News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Tilanne kuumenee Ukrainassa (Katso ohjeet alusta!)

Started by kriittinen_ajattelija, 02.12.2013, 17:08:05

Previous topic - Next topic

Masa76

Parveilevien siviilien ympäröimä tankki ei muuten toimi. Moottori paskana. Vaunu on kyllä sama BMP-2.

(https://pbs.twimg.com/media/BnM6x5LIUAA8WDR.jpg:large)

Uutta kuvaa samasta vaunusta, tällä kertaa moottoritilan kansi pystyssä. Sillä aiotaan aloittaa offensiivia.

(https://pbs.twimg.com/media/BnNAGUMIgAAaUiU.jpg:large)

Ja vielä: Pentinkulman punakaar... eiku, Donetskin Vostok-pataljoona moottorimarssilla Mariupolin separatistien vahvistukseksi. Hallituksen ilmavoimat kiittää erinomaisesta maalinosoituksesta.
"Kane seemed fine... " - Ellen Ripley

Vörå

Quote from: hattiwatti on 09.05.2014, 15:57:32
^^ Tässä juuri on ongelma. Krimi oli ja meni.

Todellakin, hupsista vaan. Mitäs seuraavaksi?

Sivustakatsoja

Quote from: EL SID on 09.05.2014, 15:54:12
Toisin kuin Putinin venäjällä, Suomessa saa olla eri mieltä, ja sinulla on siihen siihän niin syvälliset perusteet, etten näe syytä miksi alkaa nähdä vaivaa siihen, että pyrin käännyttämään kantasi. Kun vuosien kuluttua totuus venäjän toiminnasta itäisessä Ukrainassa paljasjastuu, kait sinulla on silloin rohkeutta myöntää erehtyneesi?

Jos faktat tosiaan tuohon suuntaan menisivät, niin silloin ei auttaisi kuin ns. todeta tosiasiat ja kääntää takkia. Mutta jotain todella järisyttävää uutta tietoa silloin kyllä pitäisi tulla esiin. Esimerkiksi pitäisi käydä ilmi, ettei Kiovassa tapahtunutkaan länsi-ukrainalaisten äärioikeistolaisten suorittamaa väkivaltaista vallankaappausta. Tämä kuitenkin on niin vahvasti dokumentoitu, ettei siinä ole juurikaan mahdollisuuksia kumoamiseen: oikeastaan ainoa kuviteltavissa oleva vaihtoehtoinen totuus lienisi sellainen, että osoittautuisi Venäjän antaneen aktiivista apua Janukovitsin kaatamiseen, jotta Ukraina ajautuisi sekasortoon ja Krim asettuisi tarjottimelle.

Sivustakatsoja

Quote from: EL SID on 09.05.2014, 16:43:23
Tämä on ratkaistavissa vapaissa vaaleissa, siis ei Putin vaaleissa, vaan aidoissa vaaleissa, mitä mieltä olet, antaako pahan valtakunta avata, agenttiensa avulla valloitamallaan vasallialueellaan, yhtäkään vaalipaikkaa Ukrainan presidentin vaaleissa?

Kun nyt hehkutat noita tulevia vaaleja, niin miten kommentoisit  tätä kirjoitustani siitä, miltä toukokuussa tulevat presidentinvaalit näyttänevät Itä-Ukrainan väestön näkökulmasta?

sivullinen.

Quote from: Masa76 on 09.05.2014, 17:51:34
^ Kannattaisiko ensin ottaa selvää ennenkuin töräyttelee omia luulojaan? Venäjänmieliset hyökkäävät poliisiasemalle, syntyy tulitaistelu, poliisipäällikkö siepataan, vahvistukset saapuvat paikalle ja valtaavat rakennuksen takaisin. Kiev Postista:
QuoteAvakov says at least 21 dead in Mariupol

4:15 p.m. -- At least 21 people died in clashes between Ukrainian forces and pro-Russian separatists in the eastern Ukrainian city of Mariupol in Donetsk Oblast, according to Interior Minister Arsen Avakov.

Kannattaisiko ensin ottaa selvää ennenkuin töräyttelee Kiakko-hallinnon propagandaa. Katsotaan mitä muut sanovat.

Russia Today: " There are conflicting reports about the killed and injured. The Ukrainian Interior Ministry said that about 20 anti-Kiev activists were killed and four more were taken captive, according to a statement posted on Interior Minister Arsen Avakov's Facebook page.

However, according to Donetsk authorities, three people have been killed and 25 injured, RIA Novosti cited the Donetsk region council's press service as saying."

The Guardian: "Ukraine crisis: 'three people killed' in fighting at Mariupol police station

Interior minister says 20 'terrorists' were also killed, but medical authorities report three deaths and 25 injuries"

Tässä tuskin oli mitään yllättävää. Sinä yritit tuomiojalaiseen tapaan selitellä asiaa hyväksi jonkun netistä hätäisesti löytämäsi uutisen pohjalta, jonka itsekkin tiesit erittäin kyseenalaiseksi. Whatdoesitmean "tietotoimisto" sopisi hyvin sinun lähteeksesi. Sieltä löytyy hurjimmat juorut.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

akez

Venäläislehden juttu vaalivalmisteluista Donetskissa ...

QuoteDonetskin kansantasavallan keskusvaalikomitean puheenjohtaja Roman Ljagin: Kansanäänestys pidetään 11. toukokuuta! ... Meitä ei voi enää pysäyttää

"KP":n erikoiskirjeenvaihtaja Darja Aslamova matkusti Donetskiin selvittääkseen, kuinka siellä suhtaudutaan Venäjän presidentin aloitteeseen lykätä äänestystä Kaakkois-Ukrainassa.

