News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-09-13 Sr: Paluumuuttajat kokevat Suomen rasistisena

Started by Iloveallpeople, 14.09.2013, 12:21:19

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuotePaluumuuttajat kokevat Suomen rasistisena

Tutkimuksessa haastateltiin tuhatkunta ulkosuomalaista Turun yliopistossa on tutkittu Euroopassa asuvien ulkosuomalaisten suhdetta Suomeen ja mahdollisuuksia paluumuuttoon. Se ei näytä olevan ongelmatonta, sillä monet paluumuuttajat ovat kokeneet suoranaista rasismia Suomessa asuvien suomalaisten taholta.

Turun yliopiston tekemän Juuret Suomessa -tutkimuksen mukaan toisen ja kolmannen polven, Euroopassa asuvat, ulkosuomalaiset nuoret suhtautuvat positiivisemmin Suomeen kuin heidän Suomesta muuttaneet vanhempansa. Helmi Kaukonen on syntynyt Ruotsissa ja Suomi on hänelle turvallinen, pullantuoksuinen lomamaa, jossa sukulaiset asuvat. Toisaalta Suomi näyttäytyy näille nuorille myös rasistisena maana.

- Suomessa on kasvanut hirveesti tämä rasismi, usein kun on kyse Suomesta puhutaan perussuomalaisista ja se on minun mielestä todella ikävää, Helmi Kaukonen sanoo.

Tutkimuksessa mukana olleista 820 henkilöstä noin 15 prosenttia suunnitteli vakavasti paluumuuttoa Suomeen. Paluumuutto ei kuitenkaan ole sujunut ongelmitta ilmenee tutkimuksesta. Tarjolla ei esimerkiksi ole tarpeeksi tietoa yhteiskunnasta. Monet paluumuuttajat ovat kokeneet suoranaista rasismia suomalaisten taholta.

- Tuntuu aika kamalalta lukea tällaisia omakohtaisia kokemuksia, mitä paluumuuttajilla on, kun he ovat tulleet maailmalta ja hankkineet kielitaidon ja koulutuksen ja kaikenlaista uutta ulottuvuutta, ikään kuin pelätään tätä paluumuuttajaa, että onko se jotakin enemmän kuin mitä minä olen, projektisihteeri Tarja Lainen Turun yliopistosta pohtii.

Sisuradio
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

ämpee

Nykyään julkaistaan hitosti hyvää materiaalia häränpaska-bingoon !
Näistä kyllä pitäisi varottaa etukäteen, että ehtii tehdä rivin valmiiksi.
Nytkin rassissmi, perussuomalaiset, ja pelko.
Ihan klassikko-ainekseksi tästä ei ole, mutta suunta on lupaava.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Rändöm

Häh? Eikö paluumuuttajuus yleensä implikoi suomalaisuutta? Nytkö siis supisuomalainenkin voi kohdata rasismia toiselta suomalaisen, kunhan tämä on asunut ulkomailla ja on ansainnut jonkinlaisen kunniamamun statuksen? Kaikkivoipaa mediaa seuraamalla olin jo tullut siihen tulokseen, etteihän suomalainen voi koskaan kohdata rasismia, vaan on itse aina syypää rasismiin. Onko nyt niin, että paluumuuttajasuomalaiseen kohdistuva herjaaminen tulisi tulkita rasismiksi, koska tämä tulee ulkomailta? Näin ne termit käsitesisältöineen jalostuvat vuosien mittaan. Täydellinen sauma epävarmalla paluumuuttajalle uhriutua ja heittää ulkomaalaisuuden nöyrä ja jalo viitta harteilleen, ja täydellinen sauma taas kerran halveksia Suomessa vielä jumissa olevia impivaaralaisjuntteja. Kuitenkin tämän on pakko olla jonkinlainen läpimurto, sillä ihan musteella on painettu, että suomalainen on joutunut rasismuksen uhriksi. Uskallammeko odottaa päivää, jolloin Suomessa asuva kotoperäistä lajia edustava henkilöä kohdellaan rasistisesti (ja vielä mamun toimesta) ja tästä myös kirjoitetaan mediassa?

disclaimer: korostan vielä, että suomalaisiin kohdistuvaa rasismia toisten suomalaisten (sekä myös ulkomaalaisten) toimesta ihan oikeasti esiintyy runsaastikin, mutta pakinani tarkoitus oli näyttää, miten vähättelevästi media raportoi suomalaisiin kohdistuvasta rasismuksesta, jos raportoi ollenkaan.

