News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-05-21 IS: Ricky nöyryytti rasistia Pasilassa: "Koko bussi taputti"

Started by Saippuakupla, 21.05.2013, 09:36:30

Previous topic - Next topic

Enni

Miksei kukaan kommentoi (Naamakirjassa esim.), että "Jes! Hyvä! Pääsin todistamaan tätä tapausta ja kyllähän siinä taputeltiin ihan mielellään noin hienolle jutulle!" Mutta kukaan ei pihahdakaan, että olisi nähnyt/kuullut välikohtauksen. Sen sijaan tää tyyppi jakelee omilla FB-sivuillaan ihan jokaisen saamansa mediahuomion tämän jutun tiimoilta, mahtaa kaveria naurattaa kun ihmisiä viedään kun pässejä (kirjaimellisesti) narussa. Ei ole sitten YHTÄÄN huomion perässä ei. Huomiohuora, kauniisti sanottuna. Ainoa, jolle hänen ihonvärinsä on jotenkin merkityksellinen asia on hän itse.

MUOKS: Tulee vähän mieleen se joku tummaihoinen suomalaisnäyttelijä, joka tuntuu aina itse eniten jauhavan omasta "poikkeavuudestaan", ja tekee siitä jonkun muka-ongelman ihan itse. Chike Ohanwe, piti ihan googlata.

Marko Parkkola

Quote from: Enni on 22.05.2013, 09:01:40
Miksei kukaan kommentoi (Naamakirjassa esim.), että "Jes! Hyvä! Pääsin todistamaan tätä tapausta ja kyllähän siinä taputeltiin ihan mielellään noin hienolle jutulle!"

Joku voisikin kommentoida... Mielellään joku sellainen joka ei paljastu välittömästi kiljuskiniksi ;) Katsoisi sitten miten asiaan reagoidaan.

Franklin

Rasistihäiriköllä oli ilmeisesti myös puhelin unohtunut kotiin, kun ei voinut kännykkälippua ostaa.

E: Uutta tietoa minulle, ettei kännykkäliput kelpaa busseissa.
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

Ink Visitor

Tähän tapaukseen ei koskaan tule löytymään ainuttakaan todistetta tai silminnäkijää, myöskin alueen kaikki valvontakameratkin ovat juuri tuolloin olleet huollossa kuten Espoon junakaustinkin aikana...
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Suomitalon renki

Onko sosiaali- ja muut avustukset stadissa liian suuret, jos niistä voi heitellä bussimatkoja tuntemattomille kettuilijoille?

Juttu kyllä haiskahtaa,, joku kettuilee bussipysäkillä, jota bussissa matkustaneet eivät ole kuulleet. Sitten "Boss" saa "kettuilijan" pyytämään bussissa anteeksi kaksi kertaa, ja ihmiset taputtavat. Eihän he ole edes tienneet mitä siellä ulkona on tapahtunut. Jätkä, joka on olevinaan rap-stara  saa koko bussin taputtamaan... Uskon ennemmin lottovoittoon MTV3 kanavan arvonnasta, kuin tuohon tarinaan. Jotain on voinut sattua, mutta ei kerrotulla tavalla.

Jatkokertomuksessa  kuvioon tulee tod.näk. Pekka Sauri

Ink Visitor

Kun tarkemmin ajattelee, niin en ole koskaan nähnyt sporassa/dösässä/junassa Pekka Sauria...
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

AuggieWren

Quote from: Saippuakupla on 22.05.2013, 07:08:28
QuoteHuutelija sai parin euron opetuksen

PASILA. Helsinkiläinen Richmond "Ricky" Ghansah, 22, odotti perjantai-iltana Pasilassa bussia 58 Kalasatamaan.

Samalle pysäkille osui huutelija. Ghansah oli joutunut rasistista vyörytystä ja n-sanan hokijoita kuuntelemaan ennenkin, mutta nyt tapahtui jotakin yllättävää.

Nimittelijältä puuttui lompakko ja matkalippu. Haukkuja aneli bussinkuljettajalta kyytiä, kun Ghansah päätti toimia. Hän marssi ostamaan 2,80 euron lipun, kääntyi ja ojensi sen miehelle.

Odottamaton ele hämmensi huutelijan. Vaimean kiitoksen hän sai huuliltaan tiristettyä.

"Totesin, että kiitos ei minulle paljon merkkaa, mutta voit pyytää anteeksi pysäkkitilannetta. Ja kertoa muillekin tässä bussissa oleville, mitä pyydät anteeksi."

