News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

VU: Suomalaiselokuvat floppaavat: satoja tuhansia tukea, satoja katsojia

Started by törö, 29.11.2013, 09:08:37

Previous topic - Next topic

HDRisto

"Hissu" Hietalahti pystyy pilaamaan minkä tahansa elokuvan. Miksi ristus sentään häntäkin työllistetään vaikka osaavampiakin olisi varmasti tarjolla.

Vaniljaihminen

Quote from: HDRisto on 31.03.2018, 14:31:54
"Hissu" Hietalahti pystyy pilaamaan minkä tahansa elokuvan. Miksi ristus sentään häntäkin työllistetään vaikka osaavampiakin olisi varmasti tarjolla.

Kiva, se on mun suosikkinäyttelijäni. Pihla Viitalan hapannaamaa sen sijaan en katsele.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Hämeenlinnan Oraakkeli

Jos elokuva ei saa joukkorahoituksella liki koko pottia niin ei siihen kannata muutakaan rahoitusta lykätä.

Kattomies

Quote from: HDRisto on 31.03.2018, 14:31:54
"Hissu" Hietalahti pystyy pilaamaan minkä tahansa elokuvan. Miksi ristus sentään häntäkin työllistetään vaikka osaavampiakin olisi varmasti tarjolla.

Hietalahti kuuluu siihen harvaan tusinaan suomalaisia näyttelijöitä, joiden tuotoksia (lähinnä tv-sarjoja) saadaan tuotettua ja myytyä ilman massiivista tukea. Käytännössä > 90 %:a alalla toimivista voi ja pitää rinnastaa julkisen sektorin syöttiläisiin. Siinä, missä Suomessa on iso "nimi", joutuu vapailla markkinoilla kilpailemaan jopa ruumiin osasta  :)

Parsifal

Speden leffat olivat aikoinaan suosittuja, siinä missä kommunistitaiteilijoiden ilveilyt herättivät tuolloinkin lähinnä säälinsekaista inhotusta ja säännönmukaisesti floppasivat valtion tuesta huolimatta.

Spede taisi kommentoida asiaa suunnilleen näin: "Minä teen elokuvia, en taide-elokuvia."
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Jalopeura

Katsoin taannoin Netflixistä 2007 tehdyn Mr. Bean komedian (joka nyt ei ollut järin hyvä elokuva sekään), jossa Mr. Bean lähti Euroopan lomalle. Elokuvassa oli roolihahmona elokuvaohjaaja/-tuottaja, jonka työhön Bean tyypillisellä tyylillään vahingossa sotkeutui. Elokuvassa näytettiin pätkiä kyseisen elokuvaohjaaja-roolihahmon tuottamasta elokuvasta, ja sitä katsoessani tuli tunne että tehdäänkö tässä pilkkaa suomalaisista elokuvaohjaajista?  Tuotos oli täsmälleen samanlaista roskaa mitä suomalaiset vasuriohjaajat tuovat näytille Rakkautta ja Anarkiaa (tjs.) filmimessuille. 

Siis sellaista muka-taiteellista skeidaa missä on mahdollisimman harmaa värimaailma, täysin ilmeettömät ihmiset, ja kaikki rakentuu pääosanesittäjän pakkomielteisen trauman purkamiselle valkokankaalle, ja minkä näkemisestä kukaan ei olisi valmis maksamaan euroakaan.
"The board is set, the pieces are moving. We come to it at last, the great battle of our time"

Punaniska

Jos tahtoo pärjätä, niin ainakaan ummehtunutta taantumuksellisuutta, kuten Tuntematon, ei kannata filmata.

Parempi esimerkki korrektista pätkästä on "Betoniyö". Raina sai viisi Jussia: elokuva, ohjaus, äänisuunnittelu, leikkaus, lavastus ja kuvaus

Sen oli ohjannut Pirjo Honkasalo vaimonsa Pirkko Saision samannimisen kirjan pohjalta. Käsikirjoituksen puolisot tekivät yhdessä.

Epäkiinnostavana yksityiskohtana mainittakoon, että rainan budjetti oli 1,6 miljoonaa ja sen näki 9555 katsojaa.


Oikeaoppinen Elokuva

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

BarkAtTheMoon

Minusta Suomessa on viime vuosina tehty hämmästyttävän heikkoja elokuvia ja sama pätee tv-sarjoihinkin. huomioiden rahan mikä on pumpattu vuositolkulla kotimaiseen elokuvatuotantoon ja mitä sillä rahalla on saatu ulos ovat kyllä lopputulokset olleet oikeastikin ihmeen heikkoja . Ehkäpä tässä on syy siihen näyttelijöiden outoon vimmaan liittyen Louhimieheen ja Jussi-gaalaan? Hirveetä puhinaa eikä juuri mitään aikaansaannoksia

Hämeenlinnan Oraakkeli

Olisikohan Jouko Turkka opetuslapsineen  yksi Suomen elokuvan syöpäpesäkkeistä?

Vaniljaihminen

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 31.03.2018, 22:46:28
Olisikohan Jouko Turkka opetuslapsineen  yksi Suomen elokuvan syöpäpesäkkeistä?

Minun mielestäni Turkka oli nero, joka tarkoituksellisesti ja tekemällä tehden teki mahdollisimman suurta paskaa. Turkan Kiimaiset poliisit oli kosto Suomen kansalle siitä, että nämä katsoivat vain amerikkalaisia sarjoja.

Quote from: Parsifal on 31.03.2018, 18:07:29
Speden leffat olivat aikoinaan suosittuja, siinä missä kommunistitaiteilijoiden ilveilyt herättivät tuolloinkin lähinnä säälinsekaista inhotusta ja säännönmukaisesti floppasivat valtion tuesta huolimatta.

Spede taisi kommentoida asiaa suunnilleen näin: "Minä teen elokuvia, en taide-elokuvia."

Höh, ja Timo Koivusalo sanoi "minä teen hyviä elokuvia".

Spede ei välttämättä ollut aivan kaikkien hampaissa, ainakin 80-luvun Filmihullu-lehtien mukaan Spedellä oli suomalaisessa elokuvassa jonkinlainen maskotin rooli. Esimerkiksi Peter Von Bagh ja Jörn Donner ainakin jossain määrin pitivät Speden elokuvista tai ainakaan he eivät kieltäneet tämän neroutta. Speden pahimmat viholliset tulivat kulttuuripiireistä, mutta sieltähän meidän kaikkien.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

törö

Quote from: JoKaGO on 04.02.2014, 23:12:33
Muuten, just tuli TV:stä elokuva "Päämaja" joka kuvasi tapahtumia Jatkosodan ratkaisevien taistelujen aikaan Mikkelissä, Päämajassa. Jos A.F.Airo oli todellakin tuollainen, kuin tämä elokuva esittää, niin hän oli Suomen Armeijan todellinen komentaja. Mannerheim oli täysin seniili ja Airon armoilla. Varmaankin hyvin totta!

Mannerhein oli alkkis. Sitä on yritetty kaunistella sillä, että jotkut dokasivat vieläkin enemmän eikä siihen aikaan ollut mitenkään tavatonta olla kännissä työajalla, mutta jokapäiväiseksi rutiiniksi muodostunut dokaaminen oli silti sillä tasolla, että pään täytyi olla pehmeä.

Innostava keulakuva se kuitenkin oli ja sehän sodan johtamisessa täkeintä oli. Sitä hommaa on hoidetu paljon hunommassakin kunnossa ja esmes espanjalaisien kansallissankareihin kuuluva El Cid johti viimeistä taisteluaan täytettynä, koska se oli sattunut kuolemaan. Sotilaat olivat tiettävästi ihan tyytyväisiä sen suoritukseen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001920393.html

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: törö on 31.03.2018, 22:53:40
Quote from: JoKaGO on 04.02.2014, 23:12:33
Muuten, just tuli TV:stä elokuva "Päämaja" joka kuvasi tapahtumia Jatkosodan ratkaisevien taistelujen aikaan Mikkelissä, Päämajassa. Jos A.F.Airo oli todellakin tuollainen, kuin tämä elokuva esittää, niin hän oli Suomen Armeijan todellinen komentaja. Mannerheim oli täysin seniili ja Airon armoilla. Varmaankin hyvin totta!

Mannerhein oli alkkis. Sitä on yritetty kaunistella sillä, että jotkut dokasivat vieläkin enemmän eikä siihen aikaan ollut mitenkään tavatonta olla kännissä työajalla, mutta jokapäiväiseksi rutiiniksi muodostunut dokaaminen oli silti sillä tasolla, että pään täytyi olla pehmeä.

