News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

HS: Lestadiolaisjohtaja antoi hyväksikäyttäjän välttää poliisin

Started by törö, 05.01.2014, 11:59:06

Previous topic - Next topic

junakohtaus

Todellakin. Liikkeen johto nyt ei mitään ole tuonut vapaaehtoisesti käsittelyyn.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Emo

Quote from: Marija on 06.01.2014, 12:13:59
Tuossa olen IDAn kanssa samaa mieltä. Lestadiolaisista puhutaan eniten, koska he itse myös eniten ovat tuoneet ongelman käsiteltäväksi.

Muut samanlajin rikolliset ja rikollisryhmät ovat hipihiljaa.
Ongelma on maailmanlaajuinen ja sitä esiintyy melkolailla, kaikkialla yhteiskunnassa.

Haluaisin nähdä sen perheen joka tuo oman insestiongelmansa esiin ja käsittelyyn. Tiedän näitä perheitä olevan koska olen tavannut uhreja, insestiperheet kokonaisuutena eivät ole tulleet ulos rikoksensa kanssa. Mitä odottavat, lestadiolaista herätystäkö?

Marija

Ihan noin hengellisesti pohtien, olen ollut jossain määrin kiinnostunut lestadiolaisuudesta.

Olen jo muutamana vuonna netin kautta kuunnellut lestadiolaisten suviseuroja ja nostanut käsiäni radion ja tietokoneen edessä ja "uskonut kaikki syntini ja matkaviat anteeksi, Jeesuksen Nimessä ja Veressä". Samoin olen itse jakanut anteeksiantoja mikrofoonin edessä itkeville saarnamiehille. Lestadiolaisuus kuullostaa monella tavalla sielunhoidolliselta, silloin kun ihminen näkee ja tunnustaa omat vikansa ja syntinsä.

Onhan selvää, että tällaiseen uskoon on myös käärme kiemurrellut.

En tunne muutoin lestadiolaisuutta. Olin kauan sitten yksissä isoissa seuroissa Kallion kirkossa ja joskus kuunnellut netistä Helsingin Rauhanyhdistyksen tilaisuuksia. Siionin laulut ovat kauniita.

Parsifal

Quote from: Marija on 05.01.2014, 13:43:45
Olen kuullut tapauksesta vuosikymmenten takaa, jossa helluntaiuskoon tullut, ilm. naisiin ja viinaan menevä mies olisi repinyt ainakin toisen silmänsä irti.

Jeesushan ei neuvo suorastaan tekemään näin, vaan neuvoo parannukseen. Mutta jos ei parannus muuten synny, niin ehdottaa näin radikaalit toimenpiteet. Yleensä syntiset valitsevat mieluummin parannuksen. Tätä Herrammekin toivoo.

Ongelmaksi tässä muodostuu - kuten niin usein tosiuskovaisten kanssa - kyvyttömyys tajuta, milloin puhutaan vertauksin ja milloin ei. Uskaltaisinpa väittää, että Jeesus ei kehottanut kirjaimellisesti leikkaamaan raajoja tai repimään silmiä päästä, vaan viittasi pahojen tapojen tai kehnon tuttavapiirin hylkäämiseen.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Marija

Quote from: Parsifal on 06.01.2014, 13:58:45
Quote from: Marija on 05.01.2014, 13:43:45
Olen kuullut tapauksesta vuosikymmenten takaa, jossa helluntaiuskoon tullut, ilm. naisiin ja viinaan menevä mies olisi repinyt ainakin toisen silmänsä irti.

Jeesushan ei neuvo suorastaan tekemään näin, vaan neuvoo parannukseen. Mutta jos ei parannus muuten synny, niin ehdottaa näin radikaalit toimenpiteet. Yleensä syntiset valitsevat mieluummin parannuksen. Tätä Herrammekin toivoo.

Ongelmaksi tässä muodostuu - kuten niin usein tosiuskovaisten kanssa - kyvyttömyys tajuta, milloin puhutaan vertauksin ja milloin ei. Uskaltaisinpa väittää, että Jeesus ei kehottanut kirjaimellisesti leikkaamaan raajoja tai repimään silmiä päästä, vaan viittasi pahojen tapojen tai kehnon tuttavapiirin hylkäämiseen.

Aivan. Kyseinen mies oli kuulemma ollut joku patajuoppo, uskoontullut alkoholisti, jolle eivät nämä opinkappaleet ja Jeesuksen tarkoitukset olleet aivan selvinneet.

Sibis

Quote from: Mietiskeliä on 05.01.2014, 13:30:12
Quote from: junakohtaus on 05.01.2014, 12:54:52
Suurin rotta tietysti muhii avioliittokäsityksen sisällä. Annettava on ja ehkäisystä ei puhettakaan.
Ei toi ihan noin mene. Ehkäisy on toki kiellettyä, mutta käsittääksi naisen ei ole mikään pakko antaa avioliitossa. Itse olen siis lestadiolais perheestä lähtöisin.

Minulla sama tausta mutta naisen on PAKKO antaa jokakerta!

Serkkuja ja heidän lapsia minulla on vähintään kaksisataa. He, lähes kaikki ovat yhteiskunnan duuneissa veroa maksavina(paitsi alkoholivero). Käsityöntekijöistä yhtiöiden johtoportaissa. Viisi tapausta tiedän Kelan asiakkaiksi.

En ikinä vaihtaisi lestoja muslimeihin!
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Make M

Quote from: Parsifal on 06.01.2014, 13:58:45

Miksi pitää näin arvailla ja yrittää tulkita mitä missäkin kohtaa ehkä on tarkoitettu ja pitääkö jotenkin tulkita jos onkin vertauskuvasta kyse?

Eikö asia selviä ihan vaan sillä, että rukoillessa kysyy, miten asia oikeasti on?

Sibis

P.S.

Insestiä en ikinä bongannut mutta pedoa muutaman kerran.

Pedo ja muutamien härski palkallisten hyväksikäyttö duuniasioissa sai minut funtsimaan ettei tämä olekkaan oikeata kristillisyyttä.

Erosin siis siitä putkasta.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Faidros.

Lestadiolaisista puhutaan eniten, koska he itse myös eniten ovat tuoneet ongelman käsiteltäväksi.

Aivan täyttä paskaa. Lestadiolaissaarnaajat ovat vuosikymmenet antaneet toistensa synnit anteeksi, joka on mahdollistanut laajat lasten hyväksikäytöt. Poliiseille ei lahkon sisältä ole tullut tietoja rikoksista, ainoastaan liikkeestä eronneet ovat nostaneet oikeusjuttuja.
Olemme nähneet vain jäävuoren huipun ja tuskin koskaan tulemme näkemään koko vuorta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Emo

Quote from: Faidros. on 06.01.2014, 15:53:56
Lestadiolaisista puhutaan eniten, koska he itse myös eniten ovat tuoneet ongelman käsiteltäväksi.

Aivan täyttä paskaa. Lestadiolaissaarnaajat ovat vuosikymmenet antaneet toistensa synnit anteeksi, joka on mahdollistanut laajat lasten hyväksikäytöt. Poliiseille ei lahkon sisältä ole tullut tietoja rikoksista, ainoastaan liikkeestä eronneet ovat nostaneet oikeusjuttuja.
Olemme nähneet vain jäävuoren huipun ja tuskin koskaan tulemme näkemään koko vuorta.

Tuskin koskaan tulemme näkemään pedofiliasta kuin jäävuoren huipun, on aivan poikkeustapaus että lestojen pedofiilijutuista puhutaan. Kaikki muut pedofiilit saavat edelleen tehdä rikoksiaan rauhassa, kun "hyvät ihmiset" räkivät koko lestaliikkeen päälle.

Mietiskeliä

Quote from: Pate on 06.01.2014, 15:24:35
Suurin rotta tietysti muhii avioliittokäsityksen sisällä. Annettava on ja ehkäisystä ei puhettakaan.
Ei toi ihan noin mene. Ehkäisy on toki kiellettyä, mutta käsittääksi naisen ei ole mikään pakko antaa avioliitossa. Itse olen siis lestadiolais perheestä lähtöisin.

Serkkuja ja heidän lapsia minulla on vähintään kaksisataa. He, lähes kaikki ovat yhteiskunnan duuneissa veroa maksavina(paitsi alkoholivero). Käsityöntekijöistä yhtiöiden johtoportaissa. Viisi tapausta tiedän Kelan asiakkaiksi.

Tota on kyllä vaikea uskoa. Sellaisen olen kyllä kuullut joltain yksittäiseltä lestalta että avioliitossa on molempien velvollisuus osallistua seksielämään, mutta tämä ei ole sama asia kuin että naisen on pakko antaa JOKA kerta. Voin tiettentin tiedustella tätä ex lestasiolaisten keskustelupalstalta.

imaginaariluku

Tuolle väitteelle, että naisen olisi annettava aina toivon että esität asian vahvistavaa aineistoa. Ehkäisykielto sen sijaan on ehdoton. En kuulu liikkeeseen, sen sijaan tiedän siitä enemmän kuin tarpeeksi. Tämä pyyntö siksi, ettei seuraavaksi ala pesukoneenluukkujen kolina, eli lisää väitteitä vailla perusteita.

Marija

Tämäkin on aivan totta, sekä erittäin tuomittava asia.

junakohtaus

Mun tietoni mukaan se on vähän rauhanyhdistys kerrallaan miten asioita opetetaan, vaikka teoriassa niin ei pitäisi olla, eikä tietenkään ollenkaan joka jätkä ajattele vain kullillaan sanoo saarnamies mitä tahansa.

Lestadiolaisuushan on hajoamassa sisältä päin, minkä näkee jo siitä että jostain syystä etelän perheisiin herra tuppaa suomaan vähemmän lapsia, vaikka samat kiellot ovat voimassa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Mietiskeliä

Aivan ja tämä syntien anteeksi antaminen johtuu lestadiolaisten virheellisestä rippiopista. http://freepathways.wordpress.com/2013/08/24/taakkojen-kantaja/
"Johannes Alaranta: Rippisalaisuuden ehdottomuus maallikon kohdalla on Suomen lain vastainen. Maallikolla on rikoslain ja lastensuojelulain mukaan tietyissä tilanteissa raportointivelvollisuus. Ei riitä se että tuetaan uskoutujaa, vaan on mentävä tekemään se ilmoitus"

Tota rippioppia on lestojen vaikea muuttaa uskon tietäväni mistä se johtuu. Lestojen "säännöt" ovat kuulemma seurakunna yhteisiä päätöksiä, jota ohjaa pyhähenki.(käytännössä päätökset tehdään pienissä piireissä puhujien kokouksissa) Lestat uskovat että seurakunta on totuuden patsas perusta ja siksi erehtymätön, joka tekee erehtymättömiä päätösiä, siksi tehtyjä päätöksiä on vaikea perua. Tästä kertoo esim. se ettei TV kieltöa ole vieläkään peruttu, vaikka netti on sallittu, mikä tekee TV kiellosta naurettavan.

Pedoja lestojen keskuudessa ei varmasti ole sen enempää kuin muuallakaan, mutta miksi esim. alkoholismia ja huumeiden käyttöä tai henkirikoksiä huomattavasti vähemmän kuin muualla? Ainakin silloin kun itse olin vielä lesta 8-9 vuotta sitten masturbaatio oli syntiä eikä naistakaan olisi kuulemma saanut katsoa himoiden. Liian tiukka seksuaalisuuden aiheittaa ihmisessä kieroutumia. vrt kotollisten pappien selibaatti.

http://freepathways.wordpress.com/2011/04/17/lasten-suojelija/
"Osallistuin keväällä 2009 tilaisuuteen, jossa oli SRK:n työntekijä paikalla. Hän viittasi esille tulleeseen insestitapaukseen sanomalla, että vaikka me olemme kauhuissamme siitä, että uskovainen perheenisä on syyllistynyt omien lastensa hyväksikäyttöön, se ei ole sen pahempi synti kuin mihin me jokainen olemme omassa sydämessämme valmiita"
Tän lausunnon antaja oli siis Tuomas Hänninen, joka juuri erosi liikkeen pääsihteerin paikalta.
Tämä on ongelma myös muiden uskontojan kohdalla, jos omena varkautta pidetään yhtä pahana kuin lapsiin sekaantumista.

elukka

Quote from: Make M on 05.01.2014, 13:36:36
Quote6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
7 Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!

8 Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.
9 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.

Paljon puhetta, vähän villoja. Ei taida Suomesta montaa tosiuskovaista löytyä, joka näitä ohjeita olisi noudattanut. Tietääkö kukaan yhtäkään tapausta?

Jeesuksen vertaus heittää oikea silmä tai vasen silmä ovat absurdeja vaatimuksia. Tarkoitus oli selvästikin laittaa niin hullu vaatimus, ettei sitä otettaisi kirjaimellisesti. Mutta vahvakielinen kertoo meille mistä tahansa addiktiosta (silmä, käsi).
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

elukka

Quote from: junakohtaus on 05.01.2014, 13:49:41
QuoteEntäpä jos kyse onkin isommasta asiasta eli pyrkimyksestä saada aikaan yhteiskunnallinen muutos. Joidenkin mielestä kulttuuribolshevikit haluavat tuhota uskonnon ja perheinstituution luodakseen hirmuvallan, joka tulee myöhemmin antamaan tilaa tilaa islamilaiselle totalitarismille. Lestadiolaisten kimppuun hyökkääminen voi olla yksi osa tätä suunnitelmaa.

Ihan erehdyttävästi näyttää siltä, kuin tuossa lukisi noin. Vaikka miten tuijottaa, teksti ei suostu katoamaan.

niin tuo teksti siinä olla nötköttellöö.

opettele uimaan kulttuuribolshevismin virrassa
;)
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

lemminkäinen

Quote from: Mietiskeliä on 06.01.2014, 16:02:56

Tota on kyllä vaikea uskoa. Sellaisen olen kyllä kuullut joltain yksittäiseltä lestalta että avioliitossa on molempien velvollisuus osallistua seksielämään, mutta tämä ei ole sama asia kuin että naisen on pakko antaa JOKA kerta. Voin tiettentin tiedustella tätä ex lestasiolaisten keskustelupalstalta.

Itselläni ei ole lestadiolaistaustaa, mutta asun ja laajahkosti työskentelen alueella, jossa lestadiolaisia on paljon (pohjoinen Keski-Suomi, Etelä- ja Keski-Pohjanmaan itäosat) ja siksipä tunnen lestoja paljon. Suvussa heitä on myös. Se näkemys, jota eri ikäisiltä lestadiolaismiehiltä olen tästä kysymyksestä kuullut on suurin piirtein sellainen, että "viisas mies kuuntelee myös vaimon mielipidettä, mutta päätös on miehen ja naisen tulee siihen alistua".

Mietiskeliä

Itseasiassa kun asiaa on tutkittu nimenomaan lestadiolaisuuden kohdalla, niin kyllä siitä jäävuoresta näkyy varmasti muutakin kuin huippu. Tutkia myös vahvistaa sen että tuskin pedofiliaa on lesta piireissä sen enempää kuin muuallakaan.
http://www.hs.fi/sunnuntai/Hyv%C3%A4ksik%C3%A4ytt%C3%A4jill%C3%A4+jopa+tuhansia+uhreja/a1388812534768
"Teot ajoittuvat monen vuosikymmenen ajalle. Hurtigin mukaan hyväksikäyttö ei ole lestadiolaisuudessa välttämättä yleisempää kuin muussa yhteiskunnassa. Uskonliikkeessä siihen liittyy kuitenkin erityispiirteitä, kuten rippisalaisuuden käyttö tekojen peittelyssä"

Faidros.

Quote from: Emo on 06.01.2014, 16:01:20
Tuskin koskaan tulemme näkemään pedofiliasta kuin jäävuoren huipun, on aivan poikkeustapaus että lestojen pedofiilijutuista puhutaan. Kaikki muut pedofiilit saavat edelleen tehdä rikoksiaan rauhassa, kun "hyvät ihmiset" räkivät koko lestaliikkeen päälle.

Käsitänkö oikein, että olet sitä mieltä ettei lestaliikkeessä ole sen enempää "harrastettu" pedofiliaa, kuin keskimäärin muualla?
Ja edelleen, että lestojen "vaino" on otettu vain savuverhoksi muiden tekemille pedofiliarikoksille?

Tässä asiassa tulee räikeimmin esiin raamatun etusijalle laittaminen lakikirjaan nähden, uskovien keskuudessa. Jotkut hullut vielä ottavat tosissaan ministeri Räsäsenkin lausunnot tästä asiasta!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Marija

Tuntuu kuin roomalaiskatolilaisista ja lestaadiolaisista olisi tehty eräänlainen median tabu.
Heidät, koko uskonyhteisöt, pitää ehdottomasti tuomita. Heihin on lyöty leima.

Vastaavasti muiden vastaavista, eli samanlaisista teoista tulee ehdottomasti julkisuudessa vaieta, ellei halua tulla syytetyksi vihakirjoittelusta.

Mutta kristityt ovat vapaata riistaa kaikille rasisteille ja vihaajille.

Faidros.

Quote from: Mietiskeliä on 06.01.2014, 17:23:01
Tutkia myös vahvistaa sen että tuskin pedofiliaa on lesta piireissä sen enempää kuin muuallakaan.

Kukaan ei kai väitäkään, että pedofiliaa, homoseksuaalisuutta, vasenkätisyyttä, sinisilmäisyyttä... olisi minkään uskonlahkon mukana tarttunut ihmisiin.
Kyse on siitä millaiset hierarkiat eri yhteisöissä on vallalla. Jos rikos saadaan saarnaamalla anteeksi ja anteeksiannettu on edelleen yhteisössään hyväksytty jäsen, se vaikuttaa rikosten yleisyyteen ei itse ilmiön yleisyyteen.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Marija on 06.01.2014, 17:28:25
Tuntuu kuin roomalaiskatolilaisista ja lestaadiolaisista olisi tehty eräänlainen median tabu.

Oma vika. Mitä ovat yrittäneet peitellä maalliselta vallalta tekojaan yhteisöinä.
-Matthew B.Crawford-

Emo

Quote from: Faidros. on 06.01.2014, 17:38:52

Oma vika. Mitä ovat yrittäneet peitellä maalliselta vallalta tekojaan yhteisöinä.

Eivät mitkään uskonnolliset yhteisöt harjoita YHTEISÖINÄ pedofiliaa, paitsi korkeintaan islamyhteisöt.

Emo

Quote from: imaginaariluku on 06.01.2014, 16:10:51

Tuolle väitteelle, että naisen olisi annettava aina toivon että esität asian vahvistavaa aineistoa. Ehkäisykielto sen sijaan on ehdoton. En kuulu liikkeeseen, sen sijaan tiedän siitä enemmän kuin tarpeeksi. Tämä pyyntö siksi, ettei seuraavaksi ala pesukoneenluukkujen kolina, eli lisää väitteitä vailla perusteita.

Ei todellakaan kenenkään lestayhteisöissä ole pakko antaa, alkavat mennä horinat runkkufantasioiden luokkaan täällä jo  ;D

Faidros.

Quote from: Emo on 06.01.2014, 17:40:16
Quote from: Faidros. on 06.01.2014, 17:38:52

Eivät mitkään uskonnolliset yhteisöt harjoita YHTEISÖINÄ pedofiliaa, paitsi korkeintaan islamyhteisöt.

Jep, meni väärin. Tarkoitin yhteisön peittelyä yksilöiden rikoksista.
-Matthew B.Crawford-

Takinravistaja

Quote from: Emo on 06.01.2014, 16:01:20

Ne "muut" pedofiilit saavat selvittää tekonsa oikeudessa. Lestadiolaiset saavat nuo syntinsä anteeksi saarnamiehiltä, eikä asiaa anneta poliisin tutkittavaksi.
Uskomatonta että tuo isoisä sai jatkaa rikoksiaan omien lastensa jälkeen vielä näidenkin lasten kanssa ja selvisi pälkähästä, kun saarnamiehet antoivat asian vanhentua.

Takinravistaja

Lestadiolaisliikkeessä tuomitaan itsetyydytyskin syntinä. Täten saadaan nuoret mahdollisimman nuorena vihille seksuaalisia paineita purkamaan ja taas alkaa uusi suurperhe kasvaa, kun ehkäisykin on syntiä.

saint

Kun sisäänlämpiävissä uskonnollisissa yhteisöissä varmaan luetaan Raamattua hyvin tarkasti ja kirjaimellisesti, niin saattaisi olla niin, että seuraava teksti Lootin ja hänen tyttäriensä toimista, osuessaan "tosiuskovaisen" isännän silmiin, saa hänet vakuuttumaan siitä, että "laajempi käsitys seksuaalisuudesta" on ihan okei, vaikkei maallinen lainsäätäjä sitä ole oivaltanutkaan:
31 Vanhempi tytär sanoi nuoremmalle: "Isä alkaa tulla vanhaksi, eikä maassa ole yhtään miestä, joka voisi tulla ottamaan meidät vaimokseen yleisen tavan mukaisesti. 32 Juotetaan isälle viiniä ja maataan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi." 33 Illalla he juottivat viiniä isälleen, ja vanhempi makasi isänsä kanssa, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti. 34 Seuraavana päivänä vanhempi sanoi nuoremmalle: "Minä makasin eilisiltana isän kanssa. Juotetaan hänelle viiniä tänäkin iltana, ja mene sinä nyt makaamaan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi." 35 Ja he juottivat sinäkin iltana viiniä isälleen, ja nuorempi meni makaamaan hänen kanssaan, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti.

36 Niin Lootin molemmat tyttäret tulivat raskaaksi isästään. 37 Vanhempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimeksi Moab; hänestä tuli nykyisten moabilaisten kantaisä. 38 Nuorempi synnytti hänkin pojan ja antoi tälle nimeksi Ben-Ammi; hänestä tuli nykyisten ammonilaisten kantaisä.

"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

Mietiskeliä

Quote from: Emo on 06.01.2014, 17:42:33

Ei todellakaan kenenkään lestayhteisöissä ole pakko antaa, alkavat mennä horinat runkkufantasioiden luokkaan täällä jo  ;D
Tiedustelin tätä aisiaa ex lestadiolaisten facebook ryhmästä. Osa oli sitä mieltä että on pakko antaa ja osa taas sitä mieltä että ei ole. Uskon tietäväni mistä erilaiset mielipiteet johtuvat. Lestadiolaisuudessaha seksi on tabu josta ei paljoa puhuta. Näin on varmasti joissain saarnoissa annettu rivien välistä ymmärtää, että olisi pakko antaa, mutta ei tästä niin kauheasti ole huudeltu, kuten vaikkapa joskus ehkäisy asiasta tai telkkarista.

Eli ei nää nyt varmasti ihan tuulesta temmattuja rukkareiden fantasia horinoitakaan ole:)