News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Apua vastaukseen"Maahanmuuttopalvelujen lakkauttaminen Kouvolassa"

Started by Antti Eskelinen, 09.12.2013, 22:37:47

Previous topic - Next topic

Antti Eskelinen

Tein aloitteen aikaisemmin Kouvolan maahanmuuttopalvelujen lakkauttamisesta. Nyt asia on mennyt käsittelyyn lautakuntaa, jossa en satu itse olemaan. Tärkeintä olisi nyt saada tuo uudelleen valmisteluun. Saatu vastaus ei ainakaan itseä tyydytä, koska siinä ei käy ilmi oikeastaan mitään eikä se ole virkamieheltä esityskään järjestelyistä joiden mukaan meneteltäisiin asian tiimoilta. Eli missä järjestyksessä mikäkin palvelu lakkaisi ja mitä säästöjä minäkin vuonna tulee.

linkki: http://ep.kouvola.fi/kokous/20133282-5.HTM
PDF:  http://ep.kouvola.fi/kokous/20133282-5.PDF


Pahoittelen nopeaa aikataulua, itsellenikin tuli vasta tieto virkamiehen vastauksesta. Keskiviikkona 11.12.2013 lautakunta saa tuon vastauksen siis.

Antti Eskelinen

QuoteVuosina 2011-2013 Kouvolaan on tullut 44 kiintiöpakolaista. Turvapaikkamenettelyn tai perheenyhdistämisen kautta on samana aikana tullut 324 pakolaisaseman tai oleskeluluvan saanutta.

QuoteKouvolan kaupunki voi tehdä päätöksen olla vastaanottamatta kiintiöpakolaisia.
Tämän virkamies sanoo selkeästi.

QuoteSuomesta turvapaikkamenettelyn kautta pakolaisaseman tai oleskelu
luvan saaneet sekä perheenyhdistämisen kautta tulleet henkilöt voi vat
vapaasti asettua asumaan Kouvolaan.
Tämä pisti etenkin silmään. Virkamies siis väittää ettei pakolaisaseman tai oleskeluluvan saaneiden tai perheenyhdistämisten kautta Kouvolaan tulolla ole mitään tekemistä Kouvolan maahanmuuttopalvelujen kanssa vaan nämä ihmiset vain ilmestyvät Kouvolaan.

QuoteMyös he ovat oikeutettuja kotouttamis
pal ve lui hin ja asuinkunnalla on velvollisuus niitä järjestää. Lisäksi osaan kotouttamispalveluista ovat oikeutettuja kaikki Kouvolaan pitkäaikaisesti asettumaan asuvat maahanmuuttajat. Kotouttamispalveluilla tarkoitetaan niitä palveluita ja järjestelyjä, joista aiheutuvia kuluja valtio on sitoutunut maksamaan kunnan kotouttamisohjelman (Kouvolassa vielä nimeltään maahanmuutto-ohjelma http://www.kouvola.fi/material/attachments/5nm088taz/68aG6CsQI/Maahanmuutto-ohjelma2010-2016.pdf ) sekä kunnan ja ELY–keskuksen (aiemmin TE-keskus) välisen sopimuksen pe rus teella.

QuoteKotouttamispalveluita järjestetään Kouvolassa sekä maa han muut to pal velui
den toimintayksikön omana toimintana sekä integroidusti osana pe rus- ja
erityispalveluita. Kaikki kotouttamiseen liittyvät palvelut ovat sa man
yhteistoimintamenettelyn kohteena kuin kaupungin toiminta ko ko nai suudes
saan. Samaan aikaan palveluiden järjestämisessä pyritään tu lok sel lisuu
teen ja tehokkuuteen.

