News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2014-01-14 TE Näin autat nuoret maahanmuuttajat hyvään alkuun työpaikalla

Started by Ink Visitor, 14.01.2014, 11:12:47

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Työterveyslaitoksen uudessa oppaassa "Vinkkejä työpaikoille monikulttuurisen nuoren työkyvyn tukemiseen. Kuinka asiat teillä ratkaistaan?" tarjotaan käytännönläheisiä neuvoja, kuinka nuoren, erityisesti maahan muuttaneiden nuorten,  työkykyä voi tukea työpaikoilla.

Oppaan mukaan ensimmäisen työpaikan kokemukset ja opit ovat tärkeitä työkyvylle. Turvallinen työympäristö, innostava yhteisö ja mukava työ voivat edistää sekä uuteen kulttuuriin sopeutumista että työkykyä ja työssä kehittymistä.

Työkyvystä huolehtiminen on myös taloudellisesti kannattavaa, sillä se vähentää muun muassa sairauspoissaoloja.

"Osa nuoren työkyvyn tukemisen keinoista on varsin yksinkertaisia, esimerkiksi lounasseuraksi pyytäminen tai yhteiseen keskusteluun rohkaiseminen. Työporukkaan mukaan pääseminen heti työsuhteen alussa on tärkeä nuoren työkykyyn vaikuttava asia", erikoistutkija Merja Turpeinen Työterveyslaitoksesta kertoo.

Kummi tai mentori perehdyttää
Hyvä perehdytys työhön ja työpaikan käytäntöihin edistää nuoren yhdenvertaisuuden kokemusta. Työyhteisön kannattaakin nimetä keskuudestaan nuorelle työntekijälle kummi tai mentori, joka toimii uuden tulokkaan perehdyttäjänä, kannustajana ja työporukkaan pääsyn helpottajana työsuhteen alussa.

Oppaan mukaan kaikkien kielitaito monipuolistuu ja kehittyy jatkuvasti, kun eri kieliä käytetään rohkeasti keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Ammatillista itsetuntoa ja sitä kautta työkykyä voidaan edistää myös selkeällä työpaikkaviestinnällä.

"Selkokielinen viestintä on yhdenvertaista viestintää kaikille. Kirjallisten ohjeiden tulisi aina olla mahdollisimman lyhyitä ja selkeitä", Turpeinen muistuttaa.

Esimies perehdyttää esimerkillään
Esimiehellä on tärkeä rooli nuoren työhön perehdyttäjänä. Hän näyttää esimerkillään, millaiset käytännöt työpaikalla ovat hyväksyttäviä ja työkykyä vahvistavia sekä miten ohjeita ja viestejä työpaikalla jaetaan.

"Ammatillisen itsetunnon rakentuminen alkaa ensimmäisestä työpaikasta. Nuoren työhön kiinnittymistä voi edesauttaa antamalla myönteistä palautetta ja olemalla kiinnostunut nuoren ajatuksista ja näkökulmista", toteaa tutkija Ulla Kangas.

Monet nuoret, myös maahan muuttaneet, opiskelevat työn ohessa. Hyvien elintapojen merkityksestä kannattaa muistuttaa nuoria. Esimerkiksi aterioiden laatu ja rytmittäminen ovat jaksamisen kannalta tärkeitä.

"Työnantaja voi satsata työntekijöiden työhyvinvointiin tarjoamalla mahdollisuuden työpaikkaruokailuun ja huolehtimalla tarjottavan ruoan terveellisyydestä", Kangas selvittää.

http://www.talouselama.fi/uutiset/nain+autat+nuoret+maahanmuuttajat+hyvaan+alkuun+tyopaikalla/a2225739
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Tumppu

Quote from: Ink Visitor on 14.01.2014, 11:12:47
Turvallinen työympäristö, innostava yhteisö ja mukava työ

Aika monelle kotimaisellekin nuo olisivat ihan suotavia asioita. Taitaa kuitenkin olla pääasia että tuontitavaralla on kivaa.

Arvoton

Onko YLEn ja HS:n lisäksi työpaikkoja, joissa ei jo olisi suurta prosenttia mamuja? Ainakaan pk-seudulla? Vähän on myöhäistä tekstiä. Nythän todellisuus on sitä, että kantaväestö on lainsuojaton työpaikoilla mamuihin verrattuna. Jottei rasismi. Olen kokenut ja koen tätä livenä.

