News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Nopeusrajoituksien korottaminen maanteillä? -äänestys

Started by JJ75, 01.09.2013, 01:52:47

Previous topic - Next topic

Pitäisikö mielestänne nostaa, alentaa vai pitää ennallaan

Nostaa
98 (68.1%)
Alentaa
8 (5.6%)
Pitää ennallaan
38 (26.4%)

Total Members Voted: 144

JJ75

http://uutiset.perussuomalaiset.fi/?p=7463#comment-7597

Nykyinen nopeusrajoitusten asteikko on aikansa elänyt. Se on liian kaavamainen, se ei sovellu nykypäivän ja varsinkin tulevaisuuden liikennetarpeisiin.

80 km/h on nyt maanteiden perusnopeus. Se on sama riippumatta tien kunnosta ja liikenteen määrästä. Mielestäni mutkaisella sorateillä voisi olla 70 km/h nopeusrajoitus. Sen sijaan päällystetyillä ja muutoin suhteellisen turvallisesti ajettavilla teillä rajoitus voisi olla 90 km/h.

Moottoriteillä pitäisi pikaisesti lisätä etäohjattavia nopeusrajoituksia. Silloin perusnopeus olisi 110 km/h, mutta hyvällä kelillä se voisi olla 130 km/h ja oikein pahan kelin sattuessa 90 km/h. Ellei etäohjausta ole, niillä moottoriteillä pysyisi nykyinen käytäntö.

Esittämäni nopeudet eivät olisi yhtä kaavamaisia kuten nykyiset. Ja tunnettu tosiasiahan on, että määräyksiä noudatetaan paremmin, jos ne ovat "terveellä järjellä" hyväksyttävissä. Edelleen nopeusrajoitusten noudattaminen lisäisi liikenneturvallisuutta.

Edellä mainitusta asiasta tein tänään eduskunnassa ns. toimenpidealoitteen. Tein myös pari muuta liikenteeseen liittyvää aloitetta:

Mielestäni autot ovat tänä päivänä niin kehittyneitä, että katsastuskertoja voitaisiin vähentää. Siksi ensimmäinen katsastuskerta olisi neljän vuoden kuluttua. Sen jälkeen joka toinen vuosi 10 vuoden ikään saakka. Sitä vanhemmat pitäisi katsastaa joka vuosi.

Lisäksi esitin, että ammattiliikenteen ajo- ja lepoaikojen valvontaa pitäisi tehostaa.

REIJO TOSSAVAINEN



Reijo Tossavainen on ottanut härkää sarvista jo tässävaiheessa, antakaa tukemme hänelle, ja nyt niitä allekirjotuksia!

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/507

kekkeruusi

Mielestäni rajoituksia voisi nostaa sieltä asteikon yläpäästä, muuten voisi olla ennallaan. Eikä siellä motarilla ole järkeä nostaa vain 10 km/h, miksei samantien 20-30 km/h?

JJ75

Quote from: kekkeruusi on 04.09.2013, 15:21:48
Mielestäni rajoituksia voisi nostaa sieltä asteikon yläpäästä, muuten voisi olla ennallaan. Eikä siellä motarilla ole järkeä nostaa vain 10 km/h, miksei samantien 20-30 km/h?

Se on totta.. kyllä itekki suostusin. En tiedä mitä tiemateriaaleja ja millä edellytyksin vapaita nopeuksia sais ajaa. Mut liian paljoa ei kannata ahnehtia kerralla, koska ei mihinkään tämmöseekään tunnu olevan kannatusta. Ite en usko että kukaan oikeasti haluaa, muuten ois jo kannatettu 10000 ääntä tonne.

elukka

Quote from: JoKaGO on 01.09.2013, 22:26:31
Quote from: Oami on 01.09.2013, 06:51:38
Taajamanopeuksia ei niinkään tarvitsisi muuttaa. Taajamissa ylipäänsä matkat ovat lyhyitä ja ajansäästö jää kyseenalaiseksi. Jos liikennevaloja on paljon kuten esimerkissä mainitulla Mannerheimintiellä, korkeampi nopeus vain lisäisi liikenteen nykivyyttä.

Joku viisas liikennesuunnittelija voisi laittaa ne Manskin liikennevalot vihreään aaltoon, jonka nopeus vastaa nykyisiä rajoituksia. Itse, kun tuolla ajelen, niin noin joka kolmannessa risteyksessä tulee punainen valo vastaan, paitsi, jos ajan hiljaisen liikenteen aikana, jolloin voin ajaa tasaista 50 km/h Mannerheimintien läpi Erottajalta Haagaan asti. Toiseen suuntaan täytyy pysähtyä kerran-pari, mutta niin sen pitää mennäkin, muutenhan Helsinginniemet täyttyisivät autoista.