Roope

QuoteTutkimuksessa haastateltiin tuhatkunta ulkosuomalaista Turun yliopistossa on tutkittu Euroopassa asuvien ulkosuomalaisten suhdetta Suomeen ja mahdollisuuksia paluumuuttoon. Se ei näytä olevan ongelmatonta, sillä monet paluumuuttajat ovat kokeneet suoranaista rasismia Suomessa asuvien suomalaisten taholta.

Eli suomalainen on suomalaiselle rasisti? Turha luulo, että huomaisivat parodiansa. Rasismia vain käytetään nykyään syrjinnän ja kaiken ikävän synonyymina. Joku voisikin koostaa uuden rasismin kieliopin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Eino P. Keravalta

Kaksi samaan etniseen ryhmään kuuluvaa ei voi osoittaa rasismia toisiaan kohtaan, joten koko juttu on aivan absurdia paskaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

kummastelija

Vai että suomalaiset kokevat rasismia suomalaisten taholta. Alkaa jo näyttämään siltä että jos joku ei koe henkilökohtaisesti jonkin sortin rasismia, on jollakin tapaa henkisesti häiriintynyt ihminen.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

dothefake

Suomalaisissa on piilevä rasistigeeni, joka on ollut vuosituhansia lepäävänä. Se ei herää esim. muutaman viikon ulkomaanmatkalla, mutta pitkäainen neekerialtistus saa sen heräämään. Näin on nyt käynyt, eikä geeni aktivoiduttaan enää palaudu lepotilaan. Kaikki mokutukseen syyllistyneet saavat roppakaupalla sitä, mitä ovat tilanneet. Sen takaavat henkilökohtaiset kokemukset, joita ei mikään kampanja päihitä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Elemosina

Näin kaksinkertaisena paluumuuttajana täytyy todeta että eritoten Kelassa on aika rasistista porukkaa. Piti elää rahatta sukulaisten nurkissa ekat kuukaudet kun Kela oli sitä mieltä että ei rahaa tipu.

Minusta tämä oli aika rasistista, sillä moista ongelmaa ei ole joillakin Suomeen rajojen yli laittomasti tai laillisesti lentelevillä/kävelevillä/laivalla tulevilla ulkomaalaisryhmillä.

Ai joo, meinasi unohtua. Äskettäin piti soittaa Helsingin kaupungin kunnalliseen hammashoitoon aikaa varatakseni ja eka asia mitä sieltä kysyttiin (no ok, hetun jälkeen) oli että meillä on täällä sinulle ulkomaalainen osoite, asutko vielä ulkomailla. Jonka minä tietenkin tulkitsin tarkoittavan sitä jos vastaisin kyllä niin hoitoa ei tippuisi...
Vastaisuuden varalle; missähän se paperittomien klinikka mahtaa olla?
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Suvaitsija

Quote- Suomessa on kasvanut hirveesti tämä rasismi, usein kun on kyse Suomesta puhutaan perussuomalaisista ja se on minun mielestä todella ikävää, Helmi Kaukonen sanoo.

Tämä kuulostaa ihan siltä, että joku on ulkomailla lukenut hieman liikaa yleä, hesaria ja turun sanomia, ja sisäistänyt oikein mallikkaasti kaiken propagandan perehtymättä itse aiheeseen tippaakaan. Mutta onko se silloin persujen vai median syy, että Suomesta on yhtäkkiä tullut joku rasismin kasvumaa ulkopuolisten silmissä?
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Iloveallpeople

Quote from: Suvaitsija on 14.09.2013, 12:54:21
Quote- Suomessa on kasvanut hirveesti tämä rasismi, usein kun on kyse Suomesta puhutaan perussuomalaisista ja se on minun mielestä todella ikävää, Helmi Kaukonen sanoo.

