News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Nuiveettinen kuluttaminen

Started by Maisteri Vihannes, 22.01.2014, 20:12:13

Previous topic - Next topic

Maisteri Vihannes

Henkilö, joka haluaa kulutusvalinnoillaan tukea ihmisoikeuksia, ostaa reilun kaupan tuotteita. Henkilö, joka haluaa tukea eläinoikeuksia, välttää eläinperäisten tuotteiden ostoa. Henkilö joka haluaa tukea Palestiinaa ei osta israelilaista. Henkilö joka vastustaa työpaikkojen siirtymistä Euroopasta Aasiaan, ostaa mieluummin eurooppalaista kuin aasialaista. Ja niin edelleen.

Onko kulutusvalintoja, joilla voisi kuvitella vaikuttavansa maahanmuuttopolitiikkaan? Älä osta tuotteita firmasta jonka omistaa joku tunnettu mokuttaja? Osta afrikkalaisia tuotteita, jotta afrikkalaiset pärjäävät paremmin kotonaan?

Tabula Rasa

Kotimaisen yrittäjyyden suosiminen. Lisäksi mitä vähemmän rahaa menee veroihin, sitä vähemmän sitä on mokuhulluuteen. Sosiaalipummina loisiminen jotta taikaseinä saataisiin mahdollisimman nopeasti kumoon. Onhan näitä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

kekkeruusi

Aika vaikeaa on vaikuttaa, kun valtio on suurin mokuttaja. Milläs boikotoit?

sivullinen.

Omavaraistalous. Mitä vähemmän osallistut rikkinäisen talousjärjestelmän toimintaan, sitä vähemmän se pystyy säädöksillään kulutuskäytöstäsi säätelemään ja sitä vähemmän löytyy kaupallista halua sinua riistää.

Lämmityksen hoidat puulla. Haet itse metsästä tai ostat paikalliselta klapiyrittäjältä. Juomaksi vain vettä ja itse vesisekoitteisia juomia, kuten kahvia, teetä ja tiivistemehua. Ruuaksi perunoita omasta maasta. Mausteeksi oman yrttitarhan yrttejä, sieniä, puolukoita ja muita metsän antimia. Lihaksi itse metsästettyä lihaa tai itse kalastettua kalaa. Päälle oman kanan munia. Leipää voi mielestäni hyvällä syyllä vielä kaupasta ostaa. Se on suomalaista. Harrastuksiksi metsässä liikuskelua, hommailua ja kirjojen lukemista. Seuratoimintaan osallistuminen johtaa propagandaan ja ilmaistyöhön aatteiden puolesta. Kaupalliset seuraharrastukset, kuten hallijääkiekko, ovat kaikkein epäeettisimpiä. Bensan kulutuksesta puolet rahoista menee pahoille sheikeille ja puolet verottajalle, joten siitäkin pitäisi pystyä luopumaan. Mutta oma auto on paljon eettisempi tapa liikkua kuin julkiset valtiolliset monopolivälineet. Laiton sähkömopo olisi paras.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

ike60

Mediavalinnat vaikuttavat. Esimerkiksi Valitut Palat julkaisee perstuntumani perusteella lähes joka numerossa naiivin ja kritiikittömän mokutuspläjäyksen. Jos VP tulee kotiin tilattuna, kannattaa miettiä haluaako olla sellaista rahoillaan tukemassa.

Kustantamoista Otava on julkaissut Vihavaisen kirjoja ja Hannulan maahanmuuttokritiikkihistoriikin. Julkaisevat tietysti paljon muutakin, mutta ainakaan eivät kieltäydy julkaisemasta mokuideologisin perustein. Jos esimerkiksi lahjaa valitessasi löydät kaksi saajan mielestä luultavasti suunnilleen yhtä mieluisaa kirjaa, Otavan kustantaman kirjan valitseminen on tukea moniääniselle keskustelulle.

Postkolonialismiin, kulttuurimarksilaisuuteen ja muuhun vastaavaan taipuvaiset eivät yleensä työskentele työpaikoilla, jotka tuottavat kapitalismin säännöillä hankittavia tuotteita tai palveluja. Siksi tavara- ja palvelutuotannon maailmasta on vaikea osoittaa tahoja, joita kannattaisi suosia tai boikotoida.

nollatoleranssi

Suoraan jos tiloilta hankit tai paikallisista leipomoista/yrittäjiltä, niin sillä tavallahan pystyy parhaiten vaikuttamaan.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Fincum

Jankkaan kun en muutakaan keksi:

Quote from: Fincum on 07.06.2013, 17:24:28
Quote from: Emo on 06.06.2013, 21:50:52
Älkää syökö ählämikänttyjä. En itsekään syö, en koskaan.
...

Minulla loppui asiointi näissä paikoissa, kun Salo rikastui etnisellä yllätysseksillä muutamia vuosia sitten.
Mieluummin vaikka ABC:llä ihan mitä vaan. Maksaa enemmän, joo.. ja saa maksaakin kun tiedän, että maksaa palkat ja verot pykälien mukaan.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

kelloseppä

Quote from: sivullinen. on 22.01.2014, 20:54:33
Omavaraistalous. Mitä vähemmän osallistut rikkinäisen talousjärjestelmän toimintaan, sitä vähemmän se pystyy säädöksillään kulutuskäytöstäsi säätelemään ja sitä vähemmän löytyy kaupallista halua sinua riistää.

Lämmityksen hoidat puulla. Haet itse metsästä tai ostat paikalliselta klapiyrittäjältä. Juomaksi vain vettä ja itse vesisekoitteisia juomia, kuten kahvia, teetä ja tiivistemehua. Ruuaksi perunoita omasta maasta. Mausteeksi oman yrttitarhan yrttejä, sieniä, puolukoita ja muita metsän antimia. Lihaksi itse metsästettyä lihaa tai itse kalastettua kalaa. Päälle oman kanan munia. Leipää voi mielestäni hyvällä syyllä vielä kaupasta ostaa. Se on suomalaista. Harrastuksiksi metsässä liikuskelua, hommailua ja kirjojen lukemista. Seuratoimintaan osallistuminen johtaa propagandaan ja ilmaistyöhön aatteiden puolesta. Kaupalliset seuraharrastukset, kuten hallijääkiekko, ovat kaikkein epäeettisimpiä. Bensan kulutuksesta puolet rahoista menee pahoille sheikeille ja puolet verottajalle, joten siitäkin pitäisi pystyä luopumaan. Mutta oma auto on paljon eettisempi tapa liikkua kuin julkiset valtiolliset monopolivälineet. Laiton sähkömopo olisi paras.

Vaan he, joiden näkemystä mammona vielä sokaisee, toimia vallanhimo vääristää ja tulevaisuudenuskoa pelko kuristaa keksivät loputtomasti toinen toistaan houkuttelevampia syitä, miksi juuri tämä olisi kammoittava tuhon tie. Juuri sen vuoksi he hunajaisia syitään luettelevat, koska tämä olisi juuri heille kammoittava tuhon tie.

Jorma Peelo

Quote from: Fincum on 23.01.2014, 10:09:36
Jankkaan kun en muutakaan keksi:

Quote from: Fincum on 07.06.2013, 17:24:28
Quote from: Emo on 06.06.2013, 21:50:52
Älkää syökö ählämikänttyjä. En itsekään syö, en koskaan.
...

Minulla loppui asiointi näissä paikoissa, kun Salo rikastui etnisellä yllätysseksillä muutamia vuosia sitten.
Mieluummin vaikka ABC:llä ihan mitä vaan. Maksaa enemmän, joo.. ja saa maksaakin kun tiedän, että maksaa palkat ja verot pykälien mukaan.

Minulle ei niin kova nälkä tulekaan, että alentuisin syömään kärvakäsien jätteitä.

Arvoton

Ostan mielelläni eestiläisiä elintarvikkeita ja käytän eestiläisiä siellä tarjottavia palveluja alussa mainitusta syystä. Heimon kalaa (eestiläinen firma) taas en osta ensimmäisenä, jos se on tehty Suomessa, vaan suomalaisen firma kalaa. Afrikassa on ja tulee yhä enemmän olemaan liikaväkeä, etten käytännössä auta Afrikkaa kulutusvalinnoillani.

