News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

VU: Suomalaiselokuvat floppaavat: satoja tuhansia tukea, satoja katsojia

Started by törö, 29.11.2013, 09:08:37

Previous topic - Next topic

törö

QuoteJari Halosen Kalevala - Uusi aika -elokuva sai Suomen Elokuvasäätiöltä (SES) 195 000 euroa tuotantotukea 250 000 euron budjettiinsa ja lisäksi 70 000 euroa markkinointi- ja levitystukea.

Alun perin elokuvalle oli kaavailtu huomattavasti suurempaa budjettia Yleltä. Elokuvaa ja ajateltua tv-sarjaa kuvattiin jo vuosia sitten.

Kalevala - Uusi aika tuli teattereihin 15. marraskuuta. Ensimmäisenä viikonloppunaan sitä kävi katsomassa 1 934 ihmistä.

Toisena viikonloppunaan viime viikonvaihteessa elokuva ei ollut SES:n katsojatilastossa enää 20 katsotuimman joukossa.

Jos 265 000 euron tuet saava elokuva saa esimerkiksi 5 000 maksavaa elokuvateatterikatsojaa, on se silloin saanut yli 50 euroa veronmaksajien tukea jokaista katsojaa kohti.

Muita katsojien sivuuttamia, tukea saaneita pitkiä elokuvia ovat tänä vuonna olleet kaksi Jarmo Lampelan filmiä. Tammikuussa teattereihin tullut Miesten välisiä keskusteluja sai teattereissa 368 katsojaa. Tukia se oli saanut 32 400 euroa.

Viime viikonvaihteessa Lampelan Nuoren Wertherin jäljillä sai ensimmäisenä viikonloppunaan 184 katsojaa. Nuoren Wertherin jäljillä sai 325 000 euron budjetistaan 190 000 euroa SES-tukena ja lisäksi 19 00 euroa markkinointi- ja levitystukea.

Vuoden 2011 Matka Eedeniin sai 232 000 euron tuet ja yhteensä 916 teatterikatsojaa.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/elokuvafloppeja-12320

Tragedian synty

Elokuvien tukeminen totta vie on niitä asioita, joiden vuoksi tuleville sukupolville kannattaa kipata murskaava velkavuori.  :facepalm:
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

normi

"Miesten välisiä keskusteluja"  ;D

Juu, enpä jaksa uskoa, että kovin monia miehiä tuon niminen elokuva kiinnostaa pätkääkään. Ja eipä näytä kiinnostavan edes naisia...

eipä silti... voi tietysti olla ihan ok elokuva, mutta tajuaa sen jo tyhmempikin ettei tuollaisella aiheella mitään kassamagneettia synny. Tällaiset kyldyyripläjäykset pitäisi kyllä tehdä muilla kuin verovaroilla.
Impossible situations can become possible miracles

AuggieWren

Quote from: normi on 29.11.2013, 09:18:37Tällaiset kyldyyripläjäykset pitäisi kyllä tehdä muilla kuin verovaroilla.

Kyllä tällaisia kyldyyripläjäyksiä voi tehdä verovaroin, mutta silloin pitää pitää huoli siitä, että ne saavat mahdollisimman laajan levityksen.

Itse asiassa verovaroin tehdyn kulttuurituotannon tulisi olla kaikille (veronmaksajille) vapaata käyttää miten huvittaa. Tällaiset leffat pitää ehdottomasti laittaa avoimeen jakeluun esim. kuukauden kuluttua ensi-illasta.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

guest8096

No kun kokemukseni mukaan suomalaiset elokuvat ovat tällaisia: Joku istuu portailla kossupullon kanssa ja ähisee ahdistuneena. Joku juoksee alusvaatteisillaan metsässä ja vaikeroi: saatanansaatanansaatana. Jokainen kohtaus alkaa tupakan sytyttämisellä. Sitten on pakollinen naimakohtaus. Ei hymyä, ei iloa. Koko elokuva on alusta loppuun pelkkää kuristavaa ahdistusta.

Toadie

Noin kalliin taidemuodon ei pitäisi olla tuettavien listalla. Varsinkaan kun se on pienen piirin egoilua ja trippailua. Jos on pakko saada sanoa, ostakoon videovehkeet tai hakekoon itse rahoittajat. Nyt taiteilijat tekevät taidetta kriitikoille kovalla rahalla. Tavallaan luonnollista että yleisö eli maksajat sivuutetaan.