Tämä kuulostaa ihan siltä, että joku on ulkomailla lukenut hieman liikaa yleä, hesaria ja turun sanomia, ja sisäistänyt oikein mallikkaasti kaiken propagandan perehtymättä itse aiheeseen tippaakaan. Mutta onko se silloin persujen vai median syy, että Suomesta on yhtäkkiä tullut joku rasismin kasvumaa ulkopuolisten silmissä?

Eikä vain media, vaan myös muut puolueet (ainakin RKP) ovat levittäneet ulkomailla käsitystä, että Suomi on hirvittävän rasistinen maa.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Elemosina

^Syynä on se, että ulkomailla asuvat suomalaiset lukevat pääsääntöisesti Hesaria ja seuraavat Yleä.
Propaganda maamme rasistisuudesta leviää heillekin ja ikävä kyllä kun elävät muualla niin he eivät voi itse nähdä mikä on oikeasti tilanne. Olen kyllä yrittänyt oikoa pahimpia höpinöitä (esim että suomenruotsalaiset eivät enää uskalla puhua ruotsia kun tulee turpiin tms).
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Pöllämystynyt

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.09.2013, 12:41:08
Kaksi samaan etniseen ryhmään kuuluvaa ei voi osoittaa rasismia toisiaan kohtaan, joten koko juttu on aivan absurdia paskaa.

Itse asiassa voi. Rasismi on rotuun kohdistuvaa vihamielisyyttä tai sortoa (ja venytettyjen määritelmien mukaan muihinkin etnisiin piirteisiin kohdistuvaa vihamielisyyttä). Se voi yhtä lailla kohdistua omaan etnisyyteen. Termin merkitykseen on toki yritetty vielä ujuttaa lisäyksiä, ettei rasismi muka voisi kohdistua samaan ryhmään mihin vihaaja itse kuuluu. Tämä on kuitenkin täysin mielivaltaista ja perustuu vain siihen, etteivät rasistit halua itseään kutsuttavan rasisteiksi. Eli että osa rasismista ei olisikaan rasismia, vaan sille pitäisi keksiä joku uusi kauniimpi sana. Tämän rasismin pois-selittämisen tarkoituksena on tietenkin puolustella rasismia.

Yleinen esimerkki omaan ryhmään kohdistuvasta rasismista on monikultturismi, joka pitkälti perustuu omaan länsimaalaiseen etnisyyteen kohdistuvaan, yleensä korostetun rodullistettuun vihamielisyyteen, pelkoon, epäluuloon ja stereotypioihin. Monikultturistien järjestäytynyt rotuviha, joka ajaa etnistä jalostusta ja väestönvaihtoja, ja ääritapauksissa jopa alkuperäisryhmien ja näiden kulttuurien tahallista häivyttämistä, sulauttamista ja syrjäyttämistä, vastaa jotakuinkin natsien rotuvihaa. Mitä ihmettä se rotuviha edes voisi olla, ellei rasismia?

Se on sitten tietysti ihan eri asia, ovatko nämä paluumuuttajat kokeneet todella oikeaa suomalaisvastaista rasismia siihen erikoistuneiden monikultturistien taholta, vaiko jotain muuta ikävää.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Kim Evil-666

Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

kummastelija

Itse asiassa voi. Rasismihan on lähtökohtaisesti rotuun liittyvää vihaa. Nyt kun katsotaan mistä suunnasta suomalaisiin ja suomalaista kulttuuria vihaava puhe tulee, ollaan tämäntyyppisen rasismin alkulähteillä.

Näyttäkää mulle suomalaisuutta vihaava rasisti, niin minä näytän teille vasemmistomädättäjän.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Kim Evil-666

Quote from: kummastelija on 14.09.2013, 13:20:36
Itse asiassa voi. Rasismihan on lähtökohtaisesti rotuun liittyvää vihaa. Nyt kun katsotaan mistä suunnasta suomalaisiin ja suomalaista kulttuuria vihaava puhe tulee, ollaan tämäntyyppisen rasismin alkulähteillä.

Näyttäkää mulle suomalaisuutta vihaava rasisti, niin minä näytän teille vasemmistomädättäjän.

Viha / hyljeksintä ei ole sama asia kuin rotusorto. En jaksa tästä vääntää , mutta olen Einon kanssa samoilla linjoilla.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Aukusti Jylhä

Eli valkoisen suomalaisen käytös on poikkeuksetta rasistista. Vaikka siis rasismi ei olisi määritelmien mukaan mahdollista edes.

