News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Musta Barbaari, musiikki ja ennakkoluulot

Started by Juffe, 28.08.2013, 18:25:44

Previous topic - Next topic

MW

Hienoa että Kaivanto on taas skenessä. Kyllä pelimannia aina tarvitaan.

Luotsi

Saakos mulatti käyttää n-sanaa? Hyvin lähellä on ainakin että rasismi!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Eino P. Keravalta

Quote from: Luotsi on 07.09.2013, 23:01:20
Saakos mulatti käyttää n-sanaa? Hyvin lähellä on ainakin että rasismi!

Mulatin ei pidä käyttää N-sanaa. Mulatin pitää käyttää M-sanaa. Muutoin mulatti puhuu sivu suunsa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

kaivanto

En ole koskaan jättänyt skeneä. Kaikki minusta ja bännistäni mm. tällä foorumilla lausuttu on ollut laittomuutta hipovaa perätöntä ilmiantoa ja selkäänpuukotusta, mutta ei siitä sen enempää, ettei kukaan moderaattorinrääpäle hermostu. Olutta ja menyttä ja edestänsähän löytävät.

Jokainen vastuullinen hommaaja järjestää minut tietysti pelimanneksi Brysseliin (The Pelimanne, ken pisses off the enemies of democracy and freedom), jotta mm. Sampo Terho ja Jussi Halla-aho saavat jäädä hommaamaan Suomea kuntoon.

Tämä oli 2000. viestini foorumille!

Saippuakupla

Pienellä googletuksella paljastuu, että "Musta Barbaari" on Vasemmistoliiton jäsen.

QuoteJames Nikander (vas.), Ahmed Muhamed ja Hassan Omar osallistuivat perussuomalaisia arvoja vastustavaan mielenosoitukseen, joka lähti liikkeelle Kiasman edustalta ja eteni eduskuntatalolle.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Sadat+osoittivat+mielt%C3%A4%C3%A4n+perussuomalaisuutta+vastaan+/1135265724143

kaivanto

Eiköhän Anarkomäki sitten ehdi jonkun huomionosoituksen järkätä ennen hallituksen kaatumista.  ;D

CaptainNuiva

Mustan barbaarin musiikista kultturiministerin tyyliin arvioiden: Täyttä sontaa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Eino P. Keravalta

QuoteJames Nikander (vas.), Ahmed Muhamed ja Hassan Omar osallistuivat perussuomalaisia arvoja vastustavaan mielenosoitukseen

Perussuomalaisia arvojahan ovat esimerkiksi työnteko, demokratia, tasa-arvo sekä rasismin ja korruption vastustaminen.

Eipä siis ihme, että nämä marksilaiset sun muut hassanit eivät pidä perussuomalaisista arvoista, vaan haluavat korvata ne islamofasistisilla arvoilla, joiden turvin demokratia, naisten oikeudet ja sananvapaus voidaan tuhota samalla, kun juutalaisia ja seksuaalivähemmistöjä vainotaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ilkka Partanen

Aika tyypillinen biisihän tuo tyylilajissaan oli. Tietty kun bodattu musta mies kertoo laulavansa ennakkoluulojen poistamisesta ja laulaa bodaamisesta, niin varmaan siinä on jotain ennakkoluuloja rikottu. Vasemmistoliiton symppaaminen tietysti varmistaa keikkoja ainakin puolueen tilaisuuksiin. Siitä voi saada 30 000 euron palkinnon, kuten Arhinmäen ja Vasemmistonuorten vaalitilaisuuksissa esiintyneet bändit.

Uuno Nuivanen

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.09.2013, 23:31:40
QuoteJames Nikander (vas.), Ahmed Muhamed ja Hassan Omar osallistuivat perussuomalaisia arvoja vastustavaan mielenosoitukseen

Perussuomalaisia arvojahan ovat esimerkiksi työnteko, demokratia, tasa-arvo sekä rasismin ja korruption vastustaminen.

Eipä siis ihme, että nämä marksilaiset sun muut hassanit eivät pidä perussuomalaisista arvoista, vaan haluavat korvata ne islamofasistisilla arvoilla, joiden turvin demokratia, naisten oikeudet ja sananvapaus voidaan tuhota samalla, kun juutalaisia ja seksuaalivähemmistöjä vainotaan.

Totta, mutta samaan aikaan asunto, ruoka, vaatteet(merkki) sekä diskorahat tulee tulla vhm:ltä, koska toiseus ja valkoisen miehen taakka.

Roope

Ylen pääuutisten jutusta ei saanut oikein mitään tolkkua. Musta Barbaari -nimellä esiintyvä artisti on "ironisesti" "provosoinut" "vitsistä lähteneellä kappaleella", ja se on "herättänyt keskustelua rasismista". Musta Barbaari eli James Nikander ei pitemmässäkään haastattelussa edes maininnut rasismia, vaan korosti, että maahanmuuttajien on syytä osata suomen kieltä. Rasismi tuli peliin jälleen kerran Ylen toimittajan kautta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

nuiseva

Gangstarap on kyllä niin last season. Melkein hävettää olla suomalainen, jos täällä vasta nyt herätään skeneen. Jotain ihan uutta sen sijaan olisi kaapuninjan feministirap. Tyyliin:

Kaapu lentää vittuun, kun meitsi lähtee bailaa,
se perustukin sille, kun joku pedo nai aishaa.
Baarista isken just tasan kenet haluun,
suvun on siihen turha mitään sanoo.
Tequilaa, kossuu, salmarii,
aivan sama, kunhan saan pään sekaisii.
Mä joraan roiskeläpässä tuolilla,
tsekkaan parhaa kundit hoodeilla.
Mä en halua mitään vitun lähiönotkujaa,
vaan tasa-arvoo ja massia.
Ei paljon kiinnosta olla viides vaimo Ahmedille,
kun voi olla eka ja ainoo Petterille.
Ai, onks sulla joku ongelma mun vapauden kans?
Lähe takaisin sinne ummehtuneeseen paskastaniaas,
Täällä ollaan tasa-arvoisia ja vapaata,
se on tässä maassa parasta.

Räppärin nimi voisi olla Musta Barbara.
vaan
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

Franklin

Luulisi, että tämä luu olisi jo koluttu loppuun ja aivan samanlainenhan tämäkin juttu on kuin aikaisemmatkin. Paitsi, että nyt on Hommaforumkin mainittu!

E: Huvittavaa muuten seurata toimittajien epätoivoa heidän kaivaessaan ko. artistista jotain yhteiskuntaan liittyvää. Tyypit haluaisivat puhua ja laulaa kehonrakennuksesta ja vitsailla, mutta pakkohan heidän on olla kantaaottavia. Muuten eivät ole hyviä lemmikkejä ja hyvä juttu menee ihan pilalle.

Quote [Expand]Neljä vuotta sitten James Nikander nimesi itsensä uudestaan. Jalkapalloura oli kaatunut polvivammaan. Hän oli alkanut bodata. Siihen saattoi purkaa aggressioita, joita haaveiden hajoaminen aiheutti.

Hänen kehonsa alkoi muuttua. Lihakset kasvoivat.

Näin hän kertoo itse:

"Mun fysiikka alkoi muuttua enemmän barbaarimaiseksi. Ja 'musta' tuli varmaan mun ihonväristä."

Musta Barbaari.

"Kova nimi, eikö?"

Kymmenen vuotta sitten oli kaksi pikkupoikaa Vuosaaressa. On vaikea tietää, miten he tutustuivat. He olivat eri kouluissa, eri nuorisotaloissa. Mutta piirit nyt vain olivat pienet. Jos oli musta Itä-Helsingissä, oli automaattisesti veli. On yhä.

Toisella oli vaikea nimi: Iyouseyas Belayneh. Siksi häntä sanottiin Jussiksi. Koulumatkalla hän räppäsi 50 Centin biisejä. James Nikander puolestaan haaveili isoista jalkapallokentistä. Tiet ristesivät aina välillä. Silloin puhuttiin Tupac Shakurista, vuosia sitten kuolleesta rap-legendasta.

Vasta vuosien päästä Nikander meni ensimmäistä kertaa kylään Belaynehin, siis Jussin, luo. Siellä hän hämmentyi. Sisustus oli afrikkalainen. Seinällä oli maalaus, joka esitti mustaa miestä.

"Kuka toi on?" Nikander kysyi.

"Mun isä", Belayneh vastasi.

Nikanderille selvisi, ettei Jussia ollut nimestään huolimatta adoptoitu.

Hän päätti nimetä kaverinsa uudestaan, ettei tämä enää hämmentäisi ketään. Hän alkoi kutsua tätä Jusufiksi. Aina, kun joku sanoi Jussi, Nikander korjasi. Pian Jussi oli kadonnut, Jusuf jäi.

Prinssi Jusuf.

"Jos kutsut mua Jusufiksi, älä unohda prinssiä siitä edestä."

Nikander ja Belayneh ovat yhä poikia. 22-vuotiaita poikia, joiden elämä on äkkiä muuttunut.

"Kuuntele!" Nikander huudahtaa kesken lauseen.

Hän tunnisti kappaleen ensimmäisestä tahdista, vaikka radio soi Myllypuron Liikuntamyllyn kahviossa hiljaa.

"Voi morjens", Belayneh huokaa ja pudistaa päätään.

Nikander hyräilee mukana. Naurattaa. Viikko sitten hän ei ollut koskaan kuullut omaa ääntään radiossa. Ja siellä hän nyt räppää: Mä käyn sossus enkä puurra hiessä. Mull on jo vaikein duuni Suomessa, mä oon musta mies.
Kertosäkeessä suomiräppäri Aksim laulaa, että Musta Barbaari ei oo neekeri, vaan Stadin revityin laku.

"Eiks oo kova biisi? Se herättää sellasta lämpöö sussa. Sä ajattelet vaan, että 'toi äijä ei oo neekeri, toi äijä ei oo neekeri, se on Stadin revityin laku'", Nikander sanoo.

On viikko siitä, kun Salil eka, salil vika -musiikkivideo julkaistiin netissä. Se katsottiin kahdessa päivässä yli 200 000 kertaa. Radiosoitto seurasi perässä. Samoin verkkomyynti ja Spotify-toistot.

Barbaari ei ole vain räppäri. Hän on... Mitä hän oikeastaan on?

"Mä kysyn aina, että mitä sä haluat mun olevan."

Joku pitää Mustan Barbaarin videoista Instagramissa. "Mä sanon, että sitä mä oon sulle."

Toista fania kiinnostaa bodaus.

"Sitä mä oon sulle."

YouTubessa on videoblogi Taru painojen herrasta, jossa prinssi Jusuf on Mustan Barbaarin huvittava sidekick-hahmo. Hän puhuu huonosti suomea ja etsii "blondivaimoa". Videot kuvaa kaksikon ystävä Eino Manner.

Instagramiin ilmestyy muutaman sekunnin videoita päivittäin. Niillä oli 10 000 seuraajaa jo ennen kuin biisi julkaistiin. Kahdessa viikossa on tullut 7 000 lisää.

Musiikin suhteen Nikanderilla ei ole tarkkoja suunnitelmia. Uusia kappaleita tulee, jos uutta läppää syntyy. Pitkän linjan räppäri Ruudolf oli mukana tekemässä ensimmäistä biisiä.

Yksi asia on päätetty. Nikander haluaa kilpailla kehonrakennuksessa. "Tavoitteena on olla Suomen natural Arnold Schwarzenegger. Musta versio."

Ilkeät voisivat povata, että Nikanderista tulee yhden hitin ihme. Toiset pitävät häntä uuden someajan julkkiksena. On hänen puuhilleen olemassa vanha, hyväksi havaittu sanakin.

"Mä olen viihdyttäjä."

Musta Barbaari ja prinssi Jusuf leikkivät stereotypioilla: Lihaksikas musta mies on pelottava. Maahanmuuttajat käyvät sossussa. Tummaihoiset puhuvat huonoa suomea.

Jos valkoinen tekisi Jusufin hahmon, seuraisi äkkiä rasismisyytöksiä. Niin kuin siitäkin, että kappaleessa sanotaan neekeri.

Kaksi viikkoa ennen videon julkaisua Nikander stressasi sitä, onko hän hyvällä asialla vai ei.

"Osasin odottaa ihan negatiivista vyöryä, tsunamiaaltoa. Että kaikki afrikkalaiset lähetetään nyt takaisin ja sosiaalituki lopetetaan saman tien, tunti biisin jälkeen."

Suunnilleen sitä mieltä jotkut nettikommentoijat ovatkin olleet. Mustalle Barbaarille on omistettu keskustelu Hommaforumilla.

Mutta enimmäkseen vastaanotto on ollut myönteistä. Ironia on ymmärretty. On ehkä ollut helpottavaa nähdä, että maahanmuuttokeskustelulle voi nauraa.

Sille nauravat pojat lähiöstä. Heidän vitsinsä osuvat, vaikka he kertovat seuranneensa koko keskustelua lähinnä lööpeistä.

"Me otetaan negatiivinen juttu, omitaan se, ja siitä tulee positiivinen juttu", Nikander selittää ja alkaa heti nauraa.

"Vitsit, mä sanoin hyvin tämän! Vastasin täydellisesti."

Muuten pojilta on vaikea saada vakavia vastauksia. Esimerkiksi:

Miksi mustat sitten ovat Suomessa kavereita keskenään?

"Se varmaan johtuu siitä ahdingosta, mitä me koetaan", Nikander vastaa tekovakavalla äänellä.

Tai: Oletteko käyneet sossussa?

"Siellä on asioitu. Ne on sijoittaneet meihin", Nikander sanoo.

"Ne on auttaneet pääsemään jaloilleen", Belayneh jatkaa.

"Me ollaan ikuisesti kiitollisia ja halutaan nyt antaa takaisin."

"Ja halutaan sanoa, että kaikki nuoret, menkää vaan sinne."

Taas räkätystä.

"Jos me ei uskallettais heittää läppää, me oltais vieläkin sossujonossa", Nikander sanoo.

Nyt tekisi mieli kertoa, miten Belaynehin etiopialaisella isällä on kirjanpitoyritys ja äiti on kokki. Että molemmat pojat ovat uskossa. Että Nikanderin isä on suomalainen ja äiti Tansaniasta. Että poika suunnittelee Mustan Barbaarin kaupallistamista niin, että pystyy jatkossakin elättämään itsensä sillä.

Että peruskoulun jälkeen he ovat vähän hortoilleet. On merkonomiopintoja, lukiokursseja, armeija sekä sekalaisia hanttihommia. Ihan niin kuin lukemattomilla muillakin parikymppisillä.

Että he ovat tavallisia suomalaisia ihonväristään huolimatta.

Koska monen oletus on toinen.

Nikander ja Belayneh ovat kuitenkin sitä mieltä, että rasismi on Suomessa vähentynyt. Koko ajan on helpompaa, ainakin Helsingissä. Nyt Itä-Helsingin valkoisetkin pikkupojat ovat veljiä.

Kumpikaan ei ole hetkeen kuullut teinien juosseen skinejä karkuun. Toisin oli vielä 2000-luvun puolivälissä.

"Meillä oli afrikkajalat alla", Belayneh sanoo.

Nikander kertoo esimerkin. 15-vuotiaana hän oli menossa juhliin kerhotilaan Itä-Pakilassa. Kutsusta huolimatta häntä ei päästetty sisään. Pian pihaan kaarsi kolme autoa, joista purkautui skinejä. Nikander säntäsi karkuun.

"En tiennyt, että musta on aitajuoksijaksi. Hyppäsin ainakin kolmen aidan yli ja huomasin, että mulla on supermiehen voimat."

Hän kiipesi piiloon leikkimökin katolle. Isoveli jäi jälkeen. Roikkuvissa housuissaan hän ei päässyt tarpeeksi kovaa. Viisi skiniä kaatoi hänet maahan ja alkoi potkia. Joku puhui jotakin kaasusta.

"Nousin siitä katolta antamaan kaikkeni, että saan broidin pois. Sitten joku ääni sanoi, että huuda poliisit. Huusin täyttä kurkkua, että 'kytät tulee, kytät tulee'."

Nikander napsauttaa sormiaan.

"Meni tollanen hetki, ja ne lähtivät pois."

Kotipsykologi voisi ajatella, että Musta Barbaari syntyi näistä kokemuksista. Osittain se syntyikin. "Jos ei näytä niin laihalta, ei ole niin helppo tulla huutamaan."

Tärkeintä on, että bodauksesta tulee hyvä olo. Sitä paitsi lihakset ovat pitkästä aikaa muodissa.

Belayneh kertoo tarinaa aikuislukion suomenkurssilta. Hän meinaa tikahtua nauruun matkiessaan somalimiehen puhetta. Hänestä sille saa nauraa, kunhan nauru on hyväntahtoista.

"Ei me olla heikkoja loppujen lopuksi. Porukka luulee, että me ollaan heikkoja. Mutta ei me olla."

Eikä hän puhu lihaksista.

http://www.hs.fi/sunnuntai/Musta+mies+Suomessa/a1378530854953
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

Rasvari

Quote from: Ilkka Partanen on 07.09.2013, 23:45:26
Aika tyypillinen biisihän tuo tyylilajissaan oli. Tietty kun bodattu musta mies kertoo laulavansa ennakkoluulojen poistamisesta ja laulaa bodaamisesta, niin varmaan siinä on jotain ennakkoluuloja rikottu.

Tuon minäkin kiinitin huomiota. Kyseessä on rap-kipale, jos riisutaan skenen tyyppikliseet pois pitäisi jäädä jotain jäljelle. Yritin ja en löytänyt. YLE/HS:ää tämä ei tietenkään haittaa, riittää vaan että taustaisuus on kunnossa, jolloin uutiskynnys automaattisesti ylittyy.

Vaikka en rap-musiikkia juurikaan tunne uskoisin, että itseironia ei kuitenkaan ole rap-osaston keskeisimpiä tunnusmerkkejä ja olin sitä tuosta kuitenkin hieman aistivinani. Siitä pikkuriikkiset plussat.

rapa-nuiv

Tämähän on uusin pizza-Enrico.
Eihän tuo tyyppi edes ole maahanmuuttaja. Perunanenäinen MHM.
  Se vaan esittää feikillä aksentilla pimeän viidakon neegertä.
Näyttää vielä esiintyvän kenkäplankilla vähän mustemmaksi meikattuna.

Perinteisesti tällaista on pidetty rasSSismina! :flowerhat:
Jaxuhali !

rähmis

Voi ei! James Nikander on Musta Barbaari, viihdyttäjä Itä-Helsingistä – ja tuleva Schwarzenegger.

Neljä vuotta sitten James Nikander nimesi itsensä uudestaan. Jalkapalloura oli kaatunut polvivammaan. Hän oli alkanut bodata. Siihen saattoi purkaa aggressioita, joita haaveiden hajoaminen aiheutti.

Hänen kehonsa alkoi muuttua. Lihakset kasvoivat.

Näin hän kertoo itse:

"Mun fysiikka alkoi muuttua enemmän barbaarimaiseksi. Ja 'musta' tuli varmaan mun ihonväristä."

Musta Barbaari.

"Kova nimi, eikö?"

Kymmenen vuotta sitten oli kaksi pikkupoikaa Vuosaaressa. On vaikea tietää, miten he tutustuivat. He olivat eri kouluissa, eri nuorisotaloissa. Mutta piirit nyt vain olivat pienet. Jos oli musta Itä-Helsingissä, oli automaattisesti veli. On yhä.

Toisella oli vaikea nimi: Iyouseyas Belayneh. Siksi häntä sanottiin Jussiksi. Koulumatkalla hän räppäsi 50 Centin biisejä. James Nikander puolestaan haaveili isoista jalkapallokentistä. Tiet ristesivät aina välillä. Silloin puhuttiin Tupac Shakurista, vuosia sitten kuolleesta rap-legendasta.

Vasta vuosien päästä Nikander meni ensimmäistä kertaa kylään Belaynehin, siis Jussin, luo. Siellä hän hämmentyi. Sisustus oli afrikkalainen. Seinällä oli maalaus, joka esitti mustaa miestä.

"Kuka toi on?" Nikander kysyi.

"Mun isä", Belayneh vastasi.

Nikanderille selvisi, ettei Jussia ollut nimestään huolimatta adoptoitu.

Hän päätti nimetä kaverinsa uudestaan, ettei tämä enää hämmentäisi ketään. Hän alkoi kutsua tätä Jusufiksi. Aina, kun joku sanoi Jussi, Nikander korjasi. Pian Jussi oli kadonnut, Jusuf jäi.

Prinssi Jusuf.

"Jos kutsut mua Jusufiksi, älä unohda prinssiä siitä edestä."

Nikander ja Belayneh ovat yhä poikia. 22-vuotiaita poikia, joiden elämä on äkkiä muuttunut.

"Kuuntele!" Nikander huudahtaa kesken lauseen.

Hän tunnisti kappaleen ensimmäisestä tahdista, vaikka radio soi Myllypuron Liikuntamyllyn kahviossa hiljaa.

"Voi morjens", Belayneh huokaa ja pudistaa päätään.

Nikander hyräilee mukana. Naurattaa. Viikko sitten hän ei ollut koskaan kuullut omaa ääntään radiossa. Ja siellä hän nyt räppää: Mä käyn sossus enkä puurra hiessä. Mull on jo vaikein duuni Suomessa, mä oon musta mies.
Kertosäkeessä suomiräppäri Aksim laulaa, että Musta Barbaari ei oo neekeri, vaan Stadin revityin laku.

"Eiks oo kova biisi? Se herättää sellasta lämpöö sussa. Sä ajattelet vaan, että 'toi äijä ei oo neekeri, toi äijä ei oo neekeri, se on Stadin revityin laku'", Nikander sanoo.

On viikko siitä, kun Salil eka, salil vika -musiikkivideo julkaistiin netissä. Se katsottiin kahdessa päivässä yli 200 000 kertaa. Radiosoitto seurasi perässä. Samoin verkkomyynti ja Spotify-toistot.

Barbaari ei ole vain räppäri. Hän on... Mitä hän oikeastaan on?

"Mä kysyn aina, että mitä sä haluat mun olevan."

Joku pitää Mustan Barbaarin videoista Instagramissa. "Mä sanon, että sitä mä oon sulle."

Toista fania kiinnostaa bodaus.

"Sitä mä oon sulle."

YouTubessa on videoblogi Taru painojen herrasta, jossa prinssi Jusuf on Mustan Barbaarin huvittava sidekick-hahmo. Hän puhuu huonosti suomea ja etsii "blondivaimoa". Videot kuvaa kaksikon ystävä Eino Manner.

Instagramiin ilmestyy muutaman sekunnin videoita päivittäin. Niillä oli 10 000 seuraajaa jo ennen kuin biisi julkaistiin. Kahdessa viikossa on tullut 7 000 lisää.

Musiikin suhteen Nikanderilla ei ole tarkkoja suunnitelmia. Uusia kappaleita tulee, jos uutta läppää syntyy. Pitkän linjan räppäri Ruudolf oli mukana tekemässä ensimmäistä biisiä.

Yksi asia on päätetty. Nikander haluaa kilpailla kehonrakennuksessa. "Tavoitteena on olla Suomen natural Arnold Schwarzenegger. Musta versio."

Ilkeät voisivat povata, että Nikanderista tulee yhden hitin ihme. Toiset pitävät häntä uuden someajan julkkiksena. On hänen puuhilleen olemassa vanha, hyväksi havaittu sanakin.

"Mä olen viihdyttäjä."

Musta Barbaari ja prinssi Jusuf leikkivät stereotypioilla: Lihaksikas musta mies on pelottava. Maahanmuuttajat käyvät sossussa. Tummaihoiset puhuvat huonoa suomea.

Jos valkoinen tekisi Jusufin hahmon, seuraisi äkkiä rasismisyytöksiä. Niin kuin siitäkin, että kappaleessa sanotaan neekeri.

Kaksi viikkoa ennen videon julkaisua Nikander stressasi sitä, onko hän hyvällä asialla vai ei.

"Osasin odottaa ihan negatiivista vyöryä, tsunamiaaltoa. Että kaikki afrikkalaiset lähetetään nyt takaisin ja sosiaalituki lopetetaan saman tien, tunti biisin jälkeen."

Suunnilleen sitä mieltä jotkut nettikommentoijat ovatkin olleet. Mustalle Barbaarille on omistettu keskustelu Hommaforumilla.

Mutta enimmäkseen vastaanotto on ollut myönteistä. Ironia on ymmärretty. On ehkä ollut helpottavaa nähdä, että maahanmuuttokeskustelulle voi nauraa.

Sille nauravat pojat lähiöstä. Heidän vitsinsä osuvat, vaikka he kertovat seuranneensa koko keskustelua lähinnä lööpeistä.

"Me otetaan negatiivinen juttu, omitaan se, ja siitä tulee positiivinen juttu", Nikander selittää ja alkaa heti nauraa.

"Vitsit, mä sanoin hyvin tämän! Vastasin täydellisesti."

Muuten pojilta on vaikea saada vakavia vastauksia. Esimerkiksi:

Miksi mustat sitten ovat Suomessa kavereita keskenään?

"Se varmaan johtuu siitä ahdingosta, mitä me koetaan", Nikander vastaa tekovakavalla äänellä.

Tai: Oletteko käyneet sossussa?

"Siellä on asioitu. Ne on sijoittaneet meihin", Nikander sanoo.

"Ne on auttaneet pääsemään jaloilleen", Belayneh jatkaa.

"Me ollaan ikuisesti kiitollisia ja halutaan nyt antaa takaisin."

"Ja halutaan sanoa, että kaikki nuoret, menkää vaan sinne."

Taas räkätystä.

"Jos me ei uskallettais heittää läppää, me oltais vieläkin sossujonossa", Nikander sanoo.

Nyt tekisi mieli kertoa, miten Belaynehin etiopialaisella isällä on kirjanpitoyritys ja äiti on kokki. Että molemmat pojat ovat uskossa. Että Nikanderin isä on suomalainen ja äiti Tansaniasta. Että poika suunnittelee Mustan Barbaarin kaupallistamista niin, että pystyy jatkossakin elättämään itsensä sillä.

Että peruskoulun jälkeen he ovat vähän hortoilleet. On merkonomiopintoja, lukiokursseja, armeija sekä sekalaisia hanttihommia. Ihan niin kuin lukemattomilla muillakin parikymppisillä.

Että he ovat tavallisia suomalaisia ihonväristään huolimatta.

Koska monen oletus on toinen.

Nikander ja Belayneh ovat kuitenkin sitä mieltä, että rasismi on Suomessa vähentynyt. Koko ajan on helpompaa, ainakin Helsingissä. Nyt Itä-Helsingin valkoisetkin pikkupojat ovat veljiä.

Kumpikaan ei ole hetkeen kuullut teinien juosseen skinejä karkuun. Toisin oli vielä 2000-luvun puolivälissä.

"Meillä oli afrikkajalat alla", Belayneh sanoo.

Nikander kertoo esimerkin. 15-vuotiaana hän oli menossa juhliin kerhotilaan Itä-Pakilassa. Kutsusta huolimatta häntä ei päästetty sisään. Pian pihaan kaarsi kolme autoa, joista purkautui skinejä. Nikander säntäsi karkuun.

"En tiennyt, että musta on aitajuoksijaksi. Hyppäsin ainakin kolmen aidan yli ja huomasin, että mulla on supermiehen voimat."

Hän kiipesi piiloon leikkimökin katolle. Isoveli jäi jälkeen. Roikkuvissa housuissaan hän ei päässyt tarpeeksi kovaa. Viisi skiniä kaatoi hänet maahan ja alkoi potkia. Joku puhui jotakin kaasusta.

"Nousin siitä katolta antamaan kaikkeni, että saan broidin pois. Sitten joku ääni sanoi, että huuda poliisit. Huusin täyttä kurkkua, että 'kytät tulee, kytät tulee'."

Nikander napsauttaa sormiaan.

"Meni tollanen hetki, ja ne lähtivät pois."

Kotipsykologi voisi ajatella, että Musta Barbaari syntyi näistä kokemuksista. Osittain se syntyikin. "Jos ei näytä niin laihalta, ei ole niin helppo tulla huutamaan."

Tärkeintä on, että bodauksesta tulee hyvä olo. Sitä paitsi lihakset ovat pitkästä aikaa muodissa.

Belayneh kertoo tarinaa aikuislukion suomenkurssilta. Hän meinaa tikahtua nauruun matkiessaan somalimiehen puhetta. Hänestä sille saa nauraa, kunhan nauru on hyväntahtoista.

"Ei me olla heikkoja loppujen lopuksi. Porukka luulee, että me ollaan heikkoja. Mutta ei me olla."

Eikä hän puhu lihaksista.

Hesari

koli

Media haluaa nostaa tämän yhden keskinkertaisen kappaleen tehneen mulatin profiilia väkisin. Kuinka moni yhden kappaleen tehnyt saa samanlaisen lentävän lähdön uralleen?

QuoteKymmenen vuotta sitten oli kaksi pikkupoikaa Vuosaaressa. On vaikea tietää, miten he tutustuivat. He olivat eri kouluissa, eri nuorisotaloissa. Mutta piirit nyt vain olivat pienet. Jos oli musta Itä-Helsingissä, oli automaattisesti veli. On yhä.

Kaveri luokittelee ihonvärin perusteella ihmiset veljiin ja ei-veljiin ja ulisee rasismista. Missä kulkee pigmentin tummuuden alaraja, ettei enää olekaan veli?
Mörökölli

Outo olio

Musta Barbaari - Salil eka salil vika
http://www.youtube.com/watch?v=a0efCvco2uI

QuoteMä käyn sossus enkä puurra hiessä. Mull on jo vaikein duuni Suomessa, mä oon musta mies.

Eivvvit :facepalm: räppiä siitä miten "mulla ei oo työtä mutta mitäs sitte". Eikä edes hävetä yhtään. :facepalm:

Ja olisiko hei pliis voinu jättää sen Tupac Shakurin tällä kertaa pois? Mies oli muinainen gansta-rap-muusikko joka tapettiin drive-by-ammuskelussa, että siinä taas hienoja roolimalleja nuorisolle.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Saturoitunut

Hesarin monomania siis jatkuu edelleen lääkityksettä. Eikös niillä ole nyt se ihan huippuviksu päätoimittajakin?

Oliko Helsingissä vielä 2006 kolmea autolastillista skinejä? Ja sit päälle viel se tyyppi, joka oli kutsunut juhliin. Oliko se skinien kaveri? Vai oliko kutsuja ja sisäänpääsyn estäjä eri ihmisiä? Oliko estäjä skini? Pyörikö skinit samoissa pileissä? Olen ymmälläni. :-\

Ernst

Quote from: koli on 08.09.2013, 12:18:41
Media haluaa nostaa tämän yhden keskinkertaisen kappaleen tehneen mulatin profiilia väkisin. Kuinka moni yhden kappaleen tehnyt saa samanlaisen lentävän lähdön uralleen?

Kaipa tuo on Hyysärin Affirmative Action -politiikkaa. Mitä saamme lukea seuraavaksi?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Outo olio

QuoteMä käyn sossus enkä puurra hiessä. Mull on jo vaikein duuni Suomessa, mä oon musta mies.

Keksin muuten helposti esimerkkejä ihmisistä joilla menee vieläkin huonommin:

-"varsinainen" maahanmuuttajataustainen nainen

-muslimimies, joka on homo tai transsukupuolinen, ja kaapissa

Suunnilleen samalla tasolla mustan miehen kanssa taas ovat ainakin seuraavat:

-mustalainen joka haluaisi elää kuin kantaväestön edustajat

-kotimaiset asunnottomat
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Uuno Nuivanen

Like a boss.

Minun duunissani tulee usein ihan perkeleellinen hiki. Tuota onkin mukava muistella niinä hetkinä.

QuoteNaurattaa.

Ketä naurattaa, ketä ei.

Titus

hs:n väsynyt "viikon mamu"-sarja jatkuu

Jos vielä 18-vuotiaana haaveilee jalkapallourasta, niin todnäk haaveilee vielä viisikymmpisenäkin rapparin urasta... like a boss

btw, jos google ei löydä "jalkapallourasta" tilastoa tai mainintaa viikinkien 2:s joukkueesta enempää, niin ehkä
mediankaan ei kannata puhua "jalkapallourasta".

tosin, jos cv:stä ei muuta löydy, niin minkäs teet

:facepalm:

that's a bingo!

IMMane

Annan säälistä säälipisteitä mustalle barbaarille 15,8 kun niin tuntuu olevan halua. Jotkut varmasti antaisivat rajattomasti.

kissamies Mau

No itsepä kerron aloittavani melkein joka päivän aamukahvilla ja Salil eka salil vikalla, aloitin tänäänkin. Koska se on hirmyhyvä biisi ja Musta Barbaari on hieno mies, kannattaa katsoa kaikki videonsa. Hesari on oikeassa siinä että monilla ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia myöntää mamun (jos Musta Barbaari edes katsotaan sellaiseksi) olevan hyvä jossakin, vähän surettaa katsoa edellisiä kommentteja. Kovasti naureskellaan mamut sossussa -vitseille mutta jos mamut itse tekevät näitä vitsejä niin se onkin yhtäkkiä jotain vittuilua ja mamujen röyhkeyttä. Itseironiaa ja läppäähän nuo ovat.

Iloveallpeople

Quote from: kissamies Mau on 08.09.2013, 13:06:41
No itsepä kerron aloittavani melkein joka päivän aamukahvilla ja Salil eka salil vikalla, aloitin tänäänkin. Koska se on hirmyhyvä biisi ja Musta Barbaari on hieno mies, kannattaa katsoa kaikki videonsa. Hesari on oikeassa siinä että monilla ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia myöntää mamun (jos Musta Barbaari edes katsotaan sellaiseksi) olevan hyvä jossakin, vähän surettaa katsoa edellisiä kommentteja. Kovasti naureskellaan mamut sossussa -vitseille mutta jos mamut itse tekevät näitä vitsejä niin se onkin yhtäkkiä jotain vittuilua ja mamujen röyhkeyttä. Itseironiaa ja läppäähän nuo ovat.

Itse en ole ikinä nauranut sille, että niin monet mamut elävät sossun tuella koko elämänsä ja ovat siitä vielä ylpeitä. Ei se ole minusta hauskaa, kertoi sen faktan musta barbaari tai joku muu.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Eino P. Keravalta

QuoteMedia haluaa nostaa tämän yhden keskinkertaisen kappaleen tehneen mulatin profiilia väkisin.

Valitettavasti tuolla "kappaleella" on valovuosien matka edes keskinkertaiseksi. Tuollaisia renkutuksia jokainen pystyy tekemään kaksi päivässä ja jos on työttömänä, niin viisi päivässä. No, nyt joku kysyy minulta, miksi en sitten tee. Vastaus on siinä, että en halua tehdä paskaa.

Kylläpä Hesari todella nuolee mustaa persettä. Mitäpä, jos joku valkoinen lähiöpummi tekisi valkoisten veljeyttä ihannoivan punk-kappaleen - olisiko Hesari sitäkin korottamassa jalustalle?

Fiftari

Miksei koskaan puhuta niistä jotka tulevat jostain thaimaa- laos akselilta ja lyövät ravintolan pystyyn, alkavat hoitajiksi ja muutenkin sulautuvat massaan tekemällä normaaleja töitä? Aina kun näitä juttuja lukee niin pääsääntöisesti tyypit ovat jostain afrikasta tai vastaavasta hulivi-paikasta. Ja yleensä miehiä, jos naista haastatellaan niin silloin kerrotaan kuinka ihanaa kulttuuri on, kuinka miehet huomioivat naiset paremmin jne jne jne jne.

Entäs ne jotka katoavat tutkalta, tekevät oikeasti töitä, siis normaaleja töitä, opiskelevat ehkä siinä samalla ja ovat oikeasti sulautuneet yhteiskuntaan eivätkä tee numeroa ihonväristään tai kulttuuristaan?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Ajattelija2008

Ei skinheadeja näkynyt Helsingissä vuonna 2005. Jostakin heitä kuitenkin tupsahti kolme autolastillista tuohon urbaanilegendaan. Ja heti alkoivat ajaa takaa mustia poikia. Aivan ilmeinen Like a boss -satu.

Tabula Rasa

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.09.2013, 13:17:56
Mitäpä, jos joku valkoinen lähiöpummi tekisi valkoisten veljeyttä ihannoivan punk-kappaleen - olisiko Hesari sitäkin korottamassa jalustalle?

Ei hesari ehkä ensimmäisenä. Höblä kylläkin. Ja vasurit vaatimassa mielipidevainoa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''