Komsomolskaja Pravda 8.5.2014 juttu venäjäksi

(http://s4.stc.all.kpcdn.net/f/12/image/62/12/6781262.jpg)
Roman Ljagin

Eilen illalla Donetskissa syntyi hämmennys. Ihmiset huolestuivat Vladimir Putinin käännyttyä Kaakkois-Ukrainan edustajien puoleen pyytäen heitä lykkäämään vaaleja, jotka oli suunniteltu pidettäväksi 11. toukokuuta. "Miten nyt näin?" – totesi minulle yöllä aluehallinnon rakennuksen barrikadien luo saapunut opettaja Lidija. – Tässä ei ole enää mitään jahkaamista. Kansanäänestys on pidettävä. Minä olen kaksikielinen, eli olen ukrainalainen, jonka mies on venäläinen. Mutta ne ukrainalaiset, jotka nimittelevät meitä koloradokuoriaisiksi ja polttavat meitä elävinä, heitä minä en enää tunne. Me emme aio väistyä ja meidän koulussamme on jo äänestyspaikka valmiina. 

- Kansanäänestys pidetään 11. toukokuuta! Älkää epäilkö! – vakuutti minulle Donetskin kansantasavallan keskusvaalikomitean puheenjohtaja Roman Ljagin – ihmiset ovat päättäväisiä. Heille tämä on liioittelematta kysymys elämästä ja kuolemasta. Ukrainan valtaapitävät kyllä julistivat tilapäisen aselevon, mutta me emme luota noihin konniin ja huijareihin. On loistavaa, että Putin otti asian esiin. Parempaa mainosta ja huomiota on vaikea saada. Sanon tämän poliittisen strategian näkökulmasta. Vladimir Putinin avulla me tavoitimme Donetskin alueen kaukaisimmatkin kolkat. Hänelle tämä kylläkin oli diplomaattinen toimi, mutta meille – ilmaista mainosta. Venäjä ei meitä auta, joten meillä ei ole mitään velvoitteita luopua kansanäänestyksestä".

- Kuinka paljon kansanäänestyksen valmistelut maksoivat teille?

- Vähemmän kuin 2.000 dollaria. Paperin äänestyslippuja varten otimme aluehallinnon rakennuksesta. Poliittisen valistuksen talon kokoussalissa me valmistimme vuorokauden ympäri neljällä digipainolaitteella (risograph) äänestyslippuja ja kutsukirjeitä. Työ hoitui halvalla ja iloisissa merkeissä. Emme toki voineet tehdä niistä värikkäitä ja korkealaatuisia, mutta se on toissijaista. Joka kotiin ja postilaatikkoon tulee kutsu. Äänestys tapahtuu kaikille tutuissa äänestyspaikoissa – kouluissa, lastentarhoissa, sairaaloissa. Tuoreita äänestäjälistoja meillä ei ole, mutta meillä on vuoden 2012 lista. Jokainen, joka saapuu passin ja asuinpaikkatodistuksen kanssa voi äänestää. Äänestäjiä on noin 3.198.000. Äänestyspaikkoja yli 1.200. Me odotamme yli 2 miljoonan äänestäjän tulevan äänestämään vaalipäivänä, joka vastaisi noin 70% äänestysprosenttia. Me emme torju tarkkailijoita. Erityisesti me emme heitä kutsu, mutta akkreditoimme mielellämme kaikki halukkaat. Muutama sata lehtimiestä on jo suostunut työskentelemään äänestyspisteissä. Me tavoittelemme kansainvälistä tunnustusta ja me haluamme osoittaa, että me emme ole terroristeja. Meidän tehtävämme on osoittaa, että meitä ei ole vain muutama sata salaliittolaista. Me kontrolloimme alueen kaikkia 22 äänestyskomiteaa. 

- Mikä on äänestyslippujen pääkysymys?

- Kannatatteko te Donetskin kansantasavallan julistautumista itsenäiseksi? Tämä on kahdella kielellä. Ja itsenäisyys merkitsee vain yhtä asiaa – oikeutta itsemääräämiseen. Tämä ei tarkoita Venäjään liittymistä. Vasta myöhemmin me päätämme, mitä teemme tällä itsenäisyydellä ja kuinka sen kanssa toimimme. Sama kysymys esitetään myös Luganskin alueella: Kannatatteko te Luganskin kansantasavallan julistamista itsenäiseksi?

- Kuinka aiotte kuljettaa äänestysliput Slavjanskiin ja Mariupoliin?

- Ne ovat jo siellä. Slavjansk oli yksi ensimmäisistä kaupungeista, joka nouti meiltä äänestysliput ja kutsukirjeet. Ihmiset ovat siellä hyvin aktiivisia ja paljon kiinnostuneempia järjestämään kansanäänestystä, kuin suhteellisen rauhallisissa paikoissa. Me viemme Slavjanskiin mitä haluamme ja tuomme sieltä mitä haluamme. Ukrainan armeija on roskasakkia. Heillä ei ole mitään saumaa meitä vastaan. Kansanäänestystä ei uhkaa mikään. Me peittoamme minkä tahansa armeijan, koska me olemme omalla maallamme. Me saimme eilen huomattavia vahvistuksia, koska Kiovan vankiloista vapautettiin meille hyödyllisiä tovereita, kuten Donetskin kansankuvernööri Gubarev. Me emme enää kuulu Ukrainaan. Minä lopetin jo kiinnittämästä enää mitään huomiota tuohon valtioon. Maailma jakautuu "meikäläisiin" ja "ei-meikäläisiin". Georgin nauhaa kantava ihminen tuo rauhan. Nykyisin kaikki kunnanhallitukset ovat meidän puolellamme. Kaikkien hallintorakennusten yllä liehuu Donetskin kansantasavallan lippu. Järjestysvalta on meidän puolellamme. 

- Ettekä te pelkää, että teidät tapetaan? Teidäthän yritettiin jo kidnapata!

- Teidän tulee ymmärtää: Minua uhkaa 15 vuoden vankeusrangaistus siitä, mitä ole tehnyt. Kuitenkin näette, että tulin luoksenne ilman turvamiehiä ja ilman pistoolia tai luotiliivejä. Ulkoilutan koiraa aamuisin ja ostan kaupasta leipää. Vaaraan suhtaudun filosofisesti. Sillä tovereillani on riittävästi "argumentteja", jotta voisin palata takaisin, samoin kuin Gubarev. Uskokaa vain, että sotavankien vaihtoa tapahtuu koko ajan ja kaikista niistä ei kerrota lehdissä.

