News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Heidi Hautala (vihr) esti rikosilmoituksen tekemisen Greenpeacesta

Started by Sepeteus Hiihtäjä, 09.10.2013, 06:59:02

Previous topic - Next topic

Ajattelija2008

Quote from: Katulamppu on 14.10.2013, 11:27:10
Quote from: Ajattelija2008 on 14.10.2013, 11:15:49

Eiköhän se oikeisto ole tässä suojelemassa valtion tuloja. Laskelman mukaan Shell-sopimus tuottaa useita miljoonia euroja vuodessa valtiolle ja lisäksi parantaa työllisyyttä. Mutta toivon, että laskelma tarkastetaan, jolloin ehkä myös Merja Kyllönen saa potkut hallituksesta. Kuvaavaa, että vihreä ja vasemmistoliittolainen näyttävät liittoutuneen työllisyyden heikentämiseksi.
Tämä usea miljoona pitää suhteuttaa siihen paljonko maksoi ne laivat. Eli sen pitää tuottaa investoinnille voittoa jotta kannattavaksi voisi laskea. Laivojen hinta ainakin löytynee jos joku jaksaa etsiä, mitä sitten saavat Shelliltä ei välttämättä löydy?
Lisäksihän valtio olisi voinut sijoittaa johonkin muuhunkin, pienempiriskiseen ja korkeampituottoiseen.

Osmo Soininvaaran blogin kommenteissa sanottiin, että sekä jäänmurtotoiminta Suomessa että Shellin kanssa on erinomaisen kannattavaa. Noissa laskuissa on pakko olla mukana poistot, eli investointien hinnat on otettu huomioon. Jos Arctian johto on salaa siirtänyt Shell-sopimuksen kuluja kotimaiseen jäänmurtotoimintaan, niin silloin kotimaisen toiminnan kannattavuus olisi ollut ihmeellisen hyvä.

ikuturso

Quote from: ilmasto_tiedotus on 12.10.2013, 15:50:11
Quote from: ääridemokraatti on 12.10.2013, 15:43:55
Edelleen tunnut pitävän Hautalaa ja vihreitä omistajana. Ei ole. Omistajia olemme me kaikki.
Hautala oli demokraattisesti valittu valtion omistajaohjauksesta vastaavaksi ministeriksi. Jos et ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin mene jatkamaan keskustelua vaikka hiekkalaatikolle.

Ilmasto_tiedotus.... Kehotin tervetuloviestissäni skarppaamaan tuon argumentaation kanssa.

Hautala oli demokraattisesti valittu Europarlamenttiin Suomea edustamaan. Ministeriksi häntä ehdotti Vihreä puolue puheenjohtajansa Ville Niinistön suulla ja nimitti pääministeri Katainen. Hautalan valintaprosessissa ei ollut mitään demokraattista. Kansa lähetti hänet Brysseliin ja Niinistö palautti suomeen. Kyllä se hiekkalaatikko valitettavasti kutsuu nyt sinua.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ämpee

Quote from: Ajattelija2008 on 14.10.2013, 11:56:49

Jos Arctian johto on salaa siirtänyt Shell-sopimuksen kuluja kotimaiseen jäänmurtotoimintaan, niin silloin kotimaisen toiminnan kannattavuus olisi ollut ihmeellisen hyvä.

Ja omistajaohjaus ihmeellisen huonoa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ilmasto_tiedotus

#1023
Quote from: ikuturso on 14.10.2013, 12:06:32

Ilmasto_tiedotus.... Kehotin tervetuloviestissäni skarppaamaan tuon argumentaation kanssa.

Hautala oli demokraattisesti valittu Europarlamenttiin Suomea edustamaan. Ministeriksi häntä ehdotti Vihreä puolue puheenjohtajansa Ville Niinistön suulla ja nimitti pääministeri Katainen. Hautalan valintaprosessissa ei ollut mitään demokraattista. Kansa lähetti hänet Brysseliin ja Niinistö palautti suomeen. Kyllä se hiekkalaatikko valitettavasti kutsuu nyt sinua.

-i-
Noin asioiden kuuluukin tapahtua edustuksellisessa demokratiassa. Ja kyllähän täällä turhautuu, kun joillain keskustelijoilla menee oma ideologia ja vallitseva lainsäädäntö sekaisin.

TeroT

Arctiahan myi jäänmurtajan 50 miljoonalla...voinee tietysti osaltaan selittää voiton tekemistä...

Katulamppu

Quote from: siviilitarkkailija on 14.10.2013, 11:51:39
Erikoistilintarkastus tehdään yhtiössä takaisinsaantiperusteiden tai velallisen toiminnassa mahdollisesti tehtyjen rikosten selvittämiseksi. Ministeri Kyllösellä pitäisi olla selvä peruste erikoistilintarkastustoimenpiteen vaatimiseksi, siis muukin kuin että toverinsa vihreä halusi yhtiön hyväksyvän toimintaansa kohtaan suoritetut häirintä- ja tuhotyöt.

