News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-05-28 YLE: Ruotsinkieliset vihaviestien kohteena

Started by -gentilhommehki-, 28.05.2013, 20:12:32

Previous topic - Next topic

-gentilhommehki-

http://yle.fi/uutiset/ruotsinkieliset_vihaviestien_kohteena/6663005#

QuoteSosiaalisessa mediassa kerätäänkin väkeä mielenosoitukseen nettivihaa ja ruotsinkielisiin kohdistuvaa uhkailua vastaan. Mielenilmaukseen on tarkoitus kokoontua huomenna kello 14 Helsingin keskustaan Kolmen sepän patsaalle.

Olin tänään aamulla kymmeneltä Turun kauppatorilla yli 20 asteen pakkasessa toista tuntia. Kuulostaa hullulta, mutta oli siellä muitakin hulluja. Yli tuhat ihmistä tuli kuuntelemaan ja tapaamaan Pekka Haavistoa. (Ville Niinistö vihreiden nettisivuilla 4.2.2012 http://www.vihreat.fi/node/7291)

Blanc73

YLEllä taas tuttu vauhti päällä. Onhan se ikävää että julkisuudessa esiintyvät ihmiset/poliitikot saavat uhkauksia, mutta otsikko antaa kyllä taas ymmärtää että kysymys on lajemmastakin ilmiöstä nimenomaan suomenruotsalaisia vastaan? Käsittääkseni iso osa julkkiksista(taustasta riippumatta) saa paskaa niskaansa somessa, ei vain pumpulikehystetty ruotsinkielinen vähemmistömme.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

EL SID

nimienkeruu pakkoruotsin poistamiseksi nostanut kielivähemmistön takajaloilleen ja vastahyökkäykseen. Sehän on ihan ajassa, 24 000 nimeä on jo kerätty, ja vähän yli puolet ajasta on vielä jäljellä.

ei muuta kuin aiheuttamaan lisää paniikkia ankkalammikolle, käy allekirjoittamassa, ja yllytä kaverisikin:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

JoKaGO

Huomiohuoria, jotka teoillaan ja puheillaan houkuttelevat tällaisia uhkauksia, ja jolleivät houkuttelisi, niin keksisivät itse.

Paitsi Bettina S. Hän ei tietääkseni ole mikään ruotsinkielisyyden mannekiini, puhuu ohjelmissaan ruotsia koska se on hänen äidinkielensä. Ymmärtääkseni hän ei ole tyyppiä, joka kusee kenenkään muroihin, joten häneen kohdistettu hyökkäys osoittaa, mistä on kysymys. Uhkailijalla hissi ei kulje kuin pariin alimpaan kerrokseen.

Lisäys: Siis olen huolissani Bettinan turvallisuudesta, ja poliisin pitää ehdottomasti selvittää, kuka tuollaisen paskan takana on.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Phantasticum

Quote from: JoKaGO on 28.05.2013, 21:01:33
Huomiohuoria, jotka teoillaan ja puheillaan houkuttelevat tällaisia uhkauksia, ja jolleivät houkuttelisi, niin keksisivät itse.

Olkoot vaan vaikka mitä, mutta minua harmittaa tällaiset ruotsinkielisiin suomalaisiin kohdistuvat törkeydet.

Roope

Quote from: Blanc73 on 28.05.2013, 20:17:18
Käsittääkseni iso osa julkkiksista(taustasta riippumatta) saa paskaa niskaansa somessa, ei vain pumpulikehystetty ruotsinkielinen vähemmistömme.

Julkkiksilla ja politiikoilla olisi paljon kerrottavaa, mutta eivät yleensä kerro. Mari Kiviniemi sai kuntaministerinä uhkauksia ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta. Ei kohua, ei tukimielenosoituksia, vaan pari henkivartijaa Pietarsaaren reissulle mukaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

JoKaGO

Quote from: Phantasticum on 28.05.2013, 21:07:10

Olkoot vaan vaikka mitä, mutta minua harmittaa tällaiset ruotsinkielisiin suomalaisiin kohdistuvat törkeydet.