- Toimivatko teidän vastustajanne Donetskissa?

- Tietenkin. Ukrainan turvallisuuspalvelun (SBU) agentit metsästävät meidän aktivistejamme, on Oikean sektorin taistelijoita, on yksityisarmeijoiden edustajia. Liikkeellä on paljon vihamielistä ainesta. Toverini Slavjanskista kertoivat minulle, että tiesulun taisteluissa kuoli 22 palkkasotilasta. Pääosin kyse oli henkilöistä, jotka olivat palvelleet muukalaislegioonassa, palkkasotureita kaikkialta maailmasta. Siellä kasvoista näki kaiken. Sellaisia vasikoita ei meillä jalosteta – pituutta pari metriä ja painoa 150 kilon hujakoilla.

- Mitä te aiotte tehdä kansanäänestyksen jälkeen?

- Vihamielisen Ukrainan valtion tavoite on olla päästämättä meitä kauemmaksi, Zaporozheen, Odessaan, Harkovaan. Kun olen pitänyt vaalit täällä, niin menen Harkovaan ja aloitan työt siellä. Myöhemmin kaikki nämä kansantasavallat yhdistyvät yhdeksi. Meitä ei pysäytä enää mikään.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Sivustakatsoja

Tässä olisi linkki videoon, jossa näkyy kiistattomasti, kuinka Kiovan sotajoukot ampuvat aseettomia siviileitä Mariupolissa. Ainakin kaksi miestä kellahtaa katuun videon kohdassa 0:30 (toinen kioskin tms. vasemmalla toinen sen oikealla puolella).

Edes Kiovassa ei nähty mitään näin törkeää (siellä ampumisen kohteeksi joutuvat sentään olivat kilvin yms. varustautuneita selvästi aggressiivisiksi tiedettyjä mielenosoittajia). Tällä videolla selvästi aseettomia siviileitä.

Jään odottamaan mielenkiinnolla nimimerkkien Masa76, jopelius yms. kehuja siitä, kuinka tämäkin tapaus on vain osoitus siitä, että Kiova on ottamassa tilanteen hallintaansa, niin kuin sillä on kaikki oikeus tehdäkin...

EDIT: Lisäyksenä ITN:n toimittajan Daniel Demoustierin twiitti Mariupolista:

Looks like the fight in #Mariupol is over now. Don't think the #Ukraine army has won hearts and minds here. People are incredibly angry.

Näin se tie kohti laajempaa sisällissotaa etenee...

akez

Quote from: sivullinen. on 09.05.2014, 17:01:15
Quote from: EL SID on 09.05.2014, 16:38:13
Vaikka ukraina olisi kuinka sopinut EU kanssa kauppasopimuksia, mikään ei olisi estänyt sitä tekemästä kauppoja myös venäjän, eikä estäisi vieläkään, mutta kuka nyt bisnestä vihollismaan kanssa tekisi?

Väärin. Eurostoliiton sopimuksessa oli ehtoja, jotka rajoittivat muiden kauppasopimuksien tekemistä. Ukraina olisi käytännössä sitoutunut Eurostoliiton tullialueeseen eli Ukrainan ja Venäjän väliin olisi tullut Eurostoliiton säätelemä tulliraja. Me tiedämme miten Eurostoliitto on suhtautunut esimerkiksi Suomen ja Venäjän välisiin puutulleihin. Sen lisäksi vanhat sopimukset Venäjän kanssa olisi pitänyt purkaa.

Eräässä bulgarialaislehdessä oli tuosta juttua pari päivää sitten. Janukovitsh oli ajatellut harrastavansa vapaakauppaa sekä Venäjän (tulliliitto), että EU:n kanssa (assosiaatiosopimus). Venäjälle tuo olisi sopinut, vaikka sille olisi tullut jotakin vahinkoa tuosta, kun EU-tavarat olisivat vuotaneet sitten väistämättä jossakin määrin tullitta Venäjälle. EU asetti kuitenkin jyrkän ehdon, joko me tai he, eli tulliliitto tai assosiaatiosopimus. Janukovitsh otti aikalisän ja tiedämme jo, mitä sitten tapahtui.

Alussa asialla Ukrainassa oli EU, mutta sitten ohjat otti käsiinsä USA ja alkoi pomputtaa marionettejaan.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Sivustakatsoja

Quote from: sivullinen. on 09.05.2014, 19:29:49
The Guardian: "Ukraine crisis: 'three people killed' in fighting at Mariupol police station

Interior minister says 20 'terrorists' were also killed, but medical authorities report three deaths and 25 injuries"

Tässä tuskin oli mitään yllättävää. Sinä yritit tuomiojalaiseen tapaan selitellä asiaa hyväksi jonkun netistä hätäisesti löytämäsi uutisen pohjalta, jonka itsekkin tiesit erittäin kyseenalaiseksi.

Sivukommentti: sinänsä ei olisi ihme, jos ruumiita olisi tullut vähän enemmänkin. Sen verran seulaksi se poliisiasema ammuttiin. Tällä videolla Kiovan sotilas ampuu rakennusta singolla. Ja alla kuva rakennuksesta taistelun jälkeen...

(https://pbs.twimg.com/media/BnM74VqIQAAG5Xl.jpg)

Masa76

Quote from: Sivustakatsoja on 09.05.2014, 19:35:36
Tässä olisi linkki videoon, jossa näkyy kiistattomasti, kuinka Kiovan sotajoukot ampuvat aseettomia siviileitä Mariupolissa. Ainakin kaksi miestä kellahtaa katuun videon kohdassa 0:30 (toinen kioskin tms. vasemmalla toinen sen oikealla puolella).

Mites ne nyt sillai? Ehkä siviilit eivät olletkaan aseettomia?
"Kane seemed fine... " - Ellen Ripley

Sivustakatsoja

Quote from: Masa76 on 09.05.2014, 20:06:18

Tuo tapahtui sen jälkeen, kun nuo tyypit olivat jo kadussa. Ammuskelun tilanteessa ei ollut selvää uhkaa ainakaan niiden taholta, jotka joutuivat uhreiksi.

