News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Asevelvollisuus (yhdistetty)

Started by Tabula Rasa, 16.06.2009, 18:04:37

Previous topic - Next topic

Pitäisikö asevelvollisuus lakkauttaa?

kyllä
76 (21.3%)
ei
267 (75%)
en osaa sanoa
13 (3.7%)

Total Members Voted: 356

DuPont

Quote from: Jouko on 20.06.2011, 23:00:03
Hyvä juttu. Ne asiat opitaan paljon lyhyemmässäkin ajassa.
Tärkeintä on maanpuolustushenki.
Kyllä armeijan peruskoulutusta varmasti voidaan tiivistää, tosin siitä pitäisi tehdäkin vähän vaativampaa. Niin paljon turhaa nysväystä siellä on, tosin omista armeija-ajoistani on jo toistakymmentä vuotta pitkälti. Veikkaan kuitenkin, ettei peruskoulutus juuri dynaamisempaa ole kuin 1990-luvulla. :-\

Aldaron

Sveitsissä varusmiespalveluksen kesto on miehistön osalta muistaakseni juuri neljä kuukautta, aliupseereilla kahdeksan kuukautta ja upseereilla vuosi. Kertausharjoituksia tosin on paljon enemmän kuin meillä. Ase ja muut varusteet säilytetään kotona.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Alkuasukas

Neljä kuukautta ja naisille(kin) pakolliseksi. Kannatan.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Ammadeus

Jess,eiköhän panna armeija nettikurssin muotoon tai ainakin koulutus vähän yksilöllisemmäksi.
Jos et tykkää sulkeisista voi vaikka tanssia tai soittaa huilua?
Tai jos ei ammunta iske,piirrä ja väritä jotain kivaa.

mevv

Quote from: Aldaron on 20.06.2011, 23:08:01
Sveitsissä varusmiespalveluksen kesto on miehistön osalta muistaakseni juuri neljä kuukautta, aliupseereilla kahdeksan kuukautta ja upseereilla vuosi. Kertausharjoituksia tosin on paljon enemmän kuin meillä. Ase ja muut varusteet säilytetään kotona.

Joskus miettinyt myös sitä (joo, mietin paljon), että tälläsille 30-40 vuotiaille plösöäijille, pitäis valtion puolesta järjestää 1-2 kk:n mittainen kunto-/kertauskoulu. Vois ihan oikeasti kiinnostaa jopa itseäkin.

Iloveallpeople

Toivottavasti varusmiehet eivät rupea perseilemään hengenvaarallisesti välttääkseen kolme kertaa pitemmän palvelusajan. Alkaa nimittäin houkuttelemaan melko paljon enemmän tuo lyhyt palvelus kuin johtajakoulutus.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

mevv

Quote from: Ammadeus on 20.06.2011, 23:10:29
Jess,eiköhän panna armeija nettikurssin muotoon tai ainakin koulutus vähän yksilöllisemmäksi.

Ammunta ei kiinnostanu. Ja syy oli lähinnä se, että piti putsata pyssy kyseisen toiminnon jälkeen. Sulkeiset oli ok.

Ammadeus

Voisko iskän velvoittaa putsaamaan pojan rynkky?
Äiti puolestaan voisi pedata pojan punkan ja vähän siivota tupaa.
Näin maanpuolustus olisi kiva koko perhettä yhdistävä asia.

LambOfGod

Joo neljässä kuukaudessa varmaan oppii kaiken tarpeellisen ja kohottaa kuntoaan tarpeeksi antaakseen kyytiä vähintään 3v armeijaa käyneelle tsetsenian sodan veteraanille.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Erikjaak

Quote from: Ammadeus on 20.06.2011, 23:10:29

Näinhän se taitaa kohta mennä. Vittu mitä paskaa.  >:( :facepalm:

Kuvitteellinen hahmo

Hienoa, jos tosiaan lyhentyy.

Eli järkevin järjestelmä olisi 4 kk miehistö, 6 kk erikoismiehistö, 8 kk johtajisto ja 3 saapumiserää vuodessa.

Siviilipalveluksen pituus voisi tässä olla esim. 6 tai 7 kuukautta. Armeijan varusmieskoulutus on todella tehotonta ja jokainen tietää, että turhaa koulutusta ja neppailua on tuskastumiseen asti.