Tämä selvä.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Blanc73

Siis ulkomailla asunut valkoinen suomalainen kokee paluumuuttaessaan syrjintää ja rasismia Suomessa suomalaisten taholta? Jätetäänkö tässä jotain sanomatta vai miksi tämä kuulostaa luvalla sanoen hieman omituiselta?

Ja moniko tuossa kyselyssä on kokenut ikäviä asioita: 1, 2 ,3, 25 vai sata paluumuuttajaa?  Termi "monet" jättää tulkinnoille varaa kuten aina tälläisissä Suomea ja suomalaisia mollaavissa jutuissa.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

ike60

Quote from: Iloveallpeople on 14.09.2013, 12:58:20
Quote from: Suvaitsija on 14.09.2013, 12:54:21

Eikä vain media, vaan myös muut puolueet (ainakin RKP) ovat levittäneet ulkomailla käsitystä, että Suomi on hirvittävän rasistinen maa.

Huomiotta ei voi jättää myöskään Ruotsin valtamedian vaikutusta. Ruotsissa luottamus toimittajiin on todella matala, ja nähdäkseni täysin syystä, Mutta jos Kaukonen ei ole saanut muutakaan tietoa, hänelle on voinut jäädä tuo kertomansa kuva esimerkiksi SVT:stä tai jostain valtalehdestä. Se on sitä valtamedian piilovaikuttamista, että vaikka ihmiset eivät valtamediaan luotakaan, se silti muokkaa heidän asenteitaan.

Nationalisti

Kokevathan suomalaisetkin... Kiitos median. Se, että varsinkin ruotsinsuomalaiset ovat saaneet mediasta rasismiannoksensa, ei tule yllätyksenä.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Pöllämystynyt

Quote from: Kim il-66 on 14.09.2013, 13:26:24
Quote from: kummastelija on 14.09.2013, 13:20:36

Viha / hyljeksintä ei ole sama asia kuin rotusorto. En jaksa tästä vääntää , mutta olen Einon kanssa samoilla linjoilla.

Vaikka rasismin määritelmä rajoitettaisiin vain tiukan kirjaimellisesti rotuun ja sortoon, niin silti mikään ei määrää, ettei se voi kohdistua omaan ryhmään. Varsinkin, jos määritelmä rajataan näin tiukasti, niin kaikki ylimääräiset rönsyt ja sivupolut on syytä karsia pois.

Eikö esimerkiksi monikultturismiin kuulu suoranaista järjestelmällistä sortoa? Eivätkö esimerkiksi etniset kiintiöt ole sortoa? Eikö eri ryhmiin kuuluvien yksilöiden melko järjestelmällinen epätasa-arvoinen kohtelu esimerkiksi tuomioistuimissa ja muussa viranomaistoiminnassa ole sortoa? Eikö joidenkin ryhmien järjestäytynyt levittäminen ja tukeminen toisten kustannuksella ja toisia vahingoittaen ole sortoa? Eikö alkuperäisryhmien identiteettiä, turvallisuutta, ihmisoikeuksia jne. uhkaava toiminta valtion taholta ole sortoa?
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

CaptainNuiva

Quote from: kummastelija on 14.09.2013, 12:47:07
Vai että suomalaiset kokevat rasismia suomalaisten taholta. Alkaa jo näyttämään siltä että jos joku ei koe henkilökohtaisesti jonkin sortin rasismia, on jollakin tapaa henkisesti häiriintynyt ihminen.