Antti Eskelinen

Taustatietoa:
Kouvolan vuoden 2014 talousarvion alijäämä 10,7 miljoonaa.
Talousarvio vuodelle 2014 ja taloussuunnitelma 2014-2017 http://ep.kouvola.fi/kokous/20133150-9.HTM
Talouden tasapainottamisohjelma 2014-2017 http://ep.kouvola.fi/kokous/20133150-10.HTM

Kaupunginjohtaja:
http://www.kouvola.fi/index/aikuisvaestolle/uutiset/2013/11/gF9XTL78P.html
http://www.kouvola.fi/material/attachments/newfolder_196/newfolder/newfolder/k69087hOf/Kouvola_Kaupunginjohtajan_TA2014_esitys_061113.pdf
QuoteValtion tekemät päätökset ovat heikentäneet merkittävästi kuntien taloutta
– Valtionosuusleikkaukset sekä uudet velvoitteet
– Tehtyjen päätösten johdosta Kouvolalta jää valtionosuuksia saamatta
111 milj. euroa v. 2012-2017
(http://kuvaton.com/k/Y5Xk.jpg)


Antti Eskelinen

Säästöjen toteuttamisen pelkoa ei tarvitse sitten miettiä. Tänää tehtiin tälläisiä säästöjä.

QuoteKonsernipalvelut
–Yhteispalvelupisteiden vähentäminen 0,2 milj. euroa (2015)
–Henkilöstömäärän vähennys 0,25 milj. (2014), 0,15 milj. (2015), 0,04 milj. (2016) euroa
–Pysäköintivirhemaksun korotus 0,08 milj. (2014), 0,04 milj. (2015) euroa
–Asiantuntijapalveluiden vähentäminen 0,18 milj. euroa (2014)
–Tietohallinnon koko kaupungin kattavat toimenpiteet 0,035 milj. (2014), 0,19 milj. (2015), 0,12 milj. (2016), 0,125 milj. (2017) milj. euroa
QuoteHyvinvointipalvelut

Kasvun ja oppimisen sekä lapsiperheiden tukeminen
–Päiväh. toimintayksiköiden suurentaminen 0,12 milj. (2014), 0,2 milj. (2015), 0,19 milj. (2016), 0,19 milj. (2017) euroa
–Perhepuistojen sulkeminen 0,24 milj. euroa (2016)
–Pienten neuvoloiden sulkeminen 0,1 milj. euroa (2015)
–5-vuotiaiden päivähoidon kerhotoiminnan muutokset 0,15 milj. euroa (2015)
–Perheneuvoloiden yhdistäminen 0,1 milj. euroa (2017)
–Kouluverkkopäätöksen täytäntöönpano 0,55 milj. (2014), 0,6 milj. (2015) euroa
–Koulunkäynninohjaajien kesälomautukset 0,12 milj. euroa (2014)
–Tuntikehyksen leikkaukset 0,15 milj. (2014), 0,05 milj./vuosi (2015-2017) euroa
–Koulukuljetusoikeuden muutokset 0,2 milj. euroa (2016)
–Palveluverkkomuutos 0,18 milj. (2015), 0,37 milj. (2016) euroa
–Oman lastensuojelulain mukaisen yksikön perustaminen 0,2 milj. euroa (2014)
–Päivälukioiden tuntikehyksen supistaminen minimiin 0,1 milj. (2014), 0,1 milj. (2015), 0,08 milj. (2016), 0,06 milj. (2017) euroa
–KSAO:n opetustoiminnan muutokset, Keltakangas 0,25 milj. (2014), 0,36 milj. (2015) euroa
–KSAO:n Tornionmäen kampus 0,1 milj. (2015), 0,2 milj./vuosi (2015-2016) euroa
–Lukioverkkopäätöksen täytäntöönpano 0,1 milj. (2015), 0,05 milj. (2016) euroa

QuoteAikuisväestön palvelut
–Palveluverkkotarkastelut, kirjasto, liikunta 0,4 milj. (2014) euroa, 0,3 milj. (2015) euroa
–Terveydenhuollon palveluverkon tarkentaminen 0,2 milj. (2014), 0,4 milj. (2017) euroa
–Palvelujen kehittäminen ja sähköiset palvelut sos. ja terv.huollossa 0,2 milj. (2014), 0,1 milj./vuosi (2015-2017) euroa
–Sairaansijojen vähentäminen 0,3 milj. (2014), 0,15 milj. (2015), 0,4 milj. (2016), 0,3 milj. (2017) euroa
–Suuret tapahtumat/Kuusankoski-talon siirto markkinointiyhtiölle 1 milj. euroa (2014)
–Liikuntahallien yhtiöittäminen, avustukset vastikkeelliseksi, Haanojan haalin vuokraus, 1 milj. (2014) 1,1 milj. (2015) euroa
Tässä kohtaa hyvä huomata, ettei maahanmuuttopalveluista vastaava lautakunta ole esittäny melkein mitään säästöjä verrattuna esim. omaan Lasten- ja Nuortenlautakuntaani.

QuoteIkääntyneiden toimintakyvyn tukeminen
–Henkilöstömenojen vähentäminen 0,2 milj. euroa (2014)
–Palveluverkkomuutos 0,27 milj. euroa (2014)
–Työllistettyjen/työllistämistukien vähentäminen 0,39 milj. euroa (2014)
–Menotilien tarkennukset 0,6 milj. euroa (2014)
–Puitesopimuksien vähentäminen, 12 paikkaa 0,35 milj. euroa(2014)
–Omaishoidon vapaa maksulliseksi 0,2 milj. euroa (2014)
–Ateriapalvelun toiminnalliset muutokset 0,1 milj. euroa/vuosi (2015-2016)

QuoteElinympäristön kehittäminen ja elinvoiman vahvistaminen
–Henkilöstömäärien vähennykset 0,26 milj. (2014), 0,3 milj. (2015), 0,35 milj. (2016) euroa
–Jalkakäytävien hoidon siirtäminen yksityisille 0,2 milj. euroa (2015)
–Kunnallistekniikan hoitotason alentaminen 0,125 milj. (2014), 0,15 milj. (2015), 0,15 milj. (2016), 0,05 milj. (2017) euroa
–Katuvalosähkön energiasäästö 0,19 milj. (2014), 0,05 milj. (2015), 0,15 milj. (2016), 0,15 milj. (2017) euroa
–Maaseutupalvelujen vesihuollon rahoituksen väheneminen 0,1 milj. (2015), 0,3 milj. (2016), 0,3 milj. (2017) euroa
–Avustusten ja muiden yhteistoimintaosuuksien vähentäminen 0,13 milj. euroa (2014)
–Hankerahoituksen supistaminen 0,067 milj. euroa (2014)

QuoteTeknisen tuotannon liikelaitos
–Eläkepoistuman hyödyntäminen ja määräaik. vähentäminen 1,2 milj. (2014) 0,7 milj. (2015), 0,5 milj. (2016), 0,7 milj. (2017) euroa
–Tukikohtien vähentäminen 0,1 milj. (2014), 0,07 milj. (2015), 0,08 milj. (2016) euroa
–Pääterveysaseman ruokakuljetuksista luopuminen 0,075 milj. euroa (2014)
•Tilaliikelaitos
–Rakennusten ja asunto-osakkeiden myyntitulot 0,5 milj. euroa/vuosi (2015-2017)
–Energian säästötoimenpiteet 0,2 milj. (2015), 0,3 milj. euroa/vuosi (2016-2017)
–Rakennusten ylläpitokust. pienentäminen ja toiminnan tehostaminen 0,15 milj. (2014), 0,2 milj. (2015), 0,5 milj./vuosi (2016-2017) euroa

dothefake

Siis eikö mitään säästetty mamurintamalla, vai luinko huonosti?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Antti Eskelinen

Kaupunginjohtaja Lamminmäki
QuoteKaupunki ottaa hoidettavakseen tehtäviä joiden rahoittamiseen ei ole esittää mitään keinoja.
QuoteMitä kauemmaksi asioita lykätään sitä vaikeammaksi asiat tulevaisuudessa menevät.

Talous- ja rahoitusjohtaja Tuukka Forsell
QuoteTulee käydä arvokeskustelua mitä palveluja on varaa tuottaa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Larikka
QuoteValtuustosopimus edellyttää talouden tasapainottamista
(Keskusta ei allekirjoittanut sopimusta)
QuoteLisäksi teimme päätöksen olla korottamatta kunnallisveroa
(Nyt 20%)



Antti Eskelinen

Quote from: dothefake on 09.12.2013, 23:21:53
Siis eikö mitään säästetty mamurintamalla, vai luinko huonosti?

