News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

YHDISTYKSEN REKISTERÖINTI KÄYNNISSÄ

Started by JM-K, 11.06.2009, 11:35:32

Previous topic - Next topic

JM-K

Mitä lie agitaatiota taas harrastettu, mutta olen viime päivinä saanut puolueen perustamiseen liittyen paljon yhteydenottoja, joissa käytetään ilmaisua "jos perustat sen".

Miten niin "jos perustan"?

Perustamiskokous on jo ollut, säännöt ovat pientä viilausta vaille valmiit, kaikki muut asiakirjat Patentti- ja rekisterihallitukseen valmiiksi täytettynä, varsinainen puolueohjelma tavoitteineen ja keinoineen lähes valmis, kannattajakortit ovat valmiina keräystä varten, internetsivut työn alla, lehdistötiedotteet valmiiksi kirjoitettuna, jäsenhankinta käynnissä (mielenkiintoisia nimiä...), masinointi käynnissä jne.

Kone käy sellaista tahtia, että en edes itse pystyisi sitä enää pysäyttämään, jos niin haluaisin.

En tietenkään edes halua, meidän tiemme on ainoa tie. Muuten v. 2011 vaaleissa ei todellisia, järjetöntä maahanmuuttopolitiikkaa kritisoivia kansalaisia tulla ehdolla näkemään. Väittäkööt tietyt tyypit mitä väittävät.

Martel

Joutsenpulue havaittu sameiden vesien välittömässä läheisyydessä.

JM-K

Quote from: Martel on 11.06.2009, 11:49:34

Tältä se sitten näyttää, jos kohta ei siirrytä puhumisen sijaan tekoihin:

http://www.offshoretc.fi/newsimages/kertsinsalmi1.jpg

reino

Jos perustat sen puolueen, niin joku voi hermostua.

Mieti nyt kuitenkin vielä.

Äänestäjä

Quote from: Martel on 11.06.2009, 11:49:34

The Black Swan theory (in Nassim Nicholas Taleb's version) refers to a large-impact, hard-to-predict, and rare event beyond the realm of normal expectations. (Wikipedia)

Ja sama suomeksi:

Lähde: http://www.terracognita.fi/kirjat/9789525697049.html

Musta Joutsen on erittäin epätodennäköinen tapahtuma, jolla on kolme luonteenomaista piirrettä: se ei ole ennustettava, sillä on valtava vaikutus ja osaamme kehitellä selityksen, jonka ansiosta se vaikuttaa vähemmän satunnaiselta ja ennustettavammalta kuin olikaan. Googlen hämmästyttävä menestys oli Musta Joutsen, samoin syyskuun 9. päivän terrori-isku. Nassim Talebille Mustat Joutsenet ovat miltei kaikkien maailman ilmiöiden tausta alkaen uskontojen noususta ja ulottuen henkilökohtaiseen elämäämme.

Miksemme näe Musta Joutsen -ilmiöitä ennen kuin ne tapahtuvat? Talebin mukaan osa vastauksesta on, että meidät ihmiset on johdotettu oppimaan yksityiskohtia, kun meidän pitäisi keskittyä yleiseen. Keskitymme asioihin, jotka jo tiedämme, ja yhä uudelleen jätämme tuntemattoman huomiotta. Sen seurauksena emme osaa arvioida tilaisuuksia, olemme liian alttiita yksinkertaistamiselle, narraatiolle ja luokittelulle emmekä riittävän avoimia palkitsemaan niitä, jotka kuvittelevat "mahdottoman".

Matemaatikko ja optiomeklari Taleb on pitkään tutkinut, miksi hämäämme itsemme ajattelemaan, että tiedämme enemmän kuin oikeastaan tiedämmekään. Rajoitamme ajattelumme epäolennaiseen ja turhaan, kun suuret asiat toistuvasti yllättävät meidät ja muokkaavat maailmaa.

Tässä merkittävässä teoksessa Taleb selittää kaiken siitä, mitä emme tiedä. Hänellä on yllättävän yksinkertaisia keinoja käsitellä Mustia Joutsenia ja hyötyä niistä.

Musta Joutsen on itsekin Musta Joutsen, aikamme tärkeimpiä teoksia.

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

JM-K

Quote from: Tapio Arjo on 11.06.2009, 12:01:43
No, Mäki-Ketelä, koska pidetään se isompi möötti i Tammerfors?

Tapahtuman nimi voisi todellakin olla Musta Joutsen.

Siinä Suomen vapaa media vapisisi.

Ajattelin jotain heinäkuun loppua / elokuun alkua. Riippuu vähän siitä, kuinka nuo rekisteröintiasiat etenevät. Elokuun alku voisi olla hyvä, silloin jengi on palannut jo lomilta ja asiat on tulevassa, ei enää kesän helteissä. Paikaksi ajattelin tosiaan Tamperetta, Sampolan työväenopistosta ajattelin jonkun mestan vuokrata. Paikka sopii meidän aatteeseen, työtä tekevien asiallahan tässä ennen kaikkea ollaan.

Miltäs tuo elokuun alku kuulostaisi?

JM-K

Quote from: reino on 11.06.2009, 11:58:07

Tuo oli kyllä hyvä huomautus. Voisikohan pahimmillaan käydä niin, että taas hajotan jonkun puolueen? Pitää harkita vielä, ties vaikka tulisi taas punainen kortti tms.

Juha Päivärinta

Reino. Varoitan sinua. Vielä yksikin kerta, kun minun kahvit lentää näppäimistölle, tulen luoksesi ja haastan sinut kaksintaisteluun aseina propellihatut.
Ex-Jekku

JM-K

Quote from: Tapio Arjo on 11.06.2009, 12:51:17

El Reino on Kuoliaaksi naurattaja. Vähän kuin Konsta Pylkkänen, suuri ajattelija Kainuun nälkämailta.

Musta Joutsen -möötistä tullee melkoinen tapahtuma.

Millaisia ohjelmakaavailuja?

Millainen tapahtumien kulku?

Kuka maksaa vuokrat ja loisteliaan tarjoilun?

Ei kai voida ajatella, että kaikki tuloo taikaseinästä tai Mäki-Ketelän lompsasta?

Tarvitaanko organisointia jne.?

Ihan semmoista "suuremman porukan perustavaa kokousta" ajattelin. Eli käydään läpi sääntöjä, puolueohjelmaa, tavoitteita ja keinoja. Ei mitään sen kummempaa ohjelmaa, yleistä jutustelua yms.

Jos paikka on tuo mainitsemani Sampola, niin tarjoilusta vastaa Mr Pickwick tien toisella puolella jokaisen oman lompsan mukaan. Jos hyvää ruokaa haluaa, vieressä on Tampereen paras oikea ravintola, Ravintola Coussicca.

Mä maksan tilavuokran ja hommaan jotain kaffettia yms. sinne.

Alan pähkäilemään tuota tilaisuutta heti, jahka saan nää sääntöhommat yms. plakkariin. Otan yhteyttä sitten ilmoittautuneisiin netseihin sikäli mikäli tarvitsen apuja. Kiitos, Tapsa!

Mikko T

Käy nyt avaamassa tili johonkin pankkiin, niin voidaan hiukan auttaa noissa maksuissa.

JM-K

Quote from: Mikko T on 11.06.2009, 13:33:47
Käy nyt avaamassa tili johonkin pankkiin, niin voidaan hiukan auttaa noissa maksuissa.

Sori, mutta se ei onnaa, ennen kuin yhdistys on rekisteröity ja sille haettu rahankeräyslupa. Muussa tapauksessa mun pitää ilmoittaa verottajalle yksityishenkilönä joka ainoa lantti, minkä olen saanut. Ja maksaa niistä tietenkin ennakonpidätykset yms. Muuten on verokarhu kimpussa!

tommi

Millon kotisivut avataan, jos saan kysyä?
"We shall defend our island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender."  -Winston Churchill

http://sverigedemokraterna.se/

Harri Eerikäinen

Quote from: JM-K on 11.06.2009, 11:35:32
...varsinainen puolueohjelma tavoitteineen ja keinoineen lähes valmis, ...

Puolueohjelma on silkkaa betonia, ja siinä on se vahvuus, mikä liittyy rehellisyyteen ja todelliseen asiasisältöön; asiat voidaan ilmaista ilman byrokraattista kapulakieltä ja poliittista tyhjänjauhantaa. Eli ei tarvitse ns. parfymoida paskaa edesmenneen Juice Leskisen sanoin.

Kun se aikanaan tulee julkisuuteen, odotan mielenkiinnolla millaisilla argumenteilla sitä vastaan lähdetään. Asioista asioina avoimesti keskustelemalla se tulee olemaan vaikeaa ja/tai tragikoomista.

Köyhä kylddyyri

Ehdotan esiintyjäksi tähän spektaakkeliin
http://www.mustajoutsen.fi/
"Pain is weakness exiting your body"
"No pain, no change"
"Opinions are like assholes - everyone has one"
"To secure the peace, is to prepare for war"

JM-K

Quote from: tommi on 11.06.2009, 13:45:11
Millon kotisivut avataan, jos saan kysyä?

Ei osaa sanoa vielä. Sitten kun ne on hyvät!

Tsm

Quote from: Köyhä kylddyyri on 11.06.2009, 15:26:15

Ehdotan esiintyjäksi tähän spektaakkeliin
http://www.mustajoutsen.fi/

Wau. Tää on kova.
Sitäpaitsi näillä on jo valmiiksi apeiden verhojen musiikkiakin:
http://www.mustajoutsen.fi/musiikki/kuuntele/mustajoutsen/03/#player

Whatsername

Quote from: JM-K on 11.06.2009, 12:19:37

Olisiko kyseessa kaikille avoin tilaisuus vai vaan kutsuvieraille?
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

Jiri Keronen

Quote from: Whatsername on 11.06.2009, 17:33:55

Veikkaan, että tässä puhutaan avoimesta tilaisuudesta.

Mistä tulikin mieleeni; pitäisiköhän tuota tilaisuutta jopa mainostaa jonkun verran? Varmaan aiotte kuitenkin pistää lehdistötiedotteet?
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Motor City Contexti

Quote from: JM-K on 11.06.2009, 13:35:44

Sori, mutta se ei onnaa, ennen kuin yhdistys on rekisteröity ja sille haettu rahankeräyslupa. Muussa tapauksessa mun pitää ilmoittaa verottajalle yksityishenkilönä joka ainoa lantti, minkä olen saanut. Ja maksaa niistä tietenkin ennakonpidätykset yms. Muuten on verokarhu kimpussa!

Iso pahvilaatikko kiertämään, niinkuin herätyskokouksissa on tapana. Ensin pari hurmoshenkistä saarnaa , bändi soittamaan ja pahvilaatikot kiertämään.

pja

Yksityishenkilö voi ottaa lahjoituksena rahaa vastaan: verovapaasti voi lahjoittaa kolmen vuoden välein 3399 euroa samalta lahjoittajalta samalle saajalle. Rahankeräyslupa tulee hankkia, jos erikseen kerää (eli pyytää) rahaa johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Lupaa ei tarvita, jos esim yhdistys ilmoittaa kotisivuillaan tilinumeron vapaaehtoisia lahjoituksia varten vrt EFFIn tapaus.

Eli jos on halua lahjoittaa rahaa niin privana yhteys Kute-Mäkelään ja voi kysyä ottaako mies sen vastaan. Rahat hän voi sitten käyttää mihin lystää, asiahan on luottamuskysymys.

Tai lahjoitukset perustetulle yhdistykselle. Mielestäni sille saa antaa jo rahaa siinä vaiheessa kun yhdistys on perustettu jo ja paperit vielä sisässä, silloin se on ilmeisesti rekisteröimätön yhdistys vielä... mutta yhdistys kuitenkin. Joku asiaa tunteva voisi tätä kommentoida.

Nimimerkillä jos tili olisi niin voisimpa minäkin sinne roposen antaa.

Oami

Quote from: pja on 11.06.2009, 18:13:24
Yksityishenkilö voi ottaa lahjoituksena rahaa vastaan: verovapaasti voi lahjoittaa kolmen vuoden välein 3399 euroa samalta lahjoittajalta samalle saajalle.

Meniköhän tuossa joku numero väärin?

Mnoh, raja on itse asiassa 3999,99. Muilta osin varmaan edellinen pitää paikkansa.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Motor City Contexti

Yksityishenkilö voi ottaa lahjoituksena rahaa vastaan: verovapaasti voi lahjoittaa kolmen vuoden välein 3399 euroa samalta lahjoittajalta samalle saajalle. Rahankeräyslupa tulee hankkia, jos erikseen kerää (eli pyytää) rahaa johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Lupaa ei tarvita, jos esim yhdistys ilmoittaa kotisivuillaan tilinumeron vapaaehtoisia lahjoituksia varten vrt EFFIn tapaus.

Eli jos on halua lahjoittaa rahaa niin privana yhteys Kute-Mäkelään ja voi kysyä ottaako mies sen vastaan. Rahat hän voi sitten käyttää mihin lystää, asiahan on luottamuskysymys.

Tai lahjoitukset perustetulle yhdistykselle. Mielestäni sille saa antaa jo rahaa siinä vaiheessa kun yhdistys on perustettu jo ja paperit vielä sisässä, silloin se on ilmeisesti rekisteröimätön yhdistys vielä... mutta yhdistys kuitenkin. Joku asiaa tunteva voisi tätä kommentoida.

Nimimerkillä jos tili olisi niin voisimpa minäkin sinne roposen antaa.

kyllä ainakin yritys voi aloittaa toimintansa heti perustuskokouksen jälkeen. Vaikka pankkitilejä ei auki saakkaan ilma kaupparekisteri otteita. Ketälä voi alkaa ottaa rahaa vastaan, pitää vain kirjanpitoa normaalisti sääntöjen mukaan.

JM-K

Quote from: JM-K on 11.06.2009, 12:19:37

Kaikille avoin

JM-K

Quote from: Jiri Keronen on 11.06.2009, 17:41:00

Veikkaan, että tässä puhutaan avoimesta tilaisuudesta.

Mistä tulikin mieleeni; pitäisiköhän tuota tilaisuutta jopa mainostaa jonkun verran? Varmaan aiotte kuitenkin pistää lehdistötiedotteet?

Jep, mainostetaan ja lehdistö saa tiedotteet.

Mika

Tämä kysymys lienee vielä täysin auki?  Eduskuntavaalit kuitenkin tulevat nopeasti. Mistä ehdokkaat?
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

reino

Jussihan voisi eduskuntavaaleissa tehdä sen mitä Soini teki eurovaaleissa ja pistää kaikkiin paikallislehtiin ilmoituksen, että "Nyt äänestettävissä myös tässä vaalipiirissä".

Soini sai sillä konstilla 130 000 ääntä.

Sivusta seuraaja

Quote from: reino on 15.06.2009, 22:24:14
Jussihan voisi eduskuntavaaleissa tehdä sen mitä Soini teki eurovaaleissa ja pistää kaikkiin paikallislehtiin ilmoituksen, että "Nyt äänestettävissä myös tässä vaalipiirissä".

Soini sai sillä konstilla 130 000 ääntä.

Onko Jussi jo äänestettävissä joltain listalta 2011 vaaleissa?

herra 4x

Sinä se jaksat ja viitsit. Pakko nostaa hattua, vaikka olen suhtautunut skeptisestikin. Mutta tuosta rahankeruusta tai rahalahjoitusten vastaanottamisesta. En itse tiedä pykäliä mutta sinun kannattaa ottaa tarkkaan selvä. Nimittäin rahallisen tuen antajia löytyy ja minun käsittääkseni ei yhdistyksellä tarvitse olla rahankeruulupia erikseen vaan yhdistyksiä voi rahallisesti tukea ilman veroseuraamuksia kummallekaan osapuolelle (?). Toimintaan kuluu rahaa, se on selvä ja monella olisi halua ja kykyä tukea yhdistystä. Ja yhdistyksen varoja käyttäisit sinä (tai mikä taho säännöissä on määrätty). Aikaisemman toimintasi ansiosta luotto siihen että rahat kuluvat oikeaan asiaan on 100 %. 
Rakkaudesta lajiin.

xor_rox

Quote from: Oami on 11.06.2009, 21:08:49
Yksityishenkilö voi ottaa lahjoituksena rahaa vastaan: verovapaasti voi lahjoittaa kolmen vuoden välein 3399 euroa samalta lahjoittajalta samalle saajalle.

Meniköhän tuossa joku numero väärin?

Mnoh, raja on itse asiassa 3999,99. Muilta osin varmaan edellinen pitää paikkansa.

Eipä kannata lahjoittaa tuollaista summaa, koska verottaja saattaa tehdä 'tulkintoja' todellisuudessa siirtyneestä rahamäärästä. Summa kannattaa pitää reilusti alle 4 tuhannen.

En tiedä käytännössä, mutta tästä mainitsi eräs tunnettu vero-oikeuden professori.

JM-K

Quote from: herra 4x on 15.06.2009, 23:45:47

Sinä se jaksat ja viitsit. Pakko nostaa hattua, vaikka olen suhtautunut skeptisestikin. Mutta tuosta rahankeruusta tai rahalahjoitusten vastaanottamisesta. En itse tiedä pykäliä mutta sinun kannattaa ottaa tarkkaan selvä. Nimittäin rahallisen tuen antajia löytyy ja minun käsittääkseni ei yhdistyksellä tarvitse olla rahankeruulupia erikseen vaan yhdistyksiä voi rahallisesti tukea ilman veroseuraamuksia kummallekaan osapuolelle (?). Toimintaan kuluu rahaa, se on selvä ja monella olisi halua ja kykyä tukea yhdistystä. Ja yhdistyksen varoja käyttäisit sinä (tai mikä taho säännöissä on määrätty). Aikaisemman toimintasi ansiosta luotto siihen että rahat kuluvat oikeaan asiaan on 100 %. 

Kiitos luottamuksesta. Joo, rahat kuluvat siihen mihin pitääkin, puolueeseen ja tämän maan tulevaisuuteen.

Kun saamme yhdistyksen rekisteröitymisen valmiiksi, avaan sille tilin. Kuka tahansa voi lahjoittaa tilille rahaa. Hieman epäselvää oli poliisillakin, kun tänään kysyin, että tarvitaanko vielä erikseen rahankeräyslupa. Otan sellaisenkin sitten varoiksi, ei se maksa kuin muutaman kybän. Ei tule sitten ongelmia viranomaisten kanssa.

Kirjanpitomme - toisin kuin suhteellisen monella muulla puolueella - tulee olemaan heti ensimmäisistä tiliöinneistä lähtien kohdallaan. Ihan lain mukaan siis. Tästä mallia muille puolueille!