Samat sanat tosin tuetusta teatterista. Kirjallisuuden markkinoita en myöskään ymmärrä, bestselleristä alelaariin parissa viikossa, miten se voi kannattaa kenellekään? Jos taide ei kannata, se on harrastus. Kirjailkoon ja runoilkoon nettiin, ilmaiseksi. Harrastustoimintaa voi tukea muutamalla satasella, ei sadoilla tuhansilla.
Kiitos ja kuulemiin.

Micke90

Quote from: Tragedian synty on 29.11.2013, 09:18:07
Elokuvien tukeminen totta vie on niitä asioita, joiden vuoksi tuleville sukupolville kannattaa kipata murskaava velkavuori.  :facepalm:

No, enpä usko, että pelkästään leffojen tekemisen takia Suomen valtio velkaantuu.  :roll:

no future

parikymmentä miljoonaa taitaa valtion kassasta mennä vuosittain. Ja tuosta mahdollisimman suuresta näkyvyydestä, niin nämähän tulevat suurinpiirtein kaikki televisiosta jossain vaiheessa.

Vaikeahan se on tukivaiheessa tietää mistä elokuvasta tulee kassamagneetti, lukuunottamatta näitä Solar filmsin Matteja ja Salkkari-leffoja.

Tragedian synty

Quote from: Micke90 on 29.11.2013, 09:29:59
Quote from: Tragedian synty on 29.11.2013, 09:18:07
Elokuvien tukeminen totta vie on niitä asioita, joiden vuoksi tuleville sukupolville kannattaa kipata murskaava velkavuori.  :facepalm:

No, enpä usko, että pelkästään leffojen tekemisen takia Suomen valtio velkaantuu.  :roll:

Pienistä puroista jne.. Valtio velkaantuu tänä vuonna noin 9 000 000 000 euroa, eikä tulevaisuudessa ole luvassa mitään nousukautta, jonka aikana nekin eurot voitaisiin maksaa. Tässä tilassa kukaan yksityinen ei käyttäisi rahaa elokuvien tukemiseen yhtään sen enempää kuin kehitysapuunkaan. Paras tie kestävään yhteiskuntaan on saada päättäjät ymmärtämään, että julkista taloutta on kohdeltava kuin yksityistä.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Mursu

Suomalainen elokuvatukijärjestelmä toki on syvältä. Kyllä tuen pitäisi lähinnä olla ponnahduslauta ja elokuvalta pitäisi edellyttää jotain menestystä. Toisaalta kannattaa muistaa 1-10-100 periaate. Keskimäärin leffalippua tuetaan n. eurolla, teatterilippua kympillä ja oopperalippua satasella. Tosin tuki yleensä tulee veikkausrahoista, ei veroista.

Kylä Suomessa osataan tehdä myös menestyviä elokuvia. Jonain vuotena jopa n. puolet lipputuloista tulee kotimaisista elokuvista. Miksi tätä ei saada jatkumaan vaan tulee tuollaisia floppeja?

Ari-Lee

Quote from: Frida Hotell on 29.11.2013, 09:26:51
No kun kokemukseni mukaan suomalaiset elokuvat ovat tällaisia: Joku istuu portailla kossupullon kanssa ja ähisee ahdistuneena. Joku juoksee alusvaatteisillaan metsässä ja vaikeroi: saatanansaatanansaatana. Jokainen kohtaus alkaa tupakan sytyttämisellä. Sitten on pakollinen naimakohtaus. Ei hymyä, ei iloa. Koko elokuva on alusta loppuun pelkkää kuristavaa ahdistusta.

Teissähän on dramaturgin vikaa. Ja eikun elokuvia tekemään.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Micke90

Eipä tuo Kalevala-leffa vaikuttanut olevan oikein mistään kotoisin. Sinällään Kalevala aiheena on mielenkiintoinen, mutta tuo Halosen tekele vaikutti lähinnä säälittävältä yritykseltä sotkea nykyaika ja Kalevala toisiinsa.

siviilitarkkailija

Elokuvat voivat flopata myös kaupallisesti tuotettuna.

Tässä tulee mieleen J Halosen haastattelu, jossa mies röheästi ilmoitti että on "keksinyt Kalevalan keränneen, itsensä Lönrothin, tekemän massiivisen virheen". Että hän on asiaa pohdittuaan havainnut kaikkien muiden ymmärtäneen väärin koko Kalevalan tarkoituksen.

