News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-05-28 YLE: Kalle Isokallio: Olemme tilanteessa, jota emme pysty korjaamaan

Started by guest7001, 25.06.2013, 18:12:07

Previous topic - Next topic

dothefake

Se on nämä helteet, niistä on ollut ennenkin harmia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

foobar

Quote from: M on 26.06.2013, 00:24:52
Etkä maksa! Jos valde ei tukisi noita "yksityisiä" palveluja, et saisi niitä nykyhintoihin, jotka ovat säädeltyjä ja siksi (heikosti) kilpailtuja. Siinä kohdassa tuskin vaadit korotettua vastaanottomaksua. Väitätkö tosissasi, että vaadit lääkäri- tai hammaslääkäriaseman sihteeriköltä sen KELA/SVA - korvausosuuden laskusta itsellesi maksettavaksi? Ostatko muka lääkkeesi ilman SV-korvausta? En usko.

Minä en muuten kirjoittanut mistään kiitollisuudenvelasta.  Kirjoitin epärehellisyydestä, jota viljellään tässä yksityinen-julkinen -debatissa. Kerroit hyvän esimerkin tästä.

Minä en valehtele. Piste. Tuliko selväksi? En ole *koskaan* hakenut mitään kelakorvauksia. Tämä todellakin pitää paikkansa. Osaltaan tämä johtuu siitä, että minulla ei ole yksinkertaisesti ollut tarvetta käydä lääkärissä eikä siten edes syödä mitään lääkkeitä kuin äärimmäisen harvoin.

Mutta nyt saa riittää juu.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Ernst

Quote from: foobar on 26.06.2013, 00:23:01

En omista moista korttia. Käyn lääkärillä ehkä kolme kertaa vuosikymmenessä.

Kannattaa käydä hiukan useammin.

Ja olen erittäin tyytyväinen, että Kelan tädillä ei ole töitä Kelassa - sillä olettamalla että sille ei makseta sen olemattoman paperin käsittelyn odottelemisesta, vaan se on jossain tuottavassa työssä. Paperien vatkaaminen paikasta toiseen jos joku on työtä, jota nykyään ei yksinkertaisesti pitäisi enää olla olemassa.

Miten sinä muuten hoitelet tuon periaatteellisen "maksan-kaiken-itse" meininkisi ihan käytännössä?  Brassailet sillä, niin netissä tietysti tehdään, kun on agenda ajettavana,  mutta valotapa hiukan yksityiskohtia! Miten toimit esimerkiksi vakavan ja pitkäaikaisen sairauden kohdatessa? Tai vakavan tapaturman? Työkyvyttömyyden?

Minusta kuulostaa tähän asti kovin samanlaiselta kuin on näissä maahanmuuttojutuissa brassailtu; tiedättehän, miten luvataan vastata kaikesta itse, kunhan saisi sen oleskeluluvan...

EDITH: kirjoittelin tämän noiden hiljentymisneuvojen ilmestymisen aikana. Rauhoitun, kiitos.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Sour-One

Quote from: Miniluv on 26.06.2013, 00:30:40
Kiitos, nyt riittää...

No eikö edes hetkisen? Kovin harmitontahan tämä on ollut normaalikeskusteluun nähden.

Lisäys: No ok. Jätän foobarin rauhaan käyttämistään julkisen sektorin palveluista puhumattakaan käyttämästään KELA-kortista.

Eugen235

Quote from: detonator on 25.06.2013, 20:04:08
Sikälikin Isokallio on oikeassa tilanteen toivottomuudesta, että vaihtoehdoksi meille tarjotaan puoluetta, joka mahdollisesti ajaisi vieläkin vasemmistolaisempaa tulonsiirtoporsastelua, eli Perussuomalaisia, joiden varjobudjetti oli 85-prosenttisesti yhtä hirveä, kuin hallituksenkin.

Itse olen Persujen äänestäjä vain siksi, että heidän valtaanpääsynsä ainakin aiheuttaisi silkkaa kauhua mm. mokuklusterissa ja vihervasemmistolaisissa julkisen sektorin taide-eläteissä. Ja siksi, että heillä on sentään vielä muutama tervepäinen, turmeltumaton poliitikko.

En suinkaan siksi, että pitäisin heitä minkäänlaisena vaihtoehtona. Päinvastoin... Persut jakaisivat juopoille ja rikollisille ehkä vielä entistäkin enemmän etuisuuksia ja rankaisisivat kaikkia yli 2500 Euroa bruttona tienaavia.

"Solidaarisuusvero" oli täydellinen esimerkki siitä, mitä tuleman pitää, jos/kun Persut pääsevät hallitukseen.... eli kyseisen naurettavan kommariveron johdosta ne harvat, jotka vielä viitsivät maksaa isosta palkastaan maailman kireintä veroprogressiota, siirtäisivät sen jälkeen palkkansa pääomatuloksi tai keinottelisivat nekin rahat ulkomaille. Lopputuloksena olisi satavarmasti verokertymän pienentyminen.