Belgialaisen toimittajan Olaf Koensin twiitin mukaan toinen ammutuista oli toimittaja.

Clear footage of soldiers shooting a journalist here in Mariupol today; http://t.co/Z6LZW4mgo0

akez

Lisää tarinaa venäläislehdestä.

QuoteEntinen Ukrainan armeijan sotilas: "Reserviläisten keskuudessa kukoistaa alkoholismi"

Kansanarmeijaan virtaa lisää täydennysmiehiä hajoavasta Ukrainan armeijasta.

Komsomolskaja Pravda 8.5.2014 juttu venäjäksi

(http://s4.stc.all.kpcdn.net/f/4/image/63/55/795563.jpg)

"Sotamies Markits, 93 mekanisoitu prikaati, PGT Tsherkaska, Novomoskovskin piiri, Dnepropetrovskin alue. 1. mekanisoitu pataljoona", - ilmoitta sotilaallisen täsmällisesti ei enää niin kovin nuori Ukrainan armeijan sotilas. Nykyisin Donbassin kansan itsepuolustuksen sotilas. Kuten kymmenet muut hänen kaltaisensa, niin eräällä hetkellä hän ymmärsi, että armeija Kaakkois-Ukrainassa ei lähetetty terroristeja vastaan, vaan tavallisia kansalaisia, omia maanmiehiä, vastaan. Silloin hän päätti loikata kodinturvajoukkoihin.

- Virallisesti tulin käymään kylässä äitini luona, joka asuu Nikolaevkessa, - kertoo hän meille Slavjanskin SBU:n pihalla, jossa kaupungin itsepuolustuksen päämaja sijaitsee. – Tosiasiassa minua pyydettiin siinä sivussa tarkkailemaan missä täällä on minkälaisia tuliasemia, tiesulkuja ja kuinka Slavjanskiin voidaan tulla. Kuitenkin 2.5. hyökkäyksen jälkeen kuljin kadulla ja minua alkoi hävettää. Tilanne oli niin, että minä olin hyökkääjä omassa kodissani ja omassa kaupungissani. Niinpä päätin siirtyä kansanarmeija puolelle. Se, mitä Ukrainan mediassa kerrotaan "vihreistä sotilaista" on roskaa, täällä heitä ei ole. Minua kosketti eniten se, kun näin munkin automaattiaseen kanssa puolustamassa kotitaloaan. Ja minä olen Ukrainan armeijassa ja pelkään kulkea kotikaupunkini kaduilla. Osoittautui, että minä olen hyökkääjä. Siksi pyysin päästä kansanarmeijaan. He ottivat minut mukaan.

Oletteko tietoinen, että teitä odottaa rikostuomio?

- Kun äiti asuu täällä ja pelkää mennä ulos, eikä tiedä millainen hallinto tänne tulee – Oikea sektori, Kansalliskaarti, Jarosh, "Svoboda", Dnipro-pataljoona ... on parempi, että minä olen täällä, pankoon linnaan, mutta äitini tulee elämään täällä rauhassa. Hän on Venäjän kansalainen ja minä en tiedä, mitä he tekevät hänelle, jos tänne tulee uusi hallinto.

- Minkälainen oli mieliala aiempien palvelustovereidenne keskuudessa?

- Koko pataljoonamme koostui kaakkois-ukrainalaisista. Ja kaikki kieltäytyivät tulemasta tänne. 2. ja 3. pataljoonaan otettiin väkeä Dnepropetrovskin alueelta – kaikki reserviläisiä, siellä alkoholismi kukoistaa. Ryypiskelevät rankasti.

- Eivätkö he halua sotia?

- He haluavat päästä kotiin. Heidät erotettiin perheestään ja töistään. Kutsuttiin harjoituksiin 45 päiväksi ja nyt on kulunut jo kaksi kuukautta. Yksikkö on Markovkan luona Luganskin alueella, eikä heitä saada houkuteltua millään keinoilla tänne. Pataljoonamme kieltäytyi osallistumasta mihinkään sisäisiin konflikteihin. Meille ei annettu edes aseita siellä. Mutta täällä olen valmis ottamaan aseen käteen. Täällä on minun kotini, minun maani, ja minä haluan puolustaa sitä.

akez

UK:n ulkoministeri on Georgiassa. Nyt liitymme jo Moldovan lisäksi myös Georgiaan. :o Milloinkahan Afganistan on vuorossa?

Quote8 May 2014, 16:33

Hague backs Georgia joining NATO, EU

British Foreign Secretary William Hague on Thursday voiced "very clear support" for Georgia's bid to join NATO and the EU, as he visited the ex-Soviet nation amid alarm over the Ukraine crisis, as reported by AFP.
(...)

http://voiceofrussia.com/news/2014_05_08/Hague-backs-Georgia-joining-NATO-EU-8951/

törö

Se on sitten eri asia tottelevatko sotilaat hallitusta vai puuhaavat omiaan. Tähänkään mennessä ole vaikuttanut siltä kuin homma olisi jonkun hanskassa.

Sivustakatsoja

Quote from: Vöyri on 09.05.2014, 13:19:07
Tässä mielenkiintoinen arvio Venäjän kehityksestä:

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/68932-tyly-suomalaisarvio-venajasta-poliittinen-ja-taloudellinen-kaaos

Oli tosiaan erikoinen. Jutussa todetaan seuraavaa:

Yhtiö huomauttaa, että vaikka Venäjän valtiolla on vähän velkaa läntisillä  rahoitusmarkkinoilla, useat venäläisyritykset ja oligarkit ovat ajautumassa vakaviin  maksuvaikeuksiin länsivelkojensa vuoksi. Niinpä epävarmuus venäläisten yritysten ja kotitalouksien keskuudessa lisääntyy jos ja kun länsi lisää Venäjän vastaisia pakotteita.

