News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-08-15 Yle: Muuttuvatko Suomen liikennevalot? Tallinnan malli saa kannatusta

Started by IMMane, 15.08.2013, 10:24:46

Previous topic - Next topic

IMMane

Ulkomailta tuttu jalankulkijoiden odotus- ja tienylitysaikaa näyttävä sekuntinäyttö voisi tulla Suomeenkin. Sekuntinäyttö on käytössä muun muassa Tallinnan liikennevaloissa. Asiasta kertoo Yle.

Sekuntinäyttö on saanut laajaa kannatusta eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa.

Sekuntinäytön pitäisi alentaa jalankulkijan hermostuneisuutta ja ehkäistä punaisia päin kävelemistä, kun jalankulkija näkee tarkalleen, kauanko on odotettava ennen kuin vihreä vaihtuu.

Muun muassa kansanedustaja ja liikennevaliokunnan jäsen Mikko Alatalo (kesk) kannattaa ideaa.

Sen sijaan vihreät vastustavat. Myös valiokunnassa istuva Oras Tynkkynen pitäisi nykyiset liikennevalot.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194832340473/artikkeli/yle+muutuvatko+suomen+liikennevalot+tallinnan+malli+saa+kannatusta.html

Alkuperäinen uutinen: http://yle.fi/uutiset/poliitikot_haluaisivat_suomen_liikennevaloihin_sekuntikellon/6777214
-

Kallista on sanoi vihreät, ei saa uudistaa. Hyvä että jalankulkijoiden stressiä vähennetään koska autot ovat rasisteja. Kuka rasistin kanssa muka haluaisi olla tekemisissä. Toisaalta sanotaan että tieto voi lisätä tuskaa, ainakin ns. vääränlainen tieto.

Olisiko tästä uudistuksesta todellista hyötyä. Siis todellista hyötyä vai lopulta vain kuluja. Tulisiko rahat sittenkin suunnata muuhun liikenneturvallisuuden alueille ?

Fiftari

No itse pelkään että tuosta tulee kuluja lähinnä rakennusvaiheessa. Kilpailutetaan päin persettä ja/tai sitten ostetaan joku ylihieno systeemi jota saa korjata joka toinen päivä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

IMMane

Quote from: Fiftari on 15.08.2013, 10:29:44
No itse pelkään että tuosta tulee kuluja lähinnä rakennusvaiheessa. Kilpailutetaan päin persettä ja/tai sitten ostetaan joku ylihieno systeemi jota saa korjata joka toinen päivä.

Voipi hyvinkin niin käydä. Eli virosta mallia mutta "hankintamatka" vaikkapa italiaan josta ostetaan sekunda eiku sekuntilaitteet.

AuggieWren

Eikös koko HS:n kolumnistikööri ole suureen ääneen paheksunut suomalaisten mölliyttä ja impiwaaralaisuutta, kun jalankulkijat tottelevat ihan liikaa punaisia valoja. Tästä näkökulmasta täysin turha lisähärpäke. Varmasti tuollaisen vaatimat eurot voisi paremminkin käyttää (tai poliitikoille tuntemattomana vaihtoehtona: olla käyttämättä).
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Everyman

Ei kai tuo huono idea olisi jossain Helsingin keskustassa tai sellaisissa paikoissa missä on paljon liikennettä.
Kaikissa liikennevaloissa tuo olisi aivan idioottimaista tuhlausta.

Tahma

En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.

AstaTTT

Aihe edustaa erinomaisesti suomalaista pölhöbyrokratiaa: korjataan kalliisti jotain, mikä ei ole rikki.

TheJ

Kuka hullu nyt lähtisi vaihtamaan toimivia valoja.

Hankkii vaan tuollaiset uusiin valoristeyksiin ja näin valot vaihtuvat fiksumpaan malliin sitä mukaa kun valoja uusitaan tai korjataan. Tuskin maksavat juuri mitään ekstraa verrattuna nykymalliin.

Käytännön maalaisjärki jälleen hukassa. Ai niin, voisi pissiä jonkun kintuille jos nykyinen malli hankitaan jonkun voidellun sopimuksen puitteissa tieltytä toimittajalta jolla on oma lypsylehmä ojassa ja kate kohdallaan.


Fiftari

Quote from: Asta Tuominen on 15.08.2013, 11:02:38
Aihe edustaa erinomaisesti suomalaista pölhöbyrokratiaa: korjataan kalliisti jotain, mikä ei ole rikki.

Mutta kun hienoa ja edistyksellistä  ;)
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

PaulR

Huono ajatus. Tästäkin säästyneet rahat voisi ohjata kehitysapuun ja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Kreikkakin kuulemma tarvitsee piakkoin kolmatta kädenojennusta.

IMMane

Quote from: Tahma on 15.08.2013, 11:01:18
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.

Tämä myös kohta on hyvä pointti.

P

Sekunttinäyttö on kätevä. Olen ajellut nelisen vuotta Pietarissa ja täällä sekunttinäytöt ovat käytännössä kaikissa liikennevaloissa. Kätevä systeemi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

KalleK

"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

Faidros.

Italialaiset prätkävieraani ovat aina naureskelleet suomalaista liikennevalokulttuuria. Vaikka risteyksestä näkee silmänkantamattomiin, että tie on tyhjä, esivallalle nöyrät suomalaiset odottavat kuuliaisesti vihreää valoa... Italiassa torvet jo soisivat konserttina takaa...
Ja painapas torvea, jos edellä ajava ei tajua vihreiden jo vaihtuneen, se on syvin loukkaus ja saatat saada kuskin ryntäämään kohti jalan, sitä vastaan, että lähtisi menemään.
En sano, että Italialainen käytäntö on parempi, mutta liikenne soljuu siellä huomattavasti paremmin liikennetiheyksiä verraten.

Itse asiasta, sekuntikellot... my ass!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

IMMane

Quote from: P on 15.08.2013, 11:13:53
Sekunttinäyttö on kätevä. Olen ajellut nelisen vuotta Pietarissa ja täällä sekunttinäytöt ovat käytännössä kaikissa liikennevaloissa. Kätevä systeemi.

Ajellut, mutta eihän tässä jutussa ajavien sekuntivaloista puhuta mitään.

dothefake

Hyvät on valot Venäjällä. Mutta Suomessa varmaan samantien valot asennetaan myös liikenneympyröihin.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

Quote from: Tahma on 15.08.2013, 11:01:18
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.

Jep. Autoilijat kaistojen välistä ohittanut skootteriblokki lähtee ylittämään risteystä jo sekunteja ennen vihreää valoa, eikä häiritse heitä. Jalankulkijatkin tajuavat syöksyä alta pois vähemmän tappavan liikenteen lähtiessä ensin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: dothefake on 15.08.2013, 11:24:58
Hyvät on valot Venäjällä. Mutta Suomessa varmaan samantien valot asennetaan myös liikenneympyröihin.

Suomessa on ollut valoja jo vuosikymmenet liikenneympyröissä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

IMMane

Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.

vihapuhegeneraattori

Mietinpä tässä vaan että mitenköhän toi toimii yhteen olemassaolevien systeemien kanssa.

Esimerkiksi bussin "vihreä linja" napin kanssa.. jos jalankulkijalla lukee että vihreä tulee 10s kuluttua ja bussi saakin oman vihreän linjansa keskuskoneelta, lukeekin ruudussa yhtäkkiä 45s jalankulkijalle. Ei varmaan herätä luottamusta ja "vähennä stressiä".

Hyvä idea mielestäni, pitää vaan miettiä että toimisko enneku lähetään heitteleen miljoonia kaivoon.
En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Veli Karimies

Quote from: Tahma on 15.08.2013, 11:01:18
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.

Tuo olisi nimen omaan autoilijalle erittäin hyvä systeemi, jos autoilija näkisi kuinka monta sekunttia vihreätä tai punaista on jäljellä. Osaisi sovittaa nopeutensa sitten sen mukaan, ettei tarvitsisi pysähtyä välttämättä ollenkaan. Tämä taas vähentäisi polttoaineen kulutusta tehokkaasti.

Veli Karimies

Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:34:16Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.

Paljon liikennöidyn soratien kunnossapito maksaa enemmän, kuin asfaltoidun pätkän kunnossapito.

IMMane

Quote from: vihapuhegeneraattori on 15.08.2013, 11:36:07
Mietinpä tässä vaan että mitenköhän toi toimii yhteen olemassaolevien systeemien kanssa.

Esimerkiksi bussin "vihreä linja" napin kanssa.. jos jalankulkijalla lukee että vihreä tulee 10s kuluttua ja bussi saakin oman vihreän linjansa keskuskoneelta, lukeekin ruudussa yhtäkkiä 45s jalankulkijalle. Ei varmaan herätä luottamusta ja "vähennä stressiä".

Hyvä idea mielestäni, pitää vaan miettiä että toimisko enneku lähetään heitteleen miljoonia kaivoon.

Mietintöä kehiin. Mutta ei sellaista mietintöä että sielläkin sitä ja tätä ja ulkomaalainen sanoi niin ja näin suomen liikenteestä ja sen pohjalta toteutus. Ensi kädessä pitää miettiä minkälainen systeemi todella toimisi ja olisi järkevä suomen oloissa suomalaisille tarkoitettuna ja tämän jälkeen katsoa mitä systeemejä muualla on ja ottaa niistä vinkkiä jos on otettavaa.

IMMane

Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:34:16Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 11:39:27
Paljon liikennöidyn soratien kunnossapito maksaa enemmän, kuin asfaltoidun pätkän kunnossapito.

Pitää hieman vähemmän kunnossa niin maksaa vähemmän kuin asfalttitie. Eikä muuten asfaltointi ihan ilmaista ole.

P

Quote from: KalleK on 15.08.2013, 11:18:55
No jo on taas elintärkeä asia mietittävänä  :facepalm:

Tosiaan voi olla elintärkeä. Kun kello näyttää montako sekuntia on vihreään, voi jäädä jokunen "kiireisen" jalankulkijan syöksyistä tietä ylittämään punaisilla tekemättä = jokunen henki/ vakava loukkaantuminen tapahtumatta. Tuosta voi tulla ihan rahasäästöä, kun katsellaan terveydenhuollon kuluja vs. laitteiden hintaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 11:36:24
Quote from: Tahma on 15.08.2013, 11:01:18
En tiedä kustannuksista, mutta kyllähän nuo todella kätevät ovat. Thaimaassakin olen noihin törmännyt joissain isommissa risteyksissä. Siellä on näkynyt myös autoilijoille sekunnit.

Tuo olisi nimen omaan autoilijalle erittäin hyvä systeemi, jos autoilija näkisi kuinka monta sekunttia vihreätä tai punaista on jäljellä. Osaisi sovittaa nopeutensa sitten sen mukaan, ettei tarvitsisi pysähtyä välttämättä ollenkaan. Tämä taas vähentäisi polttoaineen kulutusta tehokkaasti.

Noin on Pietarissa. Sekunttinäytöt sekä jalankulkijoille, että autoilijoille. Lisäksi vihreä alkaa vilkkumaan viimeisille 3-4 sekunnille, jonka näkee jo kauempaa. Lisää ennakointia liikennevaloissa ihan luonnostaan, verrattuna meidän systeemiin. Pakko sanoa, että kerrankin vanja on hoitanut jotain paremmin kuin meillä hoidetaan.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Veli Karimies

Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:46:38
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:34:16Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 11:39:27Paljon liikennöidyn soratien kunnossapito maksaa enemmän, kuin asfaltoidun pätkän kunnossapito.

Pitää hieman vähemmän kunnossa niin maksaa vähemmän kuin asfalttitie. Eikä muuten asfaltointi ihan ilmaista ole.

En ymmärtänyt kommenttiasi. Soratie on jatkuvasti alttiina sään vaikutuksille ja kaikki liikennöinti kuluttaa tien soramassoja. Asfalttipäällystetty tie ei ole näiden kyseisten tekijöiden vaikutuksen alaisena, muuten, kuin sen pinnan kulumisen kautta liikennöinnin myötä.

Atte Suomalainen

Quote from: P on 15.08.2013, 11:13:53
Sekunttinäyttö on kätevä. Olen ajellut nelisen vuotta Pietarissa ja täällä sekunttinäytöt ovat käytännössä kaikissa liikennevaloissa. Kätevä systeemi.
Myös Tartossa on sellaiset.

Faidros.

Helsinkiinhän nämä tulisivat ensimmäiseksi. Ketkä siellä ovatkaan päättämässä kaupungin asioista? Vihreät ja Kokoomus. En luottaisi näiden puolueiden kykyyn/haluun tehdä yksityisautoilua yhtään helpommaksi. Joukkoliikenteen kannattavuudeksi Helsingin liikenne on jo nyt sotkettu liiallisin nopeusrajoituksin ja liikennevalojen syklityksen torppaamisella(epäedullisella aikajaksotuksella.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

IMMane

Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 12:03:24
En ymmärtänyt kommenttiasi. Soratie on jatkuvasti alttiina sään vaikutuksille ja kaikki liikennöinti kuluttaa tien soramassoja. Asfalttipäällystetty tie ei ole näiden kyseisten tekijöiden vaikutuksen alaisena, muuten, kuin sen pinnan kulumisen kautta liikennöinnin myötä.

Minä en täysin ymmärtänyt lähtökohtaista perusteluasi siitä miksi asfalttitiet ovat parempia kuin soratiet. Eli sinun mielestäsi ilmeisesti sen takia koska ylläpito asfalttitiessä on hieman halvempaa. Ajattelen asiaa eli asfalttitien paremmuutta suhteessa soratiehen laajemmasta näkökantista. Puolestani hyvä asfalttitie saa maksaa melko paljonkin. Pääasia kait että olemme molemmat asfalttitien kannalla. Asfaltti ftw.