Elokuvan trailerin perusteella mies ei kuitenkaan ole kyennyt päättämään että tekeekö historia-kultti-elokuvan vai "post-mordernin" tulkinnan. Kuka haluaa maksaa päästäkseen kuuntelemaan tukka-pystyssä mesoavien "Joukahaisten ja Väinämöisten" avautumisia? Tuottajan totaalimoka.

J Halonen EI osaa tehdä elokuvaa. Tuottajan olisi pitänyt vetää jarrua ja vaatia koko projekti uudelleen arvioitavaksi kun ohjaaja ei kykene tekemään yksinkertaista päätöstä siitä missä tyylissä filminsä tekee. Jäpikällä on kuitenkin aiempaa uskottavuutta mikä sai maksajapäätöksen tekijät irrottamaan kukkaron nyörit. Rauta-ajan tekijä voi huokaista helpotuksesta (ja harmista). Ylittäjää ei syntynyt-.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Micke90

Quote from: siviilitarkkailija on 29.11.2013, 10:10:35
Tässä tulee mieleen J Halosen haastattelu, jossa mies röheästi ilmoitti että on "keksinyt Kalevalan keränneen, itsensä Lönrothin, tekemän massiivisen virheen". Että hän on asiaa pohdittuaan havainnut kaikkien muiden ymmärtäneen väärin koko Kalevalan tarkoituksen.

Juu juu, Halonenhan se tosiaan tietääkin, mikä on Kalevalan alkuperäinen tarkoitus ja mitä Lönnrot on teoksellaan halunnut sanoa. Ja kaikki muut ovat ymmärtäneet Kalevalan väärin ja hän yksin on löytänyt Kalevalasta "virheen".

Jos joku tekisi asiallisen tekeleen Kalevalasta, katsoisin sen varmasti.

Rubiikinkuutio

Quote from: siviilitarkkailija on 29.11.2013, 10:10:35

Tässä tulee mieleen J Halosen haastattelu, jossa mies röheästi ilmoitti että on "keksinyt Kalevalan keränneen, itsensä Lönrothin, tekemän massiivisen virheen". Että hän on asiaa pohdittuaan havainnut kaikkien muiden ymmärtäneen väärin koko Kalevalan tarkoituksen.

Katsoin jonkn haastettelun ja ajattelin,e ttä siinäpä on saarnaaja viimeisen päälle. Sisänen totuus huokui kyllä. Se ei vielä sano olisiko elokuva hyvä tai huono, mutta kun näen amatööimäisen näköisen trailerin niin helppohan se elokuva oli jättää väliin vaikka aihe kiinnostaisikin.

Vai ketä teistä tekisi mieli käydä katsomassa tuo leffa kun on nähnyt tämän?
http://www.youtube.com/watch?v=CNh37omibVI
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Siili

Quote from: Micke90 on 29.11.2013, 10:01:48
Eipä tuo Kalevala-leffa vaikuttanut olevan oikein mistään kotoisin. Sinällään Kalevala aiheena on mielenkiintoinen, mutta tuo Halosen tekele vaikutti lähinnä säälittävältä yritykseltä sotkea nykyaika ja Kalevala toisiinsa.

Onko siinä paskanheittoa?

Micke90

Quote from: Siili on 29.11.2013, 10:23:06
Onko siinä paskanheittoa?

Viestissäni? Kyllä! Roppakaupalla paskaa moisen tekeleen niskaan. Ei se tosin yhtä paha ollut kuin neekeri-Mannerheim.  8)

Dharma

Suomessa kulttuuri on sosialisoitu ja kaupallista kulttuuria kutsutaan viihteeksi. Tällä erolla ne, jotka eivät pärjää kaupallisilla markkinoilla eli toisin sanoen kiinnosta juuri ketään, yrittävät nostaa omaa asemaansa yhteiskunnassa. Perussuomalaisten eduskuntavaaliohjelmassa sohaistiin tätä muurhaiskekoa ja kyllähän sieltä pöllähti.

Olin vuosia Kiasman ystävä, koska jäsenyydellä sai lounaasta alennusta. Kertaakaan en käynyt itse museossa, siis sen näyttelyissä, vaikka maksutta olisi päässyt. Enough said.

törö

Quote from: Frida Hotell on 29.11.2013, 09:26:51
No kun kokemukseni mukaan suomalaiset elokuvat ovat tällaisia: Joku istuu portailla kossupullon kanssa ja ähisee ahdistuneena. Joku juoksee alusvaatteisillaan metsässä ja vaikeroi: saatanansaatanansaatana. Jokainen kohtaus alkaa tupakan sytyttämisellä. Sitten on pakollinen naimakohtaus. Ei hymyä, ei iloa. Koko elokuva on alusta loppuun pelkkää kuristavaa ahdistusta.

Ja ongelman käsittely on julkisuudessa sitä, että Kokoomuksen lehti tutkii ja uutisoi, minkä jälkeen sitä lukevat persut alkavat narista. Näin Kokoomuksen ei itse tarvitse saada kulttuuriväkeä silmilleen, mutta rahan haaskaaminen voi hyvällä tuurilla vähentyä.

Nationalisti

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Venne

Periaatteena on tukea sitä, mistä tervejärkinen omilla rahoillaan maksava ei pulittaisi mitään.  ;D

Micke90

Quote from: Nationalisti on 29.11.2013, 10:58:36
Suomessa ei vain osata tehdä hyviä leffoja.  :-\

Ja ne vähäisetkin hyvät leffat keskittyvät etupäässä talvisotaan, vaikkei siitä aiheesta saa enää mitään uutta irti. Tekisivät leffan vaikka 1900-luvun alun Suomesta, itsenäisyysliikkeestä ja sisällissodasta. Kalevalastakin saisi taatusti kunnon leffan. Myös 1800-luku on konaan käsittelemättä, samoin keski-ajan Suomi. Samoin Suuren Pohjan sodan suomalaissotureista voisi tehdä sankaritarinan. Löytyyhän noita, kun vain jaksaa kaivaa.

JJohannes

Quote from: Micke90 on 29.11.2013, 10:01:48
Eipä tuo Kalevala-leffa vaikuttanut olevan oikein mistään kotoisin. Sinällään Kalevala aiheena on mielenkiintoinen, mutta tuo Halosen tekele vaikutti lähinnä säälittävältä yritykseltä sotkea nykyaika ja Kalevala toisiinsa.

En ole itsekään nähnyt Kalevalaa mutta minusta se vaikuttaa erittäin kiintoisalta ja aionkin mennä sen ensi tilassa katsomaan. Käsittääkseni elokuvassa liikutaan lynchiläisessä surrealismissa, okkultimissa ja mystiikassa. Nykyajan ja Kalevalan maailman yhdistäminen on ilmeisesti Ikuisen Paluun myytin tuomista elokuvakerrontaan ja Kalevalan tarina käsitetään nimenomaan psykologisena seikkailuna arkkityyppien maailmassa.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

toumasho

Quote from: AuggieWren on 29.11.2013, 09:24:55
Itse asiassa verovaroin tehdyn kulttuurituotannon tulisi olla kaikille (veronmaksajille) vapaata käyttää miten huvittaa. Tällaiset leffat pitää ehdottomasti laittaa avoimeen jakeluun esim. kuukauden kuluttua ensi-illasta.

Ei kuukauden kuluttua vaan heti. Jos joku tekee verovaroilla elokuvia niin minusta reiluinta on laittaa sellaiset rainat jakoon välittömästi. YLE Areenaan vaan ja sitten joku "Directors Cut + ekstrahömppä" versio myyntiin maksullisena.

Elokuvien tukemisesta yleensä:

Tuet olivat oikeutettuja sinä aikana kun elokuvat tehtiin filmille ja kuvauskalusto maksoi enemmän mihin normaalilla palkansaajalla oli varaa. Nyt jokainen normaali palkansaaja voi ostaa 4K kuvanlaatuun kykenevät tallennuslaitteet ja editoida koko paskan kannettavallaan. Kaikki muu, lavastus, puvustus, maskeeraus, näyttelijät toki pitää saada talkootyönä.

Pidän silti terveempänä mallia jossa elokuvantekijä laittaa omat pennosensa projektiin kiinni, tekee 5min demopätkän elokuvaa, hakee sen avulla rahoittajat ja hoitaa homman loppuun. Tämä että mennään elokuva-sossun luukulle "idean" kanssa ja tullaan 500 000€ rikkaampina pois on väärin.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Toadie

Quote from: Nationalisti on 29.11.2013, 10:58:36
Suomessa ei vain osata tehdä hyviä leffoja.  :-\
Piti oikein miettimällä miettiä mikä kotimainen elokuva olisi ollut nautinto, tai edes ei-nolo.

Ainoa mikä tuli mieleen on Talvisota. Ja minä sentään olen intellektuelli.

Eli oikeassa olet. Ei osata.
Kiitos ja kuulemiin.

Masa76

Quote from: Micke90 on 29.11.2013, 11:16:56
Quote from: Nationalisti on 29.11.2013, 10:58:36
Suomessa ei vain osata tehdä hyviä leffoja.  :-\

Ja ne vähäisetkin hyvät leffat keskittyvät etupäässä talvisotaan, vaikkei siitä aiheesta saa enää mitään uutta irti. Tekisivät leffan vaikka 1900-luvun alun Suomesta, itsenäisyysliikkeestä ja sisällissodasta. Kalevalastakin saisi taatusti kunnon leffan. Myös 1800-luku on konaan käsittelemättä, samoin keski-ajan Suomi. Samoin Suuren Pohjan sodan suomalaissotureista voisi tehdä sankaritarinan. Löytyyhän noita, kun vain jaksaa kaivaa.

Oi, Sakari Topeliuksen "Välskärin kertomuksia" kunnollisena suuren luokan TV-sarjana olisi oikea helmi. Säätydraamaa, pukuloistoa, sukuskismoja, kieliriitoja, uskonkamppailuja, kullttuurihistoriaa, nälänhätää... ja pirusti sotaa, ratsuväkeä ja tykinjyskettä. Luin koko sarjan pienenä suomeksi ja yritin parikymmentä vuotta sitten löytää teossarjan alkuperäiskielellä ruotsiksi mutta turhaan. Ainoana löytyi riikinruotsalainen versio, josta kaikki Suomea koskeneet luvut oli siivottu pois eli rohkea kolmannes koko teoksesta. Jäi hyllyyn makulatuurina.

Piti ihan tarkistaa. Project Gutenberg'in sivuilta Välskäri löytyy kokonaisena, mutta sielläkin ainoastaan suomeksi. Iso harmi. Oho! Ei ollut Vänrikki Stooliakaan kuin suomeksi (molemmat käännökset) vaikka runomitta rimmaa paremmin ruotsiksi ("Ett steg den finska björnen tog, skakade sin ram och slog").
"Kane seemed fine... " - Ellen Ripley

lurkkeri

Tuosta Halosen Kalevala-elokuvasta oli juttu ja arvostelu Hesarin Nyt-liitteessä. Kuvassa Kullervo jännittää jousta komeasti. Jousessa on lasikuitunuoli, valmistajan tekstilogo erottuu kuvassa. En mennyt katsomaan.
Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden suhde oikeudenmukaisuuteen on suunnilleen sama kuin kommunistisen totuuden suhde totuuteen.

Marija

Päättäväisesti aloitin eilen illalla katsoa suomalaista elokuvaa Ylösnousemus.
Jo heti alussa kaksi ukkoa keskusteli ja toinen kiroili: "helvetti..."

Vaihdoin kanavaa. En siis katsonut elokuvaa sen enempää.

elven archer

Jos elokuvilla tehdään bisnestä, niin sitten niiden täytyy tulla toimeen omillaan. Hakekoot siis rahoituksensa sijoittajilta yksityisiltä markkinoilta. Jos niitä tehdään yhteiskunnan tuella, niin sitten esim. yllä esitetty idea vapaasta jakelusta on hyvä. Lisäksi elokuvalta pitää sitten odottaa aivan poikkeuksellisia taiteellisia ansioita.

Arvoton

Taiteen ja tekotaiteen eroja voi olla lonkalta vaikea löytää. Muinoiset Tarkovskit saattoivat monelle olla ufoa, mutta jääneet maailman elokuvataiteen historiaan. Huoli kyllä Suomesta puhuttaessa on, että tuet voivat helposti mennä kavereille, jotka usein myös saattavat olla "sopivia" pätevyyden jäädä toissijaiseksi seikaksi. Tosin Halonen tuskin on ihan jokaisen kaveri.

Kirjallisuuden Finlandian näen epämääräisempänä touhuna. Voittajan valitsijana on aina joku ansioitunut vihervasuri.