News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Onko Ortodoksinen Kirkko "nuivempi"?

Started by Haka, 25.05.2013, 09:28:19

Previous topic - Next topic

eskonaama

Quote from: Miniluv on 27.05.2013, 17:06:59
Ketjun aihe on ortodoksisen kirkon suhtautuminen maahanmuuttoon ja monikulttuuriin.


Selevä, jätetään väittely sitten vaikka yksityiselle sektorille.

Mutta vastatakseni aloittajan viestiin, oman näkemykseni mukaan (ilman tarkoitusta väheksyä ev.lut.kirkkoa), ortodoksinen kirkko ei niin helposti lähde mukaan jokaiseen "muoti-ilmiöön". Esimerkiksi ev.lut. kirkkoa pahasti repineet kysymykset naispappeudesta ja homoudesta, ortodoksinen kirkko vähänkuin hymähdellen ohittaa ja toteaa että kirkon näkemys pysyy ennallaan. Käsittääkseni homouteen papistolla on kuitenkin kohtalaisen "suvaitsevainen" asenne, mutta toki he eivät sitä voi erityisesti hyväksyäkään jos kirkko ei näin tee. Joku näkee tämän asian positiivisena, joku negatiivisena.

Mutta lyhyesti ilmaistuna henkilökohtaisen näkemykseni mukaan ev.lut. kirkon ongelmana on tavoite "miellyttää kaikkia". Ortodoksinen kirkko pitää enemmänkin huolen omista asioistaan.
The most important aspect of arguing is that you counter your opponents argument, not that you start insulting your opponent.

guest11919

Tiukasti kiinni aiheessa siis:

Arkkipiispa Leo: Ennakkoluuloisuus kalvaa suomalaisen mieltä

Pahoittelen, ettei löytynyt alkuperäisenä, mutta Herralle kiitos Hommasta, täällä kaikki säilyy tallessa. Saippuakupla lainasi YLEn uutista seuraavasti:

QuotePiispat toivottavat rauhallista joulua

[...]

Arkkipiispa Leo: Joulun sanoma on Jumalan rakkaus

[...]

Kuluneen vuoden aikana olemme tulleet enemmän tietoisiksi suomalaisen yhteiskunnan rasismista, syrjinnästä sekä ennakkoluuloista vähemmistöjä kohtaan. Vaiettu pelko ja epäluulo maahanmuuttajia kohtaan ovat nousseet julkiseen keskusteluun. Muistissamme on myös menneiden vuosikymmenien esimerkiksi saamelaisia ja karjalaisia kohtaan osoitettu syrjintä.

Suomi on ymmärretty etnisesti ja kulttuurisesti hyvin yhtenäiseksi maaksi. Siksi etniset, kielelliset, kulttuuriset tai muut erityispiirteet ovat usein jääneet ja edelleen jäävät vaille riittävää huomiota ja kunnioitusta. Monikulttuuristumisen nopeutuessa syvälle juurtunut ahdistus ja ennakkoluuloisuus erilaisuutta kohtaan kalvavat suomalaisen mieltä.

[...]

http://yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2011/12/piispat_toivottavat_rauhallista_joulua_3126482.html


Arkkipiispa Leo on myös innokas oman uskonnon opetuksen kannattaja. Mahdatteko arvata, mitä minä asiasta ajattelen...

Arkkipiispa Leo: Uskonnonopetus monikulttuurisuuden rakentajana

Quote
Aito monikulttuurisuus on positiivinen haaste, ei pelkästään uhkakuvia herättävä.  Uskonnonopetus tukee omalta osaltaan yhteiskuntarauhaa. Meillä ei ole juurikaan rasistisia nuorisomellakoita kuten esimerkiksi Ranskassa. Olisi myös tärkeää tutkia oman uskonnon opetusta suhteessa syrjäytymiseen. Kulttuurinen eristäytyminen lisää syrjäytymisvaaraa.

Roosamaria

Kun itse taannoin aloin eräiden tuttavieni mukana käydä ortodoksisessa kirkossa, ensimmäiset asiat, jotka luterilaisena, sitä-sun-tätä-protestanttina, huomasin, eli koin, oli pyhyyden ja Jumalan kunnioituksen ilmapiiri, ortodoksien hyvät käytöstavat kirkossa, rohkeus osoittaa omaa uskoaan, sekä kotoinen ilmapiiri.

Muistan aina, kun ensimmäistä kertaa Uspenskissa käydessäni, saarnan alkaessa ja ajaksi, ihmiset, joille ei ollut tuoleja (ortodoksikirkossa pääasiassa seistään), istuutuivat lattialle, mattojen päälle. Ajattelin, että näkispäs tämän luterilaisessa kirkossa! Ortodoksikirkossa tällainen kotoisuus on kuitenkin luonnollista. Aloin tajuta jotain ortodoksisuudesta.

Kun katsoo televisiosta praasniekkoja, tai osallistuu esim. vedenpyhitykseen, huomaa tämän ortodoksien keskeisen perhetunnelman. Joskus, esim. p-Karjalan ortodoksien tilaisuuksissa pappi voi laulaa eri kielillä, kuten karjalankielellä, kolttasaameksi, ym. kielillä, joita eteläsuomalainen ei edes tunnista, arvelee vain. Tässä kohdin suomalainen ortodoksisuus on nimenomaan perinnesuomalaista, perinnekarjalaista. Ortodoksien joissain tavoissa voi edelleen nähdä vanhasuomalaisen muinaisuskon vaikutteita.

Tässä mielessä ortodoksisuus on jopa "muinaissuomalaisempaa", kuin esim. Saksasta ja sen kulttuurista vaikutteet saanut luterilaisuus.

Ortodoksit ovat vieraanvaraisia ja kohteliaita. Kuitenkin, jos ajatellaan esim. jossain Joensuun alueilla kantaväestön ja mamujen välisiä kiistoja, kyllä alueen väestö ei kovin rakastavasti suhtaudu Karjalan kunnaille saapuviin ulkomaisiin, mahd. siipiveikkoihin ja riidankylväjiin.

Sydämestäni kannatan p-karjalaisten oikeuksia puolustaa kotikunnaitaan, isiensä ja äitiensä laulumaita.

Phantasticum

Quote from: Bona on 27.05.2013, 18:07:43
Pahoittelen, ettei löytynyt alkuperäisenä, mutta Herralle kiitos Hommasta, täällä kaikki säilyy tallessa.

Kokonainen hyvän joulun toivotus löytynee täältä. Ei ortodoksinen kirkko välttämättä ole nuivempi. Nuivuus on minun mielestäni kiinni siitä, millaisia ihmisiä on niissä asemissa, joilla on valta päättää asioista. Ei tarvita kuin muutama mokuttaja johtopaikalle, niin siitä se alkaa.

matkamiehiii

#34
QuoteGlobal Orthodoxy will steeply decline in numbers this century. Just my opinion, and I am no expert, but the data seems to point to this outcome.

I asked the guy who knows about this stuff, the very competent Eric Kaufmann, whose book Shall the Religious Inherit The Earth has captured my attention for quite a while, this question on Facebook:

"I am interested in how the demography of Eastern Europe will affect the global Eastern Orthodox population (230 million). 93.2% of Eastern Orthodox live in 20 countries of Eastern Europe and Greece. The average TFR of these 20 countries is 1.37. The top 82% of Orthodoxy is located in Russia, Ukraine, Romania, Greece, Belarus, and Bulgaria, which also have a combined TFR of 1.37. With fully half of the world's E.O. in Russia (TFR 1.42).


What I am interested in is if there are higher fertility groups of Orthodox within these nations that will outbreed their low fertility neighbors? The data is hard to find though. Orthodoxy seems set for an unusually steep decline in population compared to Catholics, Protestants, or most Muslim groups. Am I right about this?"

Eric Kaufmann:
"Yes, I think that's right. Though I believe Orthodox attenders have, as elsewhere, somewhat higher fertility than seculars or nominals (see Tom Frejka's work
  • on European survey data on this). What they are lacking is a closed, fundamentalist group with high fertility a la Dutch Calvinists or Finnish Laestadian Lutherans or Orthodox Jews."

    Eastern Orthodoxy has it's population center of gravity in Eastern Europe (including Russia) and Greece. So the demography of Eastern Europe will affect the global Eastern Orthodox population (230 million) in the future quite heavily. This is of course assuming there are no large sub populations of Orthodox with high fertility rates. I had not heard of any, and Kaufmann seems to confirm that there are not.

