News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

SPR:n Rasismivisa

Started by Iloveallpeople, 04.03.2014, 16:20:01

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

http://eirasismille.fi/asennetalkoot/rasismivisa

QuoteTänään netissä julkistettu Rasismivisa haastaa pelaajansa tutkimaan ennakkoluulojaan ja testaamaan tietämystään rasismista ja sen vastaisuudesta.

Mitä kannattaa tehdä, kun naapuriin muuttaa ulkomaalaistaustainen perhe? Milloin vitsi on rasistinen? Mitä kieltä Suomessa kannattaa puhua ulkomaalaisen näköiselle henkilölle? Rasisminvastaista viikkoa vietetään tänä vuonna 17.-23.3. Tänään netissä julkistettu Rasismivisa haastaa pelaajansa jo nyt tutkimaan ennakkoluulojaan ja testaamaan tietämystään rasismista ja sen vastaisuudesta.

Rasismivisassa esitetään 15 satunnaista rasismin ja rasisminvastaisuuden historiaan ja nykypäivään liittyvää kysymystä.

...
Peli löytyy PDF –muodossa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi täältä.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

AuggieWren

Vitsi rasistisuuskriteeri: jos kuulija kokee sen rasistiseksi. Jepjep, ja rommia pullo.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

matkamiehiii

Tuon visan vastaukset on vääriä: esim. siinä kysyttiin onko "pakolaiselle lottovoitto päästä Suomeen" ja oikea vastaus oli "ei" ja minä vastasin "kyllä"  ja väärinhän se meni.

tietotyöläinen

Tämä on varmasti jumalaton suksee. Pelaajia on niin, että serverit vinkuu.

Tästä visasta puhutaan vielä vuosien päästä. Historia on osoittava, että tämä Rasismivisa oli käännekohta, jonka jälkeen kaiken hyväksyvä suvaitsevaisuus jyräsi kaiken pahan alleen koko Suomessa lopullisesti.

JJohannes

Heh, todennäköisin syy sille, että pakolainen ei parin vuoden kuluttua saapumisestaan kykene keskustelemaan kanssani suomeksi on visan mukaan se, että puhun epäselvää tai murteellista Suomea. Kaikki maahanmuuttajat osaavat ilmeisesti SPR:n mielestä täydellistä kirjakielistä Suomea parin maassaolovuoden jälkeen.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Dharma

Paljonkohan RAY:n voittovaroja tuohonkin on mennyt?

elven archer

Hmm... vastasin ensimmäiseen kysymykseen siitä, onko maahanmuuttajalle lottovoitto päästä Suomeen, että onhan se. Ajattelin, että liian yleistävässä kysymyksessä ei kuitenkaan pääosin viitata ydinfyysikkojen ja tohtoreiden maahanmuuttoon. Peli päättyi siihen. Tietoni rasismista ovat kuulemma huonot. Harmi, että siinä ei kerrottu, miksi toinen vastaus olisi automaattisesti oikeampi.

kekkeruusi

SPR, 'nuff said. Mokutuslinja jatkuu vahvana.

elven archer

Yritin uudelleen. Nyt olisi pitänyt vastata, että vitsi on rasistinen, jos kuulija kokee sen rasistiseksi. Minä kovapäisenä yritin sovittaa jotain toista vaihtoehtoa, koska onhan aivan hämärää ajattelua yleistää kuulijan subjektiivinen kokemus automaattisesti objektiiviseksi totuudeksi.

Tämä testi on tosi hyvä, koska se valottaa hienosti SPR:n näkemyksiä asioista. Ei tarvitse tulla käsi ojossa sitten minua vastaan, ihan vain tiedoksi sinne päin.

Nuivake

QuoteKysymys 3.

Kuljet kadulla. Näet ohikulkijan sylkevän tummaihoista ihmistä kasvoihin. Miten toimit?

Mistä mokutusutopiasta tämäkin fantasiarunkkaus on taas keksitty?  :facepalm:

Tuossa kohtaa riitti tämä propaganda. Morjens.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Saippuakupla

Quote from: Dharma on 04.03.2014, 19:33:04

Aika paljon ja lisää tulee menemään vuosina 2015-2017.

Quote from: RAY/avustustietokanta(Ci) Rasisminvastaisen kansalaistoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen (Ei rasismille!, 2013-2017)
2014; haettu 307 000 €, myönnetty 307 000 €
2013; haettu 264 000 €, myönnetty 184 000 €

Dharma

Quote from: Nuivake on 04.03.2014, 19:39:58
QuoteKysymys 3.

Kuljet kadulla. Näet ohikulkijan sylkevän tummaihoista ihmistä kasvoihin. Miten toimit?

Eikös ole rasismia juuri erotella ihmiset ihonvärin perusteella? Eikö SPR ole rasisti? Neutraali muoto olisi ollut: "Näet ohikulkevan sylkevän ihmistä kasvoihin. Miten toimit?"

Sitruunamelissa

Kävin yrittämässä testiä. Upposin jo kolmannen kysymyksen kohdalla. Mutta sen jälkeen vasta alkoikin naurattaa: "Kerro tarinasi." Niin mikä tarina? Elämäntarina? Joku "yhyy, rasismia"-tarina? "Näin vastustan rasismia"-tarina?

Kyllä tuo alkaa olla ihan täysin sekopäinen lafka, jonka toiminta ei pysy enää lähelläkään alkuperäistä tarkoitusta. Onneksi lakkasin jo kauan sitten rahoittamasta. Taidanpa muuten laittaa sinne tarinani siitä... :)
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Veturinainen

Quote from: Sitruunamelissa on 04.03.2014, 20:34:09
Kävin yrittämässä testiä. Upposin jo kolmannen kysymyksen kohdalla. Mutta sen jälkeen vasta alkoikin naurattaa: "Kerro tarinasi." Niin mikä tarina? Elämäntarina? Joku "yhyy, rasismia"-tarina? "Näin vastustan rasismia"-tarina?

Kyllä tuo alkaa olla ihan täysin sekopäinen lafka, jonka toiminta ei pysy enää lähelläkään alkuperäistä tarkoitusta. Onneksi lakkasin jo kauan sitten rahoittamasta. Taidanpa muuten laittaa sinne tarinani siitä... :)

Kerroin oman rasisminvastaisen tarinani: Suomalaisiin kohdistuvaa rasismia vastustaakseni olen lopettanut Hesarin tilauksen ja SPR:n tukemisen.
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

Uimakoulutettava

Jos maahanmuuttaja on visassa aina rasismin uhri ja nimenomaan alkuasukkaan harjoittaman rasismin uhri, koen visan hyvin rasistiseksi. :'(

Soitan vähemmistövaltuut... ai niin, minulle ei olekaan numeroa. Paitsi äänestyskopissa ja siellä tavataan. Äänestän myös euroillani ja punaista puolikuuta en ole tukenut aikoihin enkä tue.

"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Boon Choo

Joskus kauan sitten lahjoitin. En enää ikinä.

Löytyykö sieltä ihmisoikeusten julistuksesta - johon testissä viitattiin - oikeasti sellainen kohta, jossa velvoitetaan antamaan turvapaikka vainotulle. Olen ollut siinä luulossa, että ihmisoikeuksien julistus puhuu yleisellä tasolla jokaisen oikeudesta turvallisuuteen (=ei saa vainota). Ei velvollisuudesta antaa turvapaikka..
Katarina R Hommaforumilla: "Islamismin ja islamistinen terrorismin nousu on tietysti huolestuttavaa ja ikävä ilmiö. Mutta tuossahan ei ole uskonto taustalla vaan muut asiat."

Eino P. Keravalta

Quote from: matkamiehiii on 04.03.2014, 16:28:07
Tuon visan vastaukset on vääriä: esim. siinä kysyttiin onko "pakolaiselle lottovoitto päästä Suomeen" ja oikea vastaus oli "ei" ja minä vastasin "kyllä"  ja väärinhän se meni.

Tuohon kohtaan minullakin kariutui.

Sitten älysin, että lottovoitto on vaikea laji, kun siinä pitää olla juuri oikeat numerot. Sen sijaan elintason 200-kertaistaminen on helppo juttu: täytyy vain lyödä 10 000 dollaria ihmiskauppiaan karvaiseen kouraan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Aapo

Jaaha, uskonto on testin mukaan yksi etnisyyden määrittävistä ominaisuuksista, mutta biologia ei ole. Eli jos etnisyydeltään irakilainen muslimi luopuu islamin uskostaan, eikö hän enää ole etnisesti irakilainen? Tai jos suomalainen kääntyy islamiin, tuleeko hänestä samalla arabi?

Jos uskonnollinen maailmankuva on osa etnisyyttä, niin miksei samaa voida soveltaa poliittiseen maailmankuvaan? Tällöin esimerkiksi itse vaihdan omaa etnisyyttäni aina parin-kolmen vuoden välein.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

JJohannes

"Mikä seuraavista ei ole etnisyyden peruste? Uskonto, yhteinen kieli, kulttuurinen perintö, biologia?"

Vastaus on tietysti biologia! SPR:n mielestä siis afroamerikkalainen metodisti, joka puhuu englantia ja jonka suku on asunut Yhdysvalloissa 1800-luvulta on samaa etnisyyttä kuin saksanamerikkalainen metodisti, joka puhuu englantia ja jonka suku on asunut Yhdysvalloissa 1800-luvulta. Sen sijaan meksikonamerikkalainen katolilainen, joka puhuu espanjaa ja jonka suku on asunut Yhdysvalloissa 1900-luvun puolivälistä on eri etnisyyttä kuin meksikonamerikkalainen ateisti, joka puhuu englantia ja jonka suku on asunut Yhdysvalloissa 1900-luvun puolivälistä.

Minä olen eri etnisyyttä kuin kaverini, joka on luterilainen, puhuu äidinkielenään ruotsia ja jonka suku on asunut Suomessa iäisyyksiä. Mitä helvettiä!

EDIT: Entä sitten romanit ja saamelaiset? Onko romani-/saamelais-ateisti joka puhuu äidinkielenään suomea ja joka on vaikkapa pääosin jättänyt romani-/saamelaiskulttuurin samaa etnisyyttä kuin minä? Miksi häntä kuitenkin pidetään kansainvälisissä sopimuksissa toisen etnisen ryhmän edustajana?
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

koli

Parasta huumoria pitkään aikaan. Pitääkin viikonloppuna illanistujaisissa kysellä noita kysymyksiä, kun kuitenkin koneella musiikkivastaavana häärin. Väärämielisestä vastauksesta pitää ryystää aina tuoppi tyhjäksi.

Quote from: Saippuakupla on 04.03.2014, 19:58:40

Quote from: RAY/avustustietokanta(Ci) Rasisminvastaisen kansalaistoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen (Ei rasismille!, 2013-2017)

Tiedostavaisten mielestä tämä ei ole meiltä pois, koska nämä ovat luiskaotsaisten rassistien häviämiä rahoja. :)
Mörökölli

Kokoliha

Quote from: Nuivake on 04.03.2014, 19:39:58
QuoteKysymys 3.

Oikea vastaus kysymykseen on tietenkin, että soitat Abu-Hannalle tai Pekka Saurille. Sitten kirjoitat sinne migrantales -satuihin mojovan tarinan.
Mistä muuten mahtaa peräisin olla noiden mokuttajien fantasioissa jatkuva fetissi tuohon sylkemiseen? Se kun ei ole kovinkaan pottunokkainen tapa. Ennemminkin nuo humamut itse sitä harrastavat. Lienee niin, että mokuttajat projisoivat noissa saduissaan omia fantasioitaan.

Edit: toinen oikea vastaus lienee Ummaya Abu-Hannan fantasioista oppia ottaen, että tuuppaat sen sylkijän junan tai metron alle. Ei nää himomokuttajien kyselyt niin kovin vaikeita ole. Nääs.

MW

Quote from: Kokoliha on 04.03.2014, 23:24:00
Mistä muuten mahtaa peräisin olla noiden mokuttajien fantasioissa jatkuva fetissi tuohon sylkemiseen. Se kun ei ole kovinkaan pottunokkainen tapa. Ennemminkin nuo humamut itse sitä harrastavat. Lienee niin, että mokuttajat projisoivat noissa saduissaan omia fantasioitaan.

Tätä samaa ihmetellyt, olisihan se etusivun juttu pravdassa, ja YLEn pääuutisissa pari viikkoa, jos näin pahasti pääsisi käymään. Toisinpäin tiedän kyllä käyneen, mutta en lukenut siitä lehdestä.

Kokoliha

Quote from: Saippuakupla on 04.03.2014, 19:58:40

Tämän luettuani päätin, että en enää ikinä pelaa pajatsoa. Tai mitään muutakaan.
Paitsi, jos hommaan autotalliini semmoisen vanhan 20 pennin pajatson. Euromallit ei kelpaa.

sivullinen.

Tänään silmät harittavat jo näin puolenyön aikaan. Luin aiheen olevan rasismivitsikisa. Mutta se olikin mokutusta. Nyt harmittaa. Jatkan harituksestani.

K: Kuinka monta suvaitsevaista tarvitaan vaihtamaan lamppu?
V: Suvaitsevaiset eivät vaihda lamppuja. Pimeä musta huone on yhtä hyvä kuin valkoinen valaistu huone.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

koli

Quote from: sivullinen. on 05.03.2014, 00:26:49
K: Kuinka monta suvaitsevaista tarvitaan vaihtamaan lamppu?
V: Suvaitsevaiset eivät vaihda lamppuja. Pimeä musta huone on yhtä hyvä kuin valkoinen valaistu huone.

Kompromissiratkaisuna voidaan päätyä punavihreää valoa tuottavaan lediin, jotta ketään ei loukata.
Mörökölli

Leso

No niin tyhmä mä oon, etten päässyt visassa yhtään eteenpäin, paitsi peräti sain 11 vastausta oikein ennen kuin meni väärin. Taas.

Sieltä pompahti esiin uusi termikin! Muuten! Haloota nyt razzet!
UUSRASISMI.
Mä en tiedä, mitä se on koska kun jäin pohtimaan neljästä vaihtoehdosta notta oisiko se niistä ISLAMINVASTAISUUS, niin peli heitti mut ulos.

Nii-in. Ei riitä se, että osaa vastaukset. Pitää myös olla ajantasalla ja nopea.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Jääpää

QuoteKysymys 3.

Tjaa-a, siinä on riskinsä puuttua tuommoiseen käytökseen ja viimeistään silloin, kun soittamasi poliisit tulevat, vaara joutua pidätetyksi rasismin vuoksi on ilmeinen..eli, en puutu, saattaa kuulua kulttuuriin. 
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Durrur

Tuota pari kertaa kokeillut, koska kysymysten asettelu on niin asenteellista, että mielenkiinnolla katsoo, mitä kaikkea tulee vastaan.

Ehkäpä ne kaksi selkeästi asenteellisinta olivat seuraavat:

http://vvcap.net/db/m7PEg4Z9fsy4DQNzlQj9.htp

En minä suomalaisille naapureillekaan erityisesti esittäydy. Se vähiten rasistinen vastaus olisi ollut "Kohtelen heitä samoin kuin muita naapureitani".

http://vvcap.net/db/5F563kOA7jusncqM2m1x.htp

Tämä näistä somalikysymyksistä pisti eniten silmään. Mielenkiinnolla näkisin datan tuon todisteeksi, eikä sillä muiden maiden touhulla ylipäätään ole yhtään mitään väliä, jos kyse on meidän vähemmistön oikeuksia arvostavasta kohtelusta. Pointtina lähinnä se, että vaikka pärjättäisiin paremmin kuin muut somaleja kadulla raippaamalla niin kyllä joitakin toimia kannattaisi muutokseen harkita. Muutenkin somalit oli kysymysten asettelijoiden mielestä erityisen syrjitty maahanmuuttajien ryhmä.

Monessa kohtaa ei ollut oikeaa vastausta, eri kysymykset olivat ristiriidassa keskenään sun muuta. Koko "Onko maahanmuuttajalle lottovoitto päästä Suomeen?" on selkeä viittaus sanonnalle "On lottovoitto syntyä Suomeen". Jos on lottovoitto syntyä Suomeen niin kaipa se on sama asia kuin tänne muuttaminen? Kumpikaan ei tarkemmin määrittele ihmisen ominaisuuksia, kuten "On lottovoitto syntyä Suomeen valkoihoisena"/jne. Itse tulkitsen kysymyksen erittäin rasistiseksi syntyperäisiä suomalaisia kohtaan, koska näille se on lottovoitto, mutta ei maahanmuuttajille. Ilmiselvästi tarkoitus on vihjailla, että maahanmuuttajia syrjitään jonkin ulkoisen ominaisuuden vuoksi, miksi Suomi on heille aivan perseestä, mutta itse kysymys nykyisellä vastauksella on rasistisesti aseteltu.

Ps. Miksi meidän rasistit esiintyvät suvaitsevina?

VeePee

QuoteMitä kannattaa tehdä, kun naapuriin muuttaa ulkomaalaistaustainen perhe?
Äkkiä oma kämppä myyntiin ennen kuin taloyhtiön asuntojen hinta romahtaa!! Tämä siis silloin, jos kyseessä on muslimiäbäläwäbäläklaani. Muista ulkkaritaustaisista mitään haittaa ole.

QuoteKuljet kadulla. Näet ohikulkijan sylkevän tummaihoista ihmistä kasvoihin. Miten toimit?
Onko tämä suomessa jotenkin todennäköinen tilanne?

Miksi ei kysytä vaikka näin:
QuoteMuslimitaustainen maahanmuuttaja pitää sinua niin saastaisena, että ei suostu kättelemään sinua. Miten toimit?

Tai näin:
QuoteMuslimitaustainen maahanmuuttaja pitää sinua niin saastaisena, että ei halua uida samaan aikaan kanssasi uimahallissa vaan vaatii itselleen oman uintivuoron. Miten toimit

Tämäkin voisi olla asiallinen kysymys:
QuoteVietät iltaa ravintolassa. Muslimiporukka häiritsee ja ahdistelee sinua seksuaalisesti. Puristelevat pakaroista ja rinnoista ja vaativat sinua lähtemään heidän luokseen "iltateelle". Portsari kieltäytyy puuttumasta tilanteeseen koska pelkää rasismisyytöksiä. Ravintola menee kiinni ja sinun on lähdettävä kävelemään pimeässä syysyössä bussipysäkille. Miten toimit?

Faidros.

QuoteKysymys 3.

Juoksen lompakkovarkaan kiinni, potkaisen persiille ja palautan omaisuuden kiukusta sylkeneelle vanhukselle.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-