News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-08-11 HS: Kreikan suurimmassa siirtolaiskeskuksessa mellakka

Started by Suvaitsija, 11.08.2013, 02:13:32

Previous topic - Next topic

Soromnoo

Quote from: Noora Montonen on 11.08.2013, 10:42:26
Quote from: Ajattelija2008 on 11.08.2013, 10:41:07
Nuo laittomat siirtolaiset varmaan pääsisivät leiriltä pois, jos suostuisivat palaamaan kotimaihinsa.

Kreikan raja vuotaa kuin seula. Maan kannattaisi panostaa rajavalvontaan, vaikka arvaan, että salakuljettajat lahjovat rajavalvojat.

EUssa nousee älämölö, jos panostavat. Noussut jo nyt.

Siitä tietää että on oikealla asialla; EU alkaa äbälöimään.

nuiv-or

Quote from: JKN on 11.08.2013, 14:30:20
Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:28:08
Vaikka joka ainoa kynnelle kykenevä kreikkalainen laitettaisiin rajaa valvomaan, se vuotaisi silti.

Paljonko sähköaita maksaa / metri?


Akezin juttu: Euroopan viimeinen raja / Kreikan uhkana massiivinen laiton maahanmuutto


QuoteKreikka pystyttää 10 kilometriä pitkän muurin estääkseen laitonta maahantuloa Turkista. EU kieltäytyy antamasta Ateenalle varoja sen rakentamiseksi.

Kyse on vähän yli 10 kilometrin matkasta pitkin Evros-joen vartta, joka on maiden välinen luonnollinen raja; alue, jolla partioi jo Frontex, Euroopan ulkorajan valvontavirasto. Kansalliselle puolustukselle välttämättömänä esitetty rakennelma edellyttää kahden 2,5 metriä korkean piikkilanka-aidan rakentamista ja 25:n lämpökameran asentamista. Kustannusarvio on 5,5 miljoonaa euroa, joka EU-komission mukaan Kreikan olisi itse kustannettava.


Kolmesataa maahanmuuttajaa päivässä

Noin 300 henkeä, lähtöisin Afganistanista, Pakistanista, Algeriasta, Marokosta tai Sudanista, saapuu ihmissalakuljettajien avustamina joka päivä Kreikkaan päätyäkseen sitten sullotuksi säilytyskeskukseen, mikä on hyvin kaukana paljon haaveillusta "eurooppalaisesta unelmasta".

Valtaosa heistä tulee Schengen-alueelle maan koillisosan kautta Evros-joen kohdalla Turkin ja Kreikan vastaisen rajan yli. Siirtolaisista 90% tulee Eurooppaan laittomasti tätä maareittiä pitkin. Vuonna 2011 n. 55.000 siirtolaista pidätettiin tällä alueella. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli virallisten tietojen mukaan 16,77%. Ja nämä siirtolaiset ovat valmiita tekemään mitä tahansa päästäkseen Kreikan halki mahdollisimman nopeasti.

EU:n sekopäät:
QuoteCecilia Malmström, komissaari, Euroopan komissio

Rakentamista ei ole aloitettu, vaikka jonkinlainen aita on päätetty tehdä. Kreikkahan on yksi EU:n ulkorajojen vartijoista ja valtio saa itsenäisesti päättää, rakentaako se aidan tai rajan, jollaiset Suomellakin on Venäjän suunnalla. Pitkäaikainen ratkaisu Kreikan ongelmaan aita tuskin on. Tarvitaan muita rakenteellisia uudistuksia, jotta saadaan toimiva turvapaikka- ja rajatarkastusjärjestelmä. EU ei voi kuitenkaan estää Kreikkaa rakentamasta aitaa.

QuoteEuroopan komissio pitää aitaa kuitenkin "turhana", kertoo EUObserver. Se ei käytännössä estä merkittävästi laittomien siirtolaisten tulvaa.

Aitaa rakennetaan Kreikan ja Turkin rajalle, mistä maahan ja EU-alueelle tulee paljon laittomia siirtolaisia. Aita maksaa noin 5,5 miljoonaa euroa.

Ongelmia aiheuttaa myös Kreikan maahanmuuttojärjestelmän tehottomuus. Maa sai viime vuonna 30 000 hakemusta, mutta niistä vain 11 hyväksyttiin.


Todellisuus:

Earlier this month, border guards told Kathimerini newspaper that the project has already had a huge impact on the influx via the land border with illegal arrivals down by 95 percent.

Roope

Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:28:08
Turkin ja Kreikan välinen vesialue on pitkä ja kapea,paikoitellen lähes kivenheiton mittainen.
Tätä vesialuella ei saa maahanmuuttajan/siirtolaisen pitäväksi millään konstilla vaan maahanmuuttokonsultit nopeilla veneillään löytävät aukot alta aikayksikön.
Jos joku kiinni jääkin niin se luo vain avonaisen paikan uudelle konsultille joita riittää loppumattomiin koska Turkkia ei painosteta salakuljetustoiminnan kitkemiseen tosissaan.

[...]

Vaikka joka ainoa kynnelle kykenevä kreikkalainen laitettaisiin rajaa valvomaan, se vuotaisi silti.
Liikennettä riittää tietysti myös maarajan kautta, Albaniaa unohtamatta.

Noin Vapaa liikkuvuus ja Cecilia Malmström haluavat meidän uskovan. Aiemman kokemuksen mukaan vain osa vähentyneestä ihmissalakuljetuksesta siirtyy vesialueelle, kun maarajan valvontaa tehostetaan. Rajan ei tarvitsekaan olla ilmatiivis.

Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:28:08
Pomomiehet rahoittavat ja rengit ajavat, joskus veneitä ja renkejä menetetään mutta salakuljetuksesta veloitetaan  keskimäärin 6000 taalaa per nuppi joten tappiot eivät ole millään lailla kestämättömiä tuottoon nähden.

Kun rajavalvontaa tiukennetaan, riskit ja kustannukset kasvavat ja hinnat nousevat. Samalla nousee myös laittoman siirtolaisuuden kynnys ja volyymit pienenevät. Rajavalvontaan panostaminen on aika hampaatonta touhua ilman tiukempaa palautuspolitiikkaa ja sisärajojen valvontaa, mutta varmasti kannattavaa.

edit:
Quotemaahanmuuttokonsultit nopeilla veneillään löytävät aukot alta aikayksikön

Minun käsittääkseni normi Kreikan ja Turkin rajan ylityksessä ei ole niinkään maahanmuuttokonsulttien pikavene vaan paremminkin ylibuukattu vuotava kumivene, jossa ei välttämättä ole edes airoja.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

CaptainNuiva

Quote from: JKN on 11.08.2013, 14:30:20
Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:28:08
Vaikka joka ainoa kynnelle kykenevä kreikkalainen laitettaisiin rajaa valvomaan, se vuotaisi silti.

Paljonko sähköaita maksaa / metri?

Tarkenna ensin hiukan että kuinka sähköaita rakennetaan merelle n. 800 km pituisena, hahmotellaan sitten metrihintaa.
Tässä avuksesi kartta jossa näkyvissä Turkin ja Kreikan välinen meriraja:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Aegean_Sea_map-de.png

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

vihapuhegeneraattori

Quote from: akez on 11.08.2013, 13:03:01
Pakistanilaisyhteisön solidaarisuusmielenosoittajat kannattelevat kylttejä Amygdalezan säilytyskeskuksen portilla. Kylteissä lukee: "Yhdistyneitä työläisiä ei voida koskaan kukistaa" ja "Uusnatsit ulos".

Kiinnostava toi viimeinen slogan. Siirtolaiset tulevat toisten maahan ja alkavat samantien itse heittää ulos jengiä joka ei miellytä. Onkohan tota ajateltu ihan loppuun asti.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Arvoton

Kuten Venäjällä, oli se sitten näytelmää tai ei, Kreikassa napakasti alettava kysymään papereita ja sama Suomessakin. Ihan rasistisyytöksistä ja "kansainvälisistä laeista" piittaamatta. Jos pannaan kova kovaa vastaan, katsotaan sitten, pysyykö Eurooppa kiinnostavana. Lahjotuille poliiseille kenkää välittömästi. Luulen, että Kreikassa jo kyselläänkin papereita.

CaptainNuiva

Quote from: Roope on 11.08.2013, 14:48:02
Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:28:08
Turkin ja Kreikan välinen vesialue on pitkä ja kapea,paikoitellen lähes kivenheiton mittainen.
Tätä vesialuella ei saa maahanmuuttajan/siirtolaisen pitäväksi millään konstilla vaan maahanmuuttokonsultit nopeilla veneillään löytävät aukot alta aikayksikön.
Jos joku kiinni jääkin niin se luo vain avonaisen paikan uudelle konsultille joita riittää loppumattomiin koska Turkkia ei painosteta salakuljetustoiminnan kitkemiseen tosissaan.

[...]

Vaikka joka ainoa kynnelle kykenevä kreikkalainen laitettaisiin rajaa valvomaan, se vuotaisi silti.
Liikennettä riittää tietysti myös maarajan kautta, Albaniaa unohtamatta.

Noin Vapaa liikkuvuus ja Cecilia Malmström haluavat meidän uskovan. Aiemman kokemuksen mukaan vain osa vähentyneestä ihmissalakuljetuksesta siirtyy vesialueelle, kun maarajan valvontaa tehostetaan. Rajan ei tarvitsekaan olla ilmatiivis.

Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:28:08
Pomomiehet rahoittavat ja rengit ajavat, joskus veneitä ja renkejä menetetään mutta salakuljetuksesta veloitetaan  keskimäärin 6000 taalaa per nuppi joten tappiot eivät ole millään lailla kestämättömiä tuottoon nähden.

Kun rajavalvontaa tiukennetaan, riskit ja kustannukset kasvavat ja hinnat nousevat. Samalla nousee myös laittoman siirtolaisuuden kynnys ja volyymit pienenevät. Rajavalvontaan panostaminen on aika hampaatonta touhua ilman tiukempaa palautuspolitiikkaa ja sisärajojen valvontaa, mutta varmasti kannattavaa.

edit:
Quotemaahanmuuttokonsultit nopeilla veneillään löytävät aukot alta aikayksikön

Minun käsittääkseni normi Kreikan ja Turkin rajan ylityksessä ei ole niinkään maahanmuuttokonsulttien pikavene vaan paremminkin ylibuukattu vuotava kumivene, jossa ei välttämättä ole edes airoja.

En tarvitse vapaata liikkuvuutta ja Celiaa vahvistaamaan kokemuksiin perustuvia tietoja.
Halvimman luokan lippu merelle käsittää hinattavan kumiveneen, kalliimmassa luokassa matkustetaan nopeammalla veneellä,joskus myös romuttamoa vailla olevilla rahtilaivoilla.

Pari keissiä:
https://www.youtube.com/watch?v=bSmrDrfH6OI
https://www.youtube.com/watch?v=iL9kpnmAO3Q
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Roope

Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 15:19:59
En tarvitse vapaata liikkuvuutta ja Celiaa vahvistaamaan kokemuksiin perustuvia tietoja.

Varmasti laittomia siirtolaisia saapuu kaikenlaisilla aluksilla, mutta minkä kokemuksen mukaan maarajojen valvonnan tiukentaminen ei vaikuta rajan yli salakuljetettujen laittomien siirtolaisten määrään? Kreikan ja Turkin välisen maarajan ylittäminen on helppoa, halpaa ja nopeaa organisoida verrattuna vesialueella toimimiseen. Helpoimman ja halvimman vaihtoehdon eliminointi nostaa kustannuksia, mikä taas nostaa hintoja, mikä taas nostaa kynnystä pyrkiä Eurooppaan.

Tehokkainkaan rajavalvonta ei lopeta kaikkea laitonta siirtolaisuutta, mutta ilman kunnollista rajavalvontaa ilmiölle ei ole tehtävissä juuri mitään.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

nuiv-or

Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:58:32
Tarkenna ensin hiukan että kuinka sähköaita rakennetaan merelle n. 800 km pituisena, hahmotellaan sitten metrihintaa.
Tässä avuksesi kartta jossa näkyvissä Turkin ja Kreikan välinen meriraja:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Aegean_Sea_map-de.png

Oho!

Kuvassa 10 km pätkä, hinta-arvio 5,5 miljoonaa

CaptainNuiva

Quote from: Roope on 11.08.2013, 15:34:43
Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 15:19:59
En tarvitse vapaata liikkuvuutta ja Celiaa vahvistaamaan kokemuksiin perustuvia tietoja.

Varmasti laittomia siirtolaisia saapuu kaikenlaisilla aluksilla, mutta minkä kokemuksen mukaan maarajojen valvonnan tiukentaminen ei vaikuta rajan yli salakuljetettujen laittomien siirtolaisten määrään? Kreikan ja Turkin välisen maarajan ylittäminen on helppoa, halpaa ja nopeaa organisoida verrattuna vesialueella toimimiseen. Helpoimman ja halvimman vaihtoehdon eliminointi nostaa kustannuksia, mikä taas nostaa hintoja, mikä taas nostaa kynnystä pyrkiä Eurooppaan.

Tehokkainkaan rajavalvonta ei lopeta kaikkea laitonta siirtolaisuutta, mutta ilman kunnollista rajavalvontaa ilmiölle ei ole tehtävissä juuri mitään.

Kokemukseni/arvioni erustuvat siihen että noillakin vesillä on tullut liikuttua, kreikkalaisten kanssa asiasta useasti puhuttua ja siihen että kaveri on Frontexin kautta noilla vesillä partioinut.

Meritse Kreikkaan pukkaa nyt osan tulijoista, maahanmuuttokonsulttejahan häärää eniten maarajoilla koska siellä bisneksen pyörittämiseen ei välttämättä tarvitse kuin auton jos sitäkään.
Sitä mukaa kun maavalvontaa tiukennetaan, siirtyy bisnes merirajoille koska Eurooppaan hamuajista ei ole pulaa...Kuten mainitsit, luonnollisesti konsultoinnin hinta nousee vaikeusasteen kasvaessa mutta maksajia löytynee aivan riittävästi jo nytkin.


"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Roope

Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 21:25:57
Sitä mukaa kun maavalvontaa tiukennetaan, siirtyy bisnes merirajoille koska Eurooppaan hamuajista ei ole pulaa...Kuten mainitsit, luonnollisesti konsultoinnin hinta nousee vaikeusasteen kasvaessa mutta maksajia löytynee aivan riittävästi jo nytkin.

Liikaa, mutta aina vähemmän.

Lueskelin juuri Ruotsin Vasemmiston edustajan itkua siitä, kuinka Kreikan rajavalvonnan tehostaminen on vähentänyt laittomien rajanylitysten määrää 85 prosenttia. Tuli hyvä mieli.

QuotePostering av 1800 militärer och poliser längs grekiska gränsen får konsekvenser – i rapporter från EU konstaterar man belåtet att "inflödet minskat med 85 % " på grund av detta.
Flyktingbloggen: V: Riv murarna 4.8.2013

Tuosta tarkempia tietoja ja muutoksen havainnollistava graafi sivulla 23: Annual Risk Analysis (pdf)

QuoteMeanwhile, on the Eastern Mediterranean route, migrant flows through the previous hot-spot of the Greek-Turkish land border were largely stemmed by increased efforts by the Greek authorities. The effects of the Aspida, or 'Shield,' operation by Greece had a dramatic effect on inflows.

Weekly arrival rates of up to 2 000 were slashed to just 10 entries a week by October due to the deployment of 1 800 additional officers. While this drop in arrivals was offset to some extent by increased detections at both the maritime border in the Aegean Sea and at the Turkish-Bulgarian land border, the figures from these displacements fell far short of accounting for the difference.
Frontex: Annual Risk Analysis 2013 published 8.4.2013

Eli vaikka EU:n tuolla suunnalla laittomien rajanylitysten alentunutta määrää jossain määrin tasoitti lisääntynyt rajanylitysten määrä Aigeianmerellä ja Turkin ja Bulgarian välisellä maarajalla, jäätiin silti selvästi aiempien lukujen alle noin 15 prosenttiin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Blanc73

Turvapaikkaturisteille voisi tehdä sen selväksi, että jos Kreikka/muu Eurooppa ei miellytä, niin tervemenoa takaisin koti-paskastaniaan. Ja Suomeen ei tarvi vääntyä sosiaaliturvapummiksi. Pysykää poissa.

QuoteVihreiden ekologistien puolueen edustajat. Bannerissa lukee: "Solidaarisuuttaa maahanmuuttajille, miehille ja naisille. Olemme heille velkaa.

Que??  :facepalm: :facepalm: :facepalm:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: JKN on 11.08.2013, 14:30:20
Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:28:08
Vaikka joka ainoa kynnelle kykenevä kreikkalainen laitettaisiin rajaa valvomaan, se vuotaisi silti.

Paljonko sähköaita maksaa / metri?

Kreikan ja turkin välinen alue on saaristoa. Ei sitä voi sähköaidata.

mielipide

Quote from: CaptainNuiva on 11.08.2013, 14:28:08
Quote from: Ajattelija2008 on 11.08.2013, 10:41:07
Nuo laittomat siirtolaiset varmaan pääsisivät leiriltä pois, jos suostuisivat palaamaan kotimaihinsa.

Kreikan raja vuotaa kuin seula. Maan kannattaisi panostaa rajavalvontaan, vaikka arvaan, että salakuljettajat lahjovat rajavalvojat.

Itseasiassa tuolla on Turkin vastaista rajaa on valvomassa vuorollaan Frontexin kautta myös Suomi, ilmeisesti myös suomalaiset ovat lahjottuja?
Näissä asioissa, kuin tietysti monessa muussakin, tieto ja asian hahmottaminen olisi asiallisempaa kuin luulojen ja mielikuvituksen perusteella kommentointi.

Turkin ja Kreikan välinen vesialue on pitkä ja kapea,paikoitellen lähes kivenheiton mittainen.
Tätä vesialuella ei saa maahanmuuttajan/siirtolaisen pitäväksi millään konstilla vaan maahanmuuttokonsultit nopeilla veneillään löytävät aukot alta aikayksikön.
Jos joku kiinni jääkin niin se luo vain avonaisen paikan uudelle konsultille joita riittää loppumattomiin koska Turkkia ei painosteta salakuljetustoiminnan kitkemiseen tosissaan.

Pomomiehet rahoittavat ja rengit ajavat, joskus veneitä ja renkejä menetetään mutta salakuljetuksesta veloitetaan  keskimäärin 6000 taalaa per nuppi joten tappiot eivät ole millään lailla kestämättömiä tuottoon nähden.

Vaikka joka ainoa kynnelle kykenevä kreikkalainen laitettaisiin rajaa valvomaan, se vuotaisi silti.
Liikennettä riittää tietysti myös maarajan kautta, Albaniaa unohtamatta.

Turkki pitäisi asettaa boikottiin koska se ei valvo ulkorajojaan kunnollisesti.

Esim. Jokainen joka käy Turkissa lomalla tukee Turkin taloutta ja siten tukee Turkin valtion politiikkaa päästää elintasopakolaiset kulkemaan vapaasti Turkin läpi samalla kun poliisit ottavat turkissa näiltä elintasopakolaisilta ja heidän salakuljettaajiltaan lahjuksia minkä saavat.

Ongelmana on se että jokainen maa haluaa ongelmia aiheuttavat elintasopakolaiset äkkiä pois omalta maaperältään ajattelematta kokonaisuutta eli Turkki sallii matkan Turkin halki eikä valvo ulkorajojaan Eurooppaan päin, Kreikka ei valvo kunnollisesti rajaansa Turkin kanssa vaan toivoo että se ettei elintasopakolaisille anneta mitään saa heidät siirtymään muualle eurooppaan ja Kreikkahan on tässä politiikassaan osittain onnistunutkin koska kreikan kurjien olojen takia kreikkaan ei enää palauteta muualta euroopasta tavattuja ensin kreikkaan turvapaikkahakemuksen jättäneitä elintasopakolaisia ja läheskään kaikkia kreikan kautta tulevia ei edes rekisteröidä mihinkään eli suomeenkin saapuu turvapaikanhakijoita jotka ovat tulleet kreikan ja muiden EU-maiden halki ja jättävät turvapaikkahakemuksen vasta suomessa.
Italian strategiana on löydä sellaiset oleskeluluvat kaikille käteen että voivat muuttaa esim. Ranskaan tai Saksaan niiden avulla jonka takia ottavat sitten vastaan sellaisiakin elintasopakolais-laivoja jotka pitäisi kansainvälisten sopimusten mukaan käännnnyttää Libyaan.
Malta on epätoivoissaan ollut yhteisen turvapaikkapolitiikan ja Burden Sharingin suurin lobbari EU:ssa yhdessä Italian kanssa eli monikultturistiset eu-byrokraatit ja eu-poliitikot ovat hyväksikäyttäneet Maltan hätää ajaakseen läpi Burden Sharing eli taakanjaon ja yhteisen turvapaikkapolitiikan.

Kaikki nämä toimet lisäävät tulijoiden määrää vaikka ongelmana on juuri tulijoiden liian suuri määrä.
Jos Burden sharing tai yhteinen turvapaikkapolitiikka otetaan käyttöön niin se moninkertaistaa entisestään tulijoiden määrän.

Ainoa kestävä ratkaisu on Australian malli jossa ihmiset lähetetään turvalliseen maahan euroopan ulkopuolelle esim. afrikkaan jossa heidän hakemuksensa käsitellään hyvissä oloissa Geneven sopimuksen mukaisesti ja jos he ovat oikeutettuja oleskelulupaan niin he sellaisen saavat kyseisestä afrikan maasta.
Kun tarpeeksi maksaa tukea niin tällaisia sopimusmaita varmasti löytyy niinkuin Australian esimerkki osoittaa ja tulijoiden määrä vähenee parissa vuodessa merkittävästi kun sana leviää että eurooppaan ei enää pääse vaikka venkoilisi miten tahansa.

Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!