News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suomenuskoinen Karhun kansa on tänään rekisteröity uskonnolliseksi yhdyskunnaksi

Started by kriittinen_ajattelija, 17.12.2013, 18:55:28

Previous topic - Next topic

UgriProPatria

Suosittelen Kustaa Vilkunan kirjaa Vuotuinen Ajantieto. Todella kattavasti muinaissuomalaisia juhlapäiviä, etenkin kristilliseltä ajalta, sillä kristinusko toi pyhimysten muistopäivät myös suomalaisten tietoisuuteen. Näistä muistopäivistä kehittyi nk. kristillinen, suomalainen nimipäiväkalenteri.

Adlibris: Kustaa Vilkuna - Vuotuinen Ajantieto

Muutama päivä sitten, 7. lokakuuta, oli Pyhän Birgitan muistopäivä, eli Pirkon nimipäivä.

JKN93

Tuon uutisen ja tutkimuksen kartasta maita klikkaamalla selviää kunkin maan tilastot ja kysely tulokset mikä maat ovat uskonnollisimpia ja mitkä ei...:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/11530382/Mapped-These-are-the-worlds-most-religious-countries.html


Alaric

Aamulehti julkaisi oikein pitkän ja mielenkiintoisen jutun Forssassa asuvasta Karhun kansan perustajajäsenestä Miika Vanhapihasta. Artikkelissa kerrotaan myös suunnitelmista perustaa pitkälti omillaan toimeen tuleva yhteisö, joka selviää, vaikka yhteiskunta ympärillä romahtaa. Eli tällaista pientä survivalismitwistiä mukana.

Suosittelen lukemaan, vaikkei itse usko niin kiinnostaisikaan.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/nain-minusta-tuli-noita-miika-vanhapiha-nakee-nakyja-ja-kokoaa-forssaan-romahdusheimoa-24262821/ (19.2.2017)

Quote"Näin minusta tuli noita" – Miika Vanhapiha näkee näkyjä ja kokoaa Forssaan romahdusheimoa

Miika Vanhapiha on väenuskoinen noita, kivikautinen kädentaitaja ja Karhun kansan nokkamies.
Hän kerää ympärilleen omillaan pärjäävää romahdusheimoa. Mikä mies Vanhapiha on ja mitä hän oikein aikoo?

Rituaalipuvusta ei saa silmiä irti. Näin merkillistä asua ei näe missään.

Aivorasvalla parkittu valkohäntäpeuran nahka on viimeistelty savulla. Nahkaa peittävät luolakarhun ja mursun hampaat, kotkan ja hanhen sulat, kotilot, kyyn nahka sekä palat suden häntää, jalkaa ja hirvenlapaa.

Kainalosta pilkistää pieni koivukeppi, jolla on oma tarinansa. Siitä myöhemmin.

Puvun valmistaja Miika Vanhapiha istuu leppoisasti kotisohvansa nurkassa Forssan Savijoella.

Kolmihenkinen vauvaperhe elää muuton kynnyksellä. Seuraavaa kotia, Metsäpirttiä, remontoidaan kuusten keskelle syvälle Forssan pohjoisosiin.

Autioituneen pientilan uudisasukkaat aikovat elää niin omavaraisesti kuin mahdollista. Luonnon antimien lisäksi mielessä siintelevät omat mehiläiset, kanat, vuohet, härkäpavut ja nauriit.


Vanhapihan unelmana on pitkälti omillaan toimeen tuleva, neuvokas yhteisö, joka selviää, vaikka yhteiskunta ympärillä romahtaa.

Ensimmäiset pariskunnat ovat jo ilmoittaneet kiinnostuksena liittyä mukaan Tammelan ylänköalueen romahdusheimoon.

Jännittävä tarina alkaa


Miika Vanhapiha on näyttävä mies pitkässä parrassaan ja hiuksissaan, jotka peittävät päähän tatuoidun karhun siluetin.

Ensivaikutelmaa loiventavat uteliaat, lempeät silmät ja iloisen väriset, eripariset raitasukat. Hän juo kaakaota.

Vanhapihan vieressä istuu hiljainen, ystävällisen oloinen avovaimo, joka pitää sylissään pariskunnan puolivuotiasta Miela -poikaa.

Aino Rautainen on miehensä tavoin muinaistekniikan artesaani ja perinnetietoinen karhunkansalainen. Hänessä yhdistyvät veikeä huumorintaju sekä rauhallinen ja pohdiskeleva mielenlaatu.

Vanhapihan tietämys kansanperinteen, folkloristiikan, uskontotieteen, kirjallisuudentutkimuksen, arkeologian ja antropologian aloilta on laajaa.

Osa hänen tarinastaan kuulostaa oudolta sille, joka elää kaukana noitien, haltioiden ja vainajahenkien maailmasta.

Luontoa vaaliva löytää sen sijaan monia yhtymäkohtia omaa ajatteluunsa.

Tarvitaanko oma bunkkeri?

Kuinka tosissasi olet romahdusheimon kanssa?

– Nimitys on karikatyyri. Sen taustalla on ymmärrys yhteiskunnan haavoittuvuudesta mitä tulee esimerkiksi talouden ja tuotannon rakenteisiin sekä ilmastonmuutoksen ja erilaisten konfliktien etenemiseen, Vanhapiha vastaa.

– Usean tapahtuman yhtäaikainen vaikutus voi johtaa siihen, että kansainvälinen kauppa hyytyy ja poikkeusolojen lait astuvat voimaan. Haastan jokaisen miettimään, mitä tapahtuu, kun paletti hajoaa.

– Viestini on, että muuta maalle ja opettele hanskaamaan arki tilanteessa, jossa ruokaa ja bensaa ei voi ostaa. Hanki ympärillesi sosiaalinen turvaverkko, joka kannattelee hädän hetkellä ja jolle myös itse annat jotain.


Pitääkö rakentaa lisäksi oma bunkkeri?

– Ei mitään sellaista. Korostan omavaraisuutta ja paikallisverkostojen tärkeyttä.

Vanhapiha sanoo olevansa permakulturisti ja anarkisti.


Permakulttuuri tarkoittaa raskaan sarjan kestävää kehitystä. Se korostaa yhteisöllisyyden lisäksi elinympäristön kestokykyä, kohtuullisuutta ja resurssien oikeudenmukaista jakoa.

– Anarkismiin liittyen arvostan tasa-arvoa ja lähidemokratiaa sekä jakamis- ja lahjataloutta.

Mitä noituminen on?

Miika Vanhapiha sonnustautuu rituaalipukuunsa ja siihen kuuluvaan karhunaamioon vain ikivanhoihin perinteisiin liittyvissä menoissa.

– Käytän sitä silloin, kun noidun, hän sanoo.

Ajatus noitumisesta herättää ihmetyksen, jopa puistatuksen tunteen. Minkä äärellä mies oikein liikkuu?

Hän selittää asian tapansa mukaan perinpohjaisesti.

– Kyseessä on se puoli itsestä, joka on vähemmän rationaalinen kuin arkiminä. Noituminen on aivan aluksi luonnon nostattamista ja haltioitumista. Tällöin suojelushaltialuonto ottaa näkyvämmän roolin olemuksessani ja väkevöittää minut rituaalitoimintaa tai muuta noitumista varten.


Luonnon nostattamisen jälkeen noituminen etenee sen mukaan, millaisia tavoitteita rituaalilla kulloinkin on.

Tavoitteita voivat olla ihmisen ja erilaisten väkien välisen liiton uudistaminen, epäedullisten voimien ja pahan karkottaminen sekä yhteydenpito suvun vainajiin ja esivanhempiin.

Noitumiseen voivat liittyä myös jumalille ja hengille suunnatut kunnianosoitukset, parantaminen sekä sielunpalautus, jonka avulla pyritään saattamaan henkilö ja tämän sielu takaisin keskinäiseen yhteyteensä.

Kun Vanhapiha noituu, hän ensisijaisesti soittaa, laulaa ja loitsuaa.

Noitumiseen voivat liittyä myös tanssiminen, antimien antaminen sekä erilaiset rituaaliset toimet.

– Noituminen voi olla myös noidan sielun matkaamista aliseen, yliseen tai meidän maailmamme johonkin kolkkaan jotain tarkoitusta varten. Läheskään aina tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä.


Noituminen on Vanhapihan mukaan omalle kulttuuriperinnöllemme ominaista shamanismia. Sen taustalla vaikuttavat animistinen maailmankäsitys sekä myyttien kyllästämä maailmanselitys.

Animismi tarkoittaa sielu-uskoa eli käsitystä siitä, että aivan kaikella on sielu.

Vanhapiha noituu usein esimerkiksi Karhun kansan vuotuisjuhlissa.

– Siirryn olotilaan, jossa minusta tulee välikappale oman yhteisöni ja uskomusperinteemme ytimessä olevan väen välille.


– Se on perimmältään elämänmyönteinen tilanne, jossa teen asioita jonkun laajemman hyväksi.

(...)

"Jumalat ovat totta"

Vanhapihan ajattelu perustuu itämerensuomalaisten kansojen uskomusperinteeseen. Siihen liittyy läheisesti myös uralilaisesta perinteestä juontuva tapa jäsentää näkyvää ja näkymätöntä maailmaa.

– Metsä puhuu ja jumalat ovat totta. Tämän olen itse nähnyt ja tuntenut, hän sanoo.

Vanhapiha tunnustautuu väenuskoiseksi. Se on nykyihmiselle sangen outo asia.

Vanhapiha selittää, että väenuskoinen ymmärtää kaiken eläväksi ja sielulliseksi.


Oma väkensä on niin jokaisella ihmisellä, peuralla, kalalla, kuusella, kivellä, säätyypillä kuin veneelläkin.

Väkien kanssa voi toimia ja niihin voi vaikuttaa.

Tiede ja yliluonnollisuus

Näin erikoisista asioista haasteleva mies on varmasti kaukana tämän maailman menosta.

Väärin.

Vanhapiha ajaa autolla, toimii sosiaalisessa mediassa, käyttää älypuhelinta ja vie vauvansa asiaankuuluville rokotuksille.

– Länsimainen, henkeä pelastava lääketiede, ehkäisy ja viemäröinti ovat ihmiskunnan parhaita keksintöjä, hän sanoo vakaasti.


Eikö tässä nyt piile jonkinasteinen ristiriita? Miten voi puhua samaan aikaan haltioista ja tieteellisestä tiedosta?

– Minusta tieteellisen tietoon voi suhtautua niin kuin se on, vaikka omassa elämässä on paljon yliluonnollista.

Vanhapiha viittaa ontologiaan, joka on olevaisen perimmäistä olemusta tutkiva filosofian osa.

– Minä pystyn pitämään sisälläni kaksi erilaista ontologiaa.

– Tajuan, miten satelliitit toimivat ja miten maailma fysiikan lakien mukaan sai alkunsa. Sen lisäksi ymmärrän myös vanhat luomistarinat, joissa maailma syntyi alkumunasta.

– En osaa selittää, miksi tämä ei näyttäydy minulle mitenkään ristiriitaisena. Ehkä kyse on jonkinlaisesta pragmaattisuudesta, käytännönläheisyydestä.

Elämänmuutos unesta


Toukokuussa 50 vuotta täyttävän miehen tie noidaksi alkoi 30 vuotta sitten.

Käännekohdaksi muodostui hätkähdyttävän elävä uni. Arkeologiaa tuolloin opiskellut Vanhapiha tapasi unessa jumalan kaltaisen olennon. Hän kuoli, tuli syödyksi ja syntyi uudestaan.


– Tajusin heti herättyäni, että nyt muuttui elämä.

– Ainoa vaihtoehtoni oli etsiytyminen syvälle shamanismiin.

Nuoren miehen unta seurasi vielä mystinen, fyysinen sairaus, jossa "keho heitti hassusti volttia".

Lääkärit olivat ihmeissään, Vanhapiha ei. Hänen käsityksensä mukaan sairaus oli osa noidan asemaan liittyvää siirtymäriittiä.

(...)

Onnellinen mies

Mihin tämä kaikki Miika Vanhapihan vielä johtaa?

– Ei mihinkään, koska minä olen jo siellä, missä pitääkin. Elän omalla tavallani ja teen sen mielelläni.

Hän sanoo olevansa onnellinen mies.

– Minulla on oma identiteetti osana perinteen jatkumoa. En lillu irrallisena jälkiteollisessa kulttuurissa, joka perustuu nopeatempoiseen kuluttamiseen.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kriittinen_ajattelija

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

ikuturso

Karhun kansan 53-vuotias hallituksen puheenjohtaja ja 25-vuotias vaimonsa epäiltynä Kihniössä tapahtuneesta vauvasurmasta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lehtitiedot-kihnion-vauvasurmaperheen-ongelmat-olleet-pitkaan-lastensuojelun-tiedossa/7941200

QuoteMTV Uutiset kertoi aiemmin, että henkirikoksen uhrina on vauvaikäinen lapsi. Ylä-Satakunnan tietojen mukaan lapsi on syntynyt kesällä.

Perheeseen kuuluu myös toinen alle kouluikäinen lapsi. Vauvan taposta epäillään lapsen 53-vuotiasta isää ja 25-vuotiasta äitiä. He ovat edelleen vangittuina.
...

Karhun kansan puheenjohtaja
Poliisin mukaan tapon tekoaika on 8 tai 9. syyskuuta. Tapon uhri on joutunut myös pahoinpitelyn kohteeksi. Lisäksi tutkinnassa on toinen pahoinpitely, jonka uhri on niin ikään samaan perheeseen kuuluva.

Poliisi on tiedottanut tapauksesta erittäin niukasti.

Perheen isä on toiminut luonnonuskontoisen yhdyskunnan Karhun Kansan puheenjohtajana. Mies on viranomaisten tietojen mukaan nimetty viime vuoden kesäkuussa yhdyskunnan hallituksen puheenjohtajaksi.
...


loput linkistä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-