News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-06-12 YLE: Maahanmuuttajat kiinnostivat Kalliossa

Started by maitotyttö, 12.06.2009, 18:07:53

Previous topic - Next topic

Tunkki

Quote from: mikkoellila on 15.06.2009, 19:10:52
Spora on itse asiassa ihan kurantti sana. Stadin gamlat gubbet (huom. ei "vanhat starat", koska "stara" tarkoittaa vanhaa; "vanha stara" on siis "vanha vanha" eli junttien käyttämä virheellinen ilmaisu) käyttivät sanaa skuru.

Veikkaan että iso osasyy tuon "vanhan staran" väärinkäyttöön on yksi klassikkoiskelmä jolta harva on välttynyt: Frederikin Kolmekymppinen. Eka säkeistö alkaa "Tässä tulee vanha stara läpi elämän.."
Siellä Hgin kirkollahan se ainakin nyt vaikuttaa, kukahan lie sanoittanut tuon muinaisen renkutuksen. Tämkä teoria ainakin selittää miksi tuo väärä muoto osataan koko maassa :)

Motor City Contexti

Kyllä se vanha mies on gamla stara.Stara on myös starbu.

Stara tarkoitta enemmänkin elämää kokenutta kuin vanhaa .Ainakin itse olen ollut siinä käsityksessä aina. Voi aivan hyvin sanoa gamla stara joka tarkoittaa vanhaa elämää nähnyttä miestä.Vähän sama kuin kovakarju

Sen verran vielä jos sanot gamlaa staraa gubbeksi se vetää sulta öögan pimeeks zeball

Savilinnan Lätäri

Helsingin murre on sekoitus venäjän, ruotsin ja saksan kieltä, joka tarkoittaa sitä, että kaikilla helsinkiläisillä on himo ulkomaalaisen miehen kieltä kohtaan.

Täällä Tampereella me puhumme suomea. :)
Nuivuuteen ei käännytä. Nuivuuteen palataan.

junakohtaus

"Stara" on yksinkertaisesti nuorempaa englantilaisperäistä kerrostumaa tuossa merkityksessä. Venäjäperäisestä kerrostumasta elää edelleen "starbu".
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Quote from: mikkoellila on 15.06.2009, 16:52:22
Quote from: Kala on 14.06.2009, 01:49:44
Quote from: mikkoellila on 14.06.2009, 01:10:41
"Sörkässä", "Sörkällä" po. Sörkassa, Sörkalla.

Se on sekä että, riippuen käyttääkö versiota Sörkkä vai Sörkka. Kummatkin ovat oikein, kunhan samassa tekstissä pitäytyy yhdessä muodossa ja sen taivutuksissa.

"Sörkka" on oikein ja "Sörkkä" on väärin. Jälkimmäinen on böndeltä tulleiden dorkien käyttämä muoto.

Vastaavasti "stadi" on oikein ja "Hesa" on väärin. Edellinen on stadilaisten käyttämä muoto. Jälkimmäistä käyttävät ovat juntteja, joiden kannattaisi mieluummin käyttää ihan oikeaa kirjakielistä muotoa "Helsinki".

Lähiöjuntit käyttävät sanaa "stadi" merkityksessä 'keskusta'. Sekin on väärin. Esimerkiksi Töölö ja Kallio ovat stadia, vaikka eivät ole keskustaa.

Pahimmat idiootit tosin luulevat jopa Kallion olevan keskustaa eivätkä ymmärrä esim. Pitkänsillan funktiota kulttuurimaantieteellisenä rajana.

Kamoon hei hei hei. Kieli elää. Mikään ei tietenkään hivele niin kuin mahdollisuus yletä Oikeaa Slangia Vartioivaan Luokkaan, mutta kieli elää silti.

reino

Mutta kenellä Hesassakin välillä bunkkaavalla sköndellä budjaa otsassa skönäri tatska, että "stikkaa mua nekkuun jos mä alan brassaan"?

o_O

Snadin pellet voivat puhallella toistensa kasseja jollain muulla foorumilla, täällä puhutaan (jatkossa toivottavasti) mamuista >:(
"Iso-temmi" Halla-Aho, niin oha Allahimme tosi?

Motor City Contexti

Quote from: o_O on 15.06.2009, 21:33:19
Snadin pellet voivat puhallella toistensa kasseja jollain muulla foorumilla, täällä puhutaan (jatkossa toivottavasti) mamuista >:(

Mitä ne stadiin muuttaneet heinät on muuta kuin mamuja.Olisivat pysyneet siellä savossa.

M.K.Korpela

Mitä helsinkiläisten kirjoittajien määritelmien tarkkuuteen tulee , eräs huvittava huomio tuli mieleen.

Esimerkiksi Lapissa välimatkat ovat aika hulppeita. Saattaa olla , että kapakkaan 100 kilsan päässä tarvitaan juoppokuski. Muistaakseni torniolainen matka-asentaja murahti , että Kirkkonummi tahi Vihti ovat ihan riittävällä tarkkuudella stadia.

Olen joskus kuullut että susiraja kulkee esplanadilla. Pitääkö paikkansa ?
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

herra 4x

Quote from: Jussi Halla-aho on 15.06.2009, 16:55:16
Quote from: mikkoellila on 15.06.2009, 16:52:22

"Sörkka" on oikein ja "Sörkkä" on väärin. Jälkimmäinen on böndeltä tulleiden dorkien käyttämä muoto.

Vastaavasti "stadi" on oikein ja "Hesa" on väärin. Edellinen on stadilaisten käyttämä muoto. Jälkimmäistä käyttävät ovat juntteja, joiden kannattaisi mieluummin käyttää ihan oikeaa kirjakielistä muotoa "Helsinki".

Lähiöjuntit käyttävät sanaa "stadi" merkityksessä 'keskusta'. Sekin on väärin. Esimerkiksi Töölö ja Kallio ovat stadia, vaikka eivät ole keskustaa.

Pahimmat idiootit tosin luulevat jopa Kallion olevan keskustaa eivätkä ymmärrä esim. Pitkänsillan funktiota kulttuurimaantieteellisenä rajana.

Kannattaako asiaan suhtautua noin kategorisesti? Ei minua entisenä tamperelaisena haittaa se, että "dorkat" ja "idiootit" kutsuvat sitä "Manseksi", vaikka Tampereella kukaan ei tee niin.

Tottakai kannattaa. Minä pidän kaikkia helsinkiläisiä dorkina ja idiootteina ja wannabekityläisinä, joiden junttius on pohjattoman typerää hehkutusta muun maan junttiudella. Tähän pääsääntöön on harvoja valittuja (tai ehdolleasettautumattomia, tarkkaan ottaen) poikkeuksia.
Rakkaudesta lajiin.

Kissapeto

Quote from: reino on 15.06.2009, 21:25:19
Mutta kenellä Hesassakin välillä bunkkaavalla sköndellä budjaa otsassa skönäri tatska, että "stikkaa mua nekkuun jos mä alan brassaan"?

Ei leimaa välttämättä edes tarvi. Poikkesin joskus tapaamassa pari kuukautta helsinkiläistynyttä kaveriani, joka ihan oikeasti pysäytti vastaantulijan ja kysäisi tältä tupakka huulessa "Onksul stondarii?"

herra 4x

Lukitsen tämän.
Rakkaudesta lajiin.

VihreäKuula

Quote from: junakohtaus on 15.06.2009, 21:05:59
"Stara" on yksinkertaisesti nuorempaa englantilaisperäistä kerrostumaa tuossa merkityksessä. Venäjäperäisestä kerrostumasta elää edelleen "starbu".

Aah, tämä oli hyvä tieto! Itse olen käyttänyt sekoitusta 'starba', jonka olen ymmärtänyt tarkoittavan samaa kuin 'stara'.

Tämä stadin slangin yhteys venäjään tuli ilmi vasta viimeisimmällä kapakkareissulla. Pointsit siitä slangille. Miinukset ruotsalaisuudesta ja 'stadista'.

junakohtaus

Vihreäkuula,

noin se elää. Starba on ihan hyvä sana, kun se kerran näkyy jostain syntyvän. Stadi on murteena aika joustava.

junakohtaus

Quote from: herra 4x on 16.06.2009, 00:14:53

Lukitsen tämän.

Mulle on niin suuri mysteeri tää juttu. Uskotteko sällit jos mä sanon, että kaikista Suomen ei-Helsingeistä ainoastaan Turussa tulee mistään mitään ilman, että ensin jaaritellaan puoli tuntia helsinkiläisen helsinkiläisyydestä? Ja että yleisin kohteliaisuudeksi tarkoitettu jokin, minkä helsinkiläinen saa junteilta kuulla, on että ei olisi uskonut helsinkiläiseksi, kun olet niin mukava? Ja että huuli pyöristyy ihan, kun huomauttaa, että toi ei tiedätkö oikeasti ole erityisen kauniisti sanottu?

junakohtaus

Quote from: Kissapeto on 16.06.2009, 00:07:17

Ei leimaa välttämättä edes tarvi. Poikkesin joskus tapaamassa pari kuukautta helsinkiläistynyttä kaveriani, joka ihan oikeasti pysäytti vastaantulijan ja kysäisi tältä tupakka huulessa "Onksul stondarii?"

Paikallispatriotismi kunniaan eli kolmas viesti samasta aiheesta putkeen minulta ja vain minulta.

Muut murteet eivät ole yhtään sen järkevämpiä eikä oikeasti ole Helsingin eikä helsinkiläisten vika, että joku menee päästään boing muutettuaan Helsinkiin. Oikeasti täällä ei ketään haittaa vähääkään jos joku puhuu omaa vanhaa kotimurrettaan, mutta tuntemattomien jumalien tahdosta joka böndepaukku päättää ryhtyä vääntämään nuortenkirjoista oppimaansa stadin versiota heti ja kovaa, kun pääsee isolle kirkolle asumaan.

Itse asiassa itselleni on joskus sanottu, kun kerroin olevani Hgistä kotoisin, että joo, mä arvasin, sä et ole sillä lailla stadilainen.

M.K.Korpela

Quote from: junakohtausMulle on niin suuri mysteeri tää juttu. Uskotteko sällit jos mä sanon, että kaikista Suomen ei-Helsingeistä ainoastaan Turussa tulee mistään mitään ilman, että ensin jaaritellaan puoli tuntia helsinkiläisen helsinkiläisyydestä? Ja että yleisin kohteliaisuudeksi tarkoitettu jokin, minkä helsinkiläinen saa junteilta kuulla, on että ei olisi uskonut helsinkiläiseksi, kun olet niin mukava? Ja että huuli pyöristyy ihan, kun huomauttaa, että toi ei tiedätkö oikeasti ole erityisen kauniisti sanottu?

No niin , no niin ... totta kyllä että helsinkiläisyydestä tehdään  liian iso numero muualla Suomessa. Viilene.

Mutta se susiraja. Onko tuo Esplanadin susiraja vain urbaanilegenda ? En muista mistä olen kuullut.

:)
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

Motor City Contexti

Ensimmäinen yleisesti tunnustetut rajat on Tullinpuomin selli ja Pitkäsilta . Seuraava raja on Hakaäen tie se mihin  Mansku päättyy .Raja alkaa Ulvilantieltä Munkkivuoresta jatkuu hakamäentietä pitkin Pikku-huopalahden ohi Pasilaan ja koskelan tietä vanhaankaupunkiin .