Tuntuu hieman hassulta huolestua sellaisen maan ulkomaisista veloista, jossa kyseisten velkojen (sekä julkiset että yksityiset velat) kokonaismäärä on luokkaa 23% BKT:stä. Nimittäin vertailun vuoksi esim. Suomessa vastaava luku on 155% BKT:stä. Eli jotenkin tuntuu, että ensin pitäisi huolestua tästä koti-Suomestamme ja siitä, miten täällä saataisiin talous kuntoon...

Noita ulkomaan velkojen lukuja esim. Wikipediassa.

kriittinen_ajattelija

(http://rus.ruvr.ru/images/static/infographycs/ukr_eng.jpg)
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Nuivanlinna

Quote from: törö on 09.05.2014, 21:02:17

Se on sitten eri asia tottelevatko sotilaat hallitusta vai puuhaavat omiaan. Tähänkään mennessä ole vaikuttanut siltä kuin homma olisi jonkun hanskassa.

Luulen, että sotilaat ovat nyt hallituksen hommissa rahaa vastaan, toihan Biden 50000000$ apuja Turtsille mm. "sotilaallista ei tappavaa materiaalia", itse tulkitsen tuon palkkarahoiksi kun jo viikon verran mennyt ja sotilaat eivät ole loikanneet aktivistien puolelle.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

törö

Adolf Stege

Niin tuokin. Ihan samaa puhetta mitä täälläkin putin ihqlijat kirjottaa. Kuka tunnustaa olevansa Rossin Masa?

http://www.tiedonantaja.fi/2014-17-3/neiti-ukraina-ja-sulhaset

LW

Quote from: Sivustakatsoja on 09.05.2014, 20:13:02Tuo tapahtui sen jälkeen, kun nuo tyypit olivat jo kadussa. Ammuskelun tilanteessa ei ollut selvää uhkaa ainakaan niiden taholta, jotka joutuivat uhreiksi.

Väkijoukko ei kuitenkaan ollut aseistautumaton. Katsoin videosi, ja ilmeisesti "banderavitsy-sukat" olivat vetäytymässä vihaisten paikallisten tieltä. Fasistisiat ampuivat varoituslaukauksia, ja sitten kioskin vasemmalla puolella yksi mies lähti juoksemaan kohti sotilaita, saaden palkinnoksi luodin. Tämä on vielä loogista tulehtuneen tilanteen huomioonottaen. Kioskin oikealla puolella tapahtui sitten jotain luokkaa "mitä vittua", eli mies konttaa polvillaan ja kädet ylhäällä eteenpäin, ja sitten hänet ammutaan. Ehkä kyseinen tyyppi panikoi hetkeä aikaisemmin, ja se kioskin ohi hätä sukassa juossut sotilas kuvitteli nähneensä vaarallisen separatistin polviasennossa. Tai sitten molemmat "koloradokuoriaiset" ampui se sama sotilas, jolla ei näyttänyt olevan mitään erityistä kiirettä vetäytyä. Videoiden pohjalta on hauska arvailla. Oli miten oli, tuon jälkeen ammutaan paljon lisää varoituslaukauksia, eikä kukaan kuole. Kylmäverisen murhaamisen sijasta näyttää lähinnä tilanteelta, jossa sotilaita käytetään mellakkapoliisin korvikkeena.

Tuolla käytettyjen otteiden vertaaminen Maidaniin on kuitenkin yhtä hedelmätöntä kuin sen ihmettely, mikseivät separatistit aloittaneet yhtä rauhallisesti kuin maidanistit. Tilanne on nimittäin tulehtunut pahemman kerran sittemmin. Ukrainalaiset sotilaat Mariopolissa eivät voi olettaa heidän henkensä olevan turvassa, kuten Berkut viime vuoden puolella, ennen kuin maidanistien joukkoon alkoi ilmestyä merkittäviä määriä väkivaltaista sakkia. Separatistien ei puolestaanole mitään mieltä pysytellä mahdollisimman pitkään rauhallisissa mielenosoituksissa, kun kerran tilanne Kievissä ratkaistiin lopulta väkivalloin. Nyt pelataan korkeammilla panoksilla, eikä siitä voi johtaa moraalisia johtopäätöksiä.

Sääli, ettei kumpaakaan puolta (tai USA:ta) oikeasti kiinnostanut Putinin ehdotus tilanteen de-eskaloimiseksi. En tiedä, olisiko tästä selvitty neuvottelemalla, mutta sillä tavoin olisi kuitenkin hankittu edes mahdollisuus. Nyt pitää kai alkaa vähitellen miettimään, miten Suomen pitäisi toimia pakolaiskriisin syntyessä vaihteeksi lähialueella. Hyvää ruokahalua, korpit.

Edit: Samasta tapahtumasta videota väkijoukon sisältä, mielenkiintoista kyllä EuroMaidan PR-kanavalta.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Ano Nyymi

Quote from: astr0master. on 09.05.2014, 10:40:29
Quote from: jopelius on 09.05.2014, 10:21:38
Näissä kuvissa taitaa olla juuri sitä väkeä joka ajoi Janukovich'in Venäjälle..

Siinä vaiheessa kun Janukovich'in sala-ampujat olivat tappaneet jo liki sata mielenosoittajaa haettiin kaapin nurkista haulikot ja seipäät aseistukseksi.. tämä on kuvistakin päätellen todellista kansannousua.

Ymmärrän hyvin että venäjän kätyrit luikkivat karkuun..kansa tietää - Ukraina ukrainalaisille.

Voi hyvinkin olla että venäläiset saavat maistaa vuosisatojen mittaisen orjuutuksen aikana kertynyttä katkeruutta.
Enkä se on jopa oikeutettua?

Samalla tavalla meillä Suomessakin suhtauduttiin venäläisiin punakapinan jälkeen.

Miksi "Janukovich'in sala-ampujat" tappoivat sekä mielenosoittajia, että mellakkapoliiseja? Entä kumpi osapuoli hyötyi näistä veriteoista loppupeleissä enemmän: mielenosoittajat vai Janukovytšin hallinto? Tähän väliin olisi hyvä kysyä vielä, että mikä olisi hypoteettisen ulkopuolisen toimijan näkökulmasta tehokas keino lietsoa väkivaltaisuuksia kahden em. osapuolen välillä?

Tappoihan venäläiset toisen maailmansodankin aikana omiaan, eli tuo nyt mitään uutta ole. Tässä tapauksessa murhat taidettiin tehdä lähinnä hämäyksen vuoksi...

Ja mitä mielenosoittajien aseistukseen tulee, niin nämä "kiakko-heput" eivät ilmeisesti löytäneet niitä kauppoja joista venäjämieliset saavat ilmeisesti edelleenkin huippuluokan aseistuksensa.
Haulikot siis kertovat siitä että kyseessä oli aito kansannousu, kun taas venäjämielisten tuliterän uudet aseet kielivät siitä että kyseessä on ulkoa päin tapahtuvasta toiminnasta.

Mielenkiintoista nähdä kauanko tavalliset itä-ukrainalaiset sietävät näitä venäjän aseistamia rosvokoplia...

hattiwatti

Quote from: akez on 09.05.2014, 20:02:05
Quote from: sivullinen. on 09.05.2014, 17:01:15
Vaikka ukraina olisi kuinka sopinut EU kanssa kauppasopimuksia, mikään ei olisi estänyt sitä tekemästä kauppoja myös venäjän, eikä estäisi vieläkään, mutta kuka nyt bisnestä vihollismaan kanssa tekisi?

Väärin. Eurostoliiton sopimuksessa oli ehtoja, jotka rajoittivat muiden kauppasopimuksien tekemistä. Ukraina olisi käytännössä sitoutunut Eurostoliiton tullialueeseen eli Ukrainan ja Venäjän väliin olisi tullut Eurostoliiton säätelemä tulliraja. Me tiedämme miten Eurostoliitto on suhtautunut esimerkiksi Suomen ja Venäjän välisiin puutulleihin. Sen lisäksi vanhat sopimukset Venäjän kanssa olisi pitänyt purkaa.

Eräässä bulgarialaislehdessä oli tuosta juttua pari päivää sitten. Janukovitsh oli ajatellut harrastavansa vapaakauppaa sekä Venäjän (tulliliitto), että EU:n kanssa (assosiaatiosopimus). Venäjälle tuo olisi sopinut, vaikka sille olisi tullut jotakin vahinkoa tuosta, kun EU-tavarat olisivat vuotaneet sitten väistämättä jossakin määrin tullitta Venäjälle. EU asetti kuitenkin jyrkän ehdon, joko me tai he, eli tulliliitto tai assosiaatiosopimus. Janukovitsh otti aikalisän ja tiedämme jo, mitä sitten tapahtui.

Alussa asialla Ukrainassa oli EU, mutta sitten ohjat otti käsiinsä USA ja alkoi pomputtaa marionettejaan.

Juuri näitä juttuja, jotka enemmän peilaavat isoa kuviota kaiken taustalla voi lukea jostain Bulgariasta vaan ei hesarista. Kiitokset jäsen Akezille, vaikka nämä helmet hukkuvatkin sontaan täällä.

Putin aiemmin piti kuuluisan puheen 'economic community from Lisbon to Vladivostok'. Eli euraasian integraatio, joka eri mekanismein etenee. Tietty kuvioissa on myös Kiina taustalla. Venäjä pyrkii käyttämään itseään siltana Kiinan ja Euroopan välillä missä keski-Aasian stanien energiavarat kulkisivat gazpromin putkia pitkin molempiin suuntiin, USA taas haluaisi sillaksi Nato-maa Turkin samoihin tarkoituksiin ja haluaa kyseisen piilo-islamistisen maan EU:n jäseneksi tästä syystä. Nuivassa skenessä taas jauhetaan aina jostain kukkahattumokuttajista, eikä haluta nähdä kovaa geopolitiikkaa islamisaation taustalla. Muutenhan joutuisi vähän muuttamaan maailmankatsomustaan moni.

Mitä USAn touhuun tulee, niin kysehän tässä taustalla on TTIP - sopimuksesta johon Eurostoliitto pitää pakkosovittaa, ja olisinpa kummissani jos siihen ei olisi sisäänrakennettu tiettyjä juttuja, jotka estävät integroitumisen Euraasian tulliliittoon. Euroopan mielipidettä näissä kuvioissa ei luonnollisesti kysytä, mutta alkeellisella talousymmärryksellä ja karttaa katsomalla voinee valjeta kumpi vaihtoehto ainakin Suomea olisi hyödyttänyt enemmän taloudellisesti.

Jäsen ikuturso fanittaa Soinia, mutta on kummastellut hyvin argumentoiden miksi Soinin fanittama TTIP olisi Euroopalle ja Suomelle erittäin tuhoisa diili johtuen jenkkien sisäänrakennetusta voimakkaasta protektionismista. Tässähän ei ole mitään uutta sellaiselle joka on seuraillut näitä kuvioita vuosituhannen vaihteessa. Soini on varmasti Euroopan kansallismielisten puoluejohtajien joukosta helpoimmin lahjottavissa, hänet nyt saa kannattamaan mitä vaan kunhan vähän kehutaan miestä Washingtonissa.

Myös jenkkien shale-gas investorit lobannevat vahvasti taustalla repimään EU irti itäkaasusta, jotta investointikuplaan jenkkeihin voidaan pumpata lisää valuuttaa. Tämähän yksi jippo näissä sanktiopelleilyissä. Ongelma vaan että tulee kestämään vuosia vuosia, ennen kuin shale gasista tulee mitään merkittävää Euroopalle.

Ja eurovaalien ajankohta Ukrainan eskalaation kanssa on mielenkiintoinen yhteensattuma myös.

Itse olen enemmän kiinnostunut Suuresta Kuviosta Ukrainan tapahtumien taustalla kuin päivittäistapahtumista, ja tämä kaikki liittyy siihen niin vahvasti että toivon muiden postaavan kaikkea tähän tematiikkaan liittyvää.

astr0master.

