News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-10-30 Karjalainen: Saksassa kolmas sukupuoli

Started by Tulituki, 30.10.2013, 09:34:28

Previous topic - Next topic

Tulituki

Muutkin lehdet kuin Karjalainen kertovat tästä:

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/ulkomaat/item/38044-saksassa-sallitaan-pian-kolmas-sukupuoli

"Saksassa vauvaa ei tarvitse enää määritellä tytöksi tai pojaksi STT-AFP
Saksassa vastasyntynyttä ei ylihuomisesta lähtien tarvitse määritellä pojaksi tai tytöksi. Jos vauvan sukupuolesta ei ole selvyyttä, voidaan se jättää syntymätodistuksessa määrittelemättä kokonaan.
Saksa on ensimmäinen Euroopan maa, jossa näin voi tehdä. Aiemmin Australia on sallinut virallisissa asiakirjoissa henkilön määrittelemisen intersukupuoliseksi.

Asiantuntijat arvioivat, että Saksassa yhdessä synnytyksessä 1 500-2 000:sta vauvan sukupuolta ei voi määritellä biologisesti selkeästi mieheksi tai naiseksi.

Saksan passeihin on myös tulossa intersukupuolisille merkintä X miestä tarkoittavan M:n ja naista merkitsevän F:n lisäksi, kerrotaan sisäministeriöstä.

Saksan lainsäätäjät eivät ole vielä päättäneet, miten uudistus vaikuttaa säädöksiin miehelle ja naiselle varatusta avioliitosta sekä samaa sukupuolta oleville tarkoitetusta rekisteröidystä parisuhteesta."

Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Outo olio

Jos lainsäädäntö ei vastaa todellisuutta niin onko ongelma lainsäädännössä vai todellisuudessa? Itse lähtisin siitä, että ongelma pitää ratkaista esimerkiksi analysoimalla, aiheuttavatko kemian teollisuuden päästöt sukuelinten epämuodostumia. Se nyt vaan ei ole "normaalia" että eläimellä on lisääntymiselimet miten sattuu. Varmasti selvitystyötäkin tehdään, ja on hyvä että "välisukupuolisten" olemassaolo tunnustetaan, sekä heidän oman itsensä että yhteiskunnan kannalta, mutta minua huolettaa se mahdollisuus että tästä ongelmasta ikään kuin tehdään normaalia.

Esimerkiksi on olemassa lapsia jotka kuuroutuvat nuorina mutta heidän kuuloaistinsa voidaan pelastaa päähän asennettavalla kuulolaiteimplantilla. Jotkut kuurot vanhemmat vastustavat tätä koska heidän mukaansa kuurous on oma kulttuurinsa ja näinollen lapsen "oikeutta kulttuuriin" loukataan. Itse lievästi "aistivammaisena" (huono näkökyky + lähes olematon hajuaisti) pidän tätä itsekkäänä postmodernina perseilynä ja lapseen kohdistuvana väkivaltana. Minua huolettaa että intersukupuolisuudesta syntyy uusi tällainen juttu, jossa itsestäänselvää vammaa ja vikaa ollaan uudelleenmäärittelemässä normaaliksi olemassaolon muodoksi.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

rölli2

tuosta on joskus tullut joku dokumentti. jotkut vanhemmat ovat teettäneet vauvalle jolla on kahdet sukuelimet, leikkauksen jossa toiset elimet on poistettu. sitten onkin käynyt niin, kun pippeli on poistettu ja murrosiässä kokeekin olevansa poika eikä pippeliä enään ole. aika iso probleema, tuo leikkaus pitäisikin tehdä vasta murrosiässä. sen jälkeenhän on selvä sukupuoli tiedossa

Mehud

Saksassa syntyy uusia kolmansia asioita. Aikoinaan jättimenestykseksi noussut kolmasvaltakunta on saanut seuraajia. Suvaitsevaisuuden myötä toisen posken kääntäminen ei enää riitä, vaan suvaitsuvaisuuden nimissä on käännettävä vielä kolmaskin poski. Mikään ei myöskään riitä saksalaisille kun kyse on sukupuolista. Tarvitaan uusi kolmas sukupuoli täydentämään saksalaisten järjettömyyden kaipuuta.

Mitä seuraavaksi? Kolmas maailmansota?
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

sakarit

Quote from: Mehud on 30.10.2013, 15:55:31
Saksassa syntyy uusia kolmansia asioita. Aikoinaan jättimenestykseksi noussut kolmasvaltakunta on saanut seuraajia. Suvaitsevaisuuden myötä toisen posken kääntäminen ei enää riitä, vaan suvaitsuvaisuuden nimissä on käännettävä vielä kolmaskin poski. Mikään ei myöskään riitä saksalaisille kun kyse on sukupuolista. Tarvitaan uusi kolmas sukupuoli täydentämään saksalaisten järjettömyyden kaipuuta.

Saan käsityksen, ettet oikein hyväksy lapsia, joiden sukupuolta ei pysty määrittelemään. Mitä mielestäsi heidän kanssaan sitten pitäisi tehdä?

RP

Quote from: Outo olio on 30.10.2013, 14:46:01
Se nyt vaan ei ole "normaalia" että eläimellä on lisääntymiselimet miten sattuu.

Toisaalta jokin määrä epänormaaleja yksilöitä on "normaalia" isossa populaatiossa.

Ehkäpä juuri ehkäistäkseen peruuttamattomien virheellisten päätösten tekemistä tuo on hyvä idea. Saa siinä tietysi pienen vähemmistön takia muuttaa aika monta lakia.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Mehud

Quote from: sakarit on 30.10.2013, 19:10:16
Quote from: Mehud on 30.10.2013, 15:55:31

Saan käsityksen, ettet oikein hyväksy lapsia, joiden sukupuolta ei pysty määrittelemään. Mitä mielestäsi heidän kanssaan sitten pitäisi tehdä?

Se että sukupuolta ei pystytä jostain syystä määrittelemään, ei tee siitä kolmatta sukupuolta. On vain uros ja naaras. Minä hyväksyn täysin nämä luonnon erikoiset muotoiluratkaisut.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Phantasticum

Quote from: Mehud on 30.10.2013, 20:52:07
Se että sukupuolta ei pystytä jostain syystä määrittelemään, ei tee siitä kolmatta sukupuolta. On vain uros ja naaras. Minä hyväksyn täysin nämä luonnon erikoiset muotoiluratkaisut.

Kumpaan sukupuoleen sitten luokittelisit ne tapaukset, joiden sukupuolen määrittelyn kanssa on vaikeuksia. Pitääkö heidän syntymätodistukseensa jättää vain tyhjä kohta? Myös tyhjä kohta on luokittelua.

Kai tämä on ihan hyvä lakiuudistus, kunhan ei tytöksi tai pojaksi syntyneen vauvan vanhemmille anneta valtaa määritellä "terveitä" tai "normaaleja" vauvojaan kolmanneksi sukupuoleksi.

törö

^ Eiköhän se ole tarkoitettu niita tapauksia varten, joista lääkäritkään eivät saa selvää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intersex

Tykkimies Pönni

Quote from: Phantasticum on 30.10.2013, 21:08:18

Kumpaan sukupuoleen sitten luokittelisit ne tapaukset, joiden sukupuolen määrittelyn kanssa on vaikeuksia. Pitääkö heidän syntymätodistukseensa jättää vain tyhjä kohta? Myös tyhjä kohta on luokittelua.

Kai tämä on ihan hyvä lakiuudistus, kunhan ei tytöksi tai pojaksi syntyneen vauvan vanhemmille anneta valtaa määritellä "terveitä" tai "normaaleja" vauvojaan kolmanneksi sukupuoleksi.

Minä jatkaisin sukupuolen selvittelyä. Kyseessä on lääke- eikä oikeustieteellinen ongelma.

coscarnorth

Edit: viesti poistettu. Luin artikkelin huolimattomasti läpi ja tein vääriä johtopäätöksiä.
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

Phantasticum

Quote from: samuliloov on 30.10.2013, 21:27:13
Minä jatkaisin sukupuolen selvittelyä. Kyseessä on lääke- eikä oikeustieteellinen ongelma.

Kun nimenomaan kyse on siitä, että lääketieteellisesti sukupuolta ei pystytä määrittämään normaalisti.

nollatoleranssi

Voi olla varsin paha paikka kun koulussa oppilas muistuttaa poikaa ja haluaakin tyttöjen puolelle (tai päinvastoin).  :facepalm:
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

sakarit

Ilmeisesti käsite "kolmas sukupuoli" oli toimittajan päästä. Jokin termi tässä kuitenkin on paikallaan, koska "ei-tyttö, ei-poika" on hieman epäkäytännöllinen, lienee tuo intersukupuolisuus hyvä.