News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

16-01-2014 YLE: Automyynti elpyy (Lama ohi ??)

Started by ämpee, 16.01.2014, 15:06:49

Previous topic - Next topic

ämpee

Riemastuttavia uutisia talouskurjuudessa kärsiville:
Automyynti elpyy – joulukuu oli paras vuosiin

Uutisesta:
Quote"Automyynnissä näkyy merkkejä elpymisestä. Euroopan automyynti kasvoi joulukuussa eniten sitten vuoden 2009, kertoo Euroopan autonvalmistajien liiton torstaina julkaisema tilasto. "

Sekä:
Quote"Automyynti kasvoikin koko EU:n alueella 13,3 prosenttia verrattuna joulukuuhun 2012."

Näin iloisia uutisia kertoo meille YLE, mutta jokin sisäinen ääni kehoitti hieman vilkaisemaan asiaa tarkemmin:
Ei koske Suomea

Quote"Uusia henkilöautoja rekisteröitiin joulukuussa 5 923 kappaletta, mikä on 7,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna."

Niinpä niin.
YLE:llä ollaan nähtävästi totuttu tekemään positiivisia uutisia, ja tämä tekemisen halu on nyt yltänyt jo talouteen asti, vai olenkohan vain havainnoissani myöhässä ?

Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ikuturso

Yle toteuttaa Kataisen julistamaa positiivista linjaa.

Meillä automyynti laski vain 7,7 prosenttia, kun muualla euroopassa se nousi jopa 13% HURRAA!

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Miniluv

Quoteautoja myytiin joulukuussa kolmanneksi vähiten sitten vuoden 2003.

Taattua YLElaatua YLEverorahoilla:

QuoteFull-year sales fell nearly 2 percent to 12.3 million, the lowest number since 1995 and the sixth consecutive year of contraction but a more modest decline than many in the industry had feared earlier in 2013.

Koko vuoden myynti oli alin 1995 jälkeen... Autonvalmistajat alensivat hintojaan.

http://europe.autonews.com/article/20140116/ANE/301169977/european-december-car-sales-jump-13-boosted-by-discounting#axzz2qZLzXGHC
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Totuus EPT

Näkyy ostajat suosineen näitä halpisautoja, eniten on Renault tekniikka sisältävän Dacian ostomäärä kasvanut. Tietää Dacia huollolle lisää töitä.
http://www.hs.fi/autot/Vikatilasto+13-vuotiaat+autot/a1305737261087
Kovin sitä etsitään jonkinlaista indikaattoria talouden kasvulle. Ei tämä vielä vakuuta.
Missä ******i siellä ongelma.

CaptainNuiva

Lisää positivisuutta kehiin, toteutetaan Käteisen toivetta olla vähemmän negatiivisia:
- Ravintola-aterioiden kysyntä hurjassa kasvussa, eilistä lämmittämätöntä kaurapuuroa kysytty enemmän kuin koskaan.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Jurvakainen

Voisi tavallinen matalapalkkainen duunarikin harkita uuden auton ostoa jos takaveto-Ladaa vielä jostain saisi muutamalla tonnilla. Mutta kun halvimmatkin ovat kymppitonnista eteenpäin, niin kyllä tuo 30,000€ vuonna 2002 maksanut kehonsiirrin saa kelvata.


ikuturso

Quote from: Totuus EPT on 16.01.2014, 16:15:17
Näkyy ostajat suosineen näitä halpisautoja, eniten on Renault tekniikka sisältävän Dacian ostomäärä kasvanut. Tietää Dacia huollolle lisää töitä.
http://www.hs.fi/autot/Vikatilasto+13-vuotiaat+autot/a1305737261087
Kovin sitä etsitään jonkinlaista indikaattoria talouden kasvulle. Ei tämä vielä vakuuta.

Daciahan lanseerattiin Romanian ja Bulgarian markkinoille. Vasta myöhemmin se päästettiin vientiinkin.

Jos ajatellaan, että Romanian markkinoille suunnattu auto alkaa keikkua Suomen markkinatilastojen kärjessä, mitä se kertoo Suomesta?

Olihan Kiat ja Daewootkin aikanaan vähän kuin halpiskopioita japanilaisautoista. Ja mikä niiden asema on nyt?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

mikkoR

Kumma kun itsestä tuntuu auto ihan uudehkolta kun sen vuosimalli on 2000 mutta onhan se jo 14 vuotta vanha kottero.
Tuo ympyrähuoli saa olla siihen asti minulla kun se liikkuu ja sitten harkitsen vaihtoa, kuitenkin minulla ollut jo 7-8 vuotta.

Lainalla enkä änkyttämällä autoa hevin ala ostamaan ja joskus miettiikin miten autot voikin olla niin julmetun kalliita, toisaalta pysyy vaihtotase siistimpänä kun Suomeen ei osteta niin paljoa autoja.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

ämpee

Autojen myynti takkuaa yhä pahasti

YLE tietää nyt kertoa !
Näin niitä uutisia tehdään, ollaan kuin Suomen Sahalla, vedellään edestakaisin.

"Vuonna 2013 Suomessa myytiin noin 103 000 uutta autoa."

"Pitäisi myydä noin 145 000 tai enemmän, niin autokanta alkaisi Suomessa uusiutua."

Elikkä Suomessa jatkossakin tullaan ajelemaan €uroopan vanhimmalla kalustolla, ympäristöstä ja turvallisuudesta piittaamatta.
Päättäjiämme näyttää kiinnostavan pelkästään nilkkapannat kaikille autoilijoille, ja kaiketi sakotuksen automatisointi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Tommi Korhonen

Yhdyn edellisiin hinnasta valittajiin. Autojen hinnat ovat uusina niin kalliita ettei minun mielestäni ok tuloilla (tilastojen mukaan,  ei se muuten niin korkea ole) ole mitään mahdollisuutta ostaa uutta autoa. Ehkä sitten kun asunto on 7 vuoden kuluttua maksettu. Ja silloinkin täytyy lainaa muutamaksi vuodeksi ottaa.

En usko että markkinoilla,  varsinkaan holhouslainsäädännön tuomien lisämaksujen kera,  tulee tapahtumaan mitään mikä veisi markkinoita eteenpäin niin että ostaminen alkaisi vetämään noin paljon.

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla

Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Arvoton

#11
Uusia autoja firmojen lisäksi on varaa ostaa yli 6-kymppisillä, joilla ei rahaa mene juuri mihinkään tarpeelliseen, ellei golfin peluuta ja ryhmämatkoja etelään lasketa sellaiseksi. He, jotka autoja enemmän tarvitsisivat, ovat urallaan usein alussa ja pienemmillä palkoilla samaan aikaan kun perheen tarpeet ja asuminen vievät kaikki tulot. Hiukka on vääristymää, vaikka alun ahdinko on toki kasvattavaa.

Ei tota autoverotusta ole tarpeen enää korottaa, vaikken ole autojen lisäämisen kannalla ainakaan ns. ruuhka-Suomessa. Olisi myös fiksua jotenkin siirtää verotusta omistamisen sijaan auton käytöön. Eestissäkin bensa maksaa paljon verrattuna uusien autojen hintoihin (yhä haaveillen katselen auto24.ee -sivuja).

ämpee

Quote from: Arvoton on 19.01.2014, 15:58:13
Uusia autoja firmojen lisäksi on varaa ostaa yli 6-kymppisillä, joilla ei rahaa mene juuri mihinkään tarpeelliseen, ellei golfin peluuta ja ryhmämatkoja etelään lasketa sellaiseksi. He, jotka autoja enemmän tarvitsisivat, ovat urallaan usein alussa ja pienemmillä palkoilla samaan aikaan kun perheen tarpeet ja asuminen vievät kaikki tulot. Hiukka on vääristymää, vaikka alun ahdinko on toki kasvattavaa.

Tuohon kun vielä lisätään noiden 6-kymppisten työurien pidentäminen, jolloin niille joilla kaikki on vasta alussa ei jää mitään mahdollisuuksia.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ikuturso

Quote from: ämpee on 19.01.2014, 13:44:52
Elikkä Suomessa jatkossakin tullaan ajelemaan €uroopan vanhimmalla kalustolla, ympäristöstä ja turvallisuudesta piittaamatta.
Päättäjiämme näyttää kiinnostavan pelkästään nilkkapannat kaikille autoilijoille, ja kaiketi sakotuksen automatisointi.

Mutta mieti miten vanhoilla romuilla ajaisimme, ellemme olisi liittyneet EU:hun ja Euroon. Tämän seurauksenahan autoverotus ja autojen hinnat putosivat yleiseurooppalaiselle tasolle. Vapaa kilpailu johti protektionistisesta autoverosta luopumiseen, eikä mitään käyttömaksujakaan tarvinnut keksiä. Jossain päin maailmaa kuulemma kaavaillaan lisäveroja jopa pakollisilla GPS-seurantalaitteilla, mutta onneksi ei meillä.

Me olemma autuaassa halvan verotuksen liittovaltiossa, jossa vapaakauppa toteutuu myös ajoneuvoissa. Mitä Eikö Muka?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ämpee

EU vapaudet suomalaisille ovat aikas samoja kuin tuo ketjun aloittanut YLE:n uutinen piristyneestä autokaupasta, ei koske suomalaisia.
Kaluston uusiminen toisi taloudellista toimeliaisuutta, mutta kun allakoidut verotulot ovat sitten vaakalaudalla, tai tulevat joltain toiselta nimikkeeltä(väärin sammutettu).

Uudistuksia estää suomalaisten poliitiikkojen kyvyttömyys hahmottaa kokonaisuutta, ja tietenkin se typerä suomalainen äänestäjä joka äänestää "perinteen" mukaan nuo samaiset politiikot vuodesta toiseen pilaamaan yhteisiä asioita.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Eipä enää näytä löytävän edes YLE mitään positiivista aiheesta.

Henkilöautojen myynti romahtanut pohjamutiin

Mistä lienee optimismin kadottaminen ?
Luulisi verovaroilla loisivan olevan riippumaton niin totuudesta kuin "asiakkaistakin".

Quote"- Suomessa ajetaan läntisen Euroopan vanhimmalla autokannalla. Sen keski-ikä on 12 vuoden paikkeilla"

Tämänhän me jo tiesimmekin, omakin ajopeli kulkee jo 18 vuottaan.
Myydyt 103.450 uutta henkilöautoa eivät riitä nostamaan keski-ikää, joka siis on tuo 12 vuotta, eli kaluston vanheneminen on nopeampaa.

Tuossa olisi tutkimuksen paikka, eli olisiko kansantaloudellisesti hyödyttävämpää suosia kaluston uusimista, vai pitäytyä nykyisessä himoverottamisessa.
Kaavaillut uudet verotusjärjestelmät olisivat yksiselitteisen haitallisia, sillä kokonaisveroaste ei ainakaan laskisi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."