News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-05-28 YLE: Kalle Isokallio: Olemme tilanteessa, jota emme pysty korjaamaan

Started by guest7001, 25.06.2013, 18:12:07

Previous topic - Next topic

msm

Quote from: Sour-One on 02.07.2013, 17:06:40
Työntekijöiden suhde yksityinen >< julkinen 2,3.

Oikeastaan aika turha puhua työntekijöiden määrästä, pitäisi verrata budjetteja. Tilastoissa nimittäin esimerkiksi palveluitaan kunnalle myyvien yritysten (esim. vanhainkoti tai siivousfirma) näkyy yksityisenä työntekijänä, vaikka todellisuudessa raha tulee yhteiskunnalta.

Sour-One

Quote from: msm on 02.07.2013, 18:10:50
Quote from: Sour-One on 02.07.2013, 17:06:40
Työntekijöiden suhde yksityinen >< julkinen 2,3.

Oikeastaan aika turha puhua työntekijöiden määrästä, pitäisi verrata budjetteja. Tilastoissa nimittäin esimerkiksi palveluitaan kunnalle myyvien yritysten (esim. vanhainkoti tai siivousfirma) näkyy yksityisenä työntekijänä, vaikka todellisuudessa raha tulee yhteiskunnalta.

Tilanne muuttuu kyllä radikaalisti. Julkinen sektori on 55 % bruttokansantuotteesta. Silti kiinnostaa nuo Velmun esittämät luvut, mistä ne on peräisin.

ikuturso

Quote from: sivullinen. on 30.06.2013, 17:50:01
Helppoa on vaatia julkiselle sektorille palkanalennuksia - "sisäistä devalvaatiota". Mutta jos sitäkään polkua miettii vähänkää kauemmas, joutuu toteamaan, ettei se ole niin yksiselitteinen. Jos julkisensektorin palkkoja lasketaan, asuntovelallisten ostovoima romahtaa, lyhennykset jää maksamatta ja heihin iskee hysterinen paniikki. Sillä toistaiseksi ei heille ole käynyt mitään huonoa - viimeiset pari kymmentä vuotta ovat olleet pelkkää nousukautta. Nyt jos tehtäisiin pienikin muutos huonompaan, se romuttaisi koko maailmankuvan.
...

On se hienoa, että ollaan tilanteessa, jossa julkisen sektorin nettoveroja maksamaton virkamies voi ottaa 200 000 euron asuntolainan noin vaan ilman huolta huomisesta, mutta yrittäjä ei uskalla edes ostaa uutta autoa osamaksulla, koska ei tiedä saako huomenna palkan.

Ja samalla yrittäjiä painostetaan palkkaamaan ihmisiä, eikä kukaan uhkaa virkamiehen jakkaraa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Sour-One

Quote from: ikuturso on 02.07.2013, 19:49:39
Quote from: sivullinen. on 30.06.2013, 17:50:01
Helppoa on vaatia julkiselle sektorille palkanalennuksia - "sisäistä devalvaatiota". Mutta jos sitäkään polkua miettii vähänkää kauemmas, joutuu toteamaan, ettei se ole niin yksiselitteinen. Jos julkisensektorin palkkoja lasketaan, asuntovelallisten ostovoima romahtaa, lyhennykset jää maksamatta ja heihin iskee hysterinen paniikki. Sillä toistaiseksi ei heille ole käynyt mitään huonoa - viimeiset pari kymmentä vuotta ovat olleet pelkkää nousukautta. Nyt jos tehtäisiin pienikin muutos huonompaan, se romuttaisi koko maailmankuvan.
...

On se hienoa, että ollaan tilanteessa, jossa julkisen sektorin nettoveroja maksamaton virkamies voi ottaa 200 000 euron asuntolainan noin vaan ilman huolta huomisesta, mutta yrittäjä ei uskalla edes ostaa uutta autoa osamaksulla, koska ei tiedä saako huomenna palkan.

Ja samalla yrittäjiä painostetaan palkkaamaan ihmisiä, eikä kukaan uhkaa virkamiehen jakkaraa.

-i-

200 keurin lainaan nyt kummosia tuloja tartte. Ja se mitä puhuit yrittäjästä ja autosta osamaksulla, jätän omaan arvoonsa.

Markkanen

Kun nyt puhutaan paperinpyörittäjistä niin keskustelu on minusta vähän karannut sivuraiteille. Miettikää edes muutama sekunti asioita järjellä. Kysymys: Väheneekö paperinpyöritys virastoissa jos "sihteereitä" vähennetään tai heidän palkkaansa lasketaan? Ei vähene. Itse en ole paperinpyörittäjä, mutta sen verran olen sivusta sitä joutunut katselemaan, että sääliksi käy monia paperinpyörittäjiä ihan sen työtaakan takia. Monet jäävät virka-ajan ulkopuolelle ylitöihin ilman rahakorvausta (tunti tunnista saa vapaata) kun ei muuten saa asioita hoidettua. Jos joku on pois tai jos vähennetään väkeä niin työtaakka jää muiden hoidettaviksi. Sairaslomat lisääntyvät jne. Onko se säästämistä? Tekisitkö sinä tällaista työtä alle 2000 € kuukausipalkalla? Pitääkö vielä tuostakin palkasta ottaa pois?

Paperinpyörittäminen vaatii valtavasti henkilökuntaa jos sitä meinaa tehdä määräysten ja aikataulujen mukaan. Siitä ei pääse mihinkään. Mietitäänpä hetken vaikka oikeusministeriön ja Sisäasianministeriön paperinpyörittämistä. Kun epäilty otetaan kiinni niin siitä tehdään omat paperit. Kun asiaa tutkitaan niin voi syntyä valtava määrä pöytäkirjoja ja tutkintaraportteja. Monet isommat jutut kuten talousrikokset tai vaikka Auerin juttu poiki tutkintamateriaalia kassikaupalla syyttäjänvirastoon. Siellä taas tehdään jutusta omat paperit. Sitten kun juttu menee käräjille, niin siellä vasta paperia pyöritelläänkin. Kun juttu menee hovioikeuteen, niin kaikki käsitellään taas alusta asti jne. Suurien kaupunkien "laitosten" paperinkulutus on luokkaa trukkilavallinen kestää alle 2 viikkoa.

EU-byrokratia lisää valtavasti töitä laitoksissa. Erilaisia kaavakkeita joudutaan päivittämään ja vanhat kaavakkeet hävittämään. Kaikki tehty työ pitää lisäksi arkistoida xx vuodeksi.

Kertokaapa nyt neropatit miten ja mistä aletaan vähentää virkamiehiä?  Ketään ei voi vähentää koska systeemi luo lisää byrokratiaa kokoajan ja siihen tarvitaan lisää virkamiehiä. Virkamiesten määrän kasvaminen on SEURAUSTA siitä, että laki monimutkaistuu kokoajan ja lakeja tulee jatkuvasti lisää mikä lisää paperinpyöritystä jne...
Jos halutaan vähentää paperinpyöritystä, niin meidän on puututtava SYIHIN eikä seurauksiin. Lakeja pitää muuttaa "käyttäjäystävällisemmäksi" ja yksinkertaisemmiksi. Lakikirjapino on triplaantunut 20 vuodessa kun EU lainsäädäntö otetaan mukaan. Asiat mutkistuu kokoajan ja sitten ihmetellään kun virkamieskunta kasvaa. Haloo...  Eikös vanha sanonta mennyt jotenkin niin, että mitä enemmän on lakeja, sitä huonompi on valtio.

Sitten vielä kerran ne ansaitut palkat. Paperinpyörittäjien palkat ovat alle vapaiden markkinoiden samalla koulutus/ kokemus tasolla. Kenttätyötä tekevät virkamiehet saavat viikonloppulisiä ja vuorotyöstä vähän lisää. He pääsevät nippa nappa "köyhyysrajan" yläpuolelle. Ilta-alkuisten lehtien palkkatilastot ovat hämmästyttäviä. Vanhempi konstaapeli tienaa muka yli 3000€. Ha ha. Onhan sekin mahdollista, mutta sitten pitää paiskia viikonloppuja ja vuorotyötä putkeen. Saman saa vaikka sähköasentaja ihan päivätyöllä usein.

Kuten Kalle Isokallio sanoi äänitteessä, että lääkäreitä meillä on nyt enemmän kuin koskaan. Silti on pulaa lääkäreistä lääkärinhommissa kun lääkärit ovat hukkua paperityöhön. Pitäisikö lääkäreille määrätä sihteerit jotta potilaat saavat hoitoa? Vai kuka ne paperit sitten pyörittäisi? Ajatelkaa kokonaisuutena tätä asiaa. Syy/ seuraus kaava on ymmärrettävä. Jos hampaassa on reikä niin auttaahan särkylääke siihen, mutta ei poista ongelmaa. Pakollista hoitoa lykätään vaan eteenpäin ja homma kusee lopulta alleen. Näin toimii Suomen hallitus politiikassaan nyt. Kun talo palaa, niin sammutus on siirretty seuraavaan kevääseen. Kunhan Jykke saa nyt pitää hallituksensa. Millään muulla ei ole mitään väliä. Loistava strategia jos on aikeissa tuhota Suomen kansantalouden.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Jaska Pankkaaja

Pitäisi vähentää yhteiskunnan tehtäviä ja näin vähentää sitä "paperinpyöritystä".
Alemman tason sihteeriköt ym. tekevät varmasti sinänsä työtä mutta se on suurelta osin turhaa tai jopa haitallista.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Mika

Quote from: Markkanen on 03.07.2013, 12:06:08
Kertokaapa nyt neropatit miten ja mistä aletaan vähentää virkamiehiä?  Ketään ei voi vähentää koska systeemi luo lisää byrokratiaa kokoajan ja siihen tarvitaan lisää virkamiehiä. Virkamiesten määrän kasvaminen on SEURAUSTA siitä, että laki monimutkaistuu kokoajan ja lakeja tulee jatkuvasti lisää mikä lisää paperinpyöritystä jne...

Voi hyvä sylvi.  Siitähän nimenomaan on kysymys, että toimintaa pitää järkeistää yksinkertaistamalla lainsäädäntöä ja luopumalla tyhjänpäiväisten tutkimus- yms. hankkeiden rahoittamisesta.  Vaikkei virkamiehen työssä pahemmin järkeä saakaan käyttää, myös niiden olemassa olevien lakien tulkinnoissa kannattaisi miettiä, pitääkö aina mennä sen hankalimman ja työläimmän reitin kautta.  Suomessa käytetään käsittämätön määrä resursseja esim. sellaisten EU-direktiivien soveltamiseen, joista Etelä-Euroopassa ei piitata pätkääkään.

Kun kaikki ajavat ensisisjassa omaa etuaan, luokan kilteimmälle oppilaalle jää yleensä musta pekka käteen.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Tapio Äyräväinen

Velmun luvut ovat päin seiniä.

Mika kertoi, mikä on homman nimi ja ratkaisu siihen.

Markkanen

  Suomi säästäisi paljon jos sossun menoja karsittaisiin reilusti. Koska kuitenkin hyvinvointivaltio on kohta historiaa niin olisi järkevää pohtia säästöjä ajan kanssa ja hallitusti ettei käy niinkuin Kreikan on käynyt. Kaikki on tehtävä heti ja kiireellä.
Alkaa voisi siitä, että sossu ei annna muuta tukea kuin aivan perustuen tukia tarvitseville. Eli katto pään päälle ja rahaa sen verran, että pysyy kunnossa. Vaatteet saisi ostaa kirpputorilta ja huonekalut Ekotorilta. Harkinnan varaiset tuet pois kokonaan. Kaikille sama "palvelu" oli sitten mamu tai ei. Näin byrokratia pienenisi ja tasa-arvo paranisi. Sossun ja kelan paperin pyöritys pienenisi selkeytymisen myötä huomattavasti. Lisäksi reduntantteja ei enää tulvisi maahan niin paljon kun esim. länsinaapuri tarjoaa paremmat palvelut. Lisäksi siellä on vielä työtäkin tarjolla (jos haluaa tehdä).

No tämäkin kuuluu kastiin jota ei voi äänestämällä saavuttaa. Kaikki tällaiset uudistukset vaativat sen romahduksen. Kataisen epäsikiöhallitus tulee kruunaamaan tämän romahduksen. Viimeinen hallitus joka nostaa sosiaalimenoja ja vinkuen innosta houkuttelee Suomeen "työvoimaa" ympäri maailmaa jotta saataisiin sosiaalimenoja lisää. Ruori Suomi-laivassa lukitaan kiinni ja proletaarien pelastusveneiden pohjat puhkotaan. Sitten vaan kurssi kohti suurinta karikkoa. Tämäkin on varsin optimistenen ennustus.

Ei tässä nyt optimismi tai pessimismi mitään auta. Voihan sitä onnellisenakin toki tehdä vararikon. Sitten ei ole mitään velvollisuuksia ja jos onkin niin ei se haittaa mitenkään. Uusi ulja boheemielämä alkaa monella entisellä työn orjalla. Ehkä Katainen ja Urpilainen ovatkin kaukaa humanisteja. Antaa Kiinalaisten tehdä työt ja pidetään me hauskaa.  :P ;D
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

ikuturso

Quote from: Markkanen on 03.07.2013, 14:58:18
  Suomi säästäisi paljon jos sossun menoja karsittaisiin reilusti. Koska kuitenkin hyvinvointivaltio on kohta historiaa niin olisi järkevää pohtia säästöjä ajan kanssa ja hallitusti ettei käy niinkuin Kreikan on käynyt. Kaikki on tehtävä heti ja kiireellä.
Alkaa voisi siitä, että sossu ei annna muuta tukea kuin aivan perustuen tukia tarvitseville. Eli katto pään päälle ja rahaa sen verran, että pysyy kunnossa. Vaatteet saisi ostaa kirpputorilta ja huonekalut Ekotorilta.

Meidän kylällä asuu muutama puolalainen ja virolainen työperäinen. Ilmeisesti vain eu-kansalaisena täällä. Tekevät työtä, ansaitsevat rahaa ja ostavat tavaransa kirpputorilta ja asuvat erittäin vaatimattomissa maalaiskunnan vuokrataloissa. Heidän elintasonsa on varsin matala. Ei ole taulutelkkareita ei ole nintendoja. On käytettyjä melamiinihyllyjä ja vaahtomuovipatjoja.

Kun vertaa näihin rehellisiin työtätekeviin siirtolaisiin näitä tiettyjä harkinnanvaraisilla taulutelkkareita hommaavia "siirtolaisia", niin huomaa, että jotain on pahasti - todella pahasti pielessä tässä maassa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Quote from: Sour-One on 02.07.2013, 18:15:44
Quote from: msm on 02.07.2013, 18:10:50
Quote from: Sour-One on 02.07.2013, 17:06:40
Työntekijöiden suhde yksityinen >< julkinen 2,3.

Oikeastaan aika turha puhua työntekijöiden määrästä, pitäisi verrata budjetteja. Tilastoissa nimittäin esimerkiksi palveluitaan kunnalle myyvien yritysten (esim. vanhainkoti tai siivousfirma) näkyy yksityisenä työntekijänä, vaikka todellisuudessa raha tulee yhteiskunnalta.

Tilanne muuttuu kyllä radikaalisti. Julkinen sektori on 55 % bruttokansantuotteesta. Silti kiinnostaa nuo Velmun esittämät luvut, mistä ne on peräisin.

Pitää muistaa myös kuntakonsernit. Moni kunta omistaa yhtiöitetyt palvelunsa täydellisesti. Kunta ostaa näiltä suuren osan palveluista ja kattaa mahdolliset tappiot verovaroista. Nämä näkyvät myös yrityksinä noissa luvuissa puhtaiden ostopalveluiden lisäksi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Quote from: Sour-One on 02.07.2013, 21:24:23
200 keurin lainaan nyt kummosia tuloja tartte.

Mutta se riskitaso. Kumman se on tänä päivänä helpompi ottaa: paperityöntekijän vai vähemmistövaltuutetun toimiston projektisihteerin?

Toiseksi pitää muistaa korkotaso ja sen nousuun varautuminen. Jos tänä päivänä korkotaso on keskimäärin 2%, peruskorkotason nousu 2% tarkoittaa 100% nousua koron osuudesta lainanlyhennyksissä. Lyheneekö pääoma kohta enää ollenkaan?

Kun kupla puhkeaa, moni korkki narahtaa, junat myöhästyy ja köysiä kiristyy. Valitettavasti.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nuivake

Quote from: ikuturso on 03.07.2013, 21:10:13

Kun kupla puhkeaa, moni korkki narahtaa, junat myöhästyy ja köysiä kiristyy. Valitettavasti.

-i-

Vielä kun tuo ei ole kuin ajan kysymys. Valitettavasti.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Sour-One

Quote from: ikuturso on 03.07.2013, 21:10:13
Quote from: Sour-One on 02.07.2013, 21:24:23
200 keurin lainaan nyt kummosia tuloja tartte.

Mutta se riskitaso. Kumman se on tänä päivänä helpompi ottaa: paperityöntekijän vai vähemmistövaltuutetun toimiston projektisihteerin?

Toiseksi pitää muistaa korkotaso ja sen nousuun varautuminen. Jos tänä päivänä korkotaso on keskimäärin 2%, peruskorkotason nousu 2% tarkoittaa 100% nousua koron osuudesta lainanlyhennyksissä. Lyheneekö pääoma kohta enää ollenkaan?

Kun kupla puhkeaa, moni korkki narahtaa, junat myöhästyy ja köysiä kiristyy. Valitettavasti.

-i-

Jos on edes jonkin aikaa ollut paperitehtaassa töissä, niin ei tartte 200 keurin lainoja

Markkanen

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/505616/EUbyrokratian+lisaantyminen+huolestuttaa+viljelijoita

Ja EU pelastaa maanviljeliät? Ok. Entä kulut ja byrokratia? Lisää virkamiehiä vaan hoitamaan byrokratiaa ja papereita. Tuet ei kohta auta kun joku kuitenkin maksaa lisääntyvän byrokratian. Sen tekee kansa ja maanviljeliät itse. Joku asia tulee kalliimmaksi jne. Ilmaisia lounaita ei ole edes EU-rahanjakopöydässä. Tmmärtääkö tavallinen maajussi edes mitä tässä puhutaan? No jos keskustapuolue kannattaa EU:ta ja sitä byrokratiaa niin maajussit ovat turvassa. Heh heh heee...  :facepalm:
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

cassius ali

Ikävä kyllä, näin se menee.

Ole itse tehnyt pääosan omaa työuraani julkisella sektorilla ja heti alkuun voin sanoa, että sinne ei ole mitään mahdollisuuksia päästä ilman poliittista taustatukea. Kaikki kuntien ja valtion virkapaikat siivoojasta ylipääjohtajiin on jyvitetty, nimitetty ja miehitetty polittisilla perusteilla ja jokainen julkissektorin paikkoja hakeva syynätään näillä perusteilla. Paperit, tieto, taito ja kyky on siinä pelissä täysin toisarvoisia tekijöitä.

Toki jotain muodollistakin pätevyyttä tarvitaan;  ja uskomattoman usein vielä nykyäänkin naiset ostaa sen virkapaikan sillä maailman perinteisemmällä keinolla. Miehillä pitää kuitenkin ainakin useimmitten olla edes jonkinlaiset paperit.

Paljon toki mennään esim. juuri kepun hallitsemilla alueilla sisään systeemiin niinkin, että kansakoulun jusjust hädintuskin läpäissyt, mutta muuten sitäkin "ykstotisempi ja luotettavampi maaseudunpoika" otetaan ensin johonkin viraston pikkuvirkaan  ja sitten pikkuhiljaa täydellä palkalla työnohessa hivuttaen hankitaan jostakin puolueen hallinnassa olevasta oppilaitoksesta asiaa ymmärtäväisiltä opettajilta sopivia "opintosuorituksia" ja näin hivuttaudutaan aina ylemmäksi ja ylemmäksi virastohierarkian virkaportaikossa ilman että asiantuntemus ja pätevyys olisi kehittynyt yhtään missään varsinaisessa ammattiasiassa, kuin vaan pelkästään politrukkien sisäisissä nuoleskelusysteemeissä.

Ja periaatteessa samat kuviot  pelaa tietysti niin demareilla kuin kokkareillakin hallitsemillansa aloilla ja alueilla.

Itse aikani julkisektorilla höylättyäni päätin kokeilla yksityisyrittämistä, mutta tällä alalla totesin sen muutaman vuoden kuluttua mahdottomaksi ja yrittelin paluuta julkiselle. Vielä parikymmentä vuotta sitten siellä kyllä oli  jonkin verran tarjolla pätkä- ja projektihommia. Nykyään erilaisten "Tuottavuus"- ym. alasajo-ohjelmien aikaan ei taida olla enään niitäkään.

Mutta tuossa viimevaiheessa oppi kyllä erittäin hyvin näkemään sen mistä kunnon vakinaisen virkamiehen päivä muodostuu : lehdet ja kahvit, viraston tyky- ja virkistystoiminta ja yhteiset virkistymatkat, pomon nuoleskelu, omien asioiden hoito talon ajalla, juoruaminen ja paskanjauhanta työkavereiden huoneissa, tyhjänpäiväiset palaverit, matkat mahdollisimman kaukaisiin ja eksoottisiin työkohteisiin ja tietysti kaikista makeinta heillä oli se matkalaskun teko, mikä parhailla pelureilla teki yli puolet nettopalkasta. Ja tietysti kaiken aikaa omien virka-asemien petaus ja parantelu ja kilpailijoiden mollaus.

Ja ne virkamiehen varsinaiset työt, nehän teetettiin tietenkin konsulteilla sekä projekti- ja pätkätyöläisillä, koska jokainen näistä himoitsi kiihkeästi juuri tuota vakinaista virkapaikkaa, jotta pääsisi itse teettämään ikävät, oikeaa työtä liiaksi muistuttavat tehtävät seuraavilla projekti- ja pätkätyöläisillä ja senvuoksi olivat valmiita raatamaan aamusa iltasa pyhäsä arkesa minimipalkalla vakinaistamisen ihanassa toivossa.
ceterum censeo immigration esse delevit

Velmu

Quote from: Tapio Äyräväinen on 03.07.2013, 13:32:16
Velmun luvut ovat päin seiniä.

Mika kertoi, mikä on homman nimi ja ratkaisu siihen.

No ei ne luvut nyt ihan päin seiniä ole. Tarkistin vähän niitä. Väkeä Suomessa oli vuonna 1965 noin 4,5 miljoonaa henkeä ja vuonna 1990 porukkaa oli 5 miljoonaa. Kunnilla oli 1965 töissä noin 180 000 päätä ja vuonna 1990 noin 500 000 päätä. Valtiolla työskenteli 1990 noin 215 000 ja vuonna 1965 erään lähteen mukaan noin 70 000 henkeä.
Eli valtion työntekijöiden määrän kehityksessä olin vähän pielessä. Joka tapauksessa samaan aikaan kun kansa kasvoi 500 000:lla, kasvoi virkamiesmäärää 465 000:lla eikä 550 000:lla kuten aiemmassa kirjoituksessani kerroin.
Eli kyllä suuruusluokat ovat kohdallaan. Aikavälillä 1965-1990 syntyneet suomalaiset tarvitsivat kukin yhden virkamiehen entisten lisäksi hoitamaan asioitaan. Valtion työntekijöiden määrän vähentyminen johtuu nkyään ennen kaikkea valtion laitosten liikelaitoistamisesta, jolla luvut on saatu näyttämään kauniimmilta.

Maatiaisjuntitar

Quote from: cassius ali on 03.07.2013, 23:10:21
Kaikki kuntien ja valtion virkapaikat siivoojasta ylipääjohtajiin on jyvitetty, nimitetty ja miehitetty polittisilla perusteilla ja jokainen julkissektorin paikkoja hakeva syynätään näillä perusteilla. Paperit, tieto, taito ja kyky on siinä pelissä täysin toisarvoisia tekijöitä.

Toki jotain muodollistakin pätevyyttä tarvitaan;  ja uskomattoman usein vielä nykyäänkin naiset ostaa sen virkapaikan sillä maailman perinteisemmällä keinolla. Miehillä pitää kuitenkin ainakin useimmitten olla edes jonkinlaiset paperit.


Tuo on sellaista shaissea ettei mitään rajaa...  :roll:

Minutkin on valittu kunnalle töihin, vaikken kuulu mihinkään puolueeseen, enkä  jakanut pesääni kenellekään.  ;D

Näistä kunnan töistä yleensäkin kerrotaan aivan uskomattomia tarinoita. Useimmiten kertojina sellaiset, joilla ei ole mitään kokemusta eikä oikeaa käsitystä siitä, mitä kunnissa todella tehdään.

sivullinen.

Quote
Evankelisluterilaisen kirkon jäsenkato ei ole vähentänyt virassa toimivien pappien lukumäärää.

Kirkon työmarkkinalaitoksen kokoaman tilaston mukaan Suomessa työskenteli viime vuonna lähes 2?200 pappia, mikä on noin 400–500 enemmän kuin toistakymmentä vuotta aiemmin.

Samassa ajassa kirkon jäsenmäärä on supistunut yli 230?000 suomalaisella, käy ilmi Kirkon tilastollisesta vuosikirjasta.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/505820/Asiamies+Pappeja+tarvitaan+jasenkadosta+huolimatta

Pappien määrä on noussut yli 20% 20 vuodessa. Nousee yhtä rajusti kuin virkamiesten ja lääkärien määrä.

Verovaroilla on mukava laajentaa toimintaa, vaikka sitä ei kukaan kaipaa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

cassius ali

Quote from: Maatiaisjuntitar on 05.07.2013, 10:02:41
Quote from: cassius ali on 03.07.2013, 23:10:21
Kaikki kuntien ja valtion virkapaikat siivoojasta ylipääjohtajiin on jyvitetty, nimitetty ja miehitetty polittisilla perusteilla ja jokainen julkissektorin paikkoja hakeva syynätään näillä perusteilla. Paperit, tieto, taito ja kyky on siinä pelissä täysin toisarvoisia tekijöitä.

Toki jotain muodollistakin pätevyyttä tarvitaan;  ja uskomattoman usein vielä nykyäänkin naiset ostaa sen virkapaikan sillä maailman perinteisemmällä keinolla. Miehillä pitää kuitenkin ainakin useimmitten olla edes jonkinlaiset paperit.

Tuo on sellaista shaissea ettei mitään rajaa...  :roll:
Minutkin on valittu kunnalle töihin, vaikken kuulu mihinkään puolueeseen, enkä  jakanut pesääni kenellekään.  ;D
Näistä kunnan töistä yleensäkin kerrotaan aivan uskomattomia tarinoita. Useimmiten kertojina sellaiset, joilla ei ole mitään kokemusta eikä oikeaa käsitystä siitä, mitä kunnissa todella tehdään.

En halua kiistää "Maalaisjuntittaren" kokemuksia, sillä poikkeus aina vahvistaa säännön.

Omat näkemykseni perustuvat 40 v omakohtaiseen kokemukseen julkiselta sektorilta.

Olettaisin, että arvon Juntitar saa keräillä kokemuksia vielä muutaman kymmenen vuotta päästäkseen samaan. Ja siinä ajassa ennättää tapahtua paljon.
ceterum censeo immigration esse delevit

Kalevi Aronen

Quote from: Nuivake on 25.06.2013, 20:18:35
Pienyrittäjänä näen tilanteen siten, että ainoa keino pois tästä syöttöporsaiden ylläpidosta on julkisen sektorin puolittaminen. Vähintään. Puolet pois ja sekään ei tule riittämään. Otamme 10 miljardia vuodessa velkaa, jotta voimme ylläpitää tätä tuhon tietä. Joko julkinen sektori puoliksi ja väki kylmästi peruspäivärahalle tai sitten vedetään Kataiset ja annetaan mennä katkeraan loppuun asti. Tällöin tuhoutuu koko maa taloudellisesti, yksityisihmiset mukaanlukien, ainoastaan rikkaimmat harvat jäävät pinnalle. Konkurssipesä raiskataan maata myöten.
Aivan, mutta mistä julkisen sektorin osasta olisit valmis luopumaan? Poliisi? Rajavartiolaitos? Koulutus? Terveydenhuolto? Olen hieman toista mieltä julkisesta sektorista, kuin keskimäärin tämä ketju.

Jatkuvaa taistelua määrärahoista ja työntekijöistä. Olen ollut  sen verran monessa yrityksessä töissä ja viimeiset 28 vuotta ison sairaalakuntayhtymän palveluksessa. Täytyy sanoa, että en ole kenenkään nähnyt tekevän niin paljoa leipänsä eteen, kuin julkisella sektorilla.

Huonoimmin palkatusta päästä työntekijät joutuvat käymään sossun luukulla kun palkka ei pääkaupunkiseudulla riitä. Yksityiset firmat ottaisivat mielellään vaikka koko julkisen sektorin tehtävän itselleen. Tosin se tulisi kansalaisille kalliiksi.

Se on todella helppoa leikata julkista sektoria, kun ei tiedä mitä semmonen tekee. 
Om mani padme hum.

Sibis

Tässä hehcux hieman listaa;
Muistakaa huomioida kaikki kun kustannukset lasketaan....

Monikulttuurisuusasiantuntija, Maahanmuuttokoordinaattori,Tulkkipalvelukoordinaat tori,
Asioimistulkki, Kulttuuriluotsi, Vertaisosaaja, Erityisryhmän linjavastaava,
Päivähoidon maahanmuuttajakoordinaattori, Sopeuttamistyöntekijä, Kotoutussihteeri,
Monikulttuurisen varhaiskasvatuksen suunnittelija, Monikulttuurisenopetuksen suunnittelija,
Suomen askeleet-linjan opettaja, Lyhytkurssivastaava, Aikuisperuskoulun linjavastaava,
Alaikäisten turvapaikanhakijoiden ryhmäkodin vastaava ohjaaja, Monikulttuurisuusaktivisti,
Aktivistimaahanmuuttajakouluttaja, Monikulttuurisuuskoulutusmateriaalivastaava,
Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtaja, Sosiokulttuurinen tasapainottaja,
Pakolaisneuvonantaja, Vähemmistöoikeuksien valvoja, Avustusanomusten esitäyttäjä,
Maahanmuuttajien asunto-oloja pohtiva virkamies, Maahanmuuttajapalveluiden päällikkö,
Maahanmuuttoneuvoston puheenjohtaja, Monikulttuurikonsultti, Romanityöryhmä,
Kerjäläistyöryhmä, Maahanmuuttajien rekrytoinnin helpottamista pohtiva työryhmä,
Maahanmuuttoyksikön terveydenhuollon konsultti, Maahanmuuttoyksikön psykologi,
Maahanmuuttoyksikön sosiaalityöntekijä, Maahanmuuttoyksikön sosiaaliohjaaja,
Maahanmuuttoyksikön etuuskäsittelijä, Maahanmuuttajalasten varhaiskasvattaja,
Sisäministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastaja, Siirtolaisinstituutin johtaja,
Vastaanottokeskuksen apulaisjohtaja, Maahanmuuttajaneuvoston puheenjohtaja,
Naapuruus-sovittelija, Kotouttamisohjaaja, Avustamistulkin, Aputulkki,Romaniasioidenhoitaja,
Kunniaan liittyvien konfliktien asiantuntija, Maahanmuuttoasioiden johtaja,
Sisäasianministeriön maahanmuutto-osaston oikeusyksikön yhdenvertaisuus-vastuualueen johtaja,
Maahanmuuttaja- ja kotouttamisasioiden neuvottelukunta, Maahanmuuttotyön päällikkö,
Maahanmuutto- ja kotouttamisasioiden yhteistyöryhmä, Maahanmuuttopolitiikkastrategi,
Kehitysmaatutkimuksen professori, Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen asiantuntijan,
Monialaisen romanityöryhmän puheenjohtaja, Monikulttuurisen maahanmuuttajatyön päällikkö,
Maahanmuuttajien henkisestä sopeutumisesta vastaava asiantuntija, Sopeutumiskonsultti,
Maahanmuuttajajärjestöjen toimintaedellytyksiä voimaannuttavan projektinjohtaja,
Maahanmuuttajajärjestöjen mielenterveysosaamista pohtiva projektisuunnittelija,
Maahanmuuttajien työllistämisyhdistyksen asianajaja, Maahanmuuttajien neuvontapisteen ohjaaja,
Pakolaisavun vertaisryhmätoiminnan koordinaattori, Monikulttuurisen tietopalvelukeskuksen asiantuntija,
Maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittämisestä vastaava virkamies,
Väkivaltarikoksiin syyllistyneiden maahanmuuttajanuorten valvoja, Maahanmuuttovastaava,
Ikääntyneiden somalinaisten kotoutustyöntekijä, Monikulttuurisuuden johtava asiantuntija,
Pakolaiskoordinaattori, Pakolaisvähemmistö vastaava, Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja
Romanien päiväkeskuksen työntekijä, Romaniyhdyshenkilö, Vähemmistövaltuutetun ylitarkastaja,
Romanipoliittisen työryhmän puheenjohtaja, Maahanmuuton erikoistutkija, Ihmisoikeustyönjohtaja,
Sisäministeriön maahanmuuttojohtaja, Monikulttuurisuustaitojen kehittäjä,
Monikulttuurisuuskampanja suunnittelija, Ulkomaalaisasioiden valmistelija,
Romanien päiväkeskuskuksen johtaja, Monikulttuurisuustyön suunnittelija,
Maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittäminen projektin johtokunta,
Pakolaisoikeutta tutkiva oikeustieteilijä, Ulkomaalaisoikeuden asiantuntija,
Maahanmuuttopolitiikan tutkija,Maahanmuuttoviraston tutkija, Turvapaikkalautakunnan sihteeri
Sisäministeriön somaliyhteisön kotoutumista edistävä asiantuntijaryhmä,
Kansainvälisen siirtolaisjärjestön projektikoordinaattori, Syrjintälautakunnan johtaja
Sisäministeriön maahanmuutto-osaston päällikkö,
Sisäasiainministeriön kotouttamisyksikön johtaja, Pakolaisneuvonnan tiedottaja,
Maahanmuuttajien asumisneuvoja, Maahanmuuttajien henkilökohtainen palveluohjaaja,
Monikulttuuristen naisjärjestöjen kattojärjestön johtaja, Maahanmuuttajien tukijärjestön johtaja,
Ulkomaalaisille maksettavan toimeentulotuen käsittelyä koskevien menettelytapojen selkeyttäminen -työryhmä,
Kehitysyhteistyön palvelukeskuskuksen hankeneuvoja ja taloussuunnittelija,
Kehitysyhteistyön palvelukeskuskuksen kehityspoliittinen asiantuntija,
Suomen somalia-verkoston toiminnanjohtaja, Maahanmuuttajapoikatyön johtaja,
Maahanmuuttajien yhteispalvelutoimiston johtaja,Maahanmuuttajataustainen kokemusasiantuntija,
Maahanmuuttajanaisten kulttuuriohjelman johtaja, Etnisten suhteiden neuvottelukunta,
Työelämävalmiuksien kartoittaja maahanmuuttajille, Syrjintää epäilevien neuvontapisteen johtaja,
Syrjinnänvastaisesta toiminnasta vastaava viranomainen, Syrjintäilmiöiden analysoija,
Maahanmuuttajien koulutuksen kehittäjä...
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Nuivake

Pate laittoikin tuossa hyvää listaa ja ottaen huomioon, kyseessä on vain pienen osa-alueen otos. Vastaavia yhtä turhia virkoja on pilvin pimein ja ne eivät ole palomiehissä, poliisissa, sairaanhoitajissa eikä edes opettajissa. Tuota yllä olevaa listaa katsomalla, vain mielikuvitus on ollut rajana kyseisiä virkoja tehtaitaessa.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Kalevi Aronen

Quote from: Pate on 05.07.2013, 14:27:01
Tässä hehcux hieman listaa;
Muistakaa huomioida kaikki kun kustannukset lasketaan....
No ei siinä listassa onneksi ihan koko julkinen sektori sentään ollut. Vähennetään nämä mainitsemasi pois niin kunnissa ja kuntayhtymissä on joku 430.000 työntekijää ja eikös valtiolla ollut joku parisataa tuhatta työntekijää.

Moiset kukkisvirat voi lakkauttaa vaikka heti. Mutta julkinen sektori hoitaa kaikki kansalaisten perusoikeuksiin kuuluvat tehtävät. Mistä löytyisi sellainen taho joka saneeraisi jukisen sektorin? Toisaalta julkinen sektori tekee mahdolliseksi kaiken taloudellisen toiminnan Suomessa ja jopa edullisesti.

Suomalainen koulutus, terveydenhuolto ja niin edelleen ovat edullisia ja tehokkaita koko maailman mittapuussakin. Sittenkin tämä julkisen sektorin leikkaaminen on kuin mantra, sitä pitää hokea jatkuvasti. 
Om mani padme hum.

Alkuasukas

Quote from: Hehcux on 05.07.2013, 14:22:23
Aivan, mutta mistä julkisen sektorin osasta olisit valmis luopumaan? Poliisi? Rajavartiolaitos? Koulutus? Terveydenhuolto?
Juu, ja kaikki maahanmuuttajat on Finlaysoneja ja Stockmanneja.

Julkisella sektorilla voitaisiin niistää ainakin 25% niin että palvelu ei huonone. Vai onko jonkun mielestä palvelu nyt parempaa kuin 2008? Siitä lähtien valtion budjetti on kasvanut jotakuinkin 20-25%.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Alkuasukas

Quote from: Hehcux on 05.07.2013, 14:38:14
Toisaalta julkinen sektori tekee mahdolliseksi kaiken taloudellisen toiminnan Suomessa ja jopa edullisesti.
Koomikko :) Julkinen sektori syö yli 50% bkt:sta, todella edullista.

Quote from: Hehcux on 05.07.2013, 14:38:14Suomalainen koulutus, terveydenhuolto ja niin edelleen ovat edullisia ja tehokkaita koko maailman mittapuussakin. Sittenkin tämä julkisen sektorin leikkaaminen on kuin mantra, sitä pitää hokea jatkuvasti.
Jos et ole huomannut niin rahat on loppu.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kalevi Aronen

Quote from: Alkuasukas on 05.07.2013, 14:42:49
Quote from: Hehcux on 05.07.2013, 14:38:14
Toisaalta julkinen sektori tekee mahdolliseksi kaiken taloudellisen toiminnan Suomessa ja jopa edullisesti.
Koomikko :) Julkinen sektori syö yli 50% bkt:sta, todella edullista.

Quote from: Hehcux on 05.07.2013, 14:38:14Suomalainen koulutus, terveydenhuolto ja niin edelleen ovat edullisia ja tehokkaita koko maailman mittapuussakin. Sittenkin tämä julkisen sektorin leikkaaminen on kuin mantra, sitä pitää hokea jatkuvasti.
Jos et ole huomannut niin rahat on loppu.
Vedit ne prosentit hihasta, mikä tietysti osoittaa, että et tunne julkista sektoria. Julkinen sektori Suomessa toimii kuitenkin edullisesti jopa maailman laajuisessakin vertailussa. Vähennät siis opetusta, sairaanhoitoa, poliiseja, palomiehiä ja rajavartijoita. Mikäs siinä.

Sinäkö pystyt leikkaamaan julkista sektoria, vaikkapa 25%. Julkisen sektorin saneeraus on aika mahdoton tehtävä.

Esimerkkinä Pietarin vesilaitos lokakuun vallankumouksen jälkeen. Kaikki vesilaitoksen henkilökunta siirrettiin muihin hommiin ja ainoastaan vanha insinööri ja hänen apulaisensa jäivät hoitamaan laitosta. Varaosat loppuivat ja tiivisteet piti leikata saappaista.

Kun pietarin vesi alkoi maistua mudalta, niin insinööri apulaisineen kutsuttiin vallankumoustuomioistuimen eteen. Heidät ammuttiin sabotööreinä.
Om mani padme hum.

Alkuasukas

Quote from: Hehcux on 05.07.2013, 15:07:31
Vähennät siis opetusta, sairaanhoitoa, poliiseja, palomiehiä ja rajavartijoita. Mikäs siinä.
Jep. Mitään muutahan julkinen sektori ei tee. Ajattele edes lapsia!
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Maatiaisjuntitar

Quote from: cassius ali on 05.07.2013, 13:50:17
Quote from: Maatiaisjuntitar on 05.07.2013, 10:02:41
Quote from: cassius ali on 03.07.2013, 23:10:21
Kaikki kuntien ja valtion virkapaikat siivoojasta ylipääjohtajiin on jyvitetty, nimitetty ja miehitetty polittisilla perusteilla ja jokainen julkissektorin paikkoja hakeva syynätään näillä perusteilla. Paperit, tieto, taito ja kyky on siinä pelissä täysin toisarvoisia tekijöitä.

Toki jotain muodollistakin pätevyyttä tarvitaan;  ja uskomattoman usein vielä nykyäänkin naiset ostaa sen virkapaikan sillä maailman perinteisemmällä keinolla. Miehillä pitää kuitenkin ainakin useimmitten olla edes jonkinlaiset paperit.

Tuo on sellaista shaissea ettei mitään rajaa...  :roll:
Minutkin on valittu kunnalle töihin, vaikken kuulu mihinkään puolueeseen, enkä  jakanut pesääni kenellekään.  ;D
Näistä kunnan töistä yleensäkin kerrotaan aivan uskomattomia tarinoita. Useimmiten kertojina sellaiset, joilla ei ole mitään kokemusta eikä oikeaa käsitystä siitä, mitä kunnissa todella tehdään.

En halua kiistää "Maalaisjuntittaren" kokemuksia, sillä poikkeus aina vahvistaa säännön.

Omat näkemykseni perustuvat 40 v omakohtaiseen kokemukseen julkiselta sektorilta.

Olettaisin, että arvon Juntitar saa keräillä kokemuksia vielä muutaman kymmenen vuotta päästäkseen samaan. Ja siinä ajassa ennättää tapahtua paljon.

Ehkäpä tämä kunta on sitten poikkeus? Jospa meno on muissa kunnissa paljon villimpää...

Itsellä kokemusta sekä kunnalta, valtiolta, että yksityisellä. Helpointa on ollut yksityisellä, palkka korkein valtiolla. Kunnalla taas sekä pienin palkka, että eniten töitä.

Ne kirotut projektitkin työllistävät eniten kunnan työntekijöitä. Itse projektityöntekijät vain pitävät kokouksia, "verkostoituvat", laativat uusia rahoitushakemuksia ja selvityksiä. Sen varsinaisen työn sitten hoitaa muun toimen ohessa kunnan työntekijä.

Sibis

Hehcux;
"Suomalainen koulutus, terveydenhuolto ja niin edelleen ovat edullisia ja tehokkaita koko maailman mittapuussakin. Sittenkin tämä julkisen sektorin leikkaaminen on kuin mantra, sitä pitää hokea jatkuvasti."

Hmm! Ja mihin tarpeeseen? Siivoojiksi,montun kaivajiksi ym?
Siivoojia ja montunkaivajia tarvitaan mutta fil kand, maist tai tohtoreita alkaa olla liikaa? Kortistoissa isohko osa.

Ei "leipää" syödä tutkinnon kautta vaan raan duunin kautta.

Sitäpaitsi ulkomaalaisille tarjottu ilmainen koulutus on kuin kusis omaan taskuun. Valmistuttuaan vievät kotimaahansa tietotaidon jolloin itse hävitään.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.