News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Aborttikeskustelu

Started by Pro life, 01.07.2009, 17:49:44

Previous topic - Next topic

Elisa

Quote from: Kalle on 11.07.2009, 10:01:47
Pakko tarttua tuohon aloitustekstissä olevaan nimim. Pro lifen virheeseen.

"- joka 7. suomalaislapsi kuolee ennen syntymäänsä"

Jos lähdetään siitä mistä pro life- liike yleensä lähtee, että elämä alkaa hedelmöittymisen hetkellä, niin yli 2/3 suomalaislapsista kuolee ennen syntymäänsä.

Minusta vaikuttaa siltä, että suurin osa ihmisistä ei tiedä tätä. Ehkä tässä yhteydessä ei ole aiheellista puhua lasten kuolemasta. Kuulostaa todella dramaattiselta.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Noottikriisi

Jos lähdetään siitä mistä pro life- liike yleensä lähtee, että elämä alkaa hedelmöittymisen hetkellä, niin yli 2/3 suomalaislapsista kuolee ennen syntymäänsä.

Viitannet ehkäisykierukan toimintaperiaatteeseen?

Olen lukenut että ko. ehkäisymenetelmää vastustetaan joskus eettisistä syistä.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Elisa

Quote from: Noottikriisi on 11.07.2009, 13:49:23

Ei, vaan keskimäärin kaksi kolmesta raskaudesta päättyy keskenmenoon hyvin aikaisessa vaiheessa.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Otto Peltokoski

Karkea, homoliitot ja abortti poikkeavat moraalisen oikeutuksen arvioinnin kannalta siten, että kahden homoseksuaalin suhde ei aiheuta vahinkoa kenellekään, kun taas abortissa päätetään ihmiselämä. Ainakin mielestäni noilla kahdella on moraalisen oikeutuksen arvioinnissa suuri ero. Ja mitä tekemistä biologialla on abortin kanssa? Abortti on ihmisen keksimä asia, ei mikään biologinen luonnonilmiö. 

Nissemand

Quote from: Elisa on 11.07.2009, 01:41:13
Vastustan aborttia kaikissa olosuhteissa.

Etkä vastusta. Eikä vastusta kukaan muukaan. Tai ehkä jotkut harvat vastustaa, mutta he ovatkin aika debiilejä.

Quote from: Otto Peltokoski on 11.07.2009, 17:02:20
Ja mitä tekemistä biologialla on abortin kanssa? Abortti on ihmisen keksimä asia, ei mikään biologinen luonnonilmiö. 

Mitä tekemistä biologialla ja luonnonilmiöillä on ylipäätään lääketieteen kanssa? Lopetetaanko heti nämä hömppälaitokset (sairaalat) ja palataan parantamaan tauteja nokkosteellä ja jäniksenkäpälillä?

btw jos raskaana oleva nainen sattuu aamukusella saamaan keskenmenon raskauden alkuvaiheessa, tulisiko lapselle järjestää hautajaiset?
Loppujen lopuksi on aivan sama mätetäänkö housuihin peetä lapiolla vai lusikalla. "Die Hosen voll" tulee olemaan kummassakin tapauksessa lopputulos.
-akez

Rutja

Quote from: Elisa on 11.07.2009, 13:51:25
Quote from: Noottikriisi on 11.07.2009, 13:49:23

Ei, vaan keskimäärin kaksi kolmesta raskaudesta päättyy keskenmenoon hyvin aikaisessa vaiheessa.

Tämä on erittäin hyvä asia, sillä tämä on luonnon tapa ehkäistä elinkelvottomien yksilöiden suuri määrä populaatiossa. Hedelmöittymisessä on aina riski siihen, että syntynyt alkio on geneettisesti virheellinen ja mitä vähemmän geneettisesti virheellisiä yksilöitä syntyy suhteessa terveisiin, sen parempi asia se on populaation kokonaisterveyden kannalta.