Ja tosiaan, mies esitti kuuluvat pahoittelut. Matkustajat taputtivat. Huutelija jäi nolona pois kyydistä parin pysäkin päässä.

Facebookissa Ghansahin pelisilmälle ja asenteelle on hurrattu. Sadat ihmiset ovat kannustaneet häntä lauantain statuspäivitystarinan luettuaan. Suomessa nigerialais–ghanalais-taustaiseen perheeseen syntynyt Ghansah toimii Afrikka–Eurooppa-yhdistyksessä (Afaes) tuottajana.

"Kokemus on tuonut malttia suhtautua rasistisiin välikohtauksiin rauhallisesti."

http://www.hs.fi/mesta/Huutelija+sai+parin+euron+opetuksen/a1369106924331

Hesari teki tästä uutisjutun? :facepalm: Siis uutisen, ei kolumnia tai muutakaan määritelmällisesti journalistista kuonaa, vaan ihka aidon uutisen? Niille kelpaa oikeasti kaikki.

Kerronpa minäkin anekdootin. Oli pikkujouluaikaa ja olin pikkujoulujen jälkeen odottamassa bussia. Eikös pysäkille ilmestynyt iloinen ja värikäs, sympaattinen parivaljakko, somalinuorukainen ja arabinuorukainen. Nuorukaiset katselivat minua, että siinäpä sopiva rullattava. Tarjosivat viskiä, minkä varjolla taputtelivat vaatetukseni lompakkopaikat tarkasti läpi. Valitettavasti en pidä lompakkoani suomalaiseen tapaan puoliksi perstaskusta ulkona vaan ihan kunnollisessa paikassa. Join tarjotut viinat viimeiseen pisaraan ja nuorukaiset saivat lähteä jatkamaan uhrinmetsästystään jonnekin muualle. Näin suhtaudutaan varastelevaan roskasakkiin like a boss.

Helsingin sanomien uutistoimitus, halloo! Odotan, että minunkin arjen "like a boss"-kohtaamisestani tehdään juttu huomisen lehteen. Aivan yhtä relevantti uutisaineistona kuin Rickynkin tarina. Tai jos tämä ei kelpaa, niin voin kertoa siitä kerrasta, kun vessapaperi loppui ja jouduin käyttämään talouspaperia...
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

vilach

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.05.2013, 11:21:13
Kuinka ollakaan, juuri tänään maksoin edellä kaupassa asioineen ihmisen ostokset, kun hänen kortillaan ei ollutkaan rahaa.
Miten suuri summa oli? Pyysikö hän sinun tilinumeroa rahan palauttamiseen tulevaisuudessa?

Melbac

Quote from: dothefake on 22.05.2013, 08:24:30
Kuinka ihmisestä näkee päältäpäin, että lippu ja lompakko on unohtunut kotiin. Mistä voi tietää, että ihmisellä yleensä on lippu kotona. Ei kukaan ala huutamaan syylisyyttään bussissa, etenkään rasisti, jos neekeri käskee. Eikös Ruotsissa ole näitä samoja bussitaputussattumuksia raportoitu?
Eikös sen olisi pitänyt alkaa huutamaan että toi nege pölli mun lompakon/lipun/puhelimen tossa vaiheessa? :D

dothefake

Niinpä, aika epätodennäköistä, että sellainen ääliö, joka huutelee tuollaisia ääneen, ihmeparantuisi bussilipulla ja alkaisi tunnustamaan syntejään tuntemattomille matkustajille. Veikkaan allahin kosketusta. Tummaihoismustan kannattaisikin alkaa ihmeparantajaksi!
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Enni

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288567242733.html?ref=rss#comments-anchor

Oho, Iltasanomien otsikko muutettu "Ricky väitti nöyryyttäneensä rasistia Pasilassa". Vai onko muka koko ajan ollut mukana tuo väittää-sana?

normi

Eräs huomioarvoinen juttu tässä on tuo ojentajan "boss" -asenne eli vähän tuollainen gangstamainen me otamme tilan haltuun... kuten Ruotsin lähiöissä. hesari näyttää mainitsevan linjan numeron ja perjantai illan, että kenties joku voisi vahvistaa/kiistää tapauksen.
Impossible situations can become possible miracles

Jane Doe

Quote from: Enni on 22.05.2013, 09:33:11
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288567242733.html?ref=rss#comments-anchor

Oho, Iltasanomien otsikko muutettu "Ricky väitti nöyryyttäneensä rasistia Pasilassa". Vai onko muka koko ajan ollut mukana tuo väittää-sana?
Ei muuten ole ollut! Ha! Seuraavaksi: "Ricky vannoo kautta kiven ja kannon nöyryyttäneensä rasistia Pasilassa" ja sitten "Miksei kukaan rasisti suostu vahvistamaan, että Ricky ihan aikuisten oikeasti nöyryytti rasistia Pasilassa?!?".
Wippajei!

