News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-06-12 YLE: Maahanmuuttajat kiinnostivat Kalliossa

Started by maitotyttö, 12.06.2009, 18:07:53

Previous topic - Next topic

MK

Quote from: Hantta on 16.06.2009, 14:59:55
Quote from: MK on 16.06.2009, 14:48:25
Quote from: Hantta on 16.06.2009, 10:26:35
Quote from: MK on 16.06.2009, 10:19:30
Quote from: junakohtaus on 16.06.2009, 07:20:13
Quote from: herra 4x on 16.06.2009, 00:14:53
Quote from: o_O on 15.06.2009, 21:33:19
Snadin pellet voivat puhallella toistensa kasseja jollain muulla foorumilla, täällä puhutaan (jatkossa toivottavasti) mamuista >:(

Lukitsen tämän.

Mulle on niin suuri mysteeri tää juttu. Uskotteko sällit jos mä sanon, että kaikista Suomen ei-Helsingeistä ainoastaan Turussa tulee mistään mitään ilman, että ensin jaaritellaan puoli tuntia helsinkiläisen helsinkiläisyydestä? Ja että yleisin kohteliaisuudeksi tarkoitettu jokin, minkä helsinkiläinen saa junteilta kuulla, on että ei olisi uskonut helsinkiläiseksi, kun olet niin mukava? Ja että huuli pyöristyy ihan, kun huomauttaa, että toi ei tiedätkö oikeasti ole erityisen kauniisti sanottu?

Täällä pk-seudulla olen huomannut, että ne ainoat ylimieliset stadilaiset ovat pääsääntöisesti jostain muualta tänne muuttaneita joille jostain kumman syystä on noussut pissa päähän tästä nykyisestä hesalaisuudestaan, ja ollaan sitten niin saakelin ylimielisiä kaikkia kohtaan.
Syntyperäinen helsinkiläinen ei kyllä yleensä tee numeroa siitä, että on syntynyt helsingissä.

Katsoisitko aiheen? Onko muualta Suomesta muuttanut mamu?

Ei tietenkään mamu ole, vaan nykyään ehkä ylpeä "suurkaupunkilais- maailmankansalainen" omassa mielessään kaikkien niiden vuosia kestäneiden hesa-antipatioiden kadottua nyt kun itse asuu täällä. Sillä ajattelulla tulee ehkä uusi tyylitaju, uusi tapa puhua, ja sitä kautta uudet "paremmat kaverit". Ja sitten kun vieraillaan taas kotikulmilla, niin ollaan ehkä ylpeitä jos vanhat tutut huomaa sun muuttuneen eri ihmiseksi, jonka taas haluat kuvitella olevan ylöspäin kattomista.
Hohhoijaa....(haukotus) Itselleni ei käynyt näin vaikka hesassa asuin eikä oo kyllä kavereillekaan käynyt, pohjoista itsevarmuutta ehkä sen verran. Eikä tietoakaan hesa-antipatioista, tuleehan siellä syrjäkylällä (nykyinen viidakko) käytyä useinkin.

Ei ollut tarkoitus yleistää, sori. Tiedän vain tyyppejä, jotka ovat olleet paljon mukavempia tyyppejä tullessaan tänne ennen tänne juurtumistaan.
Yritetään siis muokata itseään liikaa samankaltaiseksi minkälaiseksi uudet kulmat mielletään, ja vedetään överiksi.
Tämä on sinänsä ihan positiivista ainakin, jos mamujen haluuan integroitua tätä verrataan.  :D
Samankaltaisia yksittäistapauksia voi myös tulla osasta niistä mistäpäin hyvänsä täältä, jotka asuvat jonkin aikaa jossain suurkaupungissa ulkomailla.
On jännä, kuinka maailmaa näkemällä sen luulisi olevan avartaa mielelle, mutta voikin toimia kuten joillekin esim.liika raha, eli tekee paljon enemmän kusipääksi.

M.K.Korpela

Kuinka eri kaupunginosat arvoasteikolla sijoittuvat ? Ymmärtäkseni kantakaupungin eteläosassa asuntohinnat ovat kaikkein korkeimmat.