Riiippumatta siitä, kuinka epäkorrektina tätä pidetään, kannatan abortin erittäin vakavasti vammautuneiden vastasyntyneiden eutanasiaa, sillä pidän tästä koituvaa surua piempänä pahana kuin onnettoman yksilön elinikäistä vajavaisuutta ja fyysistä ja psyykkistä kärsimystä. Tämä näin periaatteena. On sitten kokonaan toinen kysymys, millä tavalla käyttännön kriteerit määritettäisiin.

Quote from: Nissemandbtw jos raskaana oleva nainen sattuu aamukusella saamaan keskenmenon raskauden alkuvaiheessa, tulisiko lapselle järjestää hautajaiset?

Tämä on minusta täysin keskenmenon saaneen ja hänen omaistensa asia, sillä hautajaiset järjetetään surevien omaisten takia - vainajahan ei asiasta kummemmin välitä.

Kalle

QuoteJa mitä tekemistä biologialla on abortin kanssa? Abortti on ihmisen keksimä asia, ei mikään biologinen luonnonilmiö. 

Sen verran, että biologisesta ja lääketieteellisestä näkökulmasta sikiö on osa äidin elimistöä, ei ihminen, niin kauan kuin sillä ei ole omia itsenäisiä elintoimintoja. Abortti on Suomessa kielletty 20. raskausviikosta eteenpäin koska tällöin sikiöllä alkaa olla omia elintoimintoja, niin että se voisi teoriassa elää itsenäisesti.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Elisa on 11.07.2009, 01:41:13Minusta on erittäin surullista, että on olemassa niin traagisia ihmiskohtaloita, että abortti tulee niille mieleen. ... Vastustan aborttia kaikissa olosuhteissa.

Surullistahan se on. Abortit kieltämällä kuitenkin vain kasvatetaan niiden surullisten ihmiskohtaloiden määrää. Elisankin pro-life-asenteelle voisi tehdä hyvää, jos hänen kotiovelleen toimitettaisiin tusina niitä pikkuvauvoja, joita yh-äipät jättävät roskalavoille, koska tietävät, etteivät pysty niistä huolehtimaan.

Quote from: Jarkko Pesonen on 11.07.2009, 17:35:49Riiippumatta siitä, kuinka epäkorrektina tätä pidetään, kannatan abortin erittäin vakavasti vammautuneiden vastasyntyneiden eutanasiaa, sillä pidän tästä koituvaa surua piempänä pahana kuin onnettoman yksilön elinikäistä vajavaisuutta ja fyysistä ja psyykkistä kärsimystä. Tämä näin periaatteena.

Jotta nämä kärsimykset riittäisivät tappamisen syyksi, pitäisikö niihin mielestäsi kuulua voimakkaita fyysisia kipuja, vai riittääkö eutanasian syyksi härskin näköiset epämuodostumat ja/tai täydellinen kognitiivinen kyvyttömyys?

QuoteOn sitten kokonaan toinen kysymys, millä tavalla käyttännön kriteerit määritettäisiin.

Minun mielestäni esim. köyhyysrajan alle syntyminen on yhteiskunnassamme niin rampauttava tekijä, että jos vauvoja aletaan vammaisuuden perusteella lopettaa, pitää köyhien vanhempien lapset tappaa viimeistään synnytysosastolle.

Elisa

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 11.07.2009, 20:32:05
Quote from: Elisa on 11.07.2009, 01:41:13Minusta on erittäin surullista, että on olemassa niin traagisia ihmiskohtaloita, että abortti tulee niille mieleen. ... Vastustan aborttia kaikissa olosuhteissa.

Surullistahan se on. Abortit kieltämällä kuitenkin vain kasvatetaan niiden surullisten ihmiskohtaloiden määrää. Elisankin pro-life-asenteelle voisi tehdä hyvää, jos hänen kotiovelleen toimitettaisiin tusina niitä pikkuvauvoja, joita yh-äipät jättävät roskalavoille, koska tietävät, etteivät pysty niistä huolehtimaan.
´

Hoivaviettini suuruutta ja pariutumishaasteellisuuttani tuntemattomana et ymmärrä, että tämä olisi ehkä ihan oikeasti hyvä juttu.