Ei tarvitse erityistilintarkastusta jos omistaja määrää tilit julkistettavaksi.

CaptainNuiva

Quote from: Mangustin on 14.10.2013, 11:44:24
Quote from: Katulamppu on 14.10.2013, 11:27:10
Quote from: Ajattelija2008 on 14.10.2013, 11:15:49

Eiköhän se oikeisto ole tässä suojelemassa valtion tuloja. Laskelman mukaan Shell-sopimus tuottaa useita miljoonia euroja vuodessa valtiolle ja lisäksi parantaa työllisyyttä. Mutta toivon, että laskelma tarkastetaan, jolloin ehkä myös Merja Kyllönen saa potkut hallituksesta. Kuvaavaa, että vihreä ja vasemmistoliittolainen näyttävät liittoutuneen työllisyyden heikentämiseksi.
Tämä usea miljoona pitää suhteuttaa siihen paljonko maksoi ne laivat. Eli sen pitää tuottaa investoinnille voittoa jotta kannattavaksi voisi laskea. Laivojen hinta ainakin löytynee jos joku jaksaa etsiä, mitä sitten saavat Shelliltä ei välttämättä löydy?
Lisäksihän valtio olisi voinut sijoittaa johonkin muuhunkin, pienempiriskiseen ja korkeampituottoiseen.

http://economics.about.com/od/production/ss/Calculating-Profit.htm

Toiminta on kannattavaa myös nollatuloksella. Silloinkin toiminta on tuottanut hyvinvointia (jäänmurtopalvelu, verotulot ja palkat) kaikille osapuolille ja se on merkittävästi parempi tulos kuin vaihtoehtonsa olla tekemättä mitään.

Kannattavuuslaskelmaan pitää sisällyttää myös vaihtoehtoiskustannukset, kannattavin vaihtoehtoinen käyttö joka kesäkuukausina jäi toteutumatta siksi että valittiin lähteä Jäämerelle.

Monitoimimurtajia olisi esim. voinut seisottaa satamassa tyhjän panttina, käyttää hupiajeluihin, niihin olisi voinut perustaa kesäkahvilan, vastaanottokeskuksen jne. Tällöin pelkkien huoltokustannusten kattaminen olisi ollut joko mahdotonta tai epätodennäköistä. Itse en keksi kannattavampaa käyttöä investoinnille kuin offshore-työt kesäkaudella, mutta jos jollain on ihan fantastinen vaihtoehtoinen bisnesidea, niin esitelköön. Kyse on kuitenkin valtion eli meidän firmasta.

Niinpä, itseasiassa merenkulussa käytetään usein termiä "Tappioiden minimoiminen".
Tahtoo siis sanoa että ajetaan tappiolla koska laivan seisottaminen kävisi vielä kalliimmaksi.
Merenkulussa rahti/rahtaus/charttaushinnat vaihtelevat ja välillä tienataan hyvin, välillä kehnosti ja välillä minimoidaan tappiota, tämä on merenkulussa ihan normaalia toimintaa mitä näköjään virheät eivät pysty ymmärtämään mutta minä toki ymmmärrän virheiden ymmärryksen puutteen, he kun luulevat että kaiken pitäisi pyöriä heidän ajatustensa ja visoidensa ympärillä...Olisipa mukava nähdä mikä olisi virheän suhtautuminen siihen että kun tämä menisi kaupasta ostamaan illan Tofu-annostaan ja ovella olisi lappu että myynti on tappiollista määrään/kuluihin suhtetettuna juuri nyt ja siksi kauppa on suljettu toistaiseksi, voi aueta parin tunnin päästä jos asiakkaita on riittävästi kuluihin nähden ja saadaan myyjä takaisin työpaikalle tai uusi palkattua.
Tulisiko virheä takaisin parin tunnin päästä tarkistamaan tilanteen vai menisikö toiseen kaupaan, kas siinäpä kysymys  :P

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

normi

Quote from: Everyman on 14.10.2013, 11:08:49
Quote from: Ajattelija2008 on 14.10.2013, 10:18:45
Vasemmistoliiton Merja Kyllönen nyt vuorostaan viemässä leivän suomalaisen työmiehen suusta:
http://yle.fi/uutiset/liikenneministeri_epailee_arktisen_jaanmurron_kannattavuutta_suomelle/6879977

Jos totuus vie leivän suusta niin ei sen leivän olisi ikinä pitänyt ollakaan siellä suussa.

Ihmetyttää kyllä miksi oikeisto on tässä nyt suojelemassa valtion bisneksiä niin valtavalla innolla. :o
Asia on varsin yksinkertainen, mikäli homma ei ole kannattavaa laivan makuutukseen verrattuna, niin sitä ei sitten tehdä.

Onneksi SUomen pääministeri Merja Kyllönen selvittää kaiken...

Koskahan Vasemmistoliitto ja vihreät potkivat kokoomuksen ja demarit ulos hallituksesta?
Impossible situations can become possible miracles

jmk

Quote from: normi on 14.10.2013, 12:17:47
Koskahan Vasemmistoliitto ja vihreät potkivat kokoomuksen ja demarit ulos hallituksesta?

On muuten aika hurjaa, että vasemmisto (Vas-liitto, vihreät ja demarit) ovat saaneet 66 edustajapaikalla eli alle kolmasosalla pystyyn hallituksen, jossa niillä on määräysvalta. Normaalisti tuollaista kutsuttaisiin vähemmistöhallitukseksi.

ämpee

Quote from: Katulamppu on 14.10.2013, 12:14:01
Quote from: siviilitarkkailija on 14.10.2013, 11:51:39
Erikoistilintarkastus tehdään yhtiössä takaisinsaantiperusteiden tai velallisen toiminnassa mahdollisesti tehtyjen rikosten selvittämiseksi. Ministeri Kyllösellä pitäisi olla selvä peruste erikoistilintarkastustoimenpiteen vaatimiseksi, siis muukin kuin että toverinsa vihreä halusi yhtiön hyväksyvän toimintaansa kohtaan suoritetut häirintä- ja tuhotyöt.

Ei tarvitse erityistilintarkastusta jos omistaja määrää tilit julkistettavaksi.

Ja juuri julkisuus oli sitä myrkkyä jonka johdosta omistajaohjaajaa vaihdetaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Katulamppu

Quote from: normi on 14.10.2013, 12:17:47
Quote from: Everyman on 14.10.2013, 11:08:49
Quote from: Ajattelija2008 on 14.10.2013, 10:18:45
Vasemmistoliiton Merja Kyllönen nyt vuorostaan viemässä leivän suomalaisen työmiehen suusta:
http://yle.fi/uutiset/liikenneministeri_epailee_arktisen_jaanmurron_kannattavuutta_suomelle/6879977

Jos totuus vie leivän suusta niin ei sen leivän olisi ikinä pitänyt ollakaan siellä suussa.

Ihmetyttää kyllä miksi oikeisto on tässä nyt suojelemassa valtion bisneksiä niin valtavalla innolla. :o
Asia on varsin yksinkertainen, mikäli homma ei ole kannattavaa laivan makuutukseen verrattuna, niin sitä ei sitten tehdä.

Onneksi SUomen pääministeri Merja Kyllönen selvittää kaiken...

Koskahan Vasemmistoliitto ja vihreät potkivat kokoomuksen ja demarit ulos hallituksesta?
Nämä murtajat kumminkin siinä mielessä kait erityisasemassa että niillä on se tehtävä täällä Suomessa. Eli niitä tarvitaan murtajamaan jäitä jokatapauksessa. Muut tehtävät sitten ovat erikseen?
Eli sitä pohdin, en nyt osaa asettaa ehkä sanoja oikein, että eikös se laiva kulu siellä muuallakin ollessa ja vaikka näyttäisi voittoa tilit niin voi käyttöikä vähetä verrattuna siihen että satamassa odottaisi talvea?

ämpee

Quote from: Hohtava Mamma on 14.10.2013, 12:25:08

Quote from: Ajattelija2008 on 14.10.2013, 10:18:45
Vasemmistoliiton Merja Kyllönen nyt vuorostaan viemässä leivän suomalaisen työmiehen suusta:
http://yle.fi/uutiset/liikenneministeri_epailee_arktisen_jaanmurron_kannattavuutta_suomelle/6879977



No jos aloitettaisiin vaikka poistamalla rikkidirektiivit niin jospa se sitten alkaisi haukkua hintansa.

Jos vaikka aloitettaisiin siitä, että Kyllönen lopettaa epäilemisensä ja ottaa asioista selvää.

Ai niin, se julkisuus ja avoin tiedottaminen... :facepalm:
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: Katulamppu on 14.10.2013, 12:29:19
Eli sitä pohdin, en nyt osaa asettaa ehkä sanoja oikein, että eikös se laiva kulu siellä muuallakin ollessa ja vaikka näyttäisi voittoa tilit niin voi käyttöikä vähetä verrattuna siihen että satamassa odottaisi talvea?

Luepas tuolta ylempää viesti ajalta, 12:15:51, ihan ajatuksen kanssa.

Luultavasti yhtiöitä pyörittävät osaavat ottaa huomioon kaluston kulumisen, vaikka valtion yhtiössä työskentelevätkin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Katulamppu

Quote from: ämpee on 14.10.2013, 12:34:20
Quote from: Katulamppu on 14.10.2013, 12:29:19
Eli sitä pohdin, en nyt osaa asettaa ehkä sanoja oikein, että eikös se laiva kulu siellä muuallakin ollessa ja vaikka näyttäisi voittoa tilit niin voi käyttöikä vähetä verrattuna siihen että satamassa odottaisi talvea?

Luepas tuolta ylempää viesti ajalta, 12:15:51, ihan ajatuksen kanssa.

Luultavasti yhtiöitä pyörittävät osaavat ottaa huomioon kaluston kulumisen, vaikka valtion yhtiössä työskentelevätkin.
Varmasti osaavat mutta juuri korostetun vuoksi epäilen että näkyykö se asianmukaisesti kaikkialla julkisuuteen toimitetussa. Jollei ole mitään huolta asian suhteen niin eikun julkisiksi laskelmat.
Sekä päätösten tekijät ja niihin vaikuttaneet samalla. Olisiko sama tai toinen virkamies aiemminkin ollut kertomassa mitä päätetään, kun ei ole ollutkaan vihreitten ministeri asialla?
Minusta tällä palstalla ei luulisi suurimmalla osalla olevan asiasta huolta, koskapa ei ole perussuomalaiset olleet siellä kuitenkaan. Saati muutoksen virkamiehet. Joten onko syytä vastustaa jotain vain siksi että se on vihreä tai kommari, antaen heidän viedä pisteet kotiin?

Faidros.

Jorma Ollila on ollut sekä Nokian, että nyt myös Shellin hallituksen pj.
Tämä on pelkkä toteamus.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Quote from: cassius ali on 12.10.2013, 16:48:45
Arctic Shipping oli täysin ja 100 % valtion omistama yhtiö ja koska nykyisen hallituksen tehtävienjaon mukaisesti valtionyhtiöistä ja niiden omistajaohjauksesta vastasi virkamiehenä osastopäällikkö, oikeustiet. tri. Timonen ja ministerinä H. Hautala niin heillä oli täysi lainmukainen oikeus ohjeistaa Vaurastetta rikosilmoituksen perumiseen varsinkin kun se oli veronmaksajien, valtion ja murtajayhtiön edun mukaista. Valtionyhtiöiden ohjaaminen ja ohjeistaminen oli heidän suoranainen tehtävänsä ja velvollisuutensa.

Hautalalla ja Timosella oli siten täysi oikeus ohjata ja ohjeistaa murtajayhtiötä myös ympäristövastuulliseen toimintaan ja luonnonvarojen hyödyntämiseen ja tämän ohjeistamistehtävänsä H.Hautala on hoitanut hyvin ja vastuullisesti

Edelleen jos tj. Vauraste on niskuroinut ja toiminut omistajaohjausta vastaan, niin Timosella ja Hautalalla on ollut täysi ja lainmukainen oikeus antaa Vaurasteelle vaikka kenkää ja myöskin kehityskeskusteluissa viitata potkujen olevan tulossa, mikäli ohjeita ei noudateta.

Omistajan oikeudet ja toimintatapa osakeyhtiössä on eri asia.

Omistajat, eli virallisesti kokoonkutsuttu yhtiökokous, valitsee yhtiölle hallituksen.
Yhtiön hallitus nimittää tai erottaa toimitusjohtajan.

Vaikka täällä on toisin väitetty, omistaja yksin ei voi ohjeistaa toimitusjohtajaa eikä erottaa tätä. Toimitusjohtajan toimiin voi puuttua vain yhtiön hallitus. Arctia Shippingillä on nimetty hallitus: http://www.arctia.fi/Arctia_hallitus. Yhtiön hallituksessa istuu tyypillisesti omistajan edustaja tai edustajia. Tässä tapauksessa hän on hallitusneuvos Ilpo Nuutinen valtion omistajaohjausyksikön lakiosastolta. Nuutinen on nimitetty valtion omistajaohjausosastolta vasta maaliskuussa 2013. Häntä ennen omistajan edustaja oli neuvotteleva virkamies Mika Mäkilä liikenne- ja viestintäministeriöstä. http://www.lvm.fi/tiedote/1055434/arctia-shipping-oy-n-hallitus-nimitetty Arctia Shippingiä perustettaessa linjattiin, että Yhtiön omistajaohjaus on liikenne- ja viestintäministeriössä.

Arctia Shippingin omistajaohjaus on siirtynyt Hautalan poppoolle  21. marraskuuta 2011 (wikipedia, pöytäkirjaa en löytänyt), mutta vuonna 2012 omistajan edustaja hallituksessa oli edelleen liikenne- ja viestintäministeriön Mäkilä.

Hallituksen kokouksen lainvoimaisuus ja päätäntävaltaisuus ei vaadi pitkää kokoonkutsumisaikaa. Hallitus voidaan kutsua kokoon vaikka vain viidessä minuutissa jos riittävä määrä hallituksen jäseniä saadaan vaikka puhelimella puhelinkokoukseen.

Mikäli Arctia Shippingin toimiva johto toimii omistajan tahdon vastaisesti, ottaa osakkeenomistaja tai sen edustaja tai hallituksessa omistajaa edustava jäsen yhteyttä hallituksen puheenjohtajaan ja vaatii (kriisi)kokousta koolle. Jos puheenjohtaja ei suostu, pitää omistajan nimittää uusi hallitus, mikäli omistaja todella katsoo asian olevan riittävän vakava. Tässä tapauksessa hallitus olisi varmaan kokoontunut hyvinkin nopeasti ja ohjeistanut toimitusjohtajaa. Tässä kohtaa olisi myös katsottu läpi ne Vaurasteen kortit, miten yhtiön istuva hallitus oli häntä ohjeistanut arktisten alueiden suhteen toimimaan. Samalla olisi käyty läpi se keskustelu, mitä Merja Kyllönen on nyt nostamassa esiin Arctia Shippingin roolista.

Google haulla "hautala mika mäkilä" ei löydy mitään oleellisia hittejä. Mäkilää ei ole haastateltu tässä tapauksessa.

Eikö media tunne osakeyhtiölakia? Minä kysyisin Hautalalta, miksi hän on ohittanut Arctian hallituksessa toimineen valtion edustaja Mika Mäkilän, sekä Mika Mäkilältä, miten Arctia Shippingin hallitus on ohjeistanut Vaurastetta toimimaan ja toimiko Vauraste hänen mielestään yhtiön hallituksen osoittamalla tavalla.

Mutta Hautalalla , Milmalla tai Sallamaarilla tai VNK:n ohjausryhmällä ei ole mitään mandaattia mennä neuvomaan toimitusjohtajaa suoraan. He voivat kutsua toimitusjohtavan kuultavaksi, mutta toimitusjohtajan toimintaa koskevat asiat tulee käsitellä aina hallituksen kautta aivan kuten toimitusjohtajan erottamista koskevat päätöksetkin.

Valtion omistajaohjauksen periaatedokumentista: http://valtionomistus.fi/suomi/files/2011/10/VNn_periaatepaeaetoes_03112011.pdf
(Kappas vain, juuri tässä dokumentissa myös Arctia Shippingin ohjaus on siirretty liikenneministeriön alaisuudesta. Entinen erityistehtäviä varten perustettu yhtiö on muuttunut kaupallisesti toimivaksi yhtiöksi. Siksi muutos)
QuoteYhtiöiden hallinnon ja päätöksenteon järjestämisessä yleinen tavoite on hyvien hallintokäytäntöjen kehittäminen ja ylläpitäminen.
...
Omistajaohjauksen kannalta keskeinen päätöksentekoelin on yhtiön hallitus, jonka jäseniksi valitaan yhtiön ulkopuolisia asiantuntijoita.
...
Pääsääntönä on, että valtiolla on suora edustus ainakin kaikkien sellaisten yhtiöiden hallituksissa, jotka ovat kokonaan valtion omistuksessa, joissa valtio on enemmistöomistaja tai joissa valtio on niin merkittävä vähemmistöomistaja, että sillä on tosiasiallinen määräysvalta.
...
Vastuuasioita:
Yritysten vastuukysymysten osalta lähtökohtana tulee olla toimialan parhaiden käytäntöjen noudattaminen ja vähintään keskeisiä kilpailijoita vastaavien standardien omaksuminen. Kysymys on liiketoiminnallisista päätöksistä, joista vastuu on yritysten hallituksilla ja yritysjohdolla.

Tuossa samassa dokumentissa Liite 1, on päätetty, että Arctia Shipping on strategisesti tärkeä yhtiö ja sen strategisesta intressistä vastaa edelleen Liikenne- ja Viestintäministeriö. Eli Hautalan poppoolla ei senkään jälkeen pitäisi olla mitään sanottavaa yhtiön strategisista intresseistä. Lähinnä Hautalan poppoon tehtävä on yleinen omistuspolitiikka, hallituksen valinta, omistuksesta päättäminen  jne. Eli tässäkin suhteessa Hautalan poppoo ylitti valtuutensa ja astui Kyllösen tontille.

Samassa dokumentissa mainitaan toimitusjohtaja tai toimiva johto vain neljästi. TJ:llä on raportointivelvollisuus ja toimivalla johdolla on omistajaohjaustahon kanssa neuvotteluvelvollisuus vain asioissa, jotka liittyvät yhtiön strategisiin ratkaisuihin, joilla voisi olla vaikutus yhtiön arvoon tai omistajajärjestelyihin. Rikosilmoituksen teko ei kuulu tällaisiin.

Hautala ja omistajaohjausosasto ovat ylittäneet toimivaltansa ja tällaisen toiminnan siunaavat Vihreät eivät kuulu hallitukseen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Mangustin

Quote from: Katulamppu on 14.10.2013, 12:29:19
Quote from: normi on 14.10.2013, 12:17:47
Asia on varsin yksinkertainen, mikäli homma ei ole kannattavaa laivan makuutukseen verrattuna, niin sitä ei sitten tehdä.

Onneksi SUomen pääministeri Merja Kyllönen selvittää kaiken...

Koskahan Vasemmistoliitto ja vihreät potkivat kokoomuksen ja demarit ulos hallituksesta?
Nämä murtajat kumminkin siinä mielessä kait erityisasemassa että niillä on se tehtävä täällä Suomessa. Eli niitä tarvitaan murtajamaan jäitä jokatapauksessa. Muut tehtävät sitten ovat erikseen?
Eli sitä pohdin, en nyt osaa asettaa ehkä sanoja oikein, että eikös se laiva kulu siellä muuallakin ollessa ja vaikka näyttäisi voittoa tilit niin voi käyttöikä vähetä verrattuna siihen että satamassa odottaisi talvea?

Koska merenkulku on monelle meistä varsin tuntematon ala, niin verrataan toimintaa kaikille tutumpaan logistiikkaan, tieliikenteeseen.

Suomessa on talvella tarvetta teiden kunnossapidolle. Sitä varten on erikoisajoneuvoja, jotka soveltuvat erityisen hyvin auraamiseen ja hiekottamiseen. Homma hoituu myös tavallisella traktorilla, bobcatilla jne. joita voidaan kesäaikaan käyttää esim maanrakennustöissä, viheralueiden hoidossa, maataloudessa tai katujen lakaisussa (viimeksi mainitussa niitä bobcatteja).

Isossa kaupungissa on tarvetta tehokkaille lumityö-ajoneuvoille, jotka saavat aamuyön tunteina kadut ajokuntoon. Pienemmässä kaupungissa tai kiinteistöpalveluja ostavalla asuinalueella työt hoidetaan todennäköisemmin traktorilla, jolla ei ole ihan yhtä leveä aura, suuri hiekkasäiliö jne ominaisuuksia. Työt kuitenkin hoituu, ja pieni kaupunki/huoltoyhtiö on laskenut, että monipuolinen työkone on parempi investointi, koska sitä ei tarvitse seisottaa tallissa lumetonta aikaa, vaan voi tehdä muita töitä.

Vastaavasti Suomi tarvitsee erityisesti Itämeren olosuhteisiin rakennettuja jäänmurtajia vain Perämerellä. Etelä-Suomen jäänmurto hoituu monipuolisemmalla kalustolla, jota kannattaa vuokrata Jäämerelle kesäkuukausina.

Joku merialan keskustelija varmaan osaa valaista elinkaarianalyysia tarkemmin, mutta mun käsitys on että ympärivuotinen käyttö lisää alusten käyttöiän aikaista kannattavuutta. Laivat kuluvat myös satamassa maatessaan: korroosiota ja eliökasvustoja pitää ehkäistä siitä riippumatta, onko laiva liikkeessä. Kuluminen ja huollot lasketaan ihan normaalisti poistoihin.

jmk

Quote from: ikuturso on 14.10.2013, 12:46:58
Vaikka täällä on toisin väitetty, omistaja yksin ei voi ohjeistaa toimitusjohtajaa eikä erottaa tätä.

Eikö nyt kuitenkin OYL 5:2 § anna ainoalle omistajalle oikeuden tehdä päätöksiä asioissa, jotka normaalisti kuuluvat hallituksen tai toimitusjohtajan toimivaltaan?
Quote
Osakkeenomistajat voivat yksimielisinä muutenkin tehdä yksittäistapauksessa päätöksen hallituksen tai toimitusjohtajan yleistoimivaltaan kuuluvassa asiassa.

Toimitusjohtajan erottaminen on hallituksen tehtävä, mutta en tiedä pureeko siihenkin 5:2 §:ssä annettu ohitussäännös (ts. onko se sellainen "hallituksen yleistoimivaltaan kuuluva yksittäistapaus", jossa yksimieliset omistajat voivat tehdä halutessaan päätöksen).

ikuturso

Quote from: Ajattelija2008 on 14.10.2013, 10:18:45
Vasemmistoliiton Merja Kyllönen nyt vuorostaan viemässä leivän suomalaisen työmiehen suusta:

http://yle.fi/uutiset/liikenneministeri_epailee_arktisen_jaanmurron_kannattavuutta_suomelle/6879977

Koko jäänmurtohan on Suomen sijainnin kannalta meidän kilpailukykyämme heikentävä tekijä. Sekä vienti- että tuontitavarat kallistuvat, kun jäätä täytyy rikkoa.

Mehän voisimme tehdä siltaverkoston Ahvenanmaalle ja tehdä Maarianhaminasta yhden jättimäisen sataman.
Tai sitten jättää jään ehjäksi ja ylläpitää jäätieverkostoa ja viedä/tuoda rekoilla tavaran jäätietä pitkin jonnekin kelluvalle satamalautalle, joka sijoitettaisiin jäätilanteen mukaan sopivasti kovan jään reunalle. Yle-veroakin voitaisiin pienentää, kun yle myisi maailmanlaajuiseen levitykseen reality-sarjan "Rekkakuskit heikolla jäällä".

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ilmasto_tiedotus

Quote from: ämpee on 14.10.2013, 12:07:16
Ja omistajaohjaus ihmeellisen huonoa.
Ei ole omistajaohjauksen syy, jos yrityksen johto piilottelee tappioita ja rikkoo jopa lakia, ja vielä viimeisimmäki kiukuttelee kuin lapsi vuotamalla yrityksen tietoja medialle sen sijaan, että pyrkisi neuvottelemaan asioista omistajan kanssa.

Jos Tero Vauraste on näihin asioihin syyllinen, niin hänet täytyy erottaa.

Siili

Quote from: Dharma on 14.10.2013, 11:34:26
Quote from: Turjalainen on 14.10.2013, 11:32:09
Sehän nimenomaan kannattaa.

Siis ilman näitä Shellin "kesätöitä" murtajat vain makaisivat kesäisin satamassa vailla hommia, pelkkiä ylläpitokuluja ilman tuottoa. Sen sijaan liisattuna hommiin ne tuottavat valtiolle. Tämän on (tai ainakin päitäisi olla) selvää pässinlihaa kaikille.

Ja miettikääs pääomakuluja. 100 me alus 5 % korkokannalla tarkoittaa 14 000 euroa päivässä.

Toisaalta aluksen käyttöikä riippuu kulutuksesta.  Laiturissa killuminen ei paljoa koneita ja runkoa kuluta.

jmk

Quote from: ilmasto_tiedotus on 14.10.2013, 13:03:14
kiukuttelee kuin lapsi vuotamalla yrityksen tietoja medialle sen sijaan, että pyrkisi neuvottelemaan asioista omistajan kanssa.

Eikös teidän vihreiden pitänyt liputtaa nimenomaan avoimuuden ja julkisuuden puolesta? Ja nyt kiukuttaa, kun on oikein "vuodettu medialle"? Voi kyynel.

ämpee

Quote from: ilmasto_tiedotus on 14.10.2013, 13:03:14
Quote from: ämpee on 14.10.2013, 12:07:16
Ja omistajaohjaus ihmeellisen huonoa.
Ei ole omistajaohjauksen syy, jos yrityksen johto piilottelee tappioita ja rikkoo jopa lakia, ja vielä viimeisimmäki kiukuttelee kuin lapsi vuotamalla yrityksen tietoja medialle sen sijaan, että pyrkisi neuvottelemaan asioista omistajan kanssa.

Jos Tero Vauraste on näihin asioihin syyllinen, niin hänet täytyy erottaa.

"Jos...."

Koitatko esittää, että omistajaohjaus on ohjattavan yrityksen johdon lähettämien luottamuksellisten tekstareiden lukemista, ja tilintarkastuksista sekä muista liikkeenhoidon valvontaan liittyvistä välineistä ministeriössä olla koskaan kuultukaan, ja vaikka oltaisiin, niin sieltä ei löydy pätevyyttä näiden välineiden käyttämiseen ??

Vauraste vaikuttaa hyvin pätevältä astumaan vaikka isompiin saappaisiin, jos hän kerran pyörittelee kokonaista ministeriötä asiantuntijoineen kuin litran mittaa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: Siili on 14.10.2013, 13:16:13
Quote from: Dharma on 14.10.2013, 11:34:26
Quote from: Turjalainen on 14.10.2013, 11:32:09
Sehän nimenomaan kannattaa.

Siis ilman näitä Shellin "kesätöitä" murtajat vain makaisivat kesäisin satamassa vailla hommia, pelkkiä ylläpitokuluja ilman tuottoa. Sen sijaan liisattuna hommiin ne tuottavat valtiolle. Tämän on (tai ainakin päitäisi olla) selvää pässinlihaa kaikille.

Ja miettikääs pääomakuluja. 100 me alus 5 % korkokannalla tarkoittaa 14 000 euroa päivässä.

Toisaalta aluksen käyttöikä riippuu kulutuksesta.  Laiturissa killuminen ei paljoa koneita ja runkoa kuluta.

Korroosio ei pidä kesälomaa, ja ikääntyy tekniikka siinä missä raamitkin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

CaptainNuiva

Quote from: Katulamppu on 14.10.2013, 12:29:19

Nämä murtajat kumminkin siinä mielessä kait erityisasemassa että niillä on se tehtävä täällä Suomessa. Eli niitä tarvitaan murtajamaan jäitä jokatapauksessa. Muut tehtävät sitten ovat erikseen?
Eli sitä pohdin, en nyt osaa asettaa ehkä sanoja oikein, että eikös se laiva kulu siellä muuallakin ollessa ja vaikka näyttäisi voittoa tilit niin voi käyttöikä vähetä verrattuna siihen että satamassa odottaisi talvea?

Murtajat ovat erikoisasemassa mutta niiden omistaminen ja käyttö maksaa.
Koska kyseessä on valtion pelit niin jos niiden käytöstä ja omistamisesta ei saada bisneksen kautta rahaa niin se raha on saatava veronmaksajilta jollain tavoin koska murtajat on joka tapauksessa oltava.
Tällöin se raha voidaan ottaa miltä momentilta tahansa ja sitä kutsua vaikka millä nimellä' tahansa mutta loppupelissä se maksu lankeaa aina veronmaksajille, tavalla taikka toisella.

Laivan seisottaminen maksaa ja se vaatii seisoessaankin huoltoa sekä syö pääomaansa...Siksi kulut huomioiden vähäinenkin tuotto, joskus jopa jossain määrin tappiollinen liikennöinti, on aina parempi kuin ei mitään tuottoa koska kulut aina jylläävät.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Kimmo Pirkkala

Vuotamisesta puhuvilla on yleensä jotain salattavaa. Pidän epäilyttävinä ihmisiä, jotka vaativat avoimuutta ja valittavat tapahtuneita vuotoja. Se on yhtä naurettavaa kuin hyvätuloinen vasemmistolainen huolestumassa tuloerojen kasvusta.

ilmasto_tiedotus

#1046
On varsin yleistä tietoa, että veronmaksajien rahoilla toimivat elävät kuin pellossa. Pellossa elämisen on myöntänyt mm. VR:n toimitusjohtaja.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/09/30/vr-pomo-talouselamassa-emme-kesta-kilpailua/201113981/12
Tästä syystä  omistajaohjauksesta vastaavan ministerin on hyvin vaikea alkaa etsimään laittomuuksia kesken hallituskauden, sillä se voisi johtaa vastaavaan ministeriin kohdistuviin syytöksiin, epäselvyyksiä kun lähes varmasti löytyy. Täälläkin on jo syytetty ministeriä mahdollisista yrityksen tekemistä laittomuuksista. Käytännössä jos aikoo pysyä ministerinä, ainoa mahdollinen aika suorittaa suursiivous on hallituskauden alussa. Mutta sekin pitäisi sitten toistaa neljän vuoden välein.
Mielestäni ainoa pitkälllä aikavälillä kestävä ratkaisu on yksityistää kaikki mahdollinen.
Suomen huoltovarmuuden ja viennin kannalta välttämätön jäänmurtotoiminta tulee pitää valtion hallussa, ja valtion jäänmurtajat Suomen satamissa silloin, kun niitä ei Itämerellä tarvita.

Dharma

Quote from: ilmasto_tiedotus on 14.10.2013, 13:25:42
valtion jäänmurtajat Suomen satamissa silloin, kun niitä ei Itämerellä tarvita.

Miksi?

Kimmo Pirkkala

Quote from: ilmasto_tiedotus on 14.10.2013, 13:25:42
On varsin yleistä tietoa, että veronmaksajien rahoilla toimivat elävät kuin pellossa.

- Ministerit
- Poliitikot
- Sosiaaliturvapaikanhakijat
- Toimeentulotuella elävät
- Kehitysapua saavat
- Maahanmuutto- ja monikulttuurisektorin työntekijät
- Kulttuuriapurahataiteilijat
- ym. ym.

Loistava kommentti. Pidä tuosta kiinni johdonmukaisesti.
:)

Leso

Quote from: Dharma on 14.10.2013, 13:31:53
Quote from: ilmasto_tiedotus on 14.10.2013, 13:25:42
valtion jäänmurtajat Suomen satamissa silloin, kun niitä ei Itämerellä tarvita.

Miksi?

Siksi koska muistaakseni Lonely Planet joskus nimesi jäänmurtajat yhdeksi Helsingin kiehtovimmista nähtävyyksistä.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.