News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Jollattaako?

Started by Sour-One, 14.12.2013, 23:35:53

Previous topic - Next topic

Sour-One

Eli mitä mieltä olet Jolla puhelimesta? Onko pienenä toimijana mitään mahdollisuuksia? Käykö loppupeleissä niin, että Nokia ostaa parin vuoden päästä pois ja alkaa taas myymään puhelimia?

http://jolla.com/fi/

Ari-Lee

Ensimmäistä kertaa elämässäni tekee mieleni hankkia älytön älyluuri. Se on Jolla.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Sour-One

Mistähän moinen nimi?

Teemu Killinen

Quote from: Sour-One on 14.12.2013, 23:35:53
Eli mitä mieltä olet Jolla puhelimesta?

Ettäkö mitä mieltä. Mistä tietäisin vielä. Heitä mulle 399 egee ja Jolla niin lähetän raportin. Myöhemmin. Jos nyt lähdetään jotain positiivista hakemaan niin suunniteltu Suomessa. Mutta missä valmistettu? Eiköhän siinä ole kamera aika paska, se ratkaisee ainakin mulle melkoisesti mitä luuria kannan. Koska ei jaksa kantaa muuta kameraa kuin luuri.

Good Vibrations II

Quote from: Teemu Killinen on 14.12.2013, 23:54:00

Ettäkö mitä mieltä. Mistä tietäisin vielä. Heitä mulle 399 egee ja Jolla niin lähetän raportin. Myöhemmin. Jos nyt lähdetään jotain positiivista hakemaan niin suunniteltu Suomessa. Mutta missä valmistettu? Eiköhän siinä ole kamera aika paska, se ratkaisee ainakin mulle melkoisesti mitä luuria kannan. Koska ei jaksa kantaa muuta kameraa kuin luuri.

Heikkoluonteisena heilun eri vaihtoehtojen - välillä tekee mieli "omenapuhelinta" (apple), yhtä nokia lumiaa kokeilleena pysyn siinä eksyneenä vielä enempi erossa, voisiko se olla 'my first sony' vaiko silti yhä odottaen, että mitä voisi olla Jollan seuraava veto joskus ensi vuoden aikana???

Teemu Killinen

Quote from: Good Vibrations II on 15.12.2013, 00:50:18
Heikkoluonteisena heilun eri vaihtoehtojen - välillä tekee mieli "omenapuhelinta" (apple), yhtä nokia lumiaa kokeilleena pysyn siinä eksyneenä vielä enempi erossa, voisiko se olla 'my first sony' vaiko silti yhä odottaen, että mitä voisi olla Jollan seuraava veto joskus ensi vuoden aikana???

Hä? Oletko mielenvikainen. Jos olet Omena niin olet Omena mistä minä en tiedä mitään. Ja Samsung on uskomaton lelu mekaniikaltaan ja kaikki ostaa? Hyvää puhelinta ei edes ole olemassa. On vain paras.

Antti-Kristiina

Hankittu jo... Liekö Nokia N9:lle muuta korvaajaa edes olemassa tällä haavaa..?

nollatoleranssi

Jollan eduksi voi laskea, että se on ainoa suomalainen puhelinvalmistaja. Se luo myös jotakin uutta isoille markkinoille.

Suurin ongelma on siinä, että kännykät ovat sitä ns. high-tekniikkaa ja kun luuri maksaa n. 400-1000€:a niin sen pitäisi olla laadultaan moitteeton. Jollan kohdalla puhutaan beta-tuotteesta, jota päivitetään vasta myöhemmin. Tavallinen kuluttaja ei vain yleensä halua puolivalmista tuotetta, jos siihen ei ole ideologisia syitä, kuten Jollan tapauksessa.

Jollan kokonaistaru riippuukin n. 2-3 vuoden aikajaksosta. Siinä ajassa pitäisi saada kaikki tuotteet huippukuntoon ja luoda uusia kattavia mallistoja, joilla saataisiin tavallisetkin kuluttajat omalle puolelle. Jos tuossa ei onnistuta, niin Jollakin tulee katoamaan Nokian puhelinbisneksen tapaan.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Projektina Jolla on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen. Heti kun Jolla saa toimintonsa kuntoon ja jos on tarkoitus hankkia suomalainen älypuhelin, niin kannattaa ensin katsoa Jollan mallistoa ja sen jälkeen vasta muita puhelimia (sen jälkeen on pakko tinkiä siitä suomalaisuudesta, jos ei Jollaa halua).
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Jurvakainen

Ei jaksa kiinnostaa juuri ollenkaan. Toki hyvä että Nokian tilalle saatiin uusi kotimainen puhelinmerkki, mutta ainakin tuo ensimmäinen (ja mediassa niin kovin hehkutettu) malli vaikuttaa vähän keskeneräiseltä. Paljon puuttuvia ominaisuuksia, mitä varsinkin tuossa hintaluokassa voisi pitää itsestään selvinä.

Faidros.

Quote from: Sour-One on 14.12.2013, 23:49:51
Mistähän moinen nimi?

Se kelluu, kokeile vaikka.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Lalli IsoTalo

Quote from: Teemu Killinen on 14.12.2013, 23:54:00

Eiköhän siinä ole kamera aika paska, se ratkaisee ainakin mulle melkoisesti mitä luuria kannan.

Quote from: http://www.engadget.com/products/jolla/phone/reviews/10en/Not DSLR level, but I've taken great shots in low light and good lighting,
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

nurkkakuntalainen

Hompanssina, netti- ja koodausharrastelijana olen tullut siihen tulokseen, että kunnon puhelimessa täytyy olla kunnollinen näppäimistö. On aivan /Cstä yrittää kirjoittaa edes lyhyttä Homma-viestiä kosketusnäytöllä, kun virtuaalinäppäimistö vie puolet kuvaruudusta ja kursori heittelehtii miten sattuu+hanskojen kanssa ei kosketusnäyttö toimi. Bluetooth-näppäimistön käyttäminen puhelimen kanssa on aivan tyhmää, koska näppäimistöä pidetään yleensä puhelimessa kiinni ja siksi langaton yhteys on aivan väärä tapa kytkeä näppäimistö puhelimeen.

Luulenpa, että paras vaihtoehto olisi rakentaa puhelin ihan itse. Arduinoon on saatavilla GSM-kilpi, jonka avulla voi tehdä kännykän. Itse tehdyn puhelimen kohdalla voi olla myös paljon varmempi siitä, mitä sen sisällä tapahtuu, toisin kuin valmiina ostettujen suljettujen luurien kohdalla.
Ghettoutuminen parempi kuin assimilaatio. Paluumuutto parempi kuin ghettoutuminen.
Kotiutus kotoutuksen tilalle!
Eroa valtiosta

kekkeruusi

Itse olen älyttömien puhelimien ystävä, joten en näe tarvetta Jollankaan tuotteille. Hyvä se kai on, että saavat puhelinvalmistuksen osaajat duuneja Nokian jälkeenkin.

sivullinen.

^ Kansallismielisenä tuo jatkuva Microsoftin kumisaappaan mainostus käy hermoon. Eikö Suomesta saa enää kenkääkään?

Enkä minä näistä Jollista ja muista "suomalaisista" yrityksistä tiedä. Eivät taida olla kovinkaan suomalaisia. UPM - "Universal Paper Myllys" - on globaalikonserni ja Enso taas menetettiin jo 40-luvulla. Helsingin Pravdan käyttäminen helpotushuoneessa on ikävää kiiltopintaisuuden takia. Siinäkin kansallismielisyyteni joutuu joustamaan mukavuudenhalun edestä.

Jollassa taas ei taida olla suomalaista edes kuoret. Puhuuko se edes suomen kieltä? Tunteeko Suomen luonnon ja eläimistön? Osaako se kertoa missä on Tampere ja missä Turku? Miten se tuo esiin suomalaista taidetta ja kulttuuria - onko soittoäänenä Finlandia tai Maamme laulu ja taustakuvana Suomen Lippu? Kestääkö se pakkasta ja saunaa, voiko sitä käyttää hätätapauksessa nuotionsytyttimenä tai kirveen korvikkeena? Mitä vitun suomalaisuutta sellainen on, jos puhelimen kyljessä lukee pienellä - ja tietenkin lontoon murteella -Designed in Finland? Merta karttavana jopa nimitys Jolla ei tunteitani saa lämpenemään. Ainoa hyvä puoli, jonka laitteesta keksin, on toisen suomalaisen "kännykkäjätin" Newkian vielä surkeampi esitys: Heillä ei ole kuin suuret puheet.

Jolla pieni myrskysäässä,
aavalle kantaa purjehtijaa.
Tähtitaivas tuikkii päällä;
alla hänen hautansa mouruaa.
Eteenpäin! Käsky soi kohtalon;
ja syvyyksissäkin -- Jumala on.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Sour-One

Quote from: nollatoleranssi on 17.12.2013, 11:08:08
Jollan eduksi voi laskea, että se on ainoa suomalainen puhelinvalmistaja. Se luo myös jotakin uutta isoille markkinoille.

Suurin ongelma on siinä, että kännykät ovat sitä ns. high-tekniikkaa ja kun luuri maksaa n. 400-1000€:a niin sen pitäisi olla laadultaan moitteeton. Jollan kohdalla puhutaan beta-tuotteesta, jota päivitetään vasta myöhemmin. Tavallinen kuluttaja ei vain yleensä halua puolivalmista tuotetta, jos siihen ei ole ideologisia syitä, kuten Jollan tapauksessa.

