News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Merirosvouutiset (yhdistetty)

Started by rähmis, 03.01.2009, 17:58:19

Previous topic - Next topic

elukka

Quote from: Jakerp on 07.04.2012, 20:31:31
Quote from: Sanglier on 07.04.2012, 19:57:39
Paremmin se köyhyys poistuisi kun piraatit ja muut asemiesporukat lopettaisivat "omaisuuden jakamisen" ja pystyttäisivät järjestäytyneen yhteiskunnan.
Helpommin sanottu kuin tehty, koska Länsimaat tuhosivat Somaliaa alunperin hallinneet kuningaskunnat ja perinteet. Sen jälkeen väkisin yhdistivät samaan maan alaisuuteen monenlaisia eri kansoja. Heti kun homma alkoi kusea länsimaat vetäytyivät alueelta ja jättivät väkisin yhdistetyt heimot joiden alkuperäiset hallitsijat oli tapettu tappelemaan keskenään.

Länsimaat eivät alunperinkään juuri investoineet Somalian kehittämiseen ennen alueelta vetäytymistään vaan Somalia toimi lähinnä hiilen voimalla liikkuvien laivoijen täydennys satamana.

Seuraus olikin sitten sekasorto joka ei oikein ole ratkennut vieläkään.


kulttuurirelativisti loistaa pimeälle hommalle omaa erinomaisuuttaan ja todistaa kuinka somalian ongelmat ovat VHM:n syytä
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

olhat

Kuinkas kauan siihen vielä menee kun laivat ajaa Intian valtameren läpi radio-ohjattuina tai itseohjaavina ilman miehistöä?  Henkilökunnan määrä rahtitonnia kohti on laskenut rajusti viime vuosikymmeninä mutta kun maailman auto- ja lentokonekuskit poistetaan palveluksesta lähivuosina tarpeettomina niin miksei kapteenia ja muuta henkilökuntaa ole korvattu jo?  Laivathan näin maalaisjärjellä olisi paljon helpompia ohjata itseajavina sekä lyhytaaltoradiolla ja satelliitilla kuin mitä autot ja lentokoneet ovat.  Itseajavista laivoista ei ole ollut mediassa juttua vaikka lentokoneista ja autoista on melkein viikoittain.

Huoltotöitä voitaisiin tehdä turvallisemmilla vesialueilla, henkilökunta kulkisi Intian valtameren läpi reittilennoilla ja ottaisi laivan vastaan Eurooppaan tullessa jossain Suezilla.  Kaapparit voisivat huutaa äänensä käheäksi kaapatun laivan kannella että tämä laiva ajetaan nyt Somalian rannikolle mutta jos paatti vaan jatkaa Eurooppaa kohti niin minkä somalit sille mahtaa.  Lisäksi olisi varsin helppoa järjestää pientä kauko-ohjattua jäynää kaappareille kun ei ole omia miehiä paikalla.

MW

Quote from: olhat on 11.07.2012, 22:57:17
Kuinkas kauan siihen vielä menee kun laivat ajaa Intian valtameren läpi radio-ohjattuina tai itseohjaavina ilman miehistöä?  Henkilökunnan määrä rahtitonnia kohti on laskenut rajusti viime vuosikymmeninä mutta kun maailman auto- ja lentokonekuskit poistetaan palveluksesta lähivuosina tarpeettomina niin miksei kapteenia ja muuta henkilökuntaa ole korvattu jo?  Laivathan näin maalaisjärjellä olisi paljon helpompia ohjata itseajavina sekä lyhytaaltoradiolla ja satelliitilla kuin mitä autot ja lentokoneet ovat.  Itseajavista laivoista ei ole ollut mediassa juttua vaikka lentokoneista ja autoista on melkein viikoittain.

Huoltotöitä voitaisiin tehdä turvallisemmilla vesialueilla, henkilökunta kulkisi Intian valtameren läpi reittilennoilla ja ottaisi laivan vastaan Eurooppaan tullessa jossain Suezilla.  Kaapparit voisivat huutaa äänensä käheäksi kaapatun laivan kannella että tämä laiva ajetaan nyt Somalian rannikolle mutta jos paatti vaan jatkaa Eurooppaa kohti niin minkä somalit sille mahtaa.  Lisäksi olisi varsin helppoa järjestää pientä kauko-ohjattua jäynää kaappareille kun ei ole omia miehiä paikalla.

Kaipa tuo teknisesti mahdollista olisi, ehkä laiturista irtautumista ja sille ajoa lukuun ottamatta. Miten sitten kauko-ohjattu alus saadaan fiksusti väistämään sorrettuja somalikalastajia ja ihan asiallisiakin troolaajia sun muita random-poukkoilijoita, voi olla haastavampaa.

CaptainNuiva

Quote from: olhat on 11.07.2012, 22:57:17
Kuinkas kauan siihen vielä menee kun laivat ajaa Intian valtameren läpi radio-ohjattuina tai itseohjaavina ilman miehistöä?  Henkilökunnan määrä rahtitonnia kohti on laskenut rajusti viime vuosikymmeninä mutta kun maailman auto- ja lentokonekuskit poistetaan palveluksesta lähivuosina tarpeettomina niin miksei kapteenia ja muuta henkilökuntaa ole korvattu jo?  Laivathan näin maalaisjärjellä olisi paljon helpompia ohjata itseajavina sekä lyhytaaltoradiolla ja satelliitilla kuin mitä autot ja lentokoneet ovat.  Itseajavista laivoista ei ole ollut mediassa juttua vaikka lentokoneista ja autoista on melkein viikoittain.

Huoltotöitä voitaisiin tehdä turvallisemmilla vesialueilla, henkilökunta kulkisi Intian valtameren läpi reittilennoilla ja ottaisi laivan vastaan Eurooppaan tullessa jossain Suezilla.  Kaapparit voisivat huutaa äänensä käheäksi kaapatun laivan kannella että tämä laiva ajetaan nyt Somalian rannikolle mutta jos paatti vaan jatkaa Eurooppaa kohti niin minkä somalit sille mahtaa.  Lisäksi olisi varsin helppoa järjestää pientä kauko-ohjattua jäynää kaappareille kun ei ole omia miehiä paikalla.

Koko valtameren ylitys jostain Singaporen tietämiltä jonnekkin Jemenin kantturoille on n.3500 merimailia, eli keskimäärin ottaa sellaiset 10-12 päivää.
Ongelma ei ole siinä etteikö laivaa voisi laittaa kulkemaan itsekseen, tekniikkahan siihen olisi helppo tehdä mutta tekniikka ei ymmärrä esim. meriteiden sääntöjen päälle tai osaa korjata pääkoneen vikaa....tai genuja taikka venttiileitä.
Laivassa riittää niin konepuolella kuin muuallakin jatkuvaa huoltoa/rempaa ja sellaisten vikojen ennakkoimista mihin ei automatiikka pysty ja mitkä voivat keskeyttää matkan teon.
Muita mahdollisia ongelmia tulisi muun liikenteen kanssa kuin myös lastin kiinnitysten kanssa.
Oma lukunsa on sitten kansainvälisten sopimusten/säännösten tuomat velvoitteet kulussa olevan aluksen valvonnasta.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

olhat

Quote from: MW on 11.07.2012, 23:21:09



Kaipa tuo teknisesti mahdollista olisi, ehkä laiturista irtautumista ja sille ajoa lukuun ottamatta. Miten sitten kauko-ohjattu alus saadaan fiksusti väistämään sorrettuja somalikalastajia ja ihan asiallisiakin troolaajia sun muita random-poukkoilijoita, voi olla haastavampaa.

Arvelisin että itseajavassa laivassa on automaattiset tutkat, pimeänäkölaitteet, kiikarit, kaukoputket ym. jatkuvasti päällä ja alus tietysti väistää, jarruttaa ja hälyttää jos se on joutumassa törmäyskurssille aivan samoin kuten esim. Googlen Priuksissa.  Lisäksi jossain päin maailmaa voisi vaikka olla elävien ihmisten miehittämä valvomo missä voidaan manuaalisti tehdä korjausliikkeitä jos laivan softan ratkaisut eivät tyydytä.  Miksei laiturillekin voisi laiva autopilotilla ajaa mutta ehkäpä se vanhanaikainen köydenheittäjä jos tarvitaan pollaria varten. Suuren osan aikaa laivassa kuitenkin ymmärtääkseni tarvitsee olla henkilökuntaa suorittamassa jatkuvaa ylläpitoa koska purkaus ja lastaus on niin nopeasti tehty.

MW

Quote from: olhat on 11.07.2012, 23:41:22
Quote from: MW on 11.07.2012, 23:21:09



Kaipa tuo teknisesti mahdollista olisi, ehkä laiturista irtautumista ja sille ajoa lukuun ottamatta. Miten sitten kauko-ohjattu alus saadaan fiksusti väistämään sorrettuja somalikalastajia ja ihan asiallisiakin troolaajia sun muita random-poukkoilijoita, voi olla haastavampaa.

Arvelisin että itseajavassa laivassa on automaattiset tutkat, pimeänäkölaitteet, kiikarit, kaukoputket ym. jatkuvasti päällä ja alus tietysti väistää, jarruttaa ja hälyttää jos se on joutumassa törmäyskurssille aivan samoin kuten esim. Googlen Priuksissa.  Lisäksi jossain päin maailmaa voisi vaikka olla elävien ihmisten miehittämä valvomo missä voidaan manuaalisti tehdä korjausliikkeitä jos laivan softan ratkaisut eivät tyydytä.  Miksei laiturillekin voisi laiva autopilotilla ajaa mutta ehkäpä se vanhanaikainen köydenheittäjä jos tarvitaan pollaria varten. Suuren osan aikaa laivassa kuitenkin ymmärtääkseni tarvitsee olla henkilökuntaa suorittamassa jatkuvaa ylläpitoa koska purkaus ja lastaus on niin nopeasti tehty.

Noh, tutkan ei tarvitse nähdä pimeässä, kiikarein, kaukoputkin, vai mitä? Enemmän meille näkyvää valoa havannoiville varattua välttämättömyyttä. Kuten sanottu, varmaan tämmöisiäkin virityksiä joskus nähdään?

olhat

Quote from: CaptainNuiva on 11.07.2012, 23:30:56

Koko valtameren ylitys jostain Singaporen tietämiltä jonnekkin Jemenin kantturoille on n.3500 merimailia, eli keskimäärin ottaa sellaiset 10-12 päivää.
Ongelma ei ole siinä etteikö laivaa voisi laittaa kulkemaan itsekseen, tekniikkahan siihen olisi helppo tehdä mutta tekniikka ei ymmärrä esim. meriteiden sääntöjen päälle tai osaa korjata pääkoneen vikaa....tai genuja taikka venttiileitä.
Laivassa riittää niin konepuolella kuin muuallakin jatkuvaa huoltoa/rempaa ja sellaisten vikojen ennakkoimista mihin ei automatiikka pysty ja mitkä voivat keskeyttää matkan teon.
Muita mahdollisia ongelmia tulisi muun liikenteen kanssa kuin myös lastin kiinnitysten kanssa.
Oma lukunsa on sitten kansainvälisten sopimusten/säännösten tuomat velvoitteet kulussa olevan aluksen valvonnasta.

Tuli kesken oman edellisen kanssa ja menee osittain ristiin.  Katso videoita Googlen Priuksista, ne osaavat liikennesäännöt ja ajelevat muun liikenteen seassa liikennesääntöjen mukaan mikä vaatii paljon nopeampaa ja tarkempaa reagointia kuin mihin laivoilla on tarvetta.  Rahtilaivoilla ei ole samanlaista talaoudellista pakkoa siirtyä täydelliseen itseajavuuteen lento- ja autoliikenteen tavoin juuri sen takia koska siellä kuitenkin tarvitaan henkilökuntaa mutta juuri ne päivät kun somaliriski on suurin voisi laivat aivan hyvin kulkea yksinkin.  Jos joku yllättävä tekninen vika vaatii välitöntä korjausta niin silloinhan se on tietysti järjestettävä siellä missä se sattuu mutta eiköhän ne useimmat Intian valtameren ylitykset tapahdu ilman yllärivikoja kuitenkin ja konehuonetta niinkuin kaikkea muutakin tietysti voidaan valvoa valvomosta käsin mistä päin maailmaa tahansa.

PS Arvaisin että esim. ruotsinlaivat liikkuvat nykyisin autopilotilla, ei lehdissä ole juttuja juurikaan karille ajaneista lautoista.  Joskus 70-luvun alussa affenanmaalainen merimiestaito pöräytti karille niitä sen aikaisia hämärän muistikuvani mukaan suunnilleen kerran kuussa. :D

Quote
Noh, tutkan ei tarvitse nähdä pimeässä, kiikarein, kaukoputkin, vai mitä? Enemmän meille näkyvää valoa havannoiville varattua välttämättömyyttä. Kuten sanottu, varmaan tämmöisiäkin virityksiä joskus nähdään?

Softahan ei tietysti kärsi inhimillisestä uteliaisuudesta mutta onhan se mahdollista haveriraporttia varten hyvä olla selväkuvaa myös, hehe.

CaptainNuiva

Quote from: olhat on 11.07.2012, 23:41:22
Quote from: MW on 11.07.2012, 23:21:09



Kaipa tuo teknisesti mahdollista olisi, ehkä laiturista irtautumista ja sille ajoa lukuun ottamatta. Miten sitten kauko-ohjattu alus saadaan fiksusti väistämään sorrettuja somalikalastajia ja ihan asiallisiakin troolaajia sun muita random-poukkoilijoita, voi olla haastavampaa.

Arvelisin että itseajavassa laivassa on automaattiset tutkat, pimeänäkölaitteet, kiikarit, kaukoputket ym. jatkuvasti päällä ja alus tietysti väistää, jarruttaa ja hälyttää jos se on joutumassa törmäyskurssille aivan samoin kuten esim. Googlen Priuksissa.  Lisäksi jossain päin maailmaa voisi vaikka olla elävien ihmisten miehittämä valvomo missä voidaan manuaalisti tehdä korjausliikkeitä jos laivan softan ratkaisut eivät tyydytä.  Miksei laiturillekin voisi laiva autopilotilla ajaa mutta ehkäpä se vanhanaikainen köydenheittäjä jos tarvitaan pollaria varten. Suuren osan aikaa laivassa kuitenkin ymmärtääkseni tarvitsee olla henkilökuntaa suorittamassa jatkuvaa ylläpitoa koska purkaus ja lastaus on niin nopeasti tehty.

1990-luvun lopulla uusittiin Finnlines Jumbo-rorot niin että teoriassa oli mahdollista ajaa Helsingistä Travemundeen parilla napin painaluksella, alus seurasi tietokoneelle syötettyä reittiä ja halusi vain kuittaukset aikoimilleen käännöksille...Mutta tämä vain teoriassa, käytänössä joutuu esim.muuta liikenettä väistelemään lähes jatkuvasti ja pitkälti ennakoiden.
Automaattinen tutka eli ARPA on ollut jo pitkään käytössä mutta sekin vaatii valvontaa koska saattaa heittää pyyhkeen kehään seurattavien maalien osalta tai ulkoiset olosuhteet tuottavat sille harhamaaleja.
Kuten tuossa ylempänä mainitsin niin tietokone on valvonnassa hyvä apu mutta se ei pysty vaihtamaan vaikkapa 80 kg painavaa painolastitankin tai polttoaineen venttiiliä, se pystyy vain ilmoittamaan että vikaa pukkaa.
Sama on laivan sähköntuotannon kanssa,tietokone voi ilmoittaa että genun lämpötila nousee jäähdytyksen reistailun vuoksi ennen kuin se pimenee sähkön puutteeseen.

Varmasti joskus kaukaisessa tulevaisuudessa laiva voi kulkea ilman miehistöä mutta sitä ennen on perustekniikankin kehityttävä rajusti, pekkä softa ei laivaa kuljeta ja pidä toimintakykyisenä kovinkaan pitkään.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

CaptainNuiva

Quote from: olhat on 12.07.2012, 00:16:00

Tuli kesken oman edellisen kanssa ja menee osittain ristiin.  Katso videoita Googlen Priuksista, ne osaavat liikennesäännöt ja ajelevat muun liikenteen seassa liikennesääntöjen mukaan mikä vaatii paljon nopeampaa ja tarkempaa reagointia kuin mihin laivoilla on tarvetta.  Rahtilaivoilla ei ole samanlaista talaoudellista pakkoa siirtyä täydelliseen itseajavuuteen lento- ja autoliikenteen tavoin juuri sen takia koska siellä kuitenkin tarvitaan henkilökuntaa mutta juuri ne päivät kun somaliriski on suurin voisi laivat aivan hyvin kulkea yksinkin.  Jos joku yllättävä tekninen vika vaatii välitöntä korjausta niin silloinhan se on tietysti järjestettävä siellä missä se sattuu mutta eiköhän ne useimmat Intian valtameren ylitykset tapahdu ilman yllärivikoja kuitenkin ja konehuonetta niinkuin kaikkea muutakin tietysti voidaan valvoa valvomosta käsin mistä päin maailmaa tahansa.

PS Arvaisin että esim. ruotsinlaivat liikkuvat nykyisin autopilotilla, ei lehdissä ole juttuja juurikaan karille ajaneista lautoista.  Joskus 70-luvun alussa affenanmaalainen merimiestaito pöräytti karille niitä sen aikaisia hämärän muistikuvani mukaan suunnilleen kerran kuussa. :D


Jokin testi Prius maantiellä on pikkaisen eri asia kuin laiva valtamerellä.
Prius käydään poimimassa tienposkesta nopeasti, laivaa keskeltä valtamerta ei....ja kulut ovat aivan eri tasoa.
Jos siinä Priuksessa olisi yhtä paljon tekniikkaa kuin laivassa ja kyydissä muutaman sadan miljoonan edestä lastia niin ei kukaan edes kuvittelisi,  saati suunnittelisi sellaista itsekulkevaksi tällä tekniikalla.
Täytyy myös muista että tämmöiset Priukset ovat testejä ja niillä myös haetaan huomioarvoa.

Mitä tulee laivan yllärivikoihin niin hyvä jos päivä tai pari menee ilman rempan tai huollontarvetta.
Autopilottikin on hyvä apu ja yleensä toimiva laite mutta ei ole kerta eikä kaksi kun itsekkin olen sen pois joutunut kytkemään, eri syistä, ja näitä ovat mm. merenkäynti, nopeus,kulkuveden syväys, laivan trimmi ja tekninen vika.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Fiftari

Quote from: CaptainNuiva on 11.07.2012, 21:34:41
Quote from: Fiftari on 11.07.2012, 16:23:33
Ei kenelläkään kalastusaluksella ole asiaa kauppalaivan kylkeen kiinni. Jos kauempaa näkee että tulee lähemmäksi niin ilmoitus kovaäänisellä että mikäli lähestyminen jatkuu niin sitten alkaa lentää lyijyä. Tämä on se ainoa lääke. Sitä niittää mitä kylvää. Omaa tyhmyyttään jos pääsee hengestään.

Eihän oikea kalastaja laivan kylkeen ole himoamassakaan mutta ei ole yksi ei kaksi kertaa kun kalastajia on väistetty lähes paniikissa näiden arvaattomien liikeiden vuoksi.
Merellä ohitukset saattavat tapahtua jopa 100-200 metrin etäisyydeltä kun kalastavia aluksia väistetään.
Esim.25 solmun huippuun pystyvä vene, paikaltaan lähtiessä, on laivan kyljessä kiinni tällöin parissakymmenessä sekunnissa ja siinä ajassa ei paljokaan kerkiä tehdä.

Se nyt vain on niin että kaikkea laivan/laivojen lähellä liikkuvaa ei voi ampua ja jos tuolla menetelmällä saattue etenisi niin vain murto-osa perään jäävistä ruumiista olisi rosvoja.
Oma lukunsa on sitten liikenteen määrä, pelkästään Suezin läpi kulkee vuosittain n.15000 alusta, siihen päälle sitten kaikki muu pohjoisen/läntisen Intian valtameren liikenne, mistään ei löydy niin paljoa saattuekalustoa että aukottomaan suojaukseen päästäsiin.

No sitten siinä vaiheessa kun porukkaa lappaa laidan yli niin ampuu varoittamatta. tuskin sieltä ihan hirveää määrää höökii.. Tai kun yrittää heittää koukkuja tai millä ikinä nyt kiipeävätkään laivaan.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteSomalia pohtii armahdusta merirosvoille
QuoteSomalia harkitsee yleistä armahdusta rannikkoalueensa merirosvoille, jos nämä vapauttavat valtaamansa laivat sekä panttivankeina pitämänsä merimiehet. Maan väliaikaishallinnon presidentti Sheikh Sharif Sheikh Ahmed sanoi perjantain Times-lehdelle, että hallinto on valmis armahtamaan ne merirosvot, jotka luopuvat rikollisuudesta.
QuoteSomalian rannikolla toimii noin 2?000 merirosvoa. YK ja EU arvioivat, että rosvojen hallussa on ainakin seitsemän alusta ja 245 panttivankia.

http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/374669/Somalia+pohtii+armahdusta+merirosvoille
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteSTT-AFP

Lome, Togo. Merirosvot kiihdyttävät iskujaan Afrikan länsirannikolla. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMB varoittaa, että alueesta on kehkeytymässä aluksille samanlainen vaaranpaikka kuin merialueet Somalian edustalla.

Merirosvous on ollut pitkään ongelma Afrikan suurimman öljyntuottajan Nigerian rannikolla. Nyt rosvot ovat laajentaneet hyökkäyksiään myös naapurimaiden vesille

Tiistaina merirosvot kaappasivat kreikkalaisomisteisen öljytankkerin noin 30 kilometrin päässä Togon pääkaupungista Lomesta. Aluksella on 24 hengen venäläinen miehistö.

IMB:n mukaan Länsi-Afrikan vesiltä on tänä vuonna ilmoitettu jo 36 merirosvojen hyökkäystä. Niistä suurin osa on kohdistunut rahtialuksiin. Paikallisten viranomaisten mukaan merirosvot yleensä vapauttavat alukset muutaman päivän kuluttua ryöstettyään niiden lastin.

http://m.hs.fi/inf/infomo?site=hstxt&view=news_ulkomaat_child&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1305595990196
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Marjapussi

Pravda 2012-08-29 http://www.hs.fi/ulkomaat/Merirosvous+v%C3%A4hentynyt+Somalian+vesill%C3%A4/a1305596153920

Quote
Merirosvojen toiminta Somalian ja muun Itä-Afrikan vesillä on vähentynyt jyrkästi tänä vuonna, Yhdysvaltain hallitus tilastoi.

Yhdysvaltain laivaston viime viikon lukujen mukaan Somalian lähivesillä on tänä vuonna tehty 46 merirosvohyökkäystä.

Koko viime vuoden luku oli 222 ja vuonna 2010 merirosvojen hyökkäyksiä kirjattiin 239, The New York Times kertoo.

Viime viikon tilastojen mukaan uusin onnistunut merirosvohyökkäys Itä-Afrikan rannikolla tehtiin 10 toukokuuta, ja uusin yritys 27,. kesäkuuta.

Näin pitkää taukoa merirosvot eivät ole pitäneet viiteen vuoteen.

"Onnistuneiden merirosvoiskujen määrä lähes puolittui viime vuonna", Yhdysvaltain ulkoministeriön edustaja Andrew Shapiro kertoo ministeriönsä verkkosivulla.

Ilkeät ulkomaalaiset ovat näemmä kalastajanuorukaisten elinkeinoa.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Iloveallpeople

QuoteSomalia End of Piracy

In this photo taken Sunday, Sept. 23, 2012, masked Somali pirate Abdi Ali stands near a Taiwanese fishing vessel that washed up on shore after the pirates were paid a ransom and released the crew, in the once-bustling pirate den of Hobyo, Somalia. The empty whisky bottles and overturned, sand-filled skiffs that litter this shoreline are signs that the heyday of Somali piracy may be over - most of the prostitutes are gone, the luxury cars repossessed, and pirates talk more about catching lobsters than seizing cargo ships

Suomen Kuvalehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

K.K.


Nato ampui, merirosvolaiva leimahti Somaliassa - katso kuva

Alankomaiden lähettämien joukkojen Rotterdam-alus upotti merirosvojen laivan.
Alankomaiden Nato-joukkoihin kuuluva alus pelasti merivedestä 25 rosvoa. Yksi laivalla olleista menehtyi välikohtauksessa.

Naton joukot tarkastavat suuria purjealuksia rutiininomaisesti, sillä niiden on todettu toimivan eräänlaisina emoaluksina merirosvoille. Nyt tarkastusta vastustettiin voimakkaasti.

- Tässä tapauksessa merirosvot valitsivat yhteenoton. Näiden ei tarvitse toistua ja se osoittaa, että me todella estämme heidän toimintaansa ja painostamme heidät äärimmäisiin vaihtoehtoihin, kommodori Ben Bekkering kertoi brittiläiselle Sky Newsille.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288510850903.html


Somali pirates fire on NATO ships

Somali pirates opened fire on the flagship of the NATO naval group off the coast of Somalia. The pirates attacked the Dutch frigate "Rotterdam" according to a report from the Commander of the NATO naval operation to combat piracy "Ocean Shield", Rear Admiral Ben Bekkereng.

The incident occurred on Wednesday during an inspection of a suspicious light motor equipped sail boat.

As soon as the "Rotterdam" boarding group were in an inflatable boat, the crew opened fire and tried to escape.

During the shooting one of pirates was killed. 25 pirates were detained.

http://www.hiiraan.com/news4/2012/oct/26517/somali_pirates_fire_on_nato_ships.aspx

(http://is11.snstatic.fi/img/658/1288510836225.jpg)



QuoteAlankomaiden Nato-joukkoihin kuuluva alus pelasti merivedestä 25 rosvoa. Yksi laivalla olleista menehtyi välikohtauksessa.
Toivotaan, että ensikerralla on parempi sihti ja luvut ovat toisin päin.


Fiftari

QuoteSuomi valmistautuu lähettämään sotilaita Somaliaan, kertoo Helsingin Sanomat.

Lehden tietojen mukaan erikoisjoukko koostuu paristakymmenestä sotilaasta, jotka matkustavat kauppa-aluksen mukana ja puolustavat sitä merirosvojen hyökkäyksiltä. Ulkoministeriö ja merivoimat ovat vahvistaneet lehdelle, että sotilaiden lähettämistä suunnitellaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012112416367644_uu.shtml
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Jaska Pankkaaja

Quote from: Fiftari on 24.11.2012, 07:00:35
QuoteSuomi valmistautuu lähettämään sotilaita Somaliaan, kertoo Helsingin Sanomat.

Lehden tietojen mukaan erikoisjoukko koostuu paristakymmenestä sotilaasta, jotka matkustavat kauppa-aluksen mukana ja puolustavat sitä merirosvojen hyökkäyksiltä. Ulkoministeriö ja merivoimat ovat vahvistaneet lehdelle, että sotilaiden lähettämistä suunnitellaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012112416367644_uu.shtml

Kuulostaa aivan liian hyvältä ja järkevältä uutiselta että se voisi olla totta. Siis puolustaisi tavallisia ihmisiä, tässä tapauksessa merimiehiä, raakoja ammattirikollisia vastaan?

Minä en keksi miten tämä tuottaisi rahaa paateroiden ja muun virkaeliitin sekä poliitikkojen sosiaaliturismibisneksiin, tai tai edes jotenkin edistäisi suomilan kehitysmaalaistamista?

Siksi tämä uutinen ei pidä paikkaansa, ei alkuunkaan pidä. Jotain porukkaa voidaan lähettää jonnekin mutta niiden tarkoitus on edistää kappaleessa 2 kuvattua toimintaa eikä suinkaan kappaleessa 1..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Snuiva

#1247
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012112416367644_uu.shtml

Quote from: iltalehti
...
erikoisjoukko koostuu paristakymmenestä sotilaasta, jotka matkustavat kauppa-aluksen mukana ja puolustavat sitä merirosvojen hyökkäyksiltä.
...
Alustavan suunnitelman mukaan suomalaiset lähtisivät Somaliaan maaliskuussa viideksi kuukaudeksi.
...

Miksi tätä ei ulkoistettu yksityisille toimijoille kustannustehokkuuden nimissä? Vielä parempi olisi jos käytettäisiin malli räsästä, velvoitettaisiin kuntien vpk:t hoitamaan operaatio. Näin taattaisiin budjettikuri ja valtionvelka ei kasvaisi.

Mikäli joku multikulttuurinen yhdistys, somalian mehiläiskasvattajat tai hyyssärit huussien kanssa afrikkaan panoreissulle osallistuisi sovittelijan roolissa operaatioon niin RAY voisi rahoittaa hanketta. Jumalauta, tätä kun kehittää tarpeeksi niin me tienataan tällä!11!!

rähmis

Quote from: HesariMerivoimat on järjestänyt erikoisosastoon valittavien henkilöiden valintakokeita tällä viikolla. Hakijoita oli noin kolmesataa. Erityisesti etsittiin sotapoliiseja, tarkka-ampujia, räjähteiden raivaajia, lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

Suhtaudun kriittisesti siihen, että merivoimat lähettää tarkka-ampujia murhaamaan kalastajaparkoja, joilta kansainvälinen rikollisuus on vienyt elinkeinon.

törö

Quote from: Jaska Pankkaaja on 24.11.2012, 07:16:19
Kuulostaa aivan liian hyvältä ja järkevältä uutiselta että se voisi olla totta. Siis puolustaisi tavallisia ihmisiä, tässä tapauksessa merimiehiä, raakoja ammattirikollisia vastaan?

Minä en keksi miten tämä tuottaisi rahaa paateroiden ja muun virkaeliitin sekä poliitikkojen sosiaaliturismibisneksiin, tai tai edes jotenkin edistäisi suomilan kehitysmaalaistamista?

Siksi tämä uutinen ei pidä paikkaansa, ei alkuunkaan pidä. Jotain porukkaa voidaan lähettää jonnekin mutta niiden tarkoitus on edistää kappaleessa 2 kuvattua toimintaa eikä suinkaan kappaleessa 1..

Sotilaiden tehtävä on todennäköisesti, huolehtia että mahdollisen kaappausyrityksen yhteydessä vältetään kalastelevien koneinsinöörien vahingoittamista. Ilman heitä miehistö voisi yrittää puolustaa laivaansa itse vaikkapa tekemällä ihmisille vaarallisia puolustusviritelmiä vaikkapa höyryn tai sähkön avulla.

On parempi antaa miehistön suojaksi tarkka-ampujia, jotka osaavat ampua turvallisesti ohi kuin ottaa riski, että laidan yli kapuava koneinsinööri koskettaa sähköistettyä vaijeria.

rooster

Quote from: rähmis on 24.11.2012, 08:50:16
Suhtaudun kriittisesti siihen, että merivoimat lähettää tarkka-ampujia murhaamaan kalastajaparkoja, joilta kansainvälinen rikollisuus on vienyt elinkeinon.
Uskon vakaasti, että lähettävät jo siitä syystä, että se maksaa suomalaiselle veronmaksajalle. Sen sijaan en usko siihen, että antavat mukaan räkäpäitä järeempiä ammuksia ja voimankäyttökin on rajattu sormen heristämiseen. Kenties somalit nousevat innolla suomalaisten vartioimaan laivaan ja pyytävät asyylia?

törö

Quote from: rooster on 24.11.2012, 10:11:08
Quote from: rähmis on 24.11.2012, 08:50:16
Suhtaudun kriittisesti siihen, että merivoimat lähettää tarkka-ampujia murhaamaan kalastajaparkoja, joilta kansainvälinen rikollisuus on vienyt elinkeinon.
Uskon vakaasti, että lähettävät jo siitä syystä, että se maksaa suomalaiselle veronmaksajalle. Sen sijaan en usko siihen, että antavat mukaan räkäpäitä järeempiä ammuksia ja voimankäyttökin on rajattu sormen heristämiseen. Kenties somalit nousevat innolla suomalaisten vartioimaan laivaan ja pyytävät asyylia?

Merivoimien pitäisi hankkia vastaanottokeskuslaiva koneinsinöörejä varten. Onhan se nyt väärin, että yritteliäät kultamunat joutuvat aivan muualle kuin meidän taikaseinämme äärelle.

Melbac

heh,tulee kuitenkin jotain tuttuja helsingistä vastaan tuolla tyyliin ryypänneet samassa paikallisessa... :)

rooster

Quote from: törö on 24.11.2012, 10:28:48
Merivoimien pitäisi hankkia vastaanottokeskuslaiva koneinsinöörejä varten. Onhan se nyt väärin, että yritteliäät kultamunat joutuvat aivan muualle kuin meidän taikaseinämme äärelle.
Ja ajatellaan niitä synergiaetuja, nyt ei jää ne huippuarvosanoin varustetut todistuksetkaan Somaliaan :)

Mikko pa

Voisikohan tyhjään paluukyytiin lastailla niitä somaliaan unohtuneita koneinsinöörien todistuksia ja muita papereita? Kaksi kärpästä yhdellä iskulla...
Suomen sotilaallinen puolustaminen
Sotilaalliseen puolustukseen kuuluvat:
maa-alueen, vesialueen ja ilmatilan valvominen sekä alueellisen koskemattomuuden turvaaminen
kansan elinmahdollisuuksien, perusoikeuksien ja valtiojohdon toimintavapauden turvaaminen ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen

kekkeruusi

Quote from: Mikko pa on 24.11.2012, 15:12:47
Voisikohan tyhjään paluukyytiin lastailla niitä somaliaan unohtuneita koneinsinöörien todistuksia ja muita papereita? Kaksi kärpästä yhdellä iskulla...
Saatais vielä kolmaskin kärpänen, kun heitettäisiin muutama puskarikastaja menomatkalla takaisin sinne Afrikan sarven suuntaan.

Iloveallpeople

QuoteMerirosvojen vankeina vuosia viruneet vapautettiin Somaliassa

Somalian Puntmaan alueen viranomaiset kertovat vapauttaneensa 22 merimiestä, jotka olivat merirosvojen panttivankeina lähes kolmen vuoden ajan.

Somalian Puntmaan alueen viranomaiset kertovat vapauttaneensa 22 ihmistä, jotka olivat olleet merirosvojen panttivankeina lähes kolmen vuoden ajan. Merivoimat aloitti operaation panttivankien ja aluksen vapauttamiseksi noin kaksi viikkoa sitten.

Alusta piiritettiin päivien ajan ja lopulta kaikki panttivangit onnistuttuiin viranomaisten mukaan vapauttamaan. Useita merirosvoja sai surmansa operaatiossa. Panttivankeuden aikana kaksi miehistön jäsentä kuoli. 

Panaman lipun alla oleva dubailaisen yrityksen omistama alus kaapattiin Adeninlahdella lähellä Jemenin rannikkoa maaliskuussa vuonna 2010.

Viranomaisten mukaan aluksen miehistössä on havaittu merkkejä fyysisestä kidutuksesta. Miehistön jäsenille on annettu hoitoa vapauttamisen jälkeen. Miehistön joukossa on ainakin filippiiniläisiä, ghanalaisia, intialaisia, jemeniläisiä, pakistanilaisia ja sudanilaisia.

Merirosvous on pitkään ollut vakava ongelma sekasortoisen Somalian edustalla. Viimeisen kahden vuoden aikana kaappaukset ovat kuitenkin vähentyneet vartioveneiden käytön ja merirosvouksen vastaisten kansainvälisten operaatioiden ansiosta.   

YLE
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Fincum

Quote from:  HS 11.01.2013
Merirosvo "Suuri Suu" jää eläkkeelle

Pelätty somalialainen merirosvopäällikkö Mohammed Abdi Hassan jää eläkkeelle, kertoo BBC.
Liikanimellä Afweynef (Suuri Suu) tunnettu rosvo on tienannut laivojen kaappauksilla ja ihmisten sieppauksilla miljoonia euroja.
"Kahdeksan vuoden alalla olon jälkeen olen päättänyt luovuttaa ja lopettaa", Hassan ilmoitti lehdistölle Adadossa, jossa siepattuja ihmisiä on usein pidetty vankina.
Merirosvojen tuottoisa bisnes joutui ahdinkoon viime vuonna.

Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Rastafari

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/441370/Suomen+Somaliajoukot+valmistautuvat+Pansiossa

Quote
Kotimaa | Turun Sanomat 22:15

Suomen Somalia-joukot valmistautuvat Pansiossa

Suomalaiset sotilaat osallistuvat kolmen vuoden tauon jälkeen EU:n kriisinhallintaoperaatioon Somaliassa. Viimeksi mukana oli oma sota-alus, nyt sotilaat matkaavat YK:n ruoka-apua kuljettavan rahtialuksen kyydissä.

Edellisellä kerralla suomalaiset saivat vangittua joukon merirosvoja. Tällä kertaa tarkoitus on vain näyttää niin pelottavalta, etteivät piraatit uskalla kimppuun.

Suomalaisten tehtävän alkamisajankohdasta ei ole varmaa tietoa. Joka tapauksessa se kestää noin kolme kuukautta ja päättynee heinäkuun loppuun mennessä.

Noin kolmenkymmenen miehen kokoista ryhmää koulitaan tehtävään parhaillaan Turun Pansiossa. Joukkoja ovat kouluttamassa edelliseen suomalaisoperaatioon osallistuneet sotilaat. Miinalaiva Pohjanmaa partioi Somaliassa vuonna 2010.

TS
Rastafari ensimmäisessä polvessa
Rastafareille leimallisia piirteitä on myös haave mustien paluumuutosta Afrikkaan

Impivaaranilves

Quote from: Rastafari on 24.01.2013, 00:22:18
Tällä kertaa tarkoitus on vain näyttää niin pelottavalta, etteivät piraatit uskalla kimppuun.
Peljätkää nyt arvoisa herrasväki, jos ette pelkää niin järkkäämme teille turvapaikan kylymästä pohjoisesta?