News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pohdintaa työttömyydestä.

Started by Hämeenlinnan Oraakkeli, 31.07.2013, 16:47:22

Previous topic - Next topic

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tänään tuli kuluneeksi vuosi siitä kun olin viimeksi verokortilla töissä. Ja aloitus tästä kylänritti palstalle kun tällaiseen loisimiseen kannustava järjestelmä on luokattoman huono, ja poliitikkojen tulisi sitä parannella. Tämä vuosi ei ole taloudellisesti ollut juurikaan sen tiukempi vaikka verokortillisia töitä ei ole tarvinnu tehdä. Pikemminkin taloustilanne on ollut parempi kuin rahaa on tullut aina säännöllisesti tilille.
Pätkätöitä tekemällä ja kokonaan työttömänä olemisella ei ole yhtään mitään taloudellista eroa, joten miksi vaivautua. Tämä tilanne on varmaan yli 100 000 Suomalaisella.   Valtiolle tämä merkitsee useamman miljardin tulonmenetyksiä ja lisäkuluja.
Se mitä pitäisi nyt tehdä on luoda selkeä järjestelmä, jossa pitkäaikaistyötön voisi tehdä pätkätöitä ilman että tuet menee sekaisin. Tämä toisi suoraan verotuluja ja pitkällä aikavälillä laskisi työttömyyttä.
Maahanmuuttopolitiikkaan tämmöinen järjestelmä olisi selkeästi isoin vouitto tähän mennessä, sillä se kannustaisi hakemaan paskaduuneja ja höpinät työvoimapulasta voisi poistaa kokonaan. Jokaisella siivosfirmalla ja työnvuokrausfirmalla olisi halukkaita työntekijöitä enemmän kuin tarpeeksi.

Olisi kiva jos joku kansanedustajista jaksaisi vastata viestiin.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Nousuhumala on 31.07.2013, 17:05:36
Eikö nämä jutut kannattaisi postata nimimerkin takaa?  :o

No miksi ihmeessä?

EL SID

mielestäni on hyvä, että Jari uskaltaa kirjoittaa asiasta omalla nimellään. Työtön saa kasvot.

Tästä on ennenkin ollut juttua, jari lienee pohjalla, eli KELAn rahalla (liiton rahalla on helpompaa, usko pois)  ja koska osapuoli, jonka kanssa rahojen kanssa takkuaa on byrokraattien kolhoosi nimeltään KELA, mikään ei kannata.
Pahinta on byrokratia. Miksi opiskelija tekee mieluummin pätkätyötä kuin työtön? Koska opiskelija saa tehdä töitä menettämättä tukea ja mikä pahinta, joutumatta byrokratian hampaisiin.
Tosiasia on, että nykyinen byrokratia yhdistettynä KELAn päivärahan pienuuteen on tehokas tapa estää ihmistä työllistymästä. olen itse kuullut tapauksesta, jossa yhden päivän työkeikka esti asumistuen ja työttömyyskorvauksen maksamisen 6 viikon ajan (firmassa maksettiin palkka kerran kuussa, jolloin tämä sai palkkatodistuksen, eli neljän viikon kuluttua. Ilman palkkatodistusta sinulle ei makseta asumistukea, työttömyyskorvaus kylläkin, mutta Kela pidättää siitä 20-25% en muista tarkasti. lisäksi Kela käsitteli anomusta 2 viikkoa) joka tarkoitti työttömälle varoitusta ja häätöuhkaa.
Fiksu ihminen oppii kerralla, Pavlovin koira toisella toistolla, tyhmempi vaatii useampia toistokertoja: pätkätyöt syöksevät köyhyysloukkuun, niitä ei kannata tehdä. Systeemi rankaisee oma-aloitteisuudesta.
Tämä on se asia joka vaatii muutosta ensimmäisenä, että oma-aloitteisuus saataisiin kannattavaksi.
Itseasiassa työnteon saaminen kannattavaksi on yllättävän helppoa: Nopein tapa on sallia pätkätöiden teko työttömille  500-600 euroon asti ennenkuin se alkaa vaikuttaa rahoihin ja kuin myös, että oma laskelma palkkatuloista riittää KELAlle asiapaperiksi. Rahan voi periä korvauksesta silloin, kun työtön saa tarvittavat paperit.  valtio tuskin menettää mitään, koska eipä työttömästä ole pätkätöihin nykyisellä systeemillä ja työstä saatu hyöty jää helposti saamatta.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Ja kokonaan työttömällä on päivät vapaat jolloin voi puuhailla muuta 8). Tämän vuoden aikana olen liki joka kuukausi saanut ainakin jotakin säästöön. Jos esimerkiksi siivoaisin tai tekisin jotain muita kaikista paskimmin palkattuja töitä niin näin ei välttämättä olisi.
Tai jos en osaisi pitää raha-asioista huolta niin pätkätyöt voisi unohtaa kokonaan.

Ilkka Partanen

Minultakin kannustus Janille että ongelmista puhutaan omalla nimellä! Työttömyys ja ylipäätään mitkään muutkaan ongelmat elämässä eivät ole mitään mitä pitäisi hävetä. Se on ihan ensimmäinen asia. On toki kypsymättömiä ja pikkusieluisia ihmisiä jotka mielellään lyövät lyötyä, mutta heistä ei kannata välittää, vaikka sanat tekisivätkin kipeää. Sadismi on ikävä piirre ja tulee kyllä takaisin aikanaan. Varsinkin netin aikana joku aina näkee kuinka suhtautuu heikompaansa ja se voi tulla kohdalle jossain, onhan maailma nykyään pienempi kuin ennen tässä mielessä.

Tosiaan, kirjoittelin aikoinaan tuosta työllistymisestä. Se on aika toimimaton kuvio, joka ei juurikaan kannusta:

http://ilikka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/107687-ty%C3%B6nteon-kannustavuudesta

SteveBerman

Itsekin olen tässä koti-isänä ja sovitellulla päivärahalla työttömänä. Kesäkuussa puuhastelin melkein viisikymmentä tuntia töitä ja ne tunnit kun soviteltiin päivärahan kanssa, sain tekemistäni töistä tavallaan 3,40€/h korvauksen. Siis tavallaan, asianhan voi ajatella kummin päin tahansa. Kannattaako tuolla korvauksella aikaansa myydä, on tietysti pohdinnan paikka. Tälläinen yhtälö saadaan aikaiseksi, kun on hyvä työttömyyskorvaus(yrittäjänä), ja huono nykyinen liksa.

mikkoR

Itse kokeilin tuota pätkä/vuokratyö hommaa ja sitä olisi ollut enemmän kuin ehti tehdä, palkkakin oli sen mitä itse pyysin.
Tuo byrokratia on ihan hanurista mutta toisaalta jos sitä ei olisi niin sieltä haettaisiin rahaa kuin pankkiautomaatilta?
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

EL SID

Quote from: mikkoR on 31.07.2013, 17:35:08
Itse kokeilin tuota pätkä/vuokratyö hommaa ja sitä olisi ollut enemmän kuin ehti tehdä, palkkakin oli sen mitä itse pyysin.
Tuo byrokratia on ihan hanurista mutta toisaalta jos sitä ei olisi niin sieltä haettaisiin rahaa kuin pankkiautomaatilta?

tässä kannattaa muistaa, että suurimmalle osalle työttömistä elämä on elämistä kädestä suuhun ja köyhyysloukun väistelyä. Siksi byrokratiasta on vain haittaa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: mikkoR on 31.07.2013, 17:35:08

Höh

Sieltähän haetaan sitä rahaa tälläkin hetkellä kuin pankkiautomaatista, ja laskun maksajat saavat maksaa myös byrokraattien osuuden summasta.