Jollan kokonaistaru riippuukin n. 2-3 vuoden aikajaksosta. Siinä ajassa pitäisi saada kaikki tuotteet huippukuntoon ja luoda uusia kattavia mallistoja, joilla saataisiin tavallisetkin kuluttajat omalle puolelle. Jos tuossa ei onnistuta, niin Jollakin tulee katoamaan Nokian puhelinbisneksen tapaan.

Mitäs tuo tarkoittaa?

Tahdoton Nahjus

En ymmärrä yhtään mitä nää ns Tavalliset Tahvot tässä ketjussa Jollassa muka ovat näkevinään. Ihan aamanlainen se on kuin kaikki muutkin puhelimet nykyään, tosin hintaa on tuplasti liikaa. Eikä ole tehty suomessa vaan kiinassa sopimusvalmistajalla.

Mikseivät ne ala tehdä suosiolla nörttipohelinta, jossa ei mitään erityisiä vilkkuvia kilkkeitä, mutta alusta on niin auki kuin olla voi. Tämmöseen on todella markkinarakoa, kaikki muut systeemit on suljettuja. Vählntään 30 miljoonaa hardcore nörttiä on maailmassa. Androidin saa toki kräkättyä auki ja korjattua jotenkuten tyydyttävään kuntoon, mutta siinä meni sitten takuudet ja tehtaan omat päivitykset.

Noottikriisi

Saatanpa ottaa uteliaisuudesta Jollan seuraavaksi kun tuossa kevään korvilla puhelinta vaihdan.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Sour-One

Quote from: Tahdoton Nahjus on 17.12.2013, 17:25:21
En ymmärrä yhtään mitä nää ns Tavalliset Tahvot tässä ketjussa Jollassa muka ovat näkevinään. Ihan aamanlainen se on kuin kaikki muutkin puhelimet nykyään, tosin hintaa on tuplasti liikaa. Eikä ole tehty suomessa vaan kiinassa sopimusvalmistajalla.

Mikseivät ne ala tehdä suosiolla nörttipohelinta, jossa ei mitään erityisiä vilkkuvia kilkkeitä, mutta alusta on niin auki kuin olla voi. Tämmöseen on todella markkinarakoa, kaikki muut systeemit on suljettuja. Vählntään 30 miljoonaa hardcore nörttiä on maailmassa. Androidin saa toki kräkättyä auki ja korjattua jotenkuten tyydyttävään kuntoon, mutta siinä meni sitten takuudet ja tehtaan omat päivitykset.

N9 oli  pari vuotta sitten edistyksellinen puhelin, mutta aika on tainnut ajaa ohi. Jollan ainoa toivo mielestäni on, että se saa kehitettyä jotain loistavaa JA sitten vaikkapa Nokia ostaa sen pois.

Jorma Peelo

Quote from: kekkeruusi on 17.12.2013, 12:30:36
Itse olen älyttömien puhelimien ystävä, joten en näe tarvetta Jollankaan tuotteille. Hyvä se kai on, että saavat puhelinvalmistuksen osaajat duuneja Nokian jälkeenkin.

Sama täällä. Muutenkin nuo ns. älypuhelimet ei oikein sovi kuin akkamaisten miesten käsiin.

Sour-One

Quote from: Jorma Peelo on 17.12.2013, 17:43:17
Quote from: kekkeruusi on 17.12.2013, 12:30:36

Sama täällä. Muutenkin nuo ns. älypuhelimet ei oikein sovi kuin akkamaisten miesten käsiin.

e-seiska ois hyvä puhelin jos käyttis ei ois niin paska

Nuiva kansalainen

Anteeksi nyt vaan, mutta minun todella vaikea käsittää tätä Jolla-hypeä. Jos nyt unohdetaan Suomi-yhteys, niin mitä tässä on nyt sellaista, jota ei Androidista löytyisi? Miksi siis kukaan vaihtaisi jo valmiiksi hyväksi koettua käyttistä tähän? Käyttöliittymäkin tuntuu itsestäni melko kömpelöltä ja sekavalta.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

sozaburo

Kiinnostaisi kokeilla vaikka tällä on tuskin mitään tarjottavaa minulle.
Kultainen vasikka, jonka ympärillä tanssitaan, on rihkamapuoti nimeltä Nokia, joka ei, sen jälkeen kun kumisaappaiden tekijät siitä erosivat, ole valmistanut eikä myynyt yhtään rakkinetta, joka ei olisi sekä tylsämielinen että vahingollinen.
-Pentti Linkola

Noottikriisi

Vastauksena muutamaan ihmettelyyn vastaan omalta osaltani. Olen isänmaallinen nörtti, utelias, kiinnostunut uusista asioista ja taidanpa olla vähän erikoisuudentavoittelijakin. ;) Siinä selitystä miksi Jolla (ja Sailfish) kiinnostaa. Puhelimella soitan puheluita, lähetän tekstareita ja whatsappeja, seuraan sähköposteja. Jos nuo onnistuu Jollalla niin se on vahvasti pelissä mukana kun seuraavaa puhelinta Lumia 800:n tilalle vaihdan. :)
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?