Innostava keulakuva se kuitenkin oli ja sehän sodan johtamisessa täkeintä oli. Sitä hommaa on hoidetu paljon hunommassakin kunnossa ja esmes espanjalaisien kansallissankareihin kuuluva El Cid johti viimeistä taisteluaan täytettynä, koska se oli sattunut kuolemaan. Sotilaat olivat tiettävästi ihan tyytyväisiä sen suoritukseen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001920393.html

Winston Curchill kittasi kuulemma pullollisen viskiä päivässä.  Hitler veri kokaa ja metamfetamiinia sellaisia määriä että wallstreetin pankkiirit olisi ihmeissään ja Stalin oli muuten sekaisin.

Kattomies

Quote from: Punaniska on 31.03.2018, 22:30:49
Jos tahtoo pärjätä, niin ainakaan ummehtunutta taantumuksellisuutta, kuten Tuntematon, ei kannata filmata.

Parempi esimerkki korrektista pätkästä on "Betoniyö". Raina sai viisi Jussia: elokuva, ohjaus, äänisuunnittelu, leikkaus, lavastus ja kuvaus

Sen oli ohjannut Pirjo Honkasalo vaimonsa Pirkko Saision samannimisen kirjan pohjalta. Käsikirjoituksen puolisot tekivät yhdessä.

Epäkiinnostavana yksityiskohtana mainittakoon, että rainan budjetti oli 1,6 miljoonaa ja sen näki 9555 katsojaa.


Oikeaoppinen Elokuva

On tuolle hintaa tullut, lähes 17 000 euroa minuutti, ehkä jonkin sortin ennätys tuokin.

simppali

Kammoksutun ohjaajan, Jörn Donnerin luona olen muinoin käynyt,,pohjoisrannassa.Jörkka asustelee kahden asunnon loukussa, eli on yhdistetty kaksi huoneistoa toisiinsa.

Omalaatuinen mies..kysyin ,kun kaf,,eikun alkoholia juotiin,että mikä on paras elokuva maailmassa,vastaus oli; joku missä ei ole näyttelijöitä.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

simppali

Kyllä vain,koko ajan tervaa oli eteisessä, työhuoneessa sitä tuli katosta läpi ihmettelin,miten paljon voi asuntoon tervaa mahtua.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

ÄmTeeAa

Suomalaisissa sotaa koskevissa elokuvissa on minusta ollut sellainen ongelma, että ne yrittävät kertoa koko sodan kulun. Pitäisi enemmänkin seurata max. komppaniaa, ja siitäkin lähinnä ryhmän verran ihmisiä. Tuntematon Sotilas tekee tämän hyvin, kaikki hahmot ovat erilaisia ja helposti muistettavissa. Mikäli seurataan suurempaa ryhmää, elokuvasta häviää inhimillisyys.

Muistaakseni Talvisodassa oli kohtaus, missä porukka juoksee kukkulaa päin kranaatti-iskun jälkeen reippaasti myöhässä. Kyllähän ne sinne kaatuivat, mutta kohtaus ei oikein toiminut, eikä se oikein vaikuttanutkaa - käsitin kyllä mitä sillä haettiin. En nimittäin oikein usko, että olisi todellisuudessa mennyt ihan kuvatunlaisesti. Tai jos meni ja johtaja jäi henkiin, hän kuoli todennäköisesti harhaluotiin 5 km rintamalinjan takana. Toinen juttu mikä elokuvasta jäi mieleen, että heti kun yksittäinen sotilas lähti juoksuhaudasta, alkoi ympärillä paukkua parin sekunnin viiveellä kranaatteja.

Minua kiinnostaisi nähdä elokuva siitä tilanteesta, kun reservin vänrikin vetämä komppania, jolla ei ollut enää ammuksia jäljellä, sai käskyn tuhota vihollinen ryhmitysalueelleen. Vihollisen tuhoaminen onnistui käsittämättömän hyvin olosuhteet huomioiden, mutta valitettavasti kyseinen vänrikki kaatui muutaman sotilaan ohessa hyökkäyksessä. Olivat joutuneet soluttautumaan ojaa pitkin vihollisen ryhmitykseen, ja pistivät tarkoituksella puukkotappeluksi. Veikkaan, että amerikkalaiset olisivat jo tehneet elokuvan aiheesta, jos siitä tietäisivät. Menisi varmaan Hurja Joukko tyylillä?

Harva kotimainen elokuva on viime aikoina onnistunut olemaan hauska tai edes iloinen. Kaurismäen Calamari Unioni ja Mies vailla menneisyyttä onnistuivat olemaan omalla lakonisella tavallaan hauskoja, ja Kivenpyörittäjän kylä oli jo paikotellen hauskakin ("Jaaha, kauhajokiset tuli kaivurilla häihin kuokkimahan") muita ei oikein tule mieleen. Mosku oli OK, mutta kuulemani mukaan vähän liian romantisoitu todelliseen henkilöön verrattuna.

Kylddyyriväki halunnee pitää yllä käsitystä suomalaisista apaattisina ja ilottomina ihmisinä, kun kärjistys on kuulemma paras tehokeino. On näemmä unohtunut, että tässä kuuluisassa Tuntemattomassa Sotilaassakin on tosipuheessa yllättävän paljon tilannekomiikkaa, joka tuo tilanteeseen inhimillisyyttä. Tilannekomiikka vaan on vaikeaa tehdä oikein. Kubrick tiivisti sen aika hyvin Tohtori Outolemmessä huutoon "Gentlemen, you can't fight here, this is the War Room!"

DuPont

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 31.03.2018, 22:58:42
Winston Curchill kittasi kuulemma pullollisen viskiä päivässä.  Hitler veri kokaa ja metamfetamiinia sellaisia määriä että wallstreetin pankkiirit olisi ihmeissään ja Stalin oli muuten sekaisin.
Churchill ei tosiaankaan vetänyt viskiä päivittäin. Sikarikin oli imagosyistä huulessa.

Huscarl

Suomalaiset elokuvat ovat 95% rappiokuonaa. Ainoa hyvä suomalainen elokuva jonka muistan viimeisen 10 vuoden ajalta on Härmä. Siinä on kansainväliset standardit täyttävä ja ihan mukiinmenevä period-raina. Uusi Tuntematon pitänee katsoa kun kaikki siitä pöhisee.

Melbac

Quote from: DuPont on 01.04.2018, 03:05:00
Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 31.03.2018, 22:58:42
Winston Curchill kittasi kuulemma pullollisen viskiä päivässä.  Hitler veri kokaa ja metamfetamiinia sellaisia määriä että wallstreetin pankkiirit olisi ihmeissään ja Stalin oli muuten sekaisin.
Churchill ei tosiaankaan vetänyt viskiä päivittäin. Sikarikin oli imagosyistä huulessa.
Kyllä se nappaili viskiä ilmeisesti päivittäin mutta ns naukkuja.

Hämeenlinnan Oraakkeli



Vaniljaihminen

Quote from: sinimusta on 01.04.2018, 17:01:26
Hobitit on aik kova  ;D, tosin on sarja eikä leffa:

https://www.youtube.com/watch?v=i_5pwxCkWzY&list=PL5PqKfc7SM1INBa2j8euneNZvTNAKf3E9

Tuota voi jopa katsoakin sen CGI-ähkyn sijasta. Ja katsoinhan sitä jo silloin kun se tuli. Siinä on aika kova näyttelijäkattauskin, saisipa DVD:llä.

Toinen mikä jäi joskus mieleen on Ismo Sajakorven muinaissuomeen sijoittuva sarja Sotapäällikön poika(?) - ei valitettavasti ole muuta kuin hieman muistikuvia siitä.

Quote from: Huscarl on 01.04.2018, 16:09:57
Suomalaiset elokuvat ovat 95% rappiokuonaa. Ainoa hyvä suomalainen elokuva jonka muistan viimeisen 10 vuoden ajalta on Härmä. Siinä on kansainväliset standardit täyttävä ja ihan mukiinmenevä period-raina. Uusi Tuntematon pitänee katsoa kun kaikki siitä pöhisee.

Härmä on jopa huonompi kuin Häjyt. Pohjanmaa on sentään hyvä.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Arvoton

Quote from: Parsifal on 31.03.2018, 18:07:29
Speden leffat olivat aikoinaan suosittuja, siinä missä kommunistitaiteilijoiden ilveilyt herättivät tuolloinkin lähinnä säälinsekaista inhotusta ja säännönmukaisesti floppasivat valtion tuesta huolimatta.

Spede taisi kommentoida asiaa suunnilleen näin: "Minä teen elokuvia, en taide-elokuvia."

