News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-03-08: Malaysia Airlines, lento 370 (ja matka-asiakirjat)

Started by RP, 10.03.2014, 03:28:07

Previous topic - Next topic

Griffinvaari

Ei merirosvo lasteja halua vaan vakuutus rahoja, ihmiset ovat erityisen tuottava lasti merirosvolle.
Seuraavalla pääsee varmaan foliohattujen klubiin, on olemassa tehokas väline jolla pystyy sokaisemaan tehokkaimmankin tutkavalvojan.

TheVanishedTerrorist

Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 11:49:03
Quote from: Griffinvaari on 14.03.2014, 10:28:29
Jätetäänpä tekniikka ja keskitytään ihmisiin, arvaus: somalimerirosvous on siitynyt ajan henkeen ilma-aluksiin.
Olisiko niissä laivoissa siinä määrin arvokkaammat lastit ettei oikein kannattaisi siirtyä. Helpompi aseitten kanssakin niihin mennä kuin lentsikoihin.
Vaikka sitten olisi matkustaja-alus.
Esim. timantteja harvemmin kuljetetaan rahtialuksilla. Lentokoneissa kulkee todella paljon kallisarvoista rahtia.

Aeon

Viranomaisten mukaan tutkivat myös mahdollisuutta, että lentäjä(t) olisivat katoamisen takana tai jokin muu taho. Jos oikein ymmärsin, niin näitä tutkintalinjoja on tällä hetkellä viisi. CNN näyttää juuri tiedotustilaisuutta.

edit. Kyllä, ainakin pilotin osuutta tähän tutkitaan tällä hetkellä aktiivisesti.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Onnikka

Quote from: SerialSuicideBomber on 14.03.2014, 11:54:39
Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 11:49:03
Quote from: Griffinvaari on 14.03.2014, 10:28:29
Jätetäänpä tekniikka ja keskitytään ihmisiin, arvaus: somalimerirosvous on siitynyt ajan henkeen ilma-aluksiin.
Olisiko niissä laivoissa siinä määrin arvokkaammat lastit ettei oikein kannattaisi siirtyä. Helpompi aseitten kanssakin niihin mennä kuin lentsikoihin.
Vaikka sitten olisi matkustaja-alus.
Esim. timantteja harvemmin kuljetetaan rahtialuksilla. Lentokoneissa kulkee todella paljon kallisarvoista rahtia.
Kait ne sellasista olisi jo kertoneet?

http://www.reuters.com/article/2014/03/14/us-malaysiaairlines-flight-idUSBREA2701720140314
QuoteAn investigation into the disappearance of a Malaysia Airlines jetliner is focusing more on a suspicion the flight was deliberately diverted, as evidence suggests it was last headed out over the Andaman Islands, sources familiar with the Malaysian probe said.
Tutkien mukaan olisi tarkoituksella lentänyt reitiltään pois.

Tykkimies Pönni

Quote'Sotilastutkalla' ilmeisesti viittaat tiedustelusatelliitteihin.

Viittaan tutkalla tutkaan. Kysyn edelleen, pystyykö Siaminlahdelta ampumaan ohjuksen vaikka Kuala Lumpuriin ilman että Malesian sotilasviranomaiset huomaa?(vai pitääkö ohjuksissa olla Geneven sopimuksen mukaan joku transponderi päällä jotta sitä voi seurata?) En usko. Pystyykö matkustajalentokone lentämään Malayan niemimaan yli viranomaisten huomaamatta? En usko.

QuotePaikannussatelliitit eivät paikanna mitään. Ne lähettävät signaalia jonka avulla voit paikantaa itsesi.

Joo. Ihmiset voi paikannella itseään. Tässä ketjussa puhutaan kalliista ja suurikokoisesta matkustajakoneesta mihin on ollut mahdollista tehtaalla laittaa kaikkea mahdollista paikannusta helpottavaa tekniikkaa ja olisin melko varma että näin on myös tehty.

Quote from: RP on 14.03.2014, 10:09:33
Mitähän tässä pitäisi uskoa?
Quotemissing jet transmitted its location repeatedly to satellites over the course of five hours after it disappeared from radar, people briefed on the matter said, as searchers zeroed in on new target areas hundreds of miles west of the plane's original course.

The satellites also received speed and altitude information about the plane from its intermittent "pings," the people said. The final ping was sent from over water, at what one of these people called a normal cruising altitude. They added that it was unclear why the pings stopped. One of the people, an industry official, said it was possible that the system sending them had been disabled by someone on board.

