News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Mitä tapahtuu Etelä-Afrikassa Nelson Mandelan jälkeen?

Started by Arde, 09.06.2013, 17:36:42

Previous topic - Next topic

M.K.Korpela

Quote from: me on 27.06.2013, 17:28:27Mitäs pienistä, viihdettähän tämä koko elämä on ja viihteenähän minä tämän otankin, en tiedä sitten onko geneettinen ominaispiirre jonka olen perinyt. :D

Et näköjään ole ajatellut, että kun valkoiset lahdataan Etelä-Afrikassa niin se kyllä on sen mittaluokan tapahtuma että sitä ei enää toimittajat peitä, vaikka kovasti ensin varmasti yrittävät. Kyllä siitä todella iso mekastus lehdissä, telkkarissa ja netissä tulee. Seuraavaksi nousee Euroopassa se mielipide, että mitä helvettiä mustat Euroopassa tekevät, menköön Afrikkaan.

M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

me

Quote from: Emo on 27.06.2013, 17:25:42
Quote from: me on 27.06.2013, 16:40:19
Mandelan jälkeen alkaa kunnon koso apartheidin ajasta. Katsotaan sitten kuka on kuka mustat vai valkoiset. Lyön kyllä rahani mustien puolesta. Heti kun tuo vanha kurppa kuolee, niin avaan sipsi pussin ja kylmää kokista ja eikun televisio SABC1 kanavalle ja katsomaan kun valkonen perse saa oikein isän kädestä :D

Mustista nyt korkeintaan on tappamaan valkoiset, jos ylivoima on riittävä, mutta siihen se osaaminen valitettavasti sitten jääkin. Noilla kyvyillä ja voimavaroilla mustien yhteiskunnat näyttävät tältä:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Kibera.jpg)

Ja taas tarvitaan rasistien apua.

Tuo nyt on rikkaiden maiden tyhmyyttä, kun jakelevat rahaa Afrikalle. Kyllä minä antaisin niiden kuolla näläkään, vähenisi samalla ihmisten määräkin samalla, joka on erittäin kannatettava idea, liika kansoitus ei ole ikinä hyvä asia.
Quote from: Tommi Korhonen on 27.06.2013, 17:26:20
Quote from: Siili on 27.06.2013, 17:19:38
Quote from: me on 27.06.2013, 17:13:47
Oikeastaan minua ei kiinosta helevettiäkään miten tuolle E-Afrikalle käy, mutta hauskaa viihdettähän toi on.

Olisikohan se somalien kansallinen, ellei peräti geneettinen ominaisuus, etteivät he välitä helvettiäkään mistään, vaan ottavat kaiken viihteen kannalta?  Ei ihme, että Somalia on ykkönen tällaisilla ikävillä listoilla:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Failed_States_Index#Alert
Olen alkanut veikkaamaan Pirjoa ali-avaruuksineen. Erityisesti me:n eskalointi viittaa siihen suuntaan.

Toki Etelä-Afrikan kanssa voi käydä niinkuin 'me' olettaa. Mutta samalla tavalla voisi käydä myös Euroopassa. Buureilla sentään on monen sadan vuoden oikeutus siellä oloonsa. Yhdelläkään Suomen-somalilla ei ole.

Buurit voivat selittää oikeutuksensa siinä vaiheessa kun Magumbu työntää kiväärin heidän perseeseensä. Veikkaan etteivät jää selittelemään yhtään mitää.

Siili

Quote from: me on 27.06.2013, 17:28:27
Mitäs pienistä, viihdettähän tämä koko elämä on ja viihteenähän minä tämän otankin, en tiedä sitten onko geneettinen ominaispiirre jonka olen perinyt. :D

Hyvä, että olet Suomessa.  Täällähän ahkerat työmuurahaiset pitävät huolta siitä, että kuhnuritkin säilyvät hengissä.
:) 

