News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kansanedustajalta tiukkaa tekstiä ”suojatietörkyilijöistä”

Started by IMMane, 09.08.2013, 11:04:58

Previous topic - Next topic

Kim Evil-666

Quote from: Perttu Ahonen on 09.08.2013, 13:42:51
Itse olen havainnut helsingin keskustassa tuota, että kun joku auto antaa tilaa jalankulkijoille, niin viereistä kaistaa posottaa joku vatipää ilman aikomustakaan jarruttaa.    Valitettavasti se vatipää on useimmiten taxikuski.  Toinen havainto on, että useimmiten kyseessä uusi saksalainen iso henkilöauto josta vilkkujen lisäksi ilmeisesti puuttuu jarrut.

Päiväkotien ja koulujen lähellä taajamissa taas näitä liikenteen vatipäitä jotka eivät pysähdy suojatienkohdalla antaakseen tilaa kenellekään ja jotka eivät näytä vilkkua ja jotka ajavat ylinopeutta, ovat yleensä city-maastureilla / farmari volvoilla ajavia kiireisiä ja suorittavia jakkupuku rouvia jotka ovat tuomassa/viemässä pilttejä päivähoitoon.

Täsmälleen saman huomion tehnyt kattaen koko pääkaupunkiseudun.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Faidros.

Quote from: jmm on 09.08.2013, 13:06:48
Minä pyöräilen todella paljon.

Olen huomannut, että suurin osa autoilijoista ei myöskään ymmärrä väistämissääntöjä liittyen pyörätien jatkeisiin. Kolmion takaa tullaan väistämättä tietä ylittävää pyöräilijää, koska mediassa on viime vuosina rummutettu pyöräilijän väistämisvelvollisuuksia autojen suhteen.

Monet autoilijat ilmeisesti kuvittelevat, että pyöräilijän pitää aina väistää autoa risteyksessä.

(naps)

EDIT: Ajokortti kokonaan pois suojatiesikailevilta autoilijoilta. Autokouluun voi mennä takaisin sitten kärsittyään ajokiellon jos haluaa vielä ajokortin.

Minä moottoripyöräilen paljon.

Autoon ei näe sisälle samalla lailla kuin kaksipyöräilijät näkevät korkeammalta ja ilman rajoitettua näkyvyyttä.
On parempi antaa tietä, kuin riskeerata "sokeiden" vuoksi.
Autoilijat kääntyvät jopa suoralla tieosuudella vastaantulevan mp:n eteen vasemmalle, vaikka mp:n valot ovat päällä. Kyse on useimmiten näkyvyydestä, ei välinpitämättämyydestä, tai sääntöjen tuntemuksesta.

Eikö muuten väistämisvelvollisuus muuttunut taannoin autoilijan eduksi risteyksissä? Jollen aivan väärin muista, niin vihreillä samaan suuntaan, mutta suoraan ajavan fillarin on väistettävä vihreillä oikealle kääntyvää autoa?

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

elven archer

Quote from: Faidros. on 09.08.2013, 14:01:26
Eikö muuten väistämisvelvollisuus muuttunut taannoin autoilijan eduksi risteyksissä? Jollen aivan väärin muista, niin vihreillä samaan suuntaan, mutta suoraan ajavan fillarin on väistettävä vihreillä oikealle kääntyvää autoa?
Ei.  >:(

Faidros.

Quote from: elven archer on 09.08.2013, 14:13:07
Quote from: Faidros. on 09.08.2013, 14:01:26
Ei.  >:(

Olet oikeassa, muistin väärin, mutta pyörätieltä ajoradalle tultaessa pyöräilijän on väistettävä kaikkea, sekä oikealta, että myös vasemmalta tulevaa liikennettä.
Lähde: www.poljin.fi
Polkupyöräilijä väistää aina jalankulkijaa, liikuttiin sitten ajoradalla(pientareella) tai pyörätiellä!
Lähde:  www.polkupyoraily.net
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

elven archer

Quote from: Faidros. on 09.08.2013, 14:48:35
Olet oikeassa, muistin väärin, mutta pyörätieltä ajoradalle tultaessa pyöräilijän on väistettävä kaikkea, sekä oikeata, että myös vasemmalta tulevaa liikennettä.
Kyllä, silloin kun autoilija ei ole kääntymässä risteävältä tieltä tai autoilijalla ei ole väistämisvelvollisuudesta osoittavaa merkkiä.

Liikenneturvan tutkimuksessa vuonna 2013 vain 34 prosenttia vastanneista osasi nämä pyörätien ja ajoradan väistämisvelvollisuudet oikein. Täytyy edelleen ihmetellä niitä puupäitä, jotka lain aikoinaan muuttivat. Ja toisaalta täytyy ihmetellä, miksi sitä ei ole muutettu takaisin. Ei tuolla 1997 jo voimaan tulleella muutoksella ole tiettävästi saavutettu mitään muuta kuin luotu epätietoisuutta. Kuvitelkaa (tai siis ei tarvitse kuvitella, kun näinhän se on), että 2/3 ihmisistä ei tiedä, kuinka pyörän ja auton kohtaamisen pitäisi mennä.

Yksi idiotismin osoitus on se, että 2017 pitäisi selkiintyä pyörätien jatkeen ja suojatien ero. Tämä on tarkoitus nimittäin tehdä erilaisilla merkinnöillä tiehen. No, jokainen käytännön järkeä omistava ihminen tietää tietenkin, että maalauksethan eivät kovin pitkään pysy kunnolla näkyvissä etenkin nykyisen tienhoidon tasolla. Ne kuluvat ja joku on ehkä jopa saattanut nähdä talvella lunta ja jäätä tien päällä pintaa peittämässä... Mutta kun virkamiehet ovat ajatelleet, että noin poistuvat epäselvyydet tuostakin asiasta, niin...

Faidros.

Quote from: elven archer on 09.08.2013, 15:02:40
Quote from: Faidros. on 09.08.2013, 14:48:35
Olet oikeassa, muistin väärin, mutta pyörätieltä ajoradalle tultaessa pyöräilijän on väistettävä kaikkea, sekä oikeata, että myös vasemmalta tulevaa liikennettä.
Kyllä, silloin kun autoilija ei ole kääntymässä tai autoilijalla ei ole väistämisvelvollisuudesta osoittavaa merkkiä.

Kuinka moni pyöräilijöistä muistaa tuon pyörätien loppumisen säännön? Eli kaikki muut kuin pyöräilijä ovat etuajo-oikeutettuja silloin, kun pyörätie loppuu! :roll:
-Matthew B.Crawford-

Iloveallpeople

Quote from: ekto on 09.08.2013, 12:56:22

Epäilen tosissani, että kukaan suunnitelmallisesti tappaa ihmisiä suojateille.

Ehkä ei, mutta tuomitaanhan järjestystä ylläpitävän virkamiehen tappo murhana, vaikkei teossa olisi lainkaan suunnitelmallisuutta, eli lakiin on aivan mahdollista säätää tuollaisia erityissäädöksiä.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

elven archer

Quote from: Faidros. on 09.08.2013, 15:12:49
Kuinka moni pyöräilijöistä muistaa tuon pyörätien loppumisen säännön? Eli kaikki muut kuin pyöräilijä ovat etuajo-oikeutettuja silloin, kun pyörätie loppuu! :roll:
En ymmärrä, miten pyörätien loppuminen liittyy asiaan, koska suojatietä saa korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen (1996:125) mukaan ajaa pyörällä, jos sille huristelee pyörätieltä. Eli käytännössä pyörätien voi sanoa jatkuvan aina siihen liittyvälle suojatielle.

Mutta tarkoitat nyt varmaan tuota ajoradan ylittämistä. Luulen, että harrastuksekseen pyöräilevät tietävät tuon säännön erittäin suurella prosentilla, koska se on henkiin jäämisen ehto. Liikennesääntöjen mukaankin ajaminen vie pyöräilijän hautaan varsin nopeasti puhumattakaan, että loisi itselleen enemmän oikeuksia kuin laki sanoo. Mutta pyöräilevät "ei-pyöräilijät" varmaan osaavat säännöt selvästi huonommin, kuten tuo yllä viittaamani tutkimus osoittaa ihmisten olevan yleisesti ottaen ihan kehällä koko asiasta.

Kannattaa myös muistaa, että kun pyöräilijä on ajoradan reunassa, niin sitten asia on taas toisin. Silloin pyöräilijä rinnastuu autoilijaan väistämisvelvollisuuksissa. Ja jos pyöräilijä taluttaa pyörää suojatien ylitse, niin silloin hän on jalankulkija.

Mutta edelleen haluan korostaa, että muistakaa autoillessanne, että kun ajatte liikenneympyrään ja kun tulette sieltä pois, niin silloin kuuluu väistää risteävällä suojatien jatkeella olevaa pyöräilijää. Se näyttää unohtuvan tosi helposti, kun itse ympyrässä on etuajo-oikeutettu ja sieltä monesti tullaan ulos reippaalla vauhdilla.

ekto

Melkeistä aina 30 ja 40 aluilla, kävelytiet eivät ole pyöräteitä eikä niissä kuulu myöskään mopolla ajaa. Näillä teillä pyöräilijöiden kuuluisi taluttaa suojatien yli? Samoisilla aluilla on usein myös tasa-arvoiset risteykset, jolloin autoijan ei periaattessa tarvitsisi väistää vasemmalta tulevaa polkupyöräilijää, ajaisi se tiellä tai suojatiellä?

Tomi

Quote from: jmm on 09.08.2013, 13:06:48
Minä pyöräilen todella paljon.

Olen huomannut, että suurin osa autoilijoista ei myöskään ymmärrä väistämissääntöjä liittyen pyörätien jatkeisiin. Kolmion takaa tullaan väistämättä tietä ylittävää pyöräilijää, koska mediassa on viime vuosina rummutettu pyöräilijän väistämisvelvollisuuksia autojen suhteen.

Monet autoilijat ilmeisesti kuvittelevat, että pyöräilijän pitää aina väistää autoa risteyksessä.

(naps)

EDIT: Ajokortti kokonaan pois suojatiesikailevilta autoilijoilta. Autokouluun voi mennä takaisin sitten kärsittyään ajokiellon jos haluaa vielä ajokortin.

Espoossa asia on päinvastoin. Pyöräillessäni lähes poikkeuksetta autot väistävät, jopa useimmin kuin kävellessäni, siis jos olen etuoikeutettu.
Enkä edes aja kovaa, hiljennän risteyksissä sopivasti ja ajan yli noudattaen liikennesääntöjä.

Arvoton

Hienosti meillä pysähdytään suojatien eteen noin yleensä. Toki törkyilijöitäkin näkee. Ja siis Tallinnassa ne pyssää, vaikka olisin metrien päässä suojatiestä. Aika erikoista.

Mutta ajoin sitten Tampereelle tai Lahteen, Audeilla ON omat nopeusrajoitukset. Se on esim. motarilla 130 tai 140 km tunnissa. Olisipa Audi taas itselläkin. Pääsisi pikemmin kavereille.

Sour-One

Ihan asiallinen vaatimus... ai niin; väärän puolue kansanedustaja!

Oami

Yksi toimintamalli, jos jalankulkijalla on jotain kantamuksia, on heilutella niitä edestakaisin suojatiellä kulkiessaan. Sitten jos osuma auton kanssa tulee, niin osuma sitten sattuu näihin kantamuksiin eikä jalankulkijaan itseensä. Tietysti niiden arvoa vastaava summa peritään sitten kyseiseltä autoilijalta.

Quote from: Peltipaita on 09.08.2013, 13:03:42
Tässä ei tarvita muuta kuin yhteispeliä. Jalankulkijan "oikeus" astua suojatielle auton tullessa pitää poistaa. No oikeasti eihän hänellä sitä oikeutta todellisuudessa ole, mutta jalankulkijoilla on tällainen uskomus.

Kyllä on oikeus. Ks. tieliikennelain 32 § 1 mom:
QuoteSuojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Quote from: Peltipaita on 09.08.2013, 13:03:42
Jo järki sanoo sen että kevyempi liikenne väistää raskaampaa, ja jos tätä asiaa lähdetään vääntämään säännöillä toisinpäin, ollaan ongelmissa.

Eihän sano.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Veikko

Suomalainen liikennekulttuuri on kyllä suomalaisen kulttuurin alkukantaisin ja hämärin nurkka. Liikenteessämme pärjää häijyin, isoin, nopein ja/tai parhaalla itsesuojeluvaistolla varustettu. Kohteliaisuus ja toisen laillistenkin oikeuksien kunnioittaminen on niin harvinaista, että se saa aikaiseksi lähinnä vain arvaamattomia primitiivireaktioita useimmissa muissa kanssaliikennöitsijöissä.

Myös suojateillä tämä näkyy oikein hyvin - pysähdyppä monikaistaisella kadulla suojatien eteen päästääksesi odottavan jalankulkijan kadun yli, niin ensinnä jalankulkija järkyttyy niin paljon, että mieluiten kipaisisi pakoon aivan toiseen suuntaan, ja jos lopulta hurjasti viittoilemalla saat hänet houkutelluksi ylittämään kadun, niin viereisen kaistan "minun tieni, minun kaasupolkimeni" sankari toimittaa hänet sairaalaan tai taivaan kullalla silatuille kaduille.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

ekto

Mitä käytit liikenteessä pärjäämisen mittarina? Nopeitten perillä?

Itselle tärkeintä on stressitön ja mukava matkustaminen. Ruuhkassa mietin enemmän polttoaineen kulutusta, eli vältän jatkuvaa raskasta kiihdytystä ja jarruttamista. Kun edessä on tuhansia autoja, on ihan turha yrittää ohittaa edellä olevaa, ainakaan siinä pahimmassa kohdassa.

IMMane

Quote from: Veikko on 10.08.2013, 00:46:17
Suomalainen liikennekulttuuri on kyllä suomalaisen kulttuurin alkukantaisin ja hämärin nurkka. Liikenteessämme pärjää häijyin, isoin, nopein ja/tai parhaalla itsesuojeluvaistolla varustettu.

En ole häijyin, isoin, nopein ja pärjään liikenteessä niin hyvin että peltikolariakaan(liikenteessä) en ole ajanut. Outoa koska luulisi vähintään näiden muiden ilmiselvien häiriintyneiden villi-ihmisten kolaroineen minua jo tähän päivään mennessä. Tosin en ole ammattikuski vaikka kohtuullisesti ajankin. Missä päin suomea nämä villi-ihmiset oikein harjoittavat isomman ja häijymmän oikeuttaan ? Haluan laittaa muistiin että en sitten omalla autolla liiku niissä maisemissa.

ps.
Mopoauto on kolaroinut minua parkkipaikalla melko pahasti. Tyttökuski ja matkustajat tyttöjä. Olivat täysin naamat kaikki. Selvennys (liikenteessä) kohtaan.

tietotyöläinen

Kuten jo tästä ketjusta nähdään, eri liikennemuotojen kohtaamisiin liittyvä sääntösekamelska on aivan hanurista.

On täysin älytöntä kuvitella, että jengi muistaa tuon kaiken ja aina tajuaa mikä sääntö on voimassa ja ehtii tämän kaiken pohtia valmiiksi ennen kohtaamista.

Mutta mitäpä virkamiehet ja lainsäätäjät eivät ratkaisisi säätämällä lisää lakeja.

Asenneongelmaakin esiintyy, se on ihan selvää. Mutta aina ei ole kyse tietoisesta minä ensin, muut kuuseen-asenteesta. Tunnustan nyt ajaneeni itse kerran suojatien eteen pysäköidyn auton ohi. Kukaan ei meinannut jäädä alle, mutta pelästyin ihan kunnolla tajuttuani hetken liian myöhään mitä tuli tehtyä.

Veli Karimies

Quote from: Peltipaita on 09.08.2013, 13:03:42Jo järki sanoo sen että kevyempi liikenne väistää raskaampaa, ja jos tätä asiaa lähdetään vääntämään säännöillä toisinpäin, ollaan ongelmissa.

Isomman oikeudella? Ihan järki sanoo? Voi jumalauta. :D

Kyllä se nyt on vaan niin, että järki sanoo, että isompi väistää aina pienempää, koska isompi aiheuttaa enemmän vahinkoa kun ei ole väistämättä.

Näin sivukysymyksenä muuten, muistelen ettei oikealta saa ohittaa moottoritiellä, näitä kuitenkin näkee aina välillä, esimerkiksi tuossa keskiviikkona kun Tampereella sattui tulemaan vettä kuin esterin perseestä ja kaikki liikenne ajeli rajoituksia pienemmillä nopeuksilla rajoitetun näkyvyyden ja liukkaamman tiepinnan takia. No minä kuitenkin ajelin paria kilsaa kovempaa ja olin ohittamassa autojonoa vasemmalta, kun perääni liimautui jokin musta saabbi. Siis todellakin, vesisateella, musta saabbi, ihan perseessä kiinni, siinä vaiheessa jo mietin että vatipäällä on varmaan todella mukavat oltavat minun roiskeissani siinä.

No ei tämä vielä riittänyt, sain autojonon ohitettua ja otin tapani mukaan vähän välimatkaa ennen kuin palasin oikealle kaistalle, jottei autojonon ensimmäinen saisi autostani syntyviä roiskeita tuulilasilleen välittömästi. No eikös tämä saatanan vatipää vetänyt siinä vaiheessa mustalla saabillaan oikealle kaistalle ja minusta ohi melkoista ylinopeutta, kun olin itse juuri sille siirtymässä. Tuossa mietin, että kyllähän se uusi ajoneuvo mulle ois kelvannut, joten oisinko voinut vaan iskeä tuota saabbikuskia kylkeen tuossa tilanteessa ja kaikki olisi mennyt hänen piikkiinsä?

Malla

Quote from: IMMane on 10.08.2013, 11:13:39
Missä päin suomea nämä villi-ihmiset oikein harjoittavat isomman ja häijymmän oikeuttaan ? Haluan laittaa muistiin että en sitten omalla autolla liiku niissä maisemissa.

En osaa tarkkaan sanoa, kun lähinnä kotikulmilla taaperran.
Mutta paljon ajava Kuopion-sukulainen (ent. stadilainen) oli aika pöyristynyt entisen kotikylänsä Helsingin liikennekulttuurista. "Onko kaikilla pinna koko ajan kireellä?"

Veikko

Suomalainen liikennekulttuuri on kyllä suomalaisen kulttuurin alkukantaisin ja hämärin nurkka. Liikenteessämme pärjää häijyin, isoin, nopein ja/tai parhaalla itsesuojeluvaistolla varustettu.

En ole häijyin, isoin, nopein ja pärjään liikenteessä niin hyvin että peltikolariakaan(liikenteessä) en ole ajanut. Outoa koska luulisi vähintään näiden muiden ilmiselvien häiriintyneiden villi-ihmisten kolaroineen minua jo tähän päivään mennessä. ---

Uskoisin sinun olevan sopeutunut ja kuuluvan kärjistettyyn ryhmääni "parhaalla itsesuojeluvaistolla varustettu" ;) Siis kirjoitukseni oli hieman kärjistetty - toki myönnän. En minäkään ole kolaroinut autolla, vaikka olen jo yli kaksikymmentä vuotta ajanut, mutta olen joutunut kaksi kertaa auton nurin tönäisemäksi pyöräillessäni Helsingissä. Ensimmäisellä kerralla pyörätiellä, jolloin huoltoaseman pihalta ampaisi auto yllättäen päälle ja toisella kerralla risteyksessä, suojatieksi merkityllä pyörätien jatkeella, jolloin pyörätien suuntaiselta kadulta kääntyi auto päälle. Kummassakaan tapauksessa minulla ei ollut aikaa reagoida tarpeeksi välttääkseni tapahtumaa kokonaan ja kummassakin tapauksessa syynä oli autoilijan lähes käsittämätön tilannesokeus ja/tai välinpitämättömyys.

Suomalaisen liikennekulttuurin brutaalius on tullut ainakin minulle selvimmin esille silloin, kun olen tullut pyöräilemästä Keski- tai Länsi-Euroopasta - ensimmäinen pyöräilyviikko Suomessa kuluu kauhun vallassa, mutta ... sitten tilanteeseen taas tottuu. Ja liikkuessani sekä jalan että pyörällä lähden aina ajatuksesta: älä koskaan mene isompasi eteen - olit laillisesti oikeassa tai et. Viisaasti väistämällä on ainakin jonkinlainen mahdollisuus pärjätä jopa suomalaisessa liikenteessä.

Toki karmeampaakin liikennekäyttäytymistä löytyy joistakin maailmankolkista, mutta ne maat ovat monissa muissakin suhteissa selvästi takapajulla.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

IMMane

Missä päin suomea nämä villi-ihmiset oikein harjoittavat isomman ja häijymmän oikeuttaan ? Haluan laittaa muistiin että en sitten omalla autolla liiku niissä maisemissa.
Quote from: Malla on 10.08.2013, 12:33:54
Mutta paljon ajava Kuopion-sukulainen (ent. stadilainen) oli aika pöyristynyt entisen kotikylänsä Helsingin liikennekulttuurista. "Onko kaikilla pinna koko ajan kireellä?"

En yhtään ihmettelisi pinnan kireyttä kun pyörien, koirien, lapsien, rullalautalijoiden, lastenvaunujen, ratikoiden, bussien, kuorma-autojen, lenkkeilijöiden, valotolppien, taksien, ambulanssien, paloautojen, spurgujen, työkoneiden, tietyömaiden, henkilöautojen, mopojen, mopoautojen, moottoripyörien, vanhuksien jne. seassa joutuu somplimaan ja sovittelemaan sekä harrastamaan tee-se-itse selviytyjää joka päivä ihan vain autolla jonkin matkaa eteenpäin päästäkseen ettei tarvisi joka paikkaan vaeltaa, liftata tai ratsastaa hevosella kuten ennen henkilöauton keksimistä.

P

Quote from: IMMane on 10.08.2013, 13:23:48

En yhtään ihmettelisi pinnan kireyttä kun pyörien, koirien, lapsien, rullalautalijoiden, lastenvaunujen, ratikoiden, bussien, kuorma-autojen, lenkkeilijöiden, valotolppien, taksien, ambulanssien, paloautojen, spurgujen, työkoneiden, tietyömaiden, henkilöautojen, mopojen, mopoautojen, moottoripyörien, vanhuksien jne. seassa joutuu somplimaan ja sovittelemaan sekä harrastamaan tee-se-itse selviytyjää joka päivä ihan vain autolla jonkin matkaa eteenpäin päästäkseen ettei tarvisi joka paikkaan vaeltaa, liftata tai ratsastaa hevosella kuten ennen henkilöauton keksimistä.

Tulepas kokeilemaan ajelua Pietarissa. Helsingissä on kuin autoilisi tyhjässä maalaiskylässä. En ymmärrä, mikä Helsingin liikenteessä voi stressata. Siellä kun ei ole oikeita ruuhkiakaan. :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

IMMane

En ole häijyin, isoin, nopein ja pärjään liikenteessä niin hyvin että peltikolariakaan(liikenteessä) en ole ajanut. Outoa koska luulisi vähintään näiden muiden ilmiselvien häiriintyneiden villi-ihmisten kolaroineen minua jo tähän päivään mennessä. ---
Quote from: Veikko on 10.08.2013, 13:04:14
Uskoisin sinun olevan sopeutunut ja kuuluvan kärjistettyyn ryhmääni "parhaalla itsesuojeluvaistolla varustettu" ;) Siis kirjoitukseni oli hieman kärjistetty - toki myönnän. En minäkään ole kolaroinut autolla, vaikka olen jo yli kaksikymmentä vuotta ajanut, mutta olen joutunut kaksi kertaa auton nurin tönäisemäksi pyöräillessäni Helsingissä.

Toki karmeampaakin liikennekäyttäytymistä löytyy joistakin maailmankolkista, mutta ne maat ovat monissa muissakin suhteissa selvästi takapajulla.

Olen enemmänkin päättäväisyydellä varustettu mutta ehkä sitten itsesuojeluvaistollakin heitetty. Kuten aikaisemmin sanoin niin ämpyilijät ovat erittäin vaarallinen ryhmä liikenteessä. Lähes samaa luokkaa välinpitämättömien kanssa. Näiden kahden ryhmän yhdistyminen liikenteessä on usein melko kohtalokasta.

Joissain maissa mm. liikennevalot ovat näön vuoksi. Aika monessakin on vastaavia erikoisia ja yllättäviä käytäntöjä eivätkä ole niin takapajuloita. En tosin halua glorifioida suomen liikennekulttuuria. Muuallakin osataan ihan riittävästi.

Suomessa ei pidetä henkilöautoilijasta. Varsinkaan sellaisesta kenellä on yli 100 hevosvoimaa tai v-kone. Moottoripyöristä puhumattakaan. Se on fakta ja se on se kateus/opetettu dogmi.

Ei silti, en syytä tavallista tallaajaa, liftaria tai polkijaa siitä että hän on näreissään autoilijalle tai motoristille. Aihettakin varmasti on kiitos liikenteen ja tieverkon suunnitelijoiden jotka ilmeisen selvästi pitävät sekamelskasta.

kekkeruusi

Taksi törmäsi jalankulkijaan
Poliisipartio sai tehtävän mennä Fredrikinkadun ja Pohjoisen Rautatiekadun risteykseen, jossa ilmoituksen mukaan taksi olisi törmännyt suojatietä ylittäneeseen ihmiseen. Taksi oli tullut pitkin Fredrikinkatua Kampin suunnasta ja törmännyt suojatielle astuneeseen mieheen. Mies oli kaatunut katuun ja menettänyt hetkeksi tajuntansa.

Paikalla ollut nainen kertoi, että taksi osui myös häntä käteen.

Mitä näille pitäisi tehdä? Kortti pois, niin kuin ei ikinä olisi ollutkaan, auto romuttamolle ja lasku romutuksesta törttöilijälle. Nämä siis varsinaisten rangaistusten lisäksi.

Ehkä alkaisi kiinnostamaan suojateiden kunnioittaminen.

IMMane

Quote from: IMMane on 10.08.2013, 13:23:48

Quote from: P on 10.08.2013, 13:36:48
Tulepas kokeilemaan ajelua Pietarissa. Helsingissä on kuin autoilisi tyhjässä maalaiskylässä. En ymmärrä, mikä Helsingin liikenteessä voi stressata. Siellä kun ei ole oikeita ruuhkiakaan. :facepalm:

En ole itsemurha aikeissa. Mutta kiitos tarjouksesta, kai.

P

Quote from: IMMane on 10.08.2013, 13:54:17

[/quote]

No ei siellä itsemurhaa tarvitse tehdä. Liikenne on vain yllättävämpää kuin täällä. Ihan pokkana ohitetaan oikealta, rekat ohittavat toisiaan ja vastaantulija joutuu väistämään pientareelle yms. Pari kertaa on kolahtanut viimevuosina. Peltiä vain. On räjähtänyt edellä ajavan yhdistelmän renkaat silmille yms.. Kivaa.

Keskiyölläkin on ruuhkia.. Vostannian liikenneympyrä on hauska. Siellä on pakko vain tunkea pelotta sekaan, jos aikoo päästä päämääräänsä.  Omalla tuulilasikameralla on tullut nauhotettua ihan yhtä mielenkiintoisia näkymiä, vastaavia joita löytää youtubesta ;) Lisänä ovat reijät teissä, joihin ajamalla voi repiä pyöränripustuksensa, tai vähintään särkeä renkaansa / vanteensa. Vasta kolme vannetta olen joutunut oijotuttamaan.  ;D

Suomen liikenteessä mieli lepää sekä ratintakana, että jalankulkijana. Täällä voi ajaa "cruise control"-moodissa, kun yllättävät tapahtumat ovat harvinaisia. Siellä niitä tulee monta vastaan sadankilometrin matkalla.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

elven archer

Eräänä päivänä seisoin suojatien edessä. Olin selvästi menossa ylitse, mutta seisoin kiltisti tien laidassa odottamassa autojen menemistä ohitse tai liikennesääntöjen mukaista pysähtymistä. Mieluummin tietysti jälkimmäistä. Autoilija lähestyi suojatietä ja selvästi arpoi, pysähtyykö vai ei. Koska en koskaan astu suojatielle ennen kuin olen varma (sikäli kuin on mahdollista ikinä olla täysin varma toisen aikeista) pysähtymisestä, niin en liikkunut mihinkään. Juuri ennen suojatietä autoilija teki lopullisen päätöksensä ja se oli nopea pysähdys. Hänen perässään tuleva autoilija meinasi ajaa hänen peräänsä tehden rajun äkkijarrutuksen. Tämä takana oleva autoilija sitten pysähtyi ja alkoi huutaa minulle. Minä kuulemma juoksin yllättäen suojatielle, että tällaisia me jalankulkijat aina olemme. Miehen raivo oli niin suurta, että hän ei yksinkertaisesti suostunut ymmärtämään, että minä seurasin koko tapahtumaketjua tien ulkopuolelta liikkumatta tuumaakaan koko episodin aikana. Mies poistui keskisormea näyttäen paikalta hurjasti kaasuttaen.

Minusta tämä tapaus "jalankulkijan hyppäämisestä yllättäen suojatielle" oli aika hyvin joidenkin autoilijoiden asenteita valottava. Tuon tapauksen jälkeen olen suhtautunut eri tavoin tuohon usein kuultuun fraasiin "hyppäsi yllättäen eteen". Varmaan tuossakin autoilija yllättyi, mutta ei olisi pitänyt. Siinä autoilija teki ainakin kolme virhettä: 1) Hän ei pitänyt kunnollista turvaväliä edellä ajavaan. 2) Hän ei seurannut liikennettä: ei edellä ajavaa, eikä ympäristöä. 3) Hän ei selvästikään kunnioittanut suojatietä ja siten liikennesääntöjä, koska hän ei ollut millään tapaa valmis pysähtymään. Hän ei edes nähnyt minua suojatien reunassa odottamassa, koska jos olisi nähnyt, niin hän ei olisi kuvitellut olemattomia minun liikkeistäni. Hän otti itsestään selvyytenä, että siinä mukavalla suoran pätkällä ei tarvitse pysähtyä. Tuntuu, että nämä asiat ovat valitettavan usein yllättyneisyyden takana. Kyllähän talvikin joka vuosi yllättää jotkut autoilijat, mutta ehkä sen ei pitäisi.

IMMane

Quote from: P on 10.08.2013, 14:05:32
Quote from: IMMane on 10.08.2013, 13:54:17
Quote from: P on 10.08.2013, 14:05:32
No ei siellä itsemurhaa tarvitse tehdä. Liikenne on vain yllättävämpää kuin täällä. Ihan pokkana ohitetaan oikealta, rekat ohittavat toisiaan ja vastaantulija joutuu väistämään pientareelle yms. Pari kertaa on kolahtanut viimevuosina. Peltiä vain. On räjähtänyt edellä ajavan yhdistelmän renkaat silmille yms.. Kivaa.

Pitäydyn vastauksessani ;)

Apostrofi

Ei ole lainkaan harvinaista, että autoilija avaa auton ikkunan ja alkaa raivoamaan suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Tälläisiä tilanteita olen todistanut aina silloin tällöin ja myös itselle on käynyt useita kertoja niin, vaikka en ole viime hetkellä ennen auton tuloa astunut suojatielle. Taksikuskeja noin puolet näistä raivoajista. Nämä kokemukset Helsingistä.

Peltipaita

Quote from: Veli Karimies on 10.08.2013, 12:30:28
Quote from: Peltipaita on 09.08.2013, 13:03:42Jo järki sanoo sen että kevyempi liikenne väistää raskaampaa, ja jos tätä asiaa lähdetään vääntämään säännöillä toisinpäin, ollaan ongelmissa.

Isomman oikeudella? Ihan järki sanoo? Voi jumalauta. :D

Kyllä se nyt on vaan niin, että järki sanoo, että isompi väistää aina pienempää, koska isompi aiheuttaa enemmän vahinkoa kun ei ole väistämättä.

Tarkoitus on kai välttää onnettomuuksia, eikä asettaa ketään sinänsä etuoikeutettuun asemaan liikenteessä? Kannattaa pohtia miten onnettomuuksia voidaan vähentää.

Jalankulkijan oikeus astua suojatielle auton eteen ilman velvollisuutta varoa  on kai sitten paras mahdollinen tilanne, joten jatkakaamme näin ja muistakaamme jatkossakin syyttää onnettomuuksista aina autoilijoita, jotka tietenkin ajavat tahallaan päälle.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.