Niin, kyllä tässä alkaa jo itsensä hieman ulkopuoliseksi kokemaan kun kaikki muut tuntuvat yhdessä jakavan rasimikokemuksiaan ja ei ole mitään kehään heitettävää :'(
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Roope

Takaisin Suomeen (pdf)

Tutkimuksessa ulkosuomalaisiin suhtaudutaan "monikulttuurisina" maahanmuuttajina, "voimavarana", joka voisi "rikastuttaa työmarkkinoita". Sivulta 30 lähtien voi lukea maahanmuuttajien mietteitä Suomen maahanmuuttopolitiikasta, joka on eräänkin kommentin mukaan rasistinen, samoin kuin koko Suomi, suomalainen media ja myös vastaajan hyvät ystävät. Miten, se ei valitettavasti selviä. Tutkija Outi Mäki-Nikulan mukaan "suomalaisen yhteiskunnan suvaitsemattomuuteen maahanmuuttajia kohtaan" voisi halutessa vaikuttaa maahanmuuttopolitiikalla. Miten, sekään ei valitettavasti selviä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Leso

Quote from: CaptainNuiva on 14.09.2013, 13:46:09

Niin, kyllä tässä alkaa jo itsensä hieman ulkopuoliseksi kokemaan kun kaikki muut tuntuvat yhdessä jakavan rasimikokemuksiaan ja ei ole mitään kehään heitettävää :'(

Nii-in. Suomalaiset ovat rasisteja paluumuuttajaa kohtaan, kun ei heitä kiinnosta se, että paluumuuttaja on istunut vuosia X konttorissa Y maassa Z.
Kysyvät vaan ravintolavinkkejä viikonloppulomalle eivätkä mitään kulttuurista, jota siellä oli vaan Suomessa ei. 
Saattavatpa pahiten loukata tokaisemalla, että no mitäs tulit takaisin.
Jos se ei ole rasismia, niin mikä sitten?! :'(
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Teaparty

Quote from: Roope on 14.09.2013, 13:52:18
Tutkimuksessa ulkosuomalaisiin suhtaudutaan "monikulttuurisina" maahanmuuttajina, "voimavarana", joka voisi "rikastuttaa työmarkkinoita".

Tämä alkaa kuulostaa lupaavalta. Pitääpä harkita paluumuuttoa, sillä vaikuttaa vahvasti, että KELA Gold napsahtaa rajalla taskuun, 3 vuoden toimeentulotuet siirretään tilille ja duunit voi tehdä pimeästi ilman veroja. Syyrialainen sohvakin olisi kiva. Ja iPhone 5s. Auto ja ajokortti löytyy jo ennestään, mutta ehkä niiden sijaan voisi vaatia ihmisoikeuksiin / kv sopimuksiin perustuen vaikka omaa helikopteria?

Ja se on sitten ihan saletti, että mulle pitää olla omat uimahallivuorot.

nollatoleranssi

Tuollaiset nollatutkimukset ovat yhtä tyhjän kanssa.

Ensinnäkin nämä ns. "paluumuuttajat" lukevat kaikki tietonsa Suomen valtamedioista. Jos valtamediassa sanotaan "rasismin lisääntyneen" niin silloin tulee alitajuntaisesti viesti, että rasismia on tosiaan enemmän. Tuo siitä huolimatta, vaikka viralliset tutkimukset sanoisivatkin rasismin vähentyneen.

Ulkosuomalaiset voisi myös jakaa kahteen ryhmään eli on niitä kovia Suomi-faneja, mutta sitten on myös niitä, joille ulkomaalainen elämisen malli on aina se ykkönen. Monet ulkomailla asuvat suomalaiset suhtautuvatkin lähes kaikkiin suomalaisiin asioihin negatiivisesti. Uutta kotimaata ylistetään taas viimeiseen asti, myös niissä negatiivisissa asioissa.

Ainoastaan jos Suomi pärjää jossakin asiassa erinomaisesti ja se huomioidaan myös kyseisessä maassa, niin silloin saatetaan myöntää Suomen hyvyys, mutta muutoin näitä asioita ei juuri noteeratakkaan.

Yhteinen piirre näille kummallekin ryhmälle on tosin siinä, että he saavat kaiken tietonsa Suomesta suomalaisen valtamedian kautta. Eli sen takia ei liene ihmeellistä, että pelkästään Perussuomalaisten saama vaalimenestys = rasismin kasvu Suomessa.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Pöllämystynyt

Quote from: CaptainNuiva on 14.09.2013, 13:46:09

Rasismi kannattaisi oppia tunnistamaan herkemmin.  :)