Näillä huomiohuorilla ei ole mitään näyttöä, joten en voi ottaa kantaa. Ajatus tietenkin yököttää minuakin. Meinaan, että tuolla kulkee vapaana sellaisia, joilla on kamarit kylminä ja siksi arvaamattomia, saattavat toteuttaa uhkauksensa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

FlyinHighAgain

Morjensta kaikille, eka postaus palstalle, mutta tää viimeaikainen uutisointi sai sittten liittymään. Kirjoitin äsken Iltiksen kommenttiosioon -tuomiten toki kaikki uhkailut - semmoisen arvion että hieman false-flag touhulta nämä viimeaikaiset suomenruotsalaisiin mahdollisesti kohdistuneiden uhkailujen uutisoinnit tuntuvat kun uutisointia vertaa mm Tukholman mellakoista tehtyihin uutisjuttuihin, sensuuri näemmä iski mielipiteeseen ;D

Näemmä moni muukin on havainnut saman mutta kun jotakin negatiivista maahanmuutto-/kielikulttuurista tulee esille, vastaus on erittäin voimakas kantasuomalaisten ja perussuomalaisten mollaus ja rasismikortti, kaikennäköinen keskustelu näemmä tapetaan heti alkuunsa ja asiat käännetään rytinällä (=monella rintamalla; rasismi ja uhkailu ruotsinsuomalaisia kohtaan, rasismi maahanmuuttajia kohtaan, perussuomalaisten oudot toimet ties missä jne jne)  päinvastaisiksi, päähanuristeina Yle, Sanomat ja vaikka Usari, riippumatonta mediaa ei näy missään. Hemmetin mielenkiintoista ja hämmentävää.

Franklin

Itse en pidä sitä yhtään mahdottomana, että joku sekopää latelee kyseisisille henkilöille näitä tappouhkauksia. Todella kuvottavaa touhua ja toivottavasti asia selvitetään perusteellisesti.
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

Professori

Tervetuloa! Vapaa media on edessäsi kun tätä luet.

EDIT Itse asiaan: kaikenlainen ihmisten uhkailu on tietenkin tuomittavaa ihonväristä, uskonnosta, äidinkielestä tai vaikkapa seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

kohmelo

JoKaGO

Quote from: FlyinHighAgain on 28.05.2013, 21:24:03
Morjensta kaikille, eka postaus palstalle, mutta tää viimeaikainen uutisointi sai sittten liittymään.

Tervetuloa minunkin puolestani! Kirjoituksestasi päätellen olet suotta pidätellyt hevosiasi tänne rekkautumisen kanssa. Hyvä pointti, Ruotsin mellakat kontra Päivi Storgårdin keksimä uhkaus tai Soinin marssi kontra brittisotilaan teurastus.

FlyinHighAgain

Cheers! Olen samaa mieltä että kaikennäköinen uhkailu siinä kuin väkivaltakin on ehdottoman tuomittavaa. Myöskään ei yllätä mikäli sekopäitä löytyy (ainakin tähän asti meiltäkin päin on ihan kohtuullisesti löytynyt), joskin semmoisten yhtaikainen esiintulo/näyttävä uutisointi lienee huomattavan hyvä yhteensattuma, noh unohtamatta vaikkapa hämmentävää rasistista bussiepisodia  ;D Tukholman mellakoinnin ja Lontoon terroriteon jälkeen, jokin mediamme kuvioissa haiskahtaa vanhalle kalalle sekä tietenkin kalankääreelle

Porilainen munalla

Olen täysin samaa mieltä:
http://hommaforum.org/index.php/topic,82295.msg1328743.html#msg1328743
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

JoKaGO

Quote from: Porilainen munalla on 28.05.2013, 21:53:17

Minä olen huolestunut Storgårdin ja muiden mielenterveydestä, miksi näitä pitää keksiä? Siis jos eivät pysty lyömään pöytään todisteita, niinkuin Bettina Sågblom laittoi. Bettina on jonkun onnettoman "tähtäimessä", ehkä, tai sitten ei.

Fiftari

QuoteEffi: Nollatoleranssi väkivaltauhkauksille

Electronic Frontier Finland ry (Effi) tuomitsee jyrkästi toimittajiin kohdistetut tappouhkaukset. Suomessa on viimeisten päivien aikana lähetetty poikkeuksellisen vakavasti otettavia tappouhkauksia, joissa vaaditaan tietyn poliittisen tavoitteen markkinointia tiedotusvälineissä. Effin näkökulmasta kyse on mitä törkeimmästä vapaan tiedonvälityksen ja sananvapauden rajoitusyrityksestä, jonka tutkimisen tulisi olla poliisin tutkintaprioriteettien kärjessä.

Effin varapuheenjohtaja Ville Oksanen toteaa: "Suomessa vastaavia poliittisia terrorismiyrityksiä ei ole juuri nähty. Effi edellyttää, että poliisi ottaa nyt esille tulleet tapaukset tutkittavaksi vähintään samalla tarmolla, jolla aikaisemmin on lähdetty esimerkiksi poliisin henkilörekisteririkkomuksista tiedotusvälineille kertoneiden henkilöiden kimppuun."

Erilaisia uhkauksia on lähetetty ainakin toimittaja-juontaja Bettina S:lle, toimittaja Päivi Storgårdille ja Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Paula Salovaaralle. Uhkaukset on tehty sähköpostilla ja puhelimitse.

Effin puheenjohtaja Timo Karjalainen lisää: "Väkivallalla uhkaaminen ei kuulu sananvapauteen. Mikään poliittinen tai ideologinen agenda ei oikeuta väkivaltaan ryhtymistä eikä sillä uhkaamista. Vapaassa yhteiskunnassa jokaisella on loukkaamaton oikeus elämään ja fyysiseen turvallisuuteen. Ketään ei voi myöskään pakottaa sanomaan sivullisen määräämiä asioita. Jos joku kokee, että jostakin aiheesta ei yhteiskunnassa puhuta, on hänen oma ongelmansa yrittää saada asiansa yleisön tietoisuuteen. Nykyisin tähän on lukuisia ilmaisia tapoja, eikä ketään estetä ennakolta sanomasta aivan mitä haluaa."

Effin varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen jyrähtää lopuksi: "Uhkailukulttuuria ei pidä päästää Suomeen. Varmin tapa tämän torjumiseen on, että yhteiskuntamme nousee yhdessä rintamassa tällaista toimintaa vastaan. Paras keino vastustaa terrorismia on tunnetusti olla säikkymättä sen edessä."

Effi
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Leso

QuoteEffin varapuheenjohtaja Tapani Tarvainen jyrähtää lopuksi: "Uhkailukulttuuria ei pidä päästää Suomeen. Varmin tapa tämän torjumiseen on, että yhteiskuntamme nousee yhdessä rintamassa tällaista toimintaa vastaan. Paras keino vastustaa terrorismia on tunnetusti olla säikkymättä sen edessä."

Eli jos Suomessa alkaa autot palaa, niin se on heti kovat otteet, olkootten miten mamuja mellakoitsijat vaan?  ???
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Eugen235

Quote from: Porilainen munalla on 28.05.2013, 21:53:17

Jos olet porilainen munalla niin varmaan tiedät:

- montako prosenttia porilaisista puhuu ruotsia äidinkielenään ja
- montako prosenttia (tulevan koulu-uudistuksen jälkeen) porilaisista lukioista on ruotsinkielisiä?

Archaeopteryx

Quote from: Franklin on 28.05.2013, 21:30:12
Itse en pidä sitä yhtään mahdottomana, että joku sekopää latelee kyseisisille henkilöille näitä tappouhkauksia. Todella kuvottavaa touhua ja toivottavasti asia selvitetään perusteellisesti.
Samoin. Taidan kuitenkin ymmärtää, miksei Bettina, Storgård ja muut tee näistä tutkintapyyntöä poliisille, vaan mieluummin heiluttelevat kylttejä kolmen sepon patsaalla: näiden vajukkisähköpostittelijoiden poisto räyhäämästä edistäisi ns. fennojen asemaa. Niin kauan, kuin uhkailijat ovat tunnistamatonta massaa rkp:n ja ruotsittajien vastapuolella, koko ruotsinkielikriittinen väki voidaan leimata samaksi paskasakiksi. Poistamalla rähinäporukka, asialliset tyypit jäisivät jäljelle - ja näitä vastaan taas ruotsittajilla ei ole mitään aseita. Pelkästään tunne- ja standardiargumentit, jotka on kumottu ajat sitten.

Toivottavasti poliisi ottaa uhkailut tutkittavakseen omin päin yhteiskunnallisen vakavuuden vuoksi, jos asianomaiset eivät sitä itse tee.

Whomanoid

Uhkailijat kuriin ja järjestykseen! Bettina S. on asiallinen ja ammattitaitoinen toimittaja ja vaikka ei olisikaan, ei tällaista raukkamaista puskista huutelua suomalainen voi hyväksyä missään oloissa. Häpeällistä ja erittäin epäisänmaallista, että jotkut käyttävät esim. kielipolitiikkaa tekosyynä tällaiseen toimintaan.
Väärin liputettu!

acc

Kaikki ei ole välttämättä sitä miltä näyttää. Ehkäpä mokuttajat yrittävät luoda konfliktia suomen- ja ruotsinkielisten välille. Vai olisivatko sovittelijankansan Suomessa koulunsa käyneet ryhtyneet tehtailemaan uhkauksia. Silloinhan heidän ryhmänsä asema paranee, jos kantisten kaksi pääryhmää ovat riidoissa. Strategian tällaiseen tietysti olisi laatinut sovittelijoiden vanhemman sukupolven parhaat esikuvansa jäljitelijät.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Luotsi

Palataan asiaan kun on jotain uutisoitavaa, ks Theo van Goghin kohtalo.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

normi

Timo Soinikin on saanut tappouhkauksia mutta ei ole tehnyt asiasta numeroa.  ;)

Hiukan häiritsee tämä suuren numeron tekeminen ja mielenosoituksen järjestäminen.

Ehtisikö joku tutkia löytyykö yhtäläisyyksiä uutisiin rasismitutkijoiden vihaviestien saamisista? Onko samaa kaavaa uutisoinnissa, onko sama firma ekana uutisoinut? Ovatko viestit samasta kaavasta jne.

Onko ketään saatu kiinni näistä viesteistä?

Olisi hyvä sulkea pois false flag mahdollisuus tällaisissa jutuissa.

Olisi hyvä jos asianomaiset laittaisivat hiukan todisteita nähtäväksi ettei teorioille ja spekulaatioille jäisi tilaa. Pelkkä ilmoitus, että mä sain vihaviestin ei ole hyvä vaikka olisikin totta. Kun havaitaan, että asiaa ei tarvitse todistaa niin jotkut voivat käyttää tuollaista keinoa hyväkseen.
Impossible situations can become possible miracles

untojuhani

Minullekin kirkkoherra sanoi vastaantullessaan: puhutko vielä koirallesi ruotsia?
Hmm... edesmenneelle puhuin 12,5 vuotta ja nyt uudelle 1,5 vuotta sitä kirottua
ruotsia, kaksikielinen kun olen umpisuomalaisella paikkakunnalla.

Jag fortsätter på svenska.....

nevahood

Miten ruotsinkieliset julkisuudenhenkilöt poikkeavat muista julkimoista? Kohdistuuko heihin uhkauksia siksi, että puhuvat ruotsia?

Kuka tahansa julkisuudessa mihin tahansa kantaa ottava saanee anonyymejä uhkailuja. En jaksa uskoa, että ruotsinkieliset olisivat muita ihmeellisemmässä asemassa. Toki monella varmasti ennakkoluulot aiheuttavat jo valmiiksi negatiivisen suhtautumisen. Esimerkkinä Astrid Thors, jota pidin vastenmielisenä ja hänen esiintymisen vuoksi. En kuitenkaan jaksa uskoa, että suhtautumiseni ajamaansa politiikkaa kohtaan olisi muuttunut, vaikka esiintyminen olisi ollut erilaista. Eli.. aiheuttaako ruotsinkielisyys tosiaan pienemmän kynnyksen anonyymiin uhkailuun? Vastaavia laukaisevia tekijöitä voi toki olla muitakin, vaikkapa ylipaino jne.

Näitä uhkailuja voisi hieman listata. Uutisen perusteella ainakin yksi on selkeä uhkaus kielipolitiikan vuoksi. Eli vaatimus siitä, että Salovaara lopettaa ruotsinkielisyyttä puolustavien juttujen kirjoittamisen.

Hieman epäselvempiä on nämä muut esimerkit. Päivi Storgård on uhattu raiskata, mutta tässäkään ei kerrota onko syynä ruotsin kieli. Ei selviä myöskään, johtuuko Bettinan saama uhkaus "ryssit pahasti viedessäsi asian julkisuuteen. Kuolet onnettomuudelta näyttävässä tilanteessa" puhutusta kielestä tai kielipolitiikasta.

Sågbomia on taas vaadittu ottamaan ohjelmaansa Suomalaisuuden liiton edustaja puhumaan "Ruotsin siirtomaa-aikojen sortopolitiikasta ja sortokielipolitiikasta". Viestit on höystetty alatyylisillä nimityksillä, eli tässä ei välttämättä edes ole uhkailtu. Törkypuheita varmasti, sitä en mene kiistämään, mutta selkeästä uhkailusta ei ole mainintaa.

Edit. Eli minun teesit:
- Uhkailu ei johdu pelkästään puhutusta kielestä. Pitäisi olla näyttöä, että uhkailun syynä on kieli.
- Uhkailu voi kohdistua keneen tahansa julkisuudessa esiintyvään.
- Poikkeavuus (ulkonäöllinen, kielellinen ym.) laskee uhkailukynnystä, joten uhkailuja voi tulla enemmän, vaikka syyt olisivat samat kuin muidenkin saamissa uhkauksissa.
Suurkiihottaja Runeberg

EL SID

mistähän "viha" kumpuaa?

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ruotsin-kielella-paasee-jonon-ohi-laakariin-1.1397222

QuoteRuotsin kielellä pääsee jonon ohi lääkäriin
29.05.2013 07:13 (Päivitetty: 29.05.2013 08:21) Kommentit0

Ruotsia osaava asiakas pääsee lääkäriin muita nopeammin.

Vaasan pääterveysasemalla päivystää ruotsalaislääkäreitä, jotka eivät puhu ollenkaan suomea. Ruotsia osaava asiakas pääsee muita nopeammin lääkärin vastaanotolle.

Suomalaisia lääkäreitä ei riitä terveyskeskuksiin ja etenkään niiden päivystykseen, joten apuja haetaan muun muassa Ruotsista.

Lue lisää tämän päivän lehdestä.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ruotsin-kielella-paasee-jonon-ohi-laakariin-1.1397222

suomenkielisille on tarjolla kielitaidottomia mamulääkäreitä, ruotsinkielisiä palvellaan omalla äidinkielellä. Ongelma olisi ratkaistu helposti lääkärinopiskelupaikkoja lisäämällä, mutta mitäs tuosta, eihän siitä kärsi kuin suomenkieliset, jotka äänestävät vuodesta toiseen SDPKEPUKOK-korporaatiota...

starsailor

Jännää logikkaa:

Kun jotain oikeasti tapahtuu - ei marssia, asia lakaistaan hiljaa matonalle
Kun oletusti uhataan jollain epämielyttävällä - suurmarssi ja julkiset lausumat kehiin.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

Roope

QuoteSaska Saarikoski johti keskustelua tiistai-iltana twiitillään: "Näiden kaikkien suomalaisten (finska) paskapäiden vuoksi haluan taas ruotsalaiseksi (svenska). Nimeni on Saska Öfors, mikä sinun nimesi on?  (käännös)
Svenska Yle: "Jag älskar svenska" på Twitter 29.5.2013

Mitäpä tähän kommentoimaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

L. Brander

QuoteSaska Saarikoski johti keskustelua tiistai-iltana twiitillään: "Näiden kaikkien suomalaisten (finska) paskapäiden vuoksi haluan taas ruotsalaiseksi (svenska). Nimeni on Saska Öfors, mikä sinun nimesi on?  (käännös)

Tästähän juuri olikin kysymys.  :facepalm:

Saskalla on ilmiömäinen kyky tehdä itsestään idiootti.
Dystooppinen salamasota

AuggieWren

Quote from: Roope on 29.05.2013, 10:27:29
Svenska Yle: "Jag älskar svenska" på Twitter 29.5.2013

Mitäpä tähän kommentoimaan.

Jään vielä odottamaan suomenruotsalaisten toimittajien "rakastan suomea"-tempausta. Pirjo Sahapuomi ja Päivi Suurpiha voisivat tehdä aloitteen asiassa.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.