The people, who included a military official, the industry official and others, declined to say what specific path the transmissions revealed. But the U.S. planned to move surveillance planes into an area of the Indian Ocean 1,000 miles or more west of the Malay peninsula where the plane took off, said Cmdr. William Marks, the spokesman for the U.S. Seventh Fleet.

He said the destroyer USS Kidd would move through the Strait of Malacca, on Malaysia's west coast, and stay at its northwest entrance. Malaysia, which is overseeing the search effort, directed Indian forces to a specific set of coordinates in the Andaman Sea, northwest of the Malay peninsula, an Indian official said Thursday. "There was no specified rationale behind looking in those areas, but a detailed list was provided late Wednesday evening," the Indian official said.
http://europe.wsj.com/home-page

Yllätys yllätys. 

Aeon

Sotilastutkissahan on havaittu tuntematon lentokone lentämässä Malakan salmen yli ja tällä hetkellä on käynnissä selvitys, että oliko kyseessä juurikin kadonnut kone.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Possumi

Quote from: samuliloov on 14.03.2014, 12:01:43
Joo. Ihmiset voi paikannella itseään. Tässä ketjussa puhutaan kalliista ja suurikokoisesta matkustajakoneesta mihin on ollut mahdollista tehtaalla laittaa kaikkea mahdollista paikannusta helpottavaa tekniikkaa ja olisin melko varma että näin on myös tehty.

Tässä ketjussa kuvataan sitä paikannustekniikkaa mitä oikeasti noissa koneissa on. Saat vapaasti uskoa, kuvitella ja luulla sinne kaikenlaista 'tekniikkaa' - se ei muuta todellisuutta mitenkään.

Quote from: samuliloov on 14.03.2014, 12:01:43
Quote from: RP on 14.03.2014, 10:09:33
http://europe.wsj.com/home-page
Yllätys yllätys.

Sisäpiirin huhupuheiden mukaan - eli todennäköisesti lisää väärinymmärryksiä ja uutisankkoja. Eikä sisällä mitään lisätietoa - teknistä termistöä joka kertoisi asiasta yhtään mitään. Lentokoneet kun eivät lähettele "PING":ejä - tai lähettevät ne kaikenlaista joita joku toimittaja voisi noin kutsua...

:facepalm:


Ajattelija2008

http://www.reuters.com/article/2014/03/14/us-malaysia-airlines-radar-exclusive-idUSBREA2D0DG20140314
Yllä olevan uutisen mukaan MH370:ksi epäilty kone lensi länteen tunnettuja lentokäytäviä pitkin poikki Malesian niemimaan. Eli koneen kaappari tunsi nämä käytävät.

Omaa pohdintaa: kone katosi Malesian ja Vietnamin välillä juuri parhaalla hetkellä kaappausta ajatellen, nimittäin juuri ennen kontaktia Vietnamin ilmavalvontaan. Tämä viittaa siihen, että kaappari on koneen pilotti eikä matkustaja. Matkustaja ei olisi osannut ajoittaa kaappausta noin hyvin.

Oliko piloteilla psyykkisiä ongelmia tai terrorismiyhteyksiä?

Possumi

Quote from: Ajattelija2008 on 14.03.2014, 12:52:58
http://www.reuters.com/article/2014/03/14/us-malaysia-airlines-radar-exclusive-idUSBREA2D0DG20140314
Yllä olevan uutisen mukaan MH370:ksi epäilty kone lensi länteen tunnettuja lentokäytäviä pitkin poikki Malesian niemimaan. Eli koneen kaappari tunsi nämä käytävät.

Omaa pohdintaa: kone katosi Malesian ja Vietnamin välillä juuri parhaalla hetkellä kaappausta ajatellen, nimittäin juuri ennen kontaktia Vietnamin ilmavalvontaan. Tämä viittaa siihen, että kaappari on koneen pilotti eikä matkustaja. Matkustaja ei olisi osannut ajoittaa kaappausta noin hyvin.

Oliko piloteilla psyykkisiä ongelmia tai terrorismiyhteyksiä?

Lentoreitit ja 'käytävät' ovat ihan julkista tietoa, ne löytyvät ihan guuglettamalla. Samoin kuka tahansa pystyy ajoittamaan lennon vaiheen mihin tahansa maantieteelliseen pisteeseen koska GPS-vastaanottimet ovat nykyään niin herkkiä että toimivat myös kabiinissa - ja koneen viihdejärjestelmä itsessään saattaa jo näyttää missä ollaan menossa. Myös pilottien radioliikenne on täysin salaamatonta ja sitä voi kuunnella yksinkertaisella ilmailuvastaanottimella.