Quote from: hattiwatti on 09.05.2014, 16:24:19
^^ Minkä yhteistyön?
Onko länsi osoittamassa siihen minkäänlaista merkkiä tällä hetkellä kun Itä-Ukraina on riskissä vajota verenvuodatukseen? Toki jauhetaan Putinin agenteista, mutta kun kyseessä on todellakin ne miljoonat ihmiset. Putin on koko ajan ajanut juuri niitä juttuja, eli eri alueilla pitäisi olla valtavasti enemmän autonomiaa tai muuten kaaos tulee. Tämän mukaan ei ole toiminut, ja nyt on kovat riskit tilanteen eskaloitumisesta.

Hulluinta on kun joku El Sid on perinteisesti saanut voimakkaita tunnereaktioita Suomalaisen teollisuuden puolesta vaikka täällä on sosiaalitukea sen verran ettei oikeasti ole ongelma jos joku tehdas suljetaan. Silti hän ei tajua, että Itä-Ukrainan väestöllä on tuhatkertainen syy olla raivoissaan juuri samasta syystä. Länsi ehkä haluaa heikentää Venäjää repimällä maa irti tärkeästä komponenttivalmistajastaan, millä ehkä vähän jotain merkitystä. Vaan kun kyseisen alueen duunareille asialla on kirjaimellisesti hengen ja elämän kysymys minkä AY-Sidin tulisi tajuta parhaiten koko foorumilla maassa jossa sossua ei ole, mikä oli alunperinkin syynä miksi Janukovitsin oli pakko irtautua länsilähestymisestä mikä aloitti koko kriisin.

Ukraina ei olisi "vajonnut" mihinkään ilman Putinin sekaantumistaasiaan. Jos yksin toimivat "separatistit" eivät olisi edes kuvitelleet saavansa apua venäjältä, olisi verenvuodatus saattanut jäädä tekemättä. Vaikka ukraina olisi kuinka sopinut EU kanssa kauppasopimuksia, mikään ei olisi estänyt sitä tekemästä kauppoja myös venäjän, eikä estäisi vieläkään, mutta kuka nyt bisnestä vihollismaan kanssa tekisi?

Muuten, suomen sosiaaliturva ei ole niin hyvä että korvaisi työpaikan.

Tarkastellaan asiaa suurvaltapoliittisesta näkökulmasta: Venäjän laivastolla on Krimin niemimaalla strategisesti tärkeä laivastotukikohta (kuten Syyriassa, sattumalta). Lännen tukeman kampanjan seurauksena Ukrainan presidentti Viktor Janukovytš syöstiin vallasta, minkä seurauksena Kiovassa nousi valtaan avoimesti Venäjä-vastainen hallinto. Sevastopolin laivastotukikohdan strateginen merkitys Venäjälle oli tiedossa sekä Kiovassa että lännessä, samoin kuin reaktio, mikä seuraisi Venäjän suunnalta, mikäli tukikohdan olemassaolo joutuisi uhatuksi, lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä. Kysynkin, oliko Putinilla varaa jättää puuttumatta tapahtumien kulkuun? Oliko hänellä suurvaltapoliittisesta näkökulmasta katsottuna vaihtoehtoja? Seuranneen reaktion seurauksena Krimin niemimaa on nyt osa Venäjää, oli se moraalisesti oikein tai väärin, mutta minkä johdosta Putinin tai hänen seuraajiensa ei tarvitse enää jatkossa huolehtia alueella sijaitsevan laivastotukikohdan tulevaisudesta. Toimiko Putin siis suurvaltapoliittisesta näkökulmasta tarkasteltuna viisaasti vai epäviisaasti? Entä onko lännellä moraalista vastuuta Ukrainassa meneillään olevan verenvuodatuksen suhteen? Jos länsi ei olisi alun perin puuttunut tapahtumien kulkuun Kiovassa, "jos separatistit eivät olisi edes kuvitelleet saavansa apua" länneltä, niin olisiko nykyisenkaltainen verenvuodatus saattanut jäädä tekemättä?

Ano Nyymi

Quote from: Vöyri on 09.05.2014, 18:18:53
Quote from: hattiwatti on 09.05.2014, 15:57:32
^^ Tässä juuri on ongelma. Krimi oli ja meni.

Todellakin, hupsista vaan. Mitäs seuraavaksi?

Jossain vaiheessa nämä "pahoittelevat" että Suomi oli ja meni, ja että ne suuremmat kuviot on kuitenkin tosi tosi tärkeitä, tärkeämpiä kuin joku Suomi.

Tosiasiallinen Nuiva

Jaa, taas näitä Venäjän toimia tulee tarkastella Venäjän edun näkökulmasta juttuja. :roll:

Quote from: astr0master. on 09.05.2014, 22:34:45Jos länsi ei olisi alun perin puuttunut tapahtumien kulkuun Kiovassa, "jos separatistit eivät olisi edes kuvitelleet saavansa apua" länneltä, niin olisiko nykyisenkaltainen verenvuodatus saattanut jäädä tekemättä?

Mitäs separatisteja länsi auttaa ja missä todisteet?
Non poteris veritatem

jopelius

Quote from: Sivustakatsoja on 09.05.2014, 19:25:35
Quote from: EL SID on 09.05.2014, 16:43:23
Tämä on ratkaistavissa vapaissa vaaleissa, siis ei Putin vaaleissa, vaan aidoissa vaaleissa, mitä mieltä olet, antaako pahan valtakunta avata, agenttiensa avulla valloitamallaan vasallialueellaan, yhtäkään vaalipaikkaa Ukrainan presidentin vaaleissa?

Kun nyt hehkutat noita tulevia vaaleja, niin miten kommentoisit  tätä kirjoitustani siitä, miltä toukokuussa tulevat presidentinvaalit näyttänevät Itä-Ukrainan väestön näkökulmasta?

Eihän sillä ole mitään merkitystä. Jokainen päättää omalta kohdaltaan äänestääkö vai ei. Sitten lasketaan äänet ja eniten kannatusta saanut on valittu presidentiksi. Hän on myös niiden presidentti jotka eivät äänestäneet.

Vili Länsi

Onpa tällä taas sen verran sakeaa kaalisopan hajuista ryssä propagandaa että ihan pyykkipoika nenässä täytyy piipahtaa.

Putlerin terroristi kätyrit ammuskelevat tällä kertaa siviilien selkien takaa kaupunkia rauhoittamaan tulleita sotilaita.
(http://i.imgur.com/C5pt8uX.jpg)
https://www.youtube.com/watch?v=9T-1R6YigFc&feature=player_detailpage#t=45
https://www.youtube.com/watch?v=8levXLq6fjk

Natsifasisteja kaikkialla näkevät Putlerin aivottomat zombiet ei kyllä ihan kaikilla pytyillä käy? Tuostakin videosta tulee lähinnä joku zombie leffa mieleen.

Odessan terroristeja suojellut poliisipäällikkö Dmitry Fuchedzhi pakeni joitakin päiviä sitten maasta. Otti niin sanotusti Janukovitsit.
(http://i.imgur.com/gmw5WaP.jpg)
Kuvassa tyypillinen aseeton rysäterroristi jolla pullottaa kuvassakin hupparitaskussa pistooli.
http://www.bbc.co.uk/ukrainian/news_in_brief/2014/05/140507_or_avakov_fuchedzhi.shtml
https://www.youtube.com/watch?v=sbROx6pbyqA

Ja tietysti ryssäterroristeilla on oikeus polttaa ja ampua poliiseja. Aivan kuin Hartwallin tasavaltalaisilla olisi oikeus vallata tai polttaa Pasilan poliisilaitos.

xor_rox

Quote from: Ano Nyymi on 09.05.2014, 22:28:42
Näissä kuvissa taitaa olla juuri sitä väkeä joka ajoi Janukovich'in Venäjälle..

Siinä vaiheessa kun Janukovich'in sala-ampujat olivat tappaneet jo liki sata mielenosoittajaa haettiin kaapin nurkista haulikot ja seipäät aseistukseksi.. tämä on kuvistakin päätellen todellista kansannousua.

Ymmärrän hyvin että venäjän kätyrit luikkivat karkuun..kansa tietää - Ukraina ukrainalaisille.

Voi hyvinkin olla että venäläiset saavat maistaa vuosisatojen mittaisen orjuutuksen aikana kertynyttä katkeruutta.
Enkä se on jopa oikeutettua?

Samalla tavalla meillä Suomessakin suhtauduttiin venäläisiin punakapinan jälkeen.

...

Quote from: jopelius on 09.05.2014, 10:21:38
Tappoihan venäläiset toisen maailmansodankin aikana omiaan, eli tuo nyt mitään uutta ole. Tässä tapauksessa murhat taidettiin tehdä lähinnä hämäyksen vuoksi...

Levitätte väärää tietoa. On huomattavan todennäköistä, että Paetin ja Ashtonin puhelussa mainitut asiat ovat totta. Ei Paetin sanoissa ole epäilyksen häivääkään. Siinä sanotaan asian laita diplomaattisesti aivan suoraan.

Mielenkiintoista nähdä kauanko tavalliset itä-ukrainalaiset sietävät näitä venäjän aseistamia rosvokoplia...

Vähänpä tunnut tietävän tavallisista itä-ukrainalaisista.

Kaappihommailija

Quote from: Sivustakatsoja on 09.05.2014, 20:13:02
Quote from: Masa76 on 09.05.2014, 20:06:18

Tuo tapahtui sen jälkeen, kun nuo tyypit olivat jo kadussa. Ammuskelun tilanteessa ei ollut selvää uhkaa ainakaan niiden taholta, jotka joutuivat uhreiksi.

Belgialaisen toimittajan Olaf Koensin twiitin mukaan toinen ammutuista oli toimittaja.

Clear footage of soldiers shooting a journalist here in Mariupol today; http://t.co/Z6LZW4mgo0

Jos eivät venäläismieliset olisi alkanut valtailemaan hallinto- ja poliisirakennuksia ei sinne olisi pitänyt sotilaita lähettää niitä turvaamaan. Saavat mitä tilasivat. Tilanne on sellainen ettei kannattaisi riehua ja lietsoa bensaa liekkeihin.

jopelius

Quote from: Vili Länsi on 09.05.2014, 23:16:16
Onpa tällä taas sen verran sakeaa kaalisopan hajuista ryssä propagandaa että ihan pyykkipoika nenässä täytyy piipahtaa.

Putlerin terroristi kätyrit ammuskelevat tällä kertaa siviilien selkien takaa kaupunkia rauhoittamaan tulleita sotilaita.
(http://i.imgur.com/C5pt8uX.jpg)
https://www.youtube.com/watch?v=9T-1R6YigFc&feature=player_detailpage#t=45
https://www.youtube.com/watch?v=8levXLq6fjk

Natsifasisteja kaikkialla näkevät Putlerin aivottomat zombiet ei kyllä ihan kaikilla pytyillä käy? Tuostakin videosta tulee lähinnä joku zombie leffa mieleen.

Odessan terroristeja suojellut poliisipäällikkö Dmitry Fuchedzhi pakeni joitakin päiviä sitten maasta. Otti niin sanotusti Janukovitsit.
(http://i.imgur.com/gmw5WaP.jpg)
Kuvassa tyypillinen aseeton rysäterroristi jolla pullottaa kuvassakin hupparitaskussa pistooli.
http://www.bbc.co.uk/ukrainian/news_in_brief/2014/05/140507_or_avakov_fuchedzhi.shtml
https://www.youtube.com/watch?v=sbROx6pbyqA

Ja tietysti ryssäterroristeilla on oikeus polttaa ja ampua poliiseja. Aivan kuin Hartwallin tasavaltalaisilla olisi oikeus vallata tai polttaa Pasilan poliisilaitos.

Nämähän ovat juuri niitä venäläisiä kiakko-huligaaneja.