News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-06-27 Zarmina Razai: Alkoholismi on iso kansantauti

Started by JPU, 30.06.2009, 17:24:12

Previous topic - Next topic

Goman

Sanotaan, että jos alkoholi keksittäisiin nyt, niin se ei ikimaailmassa pääsisi kaupan hyllylle. Sama muuten pätee tupakkaan.

Molemmista tuotteista on käsittääkseni yhteiskunnalle selvästi enemmän haittaa kuin hyötyä. Se haitan määrä vaan on niin kovin vaikea laskea. Kuinka arvotetaan isäänsä pelkäävän lapsen pelko. Tai paljonko maksaa vaimon turpaanveto. Liikenneonnettomuudessa kuolleen ihmisen hinta kai on jo euromääräisestikin tiedossa.

Kummallisinta kaikessa on se, että kaikista haitoista huolimatta viinaa ja tupakkaa vedetään posket lommolla kaikissa sivistysvaltioissakin.
Luulisi että kun haitat tiedetään , niin osattaisiin varoa.

Zarminan mietteet on siis ihan ok, paitsi että näiden huonojen puolien ymmärtäminen pitäisi tapahtua ilman uskontoakin. Ihan omallakin järjellä pärjää, tai ainakin pitäisi pärjätä.

Niin, en ole raitis minäkään. Vasta kuukausi sitten piti taas käydä viinakaupassa, oikein Super-Alkossa.

nimetönkeskustelija

Toisilla se on alkoholi ja toisilla uskonto. Joka tapauksessa Afganistanissa on tapettu ja pahoinpidelty uskonnon nimissä enemmän kuin Suomessa viinan takia.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Eino P. Keravalta

JOS ISLAM KEKSITTÄISIIN NYT, SE KIELLETTÄISIIN OITIS.

Viinalla kieltämättä on haittapuolia, mutta millä nyt ei olisi? Iduilla? Niistäkin voi saada botuliinibakteerin.

Päätelkää nyt herrajumalasentään itse: jos viinanjuonnin kokonaishaitat olisivat hyötyjä suuremmat, myytäisiinkö viinaa yhdessäkään maassa? Ei, ei myytäisi.

Ja jos osa haitoista on sellaisia, että niitä ei voi taloudellisesti laskea, niin samoin osa hyödyistä on sellaisia, ettei niitä voi rahallisesti laskea: mikä hinta on mielihyvällä, sosiaalisuudella, iloisuudella, jaksamisella?

Eikä mitään kännipoissaoloja töistä ole olemassakaan: kuka sanoo, että ihminen tulisi töihin niinä päivinä, joina on poissa krapulan takia? Eikös ihminen ole poissa sen takia, ettei jaksa nykyisia hulluja työelämän vaatimuksia? Jollei ihminen siis olisi poissa silloin tällöin pari päivää krapulan takia, olisi hän poissa sitten muiden syiden nojalla ja hakisi vaikka sairaslomaa "kipeästä selästä". Sen sijaan viinan takia poissaollessaan ihminen maksaa valtiolle veroja vaikkei olisi töissäkään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kari Kinnunen

Quote from: Joni on 30.06.2009, 18:49:43
Olisi sinänsä mielenkiintoista kuulla enemmänkin siitä miten tilanteeseen päädyttiin ja miten siitä selvittiin, mutta päätä toki itse kerrotko. Harvoin kuulee fiksunoloisen entisen alkoholistin omaa versiota asiasta.

Niin, mitä itse asiassa haluat kuulla? Jonkin muumin hienon selviytymistarinan? Ei sellaista ole.

Minä vain päätin että maailmassa on dokaamistakin hauskempia asioita.

Dokaamista en toki lopettanut. Mitä verrattomin vapaa-ajan viettomuoto. Ottaa vain pattiin tuo jeesustelu kuinka alkoholisti on jotenkin syyntakeeton. Ei ole.

-edit-

Kirjoitus vihreä korjattu. Mäyräkoiran jälkeen.

En minä syytä yhteiskuntaa omasta kansallisesta, ellei peräti geneettisestä, taipumuksesta juoda viinaa.

Jos ja kun ryssin jotakin kännissä niin vika on minun ei yhteiskunnan.

Korpitutkija

Julkaistu: 20.12.2008
Zarmina Razai ryhtyy ajamaan maahanmuuttajien asioita
Talebaneja paennut nainen panisi pakolaiset Suomessa töihin

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Zarmina+Razai+ryhtyy+ajamaan++maahanmuuttajien+asioita/HS20081220SI1KA0488f

..Sillä sen ihmisen, joka aina ja kaikessa tahtoo menetellä oikein, on pakko joutua häviöön niiden monien joukossa, jotka eivät tee samoin. ..
Machiavelli

Kaptah

Ei jumalauta mikä logiikka.

QuotePäätelkää nyt herrajumalasentään itse: jos viinanjuonnin kokonaishaitat olisivat hyötyjä suuremmat, myytäisiinkö viinaa yhdessäkään maassa? Ei, ei myytäisi.

Olipa todella looginen perustelu. Poliitikot pelkäävät äänestäjiään, joten kukaan ei ala ehdottamaan kieltolakia.

Jos monikulttuurisuuden kokonaishaitat olisivat hyötyjä suuremmat, mokutettaisiinko yhdessäkään maassa? Ei, ei mokutettaisi. Vai mitenkäs se meni.

QuoteEikä mitään kännipoissaoloja töistä ole olemassakaan: kuka sanoo, että ihminen tulisi töihin niinä päivinä, joina on poissa krapulan takia? Eikös ihminen ole poissa sen takia, ettei jaksa nykyisia hulluja työelämän vaatimuksia?

Ei, vaan siksi, että hän on myrkyttänyt itsensä.

(En edelleenkään ole läheskään absolutisti, mutta mielestäni osaan katsoa asiaa objektiivisesti.)
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Eino P. Keravalta

Joni:

"Poliitikot pelkäävät äänestäjiään, joten kukaan ei ala ehdottamaan kieltolakia."

Juuri tätä tarkoitin: viinanjuonnin hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Jos viina kiellettäisiin, kansa nousisi barrikadeille ja se olisi järjestäytyneen yhteiskunnan loppu. Vahvistit siis "vastaväitteelläsi" väittämäni.

Ja mitä tulee monikulttuurisuuden suosimiseen, syy siihen ei ole siinä, että se olisi hyödyllistä, vaan siinä, että sen USKOTAAN olevan hyödyllistä tai ainakin sen uskotaan MUUTTUVAN ihan tuota pikaa hyödylliseksi!

Eli logiikkani on siis aukoton.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno

Heh, Einolla on hieman ideologinen kuva alkoholin vaikutuksesta yhteiskuntaan.

Valitettavasti on niin, että alkoholista koituvat kulut ovat tuloihin verrattuna noin kuusinkertaiset. En nyt viitsi lähdettä tälle etsiä, mutta näin se on perinteisesti Suomessa ollut.

Alkoholin käytöstä tekee kallista mm. sen terveysvaikutukset ja sidosryhmille koituvat harmit. Esim. huostaanotot Suomessa liittyvät lähes poikkeuksetta alkoholismiin ja se on kallista puuhaa se.

Alkoholin käyttöä ei kannata lähteä estämään uskonnolla, koska riippuvuus ei parane kielloilla. Riippuvuuden kohde vaan vaihtuu. Siksi arabimaissa on niin paljon kiihkouskovaisia, koska muita tapoja voida huonosti ei paljon ole. Kiihkouskovaisuus ON riippuvuus.

Alkoholin käyttöä ei Suomessa kielletä, koska niin moni käyttää sitä. Eikä sitä sen puoleen pidäkään kieltää. Kukin juokoon niin kuin haluaa, mutta joskus sitä toivoisi juojien maksavan alkoholista sen todellisen hinnan.
Öyhö- ja jankkakriittinen.

Kari Kinnunen

Quote from: Uuno on 30.06.2009, 19:59:49
Alkoholin käyttöä ei Suomessa kielletä, koska niin moni käyttää sitä. Eikä sitä sen puoleen pidäkään kieltää. Kukin juokoon niin kuin haluaa, mutta joskus sitä toivoisi juojien maksavan alkoholista sen todellisen hinnan.

Tästä samaa mieltä.

Joskin itse en ole koskaan päihdepalveluita vapaaehtoisesti käyttänyt. Minusta se on jokaisen oma asia jos haluaa ryypätä itsensä hengiltä.

Joskaan en muutenkaan suostu käyttämään julkisia terveyspalveluita.

pate ensimmäinen

Quote from: Eino P. Keravalta on 30.06.2009, 19:49:22
JOS ISLAM KEKSITTÄISIIN NYT, SE KIELLETTÄISIIN OITIS.

Viinalla kieltämättä on haittapuolia, mutta millä nyt ei olisi? Iduilla? Niistäkin voi saada botuliinibakteerin.

Päätelkää nyt herrajumalasentään itse: jos viinanjuonnin kokonaishaitat olisivat hyötyjä suuremmat, myytäisiinkö viinaa yhdessäkään maassa? Ei, ei myytäisi.

Ja jos osa haitoista on sellaisia, että niitä ei voi taloudellisesti laskea, niin samoin osa hyödyistä on sellaisia, ettei niitä voi rahallisesti laskea: mikä hinta on mielihyvällä, sosiaalisuudella, iloisuudella, jaksamisella?

Eikä mitään kännipoissaoloja töistä ole olemassakaan: kuka sanoo, että ihminen tulisi töihin niinä päivinä, joina on poissa krapulan takia? Eikös ihminen ole poissa sen takia, ettei jaksa nykyisia hulluja työelämän vaatimuksia? Jollei ihminen siis olisi poissa silloin tällöin pari päivää krapulan takia, olisi hän poissa sitten muiden syiden nojalla ja hakisi vaikka sairaslomaa "kipeästä selästä". Sen sijaan viinan takia poissaollessaan ihminen maksaa valtiolle veroja vaikkei olisi töissäkään.

Äläs, nyt sano. Jos Islam keksittäisiin nyt, ei sitä kiellettäisi. Koraaniin tulisi tupakkiaskin kaltaiset varoitukset. VAROITUS! Islam voi tappaa talossa ja puutarhassa. Siihen sitten joku kivityskuva.

Tai. Laktoositon Islam, vähemmän turvotusta.

Tokihan se, kuten sanoit, voitaisiin kieltää Oitissa.

Kaptah

"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

pate ensimmäinen

Kukaan ei uskalla lopettaa viinan myyntiä, koska kansa raivostuisi.

Kukaan ei uskalla lopettaa mamujen rahtaamista, vaikka kukaan ei suuttuisi.

Kaptah

QuoteKukaan ei uskalla lopettaa mamujen rahtaamista, vaikka kukaan ei suuttuisi.

Kyllä siitäkin jotkut suuttuisivat. Harvat, mutta kun ne harvat moraalisäteilevät ja paheksuvat niin voimakkaasti ja vetoavat lasten silmiin sellaisella aggressiivisuudella, että siinä jää hiljainen enemmistö aika sanattomaksi.
- V. Putin 4.3.2014

- V. Putin 28.3.2014

pate ensimmäinen

Quote from: Joni on 30.06.2009, 20:45:23
QuoteKukaan ei uskalla lopettaa mamujen rahtaamista, vaikka kukaan ei suuttuisi.

Kyllä siitäkin jotkut suuttuisivat. Harvat, mutta kun ne harvat moraalisäteilevät ja paheksuvat niin voimakkaasti ja vetoavat lasten silmiin sellaisella aggressiivisuudella, että siinä jää hiljainen enemmistö aika sanattomaksi.

Siihen kansanraivoon verrattuna, muutama hyysäri on sama kuin, ei kukaan.

Ano Nyymi

Quote from: nimetönkeskustelija on 30.06.2009, 19:43:17
Toisilla se on alkoholi ja toisilla uskonto. Joka tapauksessa Afganistanissa on tapettu ja pahoinpidelty uskonnon nimissä enemmän kuin Suomessa viinan takia.

Ja ilmeisesti Muhamed ei hoksannut kieltää huumeita joten niitä sitten vetävät sielä Afganistanissa kaksin käsin.
Että riesansa kullakin.

MacGyver

Quote from: PaulR on 30.06.2009, 17:40:54
Kuulin Itäkeskuksen vartijalta, että päivänä jona alkoholivero laski oli densot pötköllään jo aamukymmeneltä pitkin aluetta.
Pullon kirkasta sai silloin samaan rahaan, kun vain päivää aiemmin saman määrän väkevää viiniä.

Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi, että tuollaiset henkilöt jotka haluavat juoda, juovat paljon ja nopeasti. Itse se viina ei paljoa maksa. Mutta jos kunnon densot elävät pitkään, siitä alkaa erinäisiä kuluja muodostumaan.

Tsaimai

Ovat sutanneet asiansa Afganistanissa afganistanilaiset.
Tänne turvaan tulevat. Hyvin Suomessa viihtyvät. Eivät kotiinsa halua palata afganistanilaiset.
Katselevat meidän menoa. Ihmeissään ovat. Keskenään jupisevat. Hulluina pitävät suomalaisia.
Viinanjuontia eivät ymmärrä. Itse eivät maista. Mitä nyt jotkut, kokeeksi ottavat, kavereilleen kertovat. Ei tarvitse kaikkien ottaa, joku vaan uteliaisuuttaan kännin vetää. Paskaksi haukkuvat, eivät muita juomaan kehoita.
Tämä yksi oikein ääneen kertoo havaintonsa. Jotkut täällä itseensä ottavat.
Ei meitä neuvoa saa afganistanilainen. Hassista  piikittävät kotomassaan. Ei ole meille varaa puhua, neuvoa. Pahemmat on tavat heillä. Menkööt sinne kotomaahan. Ei tarvi katsella suomalaisten kulttuuria. Itse viinamme maksamme ja vielä valittajankin elatuksen. Suu kiinni ja kiitollinen saisi olla afganistanilainen.
Vaikka oikeassa on islamisti huomiossaan, niin ei ole sopivaa meitä neuvoa. Pahaa verta herättää suomalaisessa tuommoinen. Paremmin itse tiedämme. Tärkeätä on kuka neuvon antaa. Ei neuvo itsessään tärkeä. Semmoinen se on suomalainen.
Jumalauta!

pate ensimmäinen

Quote from: Tsaimai on 30.06.2009, 21:08:58
Tänne turvaan tulevat. Hyvin Suomessa viihtyvät. Eivät kotiinsa halua palata afganistanilaiset.
Katselevat meidän menoa. Ihmeissään ovat. Keskenään jupisevat. Hulluina pitävät suomalaisia.
Viinanjuontia eivät ymmärrä. Itse eivät maista. Mitä nyt jotkut, kokeeksi ottavat, kavereilleen kertovat. Ei tarvitse kaikkien ottaa, joku vaan uteliaisuuttaan kännin vetää. Paskaksi haukkuvat, eivät muita juomaan kehoita.
Ei meitä neuvoa saa afganistanilainen. Hassista  piikittävät kotomassaan. Ei ole meille varaa puhua, neuvoa. Pahemmat on tavat heillä. Menkööt sinne kotomaahan. Ei tarvi katsella suomalaisten kulttuuria. Itse viinamme maksamme ja vielä valittajankin elatuksen. Suu kiinni ja kiitollinen saisi olla afganistanilainen.
Vaikka oikeassa on islamisti huomiossaan, niin ei ole sopivaa meitä neuvoa. Pahaa verta herättää suomalaisessa tuommoinen. Paremmin itse tiedämme. Tärkeätä on kuka neuvon antaa. Ei neuvo itsessään tärkeä. Semmoinen se on suomalainen.
Jumalauta!

Heh, heh. Nyt on pakko kysyä, sinäkö kirjoitat, oliko se Apu vai Seura lehden sarjakuvan sieltä alkusivuilta.

HDRisto

"Hassista  piikittävät kotomassaan".

Ei kai nyt sentään?. Hassista.. Heroiini olisi eri juttu mutta sitäkään ei taida olla saatavilla Afganistanissa (jalostus tapahtuu muualla, Iranissa ja Turkissa), oopiumia kylläkin on tonneittain

Mutta hyvä etteivät juo viinaa sielläpäin. Mitä saisivatkaan aikaan Kalashnikoveineen kunnon rähinä-kännissä.

Taustavaikuttaja

Quote from: Tsaimai on 30.06.2009, 21:08:58
Jumalauta!

LÄÄKKEET!

Taavitsainen

Kieltolaki on paska idea. Siinä vaiheessa alkaa kiljupönttöjä ilmestymään jokaisen kämpän vaatekomeroon / vessan nurkkaan tai varakkaimmilla/halukkaimilla juopoilla pontikkapannut.
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

Hra. Gleb

Alkuasukas

Quote from: vonBock on 30.06.2009, 17:24:12
Alkoholi ei kuulu islamilaisten elämään, sillä profeetta Muhammed on kieltänyt alkoholin käytön, mikä on toisaalta järkevä ajatus.

Viinapäissäänkö ne lenteli kaksoistorneihin, vai oliko kenties nautittu aimo annos islamia? Islam on yksi suurimmista kansaivälisistä sairauksista ja se tulisi kieltää, samoin kuin kaikki muutkin uskonnot.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Alkuasukas

Quote from: Korpitutkija on 30.06.2009, 19:51:27
Julkaistu: 20.12.2008
Zarmina Razai ryhtyy ajamaan maahanmuuttajien asioita
Talebaneja paennut nainen panisi pakolaiset Suomessa töihin

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Zarmina+Razai+ryhtyy+ajamaan++maahanmuuttajien+asioita/HS20081220SI1KA0488f

Kommenteissa:

QuotePIRJO  |  26.12.2008 8:17 
Viestistäsi kuultaa kateus Zarminaa kohtaan. Oletko kentiesties itse joskus pyrkinyt mukaan kaupunginvaltuustoon muttet ole päässyt yhtään mihinkään.

Tietäisitpä kuinka paljon Zarmina on asiansa eteen töitä tehnyt. Hän on nainen paikallaan ja seisoo sanojensa takana vankemmin kuin yksikään ns. paljasjalkainen suomalainen.

On hienoa, että Zarmina pääsee elämässään eteenpäin ja samalla ajaa suomalaisten silmät.

Joissain Zarminaa koskevissa kirjoituksissa kuultaa paha kateus hänen menestymistään kohtaa. Muistakaa hyvät ihmiset se tosiasia, että jokaisen oma menestyminen niin elämässä kuin töissäkin on jokaisesta itsestään kiinni. Muistakaa myös se, että jos Zarmina menestyy niin se ei todellakaan ole keneltäkään toiselta pois.

Minä olen Zarminan ystävänä ja työkaverina onnellinen hänen menestymisestään.

Kaikkea hyvää sinulle Zarmina.

Pirjo 

Hyvä Pike :D :D ;D
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Miniluv

Quote from: Alkuasukas on 01.07.2009, 12:06:08
Quote from: vonBock on 30.06.2009, 17:24:12
Alkoholi ei kuulu islamilaisten elämään, sillä profeetta Muhammed on kieltänyt alkoholin käytön, mikä on toisaalta järkevä ajatus.

Viinapäissäänkö ne lenteli kaksoistorneihin, vai oliko kenties nautittu aimo annos islamia? Islam on yksi suurimmista kansaivälisistä sairauksista ja se tulisi kieltää, samoin kuin kaikki muutkin uskonnot.

No tässähän meillä on fiksua ja maltillista ajattelua.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Lemmy

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

pavor nocturnus

Tässä kun on ollut paljon älämölöä viinasta, jolle itse olen
suht perso, niin on ihan pakko tunkea mukaan.

Tuo muslimien raittius on vähän niin ja näin. Meillä oli työpaikalla
eräs kesäharjoittelija/vaihtari nigeriasta. Pölistiin niitä näitä
maiden tavoista ym. ja tuli sitten puheeksi muslimit (henk. itse oli
kristitty) ja häneltä tuli sellainen kuva, että nigerian muslimit
elivät ns.kaksoiselämää. Monilla oli vaatteiden alla paikallista
ns.pussiviinaa jota juotiin pillillä, olivat kuulemma kovia pettämään
toinen toisiaam (siis panemismielessä) ja muuten esiinnyttiin julkisesti
rukoilemalla jne. hurskaana muslimina. Ja eikös monet muut päihteet ole
musuille ihan jees ?

Muuten minusta on täysin typerä idea alkaa pistämään viinaa täyskieltoon.
Käykää lukemassa miten hyvin jenkkilässä pysyi raittius kun oli kieltolaki
päällä.

Viinan terveyshaitat ovat hiukan yksilöllisiä, niinkuin riippuvuuskin.
Toiset tokenevat viikon putkesta parilla pelkkaripäivällä ja darralla,
kun toiset joutuvat lataamoon pameja syömään. Jos kuuluu jälkimmäiseen
ryhmään tai on vähintään yhden työpaikan juonut altaan, suosittelisin
lopettamaan.

Kissapeto

Quote from: Taavitsainen on 01.07.2009, 11:32:23
Kieltolaki on paska idea. Siinä vaiheessa alkaa kiljupönttöjä ilmestymään jokaisen kämpän vaatekomeroon / vessan nurkkaan tai varakkaimmilla/halukkaimilla juopoilla pontikkapannut.

Au, tuo olisi ikävä juttu, koska nurkat ovat jo nyt niin täynnä, ettei nykyisillekään pöntöille ja pannuille ole oikein järkevää sijoituspaikkaa...
Ei kai missään ole maailma kieltolailla pelastunut? Toivoihan se muuan kalakauppias jo antiikin Roomassa, että keisari kieltäisi kalan syönnin, niin alkaisi tuotto nousta kohisten kalakaupassa.

ttw

Quote from: Lemmy on 01.07.2009, 12:31:00
Saisinko kilon islamia ja hatsit?

Ota varovasti. Suosittelen aloittelemaan jollainen kevyemmällä ensin. Kannattaa muistaa myös riippuvuusriski.

http://www.youtube.com/watch?v=8FOjAwtDxvI
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Viper

Eikös ''Allahin orja'' Tammi vaatinut alkoholijuomien kieltämistä ruokakaupoissa?
Optimists learn English, Pessimists learn Chinese. Realists learn to assemble for war