ämpee

Malesia mysteerikoneesta: Kaappausta ei voida sulkea pois

Mutta ei toisaalta voida vahvistaakaan, kun puuttuu se kone.

Kaappausteoriaa vastaan puhuu alueelta puuttuva roistovaltio, joka voisi tuon koneen ottaa vastaan/omia itselleen.

Mystinen tapaus kaikkiaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Ajattelija2008

#191
Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 12:48:31
http://yle.fi/uutiset/tutut_puolustavat_mysteerikoneen_peramiesta__syytetaan_naisille_flirttailusta_ja_tupakoinnista_ohjaamossa/7136948
QuoteTutut puolustavat mysteerikoneen perämiestä

Kappas vaan, tuttu uutiskasvo Richard Quest on tavannut koneen nuoren perämiehen. Maailma on pieni. Perämies siis kävi tunnollisesti moskeijassa, mutta flirttaili naisille ohjaamossa. Tuossa voisi olla psyykkinen ongelma.

Egyptairin koneen vuonna 1999 pudotti pilotti, jota oltiin erottamassa "huonon käytöksen" vuoksi.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Gameel_Al-Batouti
Al-Batouti oli saanut varoituksen "sopimattomasta käytöksestä" naisten kanssa hotellissa.

Vielä voi mainita, että Egyptin valtio ei ole koskaan suostunut myöntämään, että pilotti pudotti koneen. Malesialla tulee olemaan sama ongelma, jos koneen pilotti oli kaappari.

Griffinvaari

Lentokäytävät ovat johdettuja lentoalueita, joilla lentokorkeudet ovat porrastettuja, joita hallinnoi kulloinenkin aluelennonjohto, ilmavalvonnan kanssa niillä ei ole muuta tekemistä paitsi ettei niissä voi esiintyä lentokieltoalueita.

Ajattelija2008

Quote from: Possumi on 14.03.2014, 13:05:47
Quote from: Ajattelija2008 on 14.03.2014, 12:52:58
http://www.reuters.com/article/2014/03/14/us-malaysia-airlines-radar-exclusive-idUSBREA2D0DG20140314
Omaa pohdintaa: kone katosi Malesian ja Vietnamin välillä juuri parhaalla hetkellä kaappausta ajatellen, nimittäin juuri ennen kontaktia Vietnamin ilmavalvontaan. Tämä viittaa siihen, että kaappari on koneen pilotti eikä matkustaja. Matkustaja ei olisi osannut ajoittaa kaappausta noin hyvin.

Oliko piloteilla psyykkisiä ongelmia tai terrorismiyhteyksiä?

Lentoreitit ja 'käytävät' ovat ihan julkista tietoa, ne löytyvät ihan guuglettamalla. Samoin kuka tahansa pystyy ajoittamaan lennon vaiheen mihin tahansa maantieteelliseen pisteeseen koska GPS-vastaanottimet ovat nykyään niin herkkiä että toimivat myös kabiinissa - ja koneen viihdejärjestelmä itsessään saattaa jo näyttää missä ollaan menossa. Myös pilottien radioliikenne on täysin salaamatonta ja sitä voi kuunnella yksinkertaisella ilmailuvastaanottimella.

Näin on, mutta matkustamossa ollut kaappari ei voinut tietää tarkkaa hetkeä, jolloin kone sanoo "Good night" Malesian ilmavalvonnalle?

Griffinvaari

Pieni täydennys, johtamattomassa paikallis-lennossa oleva ilma-alus ei saa ylittää alinta lentopintaa käytävän kohdalla lentäessään.

L. Brander

Ylen mukaan etsintöihin osallistuu tällä hetkellä 57 laivaa ja 48 lentokonetta yhteensä 13:sta eri maasta. Ei siis ihme, että lausuntoja ja huhuja pukkaa satojen tiedostusvälineiden edustajien kysellessä milloin keneltäkin.

Nyt ihan maallikkona kysyn.  Eikö kone hajotessaan lähetä jotain vikailmoituksia?
Dystooppinen salamasota


OTU

YLE:n anto:

"Tuttavat ovat asettuneet puolustamaan Fariq Hamidia. Hän aloitti Malaysia Airlinesin palveluksessa 20-vuotiaana suoritettuaan lentäjän tutkinnon malesialaisella lomasaarella Langkawissa.

Hänet tunnetaan "kunnollisena poikana", joka kävi säännöllisesti moskeijassa ja osallistui silloin tällöin islaminuskoa käsitteleville kursseille, kertoo moskeijan imaami Ahmad Sharafi Ali Asrah. Hänen mukaansa Fariq Hamid ei olisi voinut rikkoa turvallisuusmääräyksiä. "

Miten minusta tuntuu, että...jotta,koska ja kun.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Aeon

Tunnollinen muslimi naurattaa naisia ohjaamossa vaikka ei imaamin mukaan voisi rikkoa turvallisuusmääräyksiä. Kyllä kyllä.

Vähän kyllä haiskahtaa.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

JT

Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)


Kni

Quote from: ämpee on 14.03.2014, 13:08:51
Kaappausteoriaa vastaan puhuu alueelta puuttuva roistovaltio, joka voisi tuon koneen ottaa vastaan/omia itselleen.

Iran.

Suoraan mitattuna matka on samaa pituusluokkaa kuin alkuperäinen reitti. Joku tiesi kertoa, että koneessa on reilusti ylimääräistä polttoainetta, muistaakseni 7 tunnin lentoa varten. Jos polttoainetta on ollut niin Intia meren kautta kiertämällä olisi teoriassa voinut päätyä Iraniin.

Google mapsissa mittakaava kenties vääristyy. Joku jolla on karttapallo voisi mitata paljonko Andamaaneilta on matkaa Somaliaan. Kuala Lumpur - Beijing on 6 tuntia.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

desperaato

Kuala Lumpur - Peking säteellä löytyy valinnanvaraa. Yhteisöllinen Somalia, Vieraanvarainen Yemen, Oman, Pakistan, Iran ja vaikka mitä piilopaikkoja. Todennäköisemmältä alkaa vaikuttaa, että kone on ehjänä jossain, ei meressä kappaleina. Bangladesh, Bhutan.


-PPT-

Menee vähän ot:ksi mutta luultavasti tuohon naismatkustajien naurattamiseen ja päästämiseen ohjaamoon on suhtauduttu sormien läpi katselemalla koska "muslimit nyt vaan ovat tuollaisia" ja vasta nyt asia on tullut julki.

Jos länsimaiset pilotit alkaisivat "naurattamaan" musliminaisia niin se nyt vaan ei tulisi kuuloonkaan ja sille pistettäisiin stoppi.

Onnikka

Quote from: -PPT- on 14.03.2014, 16:34:47
Menee vähän ot:ksi mutta luultavasti tuohon naismatkustajien naurattamiseen ja päästämiseen ohjaamoon on suhtauduttu sormien läpi katselemalla koska "muslimit nyt vaan ovat tuollaisia" ja vasta nyt asia on tullut julki.

Jos länsimaiset pilotit alkaisivat "naurattamaan" musliminaisia niin se nyt vaan ei tulisi kuuloonkaan ja sille pistettäisiin stoppi.
Mikäli lentäjällä ei ennestään vaimoa ollut, niin mikäs nyt tuossa. Vaikka sitten muslimia naurattaisi, mitäpä kellään vastaan olisi. Lentoemothan voipi olla jo ennestään naimisissa jotenka viihdykkeet jää vähäaikaisiksi.

Luki jossain uutisessa että ohjaamoon pääsy kiellettiin kun World Trade Centeriin osui ne koneet.
Sääli sinänsä, lapsosista oli ainakin ennen hienoa päästä istumaan lentäjän syliin ja kääntää konetta vähäsen :) Oikealle.


Sietäjä

Quote from: desperaato on 14.03.2014, 15:41:36
Kuala Lumpur - Peking säteellä löytyy valinnanvaraa. Yhteisöllinen Somalia, Vieraanvarainen Yemen, Oman, Pakistan, Iran ja vaikka mitä piilopaikkoja. Todennäköisemmältä alkaa vaikuttaa, että kone on ehjänä jossain, ei meressä kappaleina. Bangladesh, Bhutan.

Tuskin ainakaan Bhutan. Se ei taida olla rosvovaltio ja laskeutuminenkin mahdotonta niin isolla koneella

Landing to Paro: http://www.youtube.com/watch?v=rmGy7qcDwQU

Tykkimies Pönni

QuoteLAST SIGHTING

In one of the most baffling mysteries in modern aviation, no trace of the plane nor any sign of wreckage has been found despite a search by the navies and military aircraft of more than a dozen countries.

The last sighting of the aircraft on civilian radar screens came shortly before 1:30 a.m. Malaysian time last Saturday (1730 GMT Friday), less than an hour after it took off from Kuala Lumpur, as the plane flew northeast across the mouth of the Gulf of Thailand. That put the plane on Malaysia's east coast.

Malaysia's air force chief said on Wednesday an aircraft that could have been the missing plane was plotted on military radar at 2:15 a.m., 200 miles northwest of Penang Island off Malaysia's west coast.

This position marks the limit of Malaysia's military radar in that part of the country, a fourth source familiar with the investigation told Reuters.

When asked about the range of military radar at a news conference on Thursday, Malaysian Transport Minister Hishammuddin Hussein said it was "a sensitive issue" that he was not going to reveal.

"Even if it doesn't extend beyond that, we can get the co-operation of the neighboring countries," he said.

The fact that the aircraft - if it was MH370 - had lost contact with air traffic control and was invisible to civilian radar suggested someone on board had turned off its communication systems, the first two sources said.

They also gave new details on the direction in which the unidentified aircraft was heading - following aviation corridors identified on maps used by pilots as N571 and P628. These routes are taken by commercial planes flying from Southeast Asia to the Middle East or Europe and can be found in public documents issued by regional aviation authorities.

In a far more detailed description of the military radar plotting than has been publicly revealed, the first two sources said the last confirmed position of MH370 was at 35,000 feet about 90 miles off the east coast of Malaysia, heading towards Vietnam, near a navigational waypoint called "Igari". The time was 1:21 a.m..

The military track suggests it then turned sharply westwards, heading towards a waypoint called "Vampi", northeast of Indonesia's Aceh province and a navigational point used for planes following route N571 to the Middle East.

From there, the plot indicates the plane flew towards a waypoint called "Gival", south of the Thai island of Phuket, and was last plotted heading northwest towards another waypoint called "Igrex", on route P628 that would take it over the Andaman Islands and which carriers use to fly towards Europe.

The time was then 2:15 a.m. That is the same time given by the air force chief on Wednesday, who gave no information on that plane's possible direction.

The sources said Malaysia was requesting raw radar data from neighbours Thailand, Indonesia and India, which has a naval base in the Andaman Islands.

Read more: http://www.businessinsider.com/r-exclusive-radar-data-suggests-missing-malaysia-plane-flown-deliberately-toward-andamans---sources-2014-14#ixzz2vwyGOyB9


Businessinsiderissa lisää salaliittoteoriaa. Väittävät että sotilastutkat on seurailleet konetta ihan sujuvasti.

Maisteri Vihannes

Quote from: Ajattelija2008 on 14.03.2014, 13:18:24
Näin on, mutta matkustamossa ollut kaappari ei voinut tietää tarkkaa hetkeä, jolloin kone sanoo "Good night" Malesian ilmavalvonnalle?

Mitenkään muuten spekulointeihin kantaa ottamatta. Jos matkustajalla on mukanaan radiovastaanotin joka toimii kyseisellä taajuudella, kuuluuko ilmailuradio matkustamoon vai eristääkö runko radiosignaalit niin hyvin että edes omasta koneesta lähetetty signaali ei kuulu?

Tunkki

Quote from: Maisteri Vihannes on 14.03.2014, 17:51:48

kuuluuko ilmailuradio matkustamoon vai eristääkö runko radiosignaalit niin hyvin että edes omasta koneesta lähetetty signaali ei kuulu?

Kyllä kuuluu ja ei eristä.

repo

Aiheen käsittelyyn pientä kevennystä ja herkistelyä muistoista.

Quote from: Onnikka on 14.03.2014, 16:44:54
Luki jossain uutisessa että ohjaamoon pääsy kiellettiin kun World Trade Centeriin osui ne koneet.
Sääli sinänsä, lapsosista oli ainakin ennen hienoa päästä istumaan lentäjän syliin ja kääntää konetta vähäsen :) Oikealle.

Täällä ilmoittautuu entinen lapsonen, joka melkein puolivuosisataa sitten pääsi ison lentokoneen ohjaamoon lennolla. Käynti teki lähtemättömän vaikutuksen ja sillä oli vaikutus tuleviin uravalintoihin. Sen muistan, että jännitti niin pirusti, ujous vaivasi ja taisi olla vähän kiire poiskin, mutta pieni suunnan muutos tehtiin vierailun kunniaksi pienestä rantaradion äänenvoimakkuusnupin kaltaisesta kiertonupista eikä suureksi ällistyksekseni ohjaimiin koskettu ollenkaan. Kavereille ei sitten kerrottu mitään jännityksestä ja kiireestä pois, mutta sitäkin enemmän miten hienoa ohjaamossa oli.  8)

Harmi että maailma on mennyt huonompaan suuntaan tässä suhteessa.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo