News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

MTV3: Nuorisovangista huippukirurgiksi: Tämä oli ratkaiseva käänne

Started by törö, 22.10.2013, 20:58:52

Previous topic - Next topic

törö

QuoteChrister Lybäckille Sörnäisten vankila ja pahamaineinen Kakola tulivat aikanaan tutuiksi. Nuoruudesta kului vankilassa useita vuosia.

– Se oli pohja. Tai jos ajatellaan toisinpäin, niin vankilauran huippu. Että olin vankilassa 20-vuotiaana, se oli Kakolan ikäraja. Piti myös olla useampikertalainen, Lybäck sanoo MTV3 Uutisten haastattelussa.

Käänne huonoille teille tapahtui Lybäckin ollessa 9-vuotias, kun isä kuoli yllättäen. Rikollinen ura alkoi varastelusta, loppuaikana oli murtokeikkoja ja ryöstöjä.

– Päihdeongelma oli oikeastaan kaiken syy. Alkoholisoiduin jo lapsena. Myös muita päihteitä aloin käyttää hyvin nuorena.

Pohjalta alkoi kuitenkin opiskelu: ensin keskikoulu ja lukio, sitten sairaanhoitajaksi, lääkäriksi ja kirurgiksi.

Tärkein käänne tapahtui vankila-aikana 70-luvulla, ennen opiskelun aloittamista.

– Kaikkein tärkein oli, että ymmärsin oman päihdeongelmani ja hakeuduin vertaistukiryhmään vankilassa. Ja tietenkin oli hyvin tärkeää, että aloin opiskella sen ohella. Mutta ilman sitä, että olisin saanut päihdeongelmani kuriin, ei olisi myöskään opiskelusta tullut mitään.

Lybäck muistelee lämmöllä erityisesti opinto-ohjaajaansa, jonka tuella hän kävi keskikoulun ja lukion vankilassa. Vasta myöhemmin hän paljasti unelmansa pyrkiä lääkäriksi.

– Eihän tietenkään minua kukaan tukenut. Sehän oli ihan selvä asia, kun nuoruus oli mitä oli ja laitoksessa ollut. Päihdeongelmakin vielä. Eihän kukaan oikeasti uskonut, että olisin pystynyt sille uralle. Mutta olin päättänyt, että haluan lääkäriksi ja näin se sitten toteutui.

Ruotsissa suoritetun tutkinnon jälkeen Lybäck erikoistui vielä kirurgiksi. Nykyisin hän on arvostettu kirurgi ja ortopedi, joka työskentelee urheilijoiden ja tuki- ja liikuntaelinvammaisten kanssa.

– Kaikkien vankien pitää saada samat oikeudet kuin muutkin ihmiset. Pitää olla oikeus valita, mihin ammattiin haluaa.

Lybäck kannustaa kuitenkin hoitamaan ensimmäisenä päihdeongelmat kuntoon. Sen jälkeen opiskeluun on helpompi keskittyä.

Menneisyydestään Lybäck puhuu nykyisin avoimesti. Tänään hän kertoi tarinansa Helsingissä järjestetyssä rikosseuraamusalan seminaarissa. Epäilijöitä ei enää juuri tule vastaan, kolmen raittiin vuosikymmenen jälkeen.

– Olen paljastanut itsestäni kaiken ja olen yllättynyt, kuinka positiivisesti siihen on suhtauduttu.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1822499/nuorisovangista-huippukirurgiksi-tama-oli-ratkaiseva-kaanne

Tabula Rasa

Se vain että tulee turvata viattomien henki, turvallisuus, omaisuus ja muut oikeushyvät. Eikä mikään muu suojele näiltä rikollisilta kuin niiden eristäminen. vankilomat ja kaiken maailman ymmärtäminen on täyttä hulluutta. Itse voi päättää haluaako juoda. Tai ryöstellä, pieksää jne. Ei tarvita linnaa jos oppii olemaan. hoito tulee tarjota jo ennen linnaa. Alkutaipaleelle(esim ensimmäisistä pikkuriksista kiinnijääminen) panostetaan hoitoon(tai vanhemmuuden tukemiseen tms).

Mikäli hoito ei toimi niin voidaan laittaa johonkin takaraja kun hoito julkisista varoista loppuu. viides kiinnijääminen, 100 000e hoitoihin, jne. onhan näitä vaihtoehtoja. Ja toki mikäli lastenkotilapsi joutuu rikoskierteeseen niin joka lapsella tulee olla vastuuhenkilö joka joutuu syytteeseen mikäli lapsi ajautuu rikoksiin. Täysin vastuutonta perseilyä ei tule sillä puolen sallia. Ja onhan näitä parannuskohteita. Se vain ettei yksi nettikeskustelija voi kun heitellä ideoita. 
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Skeptikko

Quote from: törö on 22.10.2013, 20:58:52
Pohjalta alkoi kuitenkin opiskelu: ensin keskikoulu ja lukio, sitten sairaanhoitajaksi, lääkäriksi ja kirurgiksi.

Tärkein käänne tapahtui vankila-aikana 70-luvulla, ennen opiskelun aloittamista.

Täällä vähän enemmänkin hurjasta taustasta, mistä on onnistunut nousemaan:

Hurja elämäntarina: Paatuneesta linnakundista huippukirurgiksi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hurja-elamantarina-paatuneesta-linnakundista-huippukirurgiksi/2969416

Järkyttävä elämäntarina alkaa siitä, kun yhdeksänvuotiaan Christer Lybäckin onnellinen lapsuus päättyi rakkaan isän yllättävään kuolemaan. Christer murtuu ikävästä, sisimmässä kiehuu suunnaton viha ja yksinäisyys.
...
Äiti vie tinneriharhaisen pojan psykiatrille. Christer juo alkoholia harva se päivä. Hän hakkaa ihmisiä kaduilla ja ryöstää lompakoita. Ryöstösaalis kuluu rellestelymatkoihin Tukholmaan ja Tanskaan. Rahaa pojat saavat lisää pedofiilihomoseksuaaleilta palveluksia vastaan. Alaikäisiä käytetään härskisti hyväksi, heitä valokuvataan.
...
Junamatkalla Köyliön varavankilaan huomattavasti vanhempi vanki raiskaa nuoren Christerin. Painajainen kestää kahdeksan tuntia.
...
Kahdeksantoistavuotiaana hän on paatunut rikollinen. Hänen elämänsä ajautuu yhä syvemmälle umpikujaan. Raivokohtaukset yltyvät, hulluus riivaa sisimpää: Mannerheimintiellä Christer juoksee tahallaan auton alle, sitten hän kävelee kuudennen kerroksen ikkunalaudalla, iskee puukon kämmeneensä ja juoksee ikkunan läpi mätkähtäen jäiselle kadulle. Lantio murtuu.
...
– Olen aina ollut luonteeltani herkkä, peitin sen kovan jätkän roolin alle.
...
Metsämaja, teltta ja sossuluukku tulivat miehelle entisessä elämässä tutuiksi, tänä päivänä Christer Lybäck asuu Helsingin Kaivopuistossa Eiranrannan hulppealla asuinalueella.

– Omaisuudella ei ole minulle mitään merkitystä, neljän lapsen isä naurahtaa.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Supernuiva

^Miksi ihmeessä hänen tarina nostetaan uudestaan julkisuuteen? Edellisen kerran sama uutinen oli noin 6 vuotta sitten.

Mitä ihmettä? Onko tarkoituksena nostaa "sekoilevien sekakäyttäjien" yhteiskunnallista arvostusta?

Beef Supreme

Quote from: Supernuiva on 27.09.2019, 10:03:17
^Miksi ihmeessä hänen tarina nostetaan uudestaan julkisuuteen? Edellisen kerran sama uutinen oli noin 6 vuotta sitten.

Mitä ihmettä? Onko tarkoituksena nostaa "sekoilevien sekakäyttäjien" yhteiskunnallista arvostusta?

No siksi että me rasistiskin ymmärtäisimme että tulevaisuuden kirurgit ovat nyt vielä kypsymässä linnassa murhista ja raiskauksista. Matu sellissä on kuin rahaa pankissa.

Shemeikka

On kyllä melkoinen pohjalta ponnistaen-sankaritaru.

Ihmettelen kyllä, miten päihdeongelmista kärsinyt tuomittu väkivaltarikollinen on päässyt töihin lääkäriksi vahvojen lääkkeitten ulottuville. Käsittääkseni sairaaloissa, ainakin Suomessa, tehdään henkilökunnalle turvatarkastus ennen töihin ottamista.

Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Taffu

Quote from: Shemeikka on 27.09.2019, 14:36:24

Ihmettelen kyllä, miten päihdeongelmista kärsinyt tuomittu väkivaltarikollinen on päässyt töihin lääkäriksi vahvojen lääkkeitten ulottuville. Käsittääkseni sairaaloissa, ainakin Suomessa, tehdään henkilökunnalle turvatarkastus ennen töihin ottamista.

Ei ole mitään turvatarkastuksia, ellei sitten jokin erityinen ala, esim. lastenpsykiatria tms.

Ajatolloh

Quote from: Skeptikko on 27.09.2019, 05:56:00
Quote from: törö on 22.10.2013, 20:58:52

Täällä vähän enemmänkin hurjasta taustasta, mistä on onnistunut nousemaan:

Hurja elämäntarina: Paatuneesta linnakundista huippukirurgiksi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hurja-elamantarina-paatuneesta-linnakundista-huippukirurgiksi/2969416

Järkyttävä elämäntarina alkaa siitä, kun yhdeksänvuotiaan Christer Lybäckin onnellinen lapsuus päättyi rakkaan isän yllättävään kuolemaan. Christer murtuu ikävästä, sisimmässä kiehuu suunnaton viha ja yksinäisyys.
...
Äiti vie tinneriharhaisen pojan psykiatrille. Christer juo alkoholia harva se päivä. Hän hakkaa ihmisiä kaduilla ja ryöstää lompakoita. Ryöstösaalis kuluu rellestelymatkoihin Tukholmaan ja Tanskaan. Rahaa pojat saavat lisää pedofiilihomoseksuaaleilta palveluksia vastaan. Alaikäisiä käytetään härskisti hyväksi, heitä valokuvataan.
...
Junamatkalla Köyliön varavankilaan huomattavasti vanhempi vanki raiskaa nuoren Christerin. Painajainen kestää kahdeksan tuntia.
...
Kahdeksantoistavuotiaana hän on paatunut rikollinen. Hänen elämänsä ajautuu yhä syvemmälle umpikujaan. Raivokohtaukset yltyvät, hulluus riivaa sisimpää: Mannerheimintiellä Christer juoksee tahallaan auton alle, sitten hän kävelee kuudennen kerroksen ikkunalaudalla, iskee puukon kämmeneensä ja juoksee ikkunan läpi mätkähtäen jäiselle kadulle. Lantio murtuu.
...
– Olen aina ollut luonteeltani herkkä, peitin sen kovan jätkän roolin alle.
...
Metsämaja, teltta ja sossuluukku tulivat miehelle entisessä elämässä tutuiksi, tänä päivänä Christer Lybäck asuu Helsingin Kaivopuistossa Eiranrannan hulppealla asuinalueella.

– Omaisuudella ei ole minulle mitään merkitystä, neljän lapsen isä naurahtaa.

Kyl pitäis olla nykyäänkin inspektor Javertit olemassa, jotka jahtais tommosia linnankundi Jean Lyypäkkejä ja palauttas ne takas ruotuun eli kaltereiden taakse.

Kerran konna, aina konna. Enkä muuten antais leikata mun polvea.

https://www.youtube.com/watch?v=uU1w5LHBr3c

Ajatolloh

Vastaus lienee siinä, että jäbä onkin tehnyt uransa Ruotsissa.

Inspektor Javert hakemaan konna kotiin vaan ja boseen. Napit takavarikkoon.

n.n.

Kyllähän yksittäistapauksia on. Se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että rikosteleva narkki on 95-99% yhteiskunnalle haitallinen nyt ja tulevaisuudessa. Linjat vedetään massan perusteella ja jos joku yksittäistapaus haluaa osoittaa olevansa poikkeus, pitää sen eteen tehdä itse työtä, semminkin kun kyseessä hankittu.ongelma.

Nyt vaan haluttiin kertoa, kuinka pikku-Christer oli yhteiskunnan uhri ja luinka ihriutts.isen kautts kaikissa voidaan nähdä potentiaalia.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Tulevaisuus

Quote from: n.n. on 27.09.2019, 15:55:58
Kyllähän yksittäistapauksia on. Se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että rikosteleva narkki on 95-99% yhteiskunnalle haitallinen nyt ja tulevaisuudessa. Linjat vedetään massan perusteella ja jos joku yksittäistapaus haluaa osoittaa olevansa poikkeus, pitää sen eteen tehdä itse työtä, semminkin kun kyseessä hankittu.ongelma.

Nyt vaan haluttiin kertoa, kuinka pikku-Christer oli yhteiskunnan uhri ja luinka ihriutts.isen kautts kaikissa voidaan nähdä potentiaalia.

Onkohan se ihan "hankittu ongelma" minä olen alkoholisti, tosin raitistunut jo yli kymmenen vuotta sitten. Minulla viina vaikutti heti niin että lisää oli saatava, tauti taisi olla jo ennen ensimmäistä ryyppyä. En vaan tahdo usko että joku haluaa olla juoppo, narkkari tai lihava vapaaehtoisesti.
Heikoimmat ovat vaan hyvä, helppo kohde.

n.n.

Quote from: Tulevaisuus on 27.09.2019, 16:11:59
Onkohan se ihan "hankittu ongelma" minä olen alkoholisti, tosin raitistunut jo yli kymmenen vuotta sitten. Minulla viina vaikutti heti niin että lisää oli saatava, tauti taisi olla jo ennen ensimmäistä ryyppyä. En vaan tahdo usko että joku haluaa olla juoppo, narkkari tai lihava vapaaehtoisesti.
Tarkoitus ei ole mennä ihon alle, eikä ärsyttää tai vittuilla, mutta mielestäni raitistumisesi (ja samoin Lybäckin) on hyvä osoitus siitä, että ongelma on myös hallittavissa. Ihmisillä on erilaisia alttiuksia erilaisille ongelmille, mutta useimmissa tilanteissa niihin pystyy myös vaikuttamaan omilla valinnoillaan ja päätöksillään. Aina se ei tietenkään ole helppoa.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Hämeenlinnan Oraakkeli

Varmaan vuosia aikaa välissä ja raittiinaoloa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tästä voisi ottaa sen verta opiksi että kunnolla linnaa ellei halua itse luopua päihteistä. Vangeista suurin osa on päihdeaddikteja.
Esimerkiksi päihteiden alaisena tehdystä taposta voisi olla tuomio että 10 vuotta linnaa ja ja sen jälkeen loppuelämäksi edonalaiseen ja sitoumus olla käyttämättä päihteitä.

Skeptikko

Quote from: Supernuiva on 27.09.2019, 10:03:17

Kyse on vanhasta uutisesta, mutta minulle sattui tulemaan vastaan nyt tuo juttu, jossa kerrottiin paljon yksityskohtaisemmin rankasta taustasta kuin mitä tämän ketjun aloittaneen viestin jutussa kerrottiin, joten ajattelin dokumentoida sen jatkoksi tähän ketjuun. Sen verran erikoisesta kehityskulusta on kyse, että se ansaitsee minusta tulla kunnolla dokumentoiduksi. Pinnalle nouseminen on tapahtunut vielä paljon hurjemmasta tilanteesta kuin millaisen vaikutelman alkuperäisestä jutusta saa. Ja varsinainen asiahan ei ole mitenkään erityisemmin tapahtuma-aikaan sidottu, vaan aina yhtä ajankohtaine. Toivon mukaan jotkut muutkin pohjalle tippuneet pystyvät ottamaan tällaisesta itselleen mallia.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Pkymppi

Quote from: Tulevaisuus on 27.09.2019, 16:11:59
Quote from: n.n. on 27.09.2019, 15:55:58
...Onkohan se ihan "hankittu ongelma" minä olen alkoholisti, tosin raitistunut jo yli kymmenen vuotta sitten. Minulla viina vaikutti heti niin että lisää oli saatava, tauti taisi olla jo ennen ensimmäistä ryyppyä. En vaan tahdo usko että joku haluaa olla juoppo, narkkari tai lihava vapaaehtoisesti.
Minulla se "lisää pitää saada" toimii siten että  nousuhumalassa on loistava fiilis. Loistava fiilis kääntyy nopeasti kurjaksi fiiliksesksi jos ei ota huikkaa.
  ... Kun tuon on "oppinut" lisää on saatava hyvän fiiliksen takaisin saamiseksi vaikka humalan syvyyden johdosta fiilis ei enää ole hyvä.