Toki, täytyyhän laitoksen näyttää, että verovaroja käytetään johonkin. Ei tuo mokutusvalistus mihinkään katoa niin kauan kuin on yksikin kantis suorittavan portaan työntekijä.

foobar

Jokin on maahanmuuttopolitiikassa pahasti vinksallaan, jos työperäisiä maahanmuuttajia pitää kohdella tavalla joka olisi väärä uhmaikäisten lastenkin kohdalla. Käytännössä kaikkialla muualla asia menee kuitenkin niin päin, että työnantaja määrää ja tekijä paikkaa osaamisensa vikkelästi, or else. Mutta ei vaan meillä!
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Golimar on 14.01.2014, 11:40:49Mikä ihme tuo monikulttuurinen nuori on, onko se vähän kuin Viu-hah-hah-taja elokuvan herra Tossavainen joka oli kielikursseilla ja unohti Suomen kielen.

Kummastelen samaa. Mistä hän on ilmestynyt saamaan työpaikan kielitaidottomana? Eikö nuoren pitäisi opiskella suomi mahdollisimman nopeasti?

QuoteOppaan mukaan kaikkien kielitaito monipuolistuu ja kehittyy jatkuvasti, kun eri kieliä käytetään rohkeasti keskinäisessä vuorovaikutuksessa.

Myös elekieli ja äänen korottaminen saattavat auttaa, jos työturvallisuus on uhattuna.

Tiedän vähän vanhempia maahanmuuttajia, jotka vuosikymmentenkään aikana eivät ole oppineet suomea muun muassa siksi, että he pärjäilevät käyttämällä eri kieliä sekaisin. Esimerkiksi musta afrikkalainen voi melkein missä tahansa tilanteessa esiintyä kuin olisi juuri muuttanut maahan.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Saturoitunut

Ne työssäkäyvät monikulttuuriset nuoret, joihin mä olen törmänyt, olisivat saattaneet hieman loukkaantua Merjan ja Ullan alentuvasta asenteesta heitä kohtaan. M & U eivät selvästi pidä näitä nuoria juuri minään.

foobar

Quote from: Saturoitunut on 14.01.2014, 14:30:34
Ne työssäkäyvät monikulttuuriset nuoret, joihin mä olen törmänyt, olisivat saattaneet hieman loukkaantua Merjan ja Ullan alentuvasta asenteesta heitä kohtaan. M & U eivät selvästi pidä näitä nuoria juuri minään.

Minä kun luulin, että he pitävät niitä nuoria Voimavarana. Oman työllistymisensä takeena siis, kunhan nuoret vaan osaavat olla hankalia työllistettäviä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Professori

Quote from: Saturoitunut on 14.01.2014, 14:30:34

Sama juttu. Tai no, ehkä se monikulttuurisuus on heidän kohdallaan vähän niin ja näin.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

sense

Tämä on taas hyvä esimerkki ns. tavallisesta perusmössöstä, joka sellaisenaan ei olisi oikeastaan yhtään mitään muuta kuin terveen maalaisjärjen käyttämistä, mutta josta tulee ihan uutisoitavaa (ja tietysti rahoitettavaa) arvotavaraa, kun siihen laitetaan maahanmuuttaja-etuliite.

Blanc73

QuoteVinkkejä työpaikoille monikulttuurisen nuoren työkyvyn tukemiseen.

Uskallanko edes kysyä että mites tämä eroaa pottunokkaisen nuoren työkyvyn tukemisesta? Onko sana "monikulttuurisuus" tae sille että "monikulttuuriselle nuorelle" annetaan enemmän löysiä ja vapauksia kuin jauhonaamalle?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Onkko

Quote from: Ink Visitor on 14.01.2014, 11:12:47
"Selkokielinen viestintä on yhdenvertaista viestintää kaikille. Kirjallisten ohjeiden tulisi aina olla mahdollisimman lyhyitä ja selkeitä", Turpeinen muistuttaa.

Lyhyitä ja selkeitä, tuon allekirjoitan mutta selkokielinen? olenko minä joku vitun retardi joka ei osaa perussanastoa tai helppoja lauseita enempää? (nyt siis puhun kohdasta "kaikille yhdenvertaista")  Minulle tuo ei ole yhdenvertaista vaan alentuvaa.
Sinä uusi työntekijä, tämä työ, sinä tehdä. Haistakaa jo....

Paawo

Minä en osaa kuvitella tilannetta jossa vastuullinen esimies ei opasta uutta työntekijää työntekoon selkeästi ja siten että työ voidaan suorittaa turvallisesti.

Esimies kantaa vastuun alaisensa tekemisistä, puhuivat keskenään mitä kieltä tahansa. Tätä taustaa vasten en ymmärrä esitteestä huokuvaa sanomaa siitä että 'monikulttuurisessa työympäristössä' esimiehen tai työnantajan tulisi jotenkin valvoa ja ohjeistaa 'monikulttuurista' taustaa omaavaa työvoimaa eri tavalla kuin 'ei-monikulttuurista' taustaa omaavaa.

Kannustaako esite syrjintään? Ensilukemalla kyllä.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Juha J.

Tämä olla sinä työ. Sinä tehdä. Olla entinen voimavara.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.