Eurytmistinä alkaa mielikuvitus elää..

AuggieWren

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288567242733.html

Lievää vahingoniloa kyllä kokee tuosta toimittajan täysin linjanvastaisesta rutinuivahduksesta. Otsikossa "väitti" ja alla gangstakuva. Ellei pohjalla olisi hesarin ihqdaa-"uutista", pitäisin tuota jopa ilkeänä.

nuiv-or

Tuolla tempulla välttivät JSN-kantelun.

rooster

Olen asunut yli 10 vuotta Helsingissä ja käytän päivittäin julkisia liikennevälineitä ja en ole kertaakaan törmännyt näin HC rasisteihin mitä tämä Ricky ja Sauri ovat ojentaneet. Sen kuuluisan rasismin kohteilta olen usein huomannut huonoa käytöstä.

Kimmo Pirkkala

Tulisiko joskus vastaan tapaus, jossa mamuhäirikkö pyytäisi nöyrästi anteeksi käytöstään?

gloaming

Kai siellä bussissa joku silminäkijäkin oli, jos kerran taputettiin? Vai eikö ollut?

On tämä muuten tärkeämpi "uutinen" kuin naapuripohjoismaan lähiömellakat?
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Kimmo Pirkkala

QuoteFb 20.5.2013: Helsingin sanomat otti yhteyttä ja tekee juttua mun facebook statuksesta eli siitä välikohtauksesta. Lukekaa siitä keskiviikon hesarista enemmän. Like a boss.

Tekisikö HS vastaavan jutun, mikäli häirikkö olisi somali ja "boss" olisi Pertti Perunanenä? Ei tietenkään, koska mokuagenda ja koska somali ei pyydä anteeksi.

Ink Visitor

Oho, Iltasanomien otsikko muutettu "Ricky väitti nöyryyttäneensä rasistia Pasilassa".

Jännityksellä odottelen, tuleekohan tästä samanlainen sekoilu kuin siitä Jani Toivolan "Homma-forumilla uhkaillaan" flopista :D
Tuo otsikkojen muokkaaminen viittaa vahavsti siihen...

Timo Karhunen

Arvoitus, mikä ei kuulu joukkoon:

- Katja Ketun kaappaus
- Dan Koivulaakson kaasuhyökkäys
- Enkeli-Elisa
- Rickyn bussimatka

;)

normi

Quote from: gloaming on 22.05.2013, 09:46:54
Kai siellä bussissa joku silminäkijäkin oli, jos kerran taputettiin? Vai eikö ollut?

On tämä muuten tärkeämpi "uutinen" kuin naapuripohjoismaan lähiömellakat?

Kenties jotain on tapahtunut, mutta asia ei ole mennyt ihan niin kuten Ricky väittää, kenties 50 - 90 % on väritystä tuossa tarinassa. Voisin arvella, että kenties joku muu kuin Ricky on maksanut sen matkan ja ehkä on huudellut, ehkä ei. Vähiten uskottavaa on tuo julkinen anteeksipyyntö nimittelystä koko bussin matkustajien kuullen.

Huvittavaa on tuo Hesarin tarttuminen "uutiseen" ilman kritiikkiä ja tarinan tarkastusta. Ilmeisesti hesari toimii tietoisesti. Tosin melko vastuutonta on kehottaa ihmisiä puuttumaan omatoimisesti mahdollisten MTO huumeiden käyttäjien huuteluun omatoimisesti, koska harhainen psykoottinen henkilö voi raivostua arvaamattomin seurauksin.
Impossible situations can become possible miracles

AuggieWren

Quote from: normi on 22.05.2013, 09:55:31Huvittavaa on tuo Hesarin tarttuminen "uutiseen" ilman kritiikkiä ja tarinan tarkastusta. Ilmeisesti hesari toimii tietoisesti.

