News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-11-20 HS: Maahanmuuttaja-elokuvaohjaaja on ulkopuolisena Suomessa ja Irakis

Started by Kemolitor, 20.11.2013, 10:32:34

Previous topic - Next topic

Kemolitor

Vaihteeksi ihan mukava kirjoitus lukea, ei ainaista ruikutusta rasismista, syrjinnästä tai joko liian pitkistä tai liian lyhyistä katseista. Elokuvan tekemiseen tietysti tarvitaan ulkopuolista rahoitus, mutta se taitaa koskea elokuva-alaa yleensäkin Suomessa.

Muutamia lainauksia jutusta:

Manuchar, 23, itse on katsellut maailmaa ulkopuolisena, sillä hän on syntynyt Irakin kurdialueella ja tullut Suomeen vähän alle viisivuotiaana.
........
Suomesta on jäänyt mieleen ensimmäiseksi vieraan kielen ja kulttuurin kohtaaminen. Manuchar on tehnyt paljon töitä päästäkseen sisään varsinkin kieleen.
........
"Olen huono yhteiskunnallisissa jutuissa, tosi huono. Mutta maahanmuuttajien ongelmista puhutaan liian teknisesti – työttömyydestä ja sopeutumisesta. Olennaisin kysymys on, missä on koti – ja jokaisen pitää ratkaista se sisällään."
........
"Minä olen rakentanut oman elämäni Suomeen", Manuchar painottaa.
........

Koko juttu Helsingin Sanomissa.