Aina puhutaan, että "on se asevelvollisuus halvempaa kuin palkka-armeija". En usko. Asevelvollisuudessa on mielettömästi kuluja sivussa. Esimerkiksi varusmiesten vuokrakämpät Kela maksaa kokonaisuudessaan. Lisäksi työelämään siirtyminen myöhästyy vuodella, kun Suomessa se on muutenkin Euroopan myöhäisempiä. Tulee tähtitieteellisiä lukuja.

DuPont

Quote from: mevv on 20.06.2011, 23:17:24
Ammunta ei kiinnostanu. Ja syy oli lähinnä se, että piti putsata pyssy kyseisen toiminnon jälkeen. Sulkeiset oli ok.
Lienet ainoa armeijan käynyt, jota kiinnosti sulkeiset enemmän kuin rynkkailu. ;D

HaH

Hyvä. Nyt voimme kouluttaa vuodenaikaspesialisti-yksikköjä. Yhdet osaa olla metsässä talvella, toiset kesällä, ja jotkut jopa syksyllä. Näin se hoituu.
Homma^^^ ei voi tarjota leipää, mutta sirkushuveja sitäkin enemmän.

mevv

Quote from: HaH on 20.06.2011, 23:26:21
Hyvä. Nyt voimme kouluttaa vuodenaikaspesialisti-yksikköjä. Yhdet osaa olla metsässä talvella, toiset kesällä, ja jotkut jopa syksyllä. Näin se hoituu.

Mä en mieluusti haluais metsään talvella. Kesä sopis mulle parhaiten.

Artisan

Quote from: Peksi on 20.06.2011, 22:55:13
Hienoa! Uudistuksella olisi todennäköisesti ainoastaan positiivisia vaikutuksia, mikäli se toteutuu. Armeija ei enää sotkisi niin pahasti nuorten miesten elämää (opiskelut, työt jne.), rahaa säästyisi ja palvelusaika tiivistyisi.

Puoli vuotta tai 4 kuukautta, korkeakouluopinnot siirtyy kuitenkin vuodella eteenpäin,  sillä opiskelu noin pääsääntöisesti alkaa syksyllä.

LambOfGod

erittäin hyvä pointti
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

vepa

Quote from: mevv on 20.06.2011, 23:29:29

Mieti nyt vähän - siellä on itikoita!

mevv

Quote from: vepa on 20.06.2011, 23:33:22

Oikeesti olisin valinnu kevään mutta sitä ei saanu valita.

Kuvitteellinen hahmo

Itse olen sen verran nuori kaveri, että olen reserviläinen  mallia m/2010. En tiedä millaista varusmieskoulutus on ollut vuosikymmeniä sitten, mutta nyt ainakin "turhia" viikkoja oli todella paljon. Oli muka jotain, että mentiin kertaamaan tyhjänpäiväistä pari tuntia lähimetsään ja siitten jotain täyteohjelmaa. Viikko oli tällaista ja pääasia oli että perjantaina päästiin lomille.

Alokaskauden on ihan hyvä kestää jonkin verran, että oppii "sotilaalliseksi". Mutta sen jälkeen viikko-ohjelmista voisi valita ne oikeasti hyödylliset tiiviimmäksi paketiksi.

Ja muuten, I/11-saapumiserän loppusota loppui 10.6.2011. Itse varusmiespalvelus loppuu vasta 8.7. Eli loppusodan jälkeen ei-tehdään mitään melkein kuukausi jälleen. :roll:

Aldaron

Quote from: Kuvitteellinen hahmo on 20.06.2011, 23:24:06
järkevin järjestelmä olisi 4 kk miehistö, 6 kk erikoismiehistö, 8 kk johtajisto ja 3 saapumiserää vuodessa.
Aliupseerit voi kouluttaa 8 kuukaudessa, mutta reservinupseereilta pitäisi edellyttää 12 kk.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Ammadeus

Kouluttajien velvollisuus on karkoittaa hyttyset taistelijoiden läheisyydestä
ja muutoinkin pitää huolta viihtyvyydestä.

Ammadeus

Quote from: Kuvitteellinen hahmo on 20.06.2011, 23:39:37
Itse olen sen verran nuori kaveri, että olen reserviläinen  mallia m/2010. En tiedä millaista varusmieskoulutus on ollut vuosikymmeniä sitten, mutta nyt ainakin "turhia" viikkoja oli todella paljon. Oli muka jotain, että mentiin kertaamaan tyhjänpäiväistä pari tuntia lähimetsään ja siitten jotain täyteohjelmaa. Viikko oli tällaista ja pääasia oli että perjantaina päästiin lomille.

Alokaskauden on ihan hyvä kestää jonkin verran, että oppii "sotilaalliseksi". Mutta sen jälkeen viikko-ohjelmista voisi valita ne oikeasti hyödylliset tiiviimmäksi paketiksi.

Ja muuten, I/11-saapumiserän loppusota loppui 10.6.2011. Itse varusmiespalvelus loppuu vasta 8.7. Eli loppusodan jälkeen ei-tehdään mitään melkein kuukausi jälleen. :roll:
Asepalveluksessahan harjoitellaan sotimaan.Sodassakaan ei taistella 24/7
Saattaapi joutua odottelemaan ..sen osaa kun on treenattu intti aikana  :D

HaH

Quote from: mevv on 20.06.2011, 23:35:44

Oikeesti olisin valinnu kevään mutta sitä ei saanu valita.

Kevät-solttuna on huono olla. Keväällä ei ole lumen eikä lehvästön suomaa näkösuojaa, eli vihulaisen kuulat purevat pahasti. En suosittele.
Homma^^^ ei voi tarjota leipää, mutta sirkushuveja sitäkin enemmän.

hoxpox

Quote from: Ammadeus on 20.06.2011, 23:45:00

Just tää odottaminen oli mulle niinku tosi haasteellinen ennenku menin inttiin. Mut kyl se sit alkoi siinä odotellessa paraneen se suoritus ja loppuaikoina olin jo melkein venailun parhaimmistoa meidän saapumiserässä vaiks ite sanonki.

Petrasin kans aika hyvin vartioinnis ja valvomises. Valvomistahan olin treenannu kyl tietokoneella pelates, mut intis siitäki löyty vielä uusii ulottuvuuksii. Vartioiminen kans, siinä siis oikeesti täytyy kävellä ja katella ympärilleen, eli niinku tehä kahta juttuu yhtä aikaa.

Asentoo ja lepoo en ihan saanu hiottua loppuun mut taakse poistu kävi nopsaan. Petaaminen ja paitapinkan järjestely oli kans aiks jännii juttui suosittelen.

Et kyl mua nyt vähän huolestuttaa että miten nää uudet sotilaat oikein ehtii kaikki noi haastavat jutut oppii neljäs kuukaudes. Jos ois persut päässy hallitukseen niin sit ei olis lyhentyny toi palvelus ja varmemmin ois ehtiny niinku henkilökohtaisel tasollaan kukin kehittyy pidemmälle.

mevv

Quote from: hoxpox on 20.06.2011, 23:58:24
Quote from: Ammadeus on 20.06.2011, 23:45:00

Just tää odottaminen oli mulle niinku tosi haasteellinen ennenku menin inttiin. Mut kyl se sit alkoi siinä odotellessa paraneen se suoritus ja loppuaikoina olin jo melkein venailun parhaimmistoa meidän saapumiserässä vaiks ite sanonki.

Petrasin kans aika hyvin vartioinnis ja valvomises. Valvomistahan olin treenannu kyl tietokoneella pelates, mut intis siitäki löyty vielä uusii ulottuvuuksii. Vartioiminen kans, siinä siis oikeesti täytyy kävellä ja katella ympärilleen, eli niinku tehä kahta juttuu yhtä aikaa.

Asentoo ja lepoo en ihan saanu hiottua loppuun mut taakse poistu kävi nopsaan. Petaaminen ja paitapinkan järjestely oli kans aiks jännii juttui suosittelen.

Et kyl mua nyt vähän huolestuttaa että miten nää uudet sotilaat oikein ehtii kaikki noi haastavat jutut oppii neljäs kuukaudes. Jos ois persut päässy hallitukseen niin sit ei olis lyhentyny toi palvelus ja varmemmin ois ehtiny niinku henkilökohtaisel tasollaan kukin kehittyy pidemmälle.

Siis ilmeisesti kaksi tärkeintä asiaa, jotka suurin osa tämän maan toivoista intissä oppii on venailu ja sluibaaminen. Joo, ei palkka-armeijaa Suomeen. Me luotetaan näihin hyvin koulutettuhin venailijoihin ja sluibailijoihin.

Histon

Kävin itse intin tämän vuosituhannen alkupuolella. Jos armeijasta karsitaan turha venyttely, rättisulkeiset ja pölypunkkien hautajaisten vietot niin palveluksen saa HELPOSTI tiivistettyä kolmeen kuukauteen. Koska tietty määrä venyttelyä on historiallis-kulttuurisista syistä kuitenkin hyvä säilyttää armeijassa, niin olkoon kesto sitten neljä kuukautta. Kaikki voisivat suorittaa palveluksen marraskuu-helmikuu välillä, niin tulisi sitten sekä lumetonta että lumellista palvelusta.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

VirtuteEtArmis

ihme ettei virheiden naisten junailemana kirjekurssina voisi suorittaa asepalvelusta. Monivalintakysymykset olisivat hyvä homma aiheisia ja vääränlainen asenne niiden osalta karsittaisiin sopivalla menetelmällä (tyyliin kellopeli appelsiini)

Nykyajan varushenkilökoulutus on sellaista, että aikaisempien saapumiserien ei kannata pahoittaa mieltänsä tutustumalla siihen. Kotka 11:ssa varusmiehet olivat lähinnä aurinkolomalla maaten äksänä auringossa alusvaatteisillaan, samalla kun reserviläiset harjoittelivat tosissaan. Lopputuloskin oli sitten sen mukainen, ressut vastaan mopot taistelun tulos oli kiistattomasti 6-0. Morttiaikana oli lähinnä huvittavaa juosta muutaman kilometrin lenkkiä suojeluhälytyksen aikana sinkojen ja kuntonappien kanssa helteessä, hymy hyytyi vasta RUK:ssa, kun kouluttaja lupasi, että koulutuksen aikana tulee 'muumittamaan' aivan armottomasti. Kouluttaja piti lupauksensa.

Varusmiespalveluksen kehittäminenkin kun tehdään nykyään jonkun 'muumin' nuorten allianssin johdolla, joiden tärkein kehittämisidea Santahaminassa oli tarjota jokaiselle varusmiehille langaton nettiyhteys kasarmeille. On se niin kauheaa kun ei pääse 5 minuutin välein päivittämään statusta naamakirjaan ja kertomaan milloin kävi kakalla ja mitä oli ruokana.

MW

Quote from: mevv on 21.06.2011, 00:04:32
Siis ilmeisesti kaksi tärkeintä asiaa, jotka suurin osa tämän maan toivoista intissä oppii on venailu ja sluibaaminen. Joo, ei palkka-armeijaa Suomeen. Me luotetaan näihin hyvin koulutettuhin venailijoihin ja sluibailijoihin.

Asevelvollisuusarmeijassa on se kiva juttu, että siellä on se sun naapurin poika ja sen frendit.

Ammattiarmeijassa taas... no, alasta kiinnostuneet.

mevv

Quote from: MW on 21.06.2011, 00:14:22
Quote from: mevv on 21.06.2011, 00:04:32

Asevelvollisuusarmeijassa on se kiva juttu, että siellä on se sun naapurin poika ja sen frendit.

Ammattiarmeijassa taas... no, alasta kiinnostuneet.

En nyt sitten tiedä, että kumpi on parempi? "Puolipakolla" intissä oleva naapurin poika vai henkilö, joka ihan oikeasti on kiinnostunut asiasta ja haluaa puolustaa Suomea ammatikseen?

Optimi

Lukion voisi samalla lyhentää vuoteen. Poistetaan musiikki, kuvaamataito, pahanlaatuinen puhevika jne. ja johan olisi ihmisiä taas nopeammin työelämän palveluksessa.
"Kukaan ei ole hyödytön,
aina voi olla edes
huonona esimerkkinä."