Hyvä, kun muistutit Spedestä. Siis elokuva Jussi Pussi on mainio. Siinä mm. pistetään halvalla ajan stallariopiskelijatouhua.

Supernuiva

Vaan floppasivatko Visa Mäkisen elokuvat? Viimeisin taitaa olla vuodelta 1991, joten ilmeisesti hän on viettänyt hiljaiseloa - olisiko rahoituksen puute syynä?

Jostain kummallisesta syystä en osaa pitää hänen 1980-luvun puolivälin elokuvia huonoina, yksi agenttiseikkailu on jopa mielestäni nautinnollisen hyvä. No, Pi pi pilleri oli Mäkisen elokuvien sarjassa kummallisen hidastempoinen ja tylsä, mutta esimerkiksi Yön saalistajat sekä Agentti 000 olisivat saaneet minusta saada samantyylisiä jatko-osia.

Mäkinen on käsittääkseni edelleen elossa, joten jos hänellä olisi rahoitusta sekä mielenkiintoa, niin katsoisin mielelläni hänen näkemyksensä tähän aikaan tehdystä agenttielokuvasta.


newspeak

Tutkiskelin Suomen Elokuvasäätiön sivuilta vuoden 2017 elokuvien tietoja täydentäen tietoja vähän sieltä täältä muualta netistä. Joitakin huomioita aiheesta tietämättä sen enempää kotimaisen elokuva-alan rahaliikenteen koukeroista.

Mikäli elokuva oli saanut Säätiöltä tukea, sen osuus ylitti helpostikin puolet elokuvan budjetista. Jos ajatellaan tunnetuimpien ja siten mahdollisesti katsotuimpien tuotantojen budjettien ylittävän usein miljoonan euron rajan, lähenee elokuvakohtainen tuki tällöin miljoonaa. Suurimmat tuotannot vuonna 2017 olivat Tom of Finland, Ikitie ja Tuntematon sotilas, joiden suhteellinen tukiosuus oli alhaisempi suuresta budjetista johtuen. Näistä "spektaakkeleista" pelkkien lipputulojen perusteella ainoastaan Tuntematon sotilas päätyi plussan puolelle.

Elokuvan menestys näyttäisi olevan sidoksissa levitykseen, sillä ylittääkseen budjettinsa on elokuvan oltava nähtävänä kautta maan, mikä tarkoittaa yli sadan elokuvasalin käyttöä. Esimerkiksi dokumentaariset elokuvat saavat ensi-iltansa ainoastaan kourallisessa teattereita, eikä juuri kenenkään voi olettaa pääsevän kyseisiä elokuvia katsomaan. Laaja nähtävyys ei pelkästään takaa yli miljoonan euron tuotannolle menestystä, sillä tämän jälkeen ihmisten on vielä mentävä sankoin joukoin katsomaan kyseistä elokuvaa.

Seuraavassa saatavien mututietojen perusteella ja katsojamäärät huomioiden menestyneimmät elokuvat vuonna 2017:

-Onneli, Anneli ja Salaperäinen muukalainen (yli 210 000 katsojaa)
-Napapiirin sankarit 3 (yli 270 000 katsojaa)
-Yösyöttö (yli 200 000 katsojaa)
-Tuntematon sotilas (miljoona)

Lisäksi joulukuussa ilmestyneet elokuvat voivat vielä lipputuloillaan ponnistaa menestykseen. Tai siis Heinähattu ja Vilttitossu.

Tämä siis kaikkiaan noin 40 elokuvan joukosta. Kansainvälisestä levityksestä en kauheasti intoilisi, vaikka sekin kai jonkinlainen saavutus on. Mutta elokuvan elinkaarihan ei pääty teatteriesitysten loputtua...

Vaniljaihminen

Quote from: Supernuiva on 02.04.2018, 00:01:31
Vaan floppasivatko Visa Mäkisen elokuvat? Viimeisin taitaa olla vuodelta 1991, joten ilmeisesti hän on viettänyt hiljaiseloa - olisiko rahoituksen puute syynä?

Jostain kummallisesta syystä en osaa pitää hänen 1980-luvun puolivälin elokuvia huonoina, yksi agenttiseikkailu on jopa mielestäni nautinnollisen hyvä. No, Pi pi pilleri oli Mäkisen elokuvien sarjassa kummallisen hidastempoinen ja tylsä, mutta esimerkiksi Yön saalistajat sekä Agentti 000 olisivat saaneet minusta saada samantyylisiä jatko-osia.

