News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2014-01-13 Yle: Pojatkin saavat leikkiä päiväkodissa prinsessaleikkejä

Started by K.K., 13.01.2014, 06:36:55

Previous topic - Next topic

Emo

Quote from: junakohtaus on 13.01.2014, 14:32:56
Kaverini M. sai jonkinlaisen tiedostuskohtauksen ja päätti ostaa tytöilleen pikkuautoja. Tytöt ilahtuneena kävivät leikkimään niillä ja kohta lastenhuoneesta kuului, että tää auto olis ton auton äiti ja tää auto sen isä ja nyt äitiauto pitäis huolta lapsiautosta.

Tarina on tosi.

En epäile tarinan todenperäisyyttä.
Minunkin tyttäreni leikki autoilla jo pienenä, mutta hänpä huristeli muoviautollaan kauppaan ostamaan lapsilleen ruokaa :)

(http://www.plasto.fi/files/1120RED.jpg)

Sukupuoliroolit istuvat tosi tiukassa, siinä saavat kukkahatut urakoida hiki päässä että onnistuvat näitä geeneihin kirjoitettuja käyttäytymismalleja horjuttamaan.

Saturoitunut

Sisko leikki barbeilla ja luki insinööriksi.

Quote from: Noora Montonen on 13.01.2014, 14:52:28
Ois aika outoa, jos joku poika alkais missä tahansa leikkimään prinsessaleikkejä ja sille sanottais ettei se saa, vai mitä ootte mieltä? Sama juttu tytöille ja sotaleikeille.

Joskus nää "Ei sun ole pakko leikkiä poikien leluilla. Voit leikkiä myös näillä barbeilla. Oletko ihan varma, ettet haluaisi mieluummin leikkiä barbeilla? Jätän nämä barbit kuitenkin tähän varmuuden vuoksi" -jutut vaan menee vähän yli. Osittain tämä johtuu varmaan siitä, että jos on tarkoituksena luoda ympäristö, jossa pojatkin voi leikkiä prinsessaleikkejä (mitä ikinä se tarkoittaakaan), ainoa merkki onnistumisesta on se, että joku poika tosiaan leikkii niitä prinsessaleikkejä. Aikuisella on siis tilanteessa vähän oma lehmä ojassa, ja hän päätyy helposti toivomaan, että lapsikatraasta löytyisi prinsessapoika. Poikkeamille avoimeksi tarkoitettu ympäristö voi muuttua aktiiviseksi poikkeamien metsästykseksi, sillä koskaan ei voi olla varma, onko poikkeamat tukahdutettu vai eikö niitä vain ole sattunut kohdalle.

Täähän oli joku aika sitten klassikko jo syntyessään:

QuoteWhat Happened When My Son Came Out... as Straight

...

I'm careful how I phrase things. I ask my oldest son Chase if he thinks anybody in his class is cute. I leave it open so that he can answer honestly.

For years that's how we've been raising our sons. We make no assumptions about their sexuality, in an attempt to avoid a coming-out process. We always act like a gay person is in the room, just like we always act like a straight person is in the room.

Then, a few months ago, Chase felt the need to come out to me... as straight.

We were talking when he mentioned that one of his buddies and a girl from their class were dating. I asked if he was attracted to anyone at school.

"Mom, I'm straight," he said. "It's time you faced the facts."

"What?" I was shocked by his directness.

"I know what you're doing," he continued. "You always leave it open, like I could be gay. But I'm not."

"OK, but you know that if you were gay or are gay, that is totally cool too, right?"

"Yes, of course, but I'm not."

"OK, but if your feelings change--"

"Mom! I'm straight!" He said this with firmness, a smile and a shake of his head.

...

http://www.huffingtonpost.com/lori-duron/what-happened-when-my-son-came-out-as-straight_b_3870006.html

Emo

Ois aika outoa, jos joku poika alkais missä tahansa leikkimään prinsessaleikkejä ja sille sanottais ettei se saa, vai mitä ootte mieltä? Sama juttu tytöille ja sotaleikeille.

Minä olen leikkinyt sotaa ja tyttäreni on leikkinyt sotaa, nainen ja tyttö voivat olla sodassa ja naisia onkin aina sodissa vähintäänkin siviileinä.
Mutta poika tai mies ei koskaan voi olla prinsessa. Sotaa ja prinsessaa ei voi rinnastaa tuollalailla kuin mitä rinnastit.

Malla

Quote from: Emo on 13.01.2014, 17:07:46
Mutta poika tai mies ei koskaan voi olla prinsessa. Sotaa ja prinsessaa ei voi rinnastaa tuollalailla kuin mitä rinnastit.

Voi olla, miksei voisi?  Naapurin jässikkä, kolmesta veljeksestä keskimmäinen, oli oikein mainio prinsessa. Ja bätmän ja spaidermän ja kissanainen. Ja vaikka sun mitä. Hän oli myös veljessarjan rotevin, joten sai vinoilevien veljien suut tukkoon aika sukkelasti. 

Emo

Quote from: Malla on 13.01.2014, 17:37:59

Voi olla, miksei voisi?  Naapurin jässikkä, kolmesta veljeksestä keskimmäinen, oli oikein mainio prinsessa. Ja bätmän ja spaidermän ja kissanainen. Ja vaikka sun mitä. Hän oli myös veljessarjan rotevin, joten sai vinoilevien veljien suut tukkoon aika sukkelasti.

No jos voi niin näytä minulle satumaailmasta tai todellisesta maailmasta miespuolinen prinsessa.
Batman, Spiderman ja kissanainen ovat satuolentoja muutenkin, mutta prinsessoilla on vastine tosielämässä eivätkä ne ole koskaan poikia/miehiä.
Pojat eivät leiki prinsessaa eivätkä edes kissanaista, näin se vaan on. Jotain on vialla, jos leikkivät.

sr

Quote from: Emo on 13.01.2014, 17:41:24
No jos voi niin näytä minulle satumaailmasta tai todellisesta maailmasta miespuolinen prinsessa.
Batman, Spiderman ja kissanainen ovat satuolentoja muutenkin, mutta prinsessoilla on vastine tosielämässä eivätkä ne ole koskaan poikia/miehiä.
Pojat eivät leiki prinsessaa eivätkä edes kissanaista, näin se vaan on. Jotain on vialla, jos leikkivät.

Itse veikkaisin, että kyseisen uutisessa pohjalla oleva ajatus oli suunnattu Emon kaltaisia kasvattajia kohtaan, kun taas tämän ketjun kommentointi on lähes järjestään juttua siitä, ettei poikia koitettaisiin pakottaa leikkimään prinsessaleikkejä.

Eli Savitaipaleella on tultu siihen tulokseen, että pojissa, jotka leikkivät prinsessaleikkejä, ei ole mitään vikaa ja he saavat (ks. otsikon verbi) leikkiä niitä, jos haluavat.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Maatiaisjuntitar

Minä olen leikkinyt sotaa ja tyttäreni on leikkinyt sotaa, nainen ja tyttö voivat olla sodassa ja naisia onkin aina sodissa vähintäänkin siviileinä.

Juu, minäkin olen leikkinyt sotaa (ja lännenmiestä ja poikien kanssa autoilla jne.) enemmän kuin koskaan nukeilla. Mutta täähän ei ollutkaan se pointti...

Malla

Aika rankka väite. "Näin se vaan on" ei ole oikein hyvä argumentti. "Jotain on vialla" on suorastaan nuoreen henkilöön käyvä.

Satujen prinsessat ja prinssit ovat satuhenkilöitä, joilla on tuskin vastinetta tosielämässä.

Minusta paljon pahemmin on vialla, jos lapset eivät leiki koskaan mitään.

Parsifal

Quote from: kummastelija on 13.01.2014, 14:53:44
Myös televisiosta nähtyä nauravien lasten leikkiä missä heilutettiin paraatissa pieniä punaisia lippuja on tullut kokeiltua. Lippu nikkaroitiin ja sitä heiluteltiin niin haatanasti. Ei ollut hauskaa ja ihmettelyn vallassa punalippu lensi roskiin. Tylsä leikki.
Itse olisin tehnyt punalipusta Teräsmiehen viitan. Pirun paljon hauskempi leikki - ja aivan varmasti ärsyttää tiedostajat ja rauhanpuolustajat infarktin partaalle:

(http://www.teesforall.com/images/Superman_Flag_Wave_Blue_Shirt_POP.jpg)

Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Parsifal

Quote from: Malla on 13.01.2014, 18:58:09
Satujen prinsessat ja prinssit ovat satuhenkilöitä, joilla on tuskin vastinetta tosielämässä.

Jos naiset haluavat miesten käyttäytyvän kuin unelmien prinssit, ehkä sitten kannattaisi antaa poikien myös leikkiä prinssejä eikä prinsessoja. Käteen miekka ja kilpi eikä mitään sukupuolineutraalia paskaa.

Päiväkodeissa tarvittaisiin miesohjaajia, joilla olisi jonkinlainen käsitys poikien leikeistä ja jotka voisivat näyttää rohkean ja kunniallisen miehen mallia.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Malla

Quote from: Parsifal on 13.01.2014, 19:30:28
Päiväkodeissa tarvittaisiin miesohjaajia, joilla olisi jonkinlainen käsitys poikien leikeistä ja jotka voisivat näyttää rohkean ja kunniallisen miehen mallia.

Niinpä. Tunkua ei tunnu olevan.

Morsum

Miksi luen tuon prinsessaleikin kokoajan pissaleikiksi?
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

Parsifal

Quote from: Morsum on 13.01.2014, 19:40:42
Miksi luen tuon prinsessaleikin kokoajan pissaleikiksi?

Sukupuolineutraali jauhanta aiheuttaa helposti vastaavanlaisia mielleyhtymiä.

elukka

Vaadin ehdottomasti vain veistoa tytöille ja pojille vain käsitöitä. Ensi vuonna vaadin pojille lisää käsitöitä ja tytöille lisää veistoa. Minusta tulisi hyvä feministiministeri.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Eino P. Keravalta

QuoteYhteiskunnan urautuneita sukupuolirooleja halutaan hälventää kannustamalla lapsia sekoittamaan perinteisiä tyttöjen ja poikien leikkejä.

Savitaipaleen kunnassa otetaan käyttöön tasa-arvoon perustuva varhaiskasvatus.

Savitaipaleen taantumukselliset ovat nyt ymmärtäneet tasa-arvon aivan väärin. Se ei ole sitä, että kaikki tekevät samoja juttuja, vaan sitä, että kaikilla on yhtäläinen oikeus tehdä niitä juttuja, joihin heillä on kiinnostus ja taipumus.

Tasa-arvo ei siis ole samanlaisuutta, vaan yhtäläinen oikeus olla erilainen. Ja tytöt ja pojat, kuten miehet ja naisetkin, ovat keskenään erilaisia keskimäärin. Annettakoon kaikille leikkimisen vapaus, mutta älköön ketään pakotettako tai kannustettako sellaiseen leikkimisen muotoon, joka tuntuu vieraalta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

sivullinen.

Tiedostavat valtuustot säätävät mielellään asetuksia ja pykäliä, jotka eivät koske heitä itseään. Vasta kun Savitaipaleen valtuustossa kunnanvaltuutettujen sukupuolta ei voi arvata kuin henkilökortista, jos siitäkään, voidaan alkaa vaatia lapsilta jotain näin sairasta. Suomen suurin leikkitarha -- Eduskunta -- saisi myös osallistua tiedostavaisuuskampanjaan. Mieskansanedustajille mekkopakko. Esikuvien kautta lapset sosiaaliset konstruktionsa muodostavat. Totalitaristeille vaan tuntuu olevan toinen tasa-arvoisempi kuin toinen.

Lisää mekkopukuisia homoja Ylen asiaohjelmiin. Sosiaaliset konstruktiot uhkaavat orastavaa uniseksuaalisuuttani.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Uimakoulutettava

Mutta kun se outous Savitaipaleella:

"- Tänä aamuna kun katsoin esikoululaisia, niin siellä tytöt istuivat pöydän ääressä värittämässä ja pojat leikkivät toimeliaasti ympärillä, havainnollistaa Savitaipaleen varhaiskasvatuspäällikkö Virve Niemelä käytännön esimerkillä nykytilannetta."

"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Emo

Quote from: Maatiaisjuntitar on 13.01.2014, 18:54:17

Juu, minäkin olen leikkinyt sotaa (ja lännenmiestä ja poikien kanssa autoilla jne.) enemmän kuin koskaan nukeilla. Mutta täähän ei ollutkaan se pointti...

Ei ollutkaan, vaan pointti oli se että sotaleikkiä ja prinsessaleikkiä ei voi rinnastaa siten, että olisi sama asia tytön leikkiä sotaa kuin pojan leikkiä prinsessaa.
Poikien kanssa autoilla leikkiminen on täysin normaalia, naisetkin ajavat suomessa autoilla.
Se että jos olet leikkinyt lännenmiestä, siis nimenomaan MIESTÄ, niin siinä alkaa olla jo vähän siihen suuntaan samaa kuin pojan prinsessaleikissä. Itsekin olen leikkinyt satoja kertoja vuorenkunkkua, mutta siinä ei ollut millään lailla oletuksena että minä olen KUNINGAS joka on siis mies kaikkine jalkovälivarusteineen. Vuorenkunkku on hyvin sukupuolineutraali, ettenkö sanoisi munaton kunkku. Samoin kuin leikkimäni "rosvoa ja poliisia", en ikinä leikkinyt miespuolista rosvoa tai miespuolista poliisia, vaan sukupuoletonta rikollista tai poliisia  :o

Emo

Quote from: sr on 13.01.2014, 18:28:05

Itse veikkaisin, että kyseisen uutisessa pohjalla oleva ajatus oli suunnattu Emon kaltaisia kasvattajia kohtaan, kun taas tämän ketjun kommentointi on lähes järjestään juttua siitä, ettei poikia koitettaisiin pakottaa leikkimään prinsessaleikkejä.

Eli Savitaipaleella on tultu siihen tulokseen, että pojissa, jotka leikkivät prinsessaleikkejä, ei ole mitään vikaa ja he saavat (ks. otsikon verbi) leikkiä niitä, jos haluavat.

Saavat leikkiä jos haluavat, mutta jos haluavat niin kyllä heissä jotain vikaa on sen perusteella mitä minä miehiä ja poikia olen lapsesta lähtien tuntenut.
Ja olen tuntenut monta, kun nimenomaan leikin lapsena pääasiassa poikaporukassa kun ikäisiäni tyttöjä ei naapurissa asunut.
Konsultoin myöskin miestäni, ja hänenkin mielestään on outoa jos poika leikkii prinsessaa.
Homman kukkahattumiekkoset varmaan eivät tunne sellaisia miehiä, jotka näin "oudosti" ajattelevat, mutta valkoinen heteromies ei ole vielä tyystin kuollut sukupuuttoon Suomesta vaikka Hommalla se alkaa harvinaisuus jo ollakin.

Malla

Quote from: elukka on 13.01.2014, 20:18:03
Vaadin ehdottomasti vain veistoa tytöille ja pojille vain käsitöitä. Ensi vuonna vaadin pojille lisää käsitöitä ja tytöille lisää veistoa. Minusta tulisi hyvä feministiministeri.
Minä en vaadi, mutta alakoulun alaluokilla kaikki virkkasivat tai itkivät ja virkkasivat. Kuuluin jälkimmäisiin. Vieruskaveri (poika) oli oikein taitava virkkaaja, myöhemmin myös lahjakas veistossa. Hänestä tuli tietääkseni kirurgi, ja sillä alalla myös ompelutaidosta on hyötyä.

Olen joskus toiminut avustajana tutulle metsämiehelle, joka on myös kirurgi, ja hän ompeli näppärästi ampumansa pupun mahan kiinni paistoa varten. Oli hermostua hitaaseen  ja kömpelöön avustajaansa, kunnes huomautin, että en ole kirurginen sairaanhoitaja enkä osaa tehdä oikeanlaisia solmuja ilman ohjeistusta. Onneksi pupu oli oli jo vainaa.

sivullinen.

Quote from: Emo on 13.01.2014, 20:32:39Samoin kuin leikkimäni "rosvoa ja poliisia", en ikinä leikkinyt miespuolista rosvoa tai miespuolista poliisia, vaan sukupuoletonta rikollista tai poliisia  :o

Oivaltavaa esitystä. Herättää kysymyksen mitä silloin leikitään, jos leikitään jotain jossa aikuisten maailmassa sukupuoli määrittää osan. Ensimmäinen mieleentullut tällainen on tietenkin huora. Jos tyttö leikkii mieshuoraa -- toyboytä, niin tulkitaanko se kuitenkin tavalliseksi huoraleikiksi. Samalla tulkinnalla VeePeen synnytysleikki, jos sapoika pukeutuu naiseksi ja leikkii synnyttävää eli leikkii naista, vahvistaa pahoja perinteisiä sukupuolirooleja, joissa nainen synnyttää. Hänen pitäisi pukeutua mieheksi ja leikkiä synnyttävää. Silloin se oli oikein. Olisiko tervettä, jos tyttö pukeutuisi mieheksi ja leikkisi synnyttävää? Entä jos tyttö leikkii transuprisessaa eli prinsessaksi pukeutuvaa miestä? Voiko poikatyttöä leikkivää poikkaa erottaa pojasta?

Lucia pojasta olisi muuten hyvä käyttää maskuliinista -- joskaan ei kieliopillisesti oikeaa -- muotoa Lucifer.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Emo

Quote from: Malla on 13.01.2014, 20:47:13
Minä en vaadi, mutta alakoulun alaluokilla kaikki virkkasivat tai itkivät ja virkkasivat. Kuuluin jälkimmäisiin. Vieruskaveri (poika) oli oikein taitava virkkaaja, myöhemmin myös lahjakas veistossa. Hänestä tuli tietääkseni kirurgi, ja sillä alalla myös ompelutaidosta on hyötyä.

Olen joskus toiminut avustajana tutulle metsämiehelle, joka on myös kirurgi, ja hän ompeli näppärästi ampumansa pupun mahan kiinni paistoa varten. Oli hermostua hitaaseen  ja kömpelöön avustajaansa, kunnes huomautin, että en ole kirurginen sairaanhoitaja enkä osaa tehdä oikeanlaisia solmuja ilman ohjeistusta. Onneksi pupu oli oli jo vainaa.

En käsitä miten tämä kirurgiteema tähän prinsessaleikkiin liittyy, selvennätkö? Tarkoitatko, että virkkaaminen on yhtä kuin leikkiä prinsessaa?
Tunnen monta (mies)kirurgia, mutta olen melkolailla varma ettei heistä yksikään ole tahtonut leikkiä prinsessaa.

Malla

Quote from: Emo on 13.01.2014, 21:13:16
Quote from: Malla on 13.01.2014, 20:47:13

En käsitä miten tämä kirurgiteema tähän prinsessaleikkiin liittyy, selvennätkö? Tarkoitatko, että virkkaaminen on yhtä kuin leikkiä prinsessaa?
Tunnen monta (mies)kirurgia, mutta olen melkolailla varma ettei heistä yksikään ole tahtonut leikkiä prinsessaa.

Vastasin nimimerkki elukalle (kts. lainaus), joka sanaili veistosta ja käsitöistä.

Kokoliha

Quote... havainnollistaa Savitaipaleen varhaiskasvatuspäällikkö Virve Niemelä käytännön esimerkillä nykytilannetta.
Katu-uskottavalta kuulostava titteli, toki, mutta jotenkin tuosta tuli mieleeni Kummelin legendaarinen erityisasiantuntija, ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen.

Quote from: Brandöt on 13.01.2014, 10:36:42Jos tämä alun perin hieno ja kaunis ajatus nyt ajetaan tyystin väärille raiteille kasvatusammattilaistemme toimesta, niin huonosti menee. Olen sanonut ennenkin, ja sanon nyt uudestaan, että kasvatustieteitä tulisi tieteenä kyseenalaistaa voimallisemmin.
Suotavaa myös olisi, että ne alalla vaikuttavat kyseenalaistajat eivät vain olisi tämän sortin poppoota, joka aivan hiljattain oli samoissa merkeissä täällä esillä: http://www.helsinki.fi/kufe/index.htm

Quote from: junakohtaus on 13.01.2014, 14:32:56Kaverini M. sai jonkinlaisen tiedostuskohtauksen ja päätti ostaa tytöilleen pikkuautoja. Tytöt ilahtuneena kävivät leikkimään niillä ja kohta lastenhuoneesta kuului, että tää auto olis ton auton äiti ja tää auto sen isä ja nyt äitiauto pitäis huolta lapsiautosta.
Repesin totaalisesti   ;D  Kuvittelin myös tilannetta, jossa leikkitilana on yksisuuntaisen lasi-ikkunan takana oleva testileikkihuone, ja KUFEn professorit, projektipäälliköt + epälukuinen määrä erilaisia muita feministejä, ml. varhaiskasvatuspäälliköitä, seuraavat testitilannetta jännittyneenä. Koe epäonnistuu yllä kerrotulla tavalla, feministit hyppivät volttia, raastavat hiuksiaan päästään ja karjuvat mikkiin lapsille, että lopettakaa heti, saamarin kakarat! Lapset ovat ihmeissään, että on noi tädit hassuja.

Quote from: kummastelija on 13.01.2014, 14:53:44Tässä tulee mieleen 1980-luvun rauhankasvatuspläjäykset missä poikien piti tuoda leikkipyssynsä päiväkotiin. Siellä ne murskattiin ja tilalle annettiin nukke tms. valistuneempi lelu. Legenda kertoo että tapahtuneen jälkeen pojat jyrsivät näkkileivistä itselleen uuset leikkipyssyt.
Omasta lapsuudestani muistan leikkikoulusta, kun pyssyleikkejä (joihin olimme dedikoituneet) yritettiin karsia pois, ja tilalle annettiin pehmoleluja. Oma suosikkini oli koira, jonka takajalka oli oiva pistoolikahva, etujalka tankolipas ja korvat muodostivat tähtäimen. Konepistoolihan se minulle oli, eikä leikkitäti meille mitään mahtanut, kun simuloimme yhä uudestaan Normandian maihinnousua, josta olimme kuulleet. Pääsääntöisesti kaikki halusivat aina olla saksalaisia, koska niillä oli kuvien perusteella miehekkäämmät kypärät eikä semmoinen pissapotta. Tähän joku suvakki kaiketi toteaisi, että siinäs se nähdään, natsi, fasistisika ja äärioikeistolainen se Kokoliha oli jo 5-vuotiaana.

Tulituki

"Liikuntaleikit esim. musta mies kiinnostavat sekä poikia että tyttöjä.
Tullaan kieltämään lähivuosina."

On kielletty jo - ainakin turkulaisissa lastentarhoissa (nyk. "päiväKODEISSA").

Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

nollatoleranssi

Quote from: Saturoitunut on 13.01.2014, 16:54:33
Joskus nää "Ei sun ole pakko leikkiä poikien leluilla. Voit leikkiä myös näillä barbeilla. Oletko ihan varma, ettet haluaisi mieluummin leikkiä barbeilla? Jätän nämä barbit kuitenkin tähän varmuuden vuoksi" -jutut vaan menee vähän yli.

Aikuisella on siis tilanteessa vähän oma lehmä ojassa, ja hän päätyy helposti toivomaan, että lapsikatraasta löytyisi prinsessapoika. Poikkeamille avoimeksi tarkoitettu ympäristö voi muuttua aktiiviseksi poikkeamien metsästykseksi, sillä koskaan ei voi olla varma, onko poikkeamat tukahdutettu vai eikö niitä vain ole sattunut kohdalle.

Tiivistit hyvin tämän episodin. Käytännössä aikuisilla (jotka asian puolesta puhuvat) on tosiaan oma lehmä ojassa. Lisäksi huomioisin tässä sen seikan, että vaikka kyseinen poika oikeasti haluaisi leikkiä niillä barbeilla yms. niin kannattaako yhteiskunnan kannustaa tälläiseen? Koska ei sen epänormaali luonne muutu siitä yhtään normaalimmaksi muiden lasten kesken, vaikka joku yksittäinen aikuinen asian puolesta puhuisikin.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Maastamuuttaja

Minun lapsuudessani lapsia oli kaupunkialueilla paljon. Jouduimme kasvamaan ilman kasvatustiedettä, lapsikuraattoreita tai muita asiaankuulumattomia aikuistahoja. Leikit kehitimme itse tai perimme ne vanhemmilta sisaruksilta. Ne olivat kollektiivisia, kaikille pihan kakaroille yhteisiä. Tytöt ja pojat osallistuivat luontevasti yhdessä useimpiin yhteisiin leikkeihin (neljä maalia, vinkki, kymmenen tikkua etc.) ilman vähäisintäkään varhaissovisismin tai -feminismin vaikutusta.

Varhaispubertetiitissa tosin saattoi tapahtua, että yhteisen piilopaikan valinneelle tytölle ja pojalle saattoi syntyä outoja tuntemuksia jotka ei enää liittyneet ihan lapsuuteenkaan.

Onkko

Quote from: junakohtaus on 13.01.2014, 14:32:56
Kaverini M. sai jonkinlaisen tiedostuskohtauksen ja päätti ostaa tytöilleen pikkuautoja. Tytöt ilahtuneena kävivät leikkimään niillä ja kohta lastenhuoneesta kuului, että tää auto olis ton auton äiti ja tää auto sen isä ja nyt äitiauto pitäis huolta lapsiautosta.

Tarina on tosi.

(http://i.imgur.com/AT2Ak.jpg)

Tunkki

hattiwatti

The mestari kirjoitti jo 9 vuot site:

http://www.halla-aho.com/scripta/noyryydesta_todellisuuden_edessa.html

QuoteNöyryydestä todellisuuden edessä

Tein maanantai-iltana Hilman kanssa hiekkakakkuja Sepänpuiston laatikolla. Ympärillä kuhisi, kun n. 7-10-vuotiaat pojat kävivät ankaraa lähitaistelua. Kepeistä improvisoidut konepistoolit rätisivät ja juuri lukutaitoisen iän saavuttaneiden kloppien suusta pääsi sellaisia viisauksia kuin "holy shit!", "aah, nein!" ja "donnerwetter!".

Luonnolla ja todellisuudella on ihastuttava tapa panna hanttiin kaikenlaisille viisastelijoille ja saivartelijoille. Vaikka aikaansa seuraava kasvatus-, yhteiskunta- ja gendertieteilijä kuinka dekonstruoisi fallosentrisiä paradigmoja, pojat ne vain leikkivät sotaa ja huutavat "donnerwetter!".

Lasten kasvatuksessa ja laajemminkin maailman ymmärtämisessä avainsana on mielestäni nöyryys ihmisen ja luonnon edessä. Vasemmistoälykön kardinaalivirhe on kuvitella, että maailman tosiolemus on sellainen, jollaiseksi hän maailman ideologisista syistä haluaisi, ja että kaikki ristiriitaisuudet kosketeltavan todellisuuden ja tämän tosiessenssin välillä johtuvat pimeyden voimien myyräntyöstä. Koska sukupuoli on vain sosiaalinen konstruktio, poikien ja tyttöjen välillä ei voi olla oikeita psykologisia eroja. Jos heidän välillään olisi oikeita psykologisia eroja, sukupuoli ei olisikaan vain sosiaalinen konstruktio, ja sehän ei "ideologia-ensin-ihminen-sitten"-henkilölle sovi. Koska oikeita eroja ei siis ole, se, että suurin osa pojista leikkii sotaa ja suurin osa tytöistä kotia, johtuu ulkopuolisesta muuttujasta, tässä tapauksessa fallosentrisestä paradigmasta, joka on dekonstruoitava.

Ajallemme on tyypillistä tyhmyyden palvonta. Tyhmyyttä ruokkii paitsi tosi-tv ja Jari Sarasvuo myös yhteiskuntapoliittinen virtaus, joka palkitsee yksiäänisen hymistelyn "oikeiden" asioiden puolesta ja demonisoi (ja sanktioi) "oikeiden" asioiden kyseenalaistamisen. Yhteiskunnallisen keskustelun tuhoamisen moottorina toimii se taho, jonka pitäisi olla vapaan ja epäpoliittisen ajattelun viimeinen linnake, so. akateeminen maailma. Tämä taas parhaan ymmärrykseni mukaan on seurausta suuruudenhullusta koulutuspolitiikasta, jonka myötä yliopistoon pääsee massoittain ihmisiä, jotka eivät sinne kuulu. (Tendenssi alkoi jo sotien jälkeen, ja sen ensimmäisiä hedelmiä poimittiin 60- ja 70-luvuilla.) Heillä ei ole edellytyksiä analyyttiseen ajatteluun, mutta heillä on hirmuinen tarve kuulua "älylliseen eliittiin". Koska he eivät pääse sinne ajatuksensa voimalla, he keksivät kiertotien luomalla dogman ja ryhtymällä sen ylipapeiksi ja -papittariksi. Akateemisissa piireissä käy ankara kilpailu siitä, kuka on edistyksellisin ja suvaitsevaisin ja kuka osaa saada hysteerisimmän kohtauksen taantumuksellisia ajatuksia kohdatessaan. Ihmiskunnan tiedollisen pääoman kasvattaminen tylsällä perustutkimuksella ei tunnu niin tärkeältä.

Periaatteellinen pitäytyminen johdonmukaisessa ajattelussa on rasittavaa kahdesta syystä. 1) Väärien ajatusten laukominen johtaa henkilökohtaisiin seurauksiin ("tässä työpaikassa ei fasisteja katsella"). 2) On surullista katsella vierestä oman sivilisaationsa tuhoutumista, koska - jälleen minun mielestäni - normaali ihminen kokee olevansa linkki loputtomassa diakronisessa jatkumossa, ja häneen on istutettu tarve jättää maailma tuleville polville vähän parempana kuin millaisena hän itse sen sai edellisiltä.

Toisinajattelun etuihin kuuluu se, ettei oikeastaan tarvitse tehdä muuta kuin panna kädet niskan taakse, oikaista jalat pöydälle ja hekotella vahingoniloisesti. Dekonstruistit kuvittelevat, että rasistit lietsovat ksenofobiaa ja fallosentristit tyttöjen ja poikien roolieroja. Tosiasiassa "rasistien" ja "fallosentristien" ei tarvitse vaivautua. Homma hoitaa itse itsensä. Mitä enemmän joukossamme elää väestöä, joka ulosmittaa typerää sinisilmäisyyttämme eikä kunnioita pyhimpiäkään arvojamme, sitä suurempi osa meistä vakuuttuu siitä, minkä esimerkiksi minä jo tiedän. Prognoosiani tukevina esimerkkeinä voin mainita Ranskan, Belgian, Hollannin, Britannian ja Yhdysvallat. (Onkohan se puhdasta sattumaa, että Vlaams Blok, jonka toiminta nyttemmin on suvaitsevaisesti kielletty, keräsi lähes puolet äänistä Antwerpenissä, jonka asukkaista kolmannes on maahanmuuttajia?) Yhtäkään vastaesimerkkiä ei nyt juuri tule mieleen. Ja vaikka kukkahattutädit kuinka pitäisivät seminaaria, pojat ne vain rätisyttävät menemään ja huutavat "donnerwetter".

Vahingoniloa himmentää se, että suuri osa ihmisistä ei tule ymmärtämään ennen kuin on myöhäistä. Ja huomattava osa ei ymmärrä silloinkaan. Kuten joku viisas meren takana sanoi, "there is no underestimating the power of denial". Kun ihmisen mieli on kyllin lujasti kahlittu, hän ei tunnista tosiasioita vaikka ne puraisisivat häntä persauksista.