    And another aspect is that theologically, the Orthodox appear to accept contraception, so even the more religiously conservative Orthodox fertility in these countries, while higher than their secular neighbors, will still be tempered by these factors. If significant sub-groups of high fertility endogenous growth sects of more conservative Orthodox were present in these nations, then these groups would be the future of Orthodoxy in these countries. But it appears there are not.

    Of the factors that affect religious population positively the 2 biggest are:

    1. Growth from within. Religious populations within countries with high fertility rates due to prolonged demographic transition, eg. Africa and Latin America. In these societies, large, young populations of adherants (even nominal ones) will still have a  much higher fertility rate than their counterparts in countries further into their demographic transition.

    2. Endogenous growth sects. These are the groups Eric calls "closed, fundamentalist groups". So this is not only the Amish, Hutterites, and Ultra Orthodox Jews, but less closed (yet still self consciously seperate) groups like the Mormons, Quiverfull type Protestants, and conservative Catholics. Each of these groups is closed to some degree from worldly influence and has intentionally high fertility rates while rejecting contraception.

    On the flip side, nations who are far into the demographic transition have very low fertility and high secularization, with aging populations and actual population decline... right now. Not future decline, but right now decline due to people not procreating.
    :
http://newchristendom.blogspot.fi/2013/04/orthodox-demographic-winter.html

Sinällään vaikuttaisi että Ortodoksinen kirkko ei yhtä tehokkaasti saa väestöä uusiutumaan vrt Islam/juutalaisuus/mormonismi ym. jotain kirkko ilmeisesti tekee väärin, väestön uusiutuminen kuitenkin olisi ihan hyödyllistä jo estääkseen maahanmuuttoa, asiaan tosin vaikuttanee itäisten maitten neuvostoliiton kommunismin perintö.

Kai Sorto

#35
Tämä vanhempi ketju osui silmään ja aiheutti pienimuotoista hämmennystä. Jos mietin ortodoksista kirkkoa oman kotiseurakuntani kautta, niin ortodoksinen kirkkohan on lähestulkoon ainoa esimerkki toimivasta monikulttuurisesta yhteistöstä. Kaikki kirkkoon kuuluvat väestöryhmät (jos erittely tässä yhteydessä edes on tarpeen) noudattavat samoja sääntöjä, eikä kukaan vaadi mitään erivapauksia itselleen. Vähemmistöistä erityisesti venäläiset ja romanialaiset ovat Turussa aktiivisia seurakunnan jäseniä.

Aiemmin kysyttiin mikä on ortodoksisen kirkon suhtautuminen maahanmuuttoon tai monikulttuuriin. Vastaus on, ettei tästä käydä mitään keskustelua. Kirkon keskuudessa ei mielestäni myöskään käydä keskustelua muistakaan "päivänpolttavista" tai mediaseksikkäistä aiheista, kuten naispappeudesta, homoliittoista, abortista eikä eutanasiasta. Sen sijaan huomio on keskittynyt siihen, että ortodoksisen kirkon ykseyttä vaalitaan. Toisin sanoen sitä, että kirkko on opillisesti yhtenäinen eikä jakaantunut sooloileviin kuppikuntiin. Jos riitoja on ollut, ne ovat olleet lähinnä hallinnollisia eivätkä opillisia.

Ainoa pidemmän tähtäimen uudistushanke lienee se, että ortodoksiset kirkot kautta maailman viettäisivät pääsiäistä (ja pääsiäisen ajankohtaan sidoksissa olevia juhlia) samaan aikaan toistensa kanssa. Suomen ortodoksinen kirkko on tietääkseni ainoa, joka viettää myös pääsiäistä uuden ajanlaskun mukaan. Käsittääkseni kaikki muut uutta ajanlaskua noudattavat ortodoksikirkot viettävät pääsiäistä vanhan ajanlaskun mukaan. Toinen suomalaisten saama erivapaus on se, ettei ripillä tarvitsee enää käydä joka kerta ennen ehtoolliselle osallistumista. Tämä päätös lienee aikoinaan tullut ihan käytännön syistä, sillä ortodokseja on harvaan asutussa Suomessa vähän, eikä synnintunnustuksella voi käydä milloin tahansa joka kadunkulmasta löytyvästä kirkossa, kuten vaikkapa Kreikassa.

Karjalan evakkojen joukossa oli aikoinaan tietysti paljon ortodokseja, ja kuten historiaa tuntevat tuntevat, ortodoksien ryssittely loi tuolloin täysin tarpeetonta eripuraa väestön keskuuteen sotien jälkeen. Karjalaiset eivät ollet venäläisiä ja eiköhän Venäjään tai venäläisiin kohdistuvat ennakkoluulot johtuneet muutenkin ihan toisista syistä kuin heidän kristillisestä uskotaan. Toki oli ymmärrettävää, että erityisesti kouluttamaton vanhempi väestö piti ortodoksien tapakulttuuria ja siihen liityvää "mystiikkaa" paremman tiedon puutteessa jokseenkin epäilyttävänä taikauskona.

Ari-Lee

Quote from: guest11919 on 26.05.2013, 06:10:00
Quote from: Ari-Lee on 26.05.2013, 01:25:52
Isänmaallisuus ja maanpuolustushenki on vahva kuten Karjalan siirtolaisilla on. Seurakuntaan kuuluu yksilöitä ketkä seuraavat yhtä ja samaa polkua. (poislukien harhautuneet mitrorevot).

Mielenkiintoista. Ortodoksit ovat yliedustettuina sivarissa. Ortodoksipappi tahi -diakoni ei myöskään, jos on jo vihitty tehtäväänsä, voi suorittaa asepalvelusta, vaan hänen on valittava siviilipalvelus.

No tuopa vasta erikoista. En minä toisaalta tästä pöyristy. Kaikenlaista mustamaalausta ja disinformaatiota heitellään aina. Eikä minun tarvitse puolustautua noita vastaan. Uskoni vain vahvistuu.

- Seurakuntani perustaja ja kirkkorakennuksemme rakennuttaja toimi sotilaspastorina kannaksella 1939 - 44.
- Kasteisäni on kapteeni evp. ja ei hän sivariksi alkanut.
- Seurakuntapastorini, reserviläinen, kävi juuri maanpuolustuskurssilla, ei millään sivarikurssilla.
- Kirkkolukijammekin on evp. kapteeni.
- Seurakuntalaiselta odotetaan esivallan kunnioittamista ja sivarius on vasta toissijaista, hyvillä perusteilla, ei millään nillityksellä kun ei kehtaa.



Mitä otsikkoon tulee niin kyllä voin kertoa sen, ettei sana "nuiva" kuvaa ollenkaan sitä tilaa. Maallistumaton on oikeampi sana. Politikoimaton käy myös. Joku piikki on joskus ollut lihassa, mutta niistä on päästy.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Pallopääkissa

#37
En ole ortodoksi mutta tiedän että ortodokseilla on sotilaspappeja puolustusvoimissa.

Ortodoksisella kirkolla on Suomen alueella historia keskiajalta alkaen, varmaan tuhannen vuoden mittainen, kun ortodoksisuus sai kannattajia idässä karjalaisten ja muiden alueen itämerensuomalaisten kansojen keskuudessa.

En tiedä mikä on tilanne mutta onko joissakin seurakunnissa pitänyt hankkia pappi, diakoni tai muu työntekijä Romaniasta tai Bulgariasta, tai jostain muusta ortodoksienemmistöisestä maasta? Kävin katsomassa Tampereen ortodoksista kirkkoa päälle kolme vuotta sitten. Kirkkoa esitellyt täti sanoi että heillä on ollut romanialainen pappi. Veikkaan ettei kyse ollut mamusta vaan siitä että joku äijä oli pappina tietyn ajan, ja sitten meni muualle. Eikös katolisilla ole ollut kans noita ulkomaisia pappeja jonkin mittaisilla työsopimuksilla? @IDA
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Jorma M.

Quote from: Kai Sorto on 17.01.2022, 23:55:08

Aiemmin kysyttiin mikä on ortodoksisen kirkon suhtautuminen maahanmuuttoon tai monikulttuuriin. Vastaus on, ettei tästä käydä mitään keskustelua. Kirkon keskuudessa ei mielestäni myöskään käydä keskustelua muistakaan "päivänpolttavista" tai mediaseksikkäistä aiheista, kuten naispappeudesta, homoliittoista, abortista eikä eutanasiasta. Sen sijaan huomio on keskittynyt siihen, että ortodoksisen kirkon ykseyttä vaalitaan. Toisin sanoen sitä, että kirkko on opillisesti yhtenäinen eikä jakaantunut sooloileviin kuppikuntiin. Jos riitoja on ollut, ne ovat olleet lähinnä hallinnollisia eivätkä opillisia.


Ortodoksikirkon ja varsinkin seurakuntien alla on pitkään edennyt kaikenlainen lgbtqfu-keskustelu. Erittäinkin Hgin seurakunnassa. Ja ortodoksikirkkoon epämuodollisesti liittyvien keskustelufoorumien antia on jo pitkään lgbtqxzyrt - keskustelu.

Se siis siitä ort. kirkon puhtaudesta. Mutta ko kirkon (jäsenistön) sisällä lienee jonkin verran väkeä joka lienee konservatiivisempaa.

Ja sitten Suomessa toimii ns Moskovan patriarkaatin alainen ortodoksikirkon pienempi verkosto. Siellä ei nykyvitsaukset hillu.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Kai Sorto

#39
Quote from: Jorma M. on 18.01.2022, 02:05:40
Ortodoksikirkon ja varsinkin seurakuntien alla on pitkään edennyt kaikenlainen lgbtqfu-keskustelu. Erittäinkin Hgin seurakunnassa. Ja ortodoksikirkkoon epämuodollisesti liittyvien keskustelufoorumien antia on jo pitkään lgbtqxzyrt - keskustelu.

Se siis siitä ort. kirkon puhtaudesta. Mutta ko kirkon (jäsenistön) sisällä lienee jonkin verran väkeä joka lienee konservatiivisempaa.

Ja sitten Suomessa toimii ns Moskovan patriarkaatin alainen ortodoksikirkon pienempi verkosto. Siellä ei nykyvitsaukset hillu.

Mikähän pointti tälläkin viestilläsi edes oli, ottaa kantaa "ortodoksikirkon puhtauteen" vai osoittaa nimimerkin takaa, että en mukamas tuntisi asiaa, josta kirjoitan?

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta ortodoksisessa kirkossa opilliset asiat eivät muutu suuntaan eikä toiseen, ellei näistä saavuteta kaikkien paikalliskirkkojen välistä yhteisymmärrystä. Huolimatta siitä, montako täysin ulkopuolista jormamelleriä asioista keskustelee milläkin keskustelualustalla.

Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin, mutta täällä toimii – ortodoksisen kanonisen perinteen vastaisesti – myös erittäin pieniä Moskovan patriarkaatin alaisia ort.seurakuntia.

Käytännössä Suomessa asuvat venäläiset käydät Suomen ortodoksisen kirkon palveluksissa, joita järjestään myös slaavinkielisinä. Epäilenpä tähän vaikuttavan myös sen, että muistot Venäjän ortodoksisen kirkon ja KGB:n väleistä ovat Suomessa asuvilla venäläisillä tuoreessa muistissa.

Ari-Lee

QuoteKorjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta ortodoksisessa kirkossa opilliset asiat eivät muutu suuntaan eikä toiseen, ellei näistä saavuteta kaikkien paikalliskirkkojen välistä yhteisymmärrystä.

Sen verran lisään, että ei auta kaikkien välinen yhteisymmärryskään. Kreikkalaiskatolista kirkkoa ja sen seurakuntia ei vain yksinkertaisesti saastuteta millään mokutuksella, ei homohypetyksellä, eikä feminismillä.

Antaa mölisijöiden mölistä kun se mölinä ei Taivasten valtakunnasta tule. Kirkkoon sitä mölinää ei edes päästetä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

IDA

Quote from: Pallopääkissa on 18.01.2022, 01:38:17
En tiedä mikä on tilanne mutta onko joissakin seurakunnissa pitänyt hankkia pappi, diakoni tai muu työntekijä Romaniasta tai Bulgariasta, tai jostain muusta ortodoksienemmistöisestä maasta? Kävin katsomassa Tampereen ortodoksista kirkkoa päälle kolme vuotta sitten. Kirkkoa esitellyt täti sanoi että heillä on ollut romanialainen pappi. Veikkaan ettei kyse ollut mamusta vaan siitä että joku äijä oli pappina tietyn ajan, ja sitten meni muualle. Eikös katolisilla ole ollut kans noita ulkomaisia pappeja jonkin mittaisilla työsopimuksilla? @IDA

Ei kai niillä varsinaisia työsopimuksia ole. Menevät aina sinne minne piispa käskee. Maalliset asiat ovat enempi sivuseikkoja.

Ortodoksiset ja katoliset sotilaspapit eivät kanna asetta. Sotilaasta voi kyllä tulla pappi.
qui non est mecum adversum me est

Jorma M.

Quote from: Kai Sorto on 18.01.2022, 02:34:01
Quote from: Jorma M. on 18.01.2022, 02:05:40
Ortodoksikirkon ja varsinkin seurakuntien alla on pitkään edennyt kaikenlainen lgbtqfu-keskustelu. Erittäinkin Hgin seurakunnassa. Ja ortodoksikirkkoon epämuodollisesti liittyvien keskustelufoorumien antia on jo pitkään lgbtqxzyrt - keskustelu.

Se siis siitä ort. kirkon puhtaudesta. Mutta ko kirkon (jäsenistön) sisällä lienee jonkin verran väkeä joka lienee konservatiivisempaa.

Ja sitten Suomessa toimii ns Moskovan patriarkaatin alainen ortodoksikirkon pienempi verkosto. Siellä ei nykyvitsaukset hillu.

Mikähän pointti tälläkin viestilläsi edes oli, ottaa kantaa "ortodoksikirkon puhtauteen" vai osoittaa nimimerkin takaa, että en mukamas tuntisi asiaa, josta kirjoitan?

No otsikon aihe on "nuivuus". Ortodoksimeininki ei ole nuivaa. Tai on se Ev. Lut -kirkkoon verrattuna.

Suomen ort. piirit ovat jonkin verran heterogeenisiä myös siinä mielessä, että kaikenlainen homo-, feminismi- ja mamudiskurssi on hyvin esillä Hgin seurakunnassa, mutta ei provinsseissa.

Suomen ort kirkko ottaa osaa kaikenlaisiin pamfletteihin tyyliin Maailman Elämän Edestä, missä valkoiset heterot ovat syynä maapallon kauheuksiin.

https://ort.fi/uutishuone/2020-09-01/maailman-elaman-edesta-life-world

Suomen arkkipiispa Leo ilmoittaa kolumnissaan että maailman lasten kärsimyksiä on edistänyt Margaret Thatcher.

https://ort.fi/arkkipiispa/kolumnit-ja-kannanotot/pelastakaa-lapset

Käsittääkseni venäläismamut käyvät käytännössä Moskovan patriarkaatin alaisissa palveluksissa, jos suinkin pystyvät. En tarkoita siis käytännössä suomalaisia venäläisperäisiä. 

Ja kai täällä saa nimimerkin suojista kirjoitella? Jotkut ovat työpaikoilla, missä alkaa maanpäällinen helvetti jos omalla nimellään toimii Hommalla.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Pallopääkissa

#43
Quote from: Ari-Lee on 18.01.2022, 02:48:48
QuoteKorjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta ortodoksisessa kirkossa opilliset asiat eivät muutu suuntaan eikä toiseen, ellei näistä saavuteta kaikkien paikalliskirkkojen välistä yhteisymmärrystä.

Sen verran lisään, että ei auta kaikkien välinen yhteisymmärryskään. Kreikkalaiskatolista kirkkoa ja sen seurakuntia ei vain yksinkertaisesti saastuteta millään mokutuksella, ei homohypetyksellä, eikä feminismillä.

Antaa mölisijöiden mölistä kun se mölinä ei Taivasten valtakunnasta tule. Kirkkoon sitä mölinää ei edes päästetä.

Kreikkalaiskatolinen on kirkko jolla on itäinen liturgia mutta tunnustaa Rooman paavin ylimmäksi johtajaksi.

https://www.ortodoksi.net/index.php/Kreikkalaiskatolinen_kirkko

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kreikkalaiskatolisuus

Kreikkalaisortodoksinen kirkko on ortodoksikirkko jossa palvelukset ovat kreikaksi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kreikkalaisortodoksinen_kirkko


Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Pallopääkissa

Voisiko Suomen ortodoksisesta kirkosta tehdä samaan tapaan etnosentrisen kirkon jollainen on Armenian apostolinen kirkko? Käytännössä vain etninen armenialainen voi olla sen jäsen. Tai, aika harva on jokin muu kuin armenialainen.

https://www.ortodoksi.net/index.php/Armenian_apostolinen_kirkko

https://en.wikipedia.org/wiki/Armenian_Apostolic_Church

Munkki Serafim Seppälä on kirjoittanut monta Armeniaan liittyvää kirjaa.

Armenialaisilla on myös pienempi katolinen kirkko. Ehkä @IDA on lukenut siitä?

https://en.wikipedia.org/wiki/Armenian_Catholic_Church

https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_in_Armenia

Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

-PPT-

Ainakin Ranskassa valtaosa uusista papeista on Ranskan entisistä siirtomaista kotoisin olevia ihmisiä. Kantaranskalaidia ei nykyaikana papin ura kiinnosta.

Ari-Lee

Quote from: Pallopääkissa on 18.01.2022, 19:49:00
Kreikkalaiskatolinen on kirkko jolla on itäinen liturgia mutta tunnustaa Rooman paavin ylimmäksi johtajaksi.

Mä sulle paavit näytän ja /c:ni paljastan. Meinaatko aloittaa uuden suuren skisman vai mikä siellä laittaa mölisemään?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Pallopääkissa

#47
Quote from: -PPT- on 18.01.2022, 22:37:00
Ainakin Ranskassa valtaosa uusista papeista on Ranskan entisistä siirtomaista kotoisin olevia ihmisiä. Kantaranskalaidia ei nykyaikana papin ura kiinnosta.

Imaamin ura taitaa kiinnostaa enemmän? Moskeijat vetävät ainakin arabeja ja joitakin hurahtaineita kantiksia.

Quote from: Ari-Lee on 18.01.2022, 23:09:16
Quote from: Pallopääkissa on 18.01.2022, 19:49:00
Kreikkalaiskatolinen on kirkko jolla on itäinen liturgia mutta tunnustaa Rooman paavin ylimmäksi johtajaksi.

Mä sulle paavit näytän ja /c:ni paljastan. Meinaatko aloittaa uuden suuren skisman vai mikä siellä laittaa mölisemään?

Jaa emmä tätä keksiny. Tuolla se on selitetty.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Ari-Lee

Quote from: Pallopääkissa on 18.01.2022, 23:24:51
Jaa emmä tätä keksiny. Tuolla se on selitetty.

Aijaa. No, 2 asiaa mitkä paikallinen pappi minulle lyhyesti referoi:

1. Paavilla ei ole mitään osaa eikä arpaa Suomen ort. kirkossa.
2. Suomen ort.kirkko on tehnyt selvän pesäeron Venäjän ort.kirkosta.

Sen enempää en silloin kysellyt kun jo kyllä muutenkin tiesin tämän. Yleisesti voimme puhua joko ortodoksisesta kirkosta, jolloin eteen pitää mainita Suomi. Tai sitten yleisesti kreikkalaiskatolisesta kirkosta johtuen juurikin toiminnasta Kreikassa. Kenties olen sanonut asian harhaanjohtavalla nimikkeellä.

Maallinen ort.kirkon päämies on tuolla:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ekumeeninen_patriarkka

Ja:

QuoteKirkon pääpaikka on Turkin Istanbulissa (ent. Konstantinopoli). Sen päätoiminta-alue on kuitenkin Kreikan reunaosissa - Kreetalla, Dodekanesian saaristossa ja osissa Pohjois-Kreikkaa. Myös Athosvuori ja sen luostarikeskittymä kuuluu patriarkaatin piiriin. Suurin osa kreikkalaisista kuuluu kuitenkin erilliseen Kreikan ortodoksiseen kirkkoon, jonka autokefalia tunnustettiin 1850-luvulla. Toisaalta Konstantinopolin patriarkaatilla on myös hiippakuntia ympäri maailmaa siirtolaisten keskuudessa.

Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin yhteyteen autonomisena kirkkona vuodesta 1923.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Konstantinopolin_ekumeeninen_patriarkaatti

[/EndOfSkisma]

Piispa Leo on muistaakseni saanut jo jonkun huomautuksen tai moitteet vääristä julkisista kannanotoista. Kun ei saa politikoida. @Jorma M.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Alaric

Quote from: Miniluv on 27.05.2013, 17:06:59Ketjun aihe on ortodoksisen kirkon suhtautuminen maahanmuuttoon ja monikulttuuriin.

Pätee edelleen.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

RP

Quote from: Pallopääkissa on 18.01.2022, 19:49:00
Kreikkalaiskatolinen on kirkko jolla on itäinen liturgia mutta tunnustaa Rooman paavin ylimmäksi johtajaksi.
Suomessa kreikkalaiskatollisella tarkoitettiin pitkään ortodoksista kirkkoa. Se oli sen virallinen nimi itsenäisyytemme ensivuosikymmeninä. Silloin sekottumisen vaaraa johonkin johoinkin kirkkokuntiin tuhansien kilometrien pössä ei käytännössä ollut. En tunne sanan historiaa sen tarkemmin.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Ari-Lee

#51
Jokaikinen ort.kirkon työntekijä ja papisto ja suurinosa jäsenistä tietää mitä laiton siirtolaisuus on tehnyt ort.kirkon pyhäköille - niitä on häväisty ja tuhottu. Ei sellaista kukaan voi hyväksyä eikä ymmärtää.

Ketä tänne on sitten ollut "muuttamassa". Ortodoksit kautta maailman ovat tervetulleita seurakuntiin kun eivät keppostele. Sitten en tiedä minkälaiset ovat kriteerit seurakunnan täysjäsenyyteen, kun sekään ei ole yksioikoista. Esim. ehtoollista ei jaeta kuin omille seurakunnan jäsenille. Pappi kait sen päättää loppupelissä.

Muhamettilaiset. Heitä ei hyväksytä jäseniksi toisinkuin ev.lut. seurakunnissa on väärin perustein tehty. Kääntymisen on täytynyt tapahtua jo jossain muualla. Mistä en itse asiassa tiedä kuinka islamista poistutaan muuten kuin kuolemalla. Tekokäännynnäisiä siihen asti kun pysyvä oleskelulupa on taskussa.

Monikulttuuri. Eihän sellaista ole olemassakaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ikuturso

Kurkkasin wikipediaa ja "kreikkalaiskatolinen" nimeä käytetään kahdesta täysin eri kirkkokunnasta.

QuoteOrtodoksinen kirkko (kreik. ορθός+δόξα, orthos+doksa, 'oikea' ja 'katsomus')[1] on kristillinen kirkko, johon kuuluu noin 270 miljoonaa ihmistä.[2] Suurin osa maailman ortodoksisista paikalliskirkoista sijaitsee Venäjällä, Balkanin niemimaalla ja Lähi-idässä. Siitä on ennen käytetty myös nimeä kreikkalaiskatolinen kirkko, mutta nykyään tällä nimellä voidaan tarkoittaa myös katolisen kirkon itäistä bysanttilaista riitusta noudattavia uniaattikirkkoja erotukseksi läntisestä eli roomalaiskatolisesta haarasta.

Ortodoksikirkko on Virossa käännetty õigeusuliste kirik, eli oikeauskoisten kirkko. Suomessa varmaan moisen käännöksen käyttäjä tuomittaisiin vihapuheesta, sillä itsensä "oikeauskoiseksi" julistava sanoisi samalla kaikkia enemmistöjä ja vähemmistöjä "vääräuskoisiksi", mikä huolimatta uskonnonvapauslainsäädännöstä tulkittaisiin varmasti muita panettelevaksi nimeksi.

Olisi toki mielenkiintoista kokeilla, menisikö tuommoinen läpi.

Kas, ortodoksi.net tietää rivien välissä, ettei välttämättä menisi:
QuoteOrtodoksinen kirkko on yksi maailman suurista kristityistä kirkoista. Sana ortodoksinen tarkoittaa "oikein ylistävä", mutta myös merkitystä "oikeauskoinen" on käytetty, vaikkakin se helposti mielletään muiden kuin ortodoksien parissa tarkoitushakuiseksi.

Irtosi hieman nuivuudesta, mutta tuo nimisekaannus oli aiemmin esillä, minkä siis korjasin ja vihapuheen kautta toin viestini takaisin sivuamaan nuivuutta ja vihapuheagendaa. Kelpaako?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-