News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Wuhan Koronavirus-Pandemia (nCov) 2019/2020 -part 1

Started by Panopticon, 24.11.2013, 15:14:08

Previous topic - Next topic

Bwana

Quote from: Emo on 12.03.2020, 21:10:37
Sauli Niinistö puhuu, on huolestunut, tähän asti puhunut hyvin, ja mies näyttää ymmärtävän mikä on korona.
Olen hänmästynyt!
Sauli! Sano että koulut kiinni!

Ei hän voi sanoa tuota. Jätti myös sivaltamatta valmistautumisen puutteesta "jälkiviisautena" mutta kyllähän rivien välistä ruoska mielestäni lävähti. Nyt toivoo hidastamistoimia eli taas lävähti.
Nkosi sikelel' Afrika.

foobar

Quote from: Emo on 12.03.2020, 21:10:37
Sauli Niinistö puhuu, on huolestunut, tähän asti puhunut hyvin, ja mies näyttää ymmärtävän mikä on korona.
Olen hänmästynyt!
Sauli! Sano että koulut kiinni!

Se ei valitettavasti ole presidentin valtaoikeuksien piirissä, ja on epävaltiomiesmäistä mennä julkisesti suoraan käskyttämään muita asiassa josta päättäminen ei kuulu oman viran sisältöön.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Äpyli

Quote from: Äpyli on 29.02.2020, 12:31:52
YLE: Keski-Suomen sairaanhoitopiirillä valmiudet koronavirusepidemian hoitoon – infektioylilääkäri: "Suurin osa ei tarvitse sairaalahoitoa" [...]

Oleellinen johtopäätös tästä kaikesta on se, että vaikka Suomessa luotetaan terveydenhuoltoon ja sen toimintakykyyn vaikeissakin olosuhteissa, ei moderni terveydenhuolto pysty hoitamaan laajaa ja vakavaa epidemiaa. Resurssit ovat aina rajalliset riippumatta sairaanhoitopiiristä, ja mikä tärkeintä, resurssit eivät todellakaan skaalaudu yhtä nopeasti kuin epidemia leviää. Varsinaista parantavaa lääkitystä koronavirukseen ei ole, rokotteesta puhumattakaan. On vain elimistön normaalitoimintaa tukevia hoitoja (joskin mahdollisesti joistain anti-virus-lääkityksistä voi olla apua). On ymmärrettävää, etteivät kaikki kansalaiset välttämättä ymmärrä näitä asioita syvemmin. Olisi kuitenkin jokaisen kansalaisen hyvä tiedostaa, mitä vakava epidemia tarkoittaa hoidon saatavuudelle juuri sinun tai läheisesi kannalta vaikka koronavirus ei sinuun tarttuisikaan. Ja ehkä myös antaa kotvanen aikaa pohdinnalle, mitä epidemia tarkoittaisi potilaiden lisäksi hoitohenkilökunnalle.

Yhteiskunnan on löydettävä terveydenhuollon ulkopuolisia keinoja epidemian hillitsemiseksi. Epidemiassa ja sen uhkassa on käytännössä kyseessä kriittinen taistelu aikaa vastaan leviämisen ollessa vasta alkuvaiheessa. Kiinasta voi katsoa, kuinka nopeasti terveydenhuolto järjestelmänä ajautuu kriisiin massiivisista karanteeneista huolimatta. Olen itse hämmästellyt kotimaisten päättäjien uhkarohkean passiivista toimintalinjausta. Painotus mediassa on ollut paniikin hillitsemisessä, sekin toki on tärkeää mutta virus ei sinänsä paniikista välitä vaan on erittäin kiinnostunut tartuttamaan harkitsemattomasti toimivia ihmisiä.

Kirjoitin näin vajaa kaksi viikkoa sitten. Nähdäkseni johtopäätökset pätevät edelleen, ja en keksi syitä miksi huolestuttava kehitys tästä enää pysähtyisi, jonkin verran vahinkoa kansakunnalle voitaisiin kuitenkin vieläkin todennäköisesti vähentää. Tärkein aikaikkuna päätöksille on kuitenkin valitettavasti jo sulkeutunut. Olen hieman murheellisena ja turhautuneena seurannut medioista hallituksen toimintaa, tai pikemmin toimimattomuutta. En voi välttyä ajatukselta, että kyse on nyt vakavasta inkompetenssista. En nimittäin tahdo uskoa silkkaan pahuuteenkaan, eikä tietämättömyyteenkään voi netin aikakaudella uskottavasti vedota. O tempora, o mores.  :-\

Totti

Quote from: Bwana on 12.03.2020, 20:56:56
^^  :o Not sure if serious...

No kyllä olen.

Näitä tauteja on ollut tässä vuosien varrella kaiken näköisiä, SARS, lintuinfluenssa, Zika, H1N1, Ebola jne. Mikään niistä ei ole aiheuttanut tällaista hysterian tasolle yltävää sekasortoa, joka on heiluttamassa koko maailmantalouden. Huomioiden, että korona ei ole jättimäinen terveydellinen haitta, joka poikkeaisi olennaisesti muista flunssista, ei voi välttyä ajatukselta, että tämä koko show on tarkoituksellista.

Media tietenkin elää kriiseillä koska se luo klikkiotiskoita ja mainostuloja. Mitä enemmän paniikkia ja mitä enemmän juttuja voidaan sulloa ulos, sen enemmän rahaa lehtitalojen kassaan. Sylttytehdas löytyy myös Amerikan presidentinvaaleissa, joissa demokraateilla on suuri intressi saada USA:n talous sekasortoon, jotta he voisivat pelastaa karille ajaneen vaalikampanjansa. Trumppiahan syytetään demokraattien toimesta joka päivä koronakriisin huonosta hoidosta, joten se on ilmiselvästi jo täysin politisoitu aihe.

Tässä vaikuttaa myös sellainen ilmiö, että kun media painostaa poliitikkoa antamaan vastauksia taudista, syntyy paine tehdä jotain jottei media voisi syyttää poliitikkoja passiivisuudesta. Poliitikko, joka suhtautuisi kriittisesti tähän hysteriaan ja kehottaisi rauhallisuuteen, saisi välittömästi "ilmastodenialistin" leiman ja päätyisi median revittäväksi "tiedevastaisena". Median painostus johtaa sitten yliampuviin toimiin, joilla ei ole juuri mitään merkitystä itse taudin leviämiseen.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Ajattara

THL ja koronavirus uutisissa

[tweet]1238168126589714432[/tweet]
War is Peace. Freedom is Slavery. Ignorance is Strength.

Jäniksenkäpälä

Quote from: foobar on 12.03.2020, 21:03:05
Quote from: Jäniksenkäpälä on 12.03.2020, 20:45:32
Ei kyllä kannata luottaa pätkääkään lukuihin, joita kiinalaiset antavat.

Ehkä kiinalaisten lukuihin ei kannata luottaa, mutta aika vaikeaa Kiinan olisi feikata se että tauti on kontrollissa, olen kuullut useammaltakin jolla on kavereita Kiinassa tai suoraan Kiinassa olijoilta että kaupunkien korttelikaranteenit ovat purkautumassa kun tautitapauksien määrä on laskenut suomalaisittain olemattomaksi. Tätä olisi mahdotonta tehdä uskottavasti ellei tilanne olisi oikeasti dramaattisesti parantunut Italia-tyyppisen meltdownin sijaan.

Toki, toki, parrakas herra, mutta ainakin kaikki mitä itse olen Kiinasta kuullut, niin toimenpiteet olivat aikalailla kaikinpuolin massiivisia - ja silti ainakin huhut tapahtumista olivat hurjia. Vai liekö itselläsi olevan jotakin parempaa tietoa?
Pu, pu, pu, pu, pu

foobar

Quote from: Jäniksenkäpälä on 12.03.2020, 21:22:41
Quote from: foobar on 12.03.2020, 21:03:05
Quote from: Jäniksenkäpälä on 12.03.2020, 20:45:32
Ei kyllä kannata luottaa pätkääkään lukuihin, joita kiinalaiset antavat.

Ehkä kiinalaisten lukuihin ei kannata luottaa, mutta aika vaikeaa Kiinan olisi feikata se että tauti on kontrollissa, olen kuullut useammaltakin jolla on kavereita Kiinassa tai suoraan Kiinassa olijoilta että kaupunkien korttelikaranteenit ovat purkautumassa kun tautitapauksien määrä on laskenut suomalaisittain olemattomaksi. Tätä olisi mahdotonta tehdä uskottavasti ellei tilanne olisi oikeasti dramaattisesti parantunut Italia-tyyppisen meltdownin sijaan.

Toki, toki, parrakas herra, mutta ainakin kaikki mitä itse olen Kiinasta kuullut, niin toimenpiteet olivat aikalailla kaikinpuolin massiivisia - ja silti ainakin huhut tapahtumista olivat hurjia. Vai liekö itselläsi olevan jotakin parempaa tietoa?

No toimenpiteet ovat nimenomaan olleet massiivisia. Siksi ne ovat toimineet. Vaikka tartunnan saaneiden luvut olisivat useamman kertaluokan korkeampia kuin viralliset tilastot kertovat, olisi sairastuneiden määrä olematon osa siitä mihin se asettuisi luonnollisen leviämisen myötä. Eli siis Kiinassa tilanne on varsin tehokkaasti hallussa (ainakin toistaiseksi).
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

-PPT-

Ihmiset pystyy manipuloimaan hysteerisiksi, helpostikin. Jyrkästi kasvavaa kuolleisuutta on hieman vaikeampi manipuloida.

Pkymppi

Quote from: Kokoliha on 12.03.2020, 21:02:36
Quote from: Alaric on 12.03.2020, 20:06:18
Kansan keskuudessa taitaa olla pientä epäluottamusta hallituksen kykyyn hoitaa kriisiä.

Näin itsekin tuossa isojen markettien kassojen ohi kävellessä n. 1½ tuntia sitten, että jengi osteli kärrykaupalla varautumistarvikkeita ja porukkaa oli aivan helvetisti.
Täällä sama havainto Etelä-Suomalaisesta keskikokoisesta S-marketista klo 18: jättisäkit wc-paperia, säilykkeet, kahvi, kestomaito, pumppusaippua jne tekevät todella kauppansa. Kärryt täysinäisiä ja helkutinmoiset jonot; kyllä ahdisti jonottaa eikä juurikaan helpottanut lukea äsken Lassen postauksessa linkitetty tutkimus, jossa kerrottiin viruksen säilyvän ilmassa useita tunteja. Hanskat oli kädessä (kertakäyttösellaiset alimmaisena) mutta maskia ei ... 

Vattu kun olen tyhmä. Varautumista olen harrastanut jo 3 viikkoa, mutta piti käydä vielä viimeiset täydennykset tekemässä. Tämän jälkeen kauppaan vain aamulla heti ensimmäisenä kun aukeaa.

Ai niin, kertakäyttöhanskoja näkyi jo varsin usealla ja maskejakin muutamilla (=minua älykkäämmillä).

Em.Lassen linkkiin viitaten, Aerosolitartunnasta on ollut viitteitä jo aiemmin, evakko-Diamond Princess-aluksella jos oikein muistan.
... Maskeihin liittyvänä se että kirurgin maski estää kirurgin hengityksestä potilaaseen päin, kun taas rautakaupan maskit estää ulkoilmasta keuhkoihin päin suuntaavat epäpuhtaudet.

Titus

Quote from: Totti on 12.03.2020, 20:47:50
Alan yhä enemmän pitämään tätä koronamyllytystä suuremman luokan kusetuksena.

Niin kauan kun joku oikea julkkis luokkaa matti&teppo / joku ministereistä  ( tai hanks ) ei delaa, niin olen jotenkin vähän samoilla linjoilla, että en osaa ottaa tätä 100% vakavana juttuna.

Jokin tässä vain ei ole kohdallaan vaikka hype on hirveä.
that's a bingo!

ikuturso

THL johtaja Mika Salminen televisiossa:

haastattelija:
-Merkel juuri sanoi, että korona voi tartuttaa 70% saksalaisista. Kuinka moni suomalaisista voi sairastua?
-Ööö eee meillä on näitä epidemioita mallinnettu ja se riippuu että miten se nyt on, mutta olemme käyttäneet yleisesti näissä malleissamme semmoista 35%. Voi se olla vähemmänkin tai vaikka enemmänkin.

-Kuinka suuren osan suomalaisista voimme odottaa kuolevan
-No se riippuu kuolleisuudesta Suomessa tms...

-Kauanko epidemia kestää
-Veikkaan, että pari kuukautta.
-Mihin se perustuu?
-No se perustuu kokemukseen, että näin nämä hengitystieinfektiot yleensä menevät

Pekka Puska on löytänyt voittajansa epäasiantuntemuksessa.

Onko muuten Puska kommentoinut mitään? Kukaan huomannut?

-i-

MUOKS: Toinen asiantuntija "Ei kouluja kannata sulkea ellei siellä ole tartuntaketjuja"
"Vasta kun hoidossa on niin paljon potilaita, ettei hoidon kanssa selvitä, kannattaa siirtyä kovempiin toimenpiteisiin"
Salminen: "Jos koulun pistää kiinni, lapset silti tapaavat toisiaan eivät ole kotona. Emme edelleenkään tiedä lasten roolia tartunnan levittämisessä" EI SAA***NA, vieläkö noi luulee, ettei lapset tartuta?
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

foobar

Quote from: Titus on 12.03.2020, 21:29:45

Niin kauan kun joku oikea julkkis luokkaa matti&teppo / joku ministereistä  ( tai hanks ) ei delaa, niin olen jotenkin vähän samoilla linjoilla, että en osaa ottaa tätä 100% vakavana juttuna.

Nämä ovat kyllä melko jänniä foliohattuteorioita, olen hiukan sitä mieltä ettei niistä keskustelu ole hedelmällistä. Mutta silti: mikä ihme olisi sen arvoinen vedätys että Kiina menettäisi sen vuoksi tuhansia miljardeja kansantuotetta hetkellä jolloin heidän kasvunsa on valmiiksi heikointa vuosikymmeniin?

Chrattac

Noi viruksilta suojaavat FFP2 ja FFP3 -luokan maskit ovat kauttaaltaan loppuneet, ellei nyt ole tiedossa jotain paikkaa, mistä moisia saa. Itse eilen kun sain sairauspäivärahat vihdoinkin löysin yhden verkkokaupan, jonka mukaan varastossa oli FFP2 maskeja 10 seteissä ja tilasin 20 kappaletta. Tänään tuli viesti, että kaikki hiukkassuojamaskit ovat loppuneet ja palauttavat pennit tilille. Jos Kiina aloittaa maskien lähettämisen taas Eurooppaan niin silti maskeja ei saa viikkoihin ellei kuukausiin, kun lähes jokaisen maan terveydenhuoltosektorilla kyseiset maskit alkaa olla finito. Euroopassa mun ymmärtääkseni ainoastaan Luxemburgissa valmistetaan PPE-suojaimia, näin moisen jutun ohimennen FAZissa tässä viikon sisällä. Hintansa puolesta varmaan rautakauposta saa filtterillisiä puolinaamioita, mutta itelleni ei sairauspäivärahoista jää rahaa tarpeeksi, että voisin moisen hankkia, kun pitää vielä 150€/kk antibiootitkin hommata. Sekin saa nähdä, että saako noita vai pitääkö soitella infektiopolille, että mitäs tehdään kun ko. antibiootit on apteekeista loppu. Ei sinänsä huvittaisi menettää tätä kohta vuoden verran parantumisprosessissa olevaa jalkaa, varsinkin jos osastot on täynnä koronaa niin voipi olla, että sitten lähtee koipi mikäli tulehdus uusiutuu, jos antibiootteja ei saa ja osastolle ei pääse.

Itseäni huolestuttaa, että mulla on röntgen + tietokonetomografiakuvat kahden viikon sisällä ja siitä viikon päästä polikäynti. Toivottavasti silloin ei ole sairaala täynnä koronaa, kun mulla ei hengityssuojaimia ole.

E: Typoja
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

Eisernes Kreuz

Quote from: ikuturso on 12.03.2020, 21:32:29
MUOKS: Toinen asiantuntija "Ei kouluja kannata sulkea ellei siellä ole tartuntaketjuja"
"Vasta kun hoidossa on niin paljon potilaita, ettei hoidon kanssa selvitä, kannattaa siirtyä kovempiin toimenpiteisiin"
Salminen: "Jos koulun pistää kiinni, lapset silti tapaavat toisiaan eivät ole kotona. Emme edelleenkään tiedä lasten roolia tartunnan levittämisessä" EI SAA***NA, vieläkö noi luulee, ettei lapset tartuta?

Tuo on tosiaan mielenkiintoinen väite. Onko ylipäänsä olemassa tartuntatauteja, joita lapset eivät voisi levittää? En ole itse sellaisesta koskaan kuullut.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

J.M

Kotoisa Mestis-jääkiekkosarja lopettaa kauden ennen playoffeja. Runkosarja saatiin eilen päätökseen.

QuoteSuomen hallitus antoi torstaina suosituksen, jonka mukaan yli 500 hengen yleisötilaisuuksia ei tule järjestää koronavirustartunnan leviämisen hillitsemiseksi. Mestis noudattaa hallituksen suositusta ja tämän myötä Mestiksen hallitus esitti yksimielisesti liittohallitukselle kauden 2019-2020 pudotuspelien ja karsintojen peruuttamista. Liittohallitus vahvisti esityksen myöhemmin illalla. Päätöksen vaikutuksista kauden 2019-20 sijoituksiin tiedotetaan myöhemmin kevään aikana.

https://mestis.fi/fi/uutiset/2020/03/12/mestiksen-pudotuspelit-jaavat-pelaamatta-kaudella-2019-2020
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Titus

^^^ Kuten sanoin, en tiedä miten suhtautua, se ei ole foliohattuteoriasta edes alkeita.

FFP2 ei taida riittää, vaan pitää olla mainitsemasi FFP3 ? Eli esim asbestia ja pölyitiöitä suodattava maski.

that's a bingo!

ikuturso

Quote from: Eisernes Kreuz on 12.03.2020, 21:48:30

Tuo on tosiaan mielenkiintoinen väite. Onko ylipäänsä olemassa tartuntatauteja, joita lapset eivät voisi levittää? En ole itse sellaisesta koskaan kuullut.

En todellakaan tiedä. Jostain on vain jossain välissä levinnyt tieto, että lapset sairastaa lievänä ja ehkä siksi eivät tartuta? Ja THL laulaa tätä laulua.

Samarin tuolla televisiossa vielä lopuksi totesi, että järeisiin toimiin (koulun sulkemiset ym) siirrytään vasta jos hoitokapasiteetti ylittyy.

Meidän pääministerimme siis paikkaa laivan pohjan vasta kun se on uponnut kokonaan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

L.N

Quote from: Ajattara on 12.03.2020, 21:19:49
THL ja koronavirus uutisissa

[tweet]1238168126589714432[/tweet]
Onko tämä oikeasti aito, vai joku meemi? Onko THL lausunut näin ihan oikeasti?

hulaq

THL johtaja Mika Salminen televisiossa:

haastattelija:
-Merkel juuri sanoi, että korona voi tartuttaa 70% saksalaisista. Kuinka moni suomalaisista voi sairastua?
-Ööö eee meillä on näitä epidemioita mallinnettu ja se riippuu että miten se nyt on, mutta olemme käyttäneet yleisesti näissä malleissamme semmoista 35%. Voi se olla vähemmänkin tai vaikka enemmänkin.

Kattelen tätä hieman jälkijunassa, tää ukkohan on ihan huru-ukko:
"- Näissä malleissa ei toteudu se, että jokainen ihminen tapaa jokaisen ihmisen" - No ei tapahdu kyllä oikeassa elämässäkään, joten mallinnus on ok?

"- Jos tämä tauti sitten palaa niin voi olla että se sitten tulee uudestaan" - No shit sherlock  :facepalm:

Iudex illius ero

Valli

[tweet]1238092484024164354[/tweet]

hulaq

Quote from: Lasse Nortunen on 12.03.2020, 21:52:23

1) https://www.talouselama.fi/uutiset/kiinan-wuhanissa-koronaviruksen-aiheuttamia-tautitapauksia-nyt-virallisesti-yli-200-thl-sairaaloissa-on-hyva-valmius-hoitaa/7114a7ea-0738-43e8-a998-f5e4a3613e79

2) https://demokraatti.fi/uuden-koronaviruksen-tartuntariski-on-tavallisen-matkailijan-nakokulmasta-pieni-sanoo-thln-asiantuntija/

3) https://yle.fi/uutiset/3-11168163

...ja sitä rataa, varmaan noista selviää, että kyseessä on täysin oikea listaus ja kertoo varmaan sinullekin enemmän, miksi teitä "puskassa eläneitä" on edelleen aika perkuleesti.

En nyt lainannut noita, mutta tuossa 3 ensimmäisen kohdan urlia täysin oikeilla päivämäärillä ja tekstillä.
Iudex illius ero

diipadaapa

Quote from: Titus on 12.03.2020, 21:29:45

Ymmärtääkseni koronavirus on ärhäkkä tarttumaan ja näin ollen jo muutaman prosentin kuolleisuus tekisi isoa tuhoa jos tauti pääsisi leviämään isoon osaan kansalaisia. Toisekseen korona aiheuttaa kai jonkilaisia ongelmia keuhkoissa, joten se on kai normi flunssaa pahempi. Voihan myös olla että ihan kaikkea ei yleisesti kerrota tästä viruksesta..?
"Empä tiiä, mutta tämmöstä se on, ja kaiken maailman muslimit täällä hilluu ja kyykkii tuolla ja huutaa...ootahan kohta on minareetti tuossa ukko huutaa siellä tolpassa... öööaaaah! Aamusella viiden aikaa alottaa, sitä on mukava kuunnella."
-Teuvo Hakkarainen-

k42pp

Tämä päivä oli game changer Suomessa. Voin kertoa, että kaikki lasten harrastustoiminta meni tänään jäihin. Kouluista on tullut ohjeistus viedä kirjat kotiin, kouluun viedään vain se mitä tarvitaan sinä päivänä ja aina pitää tuoda kirjat kotiin mukaan. Tiedätte kyllä mitä tuo tarkoittaa.

Etätöitä tehdään nyt enemmän kuin koskaan ja todella iso osa jengistä ymmärtää varautua siihen, että kohta istutaan kaikki kotona. "Kylillä" on todella hiljaista.

Helsingin pörssi romahti, siellä oli tänään tasan yksi osake joka nousi. No sen arvaa kyllä katsomattakin mikä se oli. Altia tietenkin.

Kaupoissa tapahtui hamstrausta, hitaimmat reagoivat tänään. Maa menee kohti omaehtoista lockdownia, ja sen on pakko näkyä viiveellä. Jos tähän asti oltiin menossa tyhmien ämmien johtamana täysillä päin seinää, niin nyt on vähintäänkin käsijarrusta kiskaistu. Vielä ei seistä jarrupolkimella, mutta se päivä ei ole kaukana.

Tämä ei nyt mennyt niin pahasti päin persettä, kuin olisi voinut, melkein vain. Positiivisella fiiliksellä unille tänään.

Skeptikko

https://twitter.com/BNODesk/status/1238121372636897284
[tweet]1238121372636897284[/tweet]
QuoteBNO Newsroom Twitterissä: "European CDC says containing coronavirus is no longer feasible, recommends suspension of mass gatherings, social distancing measures at workplaces, and measures in and closure of schools https://t.co/R6y2Tv3lm2" / Twitter

Novel coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic: increased transmission in the EU/EEA and the UK – sixth update
https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/RRA-sixth-update-Outbreak-of-novel-coronavirus-disease-2019-COVID-19.pdf

QuoteIn the current situation where COVID-19 is rapidly spreading worldwide and the number of cases in Europe is rising with increasing pace in several affected areas, there is a need for immediate targeted action. The speed with which COVID-19 can cause nationally incapacitating epidemics once transmission within the community is established, indicates that in a few weeks or even days, it is likely that similar situations to those seen in China and Italy may be seen in other EU/EEA countries or the UK.
...
The risk of healthcare system capacity being exceeded in the EU/EEA and the UK in the coming weeks is considered high. The impact and risk assessment on health system capacity can be mediated by the application of effective infection prevention and control and surge capacity measures.

The risk of transmission of COVID-19 in health and social institutions with large vulnerable populations is considered high. The impact of transmission in health and social institutions can be mediated by the application of effective infection prevention and control and surge capacity.

The EU/EEA and the UK are quickly moving toward a scenario of sustained community transmission of COVID19. The situation is evolving very quickly and a rapid, proactive and comprehensive approach is essential in order to delay transmission, as containing transmission to local epidemics is no longer considered feasible. A rapid shift from a containment to a mitigation approach is required, as the rapid increase in cases, that is anticipated in the coming days to few weeks may not provide decision makers and hospitals enough time to realise, accept and adapt their response accordingly if not implemented ahead of time. Measures taken at this stage should ultimately aim at protecting the most vulnerable population groups from severe illness and fatal outcome by reducing transmission and reinforcing healthcare systems.

Given the current epidemiology and risk assessment, and the expected developments in the next days to few weeks, the following public health measures to mitigate the impact of the pandemic are necessary in EU/EEA countries:
 Social distancing measures should be implemented early in order to mitigate the impact of the epidemic and to delay the epidemic peak. This can interrupt human-to-human transmission chains, prevent further spread, reduce the intensity of the epidemic and slow down the increase in cases, while allowing healthcare systems to prepare and cope with an increased influx of patients.
Such measures should include:
 the immediate isolation of symptomatic persons suspected or confirmed to be infected with COVID-19;
 the suspension of mass gatherings, taking into consideration the size of the event, the density of participants and if the event is in a confined indoor environment;
 social distancing measures at workplaces (for example teleworking, suspension of meetings, cancellation of non-essential travel);
measures in and closure of schools, taking into consideration the uncertainty in the evidence of children in transmitting the disease, need for day care for children, impact on nursing staff, potential to increase transmission to vulnerable grandparents;
 cordon sanitaire of residential areas with high levels of community transmission.
Ensuring the public is aware of the seriousness of COVID-19. A high degree of population understanding, solidarity and discipline is required to apply strict personal hygiene, coughing etiquette, self-monitoring and social distancing measures. Community engagement and acceptance of stringent social distancing measures put in place are key in delaying and reducing further spread.

https://twitter.com/BNODesk/status/1238180315232964608
[tweet]1238180315232964608[/tweet]
QuoteBNO Newsroom Twitterissä: "BREAKING: French President Macron says schools and universities across the country will be closed from Monday" / Twitter

https://twitter.com/BNODesk/status/1238188580872376321
[tweet]1238188580872376321[/tweet]
QuoteBNO Newsroom Twitterissä: "BREAKING: Catholic churches in Rome will be closed until April 3 due to coronavirus, a move believed to be unprecedented in modern times - Reuters" / Twitter
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Alaric

Ranskassa suljetaan kaikki päiväkodit, koulut ja yliopistot maanantaista alkaen.

https://www.thelocal.fr/20200312/macron-says-schools-to-close-in-new-coronavirus-measures (12.3.2020)

QuoteBREAKING: France to close all schools as country records 1,000 new coronavirus cases in 48 hours

All schools, colleges and nurseries in France are to close in an attempt to contain the coronavirus outbreak. Public transport will run as usual, but the French president asked everyone to 'take individual responsibility' and limit their movement as much as possible.

In a televised speech to the country on Thursday night, President Emmanuel Macron announced sweeping new measures to try and contain the virus that had contaminated over 2,870 people so far and claimed the lives of 61 people.

"I want to be very clear with you tonight," the French President said. "We are only at the beginning of the epidemic."

Follow the latest on the coronavirus situation in France here.

France's priority was to slow down the progression of the epidemic, Macron said before announcing the closure of all education institutions.

"Starting Monday, all nurseries, schools and universities will be closed," he said, without specifying how long they would be remained closed for.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

hulaq

Quote from: k42pp on 12.03.2020, 21:55:44
Tämä päivä oli game changer Suomessa. Voin kertoa, että kaikki lasten harrastustoiminta meni tänään jäihin. Kouluista on tullut ohjeistus viedä kirjat kotiin, kouluun viedään vain se mitä tarvitaan sinä päivänä ja aina pitää tuoda kirjat kotiin mukaan. Tiedätte kyllä mitä tuo tarkoittaa.

Samoja on ollut täällä suunnalla, jumppasalit suljetaan, partiotoiminta loppuu 15.4. saakka tyystin yms yms. Oikea ratkaisu kun Marinit ei pysty moiseen. Odotellaan vielä innolla vkl, että tulee koulu/tarha/eskari/yms shutdown. Omat muksut jäävät kotiin jo huomenna, yksi hakee koulusta vain nuo kirjat ja pakenee paikalta.
Iudex illius ero

Impivaaran tiikeri

Tapausten määrä per miljoonaa asukasta:

Norja 3.
Tanska 5.
Ruotsi 9.

Aika hyvin nämä avoimet hyvinvointivaltiot pärjäävät.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

S.O.Mali

Quote from: paukuttaja on 12.03.2020, 14:56:47
Mistähän tuo maaginen luku 500 on kotoisin? 200 nuppia vaikka pienessä teatterissa-> yksi tartuttaja altistaa
heistä vaikka 20 ympärillään. Ja taas mennään.
Tämäkin luku on apinoitu Ruotsilta:

STOCKHOLM (Reuters) - Sweden's Public Health Agency on Wednesday asked the Swedish government to ban gatherings of over 500 people in a bid to stop the spread of the coronavirus.

Swedish law dictates that the agency put forward a motion for the government to enact a ban. The government said earlier on Wednesday it would follow recommendations from the agency.

https://www.reuters.com/article/us-health-corononavirus-sweden/swedens-health-agency-asks-government-to-ban-large-gatherings-idUSKBN20Y2BP

Chrattac

Quote from: Lasse Nortunen on 12.03.2020, 21:52:23

Valitettavasti nämä lausunnot ovat täysin totta. Ei siis meemi. Täällä on kokoajan ihmetelty kuinka pihalla THL ja sitämyöten STM sekä Hallitus on ollut koko tilanteesta. Meilläkin media heräsi kyseenalaistamaan ja nostamaan muitakin kuin "tämä on flunssaa, peskää kädet" -puheenvuoroja tämän viikon aikana, kun esimerkiksi Saksassa ollaan oltu jo tilanteessa, että joillain alueilla infektioketjuja ei ole pystytty seuraamaan ja kotikaranteeneissa on ollut tuhansia henkilöitä. Meillä ei virallisesti tarkastuksia ja kotikaranteeneja otettu käyttöön missään vaiheessa esim. epidemia-alueilta palanneille, vaikka kokoajan yhä useampi maa jopa Euroopan sisällä on ottanut käytäntöjä käyttöön. Hallitus ei missään vaiheessa kieltänyt esimerkiksi lentoliikennettä Iranista tai Italiasta tai Kiinan pahimmilta alueilta ellei lentoyhtiöt itse sitä tekisi ja ymmärtääkseni huomenna saapuu viimeinen Ryanairin lento Pohjois-Italian Bergamosta Suomeen ennen kuin Ryanair omalla päätöksellä lopettaa kaikki lennot tuolta alueelta tähän viikkoon.

Tämä on yksi syy, miksi Hommallakin asiasta on keskusteltu todella paljon ja miksi täällä ihmiset jakavat ulkomaisien asiantuntijoiden lausuntoja ja tutkimusuutisointeja sekä esim. allekirjoittanut Saksan uutisointia kerännyt, koska Suomessa ollaan oltu Mertarantaa lainaten täysin kebab-kioskilla tämän homman suhteen.

E: Esimerkiksi tämä oma viestini kertoo kovin karua kieltä, miten kujalla THL:ssä ollaan oltu. Puumalainen puhuu, että 0,1% ihmisistä sairastuu ja samaan aikaan maailman kansanterveystieteiden professorit, epidemiologit ja virologit puhuu haarukalla 40%-70% globaalista väestöstä.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

foobar

Quote from: Titus on 12.03.2020, 21:50:38
^^^ Kuten sanoin, en tiedä miten suhtautua, se ei ole foliohattuteoriasta edes alkeita.

FFP2 ei taida riittää, vaan pitää olla mainitsemasi FFP3 ? Eli esim asbestia ja pölyitiöitä suodattava maski.

Mielestäni FFP2 oli pari viikkoa sitten WHO:n mielestä "riittävän hyvä", siis ainakin hengityksen suojaamiseen. Varmaankin siis niin hyvä että muu suojaus (esim. silmät ja kädet) muuttui paljon oleellisemmaksi.