Jätin Snellmanin lihatuotteet enimmäkseen hyllyyn jo lähemmäs 10 vuotta sitten, kun tellussa näytettiin sen eestiläisiä työntekijöitä. Ikävää sinänsä, että tänä päivänä mikä tahansa suomalainen tuote voi olla tehty eestiläisiä työllistämällä. Työvoimapula, joo-oh!

hakare

Tässä on jäänyt vähälle huomiolle ylivoimaisesti helpoin ja varmin tapa nuiveeettiseen kulutukseen.

ÄLÄ AVAA MOKURUOKAPAIKAN OVEA.

Et mene sinne, vaikka joku tarjoaisi safkat. Sanot tarjoajalle, että tarjous loukkaa sinua syvästi ja saatat sanoa ystävyydelle hyvästit.

Joskus kuluttajaa yritetään hämätä ruokapaikan nimellä yms. Tuotevalikoima ja tuote-esittelyn sanavalinnat sekä kirjoitusvirheet ohjaavat sinut oikealle tielle (eli ohjaavat ohittamaan paikan).
Muuten olen sitä mieltä, että suvaitsevaisuus pitää kriminalisoida. Lievemmistä tekomuodoista sakkoja, mutta törkeästä suvaitsevaisuudesta (esim. turvapaikkahuijarin kätkeminen) väh. 2 vuotta kuritushuonetta.

nitkunatku

Quote from: kekkeruusi on 22.01.2014, 20:44:31
Aika vaikeaa on vaikuttaa, kun valtio on suurin mokuttaja. Milläs boikotoit?
MAksamalla pimeästi suomalaiselle yrittäjälle.
Nyt tai joskus toiste.

Isäntä ja loinen

Kierrän kaukaa geelitukka-karvaranne-pitseriat. Kuulemma ihan kelvollisiakin on olemassa, mutta itse olen saanut kyseisistä mestoista melkoisen eltaantuneen ja tunkkaisen kuvan. Silloin harvoin, kun mieleni tekee tuollaista "mättösapuskaa", niin haluan sen olevan kantasuomalaisen henkilön tekemää. En ylipäätään tykkää asioida sellaisen henkilön kanssa, joka puhuu murtaen suomea. Siinä tulee aina vähän sellainen vmp-fiilis.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Gommi

Tämä on tärkeä, tärkeä asia.

Liian monesti perussuomalaiset kritisoivat vihreitä kaupunkihipstereitä, mutta eivät näe siinä ristiriitaa että täyttävät samaan aikaan öljysheikkien taskunpohjia harrastaessaan bensiininpolttoa kaupunkimaasturillaan röhötellen päälle että poika olen hetero, tykkään syödä lihaa ja ajaa autoa. (lihansyönti onkin ok ja heterouskin välttävää tällä listalla). 

Omavaraisuus mahdollisimman pitkälle. Suomalaiset ruokapaikat kunniaan, jos tykkäät käydä lounaalla ulkona: ei Mäkdonaldseja eikä karvakäsien huijauksia. 

Sivullinen luettelikin jo kaikkia erittäin hyviä vinkkejä, jotka kaikki allekirjoitan. ja ennen kaikkea asenne: perussuomalainen jällikkä kaipaa monikulttuuria ainoastaan kirjahyllyssään. Eikä kannata masentua jos 100% omavaraisuuteen ei heti pääsekään: pienikin muutos parempaan päin on parempi kuin ei muutosta ollenkaan.   

Gommi

Muita vinkkejä joita tulee mieleen. Tarkoitus ei ole suosia protektionismia, vaan välttää monikulttuurin ruokkimista: 

- Vihannekset ja hedelmät yms. mahdollisuuksien mukaan Suomesta, vältä etenkin kiinalaista myrkkyruokaa
- Linux tietokoneeseen, ei monikansallisia paskakäyttiksiä. Suosi suomalaisia ohjelmistotuotteita muutenkin
- Jos hurahdat uskoon, impivaaralainen protestantismi eikä mitään eksoottista uskontovärinää
- Ei mitään orjatyövoimalla tuotettua joulukuusenkoristetta, vaan suomalaista käsityötä- kallista, mutta hyvää!
- Käytä kotimaisia liikuntamuotoja, ei romanialaisia joogaopettajia tai monikansallisia punttisaliketjuja
- Lomalle kotimaahan, tai korkeintaan Viroon tai Ruotsiin (Norjakin on ok)
- Stoppi urheiluseurojen loputtomille raharei'ille, lenkkitossut ja punttisalikortti ei kauheasti maksa
- Suomen kieli kunniaan! Junttienglanti ei ole kenenkään akateemisen etu. Jos haluu hienostella niin latina on paljon parempi ja hienompi sivistyskieli.
...

Reconquista

Kaikenlaiset boikotit tuntuvat äärimmäisyysihmisten kiihkoilulta. Olen kyllä miettinyt pitäisikö minun lakata käyttämästä sellaisten ravintoloiden tai muiden yritysten palveluita joiden omistajat tai työntekijät edustavat kansanryhmiä joiden Suomeen muuttoa en hyväksy. Miksi annan arabille rahaa kebabista jollen halua että hän kutsuu veljensäkin Suomeen tienaamaan? Kiinalaisten, intialaisten ja thaimaalaisten maahanmuuttoa vastaan minulla ei ole mitään niin kauan kuin heitä ei tule valtavia määriä joten heidän ravintoloissaan  asioin hyvillä mielin. Raaka-aineiden alkuperää emme tiedä suomalaisissakaan ravintoloissa. Sekä suomalainen että ulkomaalainen ravintolayrittäjä ostaa raaka-aineensa sieltä missä ne ovat halvimpia. Kebabkin sisältää osittain kotimaisia raaka-aineita.

Seiväs-Seppo

Quote from: Isäntä ja loinen on 23.01.2014, 12:47:27
En ylipäätään tykkää asioida sellaisen henkilön kanssa, joka puhuu murtaen suomea. Siinä tulee aina vähän sellainen vmp-fiilis.

Olen samaa mieltä. Savolaisilta en suostu koskaan ostamaan yhtään mitään.

Parsifal

Mitäpä tässä voi muuta tehdä kuin yrittää suosia kotimaista tai vähintäänkin länsimaista ja välttää kiinalaista.

Kebab-paikoissa en käy muutenkaan, koska haluan olla varma ruokani hygieniatasosta. En tosin käy myöskään thai-, kiinalais- tai intialaisravintoloissa. Vaikka aasialaisia vastaan minulla ei sinänsä ole mitään, ei vatsani eikä nenäni kestä heidän ruokakulttuuriaan, ja hygienia tuottaa kiinalaisillekin ongelmia. Länsimaiden ulkopuolella ei ole kinkku-salami-pekonipizzan voittanutta!

Quote from: Maisteri Vihannes on 22.01.2014, 20:12:13
Henkilö joka haluaa tukea Palestiinaa ei osta israelilaista.

Henkilö, joka haluaa tukea muslimiterroristeja koko Lähi-idän ainoaa demokratiaa vastaan ei välttämättä ole sieltä eettisimmästä päästä. Luulisi olevan selviö, että yhtäkään islamilaista valtiota tai ryhmittymää ei kannata tukea ei-islamilaista osapuolta vastaan. Ählämit saavat toki tapella keskenään niin paljon kuin haluavat; pysyvätpähän silloin poissa muusta pahanteosta.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Maisteri Vihannes

Quote from: Parsifal on 23.01.2014, 18:52:22
Quote from: Maisteri Vihannes on 22.01.2014, 20:12:13
Henkilö joka haluaa tukea Palestiinaa ei osta israelilaista.

Henkilö, joka haluaa tukea muslimiterroristeja koko Lähi-idän ainoaa demokratiaa vastaan on hyvin suurella todennäköisyydellä islamofiili, mokuttaja ja marxisti tai vähintäänkin antisemitisti ja holokaustinkieltäjä, ja mitään niistä ei Hommassa kaivata. Luulisi olevan selviö, että yhtäkään islamilaista valtiota tai ryhmittymää ei kannata tukea ei-islamilaista osapuolta vastaan. Ählämit saavat toki tapella keskenään niin paljon kuin haluavat; pysyvätpähän silloin poissa muusta pahanteosta.

Selvyyden vuoksi todettakoon, että tuo, kuten muutkin esimerkit, oli esimerkki siitä kuinka kulutuskäyttäytymisellä pyritään vaikuttamaan maailmanmenoon. Ei mikään minun näkemykseni siitä mitä pitäisi tehdä. Keittiöstäni löytyy tälläkin hetkellä israelilaisia hedelmiä.

Olen kyllä eri mieltä tuosta "Hommassa ei kaivata" jutusta. En lähtisi sulkemaan ketään pois mielipiteidensä perusteella.

Ketjussa toistaiseksi todettua:
Boikotoi mokuttavaa mediaa. Suosi paikallista, kotimaista, länsimaista. Vältä etnoruokaloita.

Yksi esimerkki saatu kriittisiä näkemyksiä hyväksyvästä yrityksestä, yksi esimerkki mamutyövoimaa käyttävästä yrityksestä. Kukaan ei ole vielä maininnut Diacoria, jos käyttää yksityistä terveydenhuoltoa niin tuolta kai menee rahaa Diakonissalaitokseen ja sitä kautta Hirundoon? Loput yksityiset terveysfirmat taitavat siirtää rahansa veroparatiiseihin. Tiedenkin noiden valinta koskenee vain harvoja, suurin osa käyttää joko julkista tai sitä minkä kanssa työnantajalla on sopimus. Ehkä paras ohje hirundokriittiselle henkilölle, jonka työterveys on Diacorin kautta, on pysyä mahdollisimman terveenä.

Ratkaisut joissa pyritään nykyisen hyvinvointivaltion (tästä termistä kiistellään, mutta globaalisti katsottuna Suomi on vielä sellainen) nopeaan romahtamiseen voivat sopia joillekin. Minulle ne eivät sovi, kannatan hyvinvointivaltiota ja maahanmuuttokriittiset mielipiteeni ovat pitkälti seurausta tuosta. Jos hyvinvointivaltio romahtaa ei minua kiinnosta vaikka suomalaiset olisivat etninen vähemmistö sharian alla.

Voiko kehitysmaalaisten muuttohaluihin vaikuttaa ostamalla kehitysmaiden tuotteita (mitä ne sitten lienevätkään) ? Voiko kehitysmaatuotteiden ostaminen päinvastoin lisätä muuttohaluja?

JJohannes

Quote from: sivullinen. on 22.01.2014, 20:54:33
Juomaksi vain vettä ja itse vesisekoitteisia juomia, kuten kahvia, teetä ja tiivistemehua.

Etiopialaista kahvia, kiinalaista teetä? Miksei voi vaikka valmistaa olutta, siihen ei tarvita muuta kuin ohraa ja humalaa?
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Mangustin

Quote from: Maisteri Vihannes on 23.01.2014, 19:29:26
Ratkaisut joissa pyritään nykyisen hyvinvointivaltion (tästä termistä kiistellään, mutta globaalisti katsottuna Suomi on vielä sellainen) nopeaan romahtamiseen voivat sopia joillekin. Minulle ne eivät sovi, kannatan hyvinvointivaltiota ja maahanmuuttokriittiset mielipiteeni ovat pitkälti seurausta tuosta. Jos hyvinvointivaltio romahtaa ei minua kiinnosta vaikka suomalaiset olisivat etninen vähemmistö sharian alla.
Oletko ihan varma tästä lihavoidusta osuudesta?

Ei siitä ole valtavan kauan kun Suomi ei vielä ollut hyvinvointivaltio, eikä se mikään maanpäällinen helvetti ollut. Itsenäisyyden alusta 60-70-luvulle oli (sodat poislukien) elämä yhtä maalaisidylliä suurimmalle osalle väestöä. Suomalaiset on siitä mukavaa kansaa, että olemme ainakin ennen osanneet järjestää asiamme ilman kaikkialle tunkeutuvaa valtiota.

