News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Unicef-kävely - kärrätään rahaa kaatopaikalle

Started by Eino P. Keravalta, 20.10.2009, 17:32:39

Previous topic - Next topic

MW

Quote from: ElinaElina on 15.10.2010, 21:52:45
Saksassa UNESCO toimii. Syy:
QuoteFour million of the more than 750 million illiterate people in the world live in Germany, and a disproportionate number of them are immigrants or have an immigrant background. The "Family Literacy" project (FLY) focuses on that group,

Siis 4 miljoonaa lukutaidotonta Saksassa!

Linkki: http://www.dw-world.de/dw/article/0,,5984659,00.html

Kiiruusti turvapaikka Suomesta, täällä sorretun lukutaidottoman on hyvä, ja velvollisuudet. VHN/M:n elatusvelvollisuus.

Eino P. Keravalta

http://www.unicef.fi/koulut

Näköjään vuosittainen UNICEF-aivopesuisku on jälleen käsillä: lapsi toi koulusta esitteen, jossa kerjätään rahaa UNICEF:ille. Idea on se, että lapsi etsii itselleen "sponsorin", joka lupaa maksaa UNICEF:ille tietyn rahasumman jokaista lapsen kouluaikana tätä varten erityisesti järjestetyssä liikuntatempauksessa kävelemää matkayksikköä kohden. Mitä enemmän lapsesi siis kiertää jotakin pururataa, sitä enemmän hän sponsoriltaan - joka on tavallisesti vaikkapa mummo tai muu lähisukulainen - saa lähetettäväksi UNICEF:ille.

No, mikä tässä on sitten ongelmana?

Se, että

1) Suomalaiset lapset opetetaan jo varhain tuntemaan syyllisyyttä kehitysmaiden lasten oloista ja vielä asetetaan lapsi ikävään kiristysasemaan, jossa hän saattaa miettiä, että jos hän vielä yhden kierroksen jaksaa kävellä, sitten joku pieni lapsi kaukana pääsee kouluun, mutta ellei hän jaksa... onko hän silloin pilannut jonkun tuntemattoman lapsen mahdollisuuden hyvään elämään...

2) Tapahtumaan liittyy arveluttavaa aivopesua: UNICEF:in brosyyri kertoo, että ennen kävelytapahtumaa oppilaille esitetään "DVD-dokumentti" ja muuta materiaalia, jossa tutustutaan maailman ongelmiin. Oppilaat laitetaan pohtimaan mm. maailman eriarvoisuutta ja köyhyyden syntyä. Lisäksi heidän kanssaan etsitään ratkaisuja ja opitaan ymmärtämään globaaleja ilmiöitä.

Arvatenkaan tuossa "dokumentissa" ei puhuta puolta sanaa kiusallisiksi koetuista köyhyyden syistä, kuten jättimäisestä ja vastuuttomasta liikasyntyvyydestä, paikallisesta kaiken toiminnan halvauttavasta korruptiosta, taantumuksellisesta kulttuurista ja uskonnosta, heimosodista, matalasta väkivallan kynnyksestä, autettavien omasta rasismista toisia autettavia kohtaan, naisten sortamisesta tai eri kansojen erilaisista, keskimääräisistä taipumuksista ja kyvyistä.

Kehotankin siis kaikkia vastuuntuntoisia aikuisia tarkkailemaan postia koulusta. Ja kun UNICEF-kävelyä koskeva rahanpyyntölappu tulee lapsenne mukana kotiin, muistakaa varata aikaa ja keskustella lapsenne kanssa kyseisestä asiasta ja varmistakaa, että lapsenne saa muutakin tietoa kansainvälisyydestä ja yhteisestä planeetastamme kuin valheellista monikulttuurisuuskasvatusta, joka valitettavasti on kaiketi opetussuunnitelmaankin kirjattu.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kafir Sikakoira

Unohdit mainita sen syyn, että noissa UNICEFin kohdemaissa vanhemmat (erityisesti isä) tuhlaavat rahansa mieluiten alkoholiin, tupakkaan ja prostituutioon, ja sitten ei enää riitäkään rahaa esimerkiksi lapsen koulunkäyntiin.

http://www.nytimes.com/2010/05/23/opinion/23kristof.html

Eino P. Keravalta

Quote from: Kafir Sikakoira on 11.05.2011, 19:11:03
Unohdit mainita sen syyn, että noissa UNICEFin kohdemaissa vanhemmat (erityisesti isä) tuhlaavat rahansa mieluiten alkoholiin, tupakkaan ja prostituutioon, ja sitten ei enää riitäkään rahaa esimerkiksi lapsen koulunkäyntiin.

http://www.nytimes.com/2010/05/23/opinion/23kristof.html

Kiitos tästä muistutuksesta. Oli kyllä karua kertomaa tuo linkki. Nytpä riittää lapsille lisää kerrottavaa: tuskin ne koulussa tästä mainitsevat. Toivottavasti oma jälkikasvu ottaa tämänkin aspektin luokassa puheeksi - vaikka sitten open naama vähän punehtuisikin..

;D

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kirves

Saas nähä tuleeko eteen. Sponsorointia ei tipu, sen paremmin vanhemmilta, kuin keneltäkään muultakaan.

Malla

Liikuntatempaus hyvä. Syyllistäminen ja hienovarainen kiristäminen paha.
Tempaus olisi ok, jos olisi tarjolla jokin vaihtoehtoinen (kotimainen, ehkä paikallinen) avustuskohde.

Alapo

Kenen lapset ovat sellaisessa koulussa jossa tälläinen on, niin kannattaa opettaa lapset kyselemään että miksi se köyhyys ei lopu, vaikka rahaa on kohta 30-vuotta sinne syydetty?

Kitaransoittaja

Näitä on siis useampia nykyään? Turhanpäiväinen koulunkäynti voitaisiinkin lopettaa ja järjestää näitä tempauksia ja taksvärkkipäiviä vaikka päivittäin!  :flowerhat:

Myös kotimaan rikastuttajia tulisi huomioida heidän suuresta panoksestaan maan hyväksi.
Miten olisi "siivotaan romanileirin ympäristö"-päivä, "kerätään rahaa mamuperheille jotta saavat isommat autot-päivä", "viedään mamut Chez Dominiqueen syömään"-päivä (itse ollaan keittiössä töissä korvaukseksi), "Suurempi persialaissohva"-päivä, "lisälomia afrikkaan"-päivä jne.

makkara

Aivopesuhölkällä olen itsekin käynyt, mutta olinkin ehkä n. 6-vuotias. Silloinhan hömppää ei tajunnut. Pieniä lapsia on helppo käyttää kätyreinä...

PaulR

Amnestyn feissari vuorostaan pysäytti tänään.

"Hetki aikaa? Oletko kuullut?"

"Olen. Veikkaan Amnestyllä olevan enemmän rahaa."

Jos jotain muutosta haluaa saada aikaan, menee paikan päälle auttamaan.

PaulR

Kyllä ihmisoikeudet kiinnostavat. Johdon saunailtojen vissyjen rahoittaminen 15€/vuosi taas ei.

Mehud

Poika tuli koulusta ja kertoi kyseisestä kävelystä, joka lähes pakottaa lapset kerjäämään rahaa kehitysmaihin. Eli, "sponsoreilta", käytännössä vanhemmilta pyydetään rahaa, jokaisesta kävellystä kilometristä. Sivulla kyllä sanotaan, että lapsi voi kävellä myös "ilmaiseksi" ilman sponsoria.

Tämä laittaa epätasa-arvoiseen lapset. Minä esim. en anna penniäkään ja siten poika leimataan köyhän perheen lapseksi, vaikka syy on aivan toinen. OIkeasti köyhä lapsi leimaantuu taas kertaalleen, kun rahaa ei löydy. Tämä on härskiä mokutusta. Veikkanpa, että tässä mennään jopa lain rahankeräyslain rajoilla, kun lapsilta kerätään rahaa. Joku voisi tehdä tästä jutun. http://www.unicef.fi/unicef-kavely

Kehitysmaissakin laitetaan lapset kerjäämään. Nyt suomessakin. Suomalainen lapsi vain kerää rahaa ulkomaiselle lapselle ja avustusteollisuudessa työskentelevien palkkoihin.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Eino P. Keravalta

Tästä on ollut ennenkin Hommassa juttua. Minä en herättyäni ole antanut lanttiakaan väestöräjähdyksen pahentamiseksi, en Unicef-kävelyn tai minkään muunkaan hölmöilyn varjolla. Olen lapsille kertonut, miten hullua on keinotekoisesti elättää elinkelvottomia maita, jotka eivät itse kanna vastuuta, vaan sotivat ja kasvattavat väestöään aiheuttaen siten omien lastensa kuoleman. Ovat lapset sitten koulussa saaneet puhua, mitä ovat puhuneet.

Saippuakupla

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.08.2013, 21:08:32
Tästä on ollut ennenkin Hommassa juttua.

Kiitos, yhdistin ketjut.

Sietäjä

Quote from: Mehud on 20.08.2013, 21:01:25
Poika tuli koulusta ja kertoi kyseisestä kävelystä, joka lähes pakottaa lapset kerjäämään rahaa kehitysmaihin. Eli, "sponsoreilta", käytännössä vanhemmilta pyydetään rahaa, jokaisesta kävellystä kilometristä. Sivulla kyllä sanotaan, että lapsi voi kävellä myös "ilmaiseksi" ilman sponsoria.

Tämä laittaa epätasa-arvoiseen lapset. Minä esim. en anna penniäkään ja siten poika leimataan köyhän perheen lapseksi, vaikka syy on aivan toinen. OIkeasti köyhä lapsi leimaantuu taas kertaalleen, kun rahaa ei löydy. Tämä on härskiä mokutusta. Veikkanpa, että tässä mennään jopa lain rahankeräyslain rajoilla, kun lapsilta kerätään rahaa. Joku voisi tehdä tästä jutun. http://www.unicef.fi/unicef-kavely

Ei siinä kukaan leimaudu. On aika monen vuoden kokemus noista kävelyistä, eikä meillä ainakaan ole pätkääkään sellaista henkeä ollut, että vertailtaisiin keräysmääriä tai ylipäänsä sitä, kerääkö mitään. Lapset kyllä kisaavat saatujen tarrojen määrästä, mutta eivät he tiedä, kuinka paljon yhdestä tarrasta on luvattu. Yleensä rahojen tilityskin pyritään nykyään hoitamaan suoraan Uncefin tilille, ei koulun kautta.

VeePee

Meilläkin poika ihmetteli eilen koko hommaa. Hän kävelee ja saa vanhemmilta sitä vastaan rahaa joka sitten lähetetään afrikkaan. Ja kuten aikaisempina vuosina kysyin häneltä, että haluaako hän osallistua? Annan kyllä rahaa jos hän haluaa mutta tälläkin kertaa hän päätti, että meidän pennoset ei gepardihatuille mene. Meillä on tapana jelppiä muita mahdollisuuksien mukaan henkilökohtaisesti mutta noihin rahankeräysbisneksiin ei osallistuta.

Ernst

Jo murrosikäisinä koltiaisina me koulussa kehitimme nuivuuden esiasteita. Kun oli niitä Biafra-keräyksiä (proteiinin puutteen riivaamien mustien lasten kuvia, muistattehan), niin me kouluruokalassa annoimme välillä kontribuutiomme "Biafra-pakkiin" eli jäteruoka-astiaan.  Emme kestäneet henkisesti syyllisyystuputusta ja koko vilpitön auttamishalu kääntyi itseään vastaan.

Eiköhän nykylapsille ja -nuorille käy samoin.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Arvoton

Jos viimeinkin YK:sta tai sen alaisesta järjestöstä tulisi kampanja, joka tähtää syntyvyyden säännöstelyyn kehitysmaissa, pistäisin heti kaksi Suomen euroa siihen. Ei tarvitsisi kenenkään edes juosta tai kontata kahta kilometriä.

Archaeopteryx

Viime vuonna oma poika tuli samaisen Unicef-lapun kanssa kotiin. Heppu sattuu olemaan hieman arka vastustamaan auktoriteetteja, joten hänen käsityksensä opettajan sanomisista oli, että rahaa ja sponsoreita oli PAKKO kerätä. Muuten ei hyvä heilu. Minä tietysti vastustamaan asiaa, pojan luonteen tietäen yritin selittää asiaa rauhallisen perinpohjaisesti. Ilmeestänsä jo näin, että tilanne aiheutti vekarassa kohtuullisen vaikean sisäisen ristiriidan siitä, ketä asiassa pitäisi uskoa.

Sain sitten keskustelemalla selvitettyä, että kenellekään ei tarvitse antaa rahaa vastikkeetta, jos ei halua. Toivottavasti lapsi osaa soveltaa opetettua sitten myöhemminkin, vaikka joku yrittäisikin kovasti vedota pienen ihmisen tunteisiin. Ärsyttää vain suunnattomasti se, että lasten velvollisuudentunteen kautta yritetään nyhtää rahaa. Sama koskee taksvärkkejä ja muita tempauksia koulussa. Keräisivät rahaa vaikka koulun liikuntavälineisiin, ehkä nekin säilyisivät paremmassa kunnossa, jos koululaiset itse ovat joutuneet tekemään töitä niiden eteen.

Sietäjä

Quote from: Archaeopteryx on 21.08.2013, 08:44:20
Viime vuonna oma poika tuli samaisen Unicef-lapun kanssa kotiin. Heppu sattuu olemaan hieman arka vastustamaan auktoriteetteja, joten hänen käsityksensä opettajan sanomisista oli, että rahaa ja sponsoreita oli PAKKO kerätä. Muuten ei hyvä heilu. Minä tietysti vastustamaan asiaa, pojan luonteen tietäen yritin selittää asiaa rauhallisen perinpohjaisesti. Ilmeestänsä jo näin, että tilanne aiheutti vekarassa kohtuullisen vaikean sisäisen ristiriidan siitä, ketä asiassa pitäisi uskoa.

Toi on tietysti totta, että yksittäinen opettaja voi omilla äänenpainoillaan ja sanavalinnoillaan vaikuttaa asiaan niin, että sen voi kokea oleva lähes pakko. Toki myös toisinpäin.

ekto

Minkä ikäisiä nämä teidän muksut oli ukaasin saatuaan? Ihan vain jotta tietää itsekin odottaa. Minun mielestä suomessa on toisten auttaminen ulkoistettu verottajalle. Sieltä näihin projekteihin sitä rahaa tulee eikä keneltäkään tarvii kysyä. Tässä taitaa olla enemmän kyse valistuksesta ja monikulturismin ilosanoman levittämisestä. Häpeällistä touhua.

Eino P. Keravalta

Mun mielestä hyvä Unicef-kävely olisi sellainen, missä kehitysmaalaiset kävelisivät työpaikalle tai ylipäänsä paikkaan, missä he voisivat maansa hyväksi tehdä jotain.

Emo

Lapsen koulussa ei tarvitse hankkia sponsoreita eikä maksaa mitään, riittää kun kävelevät. En ole antanut tähän killinkiäkään enkä anna. Lapsi jo tietääkin että äiti ei tälläistä mokupuljua tue.  :D

Emo

Quote from: ekto on 21.08.2013, 15:29:36
Minkä ikäisiä nämä teidän muksut oli ukaasin saatuaan? Ihan vain jotta tietää itsekin odottaa.

Meillä ainakin tuli jo ekaluokalla ellei peräti eskarissa? Ekalla nyt jo ainakin. Vastaus aina ehdoton ei.