Ei vielä, mutta mikäli minä ja kaverisi Juha Päivärinta saa päättää niin pian säästetään. Budjetti tullaan jokatapauksessa avaamaan viimeistään keväällä.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tosiasiallinen Nuiva

Kun vielä tietäisi mitä kaikkea lakisääteiset kotouttamispalvelut pitävät sisällään? Luin Finlexiä niin että silmät turposivat enkä ole yhtään aiempaa fiksumpi. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101386#L3P30

Palvelupäällikkö Laakso selvästi kiemurtelee: esim. "Kouvolaan pitkäaikaisesti asettumaan asuvat maahanmuuttajat" ??? Mistä tietää kuinka kauan joku tulee Kouvolassa asumaan?

Ehkäpä Laakso motivoituisi jos hänelle vihjaisi, että palvelupäällikön virka joudutaan lakkauttamaan rahapulan vuoksi. ;)
Non poteris veritatem

Antti Eskelinen

Linkki oli jo ylempänä. Laitan sen kuitenkin lainauksen vuoksi uudestaan.
http://www.kouvola.fi/material/attachments/5nm088taz/68aG6CsQI/Maahanmuutto-ohjelma2010-2016.pdf
QuoteKouvolan maahanmuutto-ohjelma on kotoutumisohjelmaa laajempi ja siksi se korvaa
kunnallisen kotouttamisohjelman.
Eli Kouvola tuottaa enemmän palveluita kuin laki vaatii.


http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101386#L3P30
Seuraavassa omia ehdotuksia kotouttamisohjeman sisällöksi. Lainauksissa lain edellyttämä minimi.
Quote33 §
Kunnan kotouttamisohjelman sisältö
Kunnan kotouttamisohjelma voi sisältää:
1) selvityksen siitä, miten ohjelma kytkeytyy kunnan strategiseen suunnitteluun ja seurantaan;
Kunnan strategia on olla tuottamatta erikseen maahanmuuttopalveluita. Asiakkaan ohjataan samoihin palveluihin kuin kantasuomalaiset.
Quote2) suunnitelman siitä, miten kunnan yleiset palvelut toteutetaan maahanmuuttajille soveltuvina sekä suunnitelman erityisesti kotoutumista edistävistä ja tukevista toimenpiteistä;
Maahanmuuttaja asiakkaan ohjataan samoihin palveluihin kuin kantasuomalaiset.
Quote3) tiedon kotouttamisen yhteensovittamisesta vastaavasta kunnan viranomaisesta sekä eri toimenpiteistä vastaavista tahoista;
Quote4) suunnitelman lasten ja nuorten kotoutumisen sekä sosiaalisen vahvistamisen edistämisestä;
Kaupunki tarjoaa lain vaatimat uskonnon ja äidinkielen opetuksen maahanmuuttajalapsille.
Quote5) suunnitelman työvoiman ulkopuolella olevien ryhmien kotoutumisen ja sosiaalisen vahvistamisen edistämisestä;
Kaupunki ohjaa työttömät työnhakijat työvoimatoimistoon.
Quote6) monivuotisen suunnitelman 2 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettujen henkilöiden kuntaan osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä;
Quote
7) suunnitelman hyvien etnisten suhteiden ja kulttuurien välisen vuoropuhelun edistämisestä;
Quote8) suunnitelman kunnan kotouttamisohjelman seurannasta ja ajan tasalla pitämisestä.
QuoteKunnan kotouttamisohjelmassa voidaan lisäksi määritellä kunnan ja kansalaisyhteiskunnan väliset yhteistyömuodot.

Tosiasiallinen Nuiva

Katselinkin tuota osuutta kunnan tehtävistä, mutta en voinut uskoa silmiäni, sillä kieliopintoja ja uskonnonopetusta lukuun ottamatta nuo pykälät eivät velvoita mihinkään palveluihin vaan ainoastaan muutamaan A4:ään jotka Kouvolasta jo varmasti löytyvät.
Ei muutakuin kaikki mamuille räätälöidyt palvelut pois.
Non poteris veritatem

botti

Olisi hyvä saada vielä, joku esimerkki kunnasta, mikä on todennut olevansa ottamatta turvapaikanhakijoita.

Kemolitor

Quote from: Antti Eskelinen on 09.12.2013, 22:46:58
QuoteVuosina 2011-2013 Kouvolaan on tullut 44 kiintiöpakolaista. Turvapaikkamenettelyn tai perheenyhdistämisen kautta on samana aikana tullut 324 pakolaisaseman tai oleskeluluvan saanutta.


QuoteMyös he ovat oikeutettuja kotouttamis
pal ve lui hin ja asuinkunnalla on velvollisuus niitä järjestää. Lisäksi osaan kotouttamispalveluista ovat oikeutettuja kaikki Kouvolaan pitkäaikaisesti asettumaan asuvat maahanmuuttajat. Kotouttamispalveluilla tarkoitetaan niitä palveluita ja järjestelyjä, joista aiheutuvia kuluja valtio on sitoutunut maksamaan kunnan kotouttamisohjelman (Kouvolassa vielä nimeltään maahanmuutto-ohjelma http://www.kouvola.fi/material/attachments/5nm088taz/68aG6CsQI/Maahanmuutto-ohjelma2010-2016.pdf ) sekä kunnan ja ELY–keskuksen (aiemmin TE-keskus) välisen sopimuksen pe rus teella.

Minulla oli hämärä muistikuva, että olin viime aikoina törmännyt jossakin lehdessä tähän liittyvään, asiaan. Muistin oikein, kyseessä oli oma kirjoitukseni tai siis lisäämäni Etelä-Suomen Sanomien juttu:
http://hommaforum.org/index.php/topic,87693.msg1452706.html#msg1452706

Nyt vain se tärkein asia ei ollut verkkojutussa vaan paperiversiossa, jonka satuin juuri tuona päivänä selaamaan. Siinä kerrottiin siis, että Lahti on mitoittanut kotouttamispalvelut 20:lle (kiintiöpakolaisten määrä), muuta kautta Lahteen tuleville (oleskeluluvan saaneet itse muuttavat) ei ole mitoitettu mitään. Jos vain onnistut löytämään Etelä-Suomen Sanomien paperiversion 11.10.2013, niin siitä tuo tieto löytyisi.

Kotouttamispalveluja siis ehkä on kunnan velvollisuus järjestää, mutta en usko, että valtio mitenkään valvoo, minkätasoisina ja -laajuisina niitä järjestetään. Kiintiöpakolaisten osalta kulut saa ainakin periaatteessa takaisin valtiolta, tosin Lieksan raporttien mukaan valtion tuki ei riitä kattamaan kaikkia kuluja. Periaatteessa siis kunnan kannattaa järjestää kovasti kotouttamisjuttuja kiintiöpakolaisille, koska näin saadaan rahaa siirtymään valtiolta kuntaan. Tietysti voi sitten pohtia sitäkin, mistä valtio ne rahat oikein saa.

Jos kerran Lahtikin pystyy mitoittamaan kotouttamispalvelunsa vain kiintiöpakolaisille, niin ei muille taida olla mitään velvoitteita palveluja järjestää, jollei kunta niin itse halua tehdä.

Antti Eskelinen

Ennakkotapauksia
Esimerkiksi Raasepori, Töysä, Jämsä päättäneet valtuustossa ettei turvapaikanhakijoita oteta. Myös Kirkkonummi ja Vaasa ovat asiasta äänestäneet. Lainsäädännöllisiä esteitä ei päätökselle ole.

Lainaus sisäasiainministeriön sivuilta http://www.intermin.fi/fi/maahanmuutto/maahanmuuttohallinto
Kunnat tarjoavat kunnassa vakituisesti asuville maahanmuuttajille kunnan peruspalvelut, kuten muillekin kuntalaisille. Kunnat myös päättävät itsenäisesti kiintiöpakolaisten ja oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden vastaanotosta kuntaansa. Useat kunnat ovat määritelleet kotouttamisohjelmassaan maahanmuuttajien kotouttamisen periaatteet.

Päätöksiä on varmaan muualtakin ja ne olisi hyvä listata ylös mikäli ei jonnekin ole jo listattu.