Mäkinen on käsittääkseni edelleen elossa, joten jos hänellä olisi rahoitusta sekä mielenkiintoa, niin katsoisin mielelläni hänen näkemyksensä tähän aikaan tehdystä agenttielokuvasta.

Ymmärtääkseni Mäkinen toimi itsenäinenä tuottajana, joka teki uuden elokuvan aina aiempien voitoilla. Mäkisen Pirtua, pirtua menestyi taloudellisesti niin huonosti, että Mäkinen ei enää ryhtynyt tekemään uutta elokuvaa. Mäkinen teki sittemmin telkkariin joitain juttuja ja oli mukana Koivusalon Pekko-elokuvissa. Kyllä hänellä suunnitelmia on ollut tuon jälkeenkin, ei hän nyt sentään mikään erakko ole, vaikka tiiviisti pysyykin Porissa.

Tuomas Marjamäki haastatteli häntä kymmenisen vuotta sitten kirjaansa ja siitä hänen viimeisimmät kuulumiset olen lukenut. Somesta Mäkistä ei löydä.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Nationalisti

Quote from: Huscarl on 01.04.2018, 16:09:57
Suomalaiset elokuvat ovat 95% rappiokuonaa. Ainoa hyvä suomalainen elokuva jonka muistan viimeisen 10 vuoden ajalta on Härmä. Siinä on kansainväliset standardit täyttävä ja ihan mukiinmenevä period-raina. Uusi Tuntematon pitänee katsoa kun kaikki siitä pöhisee.
Härmähän oli aivan naurettava myötähäpeää aiheuttava yritys tehdä suomalainen länkkäri.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Vaniljaihminen

Se miksi mä en pitänyt Härmästä, on se että se nyt lähinnä todisti sitä, mitä jotkut haluavat uskoa Härmän häjyistä. Pelkkää sairaalloista väkivaltaa, jonka joku edistyksellinen tahtoo tulkita provinssin ihmisten ominaisuudeksi. Elokuvan tekijät eivät mitenkään olleet perehtyneet häjyjen historiaan, vaan loivat omansa. Jopa sellainenkin kuin Heikki Ylikankaan Härmän häjyt ja Kauhavan herra oli jätetty autuaasti lukematta. Häjyjen motiivi ei ollut sivullisiin kohdistuva väkivalta, vaan sellaisen kaikkialle ulottuvan moralistisen esivallan haastaminen milloin mitenkin.

Paras häjyistä kertova elokuva on Suomi-Filmin Härmästä poikia kymmenen. Vaikka kyllä sekin sympatioineen asettuu ennemmin fallesmannin puolelle, on siinä sentään perusfaktat kohdallaan.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

tommeli

Ilkka-Pohjalaisen nettisivuilla tänään 7.9.2023 julkaistu juttu Lapua 1976 -elokuvasta ja siitä kuinka se jäi ilman Suomen elokuvasäätiön tukea:
https://ilkkapohjalainen.fi/ihmiset-ja-kulttuuri/lapua-1976-tehtiin-ilman-elokuvas%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6n-tukea-riski-on-kaikkea-muuta-kuin-maltillinen
Elokuva sai vasta valmistuttuaan elokuvasäätiöltä 65 000 euron markkinointi- ja levitystuen.

"Minä miettisin, pitäisikö olla laajemmalle porukalle pienempiä potteja, Jokipii pohtii. Hän ei haluaisi ottaa tukea keneltäkään pois, mutta pitää ikävänä sitä, että tuet vaikuttavat menevän samoihin piireihin ja maksimimäärät nousevan. Kurkimäki ajattelee, että nykyisen järjestelmän lisäksi voitaisiin tarvita toinen, pienemmille tuotannoille tarkoitettu tukijärjestelmä, jotta uudet tekijät pääsisivät oppimaan elokuvantekoa."

Eli elokuva joka kiinnostaa yleisöä (21 534 avausviikonlopun katsojat) ei tahdo tukea saada, mutta joku "nimekkään ohjaajan" paskaleffa joka ei ketään kiinnosta saa helposti satojatuhansia euroja. Ennen vanhaa Spede ei saanut elokuvilleen tukea vaikka hänen elokuvansa vetivät katsomot täyteen ja muut saivat tukea, mutta eivät katsojia.