News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Leikkauslistojen aika

Started by Ääriuskomaton, 24.08.2013, 01:53:14

Previous topic - Next topic

Sour-One

Quote from: Tragedian synty on 24.08.2013, 22:56:25
Otetaan käyttöön vaikkapa vuoden 2000 budjetti. Siihen seuraavia muutoksia:

  • Kehitysapu pois
  • Pakkoruotsi pois
  • Tulonsiirrot muille kuin Suomen kansalaisille pois
  • Kaikki monikulttuuriteollisuus pois
  • Opintotuki korvataan Terhon esittelemällä opintolainamallilla
  • Vankilat muutetaan nykyisistä hotelleista keskiaikaisen mallin mukaisiksi tyrmiksi, joiden kulut olisivat noin 1 % nykyisestä
  • Törkeimmät rikolliset teloitetaan sen sijaan, että heitä hyysätään vuosien ajan
  • Valtion tuet kulttuurille, urheilulle yms. lopetetaan
  • Kirkko erotetaan valtiosta
  • Kuntien lakisääteisistä tehtävistä poistetaan vähintään 95 %
  • EU:n sisäisten tulonsiirtojen (kuten aluetukien) maksamisesta kieltäydytään
  • Ammattiyhdistysliikkeen jäsenyydelle mätkäistään arvonlisävero
  • Puoluetuet pois
  • Yritystuet pois
  • Työstä kieltäytyviltä pois työttömyys- yms. -tuet
  • Kaikki verovähennysoikeudet poistetaan...
  • ... lukuun ottamatta sellaisia, jotka perustetaan käänteisten tulonsiirtojen vuoksi: esim. lapsilisät korvattaisiin saman suuruisella verovähennysoikeudella
  • Yliopistojen tukeminen lopetetaan, kunnes ne lopettavat sukupuolentutkimuksen tapaiset hyödyttömät alat
  • Lukio- ja yliopistopaikkoja vähennetään hiljakseen, kunnes akateeminen työttömyys on poistunut (ammatillista koulutusta taas lisätään)
  • Monet joutavimmat virkamiestehtävät siirretään siviilipalvelusta suorittavien vastuulle, ja niihin saataisiin lähes ilmaista työvoimaa ulottamalla asevelvollisuus naisiin ja ohjaamalla ikäluokasta fyysisesti ja henkisesti heikompi puolisko siviilipalvelukseen
  • Hyödynnetään varusmiesten työpanosta sopivissa tehtävissä, kuten poliisin, pelastuslaitoksen ja rajavartiolaitoksen avustamisessa
  • Perustuslakiin kirjataan julkiselle velalle esimerkiksi 20 % katto; automaattiset leikkaukset tulevat voimaan myös, jos julkinen talous on alijäämäinen kolmena vuotena peräkkäin
Saa ehdottaa lisääkin. Suosittelen, mutta nyt minä menen nukkumaan.

Onpa sinulla (kauniita?) fantasioita.

Tässä yksi hyvä... "Kuntien lakisääteisistä tehtävistä poistetaan vähintään 95 %" Tiedätkö edes mitä ne ovat?

Mehud

Quote from: Sour-One on 24.08.2013, 23:18:47
Quote from: Mehud on 24.08.2013, 23:14:14
Ensimmäinen, ajankohtaisin ja helpoin leikkaus, leikkaus joka perustuu järkeen on seuraava! Kuntaliitoksista muodostuva viiden vuoden irtisanomissuoja puretaan välittömästi. Se on pelkkä päätös ja yhdistyvissä kunnissa katoaa roskaporukka pois veronmaksajien kontolta, ainakin kallis palkkaisina peukalonpyörittäjinä. Osa työllistyisi jonnekin muualle ja työttömäksi jääneet turhakkeet olisivat työttöminä halvempia kuin kallis palkkaisina.

Nyt jos kolme kuntaa yhdistyy, niin kolmelle kunnanjohtajalle pitää löytyä töitä samalla palkalla, kun on ollut aikaisemminkin. Yhdestä heistä tulee kunnanjohtaja ja hänen palkkansa nousee entisestään. Näin tapahtuu joka portaassa, viimeiseen siivoojaan asti. Miälenvikaista!?ko!?

Miälenvikasempaa on se, että jos 5 vuoden jakson aikana tulee uusi kuntaliitos, tuo 5 vuoden irtisanomissuoja nollaantuu.

Juuri näin. Nyt on jätetty "määrätyistä" syistä "varakuntia" liittämättä, koska nollaantumisaspekti on hyvin tiedossa ja niistä on sovittu "ulos" jääneiden kuntien kanssa. Eli, selkokielellä. Kunnassa x, puolueen y, jäsen haluaa liitosta, mutta kunnassa z, y puolueen kunnanjohtaja ratsastaa liitoksen vastustamisella. Ja miksi ei ratsastaisi, koska todennäköisesti se kuitenkin liittyy tähän isompaan kuntaan ja silloin kaikki saavat viisi lisävuotta hyvällä palkalla, olkoonkin he mitä mieltä tahansa.

Ja arvatkaapa onko siellä jälleen varalla pieni kunta, jolla on ollut saman y puolueen vahva kunnanjohtaja virassaan pitkän aikaa odottamassa liitosta, jota hän on kymmenen vuoden ajan kiivaasti "VASTUSTANUT" ja sillä ääniä kerännyt. Nyt on jo tiedossa 15 vuoden, SIIS 15 VUODEN taustasopimuksia vuoroin vastustamisesta ja puoltamisesta, että kunnanjohtajien palkkataso säilyy, jopa viidentoista vuoden ajan, tapahtuipa lähes mitä tahansa.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Avaritia

Quote
Onpa sinulla (kauniita?) fantasioita.

Tässä yksi hyvä... "Kuntien lakisääteisistä tehtävistä poistetaan vähintään 95 %" Tiedätkö edes mitä ne ovat?

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/03_kunnat/20130117Kuntie/Kuntien_tehtaevien_kartoitus_finaali_NETTI.pdf

Täältä löytyy kuntien tehtävälistan taustaa ja nykyisyyttä.

Dim Archer

Pöljä-ääliöt. Eläkkeet leikataan kokonaan pois. Sitten kaikkinainen holhous ja byrokratia. Verotus kauttaaltaan tasaverona luokkaa 15%. Hyvä alku. Jatkakaa.

IMMane

Ensi alkuun eu tulisi leikata pois, takautuvasti.

elukka

Quote from: Teaparty on 24.08.2013, 11:31:55
Suuryritys pystyy leikkaamaan yleiskuluistaan 15% ilman mitään näkyvää haittaa 15 lihavan vuoden jälkeen. Itse asiassa toiminta tehostuu, kun töpinästä heitetään powerpoint-mestarit pihalle ja busineksen kehitys palautetaan linjaesimiehille.

Sana powerpointmestari pakotti nauramaan!
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Tragedian synty

Quote from: Sour-One on 24.08.2013, 23:22:28
Tässä yksi hyvä... "Kuntien lakisääteisistä tehtävistä poistetaan vähintään 95 %" Tiedätkö edes mitä ne ovat?

En tiedä, enkä välitä. Mutta olen sitä mieltä, että kunnilla on itsehallinto juuri siksi, että ne voisivat sitä käyttää. Jos kuntalaiset eivät halua jotain palvelua järjestää, he eivät sitä järjestä. Huomaa, että tehtävän lakisääteisyyden poistaminen ei automaattisesti tarkoita, että tehtävä poistuu. Se vain mahdollistaa tehtävän poistamisen, jos kuntalaiset demokraattisessa järjestyksessä niin haluavat.

Kuntien lakisääteiset tehtävät ovat tietääkseni noin kymmenkertaistuneet 80-luvun jälkeen. Ottaen huomioon, että Suomi oli vauras hyvinvointivaltio jo 80-luvulla, en usko kaikkien sen jälkeen lakisääteisiksi määrättyjen tehtävien poistamisen johtavan minkäänlaiseen katastrofiin.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Sour-One

Quote from: Tragedian synty on 25.08.2013, 09:28:56
Quote from: Sour-One on 24.08.2013, 23:22:28
Tässä yksi hyvä... "Kuntien lakisääteisistä tehtävistä poistetaan vähintään 95 %" Tiedätkö edes mitä ne ovat?

En tiedä, enkä välitä. Mutta olen sitä mieltä, että kunnilla on itsehallinto juuri siksi, että ne voisivat sitä käyttää. Jos kuntalaiset eivät halua jotain palvelua järjestää, he eivät sitä järjestä. Huomaa, että tehtävän lakisääteisyyden poistaminen ei automaattisesti tarkoita, että tehtävä poistuu. Se vain mahdollistaa tehtävän poistamisen, jos kuntalaiset demokraattisessa järjestyksessä niin haluavat.

Kuntien lakisääteiset tehtävät ovat tietääkseni noin kymmenkertaistuneet 80-luvun jälkeen. Ottaen huomioon, että Suomi oli vauras hyvinvointivaltio jo 80-luvulla, en usko kaikkien sen jälkeen lakisääteisiksi määrättyjen tehtävien poistamisen johtavan minkäänlaiseen katastrofiin.

*hymy*

Et tiedä ja et välitä tietää... Ja silti haluat poistaa 95% kunnan lakisääteisistä tehtävistä.

Eli 95%... hmmm... päivähoito, perusopetus, terveydenhuolto, sosiaalihuolto ja vanhustenhuolto pois. Ei taida kyllä tulla vielä 95% täyteen... mitä lisäksi?

Tragedian synty

Quote from: Sour-One on 25.08.2013, 17:34:37
*hymy*

Et tiedä ja et välitä tietää... Ja silti haluat poistaa 95% kunnan lakisääteisistä tehtävistä.

Eli 95%... hmmm... päivähoito, perusopetus, terveydenhuolto, sosiaalihuolto ja vanhustenhuolto pois. Ei taida kyllä tulla vielä 95% täyteen... mitä lisäksi?

Miksi minun pitäisi tietää niistä? Kysymys ei ole itse palveluista, vaan demokratian toteutumisesta. Jos kunnan asukaat eivät halua järjestää päivähoitoa, miksi ihmeessä sellainen tulisi järjestää? Kuka siitä hyötyisi? Kenelle sen poistamisesta olisi haittaa?

Vastustaisin sitäkin, että perustettaisiin jokin maailmanhallitus, joka sanelisi suvereeneille, demokraattisille valtioille lakisääteisiä tehtäviä, koska sitten valtiot eivät enää olisi suvereeneja. Valtioiden kohdalla suvereniteetti ja kuntien kohdalla autonomia ovat perusarvoja, ne on oltava.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Isäntä ja loinen

Quote from: Tragedian synty on 24.08.2013, 22:56:25
  • Valtion tuet kulttuurille, urheilulle yms. lopetetaan

Urheilun ja liikunnan puolestapuhujana minun täytyy aina tarttua näihin tällaisiin heittoihin. Vaikka vihaisikin urheilua ja liikuntaa sydämensä pohjasta, niin muutama perusfakta kannattaa sisäistää.

Valtio tukee urheilua veikkausvoittovaroista ja valtion noin 150 miljoonan euron suuruisesta liikuntabudjetista huippu-urheilun osuus on jotain 15%. Kyse ei siis ole veroeuroista eikä valtio tue varsinkaan huippu-urheilua kovinkaan merkittävällä summalla.

Mielestäni on erittäin järkevää käyttää ns. "uhkapelituottoja" nimenomaan liikunnan kaltaisen ennaltaehkäisevän toiminnan tukemiseen. Täytyy joka käänteessä pitää mielessä se jäätävä fakta, että liikkumattomuus maksaa yhteiskunnalle VALTAVASTI jokaikinen vuosi. Pelkästään diabeteksen kustannukset ovat n. 700 miljoonaa euroa vuodessa.

Mitä kuntakenttään tulee, niin on hyvä muistaa, että kunnallisen liikuntatoimen nettomenot ovat keskimäärin 2% kunnan kokonaismenoista. Kuntakentällä työskentelee noin 450 000 ihmistä. Tästä väkimäärästä liikuntatoimen henkilöstön osuus on noin 5000 ihmistä (hallintotyöntekijöitä, liikunnanohjaajia, liikuntapaikkojen hoitajia). Eli liikunnasta leikkaamalla ei kuntatalouskaan pelastu, koska liikuntatoimi on säälittävän pieni hallinnonhaara.   
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

Sour-One

Quote from: Tragedian synty on 25.08.2013, 17:47:20
Quote from: Sour-One on 25.08.2013, 17:34:37
*hymy*

Et tiedä ja et välitä tietää... Ja silti haluat poistaa 95% kunnan lakisääteisistä tehtävistä.

Eli 95%... hmmm... päivähoito, perusopetus, terveydenhuolto, sosiaalihuolto ja vanhustenhuolto pois. Ei taida kyllä tulla vielä 95% täyteen... mitä lisäksi?

Miksi minun pitäisi tietää niistä? Kysymys ei ole itse palveluista, vaan demokratian toteutumisesta. Jos kunnan asukaat eivät halua järjestää päivähoitoa, miksi ihmeessä sellainen tulisi järjestää? Kuka siitä hyötyisi? Kenelle sen poistamisesta olisi haittaa?

Vastustaisin sitäkin, että perustettaisiin jokin maailmanhallitus, joka sanelisi suvereeneille, demokraattisille valtioille lakisääteisiä tehtäviä, koska sitten valtiot eivät enää olisi suvereeneja. Valtioiden kohdalla suvereniteetti ja kuntien kohdalla autonomia ovat perusarvoja, ne on oltava.

Tuo lihavoitu osuus kertookin täsmällisesti sen millainen kirjoittaja on kyseessä.

Tragedian synty

Quote from: Sour-One on 25.08.2013, 18:40:32
Tuo lihavoitu osuus kertookin täsmällisesti sen millainen kirjoittaja on kyseessä.

Niin? Ja vastaukset muihin kysymyksiini olivat...? Vai jätätkö ne mieluummin antamatta?

Vaaditko itseltäsikin, että tiedät kaikesta kaiken, että voit ottaa edes periaatteellisia kantoja sellaisiin asioihin kuin demokratiaan ja autonomiaan?
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Sour-One

Quote from: Tragedian synty on 25.08.2013, 19:05:05
Quote from: Sour-One on 25.08.2013, 18:40:32
Tuo lihavoitu osuus kertookin täsmällisesti sen millainen kirjoittaja on kyseessä.

Niin? Ja vastaukset muihin kysymyksiini olivat...? Vai jätätkö ne mieluummin antamatta?

Vaaditko itseltäsikin, että tiedät kaikesta kaiken, että voit ottaa edes periaatteellisia kantoja sellaisiin asioihin kuin demokratiaan ja autonomiaan?

Ei toki tarvitse tietää kaikesta kaikkea, mutta toki olisi hyvä tietää jostakin edes jotakin, jos ehdottaa otettavaksi käyttöön 2000-luvun budjetin ja esittää siihen muutokseksi, että kuntien lakisääteisiä tehtäviä vähennetään vähintään 95%.

Toki meistä kuka tahansa voi urpoilla ihan miten sattuu keskustelupalstalla. Ei sillä minkäänlaista vliä minkäänasian suhteen ole.

Tragedian synty

Quote from: Sour-One on 25.08.2013, 19:44:44
Ei toki tarvitse tietää kaikesta kaikkea, mutta toki olisi hyvä tietää jostakin edes jotakin, jos ehdottaa otettavaksi käyttöön 2000-luvun budjetin ja esittää siihen muutokseksi, että kuntien lakisääteisiä tehtäviä vähennetään vähintään 95%.

Toki meistä kuka tahansa voi urpoilla ihan miten sattuu keskustelupalstalla. Ei sillä minkäänlaista vliä minkäänasian suhteen ole.

No, minusta lakisääteisyyden luonne asiantilana on aivan erillinen kuin ne asiat, joita se koskee. Voin vaatia lakisääteisyyden kumoamista vaatimatta kuitenkaan sen varjelemia asioita kumottavaksi. Esimerkiksi vastustaisin oman kotini siivoamisen määräämistä lakisääteiseksi, mutta se ei tarkoita, että en siivoaisi kotonani.

Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että keskustelupalstoilla kirjoitettuja asioita ei kannata ottaa haudanvakavasti. Jos kyseessä olisi ihan virallinen leikkauslista, olisin ollut täsmällisempi (tarkemmin ajatellen "95 %" vailla mitään tarkennuksia kuulostaa typerältä). Siltikään en ymmärrä, miksi pidät ehdotuksiani urpoiluna. Itsessään niissä ei mielestäni ole mitään epärealistista, tai kuten ilmaisit, "fantasia"luonteista.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Sour-One

Quote from: Tragedian synty on 25.08.2013, 21:15:24
Quote from: Sour-One on 25.08.2013, 19:44:44
Ei toki tarvitse tietää kaikesta kaikkea, mutta toki olisi hyvä tietää jostakin edes jotakin, jos ehdottaa otettavaksi käyttöön 2000-luvun budjetin ja esittää siihen muutokseksi, että kuntien lakisääteisiä tehtäviä vähennetään vähintään 95%.

Toki meistä kuka tahansa voi urpoilla ihan miten sattuu keskustelupalstalla. Ei sillä minkäänlaista vliä minkäänasian suhteen ole.

No, minusta lakisääteisyyden luonne asiantilana on aivan erillinen kuin ne asiat, joita se koskee. Voin vaatia lakisääteisyyden kumoamista vaatimatta kuitenkaan sen varjelemia asioita kumottavaksi. Esimerkiksi vastustaisin oman kotini siivoamisen määräämistä lakisääteiseksi, mutta se ei tarkoita, että en siivoaisi kotonani.

Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että keskustelupalstoilla kirjoitettuja asioita ei kannata ottaa haudanvakavasti. Jos kyseessä olisi ihan virallinen leikkauslista, olisin ollut täsmällisempi (tarkemmin ajatellen "95 %" vailla mitään tarkennuksia kuulostaa typerältä). Siltikään en ymmärrä, miksi pidät ehdotuksiani urpoiluna. Itsessään niissä ei mielestäni ole mitään epärealistista, tai kuten ilmaisit, "fantasia"luonteista.

95% leikkaus kuntien lakisääteisiin tehtäviin on täysin epärealistinen

Tragedian synty

Quote from: Sour-One on 25.08.2013, 21:45:38
95% leikkaus kuntien lakisääteisiin tehtäviin on täysin epärealistinen

Valitettavasti, kuten ovat myös nämä vaatimukset: "Kehitysapu pois", "Tulonsiirrot muille kuin Suomen kansalaisille pois" ja "Kaikki monikulttuuriteollisuus pois". Itse asiassa nykyisessä ilmapiirissä ne taitavat olla vielä epärealistisempia. Mutta ymmärsin ketjun tarkoituksen olevan ideoida, mistä säästöjä saataisiin. Oma listani on teoreettisesti mahdollinen, vaikka poliittisesti ei koskaan tulekaan toteutumaan. Epäkohtia on kuitenkin otettava jossain esiin, jotta edes pienet korjausliikkeet oikeaan suuntaan olisivat mahdollisia. Se on koko tämän foorumin idea.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

AuggieWren

Välihuomautuksena haluaisin esittää sellaisen näkökohdan, että kaiken maailman verovähennysoikeuksien poistaminen ei merkitse menojen leikkausta, vaan verotunkorotusta. Esim. vihreillä se ajatusvirhe, että verojen kiristäminen tällä tavoin olisi menoleikkaus, tuntuu olevan yleinen.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Sour-One

Quote from: Tragedian synty on 26.08.2013, 08:54:30
Quote from: Sour-One on 25.08.2013, 21:45:38
95% leikkaus kuntien lakisääteisiin tehtäviin on täysin epärealistinen

Valitettavasti, kuten ovat myös nämä vaatimukset: "Kehitysapu pois", "Tulonsiirrot muille kuin Suomen kansalaisille pois" ja "Kaikki monikulttuuriteollisuus pois". Itse asiassa nykyisessä ilmapiirissä ne taitavat olla vielä epärealistisempia. Mutta ymmärsin ketjun tarkoituksen olevan ideoida, mistä säästöjä saataisiin. Oma listani on teoreettisesti mahdollinen, vaikka poliittisesti ei koskaan tulekaan toteutumaan. Epäkohtia on kuitenkin otettava jossain esiin, jotta edes pienet korjausliikkeet oikeaan suuntaan olisivat mahdollisia. Se on koko tämän foorumin idea.

Hohhoijaa... Halla-aholla oli sivistyneempi sana sille kuin mitä minä ajattelen tästä tragediasta. Jätän kuitenkin molemmat mainitsematta. Anyway... tämä keskustelu on täysin turha ja siis minun osaltani tässä.

Kimmo Pirkkala

#48
Julkishallinnolla on funktio:
- infran ylläpitäjänä
- kansalaisten turvallisuudesta huolehtijana
- kansalaisten terveydenhuolto- sekä hoitopalveluiden järjestäjänä
- kansalaisten koulutuksen toteuttajana

Kaikki julkishallinnon menoerät, joiden funktio ei ole jotain ylläolevista, tulee rahoittaa vapaaehtoisin maksuin. Edellä mainitut asiat ovat palveluita, joita kansalaisen on saatava riippumatta hänen vauraudestaan, eli käytettävissä olevista tuloista. Kaikki muut palvelut ovat sellaisia, jotka eivät ole kansalaisille välttämättömiä, ja jotka jokainen kustantakoon itselleen halutessaan. Ne jotka käyttävät ja haluavat ko palveluita tai aktiviteetteja, maksakoot.

Sour-One

Quote from: ääridemokraatti on 26.08.2013, 16:14:17
Julkishallinnolla on funktio:
- infran ylläpitäjänä
- kansalaisten turvallisuudesta huolehtijana
- kansalaisten terveydenhuolto- sekä hoitopalveluiden järjestäjänä
- kansalaisten koulutuksen toteuttajana

Kaikki julkishallinnon menoerät, joiden funktio ei ole jotain ylläolevista, tulee rahoittaa vapaaehtoisin maksuin. Edellä mainitut asiat ovat palveluita, joita kansalaisen on saatava riippumatta hänen vauraudestaan, eli käytettävissä olevista tuloista. Kaikki muut palvelut ovat sellaisia, jotka eivät ole kansalaisille välttämättömiä, ja jotka jokainen kustantakoon itselleen halutessaan. Ne jotka käyttävät ja haluavat ko palveluita tai aktiviteetteja, maksakoot.

Karkeasti sanoen juuri noin.

Tragedian synty

Quote from: ääridemokraatti on 26.08.2013, 16:14:17
Julkishallinnolla on funktio:
- infran ylläpitäjänä
- kansalaisten turvallisuudesta huolehtijana
- kansalaisten terveydenhuolto- sekä hoitopalveluiden järjestäjänä
- kansalaisten koulutuksen toteuttajana

Kaikki julkishallinnon menoerät, joiden funktio ei ole jotain ylläolevista, tulee rahoittaa vapaaehtoisin maksuin. Edellä mainitut asiat ovat palveluita, joita kansalaisen on saatava riippumatta hänen vauraudestaan, eli käytettävissä olevista tuloista. Kaikki muut palvelut ovat sellaisia, jotka eivät ole kansalaisille välttämättömiä, ja jotka jokainen kustantakoon itselleen halutessaan. Ne jotka käyttävät ja haluavat ko palveluita tai aktiviteetteja, maksakoot.

Mutta näiden ei tarvitse olla kuntien tehtäviä. Valtion olisi huolehdittava kaikesta siitä, minkä on koskettava kaikkia kansalaisia, kun taas kunnat järjestäkööt kuntalaisilleen kaikkea sitä kivaa, mitä kuntalaiset haluavat. Terveydenhuolto ja hoitopalvelut voisivat minusta lukeutua niihin.

Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 15:51:41
Hohhoijaa... Halla-aholla oli sivistyneempi sana sille kuin mitä minä ajattelen tästä tragediasta. Jätän kuitenkin molemmat mainitsematta. Anyway... tämä keskustelu on täysin turha ja siis minun osaltani tässä.

Mistä kenkääsi oikein puristaa? Jos olet minuun tyytymätön, kerro mikä on pielessä. Minun on kovin vaikea kehittyä ihmisenä ja keskustelijana, jos asiallisen kritiikin sijaan saan osakseni vain tuollaista epämääräistä nälvimistä.
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

Kimmo Pirkkala

Quote from: Tragedian synty on 26.08.2013, 16:40:41
Quote from: ääridemokraatti on 26.08.2013, 16:14:17
Julkishallinnolla on funktio:
- infran ylläpitäjänä
- kansalaisten turvallisuudesta huolehtijana
- kansalaisten terveydenhuolto- sekä hoitopalveluiden järjestäjänä
- kansalaisten koulutuksen toteuttajana

Kaikki julkishallinnon menoerät, joiden funktio ei ole jotain ylläolevista, tulee rahoittaa vapaaehtoisin maksuin. Edellä mainitut asiat ovat palveluita, joita kansalaisen on saatava riippumatta hänen vauraudestaan, eli käytettävissä olevista tuloista. Kaikki muut palvelut ovat sellaisia, jotka eivät ole kansalaisille välttämättömiä, ja jotka jokainen kustantakoon itselleen halutessaan. Ne jotka käyttävät ja haluavat ko palveluita tai aktiviteetteja, maksakoot.

Mutta näiden ei tarvitse olla kuntien tehtäviä.

En erottele kuntaa ja valtiota, vaan puhun yleisesti veroin rahoitettavasti julkishallinnosta. Kattaa molemmat.

Goman

Yksittäisten toimintojen lakkauttaminen tuskin onnistuu. Aina joku, jos ei muut niin YLE, nostaa jokaisesta julkiselle puolelle tehtävästä saneerauksesta hitonmoisen älämölön...

Ainoaksi keinoksi jäänee tasapuolinen 10% palkkojen leikkaus kaikilta julkishallinnossa ja valtion enemmistöomisteisissa yrityksissä työskenteleviltä. Yksityinen sektorihan on jo vastaavan supistamisen tehnyt irtisanomalla ja toimintoja ulkomaille halvempiin työkustannuksiin siirtämällä.

Tällä saadaan tervehtyminen alkuun.

Sour-One

Quote from: Goman on 26.08.2013, 18:28:01
Yksittäisten toimintojen lakkauttaminen tuskin onnistuu. Aina joku, jos ei muut niin YLE, nostaa jokaisesta julkiselle puolelle tehtävästä saneerauksesta hitonmoisen älämölön...

Ainoaksi keinoksi jäänee tasapuolinen 10% palkkojen leikkaus kaikilta julkishallinnossa ja valtion enemmistöomisteisissa yrityksissä työskenteleviltä. Yksityinen sektorihan on jo vastaavan supistamisen tehnyt irtisanomalla ja toimintoja ulkomaille halvempiin työkustannuksiin siirtämällä.

Tällä saadaan tervehtyminen alkuun.

10% alennus palkkoihin? Märkiä unia! Helpompi on leikata sitä julkista sektoria 10 % kuin laskea palkkoja 10 %.

terrakotta

Listaan tähän omia ajatuksia ja on joukossa muutama tästäkin ketjusta löydetty. Tosin moni taitaa olla kumpaakin.


  • EU:n konkurssimaiden rahoitus
  • EU-jäsenmaksut. En sano että pitäisi lopettaa kokonaan, mutta nettomaksajuus ei ole hyvä juttu
  • Kehitysapu pois
  • Humanitaarista maahanmuuttoa rajoitetaan ja rajusti. Tähän liittyen nopeat ja helpot karkoitukset niin että kiukuttelulla niitä ei saa estettyä kuten nykyään tuntuu asian laita olevan.
  • Virastojen rahankäyttö (ml. eduskunta ja ministeriöt). Turhat ja turhahkot hankinnat lopetetaan. Jos ja kun jossain on ylimääräistä henkilökuntaa, myös tästä hankkiudutaan eroon vaikka sillä, että määräaikaisuuksia ei jatketa ja loppujen tehtävät järjestellään uudelleen niin että kaikki saavat fiksua puuhaa
  • Valtio-omisteisten yhtiöiden johtojen palkat järkevöitetään
  • Kuntaliitosten irtisanomissuoja poistetaan
  • Yritystuet mietitään uudelleen
  • Lähialuetuki lopetetaan
  • Päivähoito-oikeutta rajataan. Ei ole mitään järkeä siinä, että ihminen, joka ei ole työelämässä raijaa lapsensa hoitoon viitenä päivänä viikossa. Olisiko kohtuutonta jos jokaisella vanhempain/hoitovalaalla olevalla ja työttömällä olisi velvollisuus hoitaa lapsiaan 5-6 päivää viikossa?
  • Eläkekatto. Ei valtion tarvitse maksaa kenellekään eläkettä enempää kuin 2000 €/kk. Tuokin on jo enemmän kuin monen palkka
  • Työttömyyskassat. Minulla ei varsinaisesti ole ansiosidonnaisia vastaan mitään muuta kuin se, että ne vähentävät  työntekohaluja. Ei ole kauaakaan siitä kun kuulin muuan työttömän toteavan, ettei työtä tarvitse hakea kun saa vielä ansiosidonnaista.

Osa noista yllä olevista ei lopulta tuo suuria säästöjä, mutta pienistä puroista jne.. Ne ovat ainakin alku turhien kulujen karsimisessa.

Sour-One

Quote from: terrakotta on 26.08.2013, 20:30:28
Listaan tähän omia ajatuksia ja on joukossa muutama tästäkin ketjusta löydetty. Tosin moni taitaa olla kumpaakin.


  • EU:n konkurssimaiden rahoitus
  • EU-jäsenmaksut. En sano että pitäisi lopettaa kokonaan, mutta nettomaksajuus ei ole hyvä juttu
  • Kehitysapu pois
  • Humanitaarista maahanmuuttoa rajoitetaan ja rajusti. Tähän liittyen nopeat ja helpot karkoitukset niin että kiukuttelulla niitä ei saa estettyä kuten nykyään tuntuu asian laita olevan.
  • Virastojen rahankäyttö (ml. eduskunta ja ministeriöt). Turhat ja turhahkot hankinnat lopetetaan. Jos ja kun jossain on ylimääräistä henkilökuntaa, myös tästä hankkiudutaan eroon vaikka sillä, että määräaikaisuuksia ei jatketa ja loppujen tehtävät järjestellään uudelleen niin että kaikki saavat fiksua puuhaa
  • Valtio-omisteisten yhtiöiden johtojen palkat järkevöitetään
  • Kuntaliitosten irtisanomissuoja poistetaan
  • Yritystuet mietitään uudelleen
  • Lähialuetuki lopetetaan
  • Päivähoito-oikeutta rajataan. Ei ole mitään järkeä siinä, että ihminen, joka ei ole työelämässä raijaa lapsensa hoitoon viitenä päivänä viikossa. Olisiko kohtuutonta jos jokaisella vanhempain/hoitovalaalla olevalla ja työttömällä olisi velvollisuus hoitaa lapsiaan 5-6 päivää viikossa?
  • Eläkekatto. Ei valtion tarvitse maksaa kenellekään eläkettä enempää kuin 2000 €/kk. Tuokin on jo enemmän kuin monen palkka
  • Työttömyyskassat. Minulla ei varsinaisesti ole ansiosidonnaisia vastaan mitään muuta kuin se, että ne vähentävät  työntekohaluja. Ei ole kauaakaan siitä kun kuulin muuan työttömän toteavan, ettei työtä tarvitse hakea kun saa vielä ansiosidonnaista.

Osa noista yllä olevista ei lopulta tuo suuria säästöjä, mutta pienistä puroista jne.. Ne ovat ainakin alku turhien kulujen karsimisessa.

Etelä-Euroopan tukeminen, kehitysapu, sosiaalinen maahanmuutto: kannatan ehdottomasti näiden leikkaamista. Tämä tarkoittaisi tällä etkellä sitä nykylainanotosta tippuisi pois ehkä jopa pari miljardia. Eli aika paljon muutakin tarvitaan.

Virastojen rahankäyttö ehdottoman järkevää.

Valtio-omisteisten yritysten johtajien palkkojen järkevöittäminen; miksi? Onko ne suurempia kuin vaikkapa Nokialla?

Kuntaliitosten irtisanomissuoja heti purettava. Samalla tulee kyllä miettiä, mistä töitä muutamalle kymmenelle tuhannelle työttömälle.

Yritystuet: miksi ylipäätään maksetaan yhtään tukea vaikkapa Googlelle, jos vastavuoroisesti maksaa satojen miljoonien liikevaihdosta reilu sata tonnia veroa?

Päivähoito-oikeuden rajaamista kannatan ehdottomasti.

Ylisuuret eläkkeet; en osaa sanoa; ehkä kuitenkin ei leikata.

Arvoton

Eiku kaikki alle 50 000 tienaavat tapettava tai pantava työleireille, terveyskeskukset räjäytettävä, julkiset koulut suljettava, ammattiyhdistykseen kuulujat oikeiden isäntien, bisnesuskovaisten ja kaakkoisaasialaisten mamujen orjiksi, ay-liikkeiden talot kasinoiksi, yli päivän työttömänä olleet saippuatehtaiden raaka-aineiksi, ay-liikkeen johtajien miljoonahuvilat kiinalaisille maahanmuuttajille ja thaimaalaisille marjanpoimijoille, armeijan toiminta myytävä Kiinaan tai Yhdysvaltoihin, suomalaiset työläiset korvattava pyyteettömillä ja ahkerilla vietnamilaisilla, siivoojien ja Alepan kassojen veroprosentiksi 110,...

Tuloverot tilitettävä pelifirmoille, koville jätkille, Nallelle ja yrittäjille (koska he tekevät itsensä likoon panevina pitkää päivää).

Nämä ammatit saavat jäädä verovaroin kustannettaviksi ja lisättäviksi (ku en löytänyt litaniaa täältä): http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2010770-pitka-lista-ammatteja-joita-ilman-parjaisi-vallan-mainiosti/

Näin Suomi konserni Ltd Osaühing Oyj alkaa tuottamaan ja marjanpoimijat joutuvat **ttuun. Valtiota ei siis lakkauteta. Se vain muuttaa muotoaan voittoa tuottavaksi yhteisöksi.

terrakotta

Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 20:46:03
Valtio-omisteisten yritysten johtajien palkkojen järkevöittäminen; miksi? Onko ne suurempia kuin vaikkapa Nokialla?

Siksi, että valtiolla on rahapula ja yhdestä tai kahdesta paikasta ei saada tarpeeksi säästöjä. En vertaisi yksityisen ja valtion palkkoja toisiinsa enkä ainakaan maailmanlaajuisen ja (lähes) ainoastaan Suomessa toimivien yritysten johtajien palkkoja. Mielekkäämpää on minusta verrata valtion palkkoja valtion palkkoihin. 

En tiedä onko sinusta siinä mitäään outoa, että monilla valtion omistamien yhtiöiden johtajilla on suurempi palkka kuin Suomen pääministerillä. Vähän tuntumaa saa palkkoihin Iltasanomien puolen vuoden takaisesta jutusta. Jos noista kaikkien jotka tienaavat yli 1,5 x sen minkä pääministeri palkkaa laskettaisiin niin paljon, että he tienaisvat "vain" 1,5 x pääministerin palkan, säästettäisiin jo pitkälti yli miljardi. (Juu tiedän kyllä että on aikas utopistista, mutta kai tämä ketju kuitenkin oli ehdotuksille)


Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 20:46:03
Kuntaliitosten irtisanomissuoja heti purettava. Samalla tulee kyllä miettiä, mistä töitä muutamalle kymmenelle tuhannelle työttömälle.

Niin pitäisi. Kuitenkin niin karua kuin se onkin puhtaasti inhimilliseltä kannalta katsottuna, nykyään ja tulevaisuudessa irtisanomissuojanalaisista moni olisi halvempi kortistossa.


Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 20:46:03
Yritystuet: miksi ylipäätään maksetaan yhtään tukea vaikkapa Googlelle, jos vastavuoroisesti maksaa satojen miljoonien liikevaihdosta reilu sata tonnia veroa?

Ei tietenkään miksikään. Täytyy kuitenkin myöntää, että vaikka yritystuet ovat monille joita niitä tiedän saavan täysin turhia, en ole aivan selvillä siitä ketkä kaikki niitä saavat ja millä perusteella. Siksi kirjoitin, että mietitään uudelleen enkä että poistetaan. En ole näet edellä mainitusta syystä johtuen itsekään varma ovatko ne ehkä jossain tapauksessa järkeviä.


Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 20:46:03
Ylisuuret eläkkeet; en osaa sanoa; ehkä kuitenkin ei leikata.

Tämä on tietysti taas mielipidekysymys. Minä sanoisin että leikataan.

Sour-One

Quote from: terrakotta on 26.08.2013, 23:09:53
Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 20:46:03
Valtio-omisteisten yritysten johtajien palkkojen järkevöittäminen; miksi? Onko ne suurempia kuin vaikkapa Nokialla?

Siksi, että valtiolla on rahapula ja yhdestä tai kahdesta paikasta ei saada tarpeeksi säästöjä. En vertaisi yksityisen ja valtion palkkoja toisiinsa enkä ainakaan maailmanlaajuisen ja (lähes) ainoastaan Suomessa toimivien yritysten johtajien palkkoja. Mielekkäämpää on minusta verrata valtion palkkoja valtion palkkoihin. 

En tiedä onko sinusta siinä mitäään outoa, että monilla valtion omistamien yhtiöiden johtajilla on suurempi palkka kuin Suomen pääministerillä. Vähän tuntumaa saa palkkoihin Iltasanomien puolen vuoden takaisesta jutusta. Jos noista kaikkien jotka tienaavat yli 1,5 x sen minkä pääministeri palkkaa laskettaisiin niin paljon, että he tienaisvat "vain" 1,5 x pääministerin palkan, säästettäisiin jo pitkälti yli miljardi. (Juu tiedän kyllä että on aikas utopistista, mutta kai tämä ketju kuitenkin oli ehdotuksille)


Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 20:46:03
Kuntaliitosten irtisanomissuoja heti purettava. Samalla tulee kyllä miettiä, mistä töitä muutamalle kymmenelle tuhannelle työttömälle.

Niin pitäisi. Kuitenkin niin karua kuin se onkin puhtaasti inhimilliseltä kannalta katsottuna, nykyään ja tulevaisuudessa irtisanomissuojanalaisista moni olisi halvempi kortistossa.


Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 20:46:03
Yritystuet: miksi ylipäätään maksetaan yhtään tukea vaikkapa Googlelle, jos vastavuoroisesti maksaa satojen miljoonien liikevaihdosta reilu sata tonnia veroa?

Ei tietenkään miksikään. Täytyy kuitenkin myöntää, että vaikka yritystuet ovat monille joita niitä tiedän saavan täysin turhia, en ole aivan selvillä siitä ketkä kaikki niitä saavat ja millä perusteella. Siksi kirjoitin, että mietitään uudelleen enkä että poistetaan. En ole näet edellä mainitusta syystä johtuen itsekään varma ovatko ne ehkä jossain tapauksessa järkeviä.


Quote from: Sour-One on 26.08.2013, 20:46:03
Ylisuuret eläkkeet; en osaa sanoa; ehkä kuitenkin ei leikata.

Tämä on tietysti taas mielipidekysymys. Minä sanoisin että leikataan.

Jos epäsuhta yksityinen >< valtio-omisteinen firma on kovin suuri, ei hirveitä odotuksia voi laittaa valittaville johtajille. Maksettakoon pääministerille vaikka 100 keur kuussa, mikäli näin saisimme pätevän pääministerin, jolla kansakunnan etu tulee ennen henkilökohtaista ja puolueen etua.

sivullinen.

Oma ehdotukseni on ollut reduktio eli peruutus. Leikataan pois annetut erityisoikeudet, jotka pääosin nykyään ilmenevät rahana ja kirjanpidollisena omaisuutena. Kun on omaisuus peruutettu, on mahdollisuus laskea palkat toimivalle tasolle. Julkisensektorin leikkaus voidaan silloin tehdä laskemalla julkisensektorin palkat selvästi alle saman tehtävän yksityisen sektorin palkkojen.

Mikään pilkunviilaus muutaman miljoonan - tai edes miljardin - rahaerästä ei auta. Rahanjakopolitiikan johdosta on valtion menot kasvavat jatkossa niin paljon, etteivät uudet säästöt saa millään tilannetta edes tasapainoon - jos siis tasapainolla tarkoitetaan nykyistä 9 miljardia euroa vuodessa vajaata tilannetta. Selvennän esimerkillä. Kun vanha tehdas lakkautetaan, se ei maksa mitään - paitsi laista johtuvat maksut työntekijöille ja ammattiliitolle. Kun uusi tehdas rakennetaan, maksaa se ihan helvetisti. Nyt näitä vanhoja tehtaita on lakkautettu muutaman vuosikymmenen ajan, mutta uusia ei ole tehty. Hienosti sanottuna poistot on ollut selvästi suuremmat kuin investoinnit ja on syntynyt investointivajetta. Sen paikkaamiseen tarvittaisiin koko kansan useamman vuoden koko työpanos. Mutta koska sitä ei tehdä - tehtaita ei ole alettu jo rakentaa, on selvää, että teollisuudesta katoaa yhä enenevässä määrin työpaikkoja, joka laskee vientiä ja lisää työttömyyttä. Näin syntyy kasvavia menoja. Ainoa tapa estää näin syntyneiden menojen kasvu olisi rakentaa niitä tehtaita - mutta kuten sanottua, se vaatisi useamman vuoden kokonaistyöpanoksen verran rahaa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)