News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-08-15 Yle: Muuttuvatko Suomen liikennevalot? Tallinnan malli saa kannatusta

Started by IMMane, 15.08.2013, 10:24:46

Previous topic - Next topic

elven archer

Muuttukoot uusia valitessa tai vanhoja uusittaessa, jos nämä uudet eivät ole olennaisesti kalliimpia. Tosin voisivathan poliitikot tyhmempäänkin rahaa tuhlata, kuten lahjoittaa Kreikkaan. Miinuspuoli näissä tietysti on se, että jos luku taulussa on iso, niin sitten varmasti ihmiset menevät punaisiin etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa ihmiset ovat tärkeämpiä ja siten kiireisempiä.

normi

Todellista kansainvälisyyttä olisi ottaa liikennekulttuurin mallia vaikkapa Vietnamista (Ho Chi Minh eli SAIGON) (en viitsi linkata esimerkkiä muslimimaan liikennettä ettei syytetä liikennekulttuurirasssismista)
(http://www.travelwireasia.com/wp-content/uploads/2011/12/Ho-Chi-Minh.jpg)

Impossible situations can become possible miracles

Veli Karimies

Quote from: IMMane on 15.08.2013, 12:32:34
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 12:03:24
En ymmärtänyt kommenttiasi. Soratie on jatkuvasti alttiina sään vaikutuksille ja kaikki liikennöinti kuluttaa tien soramassoja. Asfalttipäällystetty tie ei ole näiden kyseisten tekijöiden vaikutuksen alaisena, muuten, kuin sen pinnan kulumisen kautta liikennöinnin myötä.

Minä en täysin ymmärtänyt lähtökohtaista perusteluasi siitä miksi asfalttitiet ovat parempia kuin soratiet. Eli sinun mielestäsi ilmeisesti sen takia koska ylläpito asfalttitiessä on hieman halvempaa. Ajattelen asiaa eli asfalttitien paremmuutta suhteessa soratiehen laajemmasta näkökantista. Puolestani hyvä asfalttitie saa maksaa melko paljonkin. Pääasia kait että olemme molemmat asfalttitien kannalla. Asfaltti ftw.

En minä kirjoittanut, että asfalttitiet olisivat parempia kuin soratiet, tai että asfalttitien ylläpito olisi halvempaa kuin soratien, vaan kirjoitin paljon liikennöidyn soratien kunnossapidon olevan kalliimpaa, kuin paljon liikennöidyn asfalttitien. Soratie on suht huoltovapaa, jos sillä ei ole liikennettä, eikä se liikenne ole kovin raskasta.

Sour-One

Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 11:39:27
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 11:34:16Maksaisi paljon. Toisaalta mitä järkeä on tehdä kalliita asfaltoituja moottoriteitä ja liittymiä kun soratietäkin pääsee ihan hyvin.

Paljon liikennöidyn soratien kunnossapito maksaa enemmän, kuin asfaltoidun pätkän kunnossapito.

Nooh, tuo riippuu liikennemääristä ja tien kunnosta.

Sour-One

Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 13:01:13
Quote from: IMMane on 15.08.2013, 12:32:34
Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 12:03:24
En ymmärtänyt kommenttiasi. Soratie on jatkuvasti alttiina sään vaikutuksille ja kaikki liikennöinti kuluttaa tien soramassoja. Asfalttipäällystetty tie ei ole näiden kyseisten tekijöiden vaikutuksen alaisena, muuten, kuin sen pinnan kulumisen kautta liikennöinnin myötä.

Minä en täysin ymmärtänyt lähtökohtaista perusteluasi siitä miksi asfalttitiet ovat parempia kuin soratiet. Eli sinun mielestäsi ilmeisesti sen takia koska ylläpito asfalttitiessä on hieman halvempaa. Ajattelen asiaa eli asfalttitien paremmuutta suhteessa soratiehen laajemmasta näkökantista. Puolestani hyvä asfalttitie saa maksaa melko paljonkin. Pääasia kait että olemme molemmat asfalttitien kannalla. Asfaltti ftw.

En minä kirjoittanut, että asfalttitiet olisivat parempia kuin soratiet, tai että asfalttitien ylläpito olisi halvempaa kuin soratien, vaan kirjoitin paljon liikennöidyn soratien kunnossapidon olevan kalliimpaa, kuin paljon liikennöidyn asfalttitien. Soratie on suht huoltovapaa, jos sillä ei ole liikennettä, eikä se liikenne ole kovin raskasta.

No suolaus tietty ylimääräistä asfalttitiehen nähden.

dothefake

Vieläkö teitä saa suolata, eikö siinä mene maapallo pilalle?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Sour-One

Quote from: dothefake on 15.08.2013, 13:09:30
Vieläkö teitä saa suolata, eikö siinä mene maapallo pilalle?

Juu toki. Pohjavesialueilla vain vähennetty niinkuin kuuluukin.

Faidros.

Quote from: Sour-One on 15.08.2013, 13:07:45
No suolaus tietty ylimääräistä asfalttitiehen nähden.

Missä suolataan sorateitä, jollei oteta lukuun todella harvinaista kesäistä pölynsidontaa?

Nimimerkki: 50 kilometriä Mannerheimintie 1:stä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Sour-One

Quote from: Faidros. on 15.08.2013, 13:14:13
Quote from: Sour-One on 15.08.2013, 13:07:45
No suolaus tietty ylimääräistä asfalttitiehen nähden.

Missä suolataan sorateitä, jollei oteta lukuun todella harvinaista kesäistä pölynsidontaa?

Nimimerkki: 50 kilometriä Mannerheimintie 1:stä.

Ympäri Suomen.

Edit: Ja tarkoitan tällä nimenomaan kesäsuolausta.

Veli Karimies

Quote from: Sour-One on 15.08.2013, 13:04:14Nooh, tuo riippuu liikennemääristä ja tien kunnosta.

Kuinka suurta liikennemäärien vaihtelua tulkitset "paljon liikennöidyllä" tiellä olevan?


Sour-One

Quote from: Veli Karimies on 15.08.2013, 13:21:25
Quote from: Sour-One on 15.08.2013, 13:04:14Nooh, tuo riippuu liikennemääristä ja tien kunnosta.

Kuinka suurta liikennemäärien vaihtelua tulkitset "paljon liikennöidyllä" tiellä olevan?

Oho. Nyt Veli pääsi näpäyttämään! Kyllä nyt hävettää!

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Laitetaan nyt varoiksi muutama hymiö perään.

vainukoira

No sekuntinäyttö on toki hyvä kevyelle ja raskaalle liikenteelle ennakoivan liikkumisen vuoksi. Ja halpisratkaisu on tietysti ne muutamaa sekuntia ennen vaihtumista vilkkuvat valot.

Jos halutaan todella toimiva liikenne, kannattaa hävittää valoista 2/3, säätää loput fiksusti, rakentaa liikenneympyröitä ja avata tukittuja katuja.

Ongelma vain on se, että erityisesti Helsingissä valojen tarkoitus ei missään olusuhteissa ole tehdä liikkumisesta joustavaa, vaan tukkia se. Puhdasta vittuilua. Tämän on muuten todennut stadin entinen liikennevalodorka Kari Sane.

Morsum

Minusta nykyinen systeemi on sen verran hyvä, ettei sitä toimivana kannata alkaa vaihtamaan. Pakkohan noita miljoonia valotauluja on kuitenkin joskus uusia, niin uusitaan sitten korjausten ja vaihtojen yhteydessä.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

Goman

Kallis ja turha systeemi. Ylläpidon menot vielä päälle.  Kyllä ne valot vaihtuu ilman sekuntinäyttöäkin.
Mitään varsinaista hyötyä ei järjestelmästä ole, on vain turhaa ja kallista hifistelyä.

Järjestelmän hankinnan perusteeksi ei riitä se, että muillakin on.

Veli Karimies

Quote from: Goman on 15.08.2013, 17:28:05
Kallis ja turha systeemi. Ylläpidon menot vielä päälle.  Kyllä ne valot vaihtuu ilman sekuntinäyttöäkin.
Mitään varsinaista hyötyä ei järjestelmästä ole, on vain turhaa ja kallista hifistelyä.

Järjestelmän hankinnan perusteeksi ei riitä se, että muillakin on.

Vaan onhan siitä monia hyötyjä, siis autoilijoiden kannalta.

- Punaisia päin ajaminen vähenee, koska autoilijat näkevät kuinka kauan vihreitä on jäljellä.
- Polttoaineen kulutus vähenee, koska autoilijat näkevät kuinka paljon punaista on jäljellä ja osaavat täten sovittaa ajonopeutensa siten, että valot vaihtuvat vihreäksi.

elven archer

Minä ehdotan, että laitetaan videomonitorit valoihin, niin voi katsella tv:tä odotellessa, etteivät nykyajan ADHD-ihmiset pitkästy.

Tomi

Tuo voisi olla hyvä uudistus vilkasliikenteisille alueille.
Itse kuitenkin kannattaisin pari muuta muutosta kevyen liikenteen näkökulmasta.
Useammalla tiellä pitäisi poistaa kevyen liikenteen painonapit liikennevaloista kokonaan (siis ainakin niistä paikoista, missä kevyt liikenne menee päätien suuntaani). Niissä kevyen liikenteen valot vaihtuisivat aina samaan aikaan, kun samaan suuntaan menevillä autoilla.
Siis jos kevyen liikenteen liikennevalossa mennään samaan suuntaan kuin päätien autoilijat menevät.
Nyt siinä käy niin, että kevyen liikenteen henkilön pitää erikseen painaa saadakseen vihreän valon ja sitten vielä pitää odottaa seuraavaa kierrosta, jotta pääsee yli, vaikka samaan suuntaan menevillä autoilla on vihreä ja 100%, että kukaan ei voi kääntyä hänen päälle, kun kaikilla kääntyvillä/päätien ylittävillä on punainen.
Lisäksi hiljaisina aikoina liikennevalot voidaan sulkea vähäliikenteisiltä teiltä ja liikkujien pitää noudattaa kolmioita.

Teaparty

Quote from: YLE, Marcus ZiemannVasemmistoliiton valiokuntajäsen Eija Tiainen on käynyt ulkomailla

Toimittajalla on sentään huumorintajua.

Ei mutta joo, eikun lisää rahaa haisemaan. Uusitaan liikennevalot, kun ei tiedä mihin sitä rahaa enää vielä syytäisi. Saisiko niihin myös jotain mukavaa musiikkia ankean piipityksen tilalle? Tai edes vaikka naksumista? Kävin kerran ulkomailla, jossa niistä tolpista kuului sellaista naksumista. Voisiko Suomeenkin saada naksuvia tolppia?

QuotePerussuomalaisille vaihtuvat sekunnit olisivat mieleen. Valiokuntajäsen Reijo Tossavainen sanoo olevansa lämpimästi asian kannalla.

No sehän on selvä, että taikaseinäpersut ovat lämpimästi kaiken irrelevantin vehtaamisen kannalla. Jos joku persukansanedustaja lukee tämän, voisitteko nostaa ryhmäpalaverissanne esille myös tämän tolppien naksumattomuusasian. Asia on mielestäni tärkeä.

Arvoton

Ei se riitä. Itse ongelma on, että valoissa ihminen on ilmiselvästi mies. Ainakin punaisen valon kohdalle on saatava tasa-arvoisesti nainen. Keltainen valo on varattu maahanmuuttajahahmolle, sanoo vähemmistövaltuutetun toimisto.

Luotsi

QuoteSen sijaan vihreät vastustavat. Myös valiokunnassa istuva Oras Tynkkynen pitäisi nykyiset liikennevalot.

Ymmärrän virheiden vastustuksen: anna pirulle pikkusormi ja se vie koko käden! Virolaisethan ovat tunnetusti äärioikeistolaisia nuivia:

QuoteUlkomaat 2.8.2012 klo 18:42
Viro ei kiinnosta turvapaikkana - alkuvuonna vain 15 hakijaa
http://yle.fi/uutiset/viro_ei_kiinnosta_turvapaikkana_-_alkuvuonna_vain_15_hakijaa/6240524
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

ekto

Minusta olisi mukavaa jos vihreitä ei täytyisi odotella, vaan näkis sen ajan suoraan. Samoin tietäisi kannattaako ehtiä. Toki nykyvaloissakin näet samaan suuntaan menevästä kevyen liikenteen valosta, milloin autotien valot ovat pian vaihtumassa. Heille kun ne vaihtuu aina ensin.

Ajan lähes vuosittain pohjoisitaliassa autolla, enkä ole huomannut mitään tööttäilyä vaikka ajan sääntöjen mukaan. Takseja lukuunottamatta harva ajaa päin punaisia. Jenkeissä tulee myös ajettua usein ja siellä saan välillä tööttäykset, jos en huomaa, että risteyksestä saa kääntyä punasia päin oikealle. Se on oikeasti hyvä keksintö. Kuulemma jakeluautojen tietsikat suunnittelevat siellä reitin niin, että mahdollisimman usein käännytään oikealle.