Hyvinvointivaltiota tuetaan käytännössä maksamalla veronsa tunnollisesti ja suosimalla veronsa maksavia yrityksiä. Samalla tulee tukeneeksi mokutusta, koska hyvinvointivaltio itsessään on suurin ja innokkain monikulttuuristamisen toimija. Itse en enää jaksa paheksua veronkiertoa - harmaassa taloudessa toimivat ihmiset osaavat luultavasti tehdä järkevämpiä kulutuspäätöksiä kuin Jyrki&Jutta.

QuoteVoiko kehitysmaalaisten muuttohaluihin vaikuttaa ostamalla kehitysmaiden tuotteita (mitä ne sitten lienevätkään) ? Voiko kehitysmaatuotteiden ostaminen päinvastoin lisätä muuttohaluja?

Kehitysmaatuotteita: Kahvi, tee, tupakka, hedelmät, puuvilla (=vaatteet), kumi, kovapuu (kalusteet, parketit), mineraalit (autot, kännykät, tietsikat...), bensa... Vaikea pärjätä kokonaan ilman ja pitkällä aikavälillä kaupankäynti on hyödyllistä kaikille osapuolille.

Kehitysmaista muutetaan, koska niiden nuorille ei löydy töitä. Edelliset polvet jatkoivat lisääntymistä entiseen malliin, vaikka rokotuksilla lapsikuolleisuus saatiin kuriin. Saharan eteläpuoliselle Afrikalle ja Afganistanille, joissa syntyvyys on edelleen korkea, tekisi hyvä saada teollisuutta. Nuoret miehet kokoonpanolinjalle ja naiset ompelukoneiden ääreen, niin eivät kerkeä pelehtimään. Niin Suomessakin kehityttiin 100 ja Aasiassa 50 vuotta sitten.

Maisteri Vihannes

Quote from: Mangustin on 23.01.2014, 21:15:21
Quote from: Maisteri Vihannes on 23.01.2014, 19:29:26
Jos hyvinvointivaltio romahtaa ei minua kiinnosta vaikka suomalaiset olisivat etninen vähemmistö sharian alla.
Oletko ihan varma tästä lihavoidusta osuudesta?

Senverran varma kuin minun tarvitsee nettikeskustelussa olla.

Arvoton

En tarkoita saivarteluna, mut kehitysmaatuote on tavallaan kännykkäkin. Kongosta ainakin. Noi raaka-aineiden sekä maa- ja metsätalouden tuotanto työllistää tietysti jonkun verran porukkaa, mutta en itse näe raaka-ainetta tuotteena. Totta ihmeessä toivoisin Afrikkaan todellista tuotantoakin - onhan sitä lähes joka osassa muutakin tellusta.

Ikuisesti pyörii mielessä Live Aid ja UFF, jotka enemmän tai vähemmän pilasivat paikallisten tuottajien markkinoita. Tuskin noi edes ovat ainoita esimerkkejä.

Leso

Quote from: Seiväs-Seppo on 23.01.2014, 16:42:24
En ylipäätään tykkää asioida sellaisen henkilön kanssa, joka puhuu murtaen suomea. Siinä tulee aina vähän sellainen vmp-fiilis.

Olen samaa mieltä. Savolaisilta en suostu koskaan ostamaan yhtään mitään.

Pistäpä nimesi ja kuvasi yyveenä, niin ei tule myydyksikään.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Sunt Lacrimae

Kierrän kaukaa geelitukka-karvaranne-pitseriat. Kuulemma ihan kelvollisiakin on olemassa, mutta itse olen saanut kyseisistä mestoista melkoisen eltaantuneen ja tunkkaisen kuvan.

PK-seudulla omien havaintojen mukaan on. Viiden euron paikat voi sitten jättää hyvällä omallatunnolla väliin, lätyt todennäköisesti huonoja tai erinäköisissä maksu- ja verovelvoitteissa sekä ainesosien alkuperässä vahvoja epäselvyyksiä.
Play stupid games, win stupid prizes.

Marius

Tavallisen ihmisen paras tapa vaikuttaa on se, että ei tee mitään, harkitsematonta.