Kari Kinnunen

Quote from: Elisa on 12.07.2009, 00:36:32
Hoivaviettini suuruutta ja pariutumishaasteellisuuttani tuntemattomana et ymmärrä, että tämä olisi ehkä ihan oikeasti hyvä juttu.

Elisa, pariutumishaasteellinen? Onko tuo Suomeksi ns. kranttu? Kenties.  ;D

risto

Quote from: Kari Kinnunen on 02.07.2009, 18:10:39
Oma näkemykseni on se, joskin poliittisesti epäkorrekti, että lapsi on lapsi sen jälkeen kun napanuora on katkaistu. Napanuoran katkaisun jälkeen lapsi on selkeästi yksilö.

Sitä ennen hän on äitinsä kehon osa.

Aikamoista sontaa. Lapsen kasvattaneenakin varmaan tiesit, että lapsesta ei suinkaan tule yksilö vielä pitkään aikaan lapsen synnyttyäkään, jos oikein tarkkoja ollaan. Lapsen ensimmäinen kriisi on muutaman kuukauden kohdalla (tarkka kohta unohtunut), kun lapsi yhtäkkiä tajuaakin olevansa ihan oma ittensä, eikä osa äitiä. Tässä vaiheessa lapsi saattaa helposti hätääntyä, jos äiti viipyy pidempään jossain, vaikka muita ihmisiä olisi lähellä. (Toki jossain tapauksissa tämä "äiti" saattaakin olla isä, mutta näin keskimäärin asia on noin.)

Muuten, tietyn raskausviikon jälkeen (oliko 20 rv. 'terveellä' ja 24 rv. kehitysvammaiseksi epäillyllä) sikiötä kutsutaan lapseksi. Tämän jälkeen abortti on laiton ihan samalla tavalla, kuin vaikkapa syntyneenkin lapsen murha.

On jotenkin aina uskomatonta, että aborttia jaksetaan aina puolustaa näillä äärimmäisen epätodennäköisillä jutuilla, kuten insestistä tai raiskauksesta käynnistyneet raskaudet. Esim. Itävallan insesti-isä 'onnistui' siksi usein, että insesti oli jatkuvaa, ja tytär mitä ilmeisemmin hedelmällinen. Olisikin (ei kivaa, mutta) mielenkiintoista tietää, kuinka monta lapsen-/sikiönsurmaa on tehty tällä perusteella keskimäärin vuosittain.

Samoin aborttia puolustellaan sillä, että lapsi ei välttämättä ole terve. Näissäkään tapauksissa en itse aborttia käyttäisi, mutta jotenkin voin tällaisen tapauksen ymmärtää.

Kuten aloitusviestissäkin todettiin, abortti Suomessa on muuttunut eräänlaiseksi jälkiehkäisyvälineeksi, johon turvaudutaan useimmiten "sosiaalisin syin" (saattoi mennä fanaatikoilta ohi). Ehdotankin, että sosiaalisin syin tehtäviä abortteja vähennettäisiin tuntuvasti lainsäädännön ja valistuksen keinoin. En tarkoita ehkäisyvalistusta, eiköhän sitä ole jo riittävästi. Paremminkin voisi valistaa myös siitä mahdollisuudesta, että lapsen voi antaa adoptoitavaksi, jos ei itse ole kykeneväinen lapsesta huolehtimaan. "Lapsi ei sovi verhojemme väriin tässä elämäntilanteessa -abortit" (Einoa mukaillen) voisi yksiselitteisesti kieltää.

Ylipäätään sosiaalisin syin tehtävät abortit voisi rajata johonkin maks 8-10 raskausviikolle, jonka jälkeen niistä tulisi laittomia.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Kari Kinnunen

Quote from: risto on 12.07.2009, 01:34:27
Ylipäätään sosiaalisin syin tehtävät abortit voisi rajata johonkin maks 8-10 raskausviikolle, jonka jälkeen niistä tulisi laittomia.

Hyvä rajaus. Kuitenkin on huomattava että Elisaa lukuun ottamatta ketjussa on aika vähän naisten mielipiteitä.

Edelleenkään, ei ole meidän äijien asia alkaa määräillä mitä naiset omassa kropassaan tapahtuville asioille tekevät.

En minäkään halua abortti pakkoa vaan abortti mahdollisuutta. Jokaisen naisen pitää voida päättää asiasta ihan itse. Ei ole sinun, minun eikä tehtaan miesten asia tehdä näitä ratkaisuja.

Abortti on aina naisen oma päätös, eikä varmasti helppo.

Meidän miesten on kiva moralisoida näitä asioita. Otan miehisten miesten jutut siinä vaiheessa vakavasti kun itse synnyttää, teette naisen työn. Abortti on sellainen asia että siihen voi ottaa kantaa vain ja ainoastaan nainen

Miehelle lapsen alkuun saaminen on lähinnä hupia. Joten sovitaanko pojat niin että annetaan naisten tehdä omat ratkaisunsa eikä kamalasti puututa plikkojen asioihin.

Elisa

Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 01:06:36
Quote from: Elisa on 12.07.2009, 00:36:32

Elisa, pariutumishaasteellinen? Onko tuo Suomeksi ns. kranttu? Kenties.  ;D

Kiitos, että mainostat viehättävyyttäni. Olen siitä tietoinen ja juuri mitään muuta en tiedostakaan.  ???

Aborttia en osaa kannattaa.

Kari Kinnunen

Quote from: Elisa on 12.07.2009, 02:01:56

Kiitos, että mainostat viehättävyyttäni. Olen siitä tietoinen ja juuri mitään muuta en tiedostakaan.  ???

Aborttia en osaa kannattaa.

Olen sinut nähnyt ihan livenä ja voin vakuuttaa että olet kokolailla viehättävän oloinen nuori nainen.

Näemme NUIVA 2009 tapahtumassa jossa olen kuskina.

Aborttia tuskin kukaan kannattaa. Kyse ei ole abortin suosittelemisesta vaan naisen oikeudesta valita.

Ei aborttia ole pakko tehdä, vaan se on huono vaihtoehto muiden huonojen vaihtoehtojen seassa.

Älykkäänä plikkana ymmärtänet mitä yritän sanoa?

Comprendes?

Jaakko Sivonen

Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 01:52:30Abortti on sellainen asia että siihen voi ottaa kantaa vain ja ainoastaan nainen

Minun mielestäni murhaan voi ottaa kantaa kuka tahansa ja toivoisin eduskunnan ja oikeuslaitoksenkin ottavan kantaa siihen.

Kummallakaan vanhemmalla ei saa olla oikeutta tappaa yhteistä lasta. Abortissa ei ole kyse naisen kehosta, vaan toisen ihmisen elämästä.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 02:11:00Aborttia tuskin kukaan kannattaa.

Minä ainakin kannatan sitä vilpittömästi.

Quote from: Jaakko Sivonen on 12.07.2009, 02:13:54Kummallakaan vanhemmalla ei saa olla oikeutta tappaa yhteistä lasta

Aika monesti abortissa homma menee kai niin, ettei sikiön isää voisi tuleva pentu vähempää kiinnostaa.

Toki myös miehen on hyvä ottaa vastuuta: jos ilman kumia säheltää, niin riski ei-toivotusta muksusta on huomattavasti pienempi, kun laukeaa rinnoille tai suuhun.

Kari Kinnunen

Quote from: Jaakko Sivonen on 12.07.2009, 02:13:54
Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 01:52:30Abortti on sellainen asia että siihen voi ottaa kantaa vain ja ainoastaan nainen

Minun mielestäni murhaan voi ottaa kantaa kuka tahansa ja toivoisin eduskunnan ja oikeuslaitoksenkin ottavan kantaa siihen.

Kummallakaan vanhemmalla ei saa olla oikeutta tappaa yhteistä lasta. Abortissa ei ole kyse naisen kehosta, vaan toisen ihmisen elämästä.

Niin siis.

En todellakaan ole mikään tämän alan asiantuntija.

Kuitenkin törmäämme jälleen kerran kysymykseen milloin elämä alkaa. Pitää ensin määrittää milloin hedelmöittyneestä munasolusta tulee ihminen.

Tätä asiaa on tässä ketjussa vatvottu jo paljon mutta kerropa oma näkemyksesi asiasta.

Jaakko Sivonen

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 12.07.2009, 02:14:30
Aika monesti abortissa homma menee kai niin, ettei sikiön isää voisi tuleva pentu vähempää kiinnostaa.

Hyväksytkö abortin tilanteessa, jossa aviopari eroaa toisistaan riitaisasti vaimon ollessa raskaana ja vaimo päättää tappaa sikiön kostaakseen sitä innoissaan odottavalle miehelle?

Jaakko Sivonen

Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 02:20:52Kuitenkin törmäämme jälleen kerran kysymykseen milloin elämä alkaa. Pitää ensin määrittää milloin hedelmöittyneestä munasolusta tulee ihminen.

Tätä asiaa on tässä ketjussa vatvottu jo paljon mutta kerropa oma näkemyksesi asiasta.

Elämä alkaa munasolun hedelmöittymisestä. Siitä alkaa prosessi, joka johtaa syntymään, ellei sitä keskeytetä.

Kari Kinnunen

Quote from: Jaakko Sivonen on 12.07.2009, 02:21:14
Hyväksytkö abortin tilanteessa, jossa aviopari eroaa toisistaan riitaisasti vaimon ollessa raskaana ja vaimo päättää tappaa sikiön kostaakseen sitä innoissaan odottavalle miehelle?

Minulta ei kysytty mutta hyväksyn.

Edelleen se isä ei sitä lasta kanna kehossaan.

Leikkimielinen pihapeli

Kyllä hyväksyn. Tosin minun on äärimmäisen vaikea kuvitella, että mies odottaisi tuollaisessa tilanteessa syntymätöntä lasta "innoissaan".

Quote from: Jaakko Sivonen on 12.07.2009, 02:23:10
Elämä alkaa munasolun hedelmöittymisestä. Siitä alkaa prosessi, joka johtaa syntymään, ellei sitä keskeytetä.

Et siis hyväksy katumuspillereitä?

Jaakko Sivonen

Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 02:24:56

Minulta ei kysytty mutta hyväksyn.

Edelleen se isä ei sitä lasta kanna kehossaan.

Lapsen henki voi olla siis vain yksi ase muiden joukossa, kun pari riitelee?

Jaakko Sivonen

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 12.07.2009, 02:26:24
Kyllä hyväksyn. Tosin minun on äärimmäisen vaikea kuvitella, että mies odottaisi tuollaisessa tilanteessa syntymätöntä lasta "innoissaan".

Miksei odottaisi, jos lapsenteko oli suunniteltua?

Et siis hyväksy katumuspillereitä?

En.

Elisa

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 12.07.2009, 02:14:30
Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 02:11:00Aborttia tuskin kukaan kannattaa.

Minä ainakin kannatan sitä vilpittömästi.

Quote from: Jaakko Sivonen on 12.07.2009, 02:13:54Kummallakaan vanhemmalla ei saa olla oikeutta tappaa yhteistä lasta

Toki myös miehen on hyvä ottaa vastuuta: jos ilman kumia säheltää, niin riski ei-toivotusta muksusta on huomattavasti pienempi, kun laukeaa rinnoille tai suuhun.

Minä olen tyyppiesimerkki toivotusta, odotetusta, suunnitellusta aviolapsesta. Olin esikoinen ja vanhemmilleni kaikki kaikessa.

Myöhemmässä vaiheessa elämääni olen huomannut, ettei tällaisilla asioilla ole mitään vitun väliä.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Elisa on 12.07.2009, 02:30:33Minä olen tyyppiesimerkki toivotusta, odotetusta, suunnitellusta aviolapsesta. Olin esikoinen ja vanhemmilleni kaikki kaikessa.

Myöhemmässä vaiheessa elämääni olen huomannut, ettei tällaisilla asioilla ole mitään vitun väliä.

Mielestäni olet tuossa kohtuuttoman kiittämätön vanhempiasi kohtaan. Mitä luulet, olisiko ilman taloudellisesti turvattua lapsuutta ja nuoruutta ollut esim. yhtä helppo päästä sisään niihin "kansainvälisiin seurapiireihin"?

Quote from: Jaakko Sivonen on 12.07.2009, 02:28:38

Miksei odottaisi, jos lapsenteko oli suunniteltua?

En todellakaan ole mikään psykologian ekspertti, mutta näin kaupunkilaisjärjellä ajateltuna tuntuu kaukaa haetulta, että joku mies haluaisi maksaa ruokkoja ja alkaa viikonloppuisäksi sellaiselle lapselle, jonka äidin kanssa ei pysty elämään saman katon alla edes raskausajan loppuun asti.

Kari Kinnunen

Quote from: Elisa on 12.07.2009, 02:30:33

Minä olen tyyppiesimerkki toivotusta, odotetusta, suunnitellusta aviolapsesta. Olin esikoinen ja vanhemmilleni kaikki kaikessa.

Onneksi olkoon. Minä olin ns. vahinko. Joskin vanhempani ilmaisivat asian että olin 'yllätys'  ;D

Noh, näitä sattuu kun pojat ovat kaukana kotoa.

Elisa

Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 02:37:25

Onneksi olkoon. Minä olin ns. vahinko. Joskin vanhempani ilmaisivat asian että olin 'yllätys'  ;D

Tarkoitukseni ei todellakaan ole halveksia vanhempiani eikä ainakaan äitiäni, joka ajatteli osaltaan asian loppuun asti. Mutta olen huomannut, että isäni rakastaa kahta ns. äpärälastaan yhtä paljon kuin aviolapsiaan. Se on minulle ihan ok, koska he ovat ihmisiä siinä missä mekin ja itsekin rakastan heitä sisaruksina.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Elisa on 12.07.2009, 02:50:43Tarkoitukseni ei todellakaan ole halveksia vanhempiani eikä ainakaan äitiäni

Tuossa on sellainen kaiku, että isää ehkä tekisi inasen mieli halveksiakin.

QuoteMutta olen huomannut, että isäni rakastaa kahta ns. äpärälastaan yhtä paljon kuin aviolapsiaan. Se on minulle ihan ok, koska he ovat ihmisiä siinä missä mekin ja itsekin rakastan heitä sisaruksina.

Noin yleisesti ottaen äpärät eivät ole ihmisiä siinä missä normaalit ihmiset. Isättömät lapset tekevät suhteessa huomattavasti muita enemmän väkivaltarikoksia, kuolevat useammin nuorena itsemurhaan, jne. Äpärät ovat siis huonompia ihmisiä kuin normaalit ihmiset.

Mitenkäs perinnönjako? Saavatko nämä "äpärät" isäsi perinnöstä samanlaisen siivun kuin sinäkin?

Kari Kinnunen

Quote from: Elisa on 12.07.2009, 02:50:43
Quote from: Kari Kinnunen on 12.07.2009, 02:37:25

Tarkoitukseni ei todellakaan ole halveksia vanhempiani eikä ainakaan äitiäni, joka ajatteli osaltaan asian loppuun asti. Mutta olen huomannut, että isäni rakastaa kahta ns. äpärälastaan yhtä paljon kuin aviolapsiaan. Se on minulle ihan ok, koska he ovat ihmisiä siinä missä mekin ja itsekin rakastan heitä sisaruksina.

Elisa?... Mistä sait päähäsi että halveksuisin ketään?

Kari Kinnunen

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 12.07.2009, 03:01:49
Mitenkäs perinnönjako? Saavatko nämä "äpärät" isäsi perinnöstä samanlaisen siivun kuin sinäkin?

Noo jaa, Velkojahan tässä jaellaan.....