News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-05-30 YLE Suomessa asuvat venäläiset: Suomi on tehnyt meistä rauhallisempia

Started by Ink Visitor, 30.05.2013, 10:18:06

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

PopuutisetSuomessa asuvat venäläiset: Suomi on tehnyt meistä rauhallisempia
30.5.2013 klo 10:13, päivitetty klo 10:15 | Maria Rautio | Lähde: YleX Etusivu | Kommentit (0)

Kuva: Flickr Creative Commons - neiljsYleX Etusivussa keskusteltiin tällä viikolla venäläisestä kulttuurista Suomessa. Suomessa pitkään asuneet Nikolai Antonov ja Levan Tvaltvadze kertovat suomalaisten olevan paljon venäläisiä rauhallisempia.
.Stand up -koomikko Nikolai Antonov ja Ylen venäjänkielisten uutisten toimittaja Levan Tvaltvadze ovat kumpikin asuneet Suomessa lähes 20 vuotta. Varsinkin Tvaltvadze on kohdannut erittäin vähän ennakkoluuloja Suomessa asuessaan, yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

- Kun asuin vuosia sitten Kotkassa, yritin ostaa osamaksulla tietokoneen. Vaikka minulla oli vakituinen työ ja vakituinen asunto Suomessa, myyjä ei suostunut osamaksuun. Hän sanoi, ettei voi myydä konetta minulla osamaksulla, koska hän ei voinut olla varma vienkö tietokoneen Venäjälle, Tvaltvadze naurahtaa.

Asiakaspalvelualalla työskentelevä Antonov sen sijaan on kokenut ihmisten pettyvän, kun he tajuavat venäläisen palvelevan heitä.

- Aluksi he luulevat puhuvansa suomalaiselle, mutta heidän tajutessaan ettei näin ole, näen heidän silmissään sellaisen pettymyksen. Että ihan kuin olisin huijannut olevani yksi heistä, olin ikään kuin valehdellut. Voi olla, että se on vain minun päässäni, mutta luulen sen johtuvan venäläisyydestäni.

Suomessa asuvien, äidinkielenään venäjää puhuvien 62 000 hengen lisäksi Suomessa vierailee vuosittain satojatuhansia venäläisturisteja. Venäläisestä kulttuurista puhuttaessa miehet huomaavat molemmat ärsyyntyvänsä venäläisturistien tavoista.

- Venäjällä joka päivä on taistelua ja kun he tulevat tänne, he käyttäytyvät samalla tavalla kuin Venäjällä. Heidän pitäisi sopeutua vähän. Yleensä siihen menee pari päivää, että venäläiset rauhoittuvat, Antonov aloittaa.

- Se taistelu tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kovistellaan vaikkapa jonoissa. Esimerkiksi pitäisi hankkia omalle daamille liput nopeammin kuin edessä seisova kaveri, niin pitää näyttää olevan kova jätkä ja etuilla. Se on osa moskovalaista identiteettiä, muualla ollaan vähän rauhallisempia Tvaltvadze täydentää.

(Snip)

http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/suomessa-asuvat-venalaiset-suomi-on-tehnyt-meista-rauhallisempia
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Roosamaria

Suomessa asuvista venäläisistä ei itselläni ole juurikaan muuta kokemusta, kuin mitä olen ortodoksikirkossa joskus nähnyt pari huopatossuista inkeriläistä. Sitten pari koiranulkoiluttajaa, joista toinen oli niin anteeksipyytävän näköinen, että oli pakko olla ystävällinen, ehkä hän näki silmistäni varuillaan olevan epäluulon. Muutaman himppa oudostikäyttäytyvän venäläisen olen myöskin tavannut kadulla, sekä luonnossa. He ovat kovia kalastamaan, mutta jättävät samperi siimat ja koukut niille paikoilleen, niin, että olen joskus kerännyt ja vienyt roskiin. Myöskin merenjäältä, avannon reunalta on joskus kuulunut ryssän pulinaa. (Ei haukkumasana, vaan semmoinen ystävällinen.)

Itse venäläisistä maahanmuuttajista ei siis ole henkilökohtaisen kokemukseni kautta muuta sanottavaa, kuin että ovat suht. hyvin käyttäytyvää väkeä, voisi sanoa: sivistynyttä. Ne Suomeen tulevat rikollisethan eivät ole varsinaisia maahanmuuttajia, vaan täällä keikalla pyörähtäviä turisteja.

Eli: ei mitään muuta kuin pasaalusta vaan, kak delaa ja sillai, dobrii veetser ja kalinka, kalinka! (Huomaatteko, että osaan pari sanaa venäjää?)   :)