(Kommentin paino viimeisellä sanalla, harkitsin juuri harkintaa olla harkitsematta mitään tekeväisyyttä, mutta sitten päätin
harkita olisinko tekemättä mitään, olisin vaan, vaikka en olisikaan.)

"Minä olen"..(Aleksis Kivi olisi voinut sanoa, jos olisi ollut suomalainen).
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Gommi

Oma puutarha suomalaisesta mullasta ja turpeesta- ei esim. ruotsalaista vaihtoehtoa!
Rajojen tuntumassa palokunnat voisivat tuulettaa sisämaasta tuulettimilla raitista ilmaa, jotta ulkomaisen ilman kuluttaminen jäisi minimiin
Kuulosuojainten ilmaisjakelu laskettelukeskuksissa, ettei venäläisten puhe tuo huonoja vaikutteita suomalaisten kieleen!
Pakollinen, "non-disabled" suomen kieleksi kääntävä ohjelma jokaiseen nettiselaimeen

Perttu Ahonen

Omalta kohdalta nuiva eettinen kulutus on tätä:

1. Suosin lähituotantoa ja luomua.

2. En osta GMO-tuotteita, enkä rituaaliteurastettua ruokaa.

3. Ajan autolla vain harkitusti, mutta autoilu edustaa minulle myös liikkumisen vapautta ja mahdollisuuksia toteuttaa omia harrastuksia.

4. Hoidan omaa puutarhaa, josta saan takuulla eettisesti tuotettua ruokaa ja silmäniloa.

5. Kalastan, sienestän ja marjastan, sekä kerään luonnonyrttejä kotitaloustarpeiksi.

6. Matkailen lähinnä Itämerenmaissa ja Norjassa vältellen mahdollisuuksien mukaan turistikohteita ko. maissa = käytän pieniä paikallisia majoitusliikeitä ja tutustun paikalliseen kulttuuriin ja pientuotantoon.

7. Kuljen polkupyörällä n. 2000km vuodessa harrastus ja työmatkoja.

8. Käytän pihan polttopuita lämmitykseen mukaan lukien puista tippuvat risut, joita käytän kaminan sytykkeiksi ja täytän tiiviisti maitotölkkejä risuklapeiksi.

9. Suosin muutamaa hyvää lähikauppaa ja käyn ostosmarketeissa, vain jos on erityistä tarvetta.

10. Vältän turhaa sähkönkulutusta, esim. valaistuksessa ja kytken tarpeettomat herätevirrat pois.

11. Kävelen tai pyöräilen lähikauppaan (vajaa 2km/siivu).

12. Lähelle on lyhyt matka, niinpä etsin lähiluonnosta itselleni esteettisesti ja luontoarvoilta hienoja kohteita, jonne on kiva kävellä koiran kanssa päivittäisillä lenkeillä.

13. Vältän valmiiksi pakatun lihan tai kalan ostamista, kalan ja lihan tulee olla tuotettu/kalastettu lähialueella.

14. Korjaan rikkimenneitä vaatteita ja ostan uusia vain todellisen tarpeen mukaan.  Uudet vaatteet valitsen tarkoituksenmukaisuus periaatteella ja vaatteiden tulee kestää haluttua käyttöä.

15. Vältän tarpeetonta (laiskuudesta johtuvaa) koneiden käyttöä.

Hämeenlinnan Oraakkeli

1 Ostan liki kaikki ostokset lidlista
2 En osta luoma ja muuta ekohumpuukia
3 En maksa brändistä ylimääräistä (brändystä kylläkin)
4 Polkupyöräilen ja kävelen
5 Juon itsevalmistettua kiljua, jota kuluu noin 30L saavillinen viikossa.

Tunkki

Quote from: Nousuhumala on 24.01.2014, 16:46:26
Quote from: Jani Rantala on 24.01.2014, 16:40:07
5 Juon itsevalmistettua kiljua, jota kuluu noin 30L saavillinen viikossa.
No nyt taisi tulla pieni valkoinen valhe?  :)

Kuka on määrittänyt kulutuksen häh? Rantala voi kaadella tuota herkkua vaikka katuojaan pikkulauantaisin ja silti hän kuluttaa tekemäänsä kiljua.
Juomatta sitä.