Mutta mitäs näistä... vasemmistolaiselle tulonsiirtopolitiikalle ja julkisen talouden kulutusjuhlille ei ole vaihtoehtoa, koska se on paras järjestelmä.

Jos persut ovat tällaisella rekordilla paras puolue niin miksei Suomi ole jo nyt suoritustilassa, konkurssissa?

foobar

Quote from: M on 26.06.2013, 00:37:03
Miten sinä muuten hoitelet tuon periaatteellisen "maksan-kaiken-itse" meininkisi ihan käytännössä?  Brassailet sillä, niin netissä tietysti tehdään, kun on agenda ajettavana,  mutta valotapa hiukan yksityiskohtia! Miten toimit esimerkiksi vakavan ja pitkäaikaisen sairauden kohdatessa? Tai vakavan tapaturman? Työkyvyttömyyden?

Realismia on, että jos se sattuu yli kymmenen vuoden kuluttua, minulla on kaksi vaihtoehtoa: olla kerännyt riittävä pesämuna (tai vakuutukset) tämän varalle, tai ampua itseni. Suomen julkisella sektorilla ei tule olemaan kiinnostusta tähän ongelmaan. Realismia on myös todeta, että eläkettä en tule koskaan saamaan, koska ne rahat on jo moneen kertaan jossain poltettu.

En minä väitä että selviäisin mistä tahansa ongelmasta omillani. Tähän asti olen tosin selvinnyt hyvin. Realismia kuitenkin on todeta, että suomalaisen "hyvinvointiyhteiskunnan" päivät voivat olla paljon enemmän luetut kuin omani. Sen kestävällä pohjalla toimimisesta kun kukaan ei ole suoraan henkilökohtaisesti huolehtimassa. Monesta asiasta joka pyörii sen ympärillä (äänestäjien ostaminen, oma julkisen sektorin työpaikka, jne) ollaan henkilökohtaisen insentiivin kautta huolissaan monissa paikoissa, mutta ketään ei lopulta kiinnosta se, pystytäänkö rippeitäkään pelastamaan kun julkisen velan määrä näyttää väkisinkin kasvavan valtavaksi. Miten valtio selviää tällaisen vakavan ja pitkäaikaisen sairauden kohdatessaan?

Vihonviimeinen ajatus on, että Suomen valtio olisi kykenevä pelastamaan minut silloin kun sille oikeasti tarvetta olisi ja minä tähän luottaisin. Päivä päivältä näyttää yhä todennäköisemmältä, että se ei tule siihen kykenemään. Minulla ei ole toivoa yhteiskunnan takaamasta turvatusta vanhuudesta juuri siksi, että nyt meillä poltetaan veronmaksajien rahojen lisäksi ulkomaalaista velkaa ylikokoisen ja vieläpä kasvavan julkisen sektorin ylläpitämiseksi, vailla huolta siitä miten nämä velat saataisiin realistisesti maksettua pois.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Ernst

Quote from: Eugen235 on 26.06.2013, 00:43:22
Quote from: detonator on 25.06.2013, 20:04:08
Sikälikin Isokallio on oikeassa tilanteen toivottomuudesta, että vaihtoehdoksi meille tarjotaan puoluetta, joka mahdollisesti ajaisi vieläkin vasemmistolaisempaa tulonsiirtoporsastelua, eli Perussuomalaisia, joiden varjobudjetti oli 85-prosenttisesti yhtä hirveä, kuin hallituksenkin.

Itse olen Persujen äänestäjä vain siksi, että heidän valtaanpääsynsä ainakin aiheuttaisi silkkaa kauhua mm. mokuklusterissa ja vihervasemmistolaisissa julkisen sektorin taide-eläteissä. Ja siksi, että heillä on sentään vielä muutama tervepäinen, turmeltumaton poliitikko.

En suinkaan siksi, että pitäisin heitä minkäänlaisena vaihtoehtona. Päinvastoin... Persut jakaisivat juopoille ja rikollisille ehkä vielä entistäkin enemmän etuisuuksia ja rankaisisivat kaikkia yli 2500 Euroa bruttona tienaavia.

"Solidaarisuusvero" oli täydellinen esimerkki siitä, mitä tuleman pitää, jos/kun Persut pääsevät hallitukseen.... eli kyseisen naurettavan kommariveron johdosta ne harvat, jotka vielä viitsivät maksaa isosta palkastaan maailman kireintä veroprogressiota, siirtäisivät sen jälkeen palkkansa pääomatuloksi tai keinottelisivat nekin rahat ulkomaille. Lopputuloksena olisi satavarmasti verokertymän pienentyminen.

Mutta mitäs näistä... vasemmistolaiselle tulonsiirtopolitiikalle ja julkisen talouden kulutusjuhlille ei ole vaihtoehtoa, koska se on paras järjestelmä.

Jos persut ovat tällaisella rekordilla paras puolue niin miksei Suomi ole jo nyt suoritustilassa, konkurssissa?

Kohta on jos ei tehdä niinku  mä sanon. Tai pahoitan mieleni  ;)

Politiikka on prosessi, jossa ajetaan aika pitkällä ajalla omia tavoitteita. Tavoitteiden taakse tarvitaan vaalikarjaa, jota saadaan yksinkertaistetulla eli rikastetulla propagandalla sekä mustaa informaatiota levittämällä. Isokallio on oikeilla jäljillä. Hänen jälkiään seuraavilla on melko laajasti erilaista eksymää noin yhteiskunnallisella ja kansantaloudellisella alalla.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Leso

Hlö.koht. en ymmärrä, miksi minun on pakko oikein lakisääteisesti maksettava niin sanottuja eläkemaksuja satoja euroja kuukaudessa.

Mihin ne menee?
Sain eläkelaskelman, jonka kk-loppusumma on naurettava maksamaani verrattuna.

Jos ei ois lakiin kirjoitettu, että pakko, niin luuletteko, että maksaisin? HAH!
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

l'uomo normale

Yksityissä silmäluomen rasvapatin poiston, hammaslääkärin ja yleis- ja erikoislääkärin vastaanotoilla Kelakorvaukset evät ainakaan merkinneet oikeastaan mitään. Olisin mennyt ilman Kela-tukiakin kun oli tarvis. Kosmeettisesta luomijutusta taisin saada jopa kuusi euroa yhteiskunnan tukea.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

dothefake

Kyllä minä olen harkinnut hyvin vakavasti, etten rasita yhteiskuntaa, kun toivottavasti vielä hoksaan, etten pysty sienestämään.
-Tytti Tuppurainen

n.n.

Quote from: foobar on 25.06.2013, 22:03:25
Valitettavasti ainoa tapa saada paljon kasaan olisi raapia myös noista pienistä. Toki tuo jollain tapaa heijastelee omaa suhdettani julkiseen sektoriin: ainoat palvelut joita käytän ovat katuverkko, kaukolämpö ja vesi (nekin kerrostalossa), jätehuolto, Helsingin seudun julkinen seutuliikenne (sitä subventoidaan vaikkei ilmainen lippu olekaan), veronmaksu (heh heh), perusturvallisuus eli poliisi ja kerran viidessä vuodessa uuden passin hankkiminen. Aika suuren osan julkisesta sektorista saisi leikata pois ilman mitään vaikutuksia elämänlaatuuni.
Soitatko lanssin, jos ajat kolarin? Perusturvallisuuteen ja siihen rinnastettavaan sisältyy monta julkisen sektorin toimijaa.
Tässäkin olisi syytä tehdä jakoa kuten maahanmuuttajien kohdalla sen suhteen mikä on tarpeetonta pöhötystä ja mikä tuottaa yleistä hyötyä. Poliisi, palokunta, terveydenhuolto jne. monelta osin mahdollistaa yksityiselle sektorille sen tuloksen tekemisen.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

foobar

Quote from: n.n. on 26.06.2013, 01:03:01
Valitettavasti ainoa tapa saada paljon kasaan olisi raapia myös noista pienistä. Toki tuo jollain tapaa heijastelee omaa suhdettani julkiseen sektoriin: ainoat palvelut joita käytän ovat katuverkko, kaukolämpö ja vesi (nekin kerrostalossa), jätehuolto, Helsingin seudun julkinen seutuliikenne (sitä subventoidaan vaikkei ilmainen lippu olekaan), veronmaksu (heh heh), perusturvallisuus eli poliisi ja kerran viidessä vuodessa uuden passin hankkiminen. Aika suuren osan julkisesta sektorista saisi leikata pois ilman mitään vaikutuksia elämänlaatuuni.
Soitatko lanssin, jos ajat kolarin? Perusturvallisuuteen ja siihen rinnastettavaan sisältyy monta julkisen sektorin toimijaa.
Tässäkin olisi syytä tehdä jakoa kuten maahanmuuttajien kohdalla sen suhteen mikä on tarpeetonta pöhötystä ja mikä tuottaa yleistä hyötyä. Poliisi, palokunta, terveydenhuolto jne. monelta osin mahdollistaa yksityiselle sektorille sen tuloksen tekemisen.

Soittaisin. Siinä tilanteessa tosin kelpaisi yksityinenkin palvelu. Monessa maassahan on ihmisillä tapana ottaa sellaisia juttuja kuin vakuutuksia näiden tilanteiden varalle. (Sikäli kysymys on melko akateeminen, että autoa ajaa joka tapauksessa joku muu, en minä...) Suomessa tietenkin kuvitellaan, että ainoa tapa järjestää nämä palvelut on niputtaa ne tiukasti julkisen sektorin huomaan, jonkun valtavan pöhöttyneen sairaanhoitoaluekompleksin kylkeen. (Poliisin on toki hyvä olla valtiollinen instanssi.)

Pääpointti kuitenkin on, että onko oleellisempaa että meillä on varaa maksaa kaikki julkisista varoista ja päätyä tilanteeseen jossa meillä ei ole varaa maksaa mitään niistä, vai mielummin valita linja jolla kitsaasti saadaan kansalaisille taattua minimiturva mutta se myös sitten seuraavina vuosikymmeninä.

Mutta nyt pitää nukkua jotta voi taas tuottaa verotuloa, jonka julkishallinto ilman pienintäkään häpeäntunnetta kyllä nielaisee...

dothefake

Forum takaa hyvän yöunen vain asiallisesti nukkumaan ilmoittautuneille. Muilla on piehtarointivaara.
-Tytti Tuppurainen

sivullinen.

Quote from: Sour-One on 25.06.2013, 21:36:37
Julkista sektoriahan voimme reilusti pienentää luopumalla kokonaan julkisesta terveydenhuollosta! Eikö ole hyvä ajatus? ;)

On. Pitäisi tehdä ehdottomasti samoin kuin Kreikassa tehtiin yleisradiolle. Kaikki helvettiin ja sitten tehdään tyhjästä uudestaan eli katsotaan keitä oikeasti tarvitaan. Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on sellainen syöpä, ettei siitä pelkällä leikkauksella selvitä vaan tarvitaan myös kemoterapiaa.

Selvennän vielä. Kun menen sairaalaan, ensimmäisenä saan mennä tiskille selvittämään henkilöllisyyttäni. Siinä käydään joka kerta samat rutiinit läpi ja tarkastetaan osoitteet ja puhelinnumerot. Henkilötiedot löytyy sentään tietokoneelta, mutta muuten ollaan yhä paperin, kynän ja kortistojen varassa. Hoitaja kirjoittaa lapulle tiedon vaivoistani ja saan käydä istumaan. Istuttuani tunnin, saan ohjauksen seuraavalle tiskille toisella osastolla. Siellä taas käydään jotain henkilötietoja läpi ja ohjataan istumaan. Istuttuani tunnin pääsen lääkärille. Siellä hetken katsellaan ja henkilötiedot on hyvä tässäkin vaiheessa kerrata. Sitten saan sen keltakuume rokotteen, joka on pakollinen aasiaan matkustaville. Pieni pisto ja pääsen pois. Lopuksi käyn kassalla maksamassa saamani laskun ja taas henkilötietokertaus tehdään. Lääkäriltä sain myös tiedon miten tarvitaan tarkastuskäynti - olen jo mielessäni päättänyt, etten taas astu tähän majaan viiteen vuoteen, enkä tule.

Eikä tietenkään tässä ole koko tarina. Myös lääkärin pitää kirjoittaa tarina käynnistäni ja siitä pitää tehdä monenmoisia papereita ja leimoja ja tarkastuksia ja rekisterimerkintöjä. Jos en aivan väärässä ole "työllistää" rokotuksen hakeminen paperibyrokratiaa vähintään viisi tuntia. Sen lisäksi suunnattoman laitoksen pyörittämisestä syntyvät hallinnolliset kulut voidaan jyvittää kävijäkohtaiseksi. Niistä tulee ainakin toiset viisi tuntia. Kolmannet tulee Stakesin valvonta ja tutkimustyöstä. Näin siis se rokotus, jonka voisi markkinataloudessa ostaa kaupasta viidellä eurolla, itse pistää itseensä kuluttaen aikaansa viisi minuuttia, vie nykyisessä terveydenhuoltobyrokratia viidakossa vähintään pari tuntia minun aikaani ja vähintään 15 tuntia byrokratian aikaa, jonka hinta on noin 100€ per tunti eli yhteensä 1500€. Varaa karsia olisi siten rajusti.

Ja lopuksi vielä näkemykseni miksi tilannetta ei voida parantaa. Suurin syyllinen on Isokallionkin mainitsema AY-liike. Jos nimittäin haluttaisiin hieman järkevöittää toimitaa, ei sitä voida tehdä. Isokallio kertoo esimerkin paperiteollisuudesta, jossa uuden tehokkaamman ja vähemmän henkilökuntaa tarvitsevan koneen hankkinen vaatii AY-mafian hyväksynnän, jolloin henkilökunnan vähentäminen ei tule kuuloonkaan, vaan sitten konetta pyöritetään isommalla joukolla. Tämä on esimerkki teollisuudesta, jossa sentään on jotain järkeä. Samanlaista, mutta paljon pahempaa on julkisella sektorilla. Siellä jos toimintaa aiotaan muuttaa, tulee AY-liike ja säätää miten tehdään. Tärkeintä on pitää kiinni "työvoimanmäärästä" - sillä sehän on AY-liikkeen valtaväline. Siksi, jos sairaalassa aiotaan irtisanoa joku, AY-liike päättää kuka, ja AY-liike ei taatusti päätä, että se olisi kukaan paperinpyörityksen osallistuva. Sehän vähentäisi "työnmäärää". Sitä vastoin joku varsinaiseen hoitoon osallistuvista voidaan irtisanoa. Silloin syntyy selvästi kansannäkemä vaikutus miten yhden ihmisen irtisanominen huonontaa toimitaa merkittävästi. Se taas myöhemmin korvataan palkkaamalla vanhan tilalle uusi - ja siinä rinnalla kymmenen paperinpyörittäjää. Hullulta saattaa kuulostaa, mutta näin se on. AY-liike pitää kiinni "työnmäärästä". Sille ei markkinatalouden kaava työnhinnan laskusta työnmäärän lisääntymiseen kelpaa. Siksi mennään ihan loppuunasti yhä huononevin palveluin ja yhä kasvavammin paperibyrokratian määrin.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Leso

Quote from: dothefake on 26.06.2013, 01:00:24
Kyllä minä olen harkinnut hyvin vakavasti, etten rasita yhteiskuntaa, kun toivottavasti vielä hoksaan, etten pysty sienestämään.

Eikä sitten mitään tällaisia uhoiluja, onko selvä?  >:(

Sitten soitat mulle, kun ei enää sieniä näy.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

dothefake

-Tytti Tuppurainen

n.n.

Quote from: foobar on 26.06.2013, 01:11:18
Quote from: n.n. on 26.06.2013, 01:03:01

Soittaisin. Siinä tilanteessa tosin kelpaisi yksityinenkin palvelu. Monessa maassahan on ihmisillä tapana ottaa sellaisia juttuja kuin vakuutuksia näiden tilanteiden varalle. (Sikäli kysymys on melko akateeminen, että autoa ajaa joka tapauksessa joku muu, en minä...) Suomessa tietenkin kuvitellaan, että ainoa tapa järjestää nämä palvelut on niputtaa ne tiukasti julkisen sektorin huomaan, jonkun valtavan pöhöttyneen sairaanhoitoaluekompleksin kylkeen. (Poliisin on toki hyvä olla valtiollinen instanssi.)

Pääpointti kuitenkin on, että onko oleellisempaa että meillä on varaa maksaa kaikki julkisista varoista ja päätyä tilanteeseen jossa meillä ei ole varaa maksaa mitään niistä, vai mielummin valita linja jolla kitsaasti saadaan kansalaisille taattua minimiturva mutta se myös sitten seuraavina vuosikymmeninä.

Mutta nyt pitää nukkua jotta voi taas tuottaa verotuloa, jonka julkishallinto ilman pienintäkään häpeäntunnetta kyllä nielaisee...
Pääpointista olen samaa mieltä. Korostin vain tarkempaa tarkastelua sen suhteen, mitä minimiturva pitää sisällään. Eli mielestäni pitäisi selkeästi tehdä jakoa sen suhteen, mikä on pöhötystä ja mikä hyödyllistä. Sehän tällä hetkellä on trendi, että kaikesta hyödyllisestä julkispuolella säästetään ja kiristetään, mutta pöhötykseen on sitten vaikeampi puuttua. (linjauksissa nähtynä: tekijäpuolelta vähennetään x henkilöä ja hallinto osallistuu talkoisiin pyrkimällä vähentämään kokouksia yhdistelemällä niitä silloin kuin mahdollista)
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Leso

Quote from: dothefake on 26.06.2013, 01:23:38
Puhutaankohan nyt samoista sienistä?

Todennäköisesti kyllä, mutta epäilenpä, että kohta tulee taas modet paikalle.

Niillä on omat korva- ja sinisilmäsienet.

Tää on vähän kuin yrittäis kuljettaa jotain sormusta jonnekin tulilieskaonkaloon.

n.n.

Quote from: sivullinen. on 26.06.2013, 01:16:58
Siksi, jos sairaalassa aiotaan irtisanoa joku, AY-liike päättää kuka, ja AY-liike ei taatusti päätä, että se olisi kukaan paperinpyörityksen osallistuva. Sehän vähentäisi "työnmäärää". Sitä vastoin joku varsinaiseen hoitoon osallistuvista voidaan irtisanoa. Silloin syntyy selvästi kansannäkemä vaikutus miten yhden ihmisen irtisanominen huonontaa toimitaa merkittävästi. Se taas myöhemmin korvataan palkkaamalla vanhan tilalle uusi - ja siinä rinnalla kymmenen paperinpyörittäjää. Hullulta saattaa kuulostaa, mutta näin se on. AY-liike pitää kiinni "työnmäärästä". Sille ei markkinatalouden kaava työnhinnan laskusta työnmäärän lisääntymiseen kelpaa. Siksi mennään ihan loppuunasti yhä huononevin palveluin ja yhä kasvavammin paperibyrokratian määrin.
Kyllä sairaalassa paperinpyörityksen maksimoinnista huolehtii hallinto eikä ay. Paperinpyöritys on jonkinlaista immateriaalitoimintaa, joka ei rekisteröidy mihinkään, joten siitä ei voida vähentää, mutta siihen on mahdollista viitata kun kysytään onko asian x eteen tehty mitään. "Toki on tehty. On kehitetty seurantaa, tilastointia ja arviointia. Nyt jokainen työntekijä täyttää arvioin jokaisesta työtehtävästään ja vuorostaan, sekä merkitsee ylös kaikki tekemisensä. Sitten myöskin kirjataan ylös kaikkeen tekemiseen käytetty aika. Ei tosin kirjauksiin käytettyä aikaa, koska sehän olisi hupsua :)"

dothefake

Erityisesti valtiovalta yrittää tehdä mahdottomaksi osuuskunnan jäsenenä tapahtuvan työnteon ja sitä kautta itsensä elättämisen edes osittain. Tämän myöntävät niin työkkärin kuin Kelankin virkailijat. Laki muuttui vuodenvaihteessa, tuli laiton termi "omassa työssä työllistyvä".  Eihän sellaista ole, jos ei ole mitään firmaa, kuinka yksityishenkilö maksaa alvit jne. Kirjanpitoineen.
-Tytti Tuppurainen

Leso

Quote from: n.n. on 26.06.2013, 01:37:14
Siksi, jos sairaalassa aiotaan irtisanoa joku, AY-liike päättää kuka, ja AY-liike ei taatusti päätä, että se olisi kukaan paperinpyörityksen osallistuva. Sehän vähentäisi "työnmäärää". Sitä vastoin joku varsinaiseen hoitoon osallistuvista voidaan irtisanoa. Silloin syntyy selvästi kansannäkemä vaikutus miten yhden ihmisen irtisanominen huonontaa toimitaa merkittävästi. Se taas myöhemmin korvataan palkkaamalla vanhan tilalle uusi - ja siinä rinnalla kymmenen paperinpyörittäjää. Hullulta saattaa kuulostaa, mutta näin se on. AY-liike pitää kiinni "työnmäärästä". Sille ei markkinatalouden kaava työnhinnan laskusta työnmäärän lisääntymiseen kelpaa. Siksi mennään ihan loppuunasti yhä huononevin palveluin ja yhä kasvavammin paperibyrokratian määrin.
Kyllä sairaalassa paperinpyörityksen maksimoinnista huolehtii hallinto eikä ay. Paperinpyöritys on jonkinlaista immateriaalitoimintaa, joka ei rekisteröidy mihinkään, joten siitä ei voida vähentää, mutta siihen on mahdollista viitata kun kysytään onko asian x eteen tehty mitään. "Toki on tehty. On kehitetty seurantaa, tilastointia ja arviointia. Nyt jokainen työntekijä täyttää arvioin jokaisesta työtehtävästään ja vuorostaan, sekä merkitsee ylös kaikki tekemisensä. Sitten myöskin kirjataan ylös kaikkeen tekemiseen käytetty aika. Ei tosin kirjauksiin käytettyä aikaa, koska sehän olisi hupsua :)"

Täh? Kerropas selvin sanoin, miten se AY-liike EI liity hallintoon?

Kraken

Quote from: Lalli IsoTalo on 25.06.2013, 23:15:46
Pankkiirit, korporaatiot, byrokraatit (lobbaajineen), politiikot, pummit ja vaihtoväestö kuppaavat kaiken mikä veroa maksavasta keskiluokasta on kupattavissa.

Pahinta ei ole se, että veronmaksajapuoluetta ei ole. Pahinta on se, että veronmaksajat eivät sitä äänestäisi, koska Tukholman syndroomainen hyvinvointivaltio.

Aamen tälle!

Vaikuttaa aika toivottomalta saada kansa äänestämään oman edunsa puolesta. Tosin mitään äänestettävää nyt ei oikeastaan olekkaan. Sellaista puoluetta ei olemassa, jolla olisi talouskuri agendallaan.

Ilmeisesti ratkaisu vaan on, että istutaan ja odotellaan konkurssia. Siinä välissä jokaisen kannattaa ryöstää valtion kassasta itselleen minkä ehtii. Ehdotuksia miten pääsisi helposti haaskalle? Pitäisikö ryhtyä jonkin sortin maahanmuuttokonsultiksi?

Tabula Rasa

Hmm. Siis miten olisi hoitomalli jossa jokaisessa hoitohuoneessa tohtori ja hoitsu/kirjuri. Hoitsu kirjaa asiakkaan taudinkuvan koneelle ja annetut lääkket/hoidot yms ja tohtori hoitaa asian. Ja eikun seuraava sisään. Pitkäaikaissairaat/tietyn samanlaisen hoidon tarpeessa olevat kuten dialyysipotilaat, nenäletkun tarvitsijat jne rutiinit hoitaisi asiaan perehtynyt hoitsu joka ei muuta tekisikään. Lisäksi erityissairaanhoito jossa erikoislääkäri+hoitaja/erikoisala. Määrät näitä ympäri suomen tarpeen mukaan. Tuon päälle ylilääkäri/hoitaja jolla tietty vastuualue. Hallinto=palkanlaskenta. Isoimmille sairaaloille lisäksi huoltomiehet+tarvikehuolto/keittäjät(monikulttuurisina aikoina vartijatkin). Terveydenhoidon ohjelmistot ostetaan vaikka virosta. Oiskohan jo paketti kasassa? Loput voidaan heivata poies.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

sivullinen.

AY-liikkeen järjettömyys käy hyvin ilmi ruotsalaisesta dokkarista, joka tuli äskettäin yleltä.

Dok: Kiinalaiset tulevat

Siinä kerrotaan miten kiinalaiset mokasivat yhden ison rakennusprojektin, jossain Ruotsin pahasti eläkelöistyvässä kaupungissa. Dokkari yrittää pistää kaiken vastuun kiinalaisten niskaan. Minusta siinä oli kaksi vähintään yhtä merkittävää tekijää: talouskriisi ja ruotsalainen AY-liike, joka Isokallion mukaan on paljon parempi suomalaista.

Tarinassa rakentajat tulivat Kiinasta, rahoitus osin Kiinasta ja osin kaupungilta, AY-liikkeltä työsuojeluvaltuutettu, joka valvoi, että noudatetaan Ruotsin lakeja. Oli suorastaan huvittavaa nähdä miten AY-liikkeen työsuojeluvaltuutettu - vai pitäisikö sanoa politrukki tai operaatiovaltuutettu vakiintunutta neuvostosanastoa seuraten - kiusasi kiinalaisia rakennusmiehiä. Ensin piti jokaisen kuopan ympärille rakentaa kauheat aitaukset - ettei niihin pääse putoamaan. Kiinalaiset nauroivat ettei se metrin pudotus kuolemaksi ole ja aita on estää pahoin kulkua. Sitten politrukin keinot kovenivat. Hän huusi suoraa huutoa kun kiinalaiset olivat uskaltaneet tulla työmaalle omissa kengissään: Ruotsissa on käytettävä AY-liikkeen hyväksymiä turvakenkiä. Mitä siitäkin seuraa, jos vaikka astuu naulaan? Kiinalaiset nauroivat yhä. He katsovat mihin astuvat. Politrukki vihastui: Seuraavan kerran, jos ei ole oikeita kenkiä, peruutetaan työlupa ja seuraa paluumatka Kiinaan. Ja lisää samanlaista löytyi. Oli turvavaljaat. Ne olivat kiinalaiset, jotka eivät kelvanneet politrukille. Niillä kun ei ollut "hyväksyntää" Ruotsissa. Ihan mafia toimintaahan se politrukin toiminta oli, eikä rakennuksesta sitten tullut mitään - siinä oli kyllä ne kaksi muutakin edellä mainittua syytä.

Joten ei siellä Ruotsissakaan kauhean hyvin asiat ole. Isokallion kokemukset ovat 80-luvulta. Silloin oli Suomessakin puolimiljoonaa paperinpyörittelijää vähemmän ja paljon enemmän saatiin aikaan. Kiinalaisia on tänne byrokratia helvettiin turha houkutella. Nauravat meille. Eikä tarvitse paljoa etsiä kun löytää vastaavia esimerkkejä Suomesta. Kouvolan China Center tapettiin samaan tapaan byrokratialla. Muistelisin useammasta vastaavasta kuulleeni, jotka haudattiin jo alkuvaiheeseen näiden epäonnistuneiden esikuvien tultua ilmi.

Otetaan tämä kaikille tuttu esimerkki vielä eli Olkiluoto 3 - "baabelin ja byrokratian riemuvoitto" ja verrataan sitä saman firman Kiinaan lievemmällä byrokratialla rakentamaan Taishan 1:seen.

Taishan 1 & 2 (CGNPC's first plants)

Progress

The construction of the first reactor at Taishan started officially on 18 November 2009, and the second on 15 April 2010. Construction of each unit is planned to take 46 months, significantly faster and cheaper than the first two EPRs in Finland and France.

The vessel of the first reactor has been installed in June 2012.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Pressurized_Reactor#Taishan_1_.26_2_.28CGNPC.27s_first_plants.29

Kiinassa tehdään neljässä (4) vuodessa. Suomessa saman voimalan tekoon menee kymmenen (10) vuotta - jos uusimmat ennusteet pitävät paikkaansa. Hyvä me. Ihan helvetin hyvä.

EDIT: kuva lisätty.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

n.n.

Quote from: Leso on 26.06.2013, 01:43:00
Quote from: n.n. on 26.06.2013, 01:37:14

Täh? Kerropas selvin sanoin, miten se AY-liike EI liity hallintoon?

Miten nyt tähän vastaisi? Väitän että sairaalabyrokratiassa merkittävin tekijä päätöksenteossa (erityisesti tilanteissa jotka vaikuttavat turhaan paperin pyörittämiseen) ei ole ay-liike. Syitä ja taustatekijöitä on monia: 1) koko organisaatio on jäykistetty pystyyn lainsäädännöllä 2) (keskeiset) ay-liikkeet eivät ole merkittävällä tavalla aktiivisia (tässä rajaan pois kunnallispolitiikan kautta ay vaikutuksen, joka välillisyytensä vuoksi ei mielestäni paperipyöritystä suoraan lisää) 3) hallinnon organisoituminen henkilötasolla hyvä veli -verkostoihin 4) oman statuksen kohottaminen / perseen turvaaminen. 5) mistään alkamaton ja mihinkään päättymätön komiteaprosessointi ja kokoustaminen 6) hierarkia ennen tarkoituksenmukaisuutta -ajattelu
Sivullisen kuvaama toiminta on todellisuutta, mutta syynä ei ole ay-liike vaan lähinnä hyvä veli -verkosto. Erotus ei varmasti ole selkeä, mutta organisoituminen on henkilötasoisempaa ja paikallisempaa.
(jaaritukseni avaamiseen olisi pitänyt käyttää paljon enemmän energiaa ja kiljua, joten boldasin ajatukseni keskeisen sanoman)

edit: lisätty kohdat 5 & 6, enemmänkin keksisi... :/

Leso

Kiitos n.n. vastauksesta!

En kai alunpitäen tajunnut, että puhut sairaanhoitobyrokratiasta.

Siihen minulla on omat lähteeni.

Kuulemani mukaisesti voinen allekirjoittaa kaiken sanomasi.  :)

n.n.

Quote from: Leso on 26.06.2013, 03:04:20
Kiitos n.n. vastauksesta!

En kai alunpitäen tajunnut, että puhut sairaanhoitobyrokratiasta.

Siihen minulla on omat lähteeni.

Kuulemani mukaisesti voinen allekirjoittaa kaiken sanomasi.  :)
:)
Terveydenhuolto on ihan oma lajinsa, siellä ei ay:tä tarvita tuohon sivullisen kuvaamaan työmaa-skenaarioon; ne tekevät sen ihan itse.
ps. ay kirjoitettuna tarkoituksellisesti pienellä ;)

eräsmiesvaan

Quote from: Isäntä ja loinen on 25.06.2013, 22:05:16
Quote from: Siili on 25.06.2013, 22:01:10
Jos ja kun tosileikkauksiin joudutaan, päädytään väistämättä juustohöylään, koska se on poliittisesti helpoin tapa.  Näinhän tehtiin myös 90-luvun alussa.

90-luvun alussa tapahtui myös sellainen ihme, että julkisen sektorin henkilöstö suostui säästösopimuksiin. Tämä tapahtui vuosina 1993 ja 1994.

Jotain vastaavaa tarvittaisiin myös nyt. Se helpottaisi ainakin tätä akuuttia hätää ja antaisi hieman hengähdysaikaa.

Suomessahan julkisen sektorin palkkapolitiikalla on käytännössä lähdetty sille linjalle, että noustaan mieluummin perse edellä puuhun eikä edelleenkään haluta tajuta edes niitä realiteetteja, mitä tulee avoimessa markkinataloudessa kilpailuun. Näinhän Isokalliokin sen asian ilmaisee. Julkinen sektori kun ei kilpaile periaatteessa edes minkään muun kuin itsensä kanssa, niin päättäjät laskevat sitten sen varaan, että myös sen kustannustaso voi olla ihan mitä tahansa. Toisaalta luotetaan kanssa surutta siihen, että vientisektorin nörtit eivät osaisi muka laskea, joten heidän linssiin voidaankin pissiä aivan huoletta.

Ulkomaisten sijoittajien silmissä moinen ei kuitenkaan yksinkertaisesti mene edes läpi. He näkevät kyllä varsin selvästi vallitsevan asian tilan ja sijoittavat sitten jonnekin aivan muualle. Tämäkin seikka on jo tosin valtionjohdolle selvää ja se heidän esittämä huolestuneisuus on nyt lähinnä vain näytöstä taikka ihan sumutusta. Todellisuudessahan asia ei heitä liiemmin edes kiinnosta, niin kauan kunnes kaikki hyväpalkkaiset julkisen sektorin työläiset ja suuren pääoman edustajat järjestäytyvät tässä maassa jatkossakin akselin kok-sdp äänestäjiksi. Ja meno senkun vain sitten jatkuu. Eli tiedossa on lähinnä valtion velkaantumista ja verojen korotuksia.

Leso

Valtiolle taitaa olla myös erinomaisen sumuista se, että sen pk-yrityksen voi perustaa myös Suomen ulkopuolelle.

Vittuako sitä itteensä Suomen verotukseen hirttää?

Tabula Rasa

Taitaa mennä siihen että ne joilla on päätä lukee koulut täällä ja pistää bisneksen muualle.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''