Se on suomalaisten ja muiden länsimaalaisten valtava heikkous, että nämä eivät pääosin ole oppineet tunnistamaan itseensä kohdistuvaa rasismia rasismiksi. Tämä on ihan käytännössä johtanut länsimaalaisiin kohdistuvan rasismin nousuun osaksi valtioiden asenteita ja politiikkaa. Mitään "mokutusta" ei edes olisi voitu toteuttaa, jos se olisi tunnistettu rasismiksi ajoissa. Vieläkin sen voi pysäyttää alkamalla kutsua asioita niiden oikeilla nimillä.

ike60

Takaisin Suomeen (pdf)

Tutkimuksessa ulkosuomalaisiin suhtaudutaan "monikulttuurisina" maahanmuuttajina, "voimavarana", joka voisi "rikastuttaa työmarkkinoita".

Tuo on tietenkin tavanomaista liturgiaa ja onhan siinä totuuden siementäkin mukana. Ongelma vain on se, että on kovin vähän sellaisia työtehtäviä joissa tuo voimavara ja rikastus tulisivat käyttöön. Esimerkiksi mainitulla Kaukosella on varmaankin täydellinen ruotsinkielentaito. Se ei kuitenkaan sinänsä auta paljoa työmarkkinoilla, jos hänellä ei ole esimerkiksi tulkin koulutusta. Ruotsinkielen taito voi olla hyvä lisä esimerkiksi sairaanhoitajan tai lääkärin ammatissa, mutta kysyntä työmarkkinoilla tulee nimenomaan siitä substanssiosaamisesta, ei monikulttuurisista lisistä. Lääkärille on tarvetta, metallimiehelle on tarvetta. Jos lääkäri tai metallimies lisäksi osaa ruotsia, hän voi ohittaa työpaikanhaussa esimerkiksi Tammisaaressa umpisuomalaisen.

Monikulttuurisuuden osaaminen on kielitaitoa vielä vähemmän merkittävä tekijä työnantajan kannalta (poislukien erilaiset cafekaisat). Ehkä esimerkiksi Saksaan vientitoimintaa harjoittavalla yrityksellä voi olla käyttöä henkilölle tai parille, jotka osaavat sikäläiset toimintatavat; kun perusasiat ovat helposti opittavissa, tuokin kilpailuetu on vähäinen. Tosin herää kysymys, miksi paikallistuntemusta omaava palkattaisiin nimenomaan Suomeen eikä siihen asemamaahan josta paikallistuntemus on peräisin. Toimittajalle kulttuurien tietämyksestä saattaa olla hyötyä, samoin vaikkapa monikulttuurisessa lähiössä toimivalle nuorisotyöntekijälle. Mutta siinä se sitten melkein taisi ollakin.

Kaikkiaan sanoisin kuitenkin, että työntekijän kilpailukyvyssä "monikulttuurisuus" on yksi merkityksettömimmistä tekijöistä. Keskeisiä ovat koulutus, ammattitaito, asenne, muu osaaminen (kielitaito, tietotekniikka jne.), ihmisten kanssa toimeentuleminen, luotettavuus, rehellisyys, ahkeruus. Jos jossain näistä on vajausta, maailman huippuakaan edustava monikulttuurisuusosaaminen ei oikeata työtä teettävälle työnantajalle juuri merkitse.

Paluumuuttajilla on kuitenkin monia kilpailuetuja, jotka tekevät heistä ulkomailta muuttavien kermaa työmarkkinoilla. Heillä on suomenkielen taito, täkäläisten toimintatapojen ainakin jonkinasteinen tuntemus, kyky asettua suomalaisen asemaan, ja monilla jonkinlainen verkostokin joka helpottaa heidän Suomeen asettumistaan. Jos työvoimapula joskus tulisi, juuri he olisivat sitä tavoitelluinta ulkomailta tulevaa ainesta (olettaen että nuo yllämainitsemani keskeiset kilpailukykytekijät ovat kunnossa). Toki toivotan heidät tervetulleiksi nykytilanteessakin ja toivon että he löytävät paikkansa työmarkkinoilla. Mutta jos he eivät pärjää työmarkkinoilla, kuinka paljon kehnommin on asian laita sellaisilla, jotka eivät osaa suomea, tekevät työtä jonkin ihan eri kulttuurin lainalaisuuksien mukaan ja joilla ei ole minkäänlaista hyödyllistä sosiaalista verkostoa täällä?

Sivulta 30 lähtien voi lukea maahanmuuttajien mietteitä Suomen maahanmuuttopolitiikasta, joka on eräänkin kommentin mukaan rasistinen, samoin kuin koko Suomi, suomalainen media ja myös vastaajan hyvät ystävät. Miten, se nei valitettavasti selviä. Tutkija Outi Mäki-Nikulan mukaan "suomalaisen yhteiskunnan suvaitsemattomuuteen maahanmuuttajia kohtaan" voisi halutessa vaikuttaa maahanmuuttopolitiikalla. Miten, sekään ei valitettavasti selviä.

Kun asiaa ei ole perusteltu, on hyvää syytä olettaa että kyse on mielikuvista, ennakkoluuloista, peloista ja asenteista. On toki merkittävä tieto sekin, millaisena Suomen maahanmuuttopolitiikka näyttäytyy ulkomailla asuvien suomalaisten mielikuvissa.

Mäki-Nikulan kanssa olen täsmälleen samaa mieltä. Jos  maahanmuuttopolitiikkaa tiukennetaan niin, että tänne päästetään esimerkiksi pisteyttämällä riittävän laadukkaiksi todetut, voi suomalaisen yhteiskunnan olettaa pehmenevän. Ainakaan minä en ole koskaan jaksanut olla suvaitsematon täkäläisiä hyväntuulisia, ahkeria, omalla työllään toimeentulevia ja myönteisiä kiinalaisia kohtaan.

nollatoleranssi

Quote from: Rändöm on 14.09.2013, 12:37:31
disclaimer: korostan vielä, että suomalaisiin kohdistuvaa rasismia toisten suomalaisten (sekä myös ulkomaalaisten) toimesta ihan oikeasti esiintyy runsaastikin, mutta pakinani tarkoitus oli näyttää, miten vähättelevästi media raportoi suomalaisiin kohdistuvasta rasismuksesta, jos raportoi ollenkaan.

Jos suomalainen käyttäytyy huonosti tai syrjivästi toista suomalaista kohtaan, niin tällöin ei puhuta rasismista. Jos vähemmistön edustaja käyttäytyy huonosti tai syrjivästi suomalaista kohtaan, niin tällöin ei puhuta rasismista.

Rasismista puhutaan vain jos suomen kielinen suomalainen käyttäytyy negatiivisesti vähemmistön edustajaa kohtaan Suomessa.

En ole tosin lukenut juuri ollenkaan juttuja siitä, miten suomen kielinen suomalainen olisi hyökännyt esim. mamun kimppuun. Eli ne pahimmatkin lehdistön uutiset ovat lähes poikkeukseutta koskeneet vain joitakin yksittäisiä huuteluita tms.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Eino P. Keravalta

Minä olin väärässä ja Pöllämystynyt oikeassa.

En vain heti tunnistanut rasismia, kun sitä näin, koska en ollut kyllin hereillä. Tämä siitä huolimatta, että olen jo pidempään ajatellut, että suomalaiset ovat rasismin ja vihan kohteita omassa maassaan ja että meillä on omaan pesään paskojia poliitikkoina ja viranhaltijoina ja että nk. hyödylliset idiootit vihaavat omaa kulttuuriaan ja verenperintöään.

Kiitos ajatusteni kirkastamisesta.

:)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Teaparty

Quote from: ike60 on 14.09.2013, 14:23:38
Kaikkiaan sanoisin kuitenkin, että työntekijän kilpailukyvyssä "monikulttuurisuus" on yksi merkityksettömimmistä tekijöistä. Keskeisiä ovat koulutus, ammattitaito, asenne, muu osaaminen (kielitaito, tietotekniikka jne.), ihmisten kanssa toimeentuleminen, luotettavuus, rehellisyys, ahkeruus. Jos jossain näistä on vajausta, maailman huippuakaan edustava monikulttuurisuusosaaminen ei oikeata työtä teettävälle työnantajalle juuri merkitse.

Näin se menee. Monikulttuurisuusosaaminen työelämässä = osaa rupatella vallitsevasta säätilasta ja pitää oikeat ajatuksensa omana tietonaan. There. Ei tarvitse muuttaa mihinkään.