Sitten tulee varsinainen susiraja final frontier ,tästä alkaa junttila ja kehä kolmosen takana avautuu vihamielinen periferia, missä ei kasvakaan mikään muu kuin vitutus.

junakohtaus

Kun itse asuin Punavuorenkadulla, olin vakaasti sitä mieltä, että Lappi alkaa linjan Bulevardi-Esplanadi pohjoispuolelta, mutta nyttemmin olen hieman lieventänyt kantaani ja pidän asumiskelpoisen alueen rajana Kehä ykköstä ;D

stadilainen

Quote from: Kissapeto on 16.06.2009, 00:07:17

hahhah "onksul stondis" ois sanonu stikkaa eldist,tai londaa stendarii.
voiko vitutukseen kuolla ? testi käynnissä

stadilainen

Quote from: VihreäKuula on 16.06.2009, 01:01:17
Quote from: junakohtaus on 15.06.2009, 21:05:59

Aah, tämä oli hyvä tieto! Itse olen käyttänyt sekoitusta 'starba', jonka olen ymmärtänyt tarkoittavan samaa kuin 'stara'.

Tämä stadin slangin yhteys venäjään tuli ilmi vasta viimeisimmällä kapakkareissulla. Pointsit siitä slangille. Miinukset ruotsalaisuudesta ja 'stadista'.
Puolikas ranskis,pätkä starbaa,puolikas mölö.Tälläst skruudattii snadimpana,ku dallailtii pitki rööperin kartsoi.

Lemmy

Quote from: junakohtausStarba on ihan hyvä sana, kun se kerran näkyy jostain syntyvän.

Se riippuu ihan kerrostumista. Mun faijani puhui 30-40 luvun slangia, siskon mies 60-luvun slangia. Niissä oli eri ja samoja sanoja. Itse mitä puhuttiin 70-luvulla oli taas ihan erilaista, ja kun mä kuuntelen nykynuorisoa mä olen puolet aikaa ihan pihalla. Esimerkiksi "starba" tarkoittaa "mun kerrostumassani" juuri vanhaa miestä, "stara" taas on Englannin "star" = tähti takia muuttanut merkitystään koska venäläisvaikutus on vähentynyt ja eikö sellainen nuortenlehtikin ollt kuin "Stara" joka esitteli rokkistaroja. Joku ellilä väittää tätä kumminkin rokkivaariksi. Onhan se niinkin että ei kukaan vanhemman ikäpolven väestä tiedä mitä oli "elvistely", mutta mullakin oli vaikeuksia ymmärtää miksi naapurin pikkugiltsi oli vihainen kun sen kaveri "lähetti killerin ja feidasi".
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

MK

Quote from: junakohtaus on 16.06.2009, 07:20:13

Lukitsen tämän.

Mulle on niin suuri mysteeri tää juttu. Uskotteko sällit jos mä sanon, että kaikista Suomen ei-Helsingeistä ainoastaan Turussa tulee mistään mitään ilman, että ensin jaaritellaan puoli tuntia helsinkiläisen helsinkiläisyydestä? Ja että yleisin kohteliaisuudeksi tarkoitettu jokin, minkä helsinkiläinen saa junteilta kuulla, on että ei olisi uskonut helsinkiläiseksi, kun olet niin mukava? Ja että huuli pyöristyy ihan, kun huomauttaa, että toi ei tiedätkö oikeasti ole erityisen kauniisti sanottu?

Täällä pk-seudulla olen huomannut, että ne ainoat ylimieliset stadilaiset ovat pääsääntöisesti jostain muualta tänne muuttaneita joille jostain kumman syystä on noussut pissa päähän tästä nykyisestä hesalaisuudestaan, ja ollaan sitten niin saakelin ylimielisiä kaikkia kohtaan.
Syntyperäinen helsinkiläinen ei kyllä yleensä tee numeroa siitä, että on syntynyt helsingissä.

Lemmy

Emmä tiä, mun mielestäni ainoita ylimielisiä on noi Espoolaiset jupit  ;D Mä muutin tänne maalaiskuntaan enkä edes käy ytimessä ehkä kerta kuussa, jossain itiksessä viimeks puol vuotta sitten, niin olen välttynyt rikastukselta.

Siin teille:
(http://www.nullwave.net/essentials2.jpg)
;D ;D ;D
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Lemmy

QuoteOnko muualta Suomesta muuttanut mamu?
Sudeettisavolainen nyt korkeintaan.

Ullanlinna

Quote from: junakohtaus on 16.06.2009, 09:50:44
Kun itse asuin Punavuorenkadulla, olin vakaasti sitä mieltä, että Lappi alkaa linjan Bulevardi-Esplanadi pohjoispuolelta, mutta nyttemmin olen hieman lieventänyt kantaani ja pidän asumiskelpoisen alueen rajana Kehä ykköstä ;D

Kyllä se raja kulkee Tehtaankadulla. Tiukemman tulkinnan mukaan Pietarinkadulla.

Jussi Halla-aho

Erään eteläpohjalaisen pikkukaupungin paikallislehden yleisönosastolla käytiin 90-luvulla vilkasta debattia siitä, pitäisikö paikkakunnan urbanisoimista vauhdittaa rakentamalla nuorisolle skeidausramppi.
"Aloitan perinteiseen tapaan haukkumalla edustaja Halla-ahon toimintaa, koska hän ottaa sen aina henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja tekee minuun henkilökohtaisesti kohdistetun vastahyökkäyksen, joka hivelee sairasta egoani."

- nimim. sivullinen.

stadilainen

Kun on työn takia joutunut liikkuumaan mm.myyntihommissa maakunnissa,ei siellä voi puhua slangia,koska heti luullaan ylpeäksi vaikkei ole mitään syytä. Ihan oikeesti muistan tilanteen jossain ylä-savossa,kun en ymmärtänyt mitään mitä asiakas vahvalla savon murteella puhui.piti oikee frendilt kysyy et tsennaatsä mitä toi gubbe bamlaa. tähän vanhempi savon mies tokaisi jotain,a tyä oottakii ulkolaasii ,eli olimme kai mamuja savossa . :roll:

Lemmy

Quote from: Hantta
Enemmän huolissaan jo aiheeseen liittyen pitäisi olla siitä, montako prosenttia ALKUPERÄISIÄ stadilaisia/"kusipäisiä" tekostadilaisia veronmaksajia siellä kohta enää on?

Niin no, eihän sillä ole väliä minkä värinen kissa on kunhan se pyydystää hiiriä.

MK

Quote from: Hantta on 16.06.2009, 10:26:35
Quote from: MK on 16.06.2009, 10:19:30
Quote from: junakohtaus on 16.06.2009, 07:20:13

Lukitsen tämän.

Täällä pk-seudulla olen huomannut, että ne ainoat ylimieliset stadilaiset ovat pääsääntöisesti jostain muualta tänne muuttaneita joille jostain kumman syystä on noussut pissa päähän tästä nykyisestä hesalaisuudestaan, ja ollaan sitten niin saakelin ylimielisiä kaikkia kohtaan.
Syntyperäinen helsinkiläinen ei kyllä yleensä tee numeroa siitä, että on syntynyt helsingissä.

Katsoisitko aiheen? Onko muualta Suomesta muuttanut mamu?

Ei tietenkään mamu ole, vaan nykyään ehkä ylpeä "suurkaupunkilais- maailmankansalainen" omassa mielessään kaikkien niiden vuosia kestäneiden hesa-antipatioiden kadottua nyt kun itse asuu täällä. Sillä ajattelulla tulee ehkä uusi tyylitaju, uusi tapa puhua, ja sitä kautta uudet "paremmat kaverit". Ja sitten kun vieraillaan taas kotikulmilla, niin ollaan ehkä ylpeitä jos vanhat tutut huomaa sun muuttuneen eri ihmiseksi, jonka taas haluat kuvitella olevan ylöspäin kattomista.