Olen jostain saanut käsityksen että Töölö on jotenkin virkamiesten kaupunginosa. Tuskin köyhimpien virkamiesten , mutta silti. Pitääkö tämä paikkansa ?
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Elisa

Quote from: M.K.Korpela on 16.06.2009, 15:49:53
Kuinka eri kaupunginosat arvoasteikolla sijoittuvat ? Ymmärtäkseni kantakaupungin eteläosassa asuntohinnat ovat kaikkein korkeimmat.

Olen jostain saanut käsityksen että Töölö on jotenkin virkamiesten kaupunginosa. Tuskin köyhimpien virkamiesten , mutta silti. Pitääkö tämä paikkansa ?

Periaatteessa Etelä-Helsinki on kalleinta aluetta, mutta en kyllä ole viime aikoina huomannut eroja esim. Etu-Töölön ja Kruununhaan hintoihin.

Minä olen töölöläisenä saanut sen käsityksen, että Töölö on taiteilijoiden kaupunginosa :D
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

ajuha

Yritetään siis muokata itseään liikaa samankaltaiseksi minkälaiseksi uudet kulmat mielletään, ja vedetään överiksi.

"mä tiedän yhen mestapaikan johon voi mennä ryyppää ja dokaa", kuolematon lausahdus entiseltä työkaveriltani, joka yritti muuttua helsinkiläiseksi.  

Lemmy

Quote from: MK

Jaa, mun mielestäni toi on siitä syystä, kun böndet jostain pikkukaupungeista on niin hienopilluisia. Munkin ex-akka alko heti kälättää jos mä aamulla vedin kumisaappaat ja verkkarit jalkaan ja meinasin mennä hakemaan lehteä ja viemään roskat... kuulemma "naapurit kattoo" ja "naapurit ajattelee" - ilmoitin vaimolle että mä menen vaikka alasti jos mua huvittaa... Karvalakki ja kumisaappat ei kuulemma ole lähiöpukeutumista ja vittu mä minnekään kissanristiäisiin ole menossa vaan postilaatikolle räntäsateessa.

Joo, mä olen asunut myös pikkukaupungeissa kuten Porvoo ja tiedän mitä nää "ympäristöpaineet" on kun kaikki tuntee kaikki tuntee kaikki. Helsingissä nyt *sentään* on hieman suuremmat piirit mutta silti kaikki tuntee kaikki tietyssä ammatissa tai jonkun kummin kaima... Onneks ei ole Islantilainen, paitsi että kaikki on väärän koivun takaa sukua, niin perimätieto kertoo miten joku esi-isä jäi kiinni astumasta lampaita v.1039
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

mmm

Quote from: Elisa/quote]
Minä olen töölöläisenä saanut sen käsityksen, että Töölö on taiteilijoiden kaupunginosa :D

Nusnus. Töölö ei ole kaupunginosa. Etu-tölikässä on kyllä aika elitistinen baari jossa nuo apollonkadun taiteilijalallukat tykkäävät käydä.Liian boheemia.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Lemmy

On kaupunginosa tuolla
jossa mummot voi ylpeenä kuolla
kera puudelihauvan
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Lemmy

Quote from: ajuha
"mä tiedän yhen mestapaikan johon voi mennä ryyppää ja dokaa", kuolematon lausahdus entiseltä työkaveriltani, joka yritti muuttua helsinkiläiseksi.  

Toihan oli selvää kakskielistä... Mäkin osaan Porvoota: päivääkudaa, va e depo tarjous idaa. kosse hei keemei jauhokilo po ylähylly.

Whatsername

Quote from: Lemmy on 16.06.2009, 17:08:30
Toihan oli selvää kakskielistä... Mäkin osaan Porvoota: päivääkudaa, va e depo tarjous idaa. kosse hei keemei jauhokilo po ylähylly.

Hei ei me kaikki Porvoolaiset noin puhuta :D
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

Lemmy

Nå ej, jos on Isnäsistä sit ei pirukaan ymmärrä  ;D

MK

Quote from: Lemmy on 16.06.2009, 17:02:24
Quote from: MK

Jaa, mun mielestäni toi on siitä syystä, kun böndet jostain pikkukaupungeista on niin hienopilluisia. Munkin ex-akka alko heti kälättää jos mä aamulla vedin kumisaappaat ja verkkarit jalkaan ja meinasin mennä hakemaan lehteä ja viemään roskat... kuulemma "naapurit kattoo" ja "naapurit ajattelee" - ilmoitin vaimolle että mä menen vaikka alasti jos mua huvittaa... Karvalakki ja kumisaappat ei kuulemma ole lähiöpukeutumista ja vittu mä minnekään kissanristiäisiin ole menossa vaan postilaatikolle räntäsateessa.

