensi vuonna.

Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.

– Yhdellä 3-4 minuutin tankkauksella voi ajaa 500–600 kilometriä, eli toimintasäde on erittäin kilpailukykyinen, uskoo Woikosken toimitusjohtaja Kalevi Korjala.

"10–20 vuoden päästä merkittävä rooli"

Hyvistä puolistaan huolimatta vetyauto jäi vuosituhannen alussa sähköauton jalkoihin. Auton ja etenkin tankkausjärjestelmän kehittäminen on ollut hidasta ja kallista. Testivaihe kestää vielä pitkään, mutta ympäristöministeri Ville Niinistö uskoo uuteen teknologiaan.

– Kyllä liikenteessä vetyautolla on varmaan 10–20 vuoden kuluessa on merkittävä rooli ja siitä eteenpäin vaan kasvaa. Tämä on päästötön tapa liikkua ja vety on resurssi, jota riittää.

Liikenneministeriössä mietitään parhaillaan, miten vetyasemien lisäämistä voitaisiin vauhdittaa. Niinistö patistaa kuntia näyttämään esimerkkiä.

– Kunnat voisivat vaikka viiden vuoden aikavälillä siirtyä joukkoliikenteessä hankkimaan vetybusseja. Teollisuuslaitoksissa taas trukit voisivat kulkea vedyllä ihan nyt jo lähivuosina, suunnittelee Niinistö.

Kohtahan virheet ovat varmaan keksineet keinon himoverottaa tätäkin ympäristöystävällistä ratkaisua.

Hienoa kuitenkin, että sinäkin näet vetyautot hyvänä mahdollisuutena, vaikkakin taas sorrut nimittelyyn.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Micke90

Quote from: Salvation on 19.03.2014, 21:19:25
Hienoa kuitenkin, että sinäkin näet vetyautot hyvänä mahdollisuutena, vaikkakin taas sorrut nimittelyyn.

Nyt ymmärrän. Et siis tarkoittanutkaan, että olisin nimitellyt jotakuta tällä palstalla, vaan tarkoitit, että nimittelin Vihreitä Virheiksi. Siihen syyllistyy varmaan puolet tämän palstan kirjoittajista. Ai ai, kun olemme pahoja. Hyi hyi!  :roll:

Nuivake

Jaksaisikohan googlettaa, kuinka paljon kuluu energiaa tuottaa kilo vetyä?
Ja millä sen energia on tuotettu? Hiilivoimallako, niin kuin yleensä?

Edit: 90% hyötysuhteella tarvitaan n. 45kWh sähköenergiaa vetykilon tuottamiseen. 13c kWh sähkön hinnalla tuo maksaa 5.85€ per vetykilo. Kuinka pitkälle sillä pääsee?
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Ari-Lee

En usko enää mihinkään muuhun kuin kuoliaaksi verottamiseen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Micke90

Quote from: Ari-Lee on 19.03.2014, 21:28:12
En usko enää mihinkään muuhun kuin kuoliaaksi verottamiseen.

Kannattaisiko siis harkita Virheiden Vihreiden jäsenyyttä?   :P

Tabula Rasa

Onko virheet tehneet mitään suomalaisten kannalta hyödyllistä mikä oikeuttaisi mihinkään muuhun nimeen? Surkeita esityksiä löytyy sensijaan urakalla.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Salvation

Vaikuttaisi olevan erinomainen kehitysaskel eteenpäin. Kehitys kehittyy. Ei Wrightin veljeksetkään keksineet ensin suihkukonetta vaan potkurikoneen.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

JoKaGO

Quote from: Salvation on 19.03.2014, 21:33:10
Vaikuttaisi olevan erinomainen kehitysaskel eteenpäin. Kehitys kehittyy. Ei Wrightin veljeksetkään keksineet ensin suihkukonetta vaan potkurikoneen.

Juuri niin. Mutta mielestäni tuo vetyAUTO kannattaisi unohtaa, ja satsata sähköautoon. Sähkön tuotantoon polttokennozydeemit, ei yksityisauton tasolle.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JmR

Vedyn ongelma liittyy varmaan jotenkin ilmalaivoihin.

Uskon sähköautoihin.
1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

Salvation

Quote from: JmR on 19.03.2014, 21:37:45
Vedyn ongelma liittyy varmaan jotenkin ilmalaivoihin.

Uskon sähköautoihin.

Vetyatomi on hyvin pieni ja sen varastoinnin ongelmana on se, että vety tunkeutuu diffuusion avulla teräkseen ja haurastuttaa sitä. Lisäksi vetysäiliöitä on vaikea saada täysin tiiviiksi, jolloin vuotohäviöt ainakin pitkäaikaisemmassa kaasumaisen vedyn varastoinnissa tulevat merkitseviksi.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

xor_rox

Quote from: JoKaGO on 19.03.2014, 21:36:34
Quote from: Salvation on 19.03.2014, 21:33:10
Vaikuttaisi olevan erinomainen kehitysaskel eteenpäin. Kehitys kehittyy. Ei Wrightin veljeksetkään keksineet ensin suihkukonetta vaan potkurikoneen.

Juuri niin. Mutta mielestäni tuo vetyAUTO kannattaisi unohtaa, ja satsata sähköautoon. Sähkön tuotantoon polttokennozydeemit, ei yksityisauton tasolle.

En tiedä, onko nyt keksitty uudenlainen vetyauto vai onko uutisessa epätarkkuuksia, mutta aiemmin olen ollut käsityksessä, että vetyauto on nimenomaan sähköauto, jossa akku ladataan polttokennon avulla. Aivan kuten uuden sukupolven hybrideissä, mutta korvataan generaattorina toimiva polttomoottori polttokennolla.

imaginaariluku

Vedyn ongelma on sen muuntaminen energiaksi hallitusti. Se muutetaan sähköksi polttokennoilla, joiden katalyyttinä on erittäin yleinen ja edullinen platina. Kaikki tunnetut platinavarat eivät riitä edes 20 % vetyautotalouteen mikäli ne toteutetaan polttokennoilla. Uusia katalyyttejä on etsitty jo vuosien ajan - tuloksetta. Vähän samanlainen projekti kuin fuusioreaktori, aina nurkan takana - jo kohta viidenkymmenen vuoden ajan.

Taffu

Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Quote
Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.
"Vedystä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä."

Sähköllä tehdään vetyä, ja sitten siitä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä? Ikiliikkuja on keksitty!

Tragedian synty

Quote from: Ville Niinistövety on resurssi, jota riittää.

Jos vähäiset luonnontieteelliset opintoni eivät petä minua, vetyä ei tällä pallolla esiinny kovin paljoa sellaisenaan. Missä sitä Niinistön mukaan siis riittää? No, ainakin Auringossa. Rakennetaanko kaasuputki tähteemme ja pumpataan vedyt tänne? Jotenkin minusta tuntuu, että vedyn saaminen tankkeihin vaatii aika hirmuisesti energiaa, jota tuskin saadaan tuotettua vetyä polttamalla. Mutta voihan olla, että juuri autojen päästöjen vähentäminen on vihreille missio, ei niinkään päästöjen vähentäminen yleisesti.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Faidros.

Vety ei ole energialähde vaan energian varastointiaine. Vetyauto = kivihiiliauto.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JmR

Vedestä saa sähköllä vetyä ja happea.  Tuossa vetyautossa arveluttaa että pamahtaako koko auto jos ajaa kolarin ? Vety kun on hyvin herkästi syttyvää
1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

Tykkimies Pönni

Quote from: Taffu on 19.03.2014, 21:56:10
Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Quote
Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.
"Vedystä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä."

Sähköllä tehdään vetyä, ja sitten siitä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä? Ikiliikkuja on keksitty!

Toimittaja tarkoittaa ilmeisesti että vetytankilliseen mahtuu enemmän energiaa kuin vastaavan sähköauton akkuihin.

desperaato

Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:29:28
Quote from: Ari-Lee on 19.03.2014, 21:28:12
En usko enää mihinkään muuhun kuin kuoliaaksi verottamiseen.

Kannattaisiko siis harkita Virheiden Vihreiden jäsenyyttä?   :P

Ei paskempi idea. Jos facisti-rascistit tekisivät entiset-kommarit ja vallottaisivat vihreät, sossudemarit ja kokkareet?

Juffe

Quote from: Taffu on 19.03.2014, 21:56:10
Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Quote
Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.
"Vedystä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä."


Sähköllä tehdään vetyä, ja sitten siitä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä? Ikiliikkuja on keksitty!
Tietääkseni "käyttövety" tehdään nykyisin maakaasusta. Kokonaispäästöt ovat sitten vähintään samat kuin maakaasulla.

Kai vedyn kohdalla toivotaan sellaista mahdollisuutta, että sitä voitaisiin valmistaa sähköstä sellaisissa oloissa, joissa sähkö on helppo tuottaa mutta hankala toimittaa eteenpäin. Esim. aurinkovoimalasta Saharasta voisi olla kannattamatonta vetää sähkölinja Eurooppaan, mutta vedyn kuljetus voisi onnistua paremmin.

Edit: Ja sitäkin kai suunnitellaan, että vedyn tuotossa (maakaasusta) syntyvä hiilidioksidi voitaisiin ottaa talteen ja varastoida. Muiden liikennepolttoaineiden kohdalla se ei onnistu kun hiilidioksidi syntyy vasta autossa.

Tahdoton Nahjus

Mythbustersissa työnnettiin suoraan vaan vetyletku kaasuttimeen ja hyvinkin pelasi tavallinen bensamoottori.
En nyt oikein taas sisäistä mihin tähän tätä järjettömän huonolla hyötysuhteella ja helevetin kallista polttokennoa tarvitaan.
Joku vois tietysti selittää.

Salvation

Quote from: Juffe on 19.03.2014, 22:45:24
Quote from: Taffu on 19.03.2014, 21:56:10
Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Quote
Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.
"Vedystä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä."
Tietääkseni "käyttövety" tehdään nykyisin maakaasusta. Kokonaispäästöt ovat sitten vähintään samat kuin maakaasulla.

Kai vedyn kohdalla toivotaan sellaista mahdollisuutta, että sitä voitaisiin valmistaa sähköstä sellaisissa oloissa, joissa sähkö on helppo tuottaa mutta hankala toimittaa eteenpäin. Esim. aurinkovoimalasta Saharasta voisi olla kannattamatonta vetää sähkölinja Eurooppaan, mutta vedyn kuljetus voisi onnistua paremmin.
Sähköllä tehdään vetyä, ja sitten siitä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä? Ikiliikkuja on keksitty!

Oikessa olet. Neste Oil tarvitsee uudella diesel tuotantolinjalla vetyä ja se nimenomaan tehdään maakaasusta. Prosessissa käyttöpaine oli muistaakseni luokkaa 200 bar.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

xor_rox

Quote from: samuliloov on 19.03.2014, 22:24:23
Quote from: Taffu on 19.03.2014, 21:56:10
Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Quote
Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.
"Vedystä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä."

Sähköllä tehdään vetyä, ja sitten siitä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä? Ikiliikkuja on keksitty!

Toimittaja tarkoittaa ilmeisesti että vetytankilliseen mahtuu enemmän energiaa kuin vastaavan sähköauton akkuihin.

Mutta akkuhan vetyautossakin tarvitaan, koska polttokennon avulla muodostetaan sähköä, joka varastoidaan akkuun. En minä ole ainakaan kuullut vetyautosta, jossa energia muutettaisiin polttokennosta suoraan liike-erergiaksi.

Salvation

Quote from: Faidros. on 19.03.2014, 22:12:38
Vety ei ole energialähde vaan energian varastointiaine. Vetyauto = kivihiiliauto.

no eiii...
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Taffu

Quote from: Juffe on 19.03.2014, 22:45:24
Quote from: Taffu on 19.03.2014, 21:56:10
Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Quote
Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.
"Vedystä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä."


Sähköllä tehdään vetyä, ja sitten siitä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä? Ikiliikkuja on keksitty!
Tietääkseni "käyttövety" tehdään nykyisin maakaasusta. Kokonaispäästöt ovat sitten vähintään samat kuin maakaasulla.

Kai vedyn kohdalla toivotaan sellaista mahdollisuutta, että sitä voitaisiin valmistaa sähköstä sellaisissa oloissa, joissa sähkö on helppo tuottaa mutta hankala toimittaa eteenpäin. Esim. aurinkovoimalasta Saharasta voisi olla kannattamatonta vetää sähkölinja Eurooppaan, mutta vedyn kuljetus voisi onnistua paremmin.

Edit: Ja sitäkin kai suunnitellaan, että vedyn tuotossa (maakaasusta) syntyvä hiilidioksidi voitaisiin ottaa talteen ja varastoida. Muiden liikennepolttoaineiden kohdalla se ei onnistu kun hiilidioksidi syntyy vasta autossa.

Hmm, en muuten edes tiennyt, että kaasusta tehdään vetyä. Piti vallan tarkistaa, niin ~16kg metaalia tuottaa ~6kg vetyä ja itse prosessi syö energiaa, joten ei sekään ole siis mikään erityisen ihmeellinen ratkaisu. Plus tietty logistiikka- ja varastointiongelmat päälle. Itse luulisin, että uutisessa mainitun 10-20 vuoden kuluttua akkutekniikka on kehittynyt niin pitkälle, että kukaan ei edes ajattele vetyautoja.

Nikolas

Vety on sittenkin vain polttoaine, joka pitää erikseen tuottaa jossain. Tietääkseni vetyä saadaan tehtyä halvimmalla maakaasusta. Nyt kun muistetaan, että maakaasulla kulkevia autoja on myös olemassa, herää kysymys, että missä se pihvi on? Tietysti, jos kokonaishyötysuhde saadaan vedyn tuotannon, polttokennojen ja sähkömoottorin avulla korkeammaksi, siinä se pihvi on. Jossittelua tämä on, ellei tarkempaa faktaa jostain heru.

Polttokennoja on kehitelty vuosikymmeniä. Niiden hyötysuhteet näyttävät kohtalaisen hyviltä, ainakin jos vertaa vedyn käyttämistä otto-moottorin polttoaineena. Sitä en osaa sanoa, minkätyyppisiä polttokennoja vetyautoissa mahtaa olla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell

Suomalainen vastaus vetytaloudelle voisi olla metanolitalous. Metanolia voi valmistaa täysin kotimaisesta biomassasta kuten puuhakkeesta ja metanoli on todistetusti kelpo moottoripolttoainetta.

Nuiva kansalainen

Olisi kyllä jo korkea aika mennä kehityksessä eteenpäin. Tarvittava teknologia on ollut olemassa jo aikoja sitten. Valitettavasti Suomessa vaan tämäkin tullaan tappamaan naurettavilla veroratkaisulla. Polttoaineen haittaveron tilalle keksitään vaan joku uusi vero.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Woland

Quote from: JmR on 19.03.2014, 21:37:45
Vedyn ongelma liittyy varmaan jotenkin ilmalaivoihin.

Uskon sähköautoihin.

Joo turvallisuussyistä ei vetybusseilla olisi esim. maanalaisiin bussiterminaaleihin luultavasti  mitään asiaa, kuten ei käsittääkseni ole nykyään maakaasubusseillakaan.

Miten olisi jos trollikat palaisivat liikenteeseen?

Jaakko P.

Quote from: JmR on 19.03.2014, 22:17:50
Vedestä saa sähköllä vetyä ja happea.  Tuossa vetyautossa arveluttaa että pamahtaako koko auto jos ajaa kolarin ? Vety kun on hyvin herkästi syttyvää
Lisää räjähtäviä, leimahtavia ja syövyttäviä elementtejähän me tarvitaan autoihimme. ViRHeiden ansiosta meillä on ilmasto(nmuutos)ystävällinen uusi jäähdyttimen nestekin vm2011 ja uudemmissa autoissa. Vinkki: et halua sen kanssa tekemisiin. Ylläri: se on kallista. Johtopäätös: taas mentiin perse edellä puuhun ja jäätiin kiveksistä roikkumaan oksantynkään.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Tykkimies Pönni

Quote from: xor_rox on 19.03.2014, 22:48:57
Quote from: samuliloov on 19.03.2014, 22:24:23
Quote from: Taffu on 19.03.2014, 21:56:10
Quote from: Micke90 on 19.03.2014, 21:17:07
Vetyautot pian myyntiin - päästöinä vain vettä

Quote
Vetyauto toimii kuin sähköauto, mutta siihen tankataan vetyä. Vedystä taas saadaan enemmän energiaa irti kuin sähköstä, joten ajomatka on monikertainen sähköautoon verrattuna.
"Vedystä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä."

Sähköllä tehdään vetyä, ja sitten siitä saadaan enemmän energiaa kuin sähköstä? Ikiliikkuja on keksitty!

Toimittaja tarkoittaa ilmeisesti että vetytankilliseen mahtuu enemmän energiaa kuin vastaavan sähköauton akkuihin.

Mutta akkuhan vetyautossakin tarvitaan, koska polttokennon avulla muodostetaan sähköä, joka varastoidaan akkuun. En minä ole ainakaan kuullut vetyautosta, jossa energia muutettaisiin polttokennosta suoraan liike-erergiaksi.

Toki tarvitaan akku mutta vain energian välivarastoksi.

Quote from: Nikolas Ojala on 19.03.2014, 23:06:53
Vety on sittenkin vain polttoaine, joka pitää erikseen tuottaa jossain. Tietääkseni vetyä saadaan tehtyä halvimmalla maakaasusta. Nyt kun muistetaan, että maakaasulla kulkevia autoja on myös olemassa, herää kysymys, että missä se pihvi on? Tietysti, jos kokonaishyötysuhde saadaan vedyn tuotannon, polttokennojen ja sähkömoottorin avulla korkeammaksi, siinä se pihvi on.


Älyttömiä hankkeitahan nämä on. Ei mitään järkeä prosessoida valmiita polttoaineita toisiksi aineiksi.