Emo

Quote from: me on 27.06.2013, 17:35:43

Tuo nyt on rikkaiden maiden tyhmyyttä, kun jakelevat rahaa Afrikalle. Kyllä minä antaisin niiden kuolla näläkään, vähenisi samalla ihmisten määräkin samalla, joka on erittäin kannatettava idea, liika kansoitus ei ole ikinä hyvä asia. :

Olet harvoin oikeassa, mutta silloin sitäkin ankarammin. En väitä vastaan, tyhmyyttä on. Ylimielisyyttä ja tyhmyyttä.

me

Quote from: M.K.Korpela on 27.06.2013, 17:35:18
Quote from: me on 27.06.2013, 17:28:27Mitäs pienistä, viihdettähän tämä koko elämä on ja viihteenähän minä tämän otankin, en tiedä sitten onko geneettinen ominaispiirre jonka olen perinyt. :D

Et näköjään ole ajatellut, että kun valkoiset lahdataan Etelä-Afrikassa niin se kyllä on sen mittaluokan tapahtuma että sitä ei enää toimittajat peitä, vaikka kovasti ensin varmasti yrittävät. Kyllä siitä todella iso mekastus lehdissä, telkkarissa ja netissä tulee. Seuraavaksi nousee Euroopassa se mielipide, että mitä helvettiä mustat Euroopassa tekevät, menköön Afrikkaan.

Eihän sitä kukaan korvaansa letkauttanut kun Zimbabwen valkoiset häädettiin. Lahtaukset voidaan naamioida jengien tekemiksi murhiksi, jota E-Afrikassa tapahtuu muutenkin helevetillinen ja hups asia unohtuu. Ja ei ne varmaan kaikkia tapa, voidaan muutama valkoinen jättää ihan koristeeksi eloon, ettei kansakunta näytä ihan synkältä.

Lasse

Oikeastaan minua ei kiinosta helevettiäkään miten tuolle E-Afrikalle käy, mutta hauskaa viihdettähän toi on.

Somalis march in Cape Town against South Africa attacks
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-22810926
Members of the Somali community in South Africa have marched to parliament in Cape Town to protest against recent attacks on foreigners.

Three Somalis have been killed this month and the Somali government has requested the South African authorities to do more to protect their nationals.

About 200 people took part in the protest, holding a banner reading: "Everyone is a foreigner somewhere."

Correspondents say xenophobic attacks have increased recently.

Some of the protesters accused the authorities of not doing enough to prevent attack on foreigners, especially Somalis, or prosecute those responsible.

Two Somali brothers were allegedly hacked to death with an axe in the northern Limpopo province on Thursday night.

Last week, Abdi Nasr Mahmoud was stoned to death in Port Elizabeth.

Mohamed Aden Osman told the BBC that criminals saw Somalis as "soft targets".

According to the Centre for Human Rights at the University of Pretoria, South Africans are becoming "increasingly desensitised" to attacks on foreigners, The Sowetan newspaper reports.

The BBC's Mohammed Allie in Cape Town says the violence is linked to the massive unemployment among young South Africans.

In the past two decades, many thousands of Somalis have fled conflict at home and moved to South Africa, where many have opened small shops and kiosks in townships.

Suattaapi käydä löylyt kuumiksi sompuillekin Mandelan vaihtaessa hiippakuntaa.
NOVUS ORDO HOMMARUM

me

Quote from: Siili on 27.06.2013, 17:36:45
Mitäs pienistä, viihdettähän tämä koko elämä on ja viihteenähän minä tämän otankin, en tiedä sitten onko geneettinen ominaispiirre jonka olen perinyt. :D

Hyvä, että olet Suomessa.  Täällähän ahkerat työmuurahaiset pitävät huolta siitä, että kuhnuritkin säilyvät hengissä.

Väärin täällä minä pidän huolen itse että säilyn hengissä, ei kukaan muu. En tiedä kyllä kuka sinun hengissä säilymisestäsi pitää huolta jas e ei nyt hirveemin kiinnosta minua.

Emo

Quote from: me on 27.06.2013, 17:41:40

Eihän sitä kukaan korvaansa letkauttanut kun Zimbabwen valkoiset häädettiin. Lahtaukset voidaan naamioida jengien tekemiksi murhiksi, jota E-Afrikassa tapahtuu muutenkin helevetillinen ja hups asia unohtuu. Ja ei ne varmaan kaikkia tapa, voidaan muutama valkoinen jättää ihan koristeeksi eloon, ettei kansakunta näytä ihan synkältä.

Olet siis sitä mieltä, että mustuus synkentää kansakuntaa?  Et näköjään omaa etnistä alkuperääsi kovasti arvosta  :flowerhat:

me

Quote from: Lasse on 27.06.2013, 17:42:48

Somalis march in Cape Town against South Africa attacks
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-22810926
Members of the Somali community in South Africa have marched to parliament in Cape Town to protest against recent attacks on foreigners.

Three Somalis have been killed this month and the Somali government has requested the South African authorities to do more to protect their nationals.

About 200 people took part in the protest, holding a banner reading: "Everyone is a foreigner somewhere."

Correspondents say xenophobic attacks have increased recently.

Some of the protesters accused the authorities of not doing enough to prevent attack on foreigners, especially Somalis, or prosecute those responsible.

Two Somali brothers were allegedly hacked to death with an axe in the northern Limpopo province on Thursday night.

Last week, Abdi Nasr Mahmoud was stoned to death in Port Elizabeth.

Mohamed Aden Osman told the BBC that criminals saw Somalis as "soft targets".

According to the Centre for Human Rights at the University of Pretoria, South Africans are becoming "increasingly desensitised" to attacks on foreigners, The Sowetan newspaper reports.

The BBC's Mohammed Allie in Cape Town says the violence is linked to the massive unemployment among young South Africans.

In the past two decades, many thousands of Somalis have fled conflict at home and moved to South Africa, where many have opened small shops and kiosks in townships.

Suattaapi käydä löylyt kuumiksi sompuillekin Mandelan vaihtaessa hiippakuntaa.

Painuukon pois sieltä ja monta kertaa kun on sanottu, ettei siele ole turvallista olla niin omalla vastuullahan nuo ovat siellä. Mahdollisuudet pois tulemiseen on annettu, jos ei kiinnosta niin ei sitten.

Emo

Quote from: me on 27.06.2013, 17:44:34

Väärin täällä minä pidän huolen itse että säilyn hengissä, ei kukaan muu. En tiedä kyllä kuka sinun hengissä säilymisestäsi pitää huolta jas e ei nyt hirveemin kiinnosta minua.

;D

Täällä Suomessa Kelan ja työkkärin ja tulonsiirtojen viidakossa eloonjäämistaistelu onkin niin rankkaa, että juuri ja juuri somalit siitä "itse" selviytyvät  ;D

M.K.Korpela

Eihän sitä kukaan korvaansa letkauttanut kun Zimbabwen valkoiset häädettiin. Lahtaukset voidaan naamioida jengien tekemiksi murhiksi, jota E-Afrikassa tapahtuu muutenkin helevetillinen ja hups asia unohtuu.

Etelä-Afrikka on kymmenen kertaa ZIMiä isompi kakku ja kyllä siitä poru nousee. Lisäksi ZIM ei juuri tuottanut mitään sellaista kuten SA mineraaleja joten kyllä tästä nousee valtava haloo.

QuoteVäärin täällä minä pidän huolen itse että säilyn hengissä, ei kukaan muu.[/b]

Missä sinä olet töissä vaiko kassalla ?
M.K.Korpela ratsastaa.
YLLÄRI !

me

Quote from: Emo on 27.06.2013, 17:45:33

Olet siis sitä mieltä, että mustuus synkentää kansakuntaa?  Et näköjään omaa etnistä alkuperääsi kovasti arvosta  :flowerhat:

Etnistä alkuperääni arvostan tosi paljon. Kuten olen sanonut somalina on mukava olla. Onneksi somalit kansakunta nyt eivät ole täysin synkkiä olisihan se kauheeta jos ei yhtään vaaleta löytyisi.

me

Quote from: Emo on 27.06.2013, 17:47:17
Quote from: me on 27.06.2013, 17:44:34

;D

Täällä Suomessa Kelan ja työkkärin ja tulonsiirtojen viidakossa eloonjäämistaistelu onkin niin rankkaa, että juuri ja juuri somalit siitä "itse" selviytyvät  ;D

En tiedä muista somaleista pidän vaan huolen itsestäni, muut saavat tehdä mitä huvittaa ei kiinnosta.
Quote from: M.K.Korpela on 27.06.2013, 17:47:56

Eihän sitä kukaan korvaansa letkauttanut kun Zimbabwen valkoiset häädettiin. Lahtaukset voidaan naamioida jengien tekemiksi murhiksi, jota E-Afrikassa tapahtuu muutenkin helevetillinen ja hups asia unohtuu.

Etelä-Afrikka on kymmenen kertaa ZIMiä isompi kakku ja kyllä siitä poru nousee. Lisäksi ZIM ei juuri tuottanut mitään sellaista kuten SA mineraaleja joten kyllä tästä nousee valtava haloo.

QuoteVäärin täällä minä pidän huolen itse että säilyn hengissä, ei kukaan muu.[/b]

Missä sinä olet töissä vaiko kassalla ?

Mistäs lähtien täällä on kyselty missä kukin on töissä ?

Lasse

Quote from: Emo on 27.06.2013, 17:47:17
Täällä Kelan ja työkkärin ja tulonsiirtojen viidakossa eloomjäämistaistelu onkin niin rankkaa, että juuri ja juuri somalit siitä "itse" selviytyvät

Täällä sadekausi jatkuu tasan niin kauan, kun Valtionkonttori saa lainansa myytyä.

(http://3.bp.blogspot.com/_7Z_f3g5-dI0/TVLp3TsFytI/AAAAAAAAAl8/hcsyrEhqayk/s320/picture.png)

NOVUS ORDO HOMMARUM

Eugen235

oletan että Mandelan jälkeen menee hieman huonommin. Ja melko paljon huonommin kuin ennen Mandelaa; ainakin noin kansantaloudellisesti.

M.K.Korpela

Quote from: me on 27.06.2013, 17:52:39Mistäs lähtien täällä on kyselty missä kukin on töissä ?

No kysytään sitten oletko töissä vai et ?
M.K.Korpela ratsastaa.
YLLÄRI !

Faidros.

^^^Monesti on alaa kyselty. Moni on kertonut itse.
Minä olen yrittäjä sairaala-alan tekniseltä puolelta ja myös yrittäjä moottoripyöräalalta.
Mitä sinä teet?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

-PPT-

Onhan tässä jo 14v vietetty aikaa Mandelan jälkeen. Muutenkin, Mandela oli enemmän maskotti kuin toimija. Häntä on ylistetty apartheidin lopettajana. Vankilasta käsinkö hän apartheidin lopetti?

me

Quote from: M.K.Korpela on 27.06.2013, 17:58:37
Quote from: me on 27.06.2013, 17:52:39Mistäs lähtien täällä on kyselty missä kukin on töissä ?

No kysytään sitten oletko töissä vai et ?
Ihan väärä ketju kysellä missä olen töissä. Tässä ketjussa ei puhuta minusta vaan E-Afrikasta tietääkseni. Avatkaa toki uusi ketju missä jokainen vastailee tuollaiseen katotaan sitten.

Ernst

Oikeastaan minua ei kiinosta helevettiäkään miten tuolle E-Afrikalle käy, mutta hauskaa viihdettähän toi on. Vähän niinkuin Israel vs arabit tilanne, mikäs sen  hauskempaa kun saa seurata kuinka mukavaa niillä on siellä etelässä. Jos saisin päättää niin antaisin kunnon aseet molemmille niin olisi vähän tasa väkisempää. Tylsän yksipuolista seurata kun voittaja on jo selvillä ennenkuin kisa on edes alkanut. Toivottavasti alkaa kunnon rähinä Iranissa niin saa jotain muutakin viihdettä ja tasaväkisimpiä otteluita.

Sinä et taida ajaa ihan täydet valot päällä? Vai lieneekä tuo sitä somalialaista tarinaniskemisperinnettä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

törö

Quote from: -PPT- on 27.06.2013, 18:02:23
Onhan tässä jo 14v vietetty aikaa Mandelan jälkeen. Muutenkin, Mandela oli enemmän maskotti kuin toimija. Häntä on ylistetty apartheidin lopettajana. Vankilasta käsinkö hän apartheidin lopetti?

Mandela on kansakuntaa koossa pitävä kuningas ja presidentillä on vain lailla säädetty auktoriteetti.

Todellinen valta vaihtuu vasta kun Mandela heittää lusikan nurkaan. Ennen sitä sisällissota ja etniset puhdistukset ovat mahdottomia, koska kuningas ei halua niitä.

Hamsteri

Mulla on eräs tuttu Suomeen muuttanut E-Afrikkalainen. Hänet meinattiin raiskata 2 kertaa lapsena kun Apartheid loppui. Paradoksaalisesti Persut ovat hänen mielestä rasisteja.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Tommi Korhonen

Ei ole vielä mitään vahvistusta työnteosta, vaan vain huolehtimisesta. Koska me kiihdyttää tahtia menon vain yltyessä niin veikkaan virallisesti monikulttuuri- ja monietnisyysesiintymä pirjoa.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

me

Quote from: Axel Cardan on 28.06.2013, 01:27:50

Hmm. Minussa on varmaan jokin vika, kun elämäni on suurimmaksi osaksi työtä ja vastuunkantoa. Nytkään en saa unta stressin takia.
Miten saisin koko elämästäni viihdettä?

Ja kun olet töissä, niin kerro, millä tavalla sekin on viihdettä?

Ei ole asiat sullakaan hyvin, jos stressaat kokoajan. Vastuuta minä kannan vain ja ainoastaan itsestäni. En ole ikinä joutunut enkä halua joutua tilanteeseen josta joudun kantamaan vastuuta muista, en ikinä.
Elämästäsi saat helposti viihdettä kun ajattelet vain itseäsi ja etujasi.

Minulle kansakunta ei merkitse mitään, koska ajattelen kaiken omalta kannaltani ja mikä minulle on parhaaksi. En todellakaan epäilisi käyttää rajuja keinoja oman etuni tavoittelemisessa tai niiden suojelemisessa. Ne ovat minun kavereitani joista hyödyn jotain ja vastavuoroisesti voin tietenkin joskus antaa jotain takaisin.

Ihmiset ovat minulle muutenkin sellaista massaa jota voi käyttää vain pelinappuloina, paskat voi aina heivata helevettiin, valitettavasti 90 % ihmisistä kuuluu näihin paskoihin. 5 % on niitä joita on pakko sietää koska heistä on jotain hyötyä ja loput 5 % ovat sitten samanlaisia kuin minä.

Onhan työni aika viihdettä parhaimmasta päästä. Näkee ihmisten kaikki tunneskaalat läpi parhaimillaan 5 minuutissa.

me

Quote from: Tommi Korhonen on 28.06.2013, 02:33:40
Ei ole vielä mitään vahvistusta työnteosta, vaan vain huolehtimisesta. Koska me kiihdyttää tahtia menon vain yltyessä niin veikkaan virallisesti monikulttuuri- ja monietnisyysesiintymä pirjoa.

Mitä vahvistusta sä muka haluut. Kutsun mun työpaikalle vai ? Veikkaa mitä huvittaa ei liikuta minua pätkääkään.

Myrkkymies

Nimimerkki "me" on kyllä erittäin onnistunut trolli.

Franklin

Hesari jatkaa samalla teemalla. "Vapaus tuli, tasa-arvoa ei." Sinänsä otsikko on ihan oikeassa, mutta jätetään kertomatta juuri mustien olevan niitä tasa-arvoisempia, ei valkoisten.

Joku näppärämpi varmaan copy/pastee jutun tänne.
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

Emo

Quote from: Franklin on 28.06.2013, 08:58:35
Hesari jatkaa samalla teemalla. "Vapaus tuli, tasa-arvoa ei." Sinänsä otsikko on ihan oikeassa, mutta jätetään kertomatta juuri mustien olevan niitä tasa-arvoisempia, ei valkoisten.

Joku näppärämpi varmaan copy/pastee jutun tänne.

Näppärämpi kröhöm...  :D

HS Sowetossa
Vapaus tuli, tasa-arvoa ei

QuoteMustien jättimäinen slummi Soweto oli Nelson Mandelan vapaustaistelun keskipisteessä.

Nelson Mandela hahmotteli demokratian periaatteita Soweton Kliptownissa jo 1950-luvulla. Torin vierellä sijaitsee yhä edelleen kurja hökkelikylä.
Talo numero 8115 nököttää yhä mäenrinteessä jättimäisellä mustien asuinalueella Etelä-Afrikan Sowetossa.

Vuonna 1946 se hohkasi uutuuttaan, kun muuan oikeustieteen opiskelija muutti sinne perheineen.
"Talo oli samanlainen kuin sadat muut, jotka oli rakennettu postimerkin kokoisille länteille pölyisillä teillä. Siinä oli sama peruspeltikatto, sama sementtilattia, kapea keittiö ja pihalla sankovessa", tuo vapaustaistelija kirjoitti myöhemmin.

Nyt talo numero 8115 on turistinähtävyys ja pyhättö. Vapaan Etelä-Afrikan ensimmäinen presidentti Nelson Mandela asui siellä 15 vuotta, toimi mustien oikeuksia ajaneen Afrikan kansalliskongressin ANC:n johdossa ja radikalisoitui lopulta aseellisen vastarinnan tielle.

Ajatuksissa 8115 oli koti paljon pidempään: tänne Mandela palasi vielä 27 vankilavuoden jälkeen helmikuussa 1990.
Nyt 94-vuotias Mandela on vakavasti sairaana pretorialaisessa sydänsairaalassa. Torstaina hänen tilansa kerrottiin kuitenkin kohentuneen.

Vanhat kotikulmat Sowetossa vetävät puoleensa kunnioitusta osoittavia kansalaisia.
"Mandela edustaa meille vapautta", sanoo sairaanhoitajaopiskelija Ruth Makgwale, joka on kävellyt paikalle pienten lastensa ja naapuriensa kanssa Duben slummista.
Vapaus koitti vuonna 1994. Millaisen jäljen Mandela Sowetoon jätti?

Mandela syntyi maalaiskylässä kuninkaallista sukujuurta olevaan perheeseen. Hän kuului etuoikeutettujen mustien joukkoon. Tie yliopistoon oli auki vain harvalle.
Aktivisti Mandelasta tuli vasta kun hän päätyi Johannesburgiin. Musta väestö sullottiin Soweton kaltaisiin lähiöslummeihin, opiskelumahdollisuuksia tai liikkumisvapautta ei ollut.
Vuonna 1948 valtaan noussut valkoisen vähemmistön sortohallinto sementoi rotuerottelun.

Sowetossa Kliptownin torilla harvahampainen mies soittaa Etelä-Afrikan kansallislaulua.
Tämä on paikka, jossa Mandela muiden kansalaisaktivistien kanssa vuonna 1955 hahmotteli Vapauden peruskirjan. Se oli pohjana Etelä-Afrikan uudelle perustuslaille 1996.
"Kansan pitää hallita! Kaikilla kansakunnan ryhmillä pitää olla tasa-arvoiset oikeudet! Kansan täytyy saada osuutensa maan hyvinvoinnista!" kuuluivat peruskirjan kolme ensimmäistä periaatetta. "Pitää olla työtä ja turvallisuutta!"

Peruskirja oli maan johdolle liikaa. Mandela ja 155 muuta aktivistia pidätettiin, ja alkoi vuosien oikeudenkäynti. Siitä Mandela selvisi, mutta samalla hallinnon otteet kovenivat toisaalla.
ANC kiellettiin, ja Mandela lähti ulkomaille sotilaskoulutukseen. Vuonna 1964 hänet tuomittiin elinkautiseen vankeuteen.

Kuohunta jatkui. Kesäkuun 16. päivänä 1976 poliisi ampui Mandelan kodin nurkilla Sowetossa 13-vuotiaan koululaisen Hector Pietersonin. Oppilaat olivat osoittaneet mieltään ja vastustaneet afrikaansin käyttöä opetuskielenä.
Kansannousussa kuoli Pietersonin jälkeen satoja muita.
"Se oli välttämätöntä, koska he [hallinto] olivat niin kovasydämisiä", sanoo Leslina Letsoalo Pietersonin muistomerkillä.
"Ajattelin, että Jumala on puolellamme", muistelee Enika Machacha, 57.
Hän asui kansannousun aikaan Limpopon maakunnassa, jossa poliisi tulitti töistä palaavia nuoria.
"Oli silti toivoa paremmasta."

Ja vähitellen muutos alkoi. Kansainvälinen painostus puri, ja kylmä sota loppui. Helmikuussa 1990 Mandela käveli vapauteen. Hän piti Soweton jalkapallostadionilla satatuhatpäiselle yleisölle puheen ja kiersi maata.
Viesti oli: heittäkää aseenne mereen, älkää vihatko vihollisia. Antakaa anteeksi.

Vuoden 1994 ensimmäisissä vapaissa vaaleissa Mandela nousi presidentiksi. Hän jätti tehtävät yhden kauden jälkeen ja vetäytyi julkisuudesta 2004.
Viimeiseksi esiintymiseksi jäi jalkapallon MM-kisojen finaaliottelu Soweton uudelleenrakennetulla jalkapallostadionilla.

Tämän päivän Etelä-Afrikka – myös Soweto – on hurjaa vauhtia kehittyvä yhteiskunta, jolla on resurssit vaikka jättikisojen isännöintiin.
Silti taloudellinen valta on yhä keskittynyt valkoiselle väestölle.
Kliptownissa luotiin demokratian periaatteita jo 1950-luvulla, mutta vieressä kituuttaa yhä tuhansien asukkaiden hökkelikylä.
"Kliptown on Vapauden peruskirjan vastakohta. Tilanne vain huononee. Perusasiat puuttuvat: ei ole sähköä, ei juoksevaa vettä eikä viemäreitä, ei koulua. Hiv-aste on korkea, työttömyys on suurta, on huumeita ja väkivaltaisia avioliittoja", luettelee nuorisokeskuksen johtaja Bob Nameng.

Työtön asukas Thami Yende ei syytä asioista Mandelaa.
"Hän on tehnyt osansa, koko maailmalle, eikä vain Kliptownille."
Hökkelikylässä kasvaa uusi sukupolvi, joka joutuu tottumaan elämään ilman Mandelaa.
Nameng yrittää valaa siihen toivoa ja pitää kovia kokeneen nuorison poissa hankaluuksista taiteen, urheilun ja säännöllisten aterioiden voimalla.
"Rukoilen rauhaa tähän naapurustoon", Spelo Sirali laulaa teatteriesityksessä.

Yksi tanssijoista on Naledi Mlambo. Hän on 19-vuotias, yhtä vanha kuin Etelä-Afrikan demokratia.
Mlambo aloitti yhdeksänvuotiaana pilvenpolton ja viinanjuonnin, mutta löysi Namengista pelastajan.
"Hän on mitä kiltein ihminen, aivan kuin Mandela", Mlambo sanoo.

Nykypoliitikoista ei Mlambolla ole hyvää sanottavaa. Presidentti Jacob Zuman johtama ANC on niin korruption ryvettämä, että joidenkin mielestä Mandelan perintö on jo kadonnut.
Mlambosta on vaikea sanoa, mitä Etelä-Afrikasta Mandelan jälkeen tulee. Varmaa on tämä:
"Meidän teini-ikäisten on seistävä omilla jaloillamme."

Tanja Vasama HS

Tässä koko uutinen, ja kommentteja ainakin toistaiseksi nolla, joten klikkauksia suomalaisia sortavaan Hesariin kannattaa välttää.
Vapaustaistelu se on edessä meilläkin, vapaus suomalaisilla toistaiseksi vielä on mutta tasa-arvosta ei ole ollut tietoakaan enää vuosikausiin!

me

Quote from: Axel Cardan on 28.06.2013, 07:31:07
Quote from: me on 28.06.2013, 02:34:48

Hmm. Minussa on varmaan jokin vika, kun elämäni on suurimmaksi osaksi työtä ja vastuunkantoa. Nytkään en saa unta stressin takia.

Ei ole asiat sullakaan hyvin, jos stressaat kokoajan. Vastuuta minä kannan vain ja ainoastaan itsestäni. En ole ikinä joutunut enkä halua joutua tilanteeseen josta joudun kantamaan vastuuta muista, en ikinä.

Minulle kansakunta ei merkitse mitään, koska ajattelen kaiken omalta kannaltani ja mikä minulle on parhaaksi. En todellakaan epäilisi käyttää rajuja keinoja oman etuni tavoittelemisessa tai niiden suojelemisessa
. Ne ovat minun kavereitani joista hyödyn jotain ja vastavuoroisesti voin tietenkin joskus antaa jotain takaisin.

Ihmiset ovat minulle muutenkin sellaista massaa jota voi käyttää vain pelinappuloina, paskat voi aina heivata helevettiin, valitettavasti 90 % ihmisistä kuuluu näihin paskoihin. 5 % on niitä joita on pakko sietää koska heistä on jotain hyötyä ja loput 5 % ovat sitten samanlaisia kuin minä.

Onhan työni aika viihdettä parhaimmasta päästä. Näkee ihmisten kaikki tunneskaalat läpi parhaimillaan 5 minuutissa.

Huomenta. Kiitän sinua ajatuksia herättävistä neuvoistasi. Boldasin huippukohdat. Täytyypä keskustella perheen ja työtovereiden kanssa niiden toteuttamisesta omalla kohdallani. Todellakin, jos kaikki ajattelisivat samoin, niin elämä olisi ongelmatonta.
Sulkeudun nyt suosioosi ja palaan ehkä kysymään uusia neuvoja sitten, kun kaikki edellinen on totta minunkin elämässäni.

Ole hyvä vaan. Tule kertomaan toki miten menee.

Emo

Quote from: me on 28.06.2013, 10:27:41
Quote from: Axel Cardan on 28.06.2013, 07:31:07
Quote from: me on 28.06.2013, 02:34:48

Minulle kansakunta ei merkitse mitään, koska ajattelen kaiken omalta kannaltani ja mikä minulle on parhaaksi. En todellakaan epäilisi käyttää rajuja keinoja oman etuni tavoittelemisessa tai niiden suojelemisessa
. Ne ovat minun kavereitani joista hyödyn jotain ja vastavuoroisesti voin tietenkin joskus antaa jotain takaisin.

Huomenta. Kiitän sinua ajatuksia herättävistä neuvoistasi. Boldasin huippukohdat. Täytyypä keskustella perheen ja työtovereiden kanssa niiden toteuttamisesta omalla kohdallani. Todellakin, jos kaikki ajattelisivat samoin, niin elämä olisi ongelmatonta.
Sulkeudun nyt suosioosi ja palaan ehkä kysymään uusia neuvoja sitten, kun kaikki edellinen on totta minunkin elämässäni.

Ole hyvä vaan. Tule kertomaan toki miten menee.

Minä taas iloisena kerron kaikille Suomen turvapaikkaturisteille, että sitä mukaa kun Suomessa työttömyys lisääntyy ja lopputiliä jaellaan, niin teidänkin huoleton syöttiläsaikanne käy kohti loppuaan :)

Pääsette vielä kantamaan vastuuta itsestänne, lukekaapa aikanne kuluksi Suomen historiaa vastuunkantoa odotellessanne. Me emme ole ruotsalaisia. Tarkoitan tuota kaikissa mahdollisissa merkityksissä.