Joo, mä olen asunut myös pikkukaupungeissa kuten Porvoo ja tiedän mitä nää "ympäristöpaineet" on kun kaikki tuntee kaikki tuntee kaikki. Helsingissä nyt *sentään* on hieman suuremmat piirit mutta silti kaikki tuntee kaikki tietyssä ammatissa tai jonkun kummin kaima... Onneks ei ole Islantilainen, paitsi että kaikki on väärän koivun takaa sukua, niin perimätieto kertoo miten joku esi-isä jäi kiinni astumasta lampaita v.1039

Mä ainakin arvostan ihmisiä jotka osaavat integroitua nopeasti uusille alueille, mutta uskaltavat silti säilyttää omaa kulttuuriaan välittämättä mitä muut ajattelevat,  esim. mm. toi ettei välitä mitä muut vaatteistaan ajattelee. Just siksi eri kulttuurit ovat rikkaus ja voimavara joista jopa paatuneinkin kantaväestöläinen voi oppia, ja parantaa siten elämänlaatuaan.  ;D

Motor City Contexti

Helsingin ja suurkaupunkien vetovoima perustuu juuri siihen, että ei tarvitse integroitua mitenkään ja ei oikein pystykään kun ei ole mitään mallia minkälainen pitäisi olla. Eikä kukaan kyttää tai ajattele mitään. Landella taas on  integroitumispakko. Sen takia suurin osa nuorisosta sieltä landelta pois lähtee, eivätkä koskaan palaa. Valitettavasti.

Lemmy

Nurkat täynnä pitkätukkia
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan

Maastamuuttaja

Välilaskeuduin pitkän Suomesta poissaolon jälkeen Mogadishuun ja voitteko kuvitella iloista jälleennäkemisen riemua kun törmäsin lähtöportilla maanmiehiini! (heidän vaimonsa, joita oli paljon ja lapsensa, joita oli vielä enemmän, eivät - ilmeisesti hienotunteisuudesta johtuen - osallistuneet ilonpitoomme, vaan pysyttäytyivät syrjemmällä).

Hyväntuuliset maanmieheni kertoivat asuvansa Vuosaaressa, mutta muuttavansa piakkoin Kallioon, "lähemmäksi palveluita", jossa klaaniankkurit kuulemma kohta jo odottelevat. 

pattisimonen

Johko herrat saivat riittävästi meuhkattua tuosta slangista?

Olis nimittäin vähän tietoja tuosta tapahtumasta, jotka voivat vaatia reagoimista.
Tunnen muutaman kaupungin virkamiehen ja kuulin seuraavia - täysin epävirallisia ja huhutason tietoja. Osa niistä on voinut olla jo julkisuudessa, mutta kerrotaan ne nyt kuitenkin.

- Kallioon ei välttämättä tulla sijoittamaan "väliaikaisia" turvapaikanhakijoita, vaan aluksi sinne puretaan Kyläsaaren VOK:n painetta. Se kuinka kauan nämä hemmot siellä sitten asuvat ei ole selvää.

- Uudenmaankadun VOK on juuttunut kaupungin byrokratiaan ja avautuu vasta syyskuussa, jos silloinkaan. Suurin hidastaja on kaupunkin oma tehottomuus, ei valitukset tms. toimet.

Tuli vaan sellainenkin ajatus mieleen, että kyllä niitä vaikutuskeinoja on muitakin kuin poliittisia. Tällä tarkoitan eräänlaista laillista mielenilmaisua - tekoa, joka on täysin laillinen, mutta joka selkeästi myös ilmaisee kannan asiaan ja oikeastaan lähentelee performanssitaidetta.

Tuskin on laitonta viedä esim. itsenäisyyspäivän kynttilä VOK:n edustalle? Tai vaikkapa tekoverellä tuhriutunut Suomen käsiviiri vaivihkaa oven pieleen? Kaipa sitä saa piirtää jotakin liidullakin asvalttiin? Töhriä ei saa, mutta kaipa sitä saisi putsata "valikoiden" pölyn peittämää seinäpintaa?

M.K.Korpela

M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !