News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-06-16 Ruotsi / Englanti: Ulkomaalaislääkärit syynissä

Started by rähmis, 16.06.2009, 21:35:19

Previous topic - Next topic

rähmis

Ulkomaalaiset lääkärit ovat joutuneet kyseenalaiseen valoon Englannissa. Terveysviranomaiset kävivät läpi 750 ortopedisen toimenpiteen historiikin Walesissa ja Etelä-Englannissa vuosien 2005 ja 2007 välillä, ja siinä missä kotimaisen puukon jäljiltä potilas joutui palaamaan leikkauspöydälle 2%:ssa tapauksista, ulkomaalaislääkärin oltua puikoissa miltei joka neljäs leikkaus jouduttiin uusimaan.

Lekurit, jotka oli lennätetty paikalle etupäässä Ruotsista, mutta myös Tanskasta, Suomesta ja Islannista, oli pestattu purkamaan brittien vuosien pituisia leikkausjonoja. Potilaista peräti 37% oli tyytymättömiä hoitotuloksiin.

Asia on mielenkiintoinen sikäli, että kotimaissaan nämä skandinaavilääkärit ovat suoriutuneet töistään yhtä hyvällä prosentilla kuin britit kotikentällään.

Ruotsin ortopedinen yhdistys aikoo selvittää mitä oikein on tapahtunut. Lundin yliopistollisen sairaalan ortopedian professorin ja ortopedisen yhdistyksen varapuheenjohtajan Lars Lidgrenin mukaan ulkomaalaisten lääkäreiden merkittävästi heikompien hoitotulosten selvittäminen olisi mielenkiintoinen ja täysin uudenlainen tieteellisen tutkimuksen aihe.   

Svenska Dagbladet

Motor City Contexti

Jenkeissä on hyvä systeemin ja ratkaisu tähän ongelmaa .Sikäläinen terveysminsteriö on listannut kaikki yliopistot joiden koulutus on tarpeeksi tasokasta ja vastaa heidän 4v + 4v peruskoulutustaan. Näitä yliopistoja on n.1600 muissa yliopistoissa saatu koulutus ei kelpaa.

Jenkeissä tosin 4v+4v koulutuksen jälkeen ei vielä saa toimia itsenäisesti vaan täytyy erikostua 4-6v kunnes  saa vastaanottaa potilaita itsenäisesti.

Kaikki Suomen lääkikset listalla on . Mutta luulen, että tälläiset mamujen irak- intia-moskova lääkis kombot ei kelpaisi. Suomessa näyttää kelpaavan.

JPU

QuoteRuotsin ortopedinen yhdistys aikoo selvittää mitä oikein on tapahtunut. Lundin yliopistollisen sairaalan ortopedian professorin ja ortopedisen yhdistyksen varapuheenjohtajan Lars Lidgrenin mukaan ulkomaalaisten lääkäreiden merkittävästi heikompien hoitotulosten selvittäminen olisi mielenkiintoinen ja täysin uudenlainen tieteellisen tutkimuksen aihe.  

Minä tiedän jo. Se on se rakenteellinen rasismi joka saa kädet tärisemään leikkauksen aikana. Kas kun ei ole tarjottu selitykseksi että kantikset rasistisuudessaan eivät noudata oikein ulkomaalaisen lääkärin hoitomääräyksiä. Sitä paitsi on rasismia valittaa eri värisen lääkärin tekemästä hoitovihreestä, kantiksien pitäisi vain tajuta että erilainen käsitys hoidoista rikastaa länsimaista hoitokulttuuria ja toipumistilastoja. Tämä kannattaa jokaisen suomalaisenkin muistaa kun somalialaisen itseoppineen mutta paperinsa hukanneen lääkärin määräämä hoito saa sydämen värisemään eksoottisesti.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Maltillinen

Quote from: Heywood on 16.06.2009, 21:53:46
Jenkeissä on hyvä systeemin ja ratkaisu tähän ongelmaa .Sikäläinen terveysminsteriö on listannut kaikki yliopistot joiden koulutus on tarpeeksi tasokasta ja vastaa heidän 4v + 4v peruskoulutustaan. Näitä yliopistoja on n.1600 muissa yliopistoissa saatu koulutus ei kelpaa.

Jenkeissä tosin 4v+4v koulutuksen jälkeen ei vielä saa toimia itsenäisesti vaan täytyy erikostua 4-6v kunnes on saa vastaanottaa potilaita itsenäisesti.

Kaikki Suomen lääkikset listalla on . Mutta luulen, että tälläiset mamujen irak- intia-moskova lääkis kombot ei kelpaisi. Suomessa näyttää kelpaavan.

Mutta Suomessa onkin tasa-arvo, eli kaikki ovat yhtähyviä.
Cuiusvis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare. /
Kuka tahansa voi erehtyä, mutta vain typerys toistaa samat virheet.

P

Quote from: Maltillinen on 16.06.2009, 22:07:16
Quote from: Heywood on 16.06.2009, 21:53:46

Jenkeissä tosin 4v+4v koulutuksen jälkeen ei vielä saa toimia itsenäisesti vaan täytyy erikostua 4-6v kunnes on saa vastaanottaa potilaita itsenäisesti.

Mutta Suomessa onkin tasa-arvo, eli kaikki ovat yhtähyviä.

Jep yhtä hyvä lääkärihän todistuksen "bogus-yliopistosta" ostanutkin, kuin 4+4 opiskellut..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Mekaanikko

Lääkäreiden kyllä soisi osaavan hommansa ja vieläpä puhuvan samaa kieltä kuin potilas. Pari kertaa kun on pitänyt sairaita lapsia käyttää kunnallisessa terveyshuollossa, on sattunut afrikkalainen naislääkäri kohdalle. Hyvin hän näyttää tutkimukset osaavan tehdä, mutta suomen kieli hänellä on tosi heikko. Epikriisiä lukiessa moni asia on ymmärretty väärin tai jopa kääntynyt päinvastoin. Ei tunnu kivalta.

AIP

Kiinnostaisipa tietää syntyykö vieraassa ympäristössä järjestelmällisesti enemmän sutta ja sekundaa, vai onko kotimaan laatuvaatimuksissa lähtökohtaisesti parannettavaa. Operaatio meni nappiin, mitä nyt potilas sattui kuolemaan...

IDA

Yksi syy on varmaan kiire. Suomessa ainakin riittää ortopedeille työtä ihan riittävästi, sillä jonot tekonivelleikkauksiin ovat kai vuoden luokkaa kautta maan. Jos siinä sitten tauon aikana lentää jonnekin, tekee leikkauksen ja lentää takaisin, niin työhön valmistautuminen ei välttämättä ole täydellistä.

jokurandom

Ihan vaan tän threadin takia rekisteröidyin. Oon kyllä muutenkin lukenut foorumeita monta kuukautta.

Halusin siis vain sanoa, että nämä ulkomaalaislääkärit ovat Suomessakin ihan kauhea riesa ainakin itselleni. Minulla on ollut jo pidemmän aikaa eräs vaiva ja olen käynyt lääkärissä sen takia kuusi kertaa. Tietysti minun lääkärini on ulkomaalainen eikä osaa Suomea kovin hyvin, enkä saa juuri hänenkään puheesta selvää. Mitään apua en siis ole vaivaani saanut. Jos aikaa varatessa pyytää suomalaista niin se "ei ole mahdollista".

Että se siitä. Pieni keventävä avautuminen hieman ohi aiheesta. Onnistuin jopa välttämään kaikki kirosanat ja herjaukset, vaikka mieli tekisi tästä asiasta keskustella niiden kera.  :roll:

Diogenes

Quote from: rähmis on 16.06.2009, 21:35:19
.....ulkomaalaislääkärin oltua puikoissa miltei joka neljäs leikkaus jouduttiin uusimaan.

Suomessa huonolta kirurgilta työt yksinkertaisesti loppuu kuin seinään. Jos joku munaa selkeästi keskimäärin suuremmalla prosentilla, sana kiirii. Esimerkkinä "suomalainen" patologi Antoine Geagea, joka ei enää Suomessa toiminut patologina (tunnetusta syystä), mutta löysi Irlannista töitä allamainituin seurauksin.  

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200807167956565_ul.shtml

Sama lainalaisuus pätee kantaväestöönkin kuuluvalle lääkärille. Englantiin on hakeutunut työmarkkinoilla vapaana olevia kirurgeja. Mistäköhän syystä olleet työmarkkinoiden käytettävinä? Kirurgin ammatissa täytyy leikata paljon, jotta taito pysyy hanskassa. Jos leikkausrutiinia ei ole , tulokset on huonoja.

Ammattikunnan käytäntöön kuuluu vaieta toisten munauksista, mutta kontrolli toimii siten, että työmahdollisuuksia ei enää löydy.

rontti4

Quote from: jokurandom on 17.06.2009, 07:03:02
Ihan vaan tän threadin takia rekisteröidyin. Oon kyllä muutenkin lukenut foorumeita monta kuukautta.

Halusin siis vain sanoa, että nämä ulkomaalaislääkärit ovat Suomessakin ihan kauhea riesa ainakin itselleni. Minulla on ollut jo pidemmän aikaa eräs vaiva ja olen käynyt lääkärissä sen takia kuusi kertaa. Tietysti minun lääkärini on ulkomaalainen eikä osaa Suomea kovin hyvin, enkä saa juuri hänenkään puheesta selvää. Mitään apua en siis ole vaivaani saanut. Jos aikaa varatessa pyytää suomalaista niin se "ei ole mahdollista".

Että se siitä. Pieni keventävä avautuminen hieman ohi aiheesta. Onnistuin jopa välttämään kaikki kirosanat ja herjaukset, vaikka mieli tekisi tästä asiasta keskustella niiden kera.  :roll:

Ei pidä tyytyä tuohon "ei ole mahdollista". Mikäli suullinen pyyntö ei auta tee kirjallinen valitus ylilääkärille. Mikäli sinulla on terveyskeskuksessa omalääkärinä tuo kieltä taitamaton vaadi omalääkärin vaihtoa. Mikäli omalääkäriä ei ole vaadit suomenkielistä palvelua johon sinulla on oikeus.
20 propellihattuista kottaraisenpönttöä tuijottavaa netsiä ei voi olla väärässä. :)

Äänestäjä

Quote from: rontti4 on 17.06.2009, 08:41:26

Ei pidä tyytyä tuohon "ei ole mahdollista". Mikäli suullinen pyyntö ei auta tee kirjallinen valitus ylilääkärille. Mikäli sinulla on terveyskeskuksessa omalääkärinä tuo kieltä taitamaton vaadi omalääkärin vaihtoa. Mikäli omalääkäriä ei ole vaadit suomenkielistä palvelua johon sinulla on oikeus.

Sinun pitäisi olla ruotsinkielinen, niin tästä nousisi iso älämölö ja asia hoidettaisiin kuntoon välittömästi. Tai sitten maahanmuuttaja, jolloin saisit tulkin.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

jokurandom

Quote from: Äänestäjä on 17.06.2009, 09:02:08
Quote from: rontti4 on 17.06.2009, 08:41:26

Sinun pitäisi olla ruotsinkielinen, niin tästä nousisi iso älämölö ja asia hoidettaisiin kuntoon välittömästi. Tai sitten maahanmuuttaja, jolloin saisit tulkin.

Tulkkia he tosiaan ovat minulle tarjonneetkin kun kerran asiasta jankkasin. Mutta en kyllä jaksa lähteä sellaiseen pelleilyyn mukaan. Mielummin menen sitten yksityiselle.

Motor City Contexti

Quote from: Diogenes on 17.06.2009, 08:38:26
.....ulkomaalaislääkärin oltua puikoissa miltei joka neljäs leikkaus jouduttiin uusimaan.

Suomessa huonolta kirurgilta työt yksinkertaisesti loppuu kuin seinään. Jos joku munaa selkeästi keskimäärin suuremmalla prosentilla, sana kiirii. Esimerkkinä "suomalainen" patologi Antoine Geagea, joka ei enää Suomessa toiminut patologina (tunnetusta syystä), mutta löysi Irlannista töitä allamainituin seurauksin.  

Sama lainalaisuus pätee kantaväestöönkin kuuluvalle lääkärille. Englantiin on hakeutunut työmarkkinoilla vapaana olevia kirurgeja. Mistäköhän syystä olleet työmarkkinoiden käytettävinä? Kirurgin ammatissa täytyy leikata paljon, jotta taito pysyy hanskassa. Jos leikkausrutiinia ei ole , tulokset on huonoja.

Ammattikunnan käytäntöön kuuluu vaieta toisten munauksista, mutta kontrolli toimii siten, että työmahdollisuuksia ei enää löydy.
Aika ikävä juttu sen potilaan kohdalta joka joutuu paljastamaan tämän "huonon kirurgin " jenkeissä tätä riskiä ei oteta.Vaan asia hoidetaan etukäteen ennemmin kuin jälkikäteen .

Juuri tämän takia pitäisi lääkärin peruskoulutuksen vaativuuteen kiinnittää huomiota ja siihen, että potilaan on voitava luottaa siihen lääkäri on saanut länsimaisen koulutuksen jossain sellaisessa yliopistossa joka koulutuksen tasoa seurataan jatkuvasti.En oikein ymmärrä miksi suomessa ei voisi olla samaa systeemiä kuin jenkeissä.Heidän näkemyksen mukaan on vain 1600 yliopistoa mailmassa joissa saa pätevää opetusta. Lista on netissä.

Finair ja monessa muussa länsimaisessa lentoyhtiössä on tälläinen käytäntö, kaikkien koulujen antama liikennelentäjäkoulutus ei kelpaa. Koska ovat vastuussa monen ihmisen hengestä.

IDA

Tuo taitaa olla todennäköisempi syy, kuin tuo epäilemäni kiire.

Euroopan ( tai maailman ) laajuiset markkinat muuten poistavat tuon sosiaalisen kontrollin, joka Suomessa sinun mukaasi syrjäyttää huonot ja epäonnistuvat kirurgit.

Pohjolan puolesta

Sama lainalaisuus pätee kantaväestöönkin kuuluvalle lääkärille. Englantiin on hakeutunut työmarkkinoilla vapaana olevia kirurgeja. Mistäköhän syystä olleet työmarkkinoiden käytettävinä? Kirurgin ammatissa täytyy leikata paljon, jotta ammattitaito säilyisi.
Jos leikkausrutiinia ei ole , tulokset on huonoja.

Käsittääkseni UK:n järjestelmässä leikkauksia tehdään sarjatuotantona niin että yksi pitkälle erikoistunut kirurgi leikkaa aivan kertaluokkaa toisenlaisella voluumilla kuin Suomessa. Tällä saavutetaan sekä leikkaustaito (laatu) että leikkaussalit voidaan investoida viimeisen päälle.
Todennäköisesti leikkaussalit ovat ainakin kahdessa vuorossa.

Jostain muistan lukeneeni että UK:n lääkärit ovat hyvin useasti intialaissyntyisiä. Tosin koulutuksensa englannissa hankkineita. Korjatkaa jos tämä tieto on väärä.

Mistähän näitä tietoja lääkäreiden osaamisesta oikein saisi tavallinen tallaaja oikein tietää? Kohdalleni on joskus sattunut aikamoisia poropeukaloita.
Lääkärien ammattiliittohan kieltää jäseniään mainostamasta että he olisivat jossain suhteessa toista jäsentä parempia.

McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"