Minua kiinnostaisi tässä tapauksessa ensisijaisesti se, millä perusteluilla tästä on tehty uutinen ja vain toissijaisesti totuus tarinan taustalla. Toki tämä kertoo aika karua kieltä HS:n "toimittajien" journalistisesta etiikasta ja taustatarkistusten tasosta, ts. molemmat ovat olemattomia.

dothefake

Panin saman merkille, taustaa aletaan varmistamaan homman lukemisen jälkeen.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Jukka Wallin

Voin minäkin kirjoittaa millaista on kokea suoranaista raivoa bussinkuljettajana. Itselläni on bussikortti ja ajoin stadissa bussia silloin tällöin oman päätyön ohessa 1990-luvun puolessa välissä. Kerran olin iltavuorossa ja olin manskulla ottamassa matkustajia sisään, niin eteeni ilmestyi keski-ikäinen mies henkilö ja alkoi haukkuman homoksi ja heitti kolikot silmilleni. Osa matkustajista puolusti minua..

Saiskohan tästä myös hyysäriin juttua tai kunnon otsikoita :facepalm:
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Rusinapulla

Quote from: AuggieWren on 22.05.2013, 10:00:28
Minua kiinnostaisi tässä tapauksessa ensisijaisesti se, millä perusteluilla tästä on tehty uutinen ja vain toissijaisesti totuus tarinan taustalla. Toki tämä kertoo aika karua kieltä HS:n "toimittajien" journalistisesta etiikasta ja taustatarkistusten tasosta, ts. molemmat ovat olemattomia.

Tätä olen itsekin harmitellut miten ennen suhteellisen luotettava Hesari on vajonnut höpsismistä, hyvän vessapaperin  puutteesta ja munakarvojen muotivirtauksista juttuja tekevien toimittajien työmaaksi. Eläkkeelle lähteneitä ammattitaitoisia toimittajia on ollut useasti ikävä viime vuosien varrella.
Tottakai wanhoissa parroissa oli mukana tiettyä agendaa ajavia naavikkaita, mutta ei sentään käytetty Facebookia uutisoinnin pohjamateriaalina, sen todenmukaisuutta mitenkään kyseenalaistamatta, oli hieman ammattiylpeyttä.

(edit. lisätty kursivoitu teksti täytteeksi)
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Rubiikinkuutio

Quote from: Hamsteri on 22.05.2013, 03:41:05
Suomalaiset eivät yksinkertaisesti taputa bussissa yhtään millekään.

Tämä ei pidä paikkaansa. Olen henkilökohtaisesti kuullut taputukset bussissa kun vähän rotevampi mieshenkilö ahdisteli kännisen sovinistiöykkäröijän pihalle.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

kummastelija

Haiskahtaa siltä että wannabe-boss-räp-gänsta pyrkii juksauskampanjan edistämään musiikkiuraansa. Kovasti näytti facebookissa olevan riemuissaan kun puolenkymmentä radioasemaa on ottanut hänet haastateltavakseen.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Enni

Quote from: dothefake on 22.05.2013, 10:01:15
Panin saman merkille, taustaa aletaan varmistamaan homman lukemisen jälkeen.

Nimenomaan! Näköjään uutinen on julkaistu IS nettisivulla eilen illalla ja päivitetty tänään aamulla puoli ysin aikoihin. Hommaa on käyty lukemassa, taitavat toimittajat tehdä sitä aika paljonkin.

Fincum

QuoteRicky väitti nöyryyttäneensä rasistia Pasilassa...
...
ja sanoin sille, että niin voitko vähä kovemmin anteeks pyyttää niin että koko bussi kuulee ja vielä kertoa tarkalleen miksi anteeksi pyydät. Sitten se sano syyn ja sen jälkee katto maahan ja kaikki bussissa alko taputtaa käsiään (mulle ilmeisesti).
...

QuoteHäpeärangaistus tarkoittaa julkisen nöyryytyksen tuottamista siihen tuomitulle. Rangaistuksen oleellisin osa on yhteisön pilkka, ei ruumiillinen kipu tai eristäminen. Tällaisten sanktioiden varsinainen kohde ei niinkään ole rikollinen itse, vaan rangaistusrituaalia seuraava kansa. Häpeärangaistuksien tarkoitus oli ennaltaehkäistä rikollisuutta varoittavan esimerkin kautta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4pe%C3%A4rangaistus

Loppui huutelu Helsingissä siihen, saattepa nähdä.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.