Taajamissa, siis sellaisissa, joissa on liikennevalot, ei tarvita käytännössä minkäänlaisia nopeusrajoituksia. Esim. Helsingissä, kuka tahansa perunanenäinen helsinkiläinen taksikuski pystyisi suunnittelemaan Helsingin liikenteen "nykimättömäksi", kun joku kertoo, mikä on maksimi"nykimätön"nopeus. Aikaa suunnitteluun menisi heiltä viikko.

Minä pystyisin tekemään tuon päivässä, ja liikennesuunnittelijoilta on tainnut mennä jo 50 vuotta ilman tuloksia.

Sinä et kykene matemaattisia mahdottomuuksia ja epäjatkuvuuskohtia korjaamaan vaikka olisit jokin epäjumala.

Vasta sitten, kun estetään useista jalankulkijoitten valoilta vihreä yhtäaikaisesti molemman suunnan kaistoilta, on sinulla edes matemaattisesti mahdollisuus taata vihreä aalto mannerheimintielle.

Eli minä kannatan jalankulkijoitten valoihin tuon muutoksen! Pannaan vaikka lisää mahd. halpoja kevyen liikenteen siltoja!

Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Oami

Quote from: elukka on 07.09.2013, 22:36:36
Eli minä kannatan jalankulkijoitten valoihin tuon muutoksen! Pannaan vaikka lisää mahd. halpoja kevyen liikenteen siltoja!

Hankaloittaa liikaa jalankulkua ja varsinkin liikuntaesteisten kulkua. Mieluummin kaivaa koko ajoradan maan alle.

Se tosin maksaa joten sitä odottaessa tyytyisin nykytilanteeseen.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Marius

Nykykäytäntö on hyvä.
Vain he, jotka eivät osaa noudattaa sääntöjä, vaativat erivapauksia.
Siis he, jotka eivät osaa ajaa autoa.

Virolaisille, venäläisille ja muille uussuomalaisille täytyy asentaa nopeusrajoitin autoihinsa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Marius

Prätkillä ei ole nopeusrajoituksia eikä likkennesääntöjä, näin olen havainnut.

Jos ostan prätkän ja tatuoinnin olenko vapaa,"born to be wild", vailla huolen häivää muista kulkijoista.

No, siirtyykö tällainen ostettu asenne auton rattiin räntäsateisella Kehä-ykkösellä arkiaamuna?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Alvarado

Pidetään ennallaan.

Mihin helevettihin teillä on kiire?

elukka

Quote from: Oami on 08.09.2013, 00:04:26
Quote from: elukka on 07.09.2013, 22:36:36
Eli minä kannatan jalankulkijoitten valoihin tuon muutoksen! Pannaan vaikka lisää mahd. halpoja kevyen liikenteen siltoja!

Hankaloittaa liikaa jalankulkua ja varsinkin liikuntaesteisten kulkua. Mieluummin kaivaa koko ajoradan maan alle.

Se tosin maksaa joten sitä odottaessa tyytyisin nykytilanteeseen.

Jos väylä on tärkeä saavat jalankulkijat luvan odottaa, mikäli katu on enemmän raitti asukkaille särkykööt vihreä linja.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

elukka

malttia veljet.

tulossa on yhä paremmat plug in hybridit.

Voit ladata akut töpselillä ja jos lähitulevaisuudessa maltat ajjaa 100km/h menet pelkällä sähköllä mahdolisesti 30-50 km matkan. Nykyiset Priuksethan pärähtää jo yli 50km/h nopeuvessa pensakäyttöisiksi.

Koska ilmanvastus on edelleen laskettava väliaineen vastus kaavalla, jossa vastus k*v3, eli nopeus vaikuttaa kolmannessa potenssissa, niin taloudellinen ja SUJUVA matkanopeus olisi tärkein tavoite, eikä päivittäinen hurjastelu 150km/h.

Myönnän, että jos auto tykkää mennä, hurjastelen miekkii....

P,s, USA:ssa ja Hollannissa muuntavat jo vanhoja Priukseja pluginneiksi. Kysymykseksi jää, rikotaanko hybridiauton akut tuolla tavoin nopeammin.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Oami

Quote from: elukka on 08.09.2013, 15:12:28
Jos väylä on tärkeä saavat jalankulkijat luvan odottaa, mikäli katu on enemmän raitti asukkaille särkykööt vihreä linja.

Entäpä jos väylä on tärkeä niille jalankulkijoille?

Mannerheimintie on muutakin kuin reitti Hämeestä Helsingin keskustaan; se on tuhansien ihmisten kotikatu. On valitettavaa että historiassa on käynyt niin, että nämä kaksi roolia sekoittuvat, mutta nyt niiden kanssa vaan tarttis elää tavalla tai toisella.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi